تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

عهد تمیمی، نوجوان ۱۷ ساله فلسطین در مقابله با سربازان اسرائیلی عکس: تارنمای بی‌بی‌سی جهانی

خبرهای نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی و بین‏المللی

میانمار: پاکسازی قومی اقلیت روهینگیا همچنان ادامه دارد

عفو بین‌الملل ـ‌ این سازمان در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار می‌گوید که پاکسازی قومی این اقلیت، که بعد از کشتارها و آزارهای وسیعی که علیه آنها از نیمه تابستان آغاز شده‌است، کماکان ادامه دارد و در نبود یک اقدام مؤثر بین‌المللی، این روند فاجعه‌بار ادامه خواهد یافت.  عفو بین‌الملل در این گزارش که چهارشنبه ۷ فوریه در نشستی خبری ارائه شد، تأکید کرد که با وجود قول دولت میانمار در پذیرش دوباره مسلمانانی که از خشونت‌های ارتش میانمار به سرزمین‌های همسایه گریخته‌اند، وضعیت مسلمانان روهینگیا بهبود نیافته‌ است.

مصر: ویدیوی استفاده از بمب های خوشه ای نشانگر دغدغه های حقوق بشری در شمال صحرای سینا است

عفو بین الملل ـ در پی انتشار ویدیوی رسمی ارتش مصر که بمب های خوشه ای را به عنوان بخشی از عملیات خود در شمال صحرای سینا نشان می‌دهد، این سازمان اعلام کرد: ارتش مصر باید فوری به استفاده از بمب های خوشه ای پایان دهد. ارتش مصر دارای سابقه انجام عمل های غیرقانونی حتی در هنگام استفاده از سلاح های دقیق تر است. به گفته شاهدان عینی، جت های جنگنده اف ۱۶ در سال ۲۰۱۵ به مناطق بسیار پر جمعیت مسکونی در صحرای سینا حمله کردند. ده ها باشنده این منطقه از جمله کودکان در این حملات کشته یا زخمی شدند.

ترکیه: متهم به استفاده از هزاران جنگجوی پیشین داعش برای حمله به کردها در سوریه

ایندیپندنت ـ  یک عضو پیشین داعش می گوید: ترکیه جنگجویان داعش را برای هدایت تهاجم در منطقه عفرین در شمال سوریه جذب می کند و دوباره آموزش می‌دهد. اکثر کسانی که در عفرین علیه واحدهای محافظت مردمی می‌جنگند داعشی هستند، گرچه ترکیه به آنها آموزش داده تا تاکتیک های تهاجمی خود را تغییر دهند. جنگجوی پیشین داعش به نام فرج که در تماس نزدیک با جهادی‌ها مانده است، در گفتگویی با این روزنامه افزود: «ترکیه در آغاز عملیات خود کوشید با اعلام اینکه با داعش می جنگد مردم را گمراه کند، اما در واقعیت ترکیه به اعضای داعش آموزش می‌دهد و آنها را به عفرین می‌فرستد.» در حدود ۶ هزار نیروی ارتش ترکیه و ده هزار عضو ارتش آزاد سوریه در روز ۲۰ ژانویه وارد سوریه شده اند تا واحدهای محافظت مردمی را از عفرین بیرون کنند. بعضی از نیروهای ارتش آزاد سوریه که به سوی عفرین پیشروی می‌کنند، به نحوه تعجب‌آوری آشکار درباره ی وفاداری خود به القاعده و گروه های منشعب از آن سخن می‌گویند. در فیلم ویدیویی که در اینترنت منتشر شده است، سه تن از جهادیون سرودی را درباره نبرد های گذشته خود سر داده اند که بخشی از آن چنین است: «در گروزنی (چچن) و داغستان (شمال قفقاز) ثابت قدم بودیم. و تورابورا (مقر پیشین اسامه بن لادن) را در دست گرفتیم. و اکنون عفرین ما را فرامی‌خواند.»

اسرائیل: اقدام جدید برای ضمیمه کردن شهرک‌های اشغالی به خاک خود

بی‌بی‌سی ـ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته که در حال مذاکره با آمریکا بر سر گسترش احتمالی حیطه نفوذ قوانین داخلی اسرائیل به شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن است. در صورتی که مناطق اشغالی مشمول قوانین جاری در اسرائیل شوند، در عمل به معنی الحاق آنها به خاک این کشور خواهد بود.

یمن: عربستان سعودی شرکت های بریتانیایی و آمریکایی را برای تبلیغ درباره طرح امداد چند بیلیون دلاری خود به کار گرفته است

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ تحقیقات ما نشان می‌دهد که عربستان سعودی شماری از مشاوران و شرکت های روابط عمومی خارجی را برای تبلیغ درباره طرح امداد چند بیلیون دلاری خود در یمن به کار گرفته است.این طرح واردات کالاهای اساسی به یکی از بنادر مهم در اختیار شورشیان را کاهش خواهد داد. اما این طرح امداد درخواست سازمان ملل برای خاتمه دادن به محاصره بندر حدیده را که برای غیرنظامیان در شمال بسیار حیاتی است، رد می‌کند. بر اساس این طرح، واردات کالا به شهر کاهش و واردات به مناطق زیر کنترل ائتلاف افزایش می‌یابد.

میانمار: پاکسازی قومی اقلیت روهینگیا ادامه دارد

میانمار: گزارش رویترز از کشتار اقلیت روهینگیا

عربستان سعودی: بازداشت خودسرانه مدافع حقوق بشر خانم نوحا البلاوی

کامبوج: محکومیت مدافع حقوق زمین خانم تپ وانی

اوگاندا: حمله به دفاتر مجمع آگاهی و ترویج حقوق بشر

مالزی: سه سال از حبس خودسرانه انور ابراهیم می گذرد

بازداشت مخالفان عملیات نظامی ترکیه در عفرین ادامه دارد

سودان: بازداشت ۸ مدافع حقوق بشر، وکیل دادگستری و روزنامه نگار به خاطر شرکت در اعتراض های مسالمت آمیز

ایران:

خودکشی’ یکی از فعالان بازداشتی محیط زیست در زندان

بی‌بی‌سی ـ  بر اساس گزارش‌ها مأموران امنیتی در ایران به خانواده یک مدرس دانشگاه و فعال محیط زیست خبر داده‌اند که او چند روز بعد از بازداشت در زندان خودکشی” کرده است. رامین سیدامامی، پسر کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق در اینستاگرام خود نوشته که پدرش چهارم بهمن ماه بازداشت شده و نزدیک به دو هفته بعد در تاریخ جمعه نوزدهم بهمن به مادرش اطلاع داده‌اند که او در زندان “خودکشی” کرده است. رامین سیدامامی معروف به کینگ رام، خواننده، در صفحه اینستاگرام خود نوشته که این خبر برای خانواده‌شان “باورنکردنی” بوده است. به گزارش رادیو فردا، عباس جعفری دولت‌آبادی روز شنبه ۲۱ بهمن اعلام کرد چند متهم بازداشت شده‌اند که به ادعای او، «در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند». رامین سید امامی پسر کاووس سیدامامی روز ۲۱ بهمن در صفحه توئیتر خود خبر داد که پدرش دو هفته پس از بازداشت، در زندان درگذشته است و مقام‌های زندان نیز علت آن را «خودکشی» اعلام کرده اند.  عفو بین‌الملل اعلام کرد: خودداری مقامات از تحویل جسد استاد کانادایی-ایرانی برای کالبدشکافی مستقل یک «پنهان‌کاری سنگدلانه» است. معاون شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل گفت: «جلوگیری مقامات از انجام تحقیقات مستقل در مورد مرگ بسیار مشکوک دکتر سید امامی نشان از یک تلاش عامدانه و برنامه ریزی شده برای پنهان کردن هر گونه شواهدی از شکنجه‌ و قتل احتمالی  دارد. او در زندان اوین جایی که بازداشت شدگان پیوسته تحت نظارت هستند و تمام وسایل  شخصی آنها را می گیرند، در بازداشت بود و خودکشی در چنین شرایطی تقریبا غیرممکن است.» گزارش‌های مرتبط: رامین سیدامامی: مادرم را تهدید کردند که درباره مرگ پدرم با رسانه‌ها حرف نزند؛ چرا سناریوهای خودکشی کاووس سیدامامی معتبر نیست؟ ؛ مسئولیت سازمان زندان‌ها در قبال «خودکشی شدن» سید‌امامی؛ درخواست ها برای تحقیق درباره مرگ استاد دانشگاه در زندان ؛ تحقیقات مستقل درباره مرگ‌های مشکوک زندانیان ایران ضروری است؛ شرایط بندهای امنیتی در زندان و احتمال خودکشی ؛ جزییات تازه درباره پرونده بازداشت فعالان محیط زیست ؛ لحظه خودکشی کاووس سیدامامی در فیلم زندان مشهود نیست ؛ هفت زندانی که گفته شد در زندان‌های ایران خودکشی کردند؛ «خودکشی» یا «قتل»؟ بازخوانی پرونده‌ مرگ‌های مشکوک در زندان‌های جمهوری اسلامی؛ زمانی که مارمولک «ابزار جاسوسی» می‌شود 

اعدامها در هفته گذشته: رجایی شهر کرج (۱)؛ زنجان (۱)

مسئول مؤسسه «راه معرفت» به دار آویخته شد

بازداشت یک شهروند ایرانی «مقیم بریتانیا»

بازداشت یک نوکیش مسیحی در تبریز

رد صلاحیت ۲۸وکیل در انتخابات کانون وکلا

پرستو فروهر به شش سال حبس تعلیقی محکوم شد

دستکم ۷ شهروند بهایی در بوشهر بازداشت شدند

رد صلاحیت ۲۸وکیل در انتخابات کانون وکلا

سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی : ۳۹ سال سرکوب و مهار اطلاع رسانی در داخل و خارج کشور

«اخراج» دبیر فرهنگی روزنامه ایران به دلیل توئیت انتقادی

عدالت

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون امروز از اعلامیه فاتی بنسودا، دادستان دادگاه بین المللی جزایی، درباره‌ی آغاز رسیدگی مقدماتی به وضعیت در ونزوئلا و فیلیپین استقبال کرد. فدراسیون از این اعلامیه‌ها و حرکت دادگاه بین المللی جزایی برای توجه به جنایت‌های بین المللی که نیروهای امنیتی در این کشور مرتکب شده‌اند ـ  یکی به نام به اصطلاح «جنگ علیه مواد مخدر» و دومی در موجی از سرکوب خشونتبار تظاهرات ـ  استقبال می‌کند. ما اینک ونزوئلا و فیلیپین را فرا می‌خوانیم تا تحقیقات جامع، غیر جانبدارانه و مستقلی درباره‌ی مسئولان متهم به ارتکاب جنایت‌های بین المللی در خاک خود انجام دهند و با دادگاه بین المللی جزایی طی رسیدگی مقدماتی همکاری کنند. فدراسیون در مورد وقوع قتل‌های فرا قضایی در فیلیپین هشدار داده است. وضعیت حقوق بشر در این کشور از زمانی که رئیس جمهوری دوترته در تاریخ ۳۰ جون ۲۰۱۶ به قدرت رسید و مبارزه‌ی شدیدی را علیه مجرمان مواد مخدر اعلام کرد، بدتر شده است. عفو بین الملل نیز اعلام کرد که رسیدگی دادگاه بین المللی جزایی به قتل های مربوط به مواد مخدر در فیلیپین مقطع مهمی برای عدالت به شمار می رود.

بریتانیا: دادگاه به قربانیان نشت نفت و پاسخگویی شرکت ها در نیجریه ضربه زد

عفو بین الملل ـ  دادگاه تجدید نظر در بریتانیا اعلام کرد که دو جامعه محلی دلتای نیجریه نمی توانند شکایت خود علیه شرکت عظیم نفتی شل را در بریتانیا مطرح کنند زیرا شرکت اصلی را نمی‌توان مسئول اقدام‌های شعبه آن در نیجریه دانست. مسئول این سازمان در مورد مسائل مربوط به اقتصاد و حقوق بشر گفت: دادگاه با این رای خود نه تنها به دو جامعه محلی که هر روز با پیامدهای ویرانگر نشت نفت شرکت شل زندگی می کنند بلکه به قربانیان نقض حقوق بشر به دست شرکت ها در سراسر جهان ضربه وارد کرده است. این رای  سابقه خطرناکی ایجاد می‌کند و پاسخگو کردن شرکت های بریتانیایی را مشکل‌تر خواهد کرد.

رئیس فدراسیون در گرجستان از خواسته‌ی قربانیان سال ۲۰۰۸ برای جبران موثر و زندگی آبرومندانه حمایت کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ رئیس فدراسیون دیمیتریس کریستو پولوس طی دیداری سه روزه از گرجستان از ۵ تا ۷ فوریه ۲۰۱۸ پیام‌ها و توصیه‌های گزارش مشترک فدراسیون و مرکز حقوق بشر را به دولتمردان گرجستان، جامعه مدنی، رسانهها و مردم و نیز نمایندگان دادگاه بین المللی جزایی ارائه کرد. این گزارش با عنوان «زندگی بر روی تیغه: تلاش قربانیان برای دستیافتن به پاسخگویی ـ  تداوم تاثیر جنگ روسیه و گرجستان در سال ۲۰۰۸» در پی دیدار هیئت‌هایی در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و به ویژه مأموریت حقیقت یابی در جون و جولای ۲۰۱۷ تنظیم شده است. به این منظور، با حدود ۴۰ تن از قربانیان جنایت‌های بین المللی که در سال ۲۰۰۸ در ۱۰ روستا در نزدیکی خط مرزی اداری و یکی از اردوگاه‌های آوارگان داخلی رخ داده بود، مصاحبه شد.

گروه حقوق بشری از دادگاه بین‌المللی خواست که درباره‌ی مقام‌ها و پیمانکاران آمریکایی تحقیق کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ مرکز حقوق اساسی «اظهارات قربانیان» را در حمایت از درخواست دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی برای پیگرد ارائه کرد. این مرکز اعلام کرد که پیگرد در دادگاه بین‌المللی جزایی ضروری است تا نشان دهد که هیچ کس، صرفنظر از قدرت و موقعیت خود، بالاتر از قانون نیست، کسانی که بیشترین مسئولیت را در ارتکاب جنایت‌های مهم بین‌المللی دارند پاسخگو خواهند شد و از معافیت از مجازات عمومی بهره نخواهند برد، و کلیه‌ی قربانیان جنایت‌های مهم می‌توانند در دادگاهی مستقل و غیر جانبدار از دادرسی و رسیدگی به ادعاهای خود بهره‌مند شوند. مرکز حقوق اساسی همچنین از دادگاه بین‌المللی جزایی می‌خواهد رسیدگی به بازداشت نیابتی و ادامه‌ی ارتکاب جرایم در گوانتانامو را در تحقیقات خود لحاظ کند، جنایت‌های ضد بشریت و جنایت‌های جنگی را در مورد مسئولان آمریکایی در نظر بگیرد، و رهبران ارشد غیر نظامی و نظامی و نیز پیمانکاران خصوصی را از جمله مرتکبان احتمالی مورد تحقیق برای پیگرد در لاهه مورد توجه قرار دهد.

پرو: عفو  فوجیموری ناقض موازین بین‌المللی و قاره‌ی آمریکاست

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به همراه مرکز مطالعات حقوقی و اجتماعی و مادربزرگان میدان مایو نامه‌ای را  به دادگاه حقوق بشر کشورهای قاره آمریکا تسلیم کردند. نامه‌ی دوستان دادگاه بر تعهد دولت پرو به رعایت آرای دادگاه کشورهای قاره آمریکا تاکید می‌کند. به علاوه، در این نامه بر ناسازگاری عفو در پرونده‌های مربوط به نقض فاحش حقوق بشر و جنایت‌های ضد بشریت با کنوانسیون آمریکایی و آرای دادگاه در دو پرونده‌ی مورد اشاره تاکید شده و تعدی‌های بیشتری که فرایند عفو برای قربانیان به وجود آورده، به شرح آمده است. این نامه با توجه به دادرسی‌ها در مورد جنایت‌های دیکتاتوری نظامی در آرژانتین بر اهمیت آرای عالی‌ترین دادگاه قاره‌ی آمریکا برای مبارزه با معافیت از مجازات در پرو و سراسر منطقه تاکید کرده است.

اسرائیل: پلیس نتانیاهو را به دریافت «رشوه و تبانی» متهم کرد

ایران: پرستو فروهر: دادخواهی، محکمه، خیزش

رادیو زمانه ـ تازه چند روزی بود از ایران برگشته بودم اشباع از مشاهده‌ها و تجربه‌ها و معلق میان برداشت‌ها و فکرهای نیمه‌تمام که وکیلم از تهران تماس گرفت و خبر داد که دادگاه انقلاب رأی به محکومیت من صادر کرده است: شش سال حبس تعلیقی؛ پنج سال به جرم توهین به مقدسات و سیدالشهدا و یک سال به جرم تبلیغ علیه نظام. حکم را زودتر از آنچه فکر می‌کردم صادر کرده بودند و سنگین‌تر از آن بود که انتظارش را داشتم. واژه‌ی تعلیقی در انتهای رأی البته عجالتاً به معنای نفس راحت بود.

حقوق مدنی و سیاسی

ایران:

بیانیه ۱۵ فعال سیاسی و مدنی برای برگزاری رفراندوم

گویا نیوز ـ ۱۵ فعال سیاسی و مدنی ساکن داخل و خارج از ایران در بیانیه ای با «غیر قابل اصلاح بودن» خواندن جمهوری اسلامی، درخواست کرده اند که برای تعیین حکومت آینده ایران، یک رفراندوم،  تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار شود. «مجموعه تجربیات ۴۰ساله، حاکی از اصلاح‌ناپذیری نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ چرا که این نظام با پناه گرفتن در پشت مفاهیم الهی، استفاده ابزاری از دین، پیشه کردن دروغ و تزویر و عدم شفافیت، به هیچ گرفتن افکار عمومی، پشت پا زدن به حکومت قانون و موازین حقوق بشر، نقض نهادینه آزادی و حقوق ملت، ناتوانی مفرط از حل بحران‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، و انسداد کلیه روش‌های نظارت قانونی و اصلاح مسالمت‌آمیزِ امور، به مانع اصلی پیشرفت و رهایی ملت ایران تبدیل شده است.»

سه مدافع حقوق بشر دست به اعتصاب غذا زده‌اند

عفو بین‌الملل ـ دو زن مدافع حقوق بشر و زندانی عقیدتی گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی از  ۳ فوریه در اعتراض به انتقال به زندان شهر ری (ق رچک) در جنوب تهران، که محل نگهداری زنان محکوم به جرایم خشن است، اعتصاب غذا کرده‌اند. پیشتر از آن در ۲۷ ژانویه، آرش صادقی مدافع حقوق بشر  نیز با دست زدن به اعتصاب غذا خواهان بازگرداندن گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی به زندان اوین شد.  او به شدت بیمار است. گزارش خبری: نگرانی از وضعیت مدافعان حقوق بشر زندانی آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی در پی ۹ روز اعتصاب غذا

گفتوگو درباره واگذاری سانسور کتاببه انجمنها و اندیشمندان

نماینده مجلس: با قوانین فعلی نمیتوان با عوامل کودکآزاری برخورد کرد

ضیا نبوی از زندان آزاد شد

حقوق متهم در نظام حقوقی ایران

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسرائیل: روش‌های دقیق، رمز موفقیت پایگاه داده‌های سازمان ملل در مورد شرکت‌های فعال در کوچ‌نشین‌ها

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  گزارش جامعه‌ی مدنی درباره‌ی چارچوب اصولی و معیارهای شمول شرکت‌ها: شبکه‌ی اقدام حقوقی جهانی (GLAN)، مرکز پژوهش درباره‌ی شرکت‌های چند ملیتی (SOMO) و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به طور رسمی گزارش مشترک خود به دفتر کمیسر عالی حقوق بشر را منتشر می‌کنند. این دفتر در جریان ایجاد پایگاه داده‌ها در مورد شرکت‌های فعال در کوچ‌نشین‌های اسرائیلی در سرزمین اشغالی فلسطین است. ما در واکنش به گزارش اولیه‌ی پیشرفت دفتر کمیسر عالی حقوق بشر که در ژانویه ۲۰۱۸ منتشر شد، تصمیم به انتشار این گزارش گرفته‌ایم. سازمان‌های تهیه کننده‌ی این گزارش از گزارش دفتر کمیسر عالی حقوق بشر و تلاش‌های انجام شده برای ایجاد پایگاه داده‌ها استقبال می‌کنند، اما هنوز نقص‌هایی در مورد چارچوب اصولی و معیارهای شمول شرکت‌ها در این پایگاه داده‌ها وجود دارد.

آمریکا: بحث مجلس سنا باید بر موضوع غفلت از«رویا پردازان» متمرکز باشد

دیده‌بان حقوق بشر ـ  این سازمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سناتورها طی بحث درباره مهاجرت باید به موضوع ورود اشخاص در کودکی به آمریکا توجه کنند و به سیستم تعدی آمیز مهاجرتی پایان دهند. ایجاد فرایند قانونی شدن برای اشخاصی که دارای پیوندهای عمیق و دیرینه با آمریکا هستند، مثل کسانی که در کودکی وارد این کشور شده اند، باید هدف مرکزی تلاش برای اصلاح در سیستم مهاجرت باشد. همچنان که گفتگوهای این سازمان با افراد اخراج شده اخیر در مکزیک نشان می‌دهد، کوتاهی سیستم کنونی در ارائه راه حل به خانواده‌ها و جوامع محلی آمریکا، از جمله کودکان شهروند آمریکا، لطمه می‌زند.

بیایید قدرت را از میلیاردرها بازپس بگیریم!

اخبار روز ـ گاردین، برنی سندرز: ما باید جنبشی جهانی را سازمان دهیم که حرص و طمع و ایدئولوژی طبقه میلیاردرها را به چالش گرفته و جهان را به عدالت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی رهنمون کند. آیا این مبارزه سهل خواهد بود؟ قطعا نه، اما این مبارزه ای است که ما نمی توانیم از آن اجتناب کنیم. [چرا که] مسئله حیاتی است.

ایران: افزایش تعداد زنان بی‌خانمان و بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به کودکان زباله‌گرد

دفاع از حقوق بشر

 بحرین: سازمانهای غیردولتی در هفتمین سالگرد آغاز جنبش مردمی خواهان توقف حمله نظام مند به مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران شدند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  فدراسیون و ۱۱ سازمان غیر دولتی در هفتمین سالگرد آغاز جنبش مسالمت آمیز مردم بحرین در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱، از جامعه بین المللی خواستند به آزادی مدافعان حقوق بشرو توقف آزار روزنامه‌نگاران به خاطر استفاده از آزادی بیان و گردهمایی در بحرین کمک کند. بعضی از مدافعان حقوق بشر در حبس به سر می‌برند. سرشناس‌ترین مدافعان حقوق بشر در بحرین در زندان و در معرض بد رفتاری هستند. عبدالهادی الخواجه را با پابند از زندان جاو به بیمارستان برده‌اند. او از سال ۲۰۱۱ به همراه ۱۲ تن دیگر از مدافعان حقوق بشر حکم حبس ابد را در زندان می گذراند. نبیل رجب یکی دیگر از مدافعان حقوق بشر است. دادگاه تجدید نظر در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸ حکم دو سال زندان او را به خاطر گفتگو با رسانه های مختلف درباره نقض حقوق بشر مورد تایید قرار داد.

اسرائیل: نوجوان معترض فلسطینی کیست و چرا بازداشت شده است؟

ایندیپندنت ـ عهد تمیمی، نوجوان ۱۷ ساله، از زمان دستگیری به خاطر سیلی و لگد زدن به دو سرباز اسرائیلی در ماه دسامبر نماد مقاومت شده است. در پی تاخیر دیگری در محاکم حقوقی اعتراض های بین المللی علیه بازداشته بود رو به گسترش است. سه‌شنبه با آرامش و لبخند و در حالی که علامت پیروزی را به عکاسان نشان می‌داد، وارد دادگاه شد. اما پس از اینکه قاضی دستور داد محاکمه غیر علنی باشد و ناظران را از دادگاه بیرون کرد، دادرسی به ماه آینده موکول شد. عهد تمیمی هنوز در زندان افر در نزدیکی رام الله به سر می‌برد. او ساکن شهر نبی صالح در کرانه باختری است و بیش از ۶۰۰ تن از بستگان او در آنجا زندگی می کنند. باشندگان این منطقه از سال ۲۰۰۹ به بعد به طور منظم علیه شهرک کوچ نشین در نزدیکی آنجا به اعتراض های ضد اشغال اسرائیل دست زده اند. این اعتراض ها اغلب با پرتاب سنگ، شلیک گلوله های پلاستیکی و گاز اشک‌آور خاتمه می یابد. این نوجوان از کودکی در راهپیمایی‌ها و تظاهرات شرکت کرده است. در یکی از عکس هایی که از او در سن ۱۲ سالگی گرفته‌اند، او مشت گره کرده خود را رو به سربازی بسیار بزرگتر از خودش گرفته است. عفو بین الملل اعلام کرد: دولتمردان اسرائیل باید فوری فعال نوجوان عهد تمیمی را آزاد کنند. ادامه بازداشت و تلاش مذبوحانه ای برای ترساندن کودکان فلسطینی است که جرئت می کنند در برابر سرکوب نیروهای اشغالگر ایستادگی کنند. تمیمی پس از این که فیلمی ویدیویی در رسانه های اجتماعی پخش شد که نشان می‌داد او دو سرباز اسرائیلی را هل می دهد و به آنها سیلی و لگد می زند، به ۱۲ جرم متهم شده است، از جمله حمله خشن. گزارش مرتبط: دادگاه عهد التمیمی پشت درهای بسته تشکیل شد

تجلیل فدراسیون از اسما جهانگیر، وکیل و فعال حقوق بشر پاکستانی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ ما از شنیدن خبر درگذشت اسما (عاصمه) جهانگیر، وکیل و فعال حقوق بشر پاکستانی، در روز یکشنبه ۱۱ فوریه ۲۰۱۸ بسیار اندوهگین هستیم. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در غم خانواده، همکاران و دوستان کمیسیون حقوق بشر پاکستان شریک است و همبستگی قلبی خود را ابراز می‌کند. اسما از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ نایب‌رئیس فدراسیون بود. او تجسم جنبش ما و ارزش‌های آن بود. برای ما، او الگوی فرهیختگی روشنفکری، شجاعت و جسارتی بود که برای خدمت به آرمانی به کار می‌گرفت که ما نیز مایلیم به آن خدمت کنیم، یعنی دفاع از حقوق بشر و دموکراسی در سراسر جهان.

گامبیا: فدراسیون مستند ویدیویی درباره‌ی الغای مجازات اعدام منتشر کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر مستندی ویدیویی را با عنوان«#گامبیا تصمیم گرفته است» (#Gambia has decided) منتشر کرده که روند کنونی الغای مجازات اعدام در این کشور را به نمایش می‌گذارد. تجربه‌ی گامبیا که در این ویدیو دیده می‌شود نشان می‌دهد که پس از ۲۲ سال دیکتاتوری، مسئولانی که به‌طور دموکراتیک انتخاب شده‌اند، تصمیم گرفته‌اند به اصلاحات قضایی گسترده‌ای، از جمله الغای مجازات اعدام، دست بزنند. کارگردان این فیلم آرنود گایلار، عضو ائتلاف جهانی ضد مجازات اعدام و فعال حقوق بشر است که هانک درباره‌ی مجازات اعدام در ایالات متحد آمریکا را کارگردانی کرده بود.

دیدهبان حقوق بشر پیشمرگههای کرد عراق را به اعدامهای جمعی متهم کرد

کشورهای همسایهایران که اعدام نمیکنند

ایران:

سفر نمایندگان پارلمان اروپا به ایران!

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ هیئتی از نمایندگان پارلمان اروپا شامل اعضای کمیته‌ی روابط ایران و اروپا، دوشنبه ۱۲ فوریه به تهران می روند. مادران، دیگر اعضای خانواده‌های زندانیان و جان باخته‌گان، قربانیان شکنجه … می‌توانند با حضور در جلوی مجلس در بهارستان، در جلوی سفارت‌خانه‌های اروپا یا در جلوی هتل این نمایندگان توجه آنها را به نقض فاحش حقوق بشر جلب کنند. این خبر را به همه برسانید تا هر کس می‌خواهد و می‌تواند حضور پیدا کند. روشن است که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی به این گونه حرکت‌ها بسیار حساس هستند و در هتل و اتاق‌های نمایندگان نیز شنود کار خواهند گذاشت.

اسما جهانگیر و آینده‌ی گزارشگری درباره‌ی حقوق بشر در ایران

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ عبدالکریم لاهیجی‌، حقوقدان و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، درباره سرنوشت گزارشگری ویژه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت که انتظار می‌رود در پی فوت نابهنگام خانم عاصمه جهانگیر، شورای حقوق بشر سازمان ملل جلسه‌ای ویژه برای انتخاب جانشین گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر ایران تشکیل دهد. «معمولا برای گزارشگری حقوق بشر یا گزارشگرهای موضوعی دیپلمات‌ها هستند که کاندیدا می‌شوند و کمتر مدافعان حقوق بشر یا مدافعان حقوق و آزادی‌های اساسی. و دیپلمات‌ها بیشتر روی روابط و مناسباتشان با دولت‌ها حساسیت نشان می‌دهند تا انجام ماموریت خودشان و برای همین هم فعالیت‌هایشان گاه مورد انتقاد مدافعان حقوق بشر قرار می‌گیرد.» دکتر لاهیجی عاصمه جهانگیر را از استثناهایی خواند که هم دارای سوابق طولانی مبارزه برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در کشور خودشان هستند و هم خدمت‌های زیادی در عرصه بین‌المللی چون کمیسیون و شورای حقوق بشر سازمان ملل انجام داده‌‌اند. او از همین رو درگذشت عاصمه جهانگیر را “ضایعه‌ای برای همه مدافعان حقوق بشر” خواند.

محمود صادقی: احمد رضا جلالی استاد دانشگاه فرصت کافی برای دفاع از خود نداشت

شماری از حقوقدانان بینالمللی خواستار توقف انکار آزار بهائیان در ایران شدند

کارشناسان سازمان ملل از ایران خواستند حکم اعدام احمدرضا جلالی را لغو کند

زنان

خیزش یک میلیارد نفری برای اعتراض به خشونت علیه زنان در روز والنتاین

دویچه وله ـ کمپین “خیزش یک میلیارد نفری” می‌کوشد معضل خشونت علیه زنان را در پیوند با روز عشاق یا روز والنتاین برجسته کند. در نقاط گوناگون جهان برنامه‌های مسالمت‌آمیز وسیعی توأم با رقص و آواز در چارچوب این کمپین برگزار می‌شود. “خیزش یک میلیارد نفری” کمپینی است که با ابتکار ایو انسلر هنرمند آمریکایی و از فعالان جنبش زنان به راه افتاد و از سال ۲۰۱۳ به این سو هر ساله به مناسبت‌های گوناگون از جمله در روز والنتاین (۱۴ فوریه) برگزار می‌شود تا اذهان عمومی را به معضل خشونت علیه زنان متوجه کند.

کارزار زنان مسلمان علیه آزار جنسی: من هم در مسجد آزار دیده‌ام

ایران:

جمهوری اسلامی و مسئله زنان

رادیو فردا ـ سعید پیوندی (جامعه شناس): جامعه ایران شاهد رفتار طغیانی دختران و زنانی است که این روزها در گوشه و کنار ایران با برداشتن حجاب خود در عرصه عمومی برآنند فریاد «نیمه دیگر» جمعیت ایران را به گوش کسانی برسانند که گویا مدتهاست توانایی شنیدن صدای مردم را از دست داده اند. با آنکه این پدیده دارای اهمیت نمادین ویژه‌ای در شرایط کنونی ایران است اما برای درک بهتر آن شاید باید به سراغ زمینه و چند و چونی رابطه پرتنش جمهوری اسلامی با زنان رفت و به رنج‌های بی‌پایانی اشاره کرد که حدود چهاردهه تبعیض، تحقیر، نابرابری و سرخوردگی به بخشی از زندگی روزمره آنها تبدیل شده است.

«دختران خیابان انقلاب»؛ پتانسیل‌ها و مسیرها

میدان ـ آن‌چه با یک کنش فردیِ سرپیچی در خیابان انقلاب آغاز شد، رفته‌رفته به حرکت جمعیِ گسترده‌ای فرارویید که بازتاب وسیعی در فضای داخلی و بین‌المللی پیدا کرد. تکثیر نافرمانی مدنی «دختران خیابان انقلاب»، شور و شوق فراوانی را برانگیخته است. چنین شوری، در وهله‌ی اول کاملاً موجه است؛ نه چندان برای تقویت چشم‌انداز الغای حجاب اجباری، که برای گشوده شدن افق «سیاست».

حجاب اجباری، مردان و سکوت

حضور چشمگیر زنان نانآور در صحن شهر

زنان برای حقوق انسانی چه باید میکردند که نکردند

جنبش علیه حجاب اجباری!

فرودستسازی زنان طی تاریخ سرمایهداری

ضرورت بازنگری قوانین مربوط به آزار جنسی

مبارزه برای حقوق زنان و مسئولیتهای عملی ما: ملاحظاتی دربارۀ کارزار «دختران خیابان انقلاب»

به نام کمپین آزادی یواشکی، اعتراضات دختران خیابان انقلاب را به نام خود ثبت نکنید

دختر خیابان انقلاب اظهار ندامت نکرد

آیا جنبش دختران خیابان انقلاب اهمیت دارد؟

مسیر طولانی به سوی برابری: زنان و سیاست

فرهنگ

اسرائیل: اهدای جایزه ملی ادبی به داوید گروسمان نویسنده منتقد دولت

دویچه وله ـ پسر گروسمان در سال ۲۰۰۶ در جنگ لبنان کشته شد. او در مقاله‌هایش برای روزنامه چپ‌گرای “هاآرتص” از ارتش اسرائیل انتقاد کرده است. او از جمله نوشته است که ارتش اسرائیل “بی‌عدالتی، سرکوب و کشتار غیرنظامیان و کودکان در سرزمین‌های اشغالی” و مناطقی را توسعه بخشیده که در جریان جنگ ۱۹۶۷ تسخیر کرده و فلسطینیان قصد بنای حکومت‌شان را در آن داشته‌اند.

یمن: ​​​​​​​جنگ، تهدیدی برای آثار باستانی

ایران:

جشنواره فیلم فجر: ‘فیلمهای فاشیستیو اصولگرایان در نقش اپوزیسیون

تاریخ ادبی ایران در گفتگو با عباس امانت

جشنواره فیلم فجر؛ پایان کم‌فروغ یک رویداد تکراری

اندیشه

اسرائیل: «خبرهای جعلی»؛ نظری بر اشغال

دموکراسی باز ـ طی دو دهه گذشته، در کنار رشد افراط گرایی ناسیونالیستی در اسرائیل، اتهام کلاهبرداری در میان دست راستی های یهودی به شدت رشد کرده است. از جمله نزدیکی های ایدئولوژیک و شیوه های حکومتی مشترک بین دونالد ترامپ و نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو تعهد به لفاظی درباره «خبرهای جعلی» است. نتانیاهو در سال گذشته از این عبارت پردازی ترامپ در تلاش برای سرکوب مخالفان و موشکافی رسانه‌های اسرائیلی و بین المللی استفاده زیادی کرده است. البته نتانیاهو در این زمینه تنها نیست. رژیم‌های اقتدارگرا در سراسر جهان از جمله سوریه، روسیه و مالزی از سناریوی خبرهای جعلی برای به خاموشی کشاندن منتقدان به ویژه در واکنش به اتهام نقض حقوق بشر استفاده کرده‌اند.

نسبیت‌باوری فرهنگی و مقابله با روشنگری

ایران: «جمهوری اجتماعی»: پاسخ اعتراضات به معمای دولت؟

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، بی‌بی‌سی فارسی، بی‌بی‌سی جهانی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، زیتون، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، میدان

بایگانی شماره‌های گذشته