تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

سرکوب گرسنگان طرح: مانا نیستانی / در ایران وایر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

میانمار: اعتراف ارتش در مورد گورهای دسته جمعی قتل های فرا قضایی مردم روهینگیا را فاش می‌کند

عفو بین‌الملل ـ در پی اعلام ارتش که نیروهای امنیتی و روستاییان ۱۰ تن از مردم روهینگیا را پس از دستگیری به قتل رساندند و در گورهای دسته جمعی در خارج روستایی در ایالت راخاین دفن کردند، رئیس بخش منطقه جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام در این سازمان گفت: این اعتراف صریح تفاوتی آشکار با سیاست انکار کامل ارتش دارد. اما این موضوع نقطه آغاز است و تحقیقات جدی مستقل درباره فجایع دیگری ضروری است که در پاکسازی قوم رخ داده و بیش از ۶۵۵۰۰۰ نفر از مردم روهینگیا را از این ایالت بیرون رانده است. ارتش میانمار در گذشته سعی کرده است نقشه خود در جنایت های ضد بشریت علیه مردم روهینگیا در ایالت راخاین را پنهان کند. پژوهش های عفو بین الملل نشان داده است که از اواخر آگوست ۲۰۱۷ به بعد، نیروهای امنیتی میانمار کارزار خشونت باره علیه مردم روهینگیا به راه انداختند که شامل کشتار گسترده زنان و مردان و کودکان؛ تجاوز و شکل‌های دیگری از خشونت جنسی علیه زنان و دختران روهینگیا؛ مین گذاری و به آتش کشیدن روستاهای روهینگیا می شد. این رویدادها در چارچوب سیاست دیرینه آپارتاید دولتی علیه مردم روهینگیا رخ داد. اعتراف ارتش میانمار به کشتن ده مسلمان روهینگیا

اروپا افغان‌ها را به سوی خطر باز پس می‌فرستد

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ حتی کشورهای اروپایی که به طور نسبی نسبت به پناهجویان همدردی نشان می دهند اکنون رو از پناهجویان افغان برمی‌گردانند. در آلمان، سوئد و فنلاند در سال ۲۰۱۷ میزان پذیرش پناهندگی افغانها سقوط کرد. بنا به اعلام شورای پناهندگان و تبعیدیان اروپا، آلمان در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۷ به کمتر از نیمی از افغان های درخواست کننده پناهندگی اعطا کرد، در حالی که در سال ۲۰۱۵ تقریباً سه چهارم از درخواست‌های پناهندگی را پذیرفته بود. کشورهای اروپایی در مجموع در حدود ۱۰ هزار پناهجوی افغان رد شده را در سال ۲۰۱۶ به افغانستان بازگرداندند. این تعداد تقریبا ۳ برابر شمار سال پیش از آن بود. در همین حال، تلفات غیرنظامی در افغانستان بیشتر شده است و دلیل آن افزایش بی‌ثباتی با قدرت یابی طالبان، تهاجم رو به رشد گروه های متحد با داعش و دیگر گروه‌های مسلح علیه دولت مورد حمایت بین المللی است. بنا به اعلام هیئت سازمان ملل در افغانستان، در درگیری‌های ۹ ماه نخست سال گذشته بیش از ۸ هزار غیر نظامی کشته یا زخمی شدند.

آمریکا: مدارک مخفی حق محاکمه عادلانه را از بین می برد

دیده بان حقوق بشر ـ  این سازمان در گزارشی که امروز منتشر شد اعلام کرد: شواهد و مدارک نشان می‌دهد که مسئولان در آمریکا به عمد حقایق را درباره نحوه دریافت اطلاعات در دعوای کیفری را پنهان می کنند و ممکن است این کار را به طور منظم انجام بدهند. اعلام نکردن حقایق برای پرده پوشی در روش های تحقیق، از جمله روش‌های احتمالاً غیرقانونی، به حقوق متهمان لطمه می زند و از اجرای عدالت در مورد نقض حقوق بشر جلوگیری می کند. این سازمان در گزارش خود با عنوان «وجه تاریک: منشا مخفی مدارک در پرونده های کیفری در آمریکا» استفاده از توضیح های مختلف در مورد دست یافتن به مدارک ـ  روشی که به عنوان «ساختار موازی» شناخته می شود ـ را مستند کرده است. این روش می توانند مانع از آن شود که دادگاه ها درباره ی روش های تردید برانگیز تحقیق، از جمله تعقیب و مراقبت، دقت کنند. چنین دقتی می‌تواند از عمل کرد اشتباه جلوگیری کند، زیرا قاضی ها به طور عادی مدارکی را که به طور غیر قانونی به دست آمده در محاکمه نمی‌پذیرند.

روسیه: دستگیری خودسرانه مدافع حقوق بشر در چچن

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و شش سازمان بین المللی حقوق بشر دیگر اعلام کردند: پلیس در چچن ایوب تیتیف، رئیس بخش محلی مموریال، سازمان برجسته حقوق بشری در روسیه را به اتهام ساختگی داشتن مواد مخدر خودسرانه دستگیر کرده است. مسئولان باید فوری این مدافع حقوق بشر را آزاد، اتهام های او را لغو و از ایجاد مزاحمت بر سر راه فعالیت مدافعان حقوق بشر در چچن پرهیز کنند. سازمان مموریال بیش از ۲۵ سال است که به نظارت بر نقض حقوق بشر در چین پرداخته است. این فعالیت نخست با ثبت نقض حقوق بشر به دست نیروهای فدرال طی دو جنگ در چچن آغاز شد و سپس با توجه به نقض حقوق بشر به دست مسئولان محلی با حمایت ضمنی کرملین ادامه یافت. طی ۱۰ سال گذشته حاکمیت خدیراف در چچن، سازمان مموریال گزارش های بسیار دقیق و افشاگرانه ای را درباره عملکرد مجازات دسته جمعی، ناپدید کردن قهری، شکنجه و بدرفتاری، به آتش کشیدن تنبیهی خانه‌ها و قتل های فرا قضایی به دست مسئولان امنیتی محلی منتشر کرده است.

اعتراضات گسترده در تونس به دخالت ارتش انجامید

بازداشت ۲۰۰ نفر در ادامه اعتراضات مردمی در تونس

آمریکا:‌ اشاره توهین آمیز’ ترامپ به مهاجران از بعضی کشورها

مالدیو: تهدید به مرگ و آزار رئیس اجرایی شبکه دموکراسی 

اسرائیل ورود فعالان شماری از سازمان‌های بین‌المللی را به خاکش ممنوع کرد

ایران:

۳۱ معترض کشته شده در اعتراض‌ها و بازداشتگاه‌ها؛ بیش از ۳۷۰۰ تن بازداشت شده

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ جان همه‌ی بازداشت شدگان در خطر است: علاوه بر سینا قنبری، ۲ تن دیگر از بازداشت شدگان جان خود را در زندان اوین از دست داده‌اند. مسؤولان در اراک ادعا کردند یک بازداشت شده «خودکشی» کرده است.کشته شدن یک معترض دیگر در دزفول؛ ناپدید شدن بعضی از بازداشت شدگان؛ اعلام بازداشت بیش از ۳۷۰۰ تن در اعتراض‌های اخیر. بیانیه‌های پیشین: «خودکشی» یکی از معترضان! خطر جدی جان همه‌‌ی بازداشت شدگان را تهدید می‌کند: مرگ یک تن از بازداشت شدگان در زندان؛ دست‌کم ۲۷ تن در اعتراض‌ها کشته شده‌اند؛ بیش از ۲.۰۰۰ تن بازداشت شده‌اند؛ بیش از ۱۰۰ دانشجو در بازداشت به سر می‌برند؛ شکنجه‌‌ی معترضان بازداشت شده و فشار بر آنها برای «اعتراف» به وابستگی به قدرت‌های خارجی.

همچنین بخوانید: حکومت باید حقوق مردم را رعایت کند و در مورد اعتراض‌های سراسری کشور خویشتن‌داری نشان دهد

خودکشی زندانیان؛ روایت چهار دهه نقض حقوق بشر در ایران

رادیو زمانه ـ در سال‌های گذشته نیز مرگ مشکوک برخی افراد، کوتاه‌زمانی پس از بازداشت، «خودکشی» اعلام شده بود. در موارد بسیاری همچون فوت دکتر زهرا بنی‌یعقوب و ابراهیم لطف‌اللهی، دلیل ادعایی مرگ یعنی خودکشی، هرگز از جانب خانواده‌های‌شان پذیرفته نشد و مقام‌های قضایی نیز به انحاء مختلف از تحقیقات کامل برای روشن‌ شدن دلیل فوت ممانعت کردند. با وجود این، حتی اگر روایت رسمی را در مورد دلیل مرگ این زندانیان بپذیریم، سوال این‌جاست که زندانی تحت چه شرایطی قرار می‌گیرد که تنها چند ساعت یا چند روز پس از بازداشت، حاضر می‌شود دست از جان بشوید؟

اعدام‌های دو هفته گذشته (۶ تن): رجایی شهر (۲)؛ ساری (۲)؛ سلماس (۱؛ در حضور مردم)؛ قزوین (۱)؛ حکم اعدام امیرحسین پورجعفر که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشت اجرا شد

وزارت اطلاعات ایران از ‘اقدامات جدید’ علیه معترضان خبر داد

نماینده مجلس: وزارت اطلاعات ۹۰ دانشجو را بازداشت کرده

هشت مدیر کانال‌های تلگرامی در استان کرمان «بازداشت شدند»

درگیری پلیس با معترضان در برابر زندان اوین؛ آزادی چهار درویش

تایید احکام حبس فعالان مدنی و کارگری در دادگاه تجدیدنظر

۳۶ زن و مرد در یک مهمانی خصوصی در بیرجند دستگیر شدند

بازداشت ۲۱ خواننده زیرزمینی در بندرعباس

بازداشت یک نویسنده و منتقد ادبی در خوی

سه فعال سیاسی در اندیمشک بازداشت شدند

دو شاعر و منتقد ادبی بازداشت شده اند

دستگیری ۱۷«لیدر» اعتراضات اخیر در خراسان شمالی

عدالت

آرژانتین: مادران میدان مایو: ما دیگر تنها نیستیم

دموکراسی باز ـ ورا جاراک، یکی از مادران میدان مایو یعنی جنبش اعتراضی که در واکنش به ناپدید شدن گسترده آرژانتینی‌ها در زمان دیکتاتوری به وجود آمد، در مورد حقیقت، حافظه و عدالت سخن می گوید. او فرزند خانواده یهودی ایتالیایی است و در میلان به دنیا آمده، اما خانواده او زمانی که وی ده سال داشت در سال ۱۹۳۹ از ترس فاشیسم به آرژانتین گریخت. ورا جاراک یکی از مادران میدان مایو است، جنبشی اعتراضی که در واکنش به دیکتاتوری نظامی آرژانتین در سال های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ به وجود آمد. دختر او فرانکا که تنها فرزندش بود یکی از ۳۰ هزار آرژانتینی است که دیکتاتوری او را ناپدید کرد. این گفتگو در اواخر ماه مه ۲۰۱۷ در بوئنوس آیرس در ساختمان یادبود حافظه و حقوق بشر انجام شد. این ساختمان جایی است که ارتش در آن زمان بسیاری از ناپدید شدگان را در آن مورد شکنجه قرار می داد و سپس به قتل می رساند. ماه مه ۲۰۱۷ ماه مهم و پر رویدادی برای مادران میدان مایو و برای عدالت اجتماعی در آرژانتین بود. در روز ۱۰ مه تظاهرات عظیمی در میدان مایو علیه رای دیوان عالی کشور برای اجرای قانون مشهور به ۲ به جای ۱ در مورد لوئیس موینا ـ که در سال ۲۰۱۳ به خاطر جنایت های ضد بشریت که دیکتاتوری مجرم شناخته شد ـ برگزار شد. رای دیوان عالی کشور به معنای کاهش اساسی در حکم زندان موینا بود.

آمریکا: بازداشتگاه گوانتانامو را پس از ۱۶ سال باید به طور کامل و همیشگی تعطیل کرد

عفو بین‌الملل ـ  این سازمان در شانزدهمین سالگرد گشایش زندان بدنام گوانتانامو در پایگاه دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو خواهان محاکمه عادلانه آزادی فوریه اشخاص بازداشت شده در آنجا و تعطیلی این بازداشتگاه است. ۴۱ تن هنوز در گوانتانامو و همگی بیش از یک دهه است که زندانی آمریکا هستند. بیشتر آنها اتهامی ندارند و مورد محاکمه قرار نگرفته اند. بعضی دیگر در کمیسیون های نظامی مورد محاکمه ناعادلانه هستند و ممکن است به اعدام محکوم شوند.

آمریکا: وکلای زندانیان گوانتانامو دسته جمعی علیه سیاست ترامپ درباره این زندان اعتراض کردند

ریپریو ـ سازمان های حقوق بشری ریپریو و مرکز حقوق اساسی (CCR) در آمریکا، و وکلای همکار آنها دسته جمعی علیه سیاست ترامپ در تداوم حبس زندانیان در خلیج گوانتانامو اعتراض مشترکی کرده اند. در این اعتراض که به نمایندگی از ۱۱ زندانی در شانزدهمین سالگرد گشایش گوانتانامو انجام شده، این عده اعلام کرده اند که تداوم حبس زندانیان بدون اتهام در زندان غیرقانونی است، زیرا منطق اولیه برای حبس آنها مدت ها است که منتفی شده است. بعضی از این زندانیان تقریباً ۱۶ سال است که بدون اتهام یا محاکمه در حبس به سر می‌برند. اجازه انتقال دو تن از این زندانیان که در روزهای آخر دولت اوباما امکان آزادی را از دست دادند، تایید شده است.

ایران

شکایت علیه هاشمی شاهرودی، دادخواهی از نظام قضایی جمهوری اسلامی

رادیو زمانه ـ حضور هاشمی شاهرودی در هانوفر آلمان اما خشم بسیاری از ایرانیان معترض را برانگیخت. چند شکایت علیه او مطرح شد و عده‌ای به دادخواهی در مقابل کلینیک دکتر سمیعی، تجمع اعتراضی برگزار کردند. دادستان آلمان بر اساس شکایت‌های فولکر بک، سیاستمدار آلمانی عضو حزب سبزها، انجمن کردهای مقیم آلمان و انجمن کارگاه برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق قوه قضاییه پرونده‌ای تشکیل داده است. شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری هم علیه محمود هاشمی شاهرودی به دادستان آلمان شکایت برد و اعلام جرم کرد. سیاست‌مدار آلمانی: شاهرودی مسئول ۲۰۰۰ اعدام بوده است ؛ مصاحبه با شاکی آلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران ؛ بازگشت ‘زودهنگام’ هاشمی شاهرودی به ایران

عبدالکریم لاهیجی: عدم رسیدگی به شکایت از شاهرودی استقلال دادگستری آلمان را زیر سوال می‌برد

دویچه وله ـ عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر درگفتگو با دویچه‌وله می‌گوید طرح شکایت از هاشمی شاهرودی در حوزه صلاحیت‌های جهانی تعریف می‌شود. او معتقد است که طرح شکایت از آیت‌الله هاشمی شاهرودی در آلمان به دلیل مسئولیت‌هایی که او در طول ده سال ریاست بر قوه قضاییه داشته است در حوزه صلاحیت‌های جهانی تعریف می‌شود و دادگستری هانور می‌تواند به این مسائل رسیدگی کند. دکتر لاهیجی می‌گوید خروج آقای شاهرودی از آلمان قبل از بررسی شکایت‌های مطرح شده، با استقلال واعتبار دادگستری آلمان منافات دارد.

حقوق مدنی و سیاسی

ایران:

نسرین ستوده: مسئولیت مرگ بازداشت‌شدگان به عهده مسئولان زندان است

رادیو زمانه ـ سایت نشریه «لو پوئن» فرانسه پنج‌شنبه ۱۱ ژانویه / ۲۱ دی مصاحبه با نسرین ستوده را منتشر کرده است. در این مصاحبه «لو پوئن» مرگ سینا قنبری، جوان ۲۳ ساله‌ای که در اعتراضات اخیر بازداشت شد و در قرنطینه زندان اوین جان باخت را با نسرین ستوده در میان گذاشته و از او درباره تعداد دقیق معترضانی که در زندان‌ها جان باخته‌اند پرس و جو کرده. نسرین ستوده با بیان این‌که «متأسفانه در این زمینه به ما اطلاعات کافی داده نمی‌شود» گفته است که از سه نفر نام برده می‌شود اما نمی‌تواند همه این موارد را تأیید کند.

دستور توقف اعدام محکومان مواد مخدر

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

۱۰ بحران انسانی پیش رو در سال ۲۰۱۸

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ سال ۲۰۱۷ پر از بحران و فاجعه بود: از وضعیت مردم روهینگیا گرفته تا سودان جنوبی، طوفان‌ها و قحطی. اما به نظر می رسد ۲۰۱۸ حتی بدتر از ۲۰۱۷ باشد: محاصره ها و جابجایی در سوریه، اوج‌گیری بحران در کنگو، فرورفتن بیشتر یمن در قحطی، بدتر شدن وضعیت در سودان جنوبی، ترس امدادگران بشردوست از حضور در جمهوری مرکزی آفریقا، بلاتکلیفی پناهجویان روهینگیا و درگیری های فراموش شده در نقاط دیگر میانمار، بازگشت افغانها به درگیری‌های شدید، مهاجرت مردم ونزوئلا باعث فشار بر همسایگان، لیبی زندان عظیم آفریقا، و یک سال ناآرامی در کامرون.

رویارویی با ریشه های اصلی کار اجباری: قدرت متمرکز و مالکیت شرکت‌ها

دموکراسی باز ـ شرکت های چندملیتی به طور منظم قدرتمند تر می شوند و این وضعیت پیامدهایی برای کارگران در پایین ترین سطح زنجیره اقتصادی دارد. حضور نیروهای اقتصادی سیاسی که تقاضا برای کار اجباری را به وجود می‌آورند به همان میزان رایج است که حضور نیروهای اقتصادی سیاسی که افراد آسیب پذیر در این وضعیت را به وجود می آورند. وجود کار اجباری فقط حاصل فساد اخلاقی در میان تبهکاران یا کارفرمایان بد نیست. با وجود اینکه کار اجباری را اغلب به عنوان جنایتی پنهان و نامنظم در حاشیه جهانی‌شدن توصیف می‌کنند، کار اجباری شاخص ثابت و قابل پیش بینی بسیاری از زنجیره های تولید و توزیع جهانی است. در این بخش از گزارش از پژوهش ها در چندین بخش و منطقه کمک می‌گیریم تا چهار محرک اساسی اقتصاد سیاسی و تقاضا برای کار اجباری در زنجیره تولید و توزیع را نشان دهیم. این کار را با از تمرکز روز افزون قدرت و مالکیت شرکتها آغاز می کنیم.

ایران: کارگران ایرانی: چرا باید گرسنه بمانیم؟

دفاع از حقوق بشر

نروژ: دولت صادرات اسلحه به امارات متحده عربی را به خاطر جنگ در یمن معلق کرد

ایندیپندنت ـ نروژ بر اساس ارزیابی وضعیت در یمن و در اقدامی احتیاطی صادرات اسلحه و مهمات را به امارات متحده عربی معلق کرده است. ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی که امارات متحده عربی را در بر می گیرد در حدود سه سال است که در یمن علیه شورشیان می‌جنگد. وزیر خارجه نروژ گفت از به‌کارگیری اسلحه صادراتی نروژ در یمن بی اطلاع است اما نگرانی زیادی نسبت به بحران انسانی در این کشور وجود دارد.

ویتنام: یک سال پر از مصیبت و گرفتاری با دستگیری ها و زندانی کردن بیشتر خاتمه یافت

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ سرکوب بی‌سابقه مخالفان در ویتنام طی سال ۲۰۱۷ تماس بیشتر جامعه بین الملل با این کشور درباره حقوق بشر را لازم می سازد. دولتمردان در سال ۲۰۱۷ دست کم ۴۶ کنشگر و مدافع حقوق بشر از جمله ۷ زن را به خاطر بهره گیری از آزادی بیان و آزادی گردهمایی مسالمت آمیز خودسرانه دستگیر و زندانی کردند. این سرکوب در دسامبر ۲۰۱۷ شتاب بیشتری یافت و ۱۵ کنشگر به زندان محکوم شدند. در حال حاضر دست‌کم ۱۳۰ زندانی سیاسی در زندان های ویتنام به سر می‌برند. تقریباً همگی این زندانیان که در سال ۲۰۱۷ خودسرانه دستگیریا زندانی شدند، بر اساس مواد قانونی مربوط به سوء استفاده از آزادی های دموکراتیک برای ضربه زدن به منافع کشور متهم شدند.

پاکستان: معافیت از مجازات در مورد حمله به روزنامه نگاران پایان دهید

عفو بین‌الملل ـ دولتمردان باید فوری و به طور موثر درباره ی حمله به طاها صدیقی و دیگر روزنامه نگاران تحقیق کنند. صدیقی در روز ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷ که با اتومبیل خود به فرودگاه اسلام آباد می رفت مورد حمله ده مرد مسلح قرار گرفت که او را کتک زدند، تهدید کردند به قتل برسانند و کوشیدند او را بربایند. این روزنامه نگار توانست فرار کند، اما آنها لوازم شخصی و گذرنامه، کامپیوتر و تلفن همراه او را با خود بردند. این سازمان اعلام کرد: این واقعه آخرین رویداد از نوع خود در روند بسیار نگران کننده حمله به روزنامه‌نگاران در پاکستان است. این رویداد سومین مورد در ماه های اخیر بوده است که طی آن روزنامه نگاری مورد حمله خشونت‌بار قرار گرفته است. مسئولان تاکنون از شناسایی مرتکبان این حمله ها قصور کرده‌اند چه برسد به اینکه آنها را به دست عدالت بسپارند. سه روزنامه نگار به نام های رعنا تنویر، متی الله جان و احمد نورانی مورد حمله مهاجمان ناشناس قرار گرفتند. سه سال پیش از آن در سال ۲۰۱۴، دو روزنامه‌نگار به نام‌های حمید میر و رضا رومی به زحمت از سوءقصد مهاجمان مسلح جان سالم به در بردند.

جوایز سرکوبگران مطبوعات 

کمیته حمایت از روزنامه نگاران ـ در واکنش به اعلام ترامپ برای اعطای جایزه به خبرهای دروغ، کمیته حمایت از روزنامه نگاران رهبران جهان را که به مطبوعات حمله و موازین حمایت از آزادی رسانه ها را تضعیف می کنند اعلام می کند. در رشته کم تحمل ترین: نفر اول رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، ترکیه؛  نفر دوم رئیس جمهور ترامپ، آمریکا؛ بدترین موارد به کارگیری قوانین تروریسم علیه مطبوعات: نفر اول اردوغان؛ نفر دوم رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی، مصر؛ شدیدترین کنترل بر رسانه ها: نفر اول رئیس جمهور شیجین پینگ، چین؛ نفر دوم رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، روسیه؛ بیشترین عقب‌نشینی در آزادی مطبوعات: مشاور دولت و رهبر واقعی آنگ سان سوچی، میانمار؛ نفر دوم رئیس جمهور آندره دودا، لهستان؛ دستاورد کلی در تضعیف آزادی مطبوعات در جهان: دونالد ترامپ در آمریکا.

پرو: تظاهرات مخالفان عفو فوجی‌موری

ایران:

گزارشگر ویژه حقوق بشر: اوضاع در شکل فعلی دوام نخواهد داشت

بی‌بی‌سی فارسی ـ عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در گفتگویی در اشاره به اعتراضات اخیر ضددولتی در ایران گفته است حکومت این کشور در نهایت مجبور خواهد بود با مردم خود به سازش برسد و اوضاع در شکل فعلی دوام نخواهد داشت. خانم جهانگیر گفت: “پیشتر هم در بسیاری از گزارش‌هایم گفته ام که شکنجه در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های ایران بسیار شایع است. دیگر اینکه ما گزارش‌هایی دریافت کرده ایم مبنی بر بازداشت به اصطلاح بازدارنده شماری از دانشجویان. این نوع بازداشت‌ها را کاملا محکوم می‌کنم. کاملا غیرقابل تصور و خلاف موازین بین الملل است که افرادی را به ظن اینکه شاید به طرفداری از خواسته‌هایشان چیزی بگویند بازداشت کنند.” اما خانم جهانگیر در مورد حمایت خارجی از معترضان گفت: “من فکر می‌کنم گاه تلاش نیروهای خارجی برای حمایت از جنبش‌های داخلی یا بومی نتیجه معکوس یا زیانبخشی دارد. به باور من مردم ایران خودشان از توان کافی برخوردارند. آنها از مصیبت‌های بسیاری جان به سلامت برده اند. خود آنها توان آن را دارند که هم میهنان سرکوبگر خود را به چالش بکشند.”

اعتراض خانواده‌های زندانیان در مقابل زندان اوین علیه بازداشت‌های گسترده

واکنش‌ها به دستور توقف اعدام محکومان مواد مخدر در ایران

ادامه تحصن گروهی از دراویش در مقابل زندان اوین

بازداشتی‌ها چند نفرند؟ نگرانی از خشونت در بازداشتگاه‌ها

انتقاد تشکل‌های مستقل کارگری ایران از برخورد با معترضان

درخواست سازمان ملل برای تحقیق درباره کشته‌شدگان و رعایت حقوق بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها

سندیکای کارگران شرکت اتوبوس رانی تهران خواستار آزادی رضا شهابی شد

اسامی دستگیرشدگان اعتراضات سراسری

زنان

چرا باید از «زنان علیه زنان» حرف زد

سوئد: حمایت از زنان خشونت‌دیده

ایران:

بیانیه بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان جنبش زنان در همراهی با اعتراض‌های اخیر مردم ایران

رادیو زمانه ـ این بیانیه نسبت به زنانه شدن فقر در سال‌های اخیر هشدار داده و آورده است: «جنبش زنان ایران پیش از این و در بیانیه‌ای که ۴ سال پیش منتشر کرد، نسبت به فرودستی بیش از پیش زنان اعتراض کرد و نسبت به فقیرتر شدن زنان هشدار داد. امروز حتی آمارهای رسمی نیز وقوع آنچه را که پیش‌بینی شد تائید می‌کند، چنان‌که در روندی حدودا ده ساله (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳) سالانه ۱۰۰ هزار زن شاغل از کار بیکار شده‌اند و فقط در یک سال یعنی در سال ۱۳۹۳ از هر سه زنی که در بخش خصوصی شاغل بوده و به مرخصی زایمان رفته، یک نفر نتوانسته به کار خود برگردد و اخراج شده است.»

آیا زنان در اعتراضات اخیر غایب‌اند؟

فرار سه هزار دختر ایرانی از خانه در نیمه اول امسال

فرهنگ

ایران:

تاریخ ورق می‌خورد: بازخوانی چندصدایی ترانه «شیاد» در حمایت از اعتراضات مردمی

امیر حسن چهل‌تن: برای مردم راهی جز اعتراض باقی نگذاشته‌اند

اندیشه

۱۰ درگیری که در سال ۲۰۱۸  باید زیر نظر داشت

گروه بین المللی بحران ـ  از کره شمالی تا ونزوئلا و نقاط دیگر درگیری هایی هستند که باید در سال ۲۰۱۸ زیر نظر داشت. نخستین روند ـ انزواگرایی آمریکا ـ که سالها در حال تکوین است با جنگ ۲۰۰۳ در عراق شتاب یافت، در حالی که هدف از این جنگ نمایش قدرت آمریکا بود ولی بیشتر محدودیت‌های آن را به نمایش گذاشت.گسترش بیش از حد در خارج، فرسایش در داخل و توازن جویی طبیعی پس از دوره ای نسبتاً کوتاه برتری بدون مخالف آمریکا در دهه ۱۹۹۰ به این معناست که افول آمریکا اجتناب ناپذیر بود. شعار «نخست آمریکا»ی ترامپ جهان بینی بومی گرا، حذفی و ناروادار را  در بر می‌گیرد. روند دوم نظامی گری رو به رشد در سیاست خارجی است. ترامپ ژنرال هارا دوست دارد و از دیپلمات ها خوشش نمی آید. روند سوم کاهش چندجانبه گری است. اباما رئیس جمهور پیشین با مقداری موفقیت می کوشید با تقویت توافقنامه های بین المللی مثل توافق های تجاری، توافق مربوط به آب و هوا در پاریس و گفتگوهای هسته ای با ایران از افول نسبی آمریکا بکاهد. اما ترامپ از همه اینها عقب می‌نشیند.

ایران:

خیزش دی‌ماه آیا قابل پیش‌بینی نبود؟

رادیو زمانه ـ برآمد جنبش اعتراضی در ایران در اوایل دی‌ماه از جمله به شکل تظاهرات خیابانی در شهرهای مختلف بحث‌های داغی را برانگیخته است. برخی بحث‌ها رو به آینده دارند، اینکه چه خواهد شد و چه باید کرد. بحث‌‌هایی هم وجود دارد در مورد گذشته و سابقه و زمینه اعتراضات. در این رابطه این پرسش مطرح است که آیا خیزش دی‌ماه قابل پیش‌بینی بود. آیا اعتراضات خیابانی ایران تکرار خواهد شد؟؛ چرا ناآرامی‌های اخیر ایران به یک جنبش همگانی منجر نشد؟ ؛ در هفته ناآرام ایران چه گذشت؟

ریشه‌های زیست‌محیطی اعتراضات سراسری

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، بی‌بی‌سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کمیته‌ی حمایت از روزنامه نگاران، گروه بین‌المللی بحران

بایگانی شماره‌های گذشته