نوشین احمدی – مدرسه فمینیستی (۱۰ خرداد ۱۳۹۱): فریده ماشینی پژوهشگر و فعال امور زنان و رئیس کمیسیون زنان حزب مشارکت، امروز، ۱۰ خردادماه ۱۳۹۱ درحالی که نزدیک به دو سال با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد در بیمارستان آتیه درگذشت. فریده ماشینی متولد مردادماه ۱۳۳۹ و دانش آموخته رشته مطالعات زنان از دانشگاه علامه طباطبایی بود. او در ۳۰ مهر ۱۳۸۸ به خاطر تلاش هایش در جهت سازمان دادن به خانواده زندانیان سیاسی دستگیر شد و پس از مدتی کوتاهی آزاد گردید.

فریده ماشینی در بسیاری از ائتلاف های جنبش زنان از جمله هم اندیشی فعالان جنبش زنان، همگرایی جنبش زنان در انتخابات، همگرایی سبز جنبش زنان و… نقش مهمی داشت. تاکنون از وی مقالات علمی و پژوهشی در حوزه زنان در نشریات مختلف منتشر شده است. به مناسبت درگذشت زودهنگام این بانوی پژوهشگر، مصاحبه ای را که نوشین احمدی خراسانی چندی پیش با فریده ماشینی انجام داده، در مدرسه فمینیستی منتشر می کنیم. در این مصاحبه فریده ماشینی از موضوع حجاب در قرآن صحبت می کند و یادآور می شود که حد و حدود پوشش در قرآن، صرفا خطاب به زنان مؤمن آمده و آن هم در حد یک توصیه ذکر شده است.

فریده ماشینی در این مصاحبه تاکید می کند که رعایت حجاب، امری کاملا انتخابی است و نه در قرآن و نه در تاریخ اسلام برای پوشش زنان هیچ گونه اجبار و مجازاتی ذکر نشده است و در حد یک توصیه آن هم به زنان مؤمنی است که خود شخصاَ رعایت حد و حدود آنرا برمی گزینند. باشد که صدای برابری خواهانه فریده ماشینی که تلاش می کرد متون مقدس را از تفاسیر مردسالارانه بزداید، همچنان تداوم یابد. یادش گرامی باد.

برای شنیدن سخنان فریده ماشینی درباره حجاب به لینک زیر مراجعه کنید:

به مناسبت درگذشت فریده ماشینی: مصاحبه‌ی منتشر نشده با وی در مورد حجاب از صدای زنان مدرسه فمینیستی

http://soundcloud.com/shirinbahramirad-1/faridehmashini