تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

کودکان زیر پوشش نهاد آوارگان سازمان ملل عکس: کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل / تارنمای ایندیپندنت

خبرهای نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی و بین‏ المللی

بحرین: فدراسیون و مرکز حقوق بشر بحرین شمار بی سابقه حکم های اعدام را محکوم کردند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و مرکز حقوق بشر بحرین با انتشار بیانیه ای اعلام کردند: بحرین از سال ۲۰۱۷ شاهد افزایش شدید در استفاده از مجازات اعدام بوده است و اعدام های اخیر پس از توقف اعدام ها در سال ۲۰۱۰، بازگشتی خطرناک به استفاده از این مجازات به شمار می‌رود. این دو سازمان به شدت این روند تاسف بار را محکوم کردند و از دولتمردان خواستند مجازات اعدام را فوری ملغا کنند. ۲۲ شهروند بحرین محکوم به اعدام هستند که در تاریخ بحرین رکورد به شمار می رود. در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۷ یک دادگاه نظامی بحرین شش تن را به اتهام تشکیل هسته های تروریستی و تبانی برای کشتن یک مسئول نظامی به اعدام محکوم کرد. قربانیان این محاکمه در معرض شکنجه، محرومیت از خواب، شوک برقی، زندان انفرادی و ناپدید کردن قهری قرار گرفته بودند.

ترکیه: دستگیری خودسرانه و آزار قضایی ۶ عضو جامعه‌ی حقوق بشر و تداوم بازداشت ۴ تن از آنها

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دستگیری خودسرانه و آزار قضایی ۶  عضو جامعه‌ی حقوق بشر ترکیه [IHD] مطلع شده است، از جمله عضو هیئت اجرایی خانم نورای چِویرمِن، عضو جامعه‌ی حقوق بشر آقای علی داغ دِلِن، رئیس شاخه‌ی کارس آقای احمد آدی گوزل، رئیس پیشین جامعه‌ی حقوق بشر شاخه‌ی چاناک قلعه و عضو کنونی هیئت اجرایی آقای خیرالدین پیشکین، عضو هیئت اجرایی شاخه‌ی ملاتیه آقای مهمت تونسِل، و عضو علی‌البدل هیئت اجرایی شاخه‌ی ملاتیه آقای ابوذر یواش و تداوم بازداشت چهار تن اخیر مطلع شده است. از ۲۲ ژانویه ۲۰۱۸ تاکنون شماری از اعضای جامعه حقوق بشر ترکیه به خاطر نشر اظهاراتی در شبکه های اجتماعی در محکومیت تهاجم نظامی ترکیه به عفرین در شمال سوریه و علیه شبه نظامیان واحدهای محافظت مردمی (YPG) کُرد سوریه دستگیر شده‌اند و به زندان افتاده‌اند.

ایتالیا/لیبی: یک سال پس از معامله درباره مهاجران زمان آزادی هزاران پناهجوی گرفتار رسیده است

عفو بین‌الملل ـ  این سازمان اعلام کرد: در نخستین سالگرد امضای معامله بین ایتالیا و لیبی در مورد انجام اقداماتی برای جلوگیری از سفر پناهجویان و مهاجران به اروپا، هزاران تن در زندانهای اردوگاهی لیبی گرفتار هستند که شکنجه در آنها رایج است. در تفاهم نامه ای که روز دوم فوریه ۲۰۱۷ امضا شد، ایتالیا توافق کرد که با نیروهای نظامی و مرزی لیبی برای جلوگیری از هجوم مهاجران غیرقانونی همکاری و از رسیدن مهاجران و پناهجویان به اروپا جلوگیری کند. استراتژی ایتالیا بخشی از برنامه وسیع تر اروپا بود و در حقیقت رهبران اروپایی روز بعد آن را در بیانیه مالت تایید کردند.

بحرین: دور جدید اخراج‌ها از کشور

دیده‌بان حقوق بشر ـ لغو خودسرانه شهروندی، بسیاری را بدون وطن می‌کند. مقامات بحرینی از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی هشت شهروند سلب تابعیت شده را از این کشور اخراج کرده‌اند. بر این اساس این اخراج‌ها پس از صدور تصمیم دادگاه تجدیدنظر در تأیید حکم سال ۲۰۱۲ که دستور داده بود ۹ بحرینی به دلیل “آسیب به امنیت کشور” اخراج و از شهروندی محروم شوند صورت گرفت. از سال ۲۰۱۲، مقامات بحرینی ۵۷۸ تبعه این کشور را سلب تابعیت کرده‌اند.

استرالیا: بی توجهی به زندانیان معلول و تعدی به آنها

دیده‌بان حقوق بشر ـ این سازمان در گزارشی اعلام کرد. زندانیان معلول در سراسر استرالیا در خطر خشونت جنسی و جسمی هستند و ۲۲ ساعت در روز در سلول انفرادی به سر می‌برند. این گزارش با عنوان «به کمک نیاز داشتم، به جای آن مرا مجازات کردند: بی‌توجهی به زندانیان معلول و تعدی به آنها در استرالیا» خطر زورگویی، آزار، خشونت و تهدید زندانیان و کارکنان زندان به زندانیان معلول از جمله زندانیان بومی را بررسی کرده است. زندانیان دارای معلولیت روحی اجتماعی ـ  بیماری روانی ـ  یا معلولیت در تشخیص به ویژه ممکن است روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و گاهی سال‌ها به تنهایی در حبس به سر ببرند.

ترکیه: بازداشت حدود ۶۰۰ نفر به دلیل اعتراض به حمله به عفرین

یمن: سازمان ملل عربستان و حوثیها را در کشتار کودکان مقصر میداند

ترکیه: دولت درصدد گسترش کنترل بر اینترنت است

ایران:

نوعروس ۱۷ساله را مخفیانه اعدام کردند

اعدام سه متهم زیر ۱۸ سال از اول ژانویه تاکنون

۲۹ نفر از «دختران خیابان انقلاب» در تهران بازداشت شدند

تایید دوباره حکم اعدام استاد دانشگاه احمدرضا جلالی

نزار زکا در زندان اوین از خدمات درمانی محروم است

بازداشت محمدرضا هاشمی نبی شهروند ایرانی ـ بریتانیایی

ازدواج ۳۷هزار کودک زیر ۱۳سال در سال گذشته

مخالفت «آقایان» با افزایش سن قانونی ازدواج

مشهد: ۶۵ زن و مرد در یک مهمانی تولد بازداشت شدند

احمد خاتمی امام جمعه تهران: «اعدام کنید»

مأموران امنیتی در یک اقدام هماهنگ چندین فعال مدنی را بازداشت کردند

محمد مهدویفر، مجروح شیمیایی جنگ ایران و عراق در حبس

نگرانی از وضعیت پزشکی نیما صفار، نویسنده محبوس در زندان گرگان

سهیل عربی قربانی خشونت ماموران زندان به هنگام انتقال به زندان بزرگ تهران

اخراج یک دانشجوی دیگر از دانشگاه به جرم درویش بودن

با رد تمدید مرخصی باقر نمازی او به زندان برگشت

عاملان غیردولتی

ایتالیا: حمله نژادپرستانه به مهاجران آفریقایی‌تبار در شهر ماچراتا

عدالت

آمریکا: گروه حقوق بشری از دادگاه بین المللی خواست که درباره ی مقام ها و پیمانکاران آمریکایی تحقیق کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ مرکز حقوق اساسی اظهارات دو تن از افرادی را که در گوانتانامو در بازداشت هستند در حمایت از درخواست دادستان دادگاه بین المللی جزایی برای آغاز تحقیقات رسمی درباره جنایت های مربوط به درگیری مسلحانه در افغانستان ارائه داد. این گزارش که اظهارات قربانیان را در برمی‌گیرد،  بر اساس اطلاعات موجود درباره رفتار با آنها از جمله شکنجه در مکان‌های تاریک سی آی ا، در بازداشت نیابتی و در بازداشتگاه های وزارت دفاع و نیز بازداشت نامحدود آن ها در گوانتانامو تنظیم شده است که بر اهمیت تحقیقات دادگاه بین المللی جزایی درباره این جنایت های بین المللی تاکید می کند. به نظر مرکز حقوق اساسی پس از انتظاری طولانی این فرصت مناسبی برای پاسخگویی است.

پرو: عفو  فوجیموری ناقض موازین بین المللی و قاره آمریکاست

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون به همراه مرکز مطالعات حقوقی و اجتماعی و مادران میدان مایو نامه ای را  به دادگاه حقوق بشر کشورهای قاره آمریکا تسلیم کردند که در آن ناسازگاری عفو اعطا شده به رئیس‌جمهور پیشین پرو آلبرتو فوجیموری با موازین حقوق بشری بین المللی و قاره آمریکا شرح داده شده است. دادگاه حقوق بشری کشورهای قاره آمریکا برای بررسی رعایت حکم‌های خود در دو پرونده نشستی برگزار خواهد کرد. این دادگاه در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۶ اعلام کرد که پرو مسئول مرگ ۱۵ تن و زخمی شدن ۴ تن دیگر و ناپدید کردن قهری و اعدام فراقضایی ۱۰ تن  است. به علاوه، دادگاه دستور داد اقدام های جامعی برای عرضه غرامت به قربانیان انجام شود. این آرای دادگاه پایه های اساسی پیگرد و محکومیت فوجیموری را در سال ۲۰۰۹ به ۲۵ سال زندان به خاطر جنایت های ضد بشریت تشکیل داد. با وجود این، در ۲۴ دسامبر گذشته، رئیس جمهور پرو فوجیموری را عفو کرد. نامه‌ای که به دادگاه تسلیم شد، بر تعهد دولت پرو برای رعایت آرای دادگاه کشورهای قاره آمریکا تاکید می کند. به علاوه، در این نامه بر ناسازگاری عفو در پرونده های مربوط به نقض فاحش حقوق بشر و جنایت های ضد بشریت با آرای دادگاه در دو پرونده مورد اشاره تاکید شده است.

روسیه/گرجستان: قربانیان فراموش شده ۱۰ سال پس از جنگ

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ یک ماه پس از گشایش دفتر دادگاه بین المللی جزایی در تفلیس، فدراسیون و سازمان عضو آن مرکز حقوق بشر گرجستان گزارشی را درباره قربانیان درگیری بین روسیه و گرجستان منتشر کردند. این گزارش درباره تداوم تاثیر جنایت های بین المللی ارتکابی در تابستان ۲۰۰۸ هشدار می‌دهد. هیچ یک از مرتکبان جنایت های ضد بشریت که ده سال پیش رخ داده هنوز متهم نشده اند، اما بازماندگان این جنگ به علت تغییر خطوط جداسازی که جامعه بین المللی به رسمیت نشناخته، هنوز در معرض آدم ربایی بازداشت و باج خواهی هستند. با توجه به خودداری دولتمردان روسیه از همکاری موثر با دادگاه بین المللی جزایی، و بی مجازات ماندن جنایت ها، آیا قربانیان سال ۲۰۰۸ باید به زندگی در شرایط خطرناک و محیط نا امن عادت کنند؟

حقوق مدنی و سیاسی

رومانی: گزارش درباره ی قوانین اتحادیه اروپا و پیشنویس قانون ۱۴۰/۲۰۱۷ رومانی درباره ی تشکل ها و بنیادها

ایران: اعتصاب غذای آتنا دائمی و گلرخ ایرایی در زندان قرچک ورامین

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسرائیل: فهرست سازمان ملل از ۲۰۶ شرکت دارای پیوندهای تجاری با کوچ‌نشین های اسرائیلی 

ایندیپندنت ـ دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده که فهرستی از ۲۰۶ شرکت دارای پیوندهای تجاری با کوچ‌نشین های اسرائیلی در کرانه باختری تهیه کرده است. بنا به اعلام سازمان ملل، حقوق فلسطینی‌ها در کرانه باختری در سطحی فراگیر و ویرانگر نقض می شود. اسرائیل از این نگران است که شرکت‌هایی که در این لیست قرار دارند ممکن است هدف تحریم یا توقف سرمایه گذاری با هدف افزایش فشار بر کوچ‌نشین ها قرار گیرند. اغلب کشورها و سازمان ملل کوچ‌نشین ها را غیرقانونی می‌دانند. مقر اکثر این شرکت ها یعنی ۱۴۳ شرکت در اسرائیل یا کوچ نشین های آن و مقر ۲۲ شرکت در آمریکا است. باقی شرکت ها در ۱۹ کشور دیگر از جمله آلمان، هلند و فرانسه و بریتانیا مستقر هستند. سازمان ملل در گزارش خود نام شرکت‌ها را هنوز اعلام نکرده است و می گویند اطلاعات آن هنوز کامل نیست.

آلمان: افزایش شکاف بین خانواده‌های فقیر و ثروتمند

ایران:

«خط فقر در تهران ۴ میلیون تومان است»

رادیو زمانه ـ رایزنی برای تعیین حداقل مزد سال آینده ادامه دارد. یک کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: خط فقر در تهران ۴ میلیون تومان است.

نظرسنجی درباره اعتراضات: اکثریت ناراضی اند، ۳۱ درصد اصلاح را ممکن نمی‌دانند

بی‌بی‌سی ـ یک نظرسنجی دولتی در داخل ایران درباره اعتراضات دی ماه نشان داده است که ۳۱ درصد از پرسش شوندگان اعتقاد خود به اصلاح حکومت را از دست داده اند. به علاوه براساس این نظرسنجی اکثریت بزرگ مردم از وضع موجود ناراضی اند. خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش می دهد که این نظرسنجی توسط “مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران”، ایسپا، و به سفارش مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری انجام شده است. این نظرسنجی در روزهای ۱۵ تا ۲۵ دی در ۱۱ استان از ۴۵۰۰ نفر انجام شد. نتایج نشان می دهد که فقط ۲۵ درصد از شرکت کنندگان از اوضاع کشور رضایت دارند و ۷۴.۸ درصد از شرایط ناراضی هستند.

دفاع از حقوق بشر

 گامبیا: انتشار مستند ویدیویی درباره الغای مجازات اعدام

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  فدراسیون مستندی ویدیویی با عنوان«#گامبیا تصمیم گرفته است» منتشر کرده که روند کنونی الغای مجازات اعدام در این کشور را به نمایش می‌گذارد. تجربه گامبیا که در این ویدیو دیده می شود نشان می دهد که پس از ۲۲ سال دیکتاتوری، مسئولانی که به طور دموکراتیک انتخاب شده اند تصمیم گرفته اند به اصلاحات قضایی گسترده ای، از جمله الغای مجازات اعدام، دست بزنند. این مستند به طور رسمی در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۷ در اجلاس شصت و یکم کمیسیون حقوق مردم و حقوق بشر آفریقا به نمایش درآمد.

انگیزه های برای الغای مجازات اعدام در آفریقا ـ چشم انداز جنوب آفریقا

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  فدراسیون و سازمان عضو آن در بتسوانا در نوامبر ۲۰۱۷ تحقیقی را درباره مجازات اعدام منتشر کردند که انگیزه های منجر به الغای این مجازات در آفریقا را مشخص کرده است. بیش از ۸۰ درصد کشورهای آفریقا مجازات اعدام را در قانون یا در عمل ملغا کرده اند و فقط ۱۰ کشور در دهه گذشته دست به اعدام زده اند. چشم انداز جنوب آفریقا که در این تحقیق تدوین شده است نشان می دهد که منطقه در جهت درستی برای الغای مجازات اعدام پیش می رود، زیرا تنها کشوری در این منطقه که به طور منظم دست به اعدام می زنند بتسوانا است.

عربستان سعودی: وکلای دادگستری بریتانیا خواهان اخراج عربستان از شورای حقوق بشر شدند

ایندیپندنت ـ  گروهی از وکلای دادگستری در بریتانیا کمپینی را برای اخراج عربستان سعودی از شورای حقوق بشر سازمان ملل به راه انداخته اند. به گفته آنها عضویت این کشور در شورای حقوق بشر «تناقض آمیز و طنز آمیز» است. عربستان که عضویت آن در شورای حقوق بشر در سال ۲۰۱۹ به پایان می رسد، به خاطر نقش خود در درگیری یمن با محکومیت در سطح بین المللی روبرو بوده است. این کشور همچنین به‌خاطر سرکوب مخالفان سیاسی و نیز داشتن قوانین به شدت محافظه کارانه در مسائلی مانند همجنسگرایی و حقوق زنان با انتقاد روبرو است. در گزارشی که دو وکیل دادگستری درباره  ۶۰ فعال سیاسی و مبارز راه صلح بازداشت شده در سپتامبر گذشته منتشر کردند، گفته شد که تعلیق عربستان سعودی از شورای حقوق بشر اقدام مهمی برای تاثیرگذاری بر دولت این کشور خواهد بود.

تونس: حمله به آزادی بیان باید متوقف شود

عفو بین‌الملل ـ این سازمان پیش از تظاهرات روزنامه نگاران در «روز خشم» اعلام کرد: دولت تونس باید دست از تضعیف آزادی بیان بردارد و قوانینی را که حق انتقاد مردم از دولت را به خطر انداخته اند اصلاح کند. سندیکای ملی روزنامه نگاران تونس تظاهراتی را علیه دولتمردان این کشورکه بر روزنامه نگاران فعال در گزارش های مربوط به عملیات امنیتی یا روزنامه نگاران منتقد نهادهای دولتی فشار می آورند برگزار می کنند.

کنیا: بستن رسانه ها به خاطر گزارش درباره سخنرانی های مخالفان سانسور غیر قابل قبول است

بنگلادش: نامه سرگشاده درباره لایحه امنیت رسانه های دیجیتال

ایران:

وکیلان بریتانیایی به خامنه‌ای: مدافعان حقوق بشر را آزاد کنید

رادیو زمانه ـ شماری از وکیلان دادگستری بریتانیایی در نامه‎ای از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواسته‎اند تا دستور آزادی همه وکیلان دربند در ایران را صادر کند. در این نامه آمده است کشورهای قدرتمند وکلا را دستگیر نمی‌کنند. بر اساس این نامه که در روزنامه ایندیپندت و سایت شورای وکیلان بریتانیا منتشر شده، امضاکنندگان این نامه ضمن اعتراض به رفتار جمهوری اسلامی با وکیلان دادگستری و فعالان حقوق بشر، از رهبر جمهوری اسلامی خواسته‎اند مانع بازداشت مداوم مدافعان حقوق بشر شود و زمینه آزادی همه وکیلان و مدافعان حقوق بشر دربند را فراهم کند. آنان به طور مشخص به نام عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و نرگس محمدی، مدافعان حقوق بشر اشاره کرده‌اند که هر دو دوران محکومیت و حبس طولانی مدت خود را در زندان اوین می‎گذرانند.

رضا شهابى را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنید

عفو بین‌الملل ـ رضا شهابی، فعال حقوق کارگری که از ماه گذشته از زندان رجایی‌شهر به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است، روز دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ به بیمارستانی خارج از زندان منتقل و اما پس از چند ساعت به زندان بازگردانده شد. رضا شهابی پس از بازداشت در مرداد ماه سال جاری از دسترسی به خدمات درمانی در حالی محروم بوده که با وضعیت وخیم جسمی روبرو  است.

شش مدافع حقوق بشر به طور هماهنگ بازداشت‌ و اکنون در خطر شکنجه قرار دارند

عفو بین‌الملل ـ در واکنش به گزارش‌های مبنی بر دستگیری و بازداشت همزمان شش مدافع حقوق بشر از جمله شیما بابایی و همسرش داریوش زند، سعید اقبالی، لیلا فرجی، محمود معصومی و بهنام موسیوند در روز ۱۲ بهمن ۱۳۹۶، مگدلنا مغربی معاون شمال آفریقا و خاوریمانه عفو بین‌الملل گفت: این مدافعان حقوق بشر زندانیان عقیدتی هستند و باید بلافاصله و بدون قید و شرط آزاد شوند چرا که هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند و فقط به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود بازداشت شده‌اند. ما بسیار نگران هستیم که این افراد اکنون در معرض شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها قرار بگیرند.

محکومیت زندانی کرد به اعدام بعد از محاکمه ناعادلانه

عفو بین‌الملل ـ رامین حسین پناهی، زندانی کرد ایرانی، از ۷ بهمن ماه در اعتراض به صدور حکم اعدام برای وی در اعتصاب به سر می‌برد. این حکم در پی یک محاکمه به شدت ناعادلانه و به دنبال چهار ماه ناپدیدشدن قهری صادر شده است. مسؤولان  زندان در اقدامی تلافی‌جویانه او را به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند. محکومیت و مجازات او مغایر با قوانین بین المللی است و باید لغو شود.

اعتراض به حکم سنگین زندان برای منصوره بهکیش

گزارشگران سازمان ملل خواستار «دادرسی عادلانه» برای سه شهروند مسیحی شدند

نامه اعتراضی هنگامه شهیدی به رئیس قوه قضائیه: بدون مدرک، شش ماه زندانی بودم 

زنان

بریتانیا: دموکراسی هنوز به نیازهای زنان جواب نداده است

دموکراسی باز ـ همه زنان بریتانیا در سال ۱۹۱۸ حق رای به دست نیاورده اند و اکنون نیز نمی توانند رای بدهند. زنان و به ویژه زنان به حاشیه رانده شده اغلب قدرت سیاسی خود را در اقدام های خارج از پارلمان پیدا می کنند.در جنگ جهانی اول وزیر کشور بریتانیا از حزب محافظه‌کار قانون نمایندگی مردم را برای گسترش حق رای به پارلمان آورد. امروزه، از آن قانون به عنوان پیروزی زنان در دست‌یافتن به حق  رای یاد می‌شود. اما توجه برانگیز است که در بخش مهم سخنان وزیر کشور اشاره ای به زنان نیست. در آن زمان، مردان دارای حق رای بودند، اما تنها اگر در حد معینی دارایی داشتند.  حق رای به زنان بالاتر از ۳۰ سال و مالک دارایی اعطا شد.

شـشم فوریه؛ روز جهانی مقابله با «مثلهکردن جنسی دختران و زنان»

زن، زندگی و نوشتن از نگاه «ویرجینیا وولف»

ایران:

«۴۹ درصد» از مردم ایران حجاب اجباری نمی‌خواهند

رادیو فردا ـ یک مرکز وابسته به دولت جمهوری اسلامی در وب‌سایت خود گزارشی از تغییر جدی نظر مردم ایران نسبت به حجاب در سال‌های اخیر، منتشر کرده و اعلام کرده‌است که بازنشر این گزارش را «همزمان با پدیده دختر خیابان انقلاب» انجام داده است. این گزارش می‌نویسد در حالی که در سال ۸۵ خورشیدی «نزدیک به ۳۴ درصد» از مردم با اجباری بودن حجاب مخالفت داشتند، هشت سال بعد از آن تعداد مخالفان حجاب اجباری در ایران «به ۴۹ درصد» رسیده است. این مطالعه تحقیقی از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری انجام شده است. این بررسی که در سال ۹۳ و تحت عنوان نشست راهبردی «حجاب: آسیب‌شناسی سیاست‌های گذشته، نگاه به آینده» تنظیم شده، بار دیگر در وب‌سایت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منتشر شده‌است.

ایرانیان کجا ایستاده‌اند: له یا علیهِ دختران خیابان انقلاب؟

نقد اقتصاد سیاسی ـ محمد مالجو: مبارزه‌ی مدنی دختران خیابان انقلاب برای الغای حجاب اجباری در چه بافتی از نگرش‌های ایرانیان به مقوله‌ی حجاب اجباری آغاز شده است؟ نگرش چه بخش‌هایی از مردم در چه جغرافیاهایی به چه میزانی له یا علیهِ دختران خیابان انقلاب است؟ برای ارائه‌ی پاسخی تجربی به این پرسش‌ها بر داده‌های حاصل از سومین موج از «پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» که در دفتر طرح‌های ملیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده است تکیه خواهم کرد.

کشف حجاب؛ عاملیت فراموش شده زنان

رادیو زمانه ـ روایت غالب حکومتی در ایران از ماجرای کشف حجاب این است: در نخستین روزهای دی ماه سال ۱۳۰۷ هجری شمسی، قانون لباس‌های متحدالشکل در مجلس شورای ملی تصویب شد. از روز ۱۷ دی ۱۳۱۴، مردان به پوشیدن کت و شلوار با کراوات و کلاه فرنگی ملزم شدند و زنان به برداشتن حجاب از سر و باز کردن صورت از روبنده.

مریم خانم، لچکت را از سر بردار!

رادیو زمانه ـ من یک از خانواده مجاهد می‌آیم و در خانواده من کسی هست که روسری از سرش برداشته و به شکل علنی برعلیه تحمیل حجاب اعتراض نموده است… «رهایی»، این لغت صدها بار تکرار شد وقتی خانم مریم قجر عضدانلوی «ابریشمچی» از شوهرش جدا شد (رها شد؟) و به عقد ازدواج آقای مسعود رجوی درآمد… چپی‌های فامیل ما را مسخره می‌کردند. دندان روی جگر گذاشتیم و تحمل کردیم. خیلی چیزهای دیگر را هم که برای ما قابل قبول نبود مثلا همکاری با صدام حسین را تحمل کردیم. چپی‌های فامیل، وقتی عکس مریم خانم را در کنار فاشیستی‌ترین عناصر آمریکایی به ما نشان دادند، دوباره ما را مسخره کردند. باز هم «ما» را مسخره می‌کنند، اما دیگر نمی‌گویم «ما» به این خاطر که من دیگر از شما نیستم با وجود عشقم به برادرم و دختر عمویم که مجاهد بودند و اعدام شدند. مجاهدین را مسخره می‌کنند با آن لچک مسخر‌ه‌شان. و خانم مریم خانم «رجوی» را.

سندرم حجاب: رهایی ایران در گرو رهایی زنان

گفتوگو با یکی از دختران خیابان انقلاب

آیا اکنون زمان همراهی فمینیستی نیست؟

«به حجاب اجباری اعتراض دارم و پشیمان نیستم»

خبرنگار زن بودن جرم است

زنان بی خانمان؛ قربانیان تبعیض و فقدان امکانات

اندیشه

اسرائیل: کتاب رونن برگمن در مورد سوءقصدهای این کشور در گوشه و کنار دنیا

ایران:

خروش اعتراضات علیه سیاست‌های نولیبرالی در ایران

تارنگاشت عدالت ـ در حالی‌که اعتراضات علیه سیاست‌های نولیبرالی در ایران می‌خروشد، در حالی‌که هزاران ایرانی به اعتراض علیه افزایش بیکاری، موضوعات دستمزد، و افزایش قیمت‌ها در کشور ادامه می‌دهند،کارتل ترامپ چشم به تغییر رژیم دوخته است. همان‌گونه که در کشورهای سراسر جهان در واکنش به سیاست‌های اقتصادی نولیبرالی و سرمایه‌داری دیده شده، سیاست‌های نولیبرالی روحانی با نادیده گرفتن نظام تأمین اجتماعی، پی‌آمدهای سیاسی مشابهی را تولید کرده است.

اعدام، یک مقوله مرکزی در سیاست ایرانی

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، بی‌بی‌سی فارسی، تارنگاشت عدالت، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، مرکز حقوق اساسی امریکا، میدان، نقد اقتصاد سیاسی

بایگانی شماره‌های گذشته