تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

    هتل بین‌المللی ترامپ: «کثافت‌خانه» عکس: در تارنمای دِ هیل

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

اسرائیل: سربازان کودکان زندانی فلسطینی را کتک می زنند

میدل ایست مانیتور ـ  کمیته امور زندانیان و زندانیان آزادشده فلسطینی اعلام کرد که ارتش اسرائیل کودکان فلسطینی را طی دستگیری و بازجویی کتک زده و به شدت مورد تعدی قرار داده است. در گزارشی که روز ۱۱ ژانویه منتشر شد، این کمیته اعلام کرد که شهادت یک کودک زندانی فلسطینی به نام محمد خمیس ۱۷ ساله، از شهرک بیت عمر در الخلیل اشغالی را ثبت کرده و او شکنجه و تحقیری را که در مراکز بازجویی اسرائیل متحمل شده توصیف کرده است. کمیته همچنین اسناد کتک زدن شدید چندین کودک دیگر را نیز ثبت کرده است.

لهستان: اعتراض های سراسر کشور علیه محدودیت های بیشتر بر سقط جنین

عفو بین الملل ـ در پی تصمیم پارلمان لهستان در هفته گذشته برای بررسی لایحه مربوط به محدود کردن دسترسی به سقط جنین، انتظار می رود که ده‌ها هزار معترض در بیش از ۴۰ شهر در سراسر این کشور گرد هم بیایند. این گردهمایی ها یک سال پس از آن رخ می دهد که حضور بسیار گسترده مردم که با عنوان اعتراض سیاه از آن یاد می شود دولت را وادار به چرخش تاریخی در مورد ممنوعیت سقط جنین وادار کرد. در لایحه مورد نظر، دلایلی در قانون لهستان که اجازه سقط جنین می دهد، یعنی نقص شدید یا مرگبار جنین، حذف خواهد شد. بر اساس آمار رسمی، اکثریت سقط جنین‌ها در لهستان در چنین شرایطی انجام می شود. محدودیت بیشتر در قانون زنان را وادار خواهد کرد که حاملگی خود را به پایان برسانند، سلامت جسمی و روانی خود را به خطر بیاندازند و کودکانی را به دنیا بیاورند که امکان ادامه زندگی ندارند.

آمریکا: بیش از نیمی از کمک برای فلسطینی‌ها را قطع کرد

تونس: در ناآرامی‌ها ۷۷۸ نفر بازداشت شده‌اند

ایران:

اعدام‌های هفته گذشته (۳ تن): بابل (۱)؛ مشهد (۲).

جانباختگان در بازداشتگاهها: سارو قهرمانی، قربانی تازه

سه بازداشت و ۱۰ زخمی در تجمع دراویش در  فارس

محمد نجفی وکیل حقوق بشری در اراک بازداشت شد

محمد مهدویفر در شهر مشهد بازداشت شد

یکی از بازداشتشدگان اعتراضات سراسری در اوین دچار حمله قلبی شد

وضعیت نامناسب علی نوری، فعال مدنی محبوس در زندان اوین

«افراد نقابدار» به نماینده کارگران شرکت نیشکر هفتتپه حمله کردند

باقر نمازی زندانی ۸۱ سالهاین هفته دو بار به بیمارستان منتقل شد

ابراز نگرانی از وضعیت سلامت احمدرضا جلالی، پزشک محکوم به اعدام

نماینده مجلس: یکی از کسانی که در زندان فوت کرد، از خوراندن قرص به زندانیان خبر داده بود

دادستان کل ایران درباره مرگ بازداشتشدگان در زندان: خودکشی کردهاند

زندان رجایی شهر: وضعیت زندانیان همچنان نامناسب است

دو نماینده مجلس از بینتیجه ماندن درخواست بازدید از بازداشتگاهها خبر دادند

مرگ یک فرد بازداشت شده در بازداشتگاه پلیس چالوس

نگرانی نمایندگان از تعداد کشتهشدگان؛‌ «سازمان زندانها مسئول جان زندانیان است»

ماموران سپاه ادمین کانال تلگرامی «سهنقطه» در خرم آباد را بازداشت کردند

منع تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی: اعمال تبعیض بیشتر بر اساس آموزههای رهبر

جلوگیری مجدد از حضور نوازندگان زن روی صحنه کنسرت در اصفهان

عاملان غیردولتی

عراق: شمار زیادی کشته و مجروح در دو حمله انتحاری پیاپی در مرکز شهر بغداد

آمریکا: پدر و مادری در کالیفرنیا ۱۳ فرزند خود را به تخت زنجیر کرده بودند

عدالت

مالی: کشورهای عضو سازمان ملل باید خواهان گزینش عدالت در رویارویی با بحران بشوند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل طی بررسی ادواری کارنامه حقوق بشر مالی بایستی به این دولت فشار بیاورند تا عدالت و مبارزه با معافیت از مجازات را در کانون اقدام های خود برای مقابله با تروریسم و ناامنی قرار دهد. از زمان بررسی قبلی در سال ۲۰۱۳، دولت مالی گام‌های مثبتی مثل برگزاری انتخابات آزاد، امضای توافق صلح و تشکیل کمیسیون حقیقت، عدالت و آشتی برداشته است. اما موارد دیگری هنوز باقی است که به دلایل مختلفی مثل امنیت شکننده یا نبود منابع یا حساسیت سیاسی، کاری در باره آنها انجام نشده است.

آلمان: آنجا که اشیا از زبان قربانیان سخن می‌گویند

دویچه وله ـ راینهارد برنبک (Reinhard Bernbeck) استاد باستان‌شناسی در دانشگاه برلین، نتیجه حفاری‌های خود در محل فرودگاه سابق تِمپِلهوف در برلین را به تازگی در کتابی منتشر کرده و در آن به تاریخچه‌ی اشیای پیداشده از زمان نازی‌ها پرداخته است. جنایت‌های نازی‌ها تا کنون به صورت‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری بیان شده‌اند. اما نویسنده در اثر خود می‌پرسد وسایل روزمره قربانیان و جانیان، از مسواک و چسب زخم گرفته تا سازهای موسیقی و ابزار کار، چه داستان و سرگذشتی “در دل” دارند؟

ایران: سخنگوی کمیسیون حقوقی: ۱۵ هزار پرونده متهمان محکوم به اعدام دوباره بررسی می‌شوند

برخورداری از دادرسی عادلانه؛ شرط بهبود شرایط متهمان مواد مخدر

حقوق مدنی و سیاسی

اتیوپی: آزادی صدها زندانی باید به آزادی کلیه زندانیان عقیدتی منجر شود

عفو بین الملل ـ این سازمان اعلام کرد آزادی یکی از سیاستمداران مخالف و صدها زندانی دیگر در اتیوپی باید گام نخستین برای آزادی کلیه زندانیان عقیدتی باشد.آزادی این زندانیان در پی اعلام نخست وزیر برای تعطیلی زندان مکلاوی در پایتخت این کشور آدیس آبابا که محل شکنجه های گسترده بود، انجام شد.

ایران:

گونه‌های قوم‌گرایی

رادیو زمانه ـ در حال حاضر، دیدگاه‌های چندی در میان ایرانیان هست که همه با عنوان قوم‌گرایی شناخته می‌شوند. البته لازم است به این واقعیت هم اذعان کنیم که صداهای قوم‌گرایانه بیش‌تر در خارج از ایران و کم‌تر در داخل ایران شنیده می‌شود. در این نوشتار چند گونه از دیدگاه‌های قوم‌گرایانه از هم تفکیک می‌شود به این امید که فضای بحث قدری روشن‌تر گردد

آزادی چهار شهروند خبرنگار همکار سایت مجذوبان نور

وضع ناروشن بازداشتیها در ایران در سایهمرگهای مشکوک

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

۴ بیلیون نفر در جهان بدون حمایت اجتماعی مانده اند

دیده‌بان اشتباهات بشر ـ  بر اساس تحقیقات سازمان بین المللی کار با وجود پیشرفتی که در گسترش حمایت اجتماعی در بسیاری از بخش‌های جهان به وجود آمده است تامین اجتماعی که یکی از حقوق بشر هنوز برای اکثریت مردم جهان به واقعیت نپیوسته است.  آماری که در گزارش حمایت اجتماعی جهان ۲۰۱۷/۲۰۱۹ منتشر شده، ۴۵ درصد از جمعیت جهان در عمل از یکی از مزایای اجتماعی برخوردار است. این تحقیق تازه همچنین نشان می دهد که فقط ۲۹ درصد از جمعیت جهان تامین اجتماعی جامع دسترسی دارد.

پارلمان اروپا باید با برقراری مقررات در مورد صادرات فناوری دو منظوره رعایت حقوق بشر را تقویت کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ قرار است پارلمان اروپا در مورد مقررات پیشنهادی برای کنترل صادرات فناوری های دو منظوره رای بدهد. حکومت های اقتدارگرا از این فناوری ها برای جاسوسی علیه مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران و مخالفان سیاسی استفاده می کنند. فدراسیون و شش سازمان غیردولتی دیگر از اعضای پارلمان اروپا خواستند که پیش از دادن اجازه برای صدور این گونه فناوری ها رعایت حقوق بشر را مد نظر قرار بدهند. امروز فرصتی یگانه برای اتحادیه اروپا پیش آمده تا صادرات فناوری های تعقیب و مراقبت را به شرکت‌های اروپایی تولید می‌کنند محدود کند.فدراسیون پیش از این نیز این گونه رویه ها را محکوم کرده و موفق شده است به آغاز تحقیقات قضایی علیه نقشه احتمالی شرکت های فرانسوی در صادرات فناوری های تعقیب و مراقبت به سوریه و لیبی و مصر دامن بزند.

ایران:

ایران در محاصره این پنج بحران اقتصادی

گویا نیوز ـ شبکه بیان:‌ جمهوری اسلامی در حساس‌ترین دوران تاریخی خود قرار گرفته است و باید از یک گردنه سخت اقتصادی عبور کند. از یک سو منابع و درآمدهای نظام به شدت کاهش یافته است و از سوی دیگر نیازها و هزینه‌های دستگاه‌های مختلف افزایش قابل‌توجهی داشته‌اند. البته افزایش قیمت نفت در یک ماه اخیر شاید امیدواری را به جمهوری اسلامی بازگردانده است ولی اوضاع صنایع، شرکت‌ها، ادارات و بازنشستگان دولتی به‌گونه‌ای است که شاید نفت ۱۰۰ دلاری هم نتواند از پس حل آن برآید. از سوی دیگر فساد گسترده در حکومت و انتقال منابع برای تجهیز حزب‌الله، سوریه، یمن، فلسطین و دیگر گروه‌های تروریستی فشار مضاعفی را به اقتصاد ایران وارد کرده و حکومت را در یک تنگنای تاریخی قرار داده است. در ادامه به چند ابَر چالش اقتصادیِ پیش روی جمهوری اسلامی می‌پردازیم که به احتمال فراوان سال ۲۰۱۸ را به سالی متفاوت برای این حکومت و مردم ایران تبدیل خواهد کرد: بحران صندوق‌های بازنشستگی؛ مالیات‌های بی‌رحم؛ بیدار شدن غول تورم؛ افزایش بیکاری؛ دیوار تحریم‌های جدید.

۷۵ درصد ایرانیها از آینده نومیدند

اعتصاب گسترده کارگران نیشکر هفتتپه در اعتراض به عهدشکنی مدیران

دفاع از حقوق بشر

آمریکا: به نمایش درآمدن واژه «کثافت خانه» روی سردر هتل ترامپ

گویا نیوز ـ به گزارش پایگاه اینترنتی هیل؛ یک حامی حقوق بشر در واکنش به اظهارات نژادپرستانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره کشورهای آفریقایی، با استفاده از یک پروژکتور، واژه «کثافت خانه» را روی سردر هتل ترامپ در واشنگتن دی سی به نمایش درآورد. این واژه در قالب داستانی روی سردر هتل نمایش داده شد و در پایان داستان تعداد زیادی ایموجی پوپ (مدفوع) نیز کنار این عبارت به نمایش درآمد. در بخشی از این داستان آمده است: «به مکانی برای اقامت احتیاج دارید؟ کثافت خانه ما را امتحان کنید. این محل یک کثافت خانه است.» این حامی حقوق بشر که نامی از او برده نشده است در بخشی از بیانیه خود اعلام کرد :«ما همه برای پایان دادن به برتری نژاد سفید مسئول هستیم».

فرانسه: سازمان ملل در بررسی کارنامه این کشور باید پسروی در حاکمیت قانون طی مبارزه با تروریسم را محکوم کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ کشورهای عضو سازمان ملل در بررسی ادواری کارنامه حقوق بشری فرانسه باید از این کشور بخواهند به فدا کردن حقوق بشر به خاطر ترس در پی حمله های تروریستی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ پایان دهد. اقدام های استثنایی سال ۲۰۱۵ که اکنون به طور کامل به مقررات عادی تبدیل شده اند، به روشی نامتناسب و تبعیض آمیز به کار می‌روند و موفق نبوده‌اند. تحقیق فدراسیون و جامعه حقوق بشر فرانسه نشان می‌دهد که از میان ۴۶۰۰ اقدام طی وضعیت اضطراری، فقط ۲۰ مورد به تروریسم ارتباط داشته و از این میان ۱۶ مورد منجر به عذرخواهی شده است.

مصر: صدور حکم علیه وکیل حقوق بشری خانم ماهی نور المصری

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ دادگاهی در اسکندریه در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۷ خانم ماهی نور المصری، وکیل حقوق بشری را که در زمینه استقلال قضایی و حقوق زندانیان، حمایت از زندانیان سیاسی و به کارگیری شبکه های اجتماعی برای افشای نقض حقوق بشر فعال  است، به دو سال زندان محکوم کرده است. او علیه این حکم اعتراض خواهد کرد. خانم المصری در سلولی به همراه ۳۱ زندانی دیگر در حبس بود و در فضایی به اندازه ۵۰ سانتی متر نمی‌توانست در شبانه‌روز بیش از ۲ ساعت بخوابد. آزادی خانم المصری، لحظه کمیاب عدالت.

اسرائیل: مسئولان باید فوری عهد تمیمی را آزاد کنند

عفو بین الملل ـ معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان در واکنش به حکم دادگاه اسرائیلی برای ادامه  بازداشت عهد تمیمی تا پایان محاکمه، گفت: هیچ دلیلی ادامه بازداشت عهد تمیمی را توجیه نمی‌کند. فیلم ویدئویی از حادثه مدنظر نشان می دهد که او چندان خطری برای سربازی که از او سیلی خورد ندارد، زیرا این سرباز کاملا مسلح در مقابل او ایستاده است. ادامه بازداشت او به خاطر چنین جرم کوچکی به شدت شرم آور و برای یک کودک کاملاً نامتناسب است. ما از مسئولان اسرائیلی می‌خواهیم او را فوری آزاد کنند. ادامه بازداشت و محاکمه عهد تمیمی در دادگاه نظامی نمونه تبعیض نهادینه در رفتار با کودکان فلسطینی است که در فعالیت ضد اشغال اسرائیلی مشارکت می‌کنند و نشان می‌دهد که اسرائیل چگونه تعهدات حقوق بشری بین المللی خود در مورد کودکان را نقض می کند.

تونس: نیروهای امنیتی باید در گردهمایی های ضد اقدام‌های ریاضتی حقوق معترضان را رعایت کنند

عفو بین الملل ـ نیروهای امنیتی تونس باید از به کارگیری خشونت افراطی پرهیز کنند و به استفاده از تاکتیک‌های ترس آور علیه معترضان مسالمت جو پایان دهند. این نیروها طی ۴ روز تظاهرات ضد دولتی به طور فزاینده‌ای از روشهای خشونت بار برای پراکندن گردهمایی ها و دستگیری معترضان استفاده کرده‌اند. یکی از معترضان طی ناآرامی‌ها در گذشته است. مردم تونس از روز ۸ ژانویه در بیش از ۲۰ شهر در سراسر کشور برای اعتراض به افزایش شدید قیمت ها و افزایش مالیات در بودجه به خیابان ها رفته اند.

آفریقای جنوبی: دولت باید برای پایان دادن به خشونت ضد خارجیها اراده سیاسی نشان دهد

عفو بین الملل ـ دولت آفریقای جنوبی باید از طفره رفتن در باره موضوع خشونت علیه خارجی‌ها خودداری کند و در رسیدگی به وضعیت قاطعیت نشان دهد. در هفته جاری، خشونتهایی علیه خارجی‌ها در ایالت روستنبرگ داده است. رئیس اجرایی این سازمان در آفریقای جنوبی گفت: دولت برای رسیدگی به موضوع خشونت و خارجی هراسی اراده سیاسی ندارد و در نتیجه خشونت های پراکنده ای رخ داده که اغلب منجر به مرگ، زخمی شدن و ضرر و زیان به اموال می شود.

بنگلادش:‌ بازگرداندن مردم روهینگیا به میانمار غیرقانونی و زود است 

عفو بین الملل ـ در واکنش به اعلام وزارت خارجه بنگلادش در مورد بازگرداندن پناهجویان روهینگیا ظرف دو سال، رئیس منطقه ای این سازمان در جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام گفت: با وجود خاطره هایی درباره تجاوز، قتل و شکنجه که هنوز در ذهن پناهجویان روهینگیا تازه است، برنامه بازگرداندن آنها به میانمار بسیار زودرس است. این برنامه بدون مشورت با پناهجویان روهینگیا اعلام شده و هیچ تضمینی برای بازگشت داوطلبانه آنها ارائه نمی‌کند. آخرین موج خشونت علیه مردم روهینگیا پس از سال‌ها تبعیض نهادینه و تعدی علیه اکثر ۶۵۰ هزار پناهجوی فراری از میانمار در در سال گذشته رخ داد. بازگشت به این سرعت چشم‌اندازی ترسناک پیش رو می‌گذارد.

بریتانیا: وزیر خارجه باید برای پایان دادن به سرکوب در بحرین اقدام کند

ریپریو ـ  این سازمان از وزیر خارجه بریتانیا بوریس جانسون خواست برای پایان دادن به سرکوب در بحرین از جمله برنامه اعدام معترضان سیاسی اقدام کند. یک سال است که بحرین اعدام را از سر گرفته است. روز ۱۵ ژانویه ۲۰۱۶،| این کشور سه تن را که در جریان اعتراض‌ها دستگیر و برای انجام «اعتراف» مورد شکنجه قرار گرفته بودند، اعدام کرد. از آن پس تعداد محکومان به اعدام در این کشور دو برابر شده و دست کم ۲ مرد به اتهام های مربوط به شرکت در اعتراض های سیاسی در خطر اعدام به سر می‌برند. دولتمردان بحرین علاوه بر این به انتقام جویی علیه فعالان حقوق بشر و خانواده های آنها دست زده اند. آنها بستگان یکی از مبارزان ساکن بریتانیا را که علیه مجازات اعدام و موارد دیگر نقض حقوق بشر در بحرین سخن گفته است زندانی کرده اند. بحرین یکی از متحدان نزدیک بریتانیا است. تحقیقات این سازمان نشان می دهد که دولت بریتانیا به عنوان بخشی از حمایت از «اصلاحات» از نظام زندان ها در بحرین حمایت زیادی به عمل آورده است. این حمایت شامل آموزش به صدها نگهبان سلول های محکومان به اعدام است که در آنجا شکنجه رایج است.

سودان:‌ بازداشت خودسرانه دو تن از رهبران محلی

بنگلادش:‌ گزارش حقوق بشر سال ۲۰۱۷ ـ سازمان ادیکار

ایران:

گزارشگر ویژه سازمان ملل: ایران اسامی بازداشت‌شدگان اخیر را اعلام کند

رادیو فردا ـ عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار انجام تحقیقات درباره کشته‌شدگان و رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در ایران شده است. به گفته او: همه ما در شورای حقوق بشر سازمان ملل و همین طور من به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران معتقدیم که مردم ایران حق دارند تجمعات اعتراضی مسالمت‌آمیز برگزار کنند اما گزارش‌ها حاکی است که حکومت ایران در قبال معترضان با خشونت رفتار کرده. ما از مقام‌های ایران خواستیم که از اِعمال خشونت پرهیز کنند.

کارشناسان ویژه‌ی سازمان ملل خواهان توقف اعدام نوجوان متهم شدند

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ کارشناسان ویژه‌ی سازمان ملل ـ عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه برای وضعیت حقوق بشر در ایران، آنیس کالامار گزارشگر ویژه برای اعدام‌های فراقضایی، شتابزده یا خودسرانه، و رناته وینتر رئیس کمیته حقوق کودک خواهان توقف اعدام ابوالفضل چزانی شراحی شدند. او که اکنون ۱۹ سال دارد، قرار است روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه در زندان قم اعدام شود. ابوالفضل چزانی شراحی متهم است که وقتی ۱۴ سال بیشتر نداشته با وارد آوردن ضربات چاقو به یک مرد، در جریان یک نزاع، او را کشته است. دادگاه کیفری استان قم او را در شهریور ماه سال ۹۳ به اعدام محکوم کرد. اعدام ابوالفضل چزانی به تعویق افتاد

دولت مسئولیت حفظ جان شهروندان و زندانیان را بپذیرد

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ـ همانگونه که رسانه‌های خبری داخلی و خارجی منعکس نموده اند، اقدامات امنیتی و پلیسی دولت جمهوری اسلامی ایران برای کنترل اعتراضات و تظاهرات خیابانی مردم، به بیانی سرکوب اعتراضات مدنی در سراسر کشور تاکنون به مرگ دهها شهروند و بازداشت و زندانی شدن هزاران نفر انجامیده است. احمد حیدری، نعمت اله صالحی، حسین شفیع زاده، عباس کریمی، بهزاد شهسواری، علیرضا کومار، احسان خیری، آرش خدری، سیروان پسندی، آرمین صادقی، علی مۇمنی، نعمت اله شفیعی، محمد ابراهیمی، شهریار غلامرضا حداوند، حسین رشتو، شهاب حسینی، حمزه لشنی زن، محمد چوباک، امین رمضانی، مسعود ده کیانی، مسعود کیانی قلعه سردی، و محسن عادلی از جمله شهروندانی هستند که در جریان اعتراض‌های خیابانی و یا در جریان برخورد نیروهای امنیتی و دولتی با معترضان جان باخته اند. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر نیز رسانه‌ها از مرگ چندین شهروند زندانی از جمله مرگ سینا قنبری، وحید حیدری، علی پولادی، سارو قهرمانی، کیانوش زندی و آرام معاضی در بازداشتگاههای تهران، اراک، چالوس، اهواز و سنندج خبر داده اند. اگرچه مقامات قضایی و امنیتی مدعی اند تعدادی از این زندانیان مانند سینا قنبری و وحید حیدری خودکشی کرده و سارو قهرمانی نیز در جریان درگیری مسلحانه کشته است، اما منابع مستقل و نهادهای حقوق بشری این ادعاها را مردود می دانند.

دبیرکل سازمان ملل: حق اعتراض ایرانیان باید محترم شمرده شود

چهار زن برنده نوبل صلح از ایران خواستند تا به حقوق معترضان احترام بگذارد

ادامه واکنشها به «آشغال»خواندن معترضان از سوی امام جمعه تهران

پژوهشگر عفو بینالملل: بازدید نمایندگان از اوین باید مقدمه بازدید مستقل از سوی بازرسان بینالمللی باشد

زنان

عربستان سعودی: زنان مدافع حقوق بشر، محکوم به سکوت

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ گزارشی که امروز برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (مشارکت فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) منتشر می کند، تفاوتی اساسی با هیجان ناشی از اعلام اصلاحات نمادین در این کشور ـ‌ مثل اصلاحاتی که در فرمان سلطنتی سپتامبر ۲۰۱۷ بالاخره به زنان اجازه رانندگی داد ـ در رسانه‌ها دارد. این گزارش وضعیت شرم آور زنان مدافع حقوق بشر را که هنوز در این کشور باید با محدودیت های اساسی بر حقوق خود مقابله کنند، به نمایش می‌گذارد. آنها به عنوان زن زیر فشار نظام مردسالارانه ای هستند که بر نابرابری جنسیتی پایه دارد. به علاوه، آنها باید در شرایطی زندگی کنند که هرگونه ابراز مخالفت را به شدت سرکوب می‌کند. زنانی که خشونت خانگی را گزارش می دهند یا به عنوان کنشگر فعالیت می‌کنند با سرکوبی بی امان روبرو هستند. این زنان در شرایطی که اجازه راه اندازی جنبش یا تشکل ندارند، در شبکه های اجتماعی پناه می‌گیرند.  صفحه ویژه اینترنتی که برای این گزارش ایجاد شده است: http://condemnedtosilence.fidh.org

خشونت علیه زنان و دختران: دیگر بس است

آکسفام ـ‌ آیا می دانید که دست کم یک تن از هر سه زن یعنی ۳۵ درصد زنان ـ ۱ بیلیون زن در جهان ـ طی زندگی خود گرفتار نوعی از خشونت خواهد بود؟ خشونت علیه زنان و دختران بحرانی پنهان در جهان است که مرز جغرافیایی یا فرهنگی نمی‌شناسد. اما زنان به حاشیه رانده شده مثل زنان و دختران فقیر بیش از همه، در خطر این خشونت و اغلب به دست شوهران یا همسران خود هستند. این خشونت شکل های مختلفی به خود می گیرد، از جمله خشونت خانگی، حمله جنسی و آزار، ازدواج کودکان، ازدواج زودهنگام و ازدواج اجباری، قاچاق جنسی، اصطلاح جنایت های ناموسی و مثله کردن اندام جنسی. این خشونت ریشه در نابرابری جنسی دارد که زنان در سراسر زندگی خود از کودکی تا کهنسالی با آن روبرو هستند. بسیاری از مرتکبان این خشونت معتقدند که خشونت علیه زنان و دختران رفتار عادی یا سب است که جامعه از آن حمایت می کنند. آنها احساس می‌کنند که می‌توانند بدون مخالفت مرتکبین خشونت بشوند. زمان آن است که بگوییم: دیگر بس است. ما می خواهیم خشونت علیه زنان پایان یابد. بعضی آمار مهم: ۳۰ درصد زنان و بنا به بعضی تحقیقات ملی تا ۷۰ درصد زنان قربانی نوعی از خشونت و اغلب به دست شوهران یا همسران خود هستند. بیش از ۷۰۰ میلیون زن در جهان در کودکی و یک سوم از آنها پیش از رسیدن به سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده اند. ۲۰۰ میلیون زن و دختر ـ اکثریت آنها بیش از ۵ سالگی ـ گرفتار مثله شدن اندام جنسی شده اند. نیمی از زنانی که در سال ۲۰۱۲ در جهان به قتل رسیدند، به دست همسران یا اعضای خانواده خود کشته شدند.

جنبشMeToo  : وقتی زنان سکوت را شکستند چه اتفاقی افتاد؟

زنان دنیا چگونه به آزار خیابانی واکنش نشان میدهند؟

مراکش چگونه خیابانهایش را برای زنان امن می کند؟

ایران:

رتبه ایران در شاخص شکاف جنسیتی: ۱۴۰ میان ۱۴۴ کشور

رادیو زمانه ـ لیلا فلاحتی، مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفته ایران در شاخص شکاف جنسیتی در میان ۱۴۴ کشور، در رتبه ۱۴۰ قرار دارد. چاد، سوریه، پاکستان و یمن چهار کشور دیگری هستند که در انتهای این جدول و در رتبه پایین‌تری نسبت به ایران قرار دارند. عربستان سعودی نیز در جایگاه ۱۳۸‌‌ام قرار گرفته است. لیلا فلاحتی گفته علت اینکه عربستان در مقایسه با ایران در جایگاه بهتری قرار دارد «نرخ مشارکت اقتصادی» زنان در این کشور است. نرخ مشارکت اقتصادی زنان عربستان ۲۲,۵ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان ایران  ۱۷ درصد درصد است. علاوه بر این، «نرخ مشارکت زنان در مجلس» عربستان نیز حدود ۲۰ درصد است، یعنی ۱۳ درصد بیشتر از زنان ایرانی. بنابر قانون سهمیه‌بندی پارلمان عربستان، ۲۰ درصد کرسی‌ها مجلس در اختیار زنان قرار می‌گیرد. بر اساس آمار سازمان ملل، تنها حدود ۱۰ درصد از اعضای دولت ایران را زنان تشکیل می‌دهند.

انداختن حجاب سیاه بر سر زن نوازنده چینی هنگام اجرای زنده در جشنواره فجر

کودکان

آمریکا: دولت ممکن است مقررات ممنوعیت کار کودکان با آفت کش ها را لغو کند

دیده‌بان حقوق بشر ـ بر اساس گزارش‌ها، سازمان محیط زیست آمریکا ممکن است موازین سراسری ممنوعیت کار کودکان زیر ۱۸ سال در تماس با آفت کش های سمی را لغو کند این اقدام ممکن است در ادامه تلاش های گسترده دولت ترامپ برای لغو مقررات تصویب شده در دولت رئیس‌جمهور پیشین باراک اوباما رخ بدهد. اما لغو یا تضعیف این تصمیم‌ها ممکن است کودکان زیادی را در آمریکا در معرض آفت کش ها قرار بدهد. کودکان کمتر از ۱۸ سال که در مرحله ی بحرانی رشد به سر می‌برند به ویژه در خطر آفت‌کش‌های سمی هستند. آکادمی پزشکی کودکان آمریکا اعلام کرده است که بین قرار گرفتن کودکان در معرض آفت کش ها و سرطان کودکان، کاهش توانایی شناخت کودکان و مشکلات رفتاری رابطه مستقیمی وجود دارد.

فرهنگ

تحلیلی از نمایشنامه زنان تروا اثر ژان پل سارترـ مردن به آزادگی و نه زیستن به ذلت

اخبار روز ـ  سرنوشت تروا سرنوشت ملت های استعمارشده است. با ساده دلی تمام فریب سیمای آرام و فریبای استعمارگران شدند. شجاع اما بسی ساده دل. درجهانی چنین هولناک اولی به هیچ وجه کافی نیست. ساده دلی حماقت است حماقتی که با خود مرگ و حقارت می آورد. تنها درسایه این ساده دلی مشرقیان بود که خانه های شان سوخت، ویران شد و برسرشان فرو ریخت. مرگ یا آزادی. انتخابی است که هر انسان صاحب فضیلتی باید با آن مواجه شود و تکلیف خود را با آن روشن کند. سرنوشت هرملتی وابسته به انتخاب نسل های پیشین است که در دیالکتیک مرگ و زندگی کدام را برگزیده اند و سرنوشت نسل های آینده این خاک و هرخاک دیگری منوط به انتخاب ما است شوربختی و خوشبختی درانتظار ما است و رهین انتخاب ما.

آفرینش هنر در زندان؛ نمایشگاهی از آثار زندانیان گوانتانامو

اندیشه

سوریه: ۵ عامل اساسی که باید در ۲۰۱۸ زیر نظر داشت

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ در پی رویدادهای مختلفی در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، دولت رئیس جمهور بشار اسد اکنون در جنگ طولانی سوریه در موقعیت برتر قرار گرفته است. در شرق، داعش بین ارتش اسد و گروه‌های کرد با حمایت آمریکا در هم شکسته است. برای درک وضعیت جنگ و صلح در سوریه باید به پنج عامل در سال ۲۰۱۸ توجه کرد. ۱) ایران: اعتراض های خیابانی که در هفته‌های گذشته ایران را لرزاند یادآوری به موقعی‌ درباره اهمیت تحولات منطقه ای برای آینده سوریه به شمار می روند. ۲) نشانه هایی از شورش زیر زمینی: شورشیان سوریه مدتها پیش گفته اند که اگر اسد در میدان نبرد پیروز شود، آنها به جنگ چریکی، بمب‌گذاری و ترور روی خواهند آورد. ۳) ارتباط بین بازسازی و گذار: ۷ سال جنگ سوریه را ویران کرده است. یک چهارم جمعیت به خارج فرار کرده است و ۵.۵ میلیون نفر در نزدیکی مرزهای سوریه و یک میلیون نفر دیگر در اروپا به عنوان پناهجو ثبت نام کرده اند. ۴) چهره های جدید در رژیم: با فرض اینکه رهبرسوریه در سال ۲۰۱۸ احساس امنیت بیشتری داشته باشد، این سال می‌تواند زمان برقراری نظم در دولت به شمار برود. در هفت سال گذشته تغییر چندانی در حلقه های داخلی رژیم به جز پر کردن جای کشته‌شدگان رخ نداده است. ۵) کردها: اکنون طرف های خارجی امکانات خود را به سوی کردستان سوریه متمرکز می‌کنند. از سال ۲۰۱۷، مسئله کردستان به محور اصلی درگیری تبدیل شده است.

آمریکا: تنها امور مورد توجه ترامپ در آمریکای لاتین مهاجرت، مواد مخدر، انرژی و فناوری است

دموکراسی باز ـ راهبرد امنیت ملی آمریکا را باید در چارچوب فاصله بین اظهارات و حقایق مطالعه کرد. سیاست خارجی ترامپ نامطمئن و پیش بینی ناپذیر است. در اواسط دسامبر ۲۰۱۷، دولت ترامپ راهبرد تازه امنیت ملی را اعلام کرد. این راهبرد شماری فرضیات و اهداف مبتنی بر دکترین رئالیسم سیاسی در جهت برقراری دوباره یک موضع قدرت آمریکا در جهان را در بر می‌گیرد. توجه به این موضوع مهم است که شاخص های سیاست خارجی دولت ترامپ تهدید و شعار پردازی تند است. تصمیم گیری این دولت بین وعده مجازات چینی ها، تهدید به خروج فوری از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی و مخالفت ظاهراً « کامل» با تجارت آزاد در نوسان است و این اظهارات سیاست خارجی نامطمئن و پیش بینی ناپذیری را به وجود آورده اند.

مارتین لوترکینگ، رؤیای تحقق‌نیافته‌ جنبش مدنی

ایران:

خیزش فرودستان / گفت‌وگو با آصف بیات

نقد اقتصاد سیاسی ـ  توفان آخرین اعتراضات اجتماعی در ایران، به نظر می‌رسد که از منظر مقیاس نسبت به جنبش سبز سال ۱۳۸۸ تقریباً خیره‌کننده و گسترده‌تر است. اتفاقی که در روزهای اخیر روی داد، طغیان فرودستان در برابر شرایط اشتغال، قیمت‌ها، مسکن، محیط‌ زیست و گرانی است ـ منظور از فرودستان نیز ستم‌دیدگان، بی‌کاران، گروه‌های فاقدامنیت، کارگران، زحمت‌کشان و گروه‌های کم‌درآمدی است که هم دولت‌های اصلاح‌طلب و هم اصول‌گرا سرنوشت آن‌ها را در اختیار بازار آزاد قرار داده‌اند و از سیاست‌های اقتصادی متضرر شده‌اند. شخصیت‌هایی مثل دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان سعودی، و سلطنت‌طلبان ایرانی که سعی دارند به زور مطالبات «تغییر رژیم» خود را وارد مطالبات توده‌های مردم کنند، در واقع عناصری هستند که این قیام فرودستان را پیچیده‌تر کرده و دخلش را می‌آورند. واقعیت این است که مسلماً نیروهای خارجی خواستار بی‌ثبات کردن نظام اسلامی هستند اما این موضوع کوچک‌ترین ارتباطی با شکایت‌ها و مطالبات مشروع معترضان تهی‌دست ندارد.

خیزش دی‌ماه آیا قابل پیش‌بینی نبود؟

حسین قاضیان جامعه‌شناس: جامعه ایران آبستن زلزله‌ای مهیب است

خانه نیما از فهرست آثار ملی خارج شد

فرشته قاضی: هنرمندان ایرانی فقدان‌های جامعه را بازتاب نمی‌دهند

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آکسفام، اخبار روز، بی‌بی‌سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دموکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان اشتباهات بشر،  دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، میدل ایست مانیتور، نقد اقتصاد سیاسی

بایگانی شماره‌های گذشته