در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است.

شماره ۲۰۸-۲۰۷/ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۸ برابر با ۲۶ جدی/ دی ۱۳۹۶

بنیاد آرمان‏شهر یک نهاد مستقل و غیرانتفاعی شهروندی است که به هیچ دسته اقتصادی، سیاسی، مذهبی‌، قومی، و هیچ دولتی وابستگی‌ ندارد. آرمان این نهاد ایجاد بستر‌های مناسب برای تامین خواست‌های اجتماعی برای دموکراسی، حقوق بشر، عدالت و قانون مداری است و نیز دست زدن به ابتکارات فرهنگی‌ و نشر کتاب در خدمت به شکل گیری آگاهی‌ جمعی‌ شهروندان. بنیادآرمان شهر در راستای تبادل اندیشه و گفتگو در قلب آسیا با هدف ایجاد همبستگی‌، پیشرفت و صلح، می‏کوشد. بنیاد آرمان شهر عضو فدراسیون بین المللی جامعه‏ های حقوق بشر (FIDH) است.

انداختن روسری بر سر نوازنده زن چینی در جشنواره موسیقی فجر- تهران

نقض حقوق بشر        

شورش گسترده پس از تجاوز و قتل یک دختر ۷ ساله در پاکستان

یاش نیوز، ۱۱ ژانویه – در پی اعتراضات پس از تجاوز و قتل یک دختر ۷ ساله در شهر کاسور پاکستان، دو معترض از سوی پولیس کشته شده‌اند. براساس گزارش روزنامه پاکستانی داون، جسد این دختر ۷ ساله پس از این‌که خانواده‌اش ادعا کرده بود گم شده، از یک سطل زباله‌دانی در شمال شرقی پاکستان از سوی پولیس یافت شده است.

بی‌توجهی سوچی به گزارش‌ها درباره تجاوز جنسی به زنان روهینگیا

روزنامه شهروند، ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ – روزنامه گاردین چاپ انگلیس گزارشی به دست آورده که نشان می‌دهد سوچی، در ملاقاتی با مقامات ارشد سازمان ملل از گفت‌وگو درخصوص این گزارش‌ها خودداری کرده است. پرامیلا پاتن، نماینده ویژه سازمان درخصوص خشونت‌های جنسی در میانمار در اواسط ماه دسامبر جاری در سفری چهار روزه به میانمار سفر کرد تا دراین خصوص با مقامات دولتی این کشور گفت‌وگو کند، اما سوچی از هرگونه گفت‌وگو درخصوص گزارش‌های به دست آمده از تجاوز سیستماتیک سربازان و پلیس مرزی میانمار و شبه‌نظامیان بودایی در ایالت راخین به زنان و دختران مسلمان خودداری کرده است. 

دفاع از حقوق بشر

مادران مایو: ما دیگر تنها نیستیم

دموکراسی باز، دسامبر ۲۰۱۷- ورا جاراک، یکی از مادران میدان مایو یعنی جنبش اعتراضی که در واکنش به ناپدید شدن گسترده آرژانتینی‌ها در زمان دیکتاتوری به وجود آمد، در مورد حقیقت، حافظه و عدالت سخن می گوید. او فرزند خانواده یهودی ایتالیایی است و در میلان به دنیا آمده، اما خانواده او زمانی که وی ده سال داشت در سال ۱۹۳۹ از ترس فاشیسم به آرژانتین گریخت. ورا جاراک یکی از مادران میدان مایو است، جنبشی اعتراضی که در واکنش به دیکتاتوری نظامی آرژانتین در سال های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ به وجود آمد. دختر او فرانکا که تنها فرزندش بود یکی از ۳۰ هزار آرژانتینی است که دیکتاتوری او را ناپدید کرد. این گفتگو در اواخر ماه مه ۲۰۱۷ در بوئنوس آیرس در ساختمان یادبود حافظه و حقوق بشر انجام شد. این ساختمان جایی است که ارتش در آن زمان بسیاری از ناپدید شدگان را در آن مورد شکنجه قرار می داد و سپس به قتل می رساند. ماه مه ۲۰۱۷ ماه مهم و پر رویدادی برای مادران میدان مایو و برای عدالت اجتماعی در آرژانتین بود. در روز ۱۰ مه تظاهرات عظیمی در میدان مایو علیه رای دیوان عالی کشور برای اجرای قانون مشهور به ۲ به جای ۱ در مورد لوئیس موینا ـ که در سال ۲۰۱۳ به خاطر جنایت های ضد بشریت که دیکتاتوری مجرم شناخته شد ـ برگزار شد. رای دیوان عالی کشور به معنای کاهش اساسی در حکم زندان موینا بود.

اعتراض گسترده به ‘مشروع دانستن ازدواج دختربچه‌ها’ در ترکیه

بی بی سی، ۳ ژانویه – پس از آن که سازمان دولتی امور مذهبی ترکیه بر اساس اصول و متون اسلامی سن بلوغ دختران را ۹ سالگی اعلام کرد، نهادهای حقوق زنان و برخی از نمایندگان مجلس ضمن اعتراض به آن خواستار اقدام قانونی پارلمان این کشور در برابر ازدواج زودهنگام شده‌اند. این تفسیر با اعتراض گسترده فعالان حقوق زنان و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است اما مرکز دیانت می‌گوید آنها فقط بر اساس موازین و متون اسلامی چنین قرائتی را منتشر کرده‌اند.

یونیسف: می‌توان جلوی مرگ ۸۰ درصد نوزادان را گرفت

دویچه وله، ۱ ژانویه ۲۰۱۸ – جمعیت کره زمین به شدت افزایش می‌یابد. یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد تخمین می‌زند در نخستین روز سال جاری میلادی در سراسر جهان ۳۹۰ هزار نوزاد به دنیا آمده‌اند که بسیاری از آنها پیش از نخستین سال زندگی می‌میرند.

برابری جنسیتی: مروری بر سال ۲۰۱۷

نهاد زنان سازمان ملل، ژانویه- از ظهور موج تویتری # جنبش من هم تا هزاران قانون جدید منع خشونت علیه زنان و محکومیت قصاب بوسنی” در رابطه با جرایم جنگی، نسل کشی و جنایت علیه بشریت از جمله تجاوز جنسی و موارد دیگر، در لینک بالا گرداوری شده است.

نمایش قدرت نه مد: گلدن گلوبِ بعد از هاروی واینستن

گاردین، ۸ ژانوبه- فرش قرمز امسال گلدن گلوب به جای نمایش مد، نمایش قدرت بود. در مراسم گلدن گلوب امسال ستارگان زن سینما به نشانه اعتراض به آزار جنسی و نابرابری لباس سیاه پوشیدند. صحنه امسال گلدن گلوب، نه صحنه شکوه و رقابت که تصویری از همبستگی و قدرت بود.

قوانین و لوایح 

ایران تلاش‌های پنهان حکومتی برای توقف لایحه منع خشونت علیه زنان

ایران وایر، ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷- «زهرا آیت اللهی»، رییس شورای فرهنگی-اجتماعی زنان این روزها سوژه شماره یک رسانه ها و شبکه های اجتماعی شده است. انتشار سرمقاله او در روزنامه «کیهان» که علیه «لایحه منع خشونت علیه زنان» بود، توجه و تعجب بسیاری را برانگیخته است. او در مقاله خود به روشنی قوانین حمایت کننده زنان در حوزه خشونت خانگی را هدف قرار داده و آن را بیش تر برای حمایت از «روسپیان» دانسته است تا حمایت از «زنان عفیف خانواده».

اولویتشان سیاست است نه زنان

روزنامه شرق، ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷-  آمده‌اند درباره حقوق زنان و لایحه منع خشونت علیه زنان حرف بزنند؛ شهلا اعزازی، از جامعه‌شناسان برجسته‌ای که در دانشگاه مطالعات زنان درس می‌دهد، طیبه سیاوشی که به قول خودش با کفش‌های آهنی آمده تا این راه دشوار را هموار کند و شهناز سجادی که از زمان معاونت امور زنان و خانواده دولت یازدهم روی لایحه منع خشونت کار کرده و حالا در قامت یک حقوق‌دان صحبت می‌کند. ترجیع‌بند حرف‌هایشان این است: اگر خواستگاری که نمی‌پذیرد در شرایط برابر و با حقوق برابر با یک زن ازدواج کند، خب برود! اصلا همان بهتر که برود.

داستان پیروزی فمینیستی علیه بنیادگرایان و جدایی جنسیتی در مدارس بریتانیا

دموکراسی باز، ۱۱ ژانویه – در سال ۲۰۱۷ از دادگاه تجدید نظر لندن خواسته شد تا درباره پرونده مدرسه اسلامی الحجر، مدرسه مسلمانان بحرین در بیرمنگام، که در آن دختران و پسران از سن نه سالگی در تمام فعالیتهای مدرسه از جمله تعطیلات، ناهار و سفرهای آموزشی از هم جدا می شدند، حکم کند. حکم قضایی دادگاه، که در ماه اکتبر منتشر شد، اعلام کرد که سیاست مدرسه در مورد جدایی جنسیتی، در واقع، تبعیض آمیز و نقض قانون برابری سال ۲۰۱۰ است.

مهرانگیز کار: قصاص به‌ کلی از عدالت دور است

رادیو زمانه، ۲ ژانویه – در نظام قضایی امروز ایران، انتقام جویی به موجب قانون مجازات اسلامی اصل و اساس مجازات متهمین به ارتکاب قتل عمد یا ضرب و شتم و ایراد نقص عضو است. شاکی باید برود و شکایت کند تا دادگاه وارد رسیدگی بر پایه قانون قصاص بشود. در افکار عمومی این گونه جا انداخته‌اند که قانون قصاص عین عدالت است و برگرفته از قوانین کهن “چشم در برابر چشم” است.

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی

صدایی جدید در فوتبال عربستان

کانون زنان ایرانی، ۱۴ ژانویه- در کشور به شدت فوتبال‌دوست ولی فوق محافظه‌کار پادشاهی اسلامی عربستان، مسابقه فوتبال داخلی بین تیم‌های الاهلی و الباطن در شهر جده، برای اولین بار به زنان اجازه حضور در یک مسابقه فوتبال در استادیوم داده شد؛ اولین قدم در جهت تلاش دولت برای کاهش محدودیت‌های جنسیتی.

رولا غنی: باید سهمیه زنان در دولت تا دو سال آینده به ۳۰ درصد برسد.

یاش نیوز، ۱۱ ژانویه – مقامات کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، از اجرای طرح جدید افزایش مشارکت زنان در نهادهای دولتی خبر می‌دهند. نادر نادری، رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، روز چهارشنبه (۲۰ جدی) در نشستی در کابل گفت که بربنیاد این طرح، رفتار تبعیض‌آمیز در استفاده از فرصت‌های شغلی، به‌ویژه برای زنان، باید از بین بروند.

سیاست

بیانیه بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان جنبش زنان در همراهی با اعتراض‌های اخیر مردم ایران

تریبون زمانه، ۱۱ ژانویه- فعالان جنبش زنان ایران با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از مردم معترض شهرهای ایران اعلام کردند. امضاکنندگان این بیانیه با یادآوری حرکت‌های مسالمت‌آمیز فعالان مدنی در حوزه‌های زنان٬ کارگری٬ دانشجویی و … با انتقاد از جریان‌هایی که حرکت خیابانی مردم معترض را زمینه‌ساز خشونت می‌دانند نوشته‌اند: خشونت هیچ‌گاه از طرف فعالان و مردم اعمال نشده و این حاکمیت بوده است که هر نقد و اعتراضی را با خشونت پاسخ داده است.

دبیر کل سازمان ملل هنوز با چیزی که فمینیست ها به دنبال آن هستند، فاصله دارد

دموکراسی باز، ۱۲ ژانویه – بعد از یکسال از ماموریت ۵ ساله دبیر کل سارمان ملل، هنوز آنتونیو گوترش با چیزی که فعالان حقوق زن به دنبال ان هستند، فاصله دارد. گوترش، در ژانویه ۲۰۱۷ در میان شعارهای فمینیستی تحت عنوان رهبری زنان به قدرت رسید در حالی که یک زن هم در کنارش نبود. در سخنرانی افتتاحیه، او متعهد شد به رسیدن به برابری جنسیتی در بالاترین سطوح سازمان ملل برای مبارزه با خشونت، تجاوز، آزار و اذیت جنسی در سیستم سازمان ملل و شنیدن صدای زنان در سراسر جهان، خواهد پرداخت.

فعالان حقوق زنان، از نامزدهای دبیری کل سازمان ملل خواستند که سکسیم، نژاد پرستی، استعمارگرایی و ناسیونالیسم افراطی را در سراسر جهان و در درون سیستم سازمان ملل به چالش بکشند. این فعالان گزارشی تحت عنوان ” به سوی یک سازمان ملل فمینیستی” منتشر کردند. در این گزارش، فعالان ایده های ویژه ای را به گوترش برای پیشبرد اهداف وی در صد روز نخست کاری، پیشنهاد دادند و از فعالیتهای او نظارت می کردند.

آیا زنان در اعتراضات اخیر غایب‌اند؟

رادیو زمانه، ۵ ژانویه- چند روز از شروع اعتراضات سراسری اخیر در ایران نگذشته بود که توییت یک کاربر توجه‌ها را به خود جلب کرد. او به زبان انگلیسی نوشته بود که فکر می‌کند حضور زنان در  تجمعات اخیر به شکل بارزی کمرنگ‌تر از اعترضات سال ۱۳۸۸ است. این اظهارنظر بسته به موضوع‌گیری‌های کلی نسبت به ماهیت این تظاهرات، با تایید و تکذیب افراد مختلف روبه‌رو شد.

پایان دادن به صهیونیسم مسئله‌ای فمینیستی است!

بیدارزنی، ۱۰ ژانویه- در حالی‌که حملات اسرائیل به جمعیت فلسطینی محاصره‌ شده در غزه به سومین هفته‌ی خود نزدیک می‌شود، مدام اخباری در خصوص «تعداد نامتناسب» زنان و کودکان قربانی حملات شنیده می‌شود. این عبارت مسئله‌ای را پیش‌فرض می‌گیرد: تعداد متناسبی از زنان و کودکان که قرار است در یک نسل‌کشی کشته شوند چقدر است؟ همان‌طور که مایا میکداشی در مقاله‌اش در جدلیه با عنوان «مشکلی نیست که مردان فلسطینی قربانی حملات باشند؟» می‌پرسد اگر اکثریت کشته‌شدگان مردان بزرگسال می‌بودند، آیا جنایات اسرائیل تقلیل می‌یافت؟

نیویورک تایمز: زنان برنده اصلی رقابت سعودی-ایرانی

ایران امروز، ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷- نیویورک تایمز در مقاله‌ای تحت عنوان «The Iran-Saudi Arabia Rivalry Has a Silver Lining» به قلم رویا حکاکیان، روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی ایرانی تبار به این موضوع پرداخته است. رویا حکاکیان با بررسی تحولات اخیر در زمینه حقوق زنان در پادشاهی عربی سعودی و مقایسه آن با وضعیت زنان در ایران، در مقاله‌ خود می‌گوید که زنان برنده اصلی «رقابت سعودی-ایرانی» هستند.

حقوق سیاسی زنان افغانستان در قانون اساسی افغانستان و اسناد بین المللی

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۱ ژانویه ۲۰۱۸ – حقوق سیاسی زنان در قانون اساسی افغانستان شامل چه مواردی است؟ ۲-حقوق سیاسی زنان براساس اسناد بین‌الملل کدام‌اند؟ ۳-قانون اساسی و اسناد بین‌الملل در مورد حقوق سیاسی زنان چه اشتراکات و تفاوت‌هایی دارند؟

افغانستان آیا حضور زنان در انتخابات پررنگ خواهد بود؟

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۹ ژانویه ۲۰۱۸ – شانزدهم سرطان / تیر ماه سال ۱۳۹۷ هجری شمسی روز برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا‌های ولایتی تاریخی که از سوی مسوولان کمیسیون برگزاری انتخابات اعلام گردیده است. بر اساس قانون اساسی افغانستان دوره کاری پارلمان کشور پایان یافته است و این انتخابات باید دو سال قبل برگراز می‌شد. آیا حضور زنان در انتخابات آینده پر رنگ خواهد؟ باور زنان به برگزاری یک انتخابات شفاف چقدر است؟ این‌ها پرسش‌های هستند که با چند زن فعال در ولایت هرات در میان گذاشتیم.

شیرین عبادی: برای تغییر باید به مبارزه مدنی ادامه داد

دویچه وله، ۵ ژانویه ۲۰۱۸ – شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح در گفتگو با دویچه‌وله می‌گوید مردم باید با مبارزه مدنی و مسالمت‌آمیز حکومت را وادار به برگزاری یک همه‌پرسی کنند. 

فرهنگ و جامعه

زنان ایرانی رتبه اول خودسوزی را در خاورمیانه دارند

کانون زنان ایرانی، ۱۵ ژانویه- خودکشی در میان زنان غرب کشور مولفه های زیادی دارد و نقش مسائل اقتصادی و بیکاری نباید از نظر دور دانست، زنانی که از استقلال مالی و اقتصادی و پایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار هستند کمتر به سمت خودکشی سوق داده می شوند. خودسوزی یکی از خشن‌ترین و دردناک‌ترین روش‌های خودکشی است وبه دلیل زخم‌ها و عفونت‌های عمیق و پیچیده، میزان هلاکت با آن حتی از روش‌هایی چون حلق‌آویزی هم بیشتر است.

فرار سه هزار دختر ایرانی از خانه در نیمه اول امسال

بی بی سی، ۱۰ ژانویه – یکی از مسئولان سازمان بهزیستی ایران گزارش داده است که در نیمه نخست امسال سه هزار دختر از خانه فرار کرده‌اند. حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی گفته که در مقایسه با سال ۱۳۹۵، آمار فرار دختران در شش ماه اول امسال افزایش داشته است.

ایران زندگی دختر ریشوی آزادی؛ شاعر، نویسنده، نوازنده و عکاس

ویدیوی تصویری از اعتراض علنی یک زن به حجاب اجباری در خیابان انقلاب تهران

جلوگیری مجدد از حضور نوازندگان زن روی صحنه کنسرت در اصفهان

دویچه وله، ۱۵ ژانویه – از حضور نوازندگان زن در کنسرت موسیقی در اصفهان باز هم جلوگیری شد. همین نوازندگان با همین گروه در شهرهای دیگر روی صحنه رفته‌اند. ممنوعیت نوازندگی تنها موضوعی نیست که در سال‌های اخیر در اصفهان دامنگیر زنان شده است.

وضعیت سواد ایرانیان: کاهش اختلاف جنسیتی، وجود ۱۹۰ هزار کودک و نوجوان بی‌سواد

پلیسی‌نویسی درباره ایران: از خلخالی تا پرونده هسته‌ای؛ گفت‌وگو با نائیری نهاپتیان

رادیو بین المللی فرانسه، ۲۷ دسامبر ۲۰۱۷-“زمانی، رومینا واگنر” تازه‌ترین رمان نائیری نهاپتیان، نویسنده ایرانی-فرانسوی به تازگی از سوی انتشارات “لوب” به زبان فرانسه منتشر شده است. این رمان که مثل دیگر آثار نهاپتیان، یک رمان پلیسی است، دارای یک پرسوناژ ایرانی است که باز هم رمان‌های این نویسنده را به زادگاهش پیوند می‌دهد.

نصف روز دخترم و نصف روز پسر

کانون زنان ایرانی، ۱۴ ژانویه- روی زمین می خزد. صدای برخورد مشت را با گوشت تنش می شنوی. خرد می شود، می ریزد، بلند می شود، دوباره کتک می خورد. نگاه می کند؛ چشم های خیره، بغض. آخ از این بغض و آن نگاه. سامان، قصه خودش را بازی می کند. قصه آن راه های رفته و آن اشک های ریخته و آن همه بغض، گیر کرده در گلو؛ سفت و خفه کننده: «۵۰ ساله ام اما فقط ۹ سال زندگی کرده ام.» سامان ارسطو را خیلی ها می شناسند، قبلاً فرزانه بود. ۴۰ سال با هیات زنانه زندگی کرد و آنی نبود که دوست می داشت. روحش با جسمش مطابق نبود. آزار دید و به قول خودش زندگی نکرد تا وقت عبور؛ عبور از روزهای ملال انگیز خود نبودن.

اتهامات جنسی تازه علیه وودی آلن

دویچه وله، ۱۰ ژانویه- گرتا گرویگ، ستاره آمریکایی، وودی آلن را به تعرض جنسی متهم کرده و می‌گوید که از بازی در فیلم‌های او پشیمان است. این اولین بار نیست که وودی آلن با اتهام سوءاستفاده جنسی از هنرپیشگان و اطرافیان خود متهم می‌شود.

گزارش، پژوهش و کتاب

از جنس دوم تا افسانه زیبایی: ۱۰ کتاب برتر فمینیستی

فمینیسم روزمره، ۱۲ ژانویه– در این پست، ده کتاب برتر فمینیستی از دید روزنامه گاردین معرفی شده است. با کلیک بر روی لینک بالا، با این کتابها آشنا شوید. 

چرا جنبش زنان باید ضدسرمایه داری باشد

اخبار روز، ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ – برخی خواسته‌ها و مطالبات زنان درون سیستم سرمایه‌داری با رفرم‌هایی در زمینه‌های برابری دستمزد، دسترسی به امکانات آموزشی برابر، تصویب برخی قوانین در مقابله با تبعیض در محیط کار و خشونت، آزادی سقط جنین، رایگان بودن وسایل جلوگیری از بارداری و… فقط تا حدود کمی قابل دستیابی است. درخیلی از این عرصه‌ها تحقق این خواسته‌ها با مرزهای سیستم سرمایه‌داری تصادم پیدا می‌کند

گفتگو با سیمین کاظمی جامعه‌شناس:‌جنبش‌های اجتماعی مساوات طلب نمی‌توانند نسبت به حرکت اعتراضی اخیر بی‌توجه باشند

بیدارزنی، ۳ ژانویه ۲۰۱۸- در روزهای گذشته شاهد اعتراضات خیابانی مردم ایران بودیم، اعتراضاتی که ۷ دی‌ماه از مشهد، کاشمر، نیشابور و شاهرود شروع شد و در روزهای بعد به شهرهای کوچک و بزرگ گسترش یافت. در جریان این اعتراض‌ها بیش از ۲۰ نفر کشته شدند. بسیاری در خیابان و خانه‌ها بازداشت شدند و موج دستگیری‌ها به دانشجویان و فعالان مدنی رسید. برای تحلیل آنچه گذشت و همچنان هم در برخی مناطق علی‌رغم سرکوب به اشکالی هر چند کوچک ادامه دارد، به سراغ فعالان مدنی و تحلیلگران سیاسی و اجتماعی رفته‌ایم تا نقطه نظر آن‌ها را در رابطه با چیستی و بستر اعتراض‌ها و چشم‌انداز آن جویا شویم.

پایان دادن به خشونت خانگی پدیده ای لوکس به نظر می‌آید، درست مثل استفاده از تامپون

بیدارزنی، ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ – زمانی که جورج آزبِرن (از اعضای پارلمان بریتانیا) در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که افزایش سالانه ۱۵ میلیون پوند حاصل از فروش کالاهای مربوط به قاعدگی به­ طور مستقیم صرف خیریه­‌های کمک به زنان و دختران می­شود، خشم بسیاری را برانگیخت. مبارزه با خشونتِ مبتنی بر جنسیت باید دغدغه کل جامعه باشد و نیازهای قربانیان و نجات­‌یافتگان اساس هدایت این مسئله و دولت نیز حامی آن باشد. این مبارزه و صرف هزینه برای آن نباید صرفاً محدود به زنان شود.

سیاست جنسی

رادیو زمانه، ۳ ژانویه-یا اصلاً نگریستن به روابط میان جنسیت‌ها از منظری سیاسی امکان‌پذیر است؟۱ بستگی دارد که سیاست را چگونه تعریف کنیم. من اینجا ساحت سیاسی را در قالب آن بخش محدود و انحصاری که به سیاست نهادی یا سیاست رسمی دموکرات یا جمهوری‌خواه معروف است، تعریف نمی‌کنم. ما همه دلایل را برای سرخوردگی و تردید نسبت به آن‌ها داریم. منظور من از سیاست، روابط قدرت-بنیاد است؛ تمامی ساز و کاری که از طریق آن گروهی از مردم توسط گروهی دیگر اداره می‌شوند؛ گروهی غالب و گروهی مغلوب می‌شوند.

سکسیسم از کودکی آغاز می شود

اخبار روز، ۷ ژانویه– همین که کودکان می‌فهمند که به جنسیت توجه کنند، شروع می کنند به نتیجه‌گیری های سیاه و سفید درباره معنی آن، چون مغز بچه ها اینگونه کار میکند٬ قانونگذاری٬ دسته بندی های بی بروبرگرد٬ تعمیم‌دهی و کلیشه سازی. ممکن است بر اساس نمونه هایی که می بینند نتیجه بگیرند که زنها غذا می پزند و معلم هستند و مردها فوتبال بازی می کنند و آتش نشان هستند. همین که کودکان شروع می کنند به ساختن این کلیشه های جنسی، با آنها وفق پیدا می کنند – بخشی از دلیل آن، این است که برای این کار پاداش می گیرند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: یاش نیوز، روزنامه شهروند، بی بی سی، دویچه وله، نهاد زنان سازمان ملل، گاردین، ایران وایر، روزنامه شرق، دموکراسی باز، رادیو زمانه، کانون زنان ایرانی، تریبون زمانه، بیدارزنی، ایران امروز، خبرگزاری بانوان افغانستان، گویا نیوز، رادیو بین المللی فرانسه، فمینیسم روزمره، اخبار روز.