سینما پرس– سینماپرس: فرزاد موتمن کارگردان سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست های نادرست مسئولان جشنواره ۳۶ ام فجر گفت: متأسفانه جشنواره فیلم فجر سردرگم، بدون برنامه و بی هدف است و این اتفاق را در تغییرات مکرر و سلیقه ای حذف و اضافه شدن بخش های مختلف جشنواره، تغییر مکان جشنواره، انتخاب و داوری آثار و… شاهد هستیم.

کارگردان فیلم سینمایی «شب های روشن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه مسئولان سینمای کشور هنوز نمی دانند هدف جشنواره فیلم فجر چیست؟ چه فیلم هایی باید در جشنواره حضور داشته باشند و چه فیلم هایی نباید هرگز در جشنواره به نمایش درآیند. با تغییر دبیران سیاست ها و اهداف جشنواره دچار تغییرات سلیقه ای می شود و این اتفاقی بسیار ناراحت کننده است.

وی یادآور شد: بنده معتقدم این اتفاقات که چند سالی است صدای اعتراض بسیاری از اهالی سینمای کشور را بلند کرده و به ویژه در جشنواره ۳۵ ام ما حتی شاهد انصراف عوامل فیلم هایی بودیم که کاندید دریافت سیمرغ هم شده بودند به دلیل عدم سیاست گذاری صحیح و اصولی و بنیادین در زمان شکل گیری جشنواره در اوایل دهه ۶۰ است. در آن روزگار قرار بود که جشنواره فیلم فجر ارائه بیلان کاری یک سال سینمای کشور باشد و به همین دلیل اغلب فیلم های ساخته شده در یک سال در این جشنواره به نمایش درمی آمدند اما این اتفاق در امتداد برگزای جشنواره دچار تغییر شد و سلیقه دبیران بود که ماهیت فیلم های حاضر در جشنواره را مشخص می کرد.

موتمن خاطرنشان کرد: متأسفانه جشنواره فیلم فجر هیچ گاه شکلی عادی نشده است؛ ما یا از این طرف بام سقوط کرده ایم یا از آن طرف بام!؛ نه حضور همه فیلم های تولید شده در سینمای کشور در این جشنواره امر عادی بود و نه اینکه در حال حاضر فیلم هایی که باید در جشنواره به نمایش درآیند با سلیقه دبیران از جشنواره کنار گذاشته می شوند امری عادی است!

کارگردان فیلم سینمایی «جعبه موسیقی» تأکید کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر سردرگمی در جشنواره فیلم فجر به حد اعلای خود رسیده و این سردرگمی به شدت مشهود و قابل لمس است؛ حذف فیلم اولی ها از جشنواره فیلم فجر یکی از نشان های اصلی این سردرگمی است. مدیران سینمایی که چند سالی به شدت شعار «جوانگرایی در سینما» سر می دادند و با شعارهای شان باعث حضور نسل جوان سینما شدند یک باره سدی در مقابل آن ها ایجاد کردند و با حذف بخش «نگاه نو» فیلمسازان جوان را به طورکل نادیده گرفتند.

این سینماگر افزود: در جشنواره ۳۶ ام فقط فیلم «اقلیما» تنها فیلم اولی است که حضور دارد و به هیچ عنوان نمی توان فیلم های آقایان احمدی و مقصودی را بعد از سال ها حضور در سینمای کشور و ریش سفید کردن در این حوزه فیلم اول دانست.

کارگردان فیلم سینمایی «پوپک و مش ماشاالله» تصریح کرد: حضور یک اثر کارتونی (انیمیشن) در جشنواره به همراه ۲ فیلم مستند در کنار تعدادی فیلم داستانی و داوری یکسان این آثار در کنار یکدیگر اشتباهی فاحش است که اگر هر شخصی کمترین اطلاعی از سینما داشته باشد به طورقطع و یقین این کار را نادرست می داند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: با انجام این کارهای نادرست و اعمال سلیقه های سیاست گذارانی که هیچ شناختی از سینما ندارند ما به سمت بی اهمیت شدن و کوچک شدن و خنثی شدن جشنواره گام برمی داریم و بنده تأکید می کنم کوچک سازی و خنثی کردن جشنواره به صلاح سینمای کشور نیست و این رویداد سینمایی باید از نو دوباره با سر و شکلی جدید احیاء شود.