تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

دختران انقلاب تکثیر می‌شوند عکس: تارنمای رادیو زمانه

خبرهای نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی و بین‌المللی

ترکیه: بازداشت خودسرانه و آزار قضایی ۱۱ عضو شورای مرکزی جامعه پزشکی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ بنا به اعلام برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، روز ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸، پلیس ترکیه در پی صدور حکم جلب دادستانی کل آنکارا پس از جستجوی خانه‌ها و محل کار ۱۱ عضو جامعه‌ی پزشکی ترکیه را در آنکارا، استانبول، دیاربکر و اسکی‌شهیر بازداشت کرد. بر اساس این حکم‌های جلب، آنها دست کم مدت ۷ روز به علت «تبلیغ برای یک سازمان تروریستی» و تحریک مردم «به نارضایتی و خصومت» بر اساس ماده‌ی ۳۷۱۳ قانون ضدتروریسم در بازداشت خواهند ماند. حبس خودسرانه و آزار قضایی این عده به انتشار بیانیه‌ای در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸ مربوطه است که در آن جامعه‌ی پزشکی ترکیه خواهان پایان یافتن « عملیات شاخه زیتون» ارتش ترکیه در عفرین در شمال سوریه شد و در آن اعلام کرد: «جنگ برای بهداشت عمومی مشکل ایجاد می‌کند.»

 عربستان سعودی: بزرگترین مشکل کشور، نقض نظام‌مند حقوق بشر

عفو بین‌الملل ـ  وزیر خارجه عربستان سعودی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس در هفته اخیر برنامه های بلندپروازانه ای برای دگرگونی اساسی این کشور را اعلام کرد. این اظهارات آخرین حرکت این کشور در تهاجم روابط عمومی بود که با وعده ولیعهد محمد بن سلمان برای مدرن کردن و لغو ممنوعیت رانندگی زنان آغاز شده است. اما تغییرات تاکنون سطحی بوده اند و نقض جدی حقوق بشر هم در داخل کشور و در خارج مانع اصلی بر سر راه اصلاحات در این کشور به شمار می رود. نقض حقوق بشر در این کشور نظام مند است و عربستان سعودی در صورتی که در مورد پیشرفت جدیت داشته باشد نیازمند تغییرات ساختاری اساسی است. بعضی از گام‌های اساسی که عربستان باید برای این کار بردارد: به فعالان این روزنامه نگاران دانشگاهیان و مخالفان پایان دهد. به تبعیض نظام‌مند علیه زنان خاتمه دهد. دست از آزار اقلیت شیعه بردارد. به استفاده از مجازات اعدام و شکنجه پایان دهد. با خاتمه دادن به نقض حقوق بین المللی بشردوستانه از جمله جنایت های جنگی در یمن الگویی برای منطقه باشد. گزارش‌های مرتبط: صدور حکم برای دو تن از بنیانگذاران اتحادیه حقوق بشر و تداوم حبس خودسرانه یکی از آنها؛ محکومیت دو فعال حقوق بشر در عربستان به ۱۴ سال زندان

اسرائیل: گزینه های غیر ممکن برای پناهجویان ـ  زندان یا اخراج

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ دولت اسرائیل می‌گوید که دو ماه بعد زندانی کردن پناهجویانی را که حاضر به رفتن نیستند آغاز خواهد کرد. معنای این وضعیت برای ده ها هزار کسانی که اکنون آینده ای نامطمئن در پیش دارند، چیست. دولت بنیامین نتانیاهو می گوید این کشور زیر بار «رخنه گران غیرقانونی» قرار دارد که مسئول افزایش فقر و جنایت در بخش‌های کارگر نشین جنوب شهر تل آویو هستند. دولت می‌گوید از اول ماه آپریل به پناهجویان که بیش از ۹۰ درصد آنها از سودان و اریتره آمده اند انتخابی بین زندان و اخراج «داوطلبانه» عرضه خواهد کرد. کسانی که تصمیم به رفتن می گیرند ۳۵۰۰ دلار دریافت می‌کنند و به رواندا و اوگاندا اعزام می‌شوند. این مبلغ پس از اول آپریل کاهش خواهد یافت. هر دو کشور آفریقایی انجام توافق با اسرائیل را انکار می کنند. جنوب تل‌آویو تبدیل به ابزار مفیدی برای شعار پردازی سیاستمداران شده است چون آنها پناهجویان آفریقایی را به خاطر شرایط بد مقصر میدانند با وجود اینکه بنا به گزارشی رسمی دلیل اصلی وضعیت بی توجهی دولت است.

یمن: غرق شدن دلخراش ده ها تن، نشانه ای از درگیری ویرانگر و بحران انسانی

عفو بین‌الملل ـ  رئیس پژوهش بخش خاورمیانه در این سازمان در واکنش به گزارش غرق شدن دست کم ۳۰ تن از آوارگان و مهاجران سومالیایی و اتیوپیایی گفت: این تراژدی دلخراش یک بار دیگر نشان می دهد که درگیری در یمن تا چه میزان برای غیرنظامیان ویرانگر است. به گزارش نهاد آوارگان سازمان ملل در یمن دست کم ۱۵۲ آواره و مهاجر در قایقی پرجمعیت به همراه قاچاقچیان انسان در تاریخ ۲۳ ژانویه بندر عدن را ترک کردند. این قایق هرگز به مقصد خود در جیبوتی نرسید؛ قایق واژگون شد و گزارش هایی درباره ی تیراندازی در آن منتشر شده است. به گزارش سازمان ملل در اوایل ماه جاری، در یمن ۲۰۱۴۰۲۶ آواره داخلی وجود دارد و از ماه دسامبر تاکنون در حدود ۱۴۵۷ خانواده به علت افزایش درگیری ها در غرب یمن ناگزیر فراری شده‌اند. بیش از ۲۸۰۰۰۰ آواره و پناه جو از کشورهای دیگر در یمن هستند.

تونس: رفتار خشونت‌آمیز طی اعتراض ها 

دیده‌بان حقوق بشر ـ پلیس در تلاش برای فرونشاندن اعتراض‌های که بخش بزرگی از تونس را طی ژانویه ۲۰۱۸ در بر گرفت، گاهی دستگیرشدگان را کتک زد و داشتن وکیل را از آنها دریغ کرد. پلیس همچنین عده ای را به خاطر پخش کردن اعلامیه با انتقادهای کاملاً مسالمت آمیز از سیاست دولت و فراخوانی به عدالت اجتماعی دستگیرکرد. دولتمردان باید ادعاهای مربوط به بدرفتاری پلیس با معترضان را مورد تحقیق قرار بدهند و دادرسی علیه کسانی را که فقط به خاطر گردهمایی و بیان مسالمت آمیز متهم شده اند کنار بگذارند. اعتراض‌ها به طور پراکنده روز ۴ ژانویه آغاز شد و با تصویب قانون بودجه در پارلمان و افزایش مالیاتها و اقدام‌های ریاضتی به شهرهای مختلف تونس گسترش یافت. بعضی از معترضان با پلیس درگیر شدند. سخنگوی وزارت کشور در روز ۱۳ ژانویه گفت که بیش از ۹۳۰ تن دستگیر و به غارت کردن، حمله به اموال عمومی، سوزی و ایجاد راه بندان متهم شده اند.

آمریکا: وکلای زندانیان گوانتانامو فرمان اجرایی ترامپ برای باز نگه داشتن زندان را محکوم کردند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ مرکز حقوق اساسی (CCR)، سازمان عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در آمریکا در واکنش به افشا شدن تلگرام وزارت خارجه درباره‌ی قصد ترامپ برای امضای فرمان اجرایی باز نگهداشتن زندان گوانتانامو، بیانیه‌ی زیر را منتشر کرد: خبر فرمان اجرایی آتی ترامپ درباره‌ی گوانتانامو تایید آن چیزی است که گفتار و اعمال او تاکنون نشان داده است: او قصد دارد این زندان را باز و همه‌ی زندانیان را در آن نگه دارد. بعضی از مردان زندانی بدون داشتن اتهام وارد هفدهمین سال زندان خود می‌شوند و پنج تن از آنها درحالی که واجد شرایط آزادی هستند در این زندان از بین می‌روند، اما تنها چیزی که ترامپ در این باره می‌گوید یا انجام می‌دهد صدور فرمان دیگریست که وجود این زندان را تداوم ببخشد و تنبیه زندانیان را تایید کند. مقابله با فراخوان‌های ملی و بین المللی برای تعطیل کردن گوانتانامو البته ریشه در گستاخی اجرایی، ضدیت با مسلمانان و بی‌توجهی او به قانونی دارد که بر اساس آن این بازداشت‌ها بدون تردید بی سابقه است.

آمریکا: فرمان اجرایی ترامپ در مورد گوانتانامو ارزش های این کشور را به خطر می‌اندازد

ریپریو ـ  رئیس جمهور ترامپ در سخنرانی سالانه در کنگره اعلام کرد که فرمان اجرایی را برای لغو تعهد دولت آمریکا به بستن بازداشتگاه گوانتانامو را امضا کرده است. در حال حاضر ۴۱ مرد در گوانتانامودر زندان به سر می‌برند. این سازمان به هشت تن از آنها کمک می کند. هیچ یک از آنها  به جرمی متهم ه‌اند یا پیشنهاد محاکمه عادلانه دریافت نکرده‌اند. انتظار می‌رود این فرمان اجرایی همه این زندانیان را بدون دسترسی به امکان اثبات بی گناهی یا بازگشت نزد خانواده های خود به طور نامحدود در بلاتکلیفی باقی بگذارد. معاونین سازمان گفت: رئیس جمهور ترامپ با صدای بلند درباره  دوباره به عظمت رساندن آمریکا سخن می گوید، اما او با یک چرخش قلم ارزش عدالت را که درقانون اساسی آمریکا بیان شده به طور اساسی تضعیف کرده است. گزارش‌ مرتبط: ترامپ در نطق سالانه اش گفت دستور ادامه کار گوانتانامو را داده است

مصر: تداوم آزار قضایی محمد عَزمی، میسره عبدون، سهام عثمان و ۲۹ مدافع حقوق بشر دیگر

کامبوج: محکومیت دو عضو سازمان محیط زیستی «مادر طبیعت کامبوج» و صدور حکم زندان و جریمه برای آنها

ترکیه: بیش از ۳۰۰ نفر در مخالفت با حمله به عفرین بازداشت شدهاند

کامبوج: آزار قضایی دو مدافع برجسته حقوق بشر

تایلند: آزار قضایی۷ مدافع حقوق بشر بهخاطر هدایت اعتراض صلحآمیز

تایلند: آزار و مزاحمت برای ۸ مدافع حقوق بشر به خاطر راهپیمایی «ما در حمایت از دوستی راه میپیماییم»

افزایش سرکوب فعالان مدنی در سراسر جهان

ایران:

آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی به زندان قرچک منتقل شدند

رادیو زمانه ـ بر اساس گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام، مدافعان حقوق بشر آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی ابتدا به دایره اجرای احکام احضار و سپس برای بازجویی به بند دو الف زندان اوین منتقل شده‎اند. پس از مخالفت و اعتراض آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی به بازجویی جداگانه، روند بازجویی شکل نگرفته و ماموران که شامل پنج مرد و دو زن بوده‎اند، برای انتفال آنها وارد اتاق شده‎اند. این دو زندانی پس از مخالفت و درخواست برگه یا حکم انتقال، به دست پنج مامور مرد مورد ضرب و جرح شدید، توهین و تحقیر قرار گرفته‎اند. سرانجام چهار مامور لباس شخصی مسلح، این دو زندانی را به زندان قرچک ورامین منتقل کرده‎اند.

یکی از «دختران انقلاب» بازداشت شد

رادیو زمانه ـ در حالی که روز گذشته، دوشنبه ۹ بهمن، شش زن در ایران با برداشتن روسری از سر و بالا رفتن از سکوها، حرکت ویدا موحدی، زن مشهور به دختر خیابان انقلاب را ادامه دادند، یکی از این زنان به نام نرگس حسینی بازداشت شده است. نسرین ستوده، وکیل دادگستری خبر بازداشت نرگس حسینی را تایید کرده و می‌گوید که وکالت او را به عهده خواهد گرفت. برای گزارش‌های مرتبط نگاه کنید به بخش زنان در پایین

نرگس محمدی ۱۰۰۰ روز زندان برای دفاع از آزادی اطلاع رسانی

گزارشگران بدون مرز ـ ۱۰۰۰ روز از زندانی شدن نرگس محمدی روزنامه‌نگار و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، گذشت. گزارش‌گران بدون مرز (RSF) خواهان آزادی بی قید و شرط و فوری او است و از جامعه جهانی می‌خواهد اقدام کند. نرگس محمدی که از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴ در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است.

اعدام‌های هفته گذشته (۴ تن): ارومیه (۲)؛ نوشهر (۱ زن)؛ اعدام بی صدای مجرمی که در کودکی مرتکب قتل شد

صدور حکم اعدام برای رامین حسین پناهی، زندانی کُرد

محکومیت مجدد هدایت عبدالله پور به اعدام

مسمومیت بازداشتشدگان اعتراضات سراسری در اوین، زنان بازداشتی در شرایطی بدتر از مردان

تبرئه «قاری محبوب» از اتهام کودکآزاری با اعمال نفوذ بیت رهبری

وضعیت وخیم ۳۰زندانی در بند ۴ زندان گوهردشت کرج

بازداشت امید دلفانی مدیر کانال تلگرامی بهار مقاومت

تداوم بی خبری از محمد نجفی، وکیل دادگستری بازداشت شده

دادستان تهران بازداشت یکی از معترضان به حجاب اجباری را تأیید کرد

عاملان غیردولتی

آمریکا: تعداد قربانیان دکتر تیم المپیک به ۲۵۶ دختر رسید

حقوق مدنی و سیاسی

فیسبوک و گوگل تهدیدی برای دموکراسی هستند

ایران:

خبرهایی از تظاهرات اعتراضی در چند شهر در شامگاه ۹ بهمن اعتصاب غذای افشین و رامین حسین پناهی در زندان دادخواهی مادر از آنگلا مرکل
وزارت کشور: نارضایتیها کاهش نمییابد روایت مبهم نمایندگان مجلس از بازدید زندان اوین
سامان نسیم از اعدام نجات یافت! ایرادهای حقوقی صدور حکم تبرئه برای سعید طوسی

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

میلیون‌ها کودک از آموزش متوسطه رایگان محروم هستند

دیده‌بان حقوق بشر ـ  این سازمان در آستانه کنفرانس مشارکت جهانی برای آموزش ۲۰۱۸ اعلام کرد: رشد کند آموزش متوسطه رایگان برای همگان آینده میلیون‌ها کودک را در سراسر جهان به خطر انداخته است. بیش از ۲۶۴ میلیون کودک در سراسر جهان از امکان آموزش ابتدایی و متوسطه بی بهره هستند. از این میان ۶۲ میلیون کودک در سن اوایل آموزش متوسطه و ۱۴۱ میلیون در سن اواخر آموزش متوسطه به سر می‌برند. نزدیک به ۸۰ درصد از کودکان بی بهره از آموزش ابتدایی و متوسطه در ۶۵ کشور زندگی می‌کنند و تمام دولت هایی که در کنفرانس شرکت دارند باید در قانون و عمل به آموزش متوسطه رایگان متعهد شوند.

فراخوان برای پیشنهاد درباره ارزیابی تاثیراقتصاد بر حقوق بشر

ایران:

بودجه انقباضی ۱۳۹۷ و اعتراضهایی که گستردهتر میشوند           

چادرهای نامناسب،سرپناه۶۰ درصد زلزلهزدگان کرمانشاه

«۴۰ درصد» زلزله‌زدگان هنوز کانکس ندارند

دفاع از حقوق بشر

نگاه فدراسیون به سال ۲۰۱۷

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ گزارش داستان کارتونی «کمیک استریپ» سالانه. طرح‌ها: رومَن رونزو (و کارتونیست‌ها)، همراه با کاریکاتوریست های طرفدار صلح: تونس ـ  قانون تاریخی علیه خشونت زنان ـ این قانون پیروزی چشمگیری برای زنان و تونس است؛ نخستین کشور عربی که به چنین قانونی رای داده است. فدراسیون برای تصویب این قانون خستگی ناپذیر فعالیت کرد. اسرائیل و فلسطین/فرانسه ـ  ارتباط‌های خطرناک. گزارش فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر پیوندهای بین ۵ بانک و شرکت بیمه فرانسوی با بانک‌ها و شرکت‌های اسرائیلی فعال در نگهداری و گسترش شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیلی در سرزمینهای اشغالی فلسطین را آشکار می‌کند. کلمبیا ـ  هفت سال در زندان برای رئیس اداره‌ی اجرایی امنیت. خورگِه نوگِرا کُتِز به خاطر داشتن مسئولیت در شنود و فعالیت‌های غیرقانونی که اداره‌ی اجرایی امنیت انجام داده بود، محکوم شد. فدراسیون شکایتی را برای دادرسی ارائه کرد و در برچیده شدن اداره‌ی اجرایی امنیت سهم داشت…… ایران ـ  اتحادیه‌ی اروپا تحریم‌های هدف‌مند را تمدید کرد. بر اساس اطلاعاتی که فدراسیون ارائه کرد، اتحادیه‌ی اروپا مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت ویزا برای ۸۲ شخص و یک سازمان مسئول نقض حقوق بشر را تایید کرد…..

بحرین: نگرانی از خطر برای جان نبیل رجب در زندان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ به گفته‌ی یک منبع معتبر محرمانه مسئولان بحرینی در تلاشی آشکار برای به خطر انداختن امنیت و کرامت نبیل رجب، قصد دارند در داروهای این فعال سرشناس حقوق بشر دستکاری کنند. دولتمردان بحرین بایستی نبیل رجب را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (مشارکت فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه)، مرکز حقوق بشر بحرین و مرکز حقوق بشر خلیج فارس امروز در بیانیه‌ی مشترکی اعلام کردند: «این تلاش برای حمله به نبیل رجب قطعاً اتفاقی نیست.» این اتفاق در زمانی رخ می‌دهد که دولت سعی کرده با مراقبت شدید از موضع‌گیری او جلوگیری کند. از آنجا که دولتمردان نمی‌توانند او را از موضع گیری در دفاع از حقوق بشر بازدارند، آنها در جستجوی راه‌های دیگری برای ساکت کردن همیشگی او هستند.

یک مقام سازمان ملل: ۱۱ کشور جهان کمک مالی به فلسطینیان را تسریع میکنند

ترکیه: فراخوان برای آزادی ۴ عضو جامعه حقوق بشر که پس از تهاجم ارتش به عفرین/سوریه خواهان صلح شدند

کره شمالی: یونیسف: ۶۰ هزار کودک در از «گرسنگی خطرناک» رنج می‌برند

ایران:

بس کنید مجازات دادخواهان را! بیانیه درباره‌ی حکم زندان منصوره بهکیش

آلمان خواستار توقف مجازات اعدام شد

زنان

:چرا زنان به جنبش‌های دست راستی افراطی می پیوندند و چرا ما تعجب می کنیم؟

دموکراسی باز ـ مشارکت «تکان دهنده» زنان در سیاست دست راستی افراطی توجه زیادی از رسانه‌ها را جلب کرده است. آیا این روندی تازه است یا پیش از این هم وجود داشته است؟این موضوع ها تازه نیستند. یک تاریخ نگار می گوید: این پرسش که چه چیزی زنان را به جنبش‌های دست راست افراطی که حقوق آنها را تحقیر می کنند جلب می کند، چندین دهه است که پژوهشگران فمینیست را آزار می دهد. لیندا گوردون در پژوهش خود درباره کو کلوکس کلان نشان می دهد که در دهه ۱۹۲۰ دست کم ۱.۵ میلیون زن آمریکایی ـ از جمله یک سوم تمامی زنان پروتستان ساکن ایندیانا ـ عضو این سازمان بودند. او نتیجه می گیرد: هیچ دلیلی ندارد که انتظار داشته باشیم زنان کمتر از مردان متعصب باشند. در دهه ۱۹۹۰، پژوهشگر آمریکایی گلن جینسون درباره ی زنان دست راستی افراطی در آمریکا طی جنگ جهانی دوم و به اصطلاح جنبش مادران مطلب نوشت. این جنبش با مداخله آمریکا مخالف بود اما صلح طلب نبود. ایدئولوژی آن مسیحیت تندرو، ضد کمونیسم و ضد یهودیت بود. پژوهشگر مارتین دورهام می گوید که فرض عمومی این است که فاشیسم جنبشی زن‌ستیز است که زنان را کنار می گذارد و این فرض را در تقابل با مشارکت فعال زنان در سیاست های فاشیستی در فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا قرار می‌دهد.

فراسوی سینک ظرف‌شویی: جستارهایی درباره‌ی جنسیت‌ها و سرمایه

ایران:

دختران انقلاب:‌ از زندان و شکنجه نمی‌ترسیم

ایران وایر ـ امروز، نهم بهمن ماه تصویر هشت زن در تهران و اصفهان و مشهد که روی بلندی ایستاده، شال‌های سفید و رنگی خود را به چوبی وصل کرده‌اند و در هوا تکان می‌دهند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. حرکتی که در پی کمپین «چهارشنبه‌های سفید» به راه افتاد و حالا به «دختران خیابان انقلاب»‌ یا «دختران انقلاب» موسوم شده است. این نام اشاره به ویدا موحد دارد، نخستین زنی که این حرکت را در خیابان انقلاب تهران انجام داد…..گزارش‌های مرتبط: بخشی از میراث انقلاب در خطر؛ زنان ایرانی چگونه “با حجاب” شدند؟ ؛ از چهارشنبه‌های سفید تا دختران خیابان انقلاب؛ واکنش های تازه به دختران انقلاب؛ وقتی حجاب اجباری در مخمصه قانون گیر می‌افتد؛ دختران خیابان انقلاب و شیوه‌ای نوین برای اعتراض؛ تصاویر تکثیر “دختر خیابان انقلاب” در شهرهای مختلف ایران؛ اعتراض علنی به حجاب اجباری به شهرهای بزرگ دیگر ایران کشیده شد ؛ از «دختر خیابان انقلاب» تا «دختران خیابان انقلاب» ؛ دختر خیابان انقلاب آزاد شد؛ نسرین ستوده وکالت یکی از دختران انقلاب را به عهده می‌گیرد

جنبش زنان؛ جنبش رهایی بخش سیاسی یا محدوده‌ی مطالبات خاص زنان

فرهنگ

نسبیتباوری فرهنگی و مقابله با روشنگری

زبان و ترجمه نزد بنجامین لی ورف

 

ایران:

«فیلم آشغالهای دوستداشتنی» در توقیف میماند              

درگذشت صادق تبریزی، یکی از بنیانگذاران مکتب سقاخانه در سکوت

اندیشه

بحران در افق ۲۰۱۸: نظریاتی از داووس

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ کارشناسان در مجمع جهانی اقتصاد می گویند که خشونت سیاسی، افزایش خطر های جوی، و صعود  قدرت مداران دلایل اساسی بحران ها در سال ۲۰۱۸ خواهد بود. در کنفرانسی در داووس که شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای و موسسه توسعه در خارج برگزار کردند، نکات اساسی زیر در گفتگوها مطرح شد: ۱) پایان کار داعش به سرعت رخ نخواهد داد. ۲) وضعیت پیشرفت در سوریه مشخص نیست. ۳) کنگو ممکن است منفجر شود. ۴) بحران های تازه: مشکل ونزوئلاییِ کلمبیا؛ موزامبیک. ۵) بازگشت قطعی اقتدارگرایی در سراسر جهان از ایالات متحده تا مصر، از طریق شماری از کشورها در اروپا و آسیا و آفریقا….

آیا دموکراسی اشکال دارد؟

نیویورک تایمز ـ  رشد دموکراسی پس از ۲۰۰ سال گسترش متوقف شده است. شماری از دموکراسی‌ها مثل ونزوئلا و مجارستان به سوی اقتدارگرایی پس می‌روند. و حتا در دموکراسی های جاافتاده غربی رای دهندگان اعتقاد خود را به نهادها و موازین دموکراتیک از دست می‌دهند. این وضعیت ما و پژوهشگران دموکراسی را با شماری از پرسش ها روبرو کرده است. آیا این یک وضعیت گذرا است یا دمکراسی دچار مشکل واقعی است؟ آیا کهن ترین و مستحکم ترین دموکراسی ها مثل دموکراسی های اروپایی و آمریکا به همان میزانی امنیت دارند که به نظر می‌رسد؟چرا مردم داوطلبانه دموکراسی خود را از درون بربچینند؟ هیچکس پاسخ این پرسش ها را به درستی نمی داند. در اینجا به بررسی آنها می‌پردازیم و هیچ خبر خوبی به نظر نمی رسد. آنچه را درباره مشکلات دموکراسی، دلایل این مشکلات و آینده آنها می دانیم، پرسش ها و ایده های بزرگ درباره جهان را در یک سری ویدیو های پی در پی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ایران:

خیزش دیماه؛ دیدگاههای گوناگون             

دو توده و دو روانشناسی تودهای: رویداشتی روانْاجتماعی به خیزش اعتراضی دیماه

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، مرکز حقوق اساسی امریکا، نیویورک تایمز

بایگانی شماره‌های گذشته