در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ با نگاهی به تعدادی از مطبوعات و رسانه های فارسی زبان و اروپایی چنین به نظر می رسد که در جغرافیای ایران، یکی از مهم ترین مسایل زنان، مساله حجاب اجباری و مبارزه با آن است که این مبارزه امروز و در این برهه زمانی رنگ دیگری به خود گرفته است. زنان افغانستان، همچنان مانند سالهای گذشته درگیر مساله جنگ و صلح و معترض به نقش سمبولیک زنان در پروسه صلح هستند. و اما زنان اروپایی، این روزها، علاوه بر جنبش #من هم، با قدرت گرفتن احزاب دست راستی، این پرسش برای بسیاری مطرح شده است که چرا زنان به احزاب راست می پیوندند در حالی که این احزاب به طور بنیادین با برابری و حقوق زنان زاویه دارند؟ در ادامه مجموعه ای از مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنر گردآوری شده است. طبیعتا این مجموعه صرفا و بدون هیچ پیش داوری گرد هم امده و نظراتی که در برخی مقالات و تحلیل ها آمده، لزوما بازتاب دهنده نظرات آرمان شهر نیست.

کودک سربازان سابق در سودان جنوبی، در انتظار ثبت نام در برنامه یونیسف برای دریافت بسته رهایی و ادغام در جامعه هستند/ منبع عکس

نقض حقوق بشر        

دیده بان حقوق بشر، ۱۴ فوریه- زنان و کودکان پناهنده در معرض خطر شدید خشونت جنسی در میانه تنش ها و جمعیت بیش از حد مهاجرین، در محل پذیرش در جزایر یونان قرار دارند». این عنوان هشدار دهنده گزارش روز جمعه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) است که نگرانی های جدی ای را در مورد ایمنی زنان و کودکان در نقاط “کانونی پناهندگان” جزایر یونان ابراز کرده است. دولت یونان سریعا به این هشدار پاسخ داد – اما نه به طرز امیدوارکننده ای.

۱۲ بیوه زن داعشی، در دادگاهی در عراق به مجازات مرگ و حبس ابد محکوم شدند

الجزیره، ۱۸ فوریه- دادگاهی در عراق، ۱۲ زن خارجی را که در زمان جنگ همسران داعشی خود در عراق، به داعش پیوسته بودند، به مجازات های سنگین محکوم کردند. در این میان، یک زن ترکیه ای به اعدام و ۱۱ زن دیگر به حبس ابد محکوم شدند. برخی از این زنان (۱۱ زن ترکیه ای و یک زن آذربایجانی) با فرزندان نوزاد خود در دادگاه حاضر شده بودند و علیرغم طرح این ادعا که به اجبار همسران خود به داعش پیوسته بودند، به این مجازات ها محکوم شدند.

افغانستان ٩۵ درصد زنان در پکتیکا تذکره /شناسنامه نگرفته اند

آژانس خبری پژواک، ۱۱ فوریه- مقامات دولتى پکتیکا مى گویند که در این ولایت، هنوز هم ٩۵ درصد زنان و ٣٠ درصد مردان تذکره نگرفته اند، که این یک مشکل بزرگ است. مومن خان کمال وال بزرگ قومى در شرنه، به آژانس خبرى پژواک گفت که در این ولایت، فقط آنعده از زنان تذکره دارند که به حج رفته، سفر خارجى داشته و یا هم براى ساخت وثیقه، به تذکره نیاز داشته اند.

خشونت خانگی در آلمان

جهان زن، ۱۵ فوریه- پژوهش‌های آژانس حقوق بنیادی در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که میزان خشونت خانگی در آلمان هنوز بالاست و ۳۵ درصد زنان آلمانی حداقل یک بار در عمر خود تجربه خشونت جسمی یا جنسی را داشته‌اند. ۲۲ درصد این زنان از سوی شریک زندگی خود آزار دیده‌اند. آمار دیگری از اداره جنایی آلمان نشان می‌دهد که زنان ۸۱٫۸ درصد قربانیان خشونت خانگی و تجاوز را تشکیل می‌دهند.

ایران: پرستو فروهر: دادخواهی، محکمه، خیزش

رادیو زمانه، ۱۳ فوریه ـ تازه چند روزی بود از ایران برگشته بودم – اشباع از مشاهده‌ها و تجربه‌ها و معلق میان برداشت‌ها و فکرهای نیمه‌تمام – که وکیلم از تهران تماس گرفت و خبر داد که دادگاه انقلاب رأی به محکومیت من صادر کرده است: شش سال حبس تعلیقی؛ پنج سال به جرم توهین به مقدسات و سیدالشهدا و یک سال به جرم تبلیغ علیه نظام. حکم را زودتر از آنچه فکر می‌کردم صادر کرده بودند و سنگین‌تر از آن بود که انتظارش را داشتم. واژه‌ی تعلیقی در انتهای رأی البته عجالتاً به معنای نفس راحت بود.

دفاع از حقوق بشر

اسما جهانگیر و آینده‌ی گزارشگری درباره‌ی حقوق بشر در ایران

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، ۱۶ فوریه ـ عبدالکریم لاهیجی‌، حقوقدان و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، درباره سرنوشت گزارشگری ویژه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت که انتظار می‌رود در پی فوت نابهنگام خانم عاصمه جهانگیر، شورای حقوق بشر سازمان ملل جلسه‌ای ویژه برای انتخاب جانشین گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر ایران تشکیل دهد. «معمولا برای گزارشگری حقوق بشر یا گزارشگرهای موضوعی دیپلمات‌ها هستند که کاندیدا می‌شوند و کمتر مدافعان حقوق بشر یا مدافعان حقوق و آزادی‌های اساسی. و دیپلمات‌ها بیشتر روی روابط و مناسباتشان با دولت‌ها حساسیت نشان می‌دهند تا انجام ماموریت خودشان و برای همین هم فعالیت‌هایشان گاه مورد انتقاد مدافعان حقوق بشر قرار می‌گیرد.» دکتر لاهیجی عاصمه جهانگیر را از استثناهایی خواند که هم دارای سوابق طولانی مبارزه برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در کشور خودشان هستند و هم خدمت‌های زیادی در عرصه بین‌المللی چون کمیسیون و شورای حقوق بشر سازمان ملل انجام داده‌‌اند. او از همین رو درگذشت عاصمه جهانگیر را “ضایعه‌ای برای همه مدافعان حقوق بشر” خواند.

سه مدافع حقوق بشر دست به اعتصاب غذا زده‌اند

عفو بین‌الملل، ۷ فوریه ـ دو زن مدافع حقوق بشر و زندانی عقیدتی گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی از  ۳ فوریه در اعتراض به انتقال به زندان شهر ری (ق رچک) در جنوب تهران، که محل نگهداری زنان محکوم به جرایم خشن است، اعتصاب غذا کرده‌اند. پیشتر از آن در ۲۷ ژانویه، آرش صادقی مدافع حقوق بشر  نیز با دست زدن به اعتصاب غذا خواهان بازگرداندن گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی به زندان اوین شد.  او به شدت بیمار است. گزارش خبری: نگرانی از وضعیت مدافعان حقوق بشر زندانی آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی در پی ۹ روز اعتصاب غذا

ایران: افزایش تعداد زنان بی‌خانمان و بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به کودکان زباله‌گرد

تجلیل فدراسیون از اسما جهانگیر، وکیل و فعال حقوق بشر پاکستانی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، ۱۲ فوریه ـ ما از شنیدن خبر درگذشت اسما (عاصمه) جهانگیر، وکیل و فعال حقوق بشر پاکستانی، در روز یکشنبه ۱۱ فوریه ۲۰۱۸ بسیار اندوهگین هستیم. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در غم خانواده، همکاران و دوستان کمیسیون حقوق بشر پاکستان شریک است و همبستگی قلبی خود را ابراز می‌کند. اسما از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ نایب‌رئیس فدراسیون بود. او تجسم جنبش ما و ارزش‌های آن بود. برای ما، او الگوی فرهیختگی روشنفکری، شجاعت و جسارتی بود که برای خدمت به آرمانی به کار می‌گرفت که ما نیز مایلیم به آن خدمت کنیم، یعنی دفاع از حقوق بشر و دموکراسی در سراسر جهان.

مقابله شدید با “راهپیمایی زنان” راستگرا در برلین

دویچه وله، ۱۸ فوریه- یک “راهپیمایی زنان” در برلین که از سوی وابستگان به حزب دست راستی “آلترناتیو برای آلمان” سازمان‌دهی شده بود با مقاومتی شدید روبه‌رو شد. سازمان‌دهندگان راهپیمایی بالاخره به حرکت خود، به علت شدت مقابله مخالفان، پایان دادند.

خیزش یک میلیارد نفری برای اعتراض به خشونت علیه زنان در روز والنتاین

دویچه وله، ۱۴ فوریه ـ کمپین “خیزش یک میلیارد نفری” می‌کوشد معضل خشونت علیه زنان را در پیوند با روز عشاق یا روز والنتاین برجسته کند. در نقاط گوناگون جهان برنامه‌های مسالمت‌آمیز وسیعی توأم با رقص و آواز در چارچوب این کمپین برگزار می‌شود. “خیزش یک میلیارد نفری” کمپینی است که با ابتکار ایو انسلر هنرمند آمریکایی و از فعالان جنبش زنان به راه افتاد و از سال ۲۰۱۳ به این سو هر ساله به مناسبت‌های گوناگون از جمله در روز والنتاین (۱۴ فوریه) برگزار می‌شود تا اذهان عمومی را به معضل خشونت علیه زنان متوجه کند.

کارزار زنان مسلمان علیه آزار جنسی: من هم در مسجد آزار دیده‌ام

جمعی از نواندیشان دینی خواستار تجدیدنظر در سیاست «حجاب اجباری» شدند

صدها کودک متخلف در مراکز اصلاح افغانستان به سر می‌برند

صدای امریکا، ۶ فوریه- وزارت عدلیۀ افغانستان اعلام کرد با آنکه شمار کودکان متخلف از قانون نسبت به چهار سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است؛ اما هنوز هم نزدیک به ۸۰۰ در مراکز اصلاح به سر می‌برند. ۱۷۱ تن از این اطفال مظنون، متهم و یا محکوم به جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، ۱۵۰ طفل مظنون، متهم و یا محکوم به سرقت و ۱۲۳ طفل دیگر مظنون، متهم و یا محکوم به قتل اند.

افغانستان نگرانی سازمان حمایت از کودکان از وضعیت کودکان در مناطق جنگی

طلوع نیوز، ۱۸ فوریه- بربنیاد گزارش اخیر سازمان حمایت از کودکان، افغانستان دومین کشوری است که بیشتر کودکان در این کشور، در بخش های جنگ زده زنده گی می کنند. در این گزارش سازمان حمایت از کودکان آمده است که ۳۵۷ میلیون کودک در سراسر جهان در بخش های جنگی به سر می برند. سومالیا، پس از سوریه و افغانستان سومین کشوری است که بیشتر کودکان در آن کشور در بخش های جنگ زده زنده گی می کنند.

مدرسه عدالت، نجات‌یافتگان قاچاق جنسی را وکیل می‌کند

پل هایی برای زنان، ۳ فوریه – مدرسه عدالت، که توسط گروه هلندی مبارزه با قاچاق “Free a Girl” راه‌اندازی شد، برای دختران هندی که از قاچاق جنسی زیر سن قانونی فرار کرده‌اند، کمک های مالی و دیگر حمایت های لازم را تأمین می‌کند تا آنها بتوانند برای تحصیل در دانشگاه آماده شده و مدرک کارشناسی در رشته حقوق دریافت کنند. این برنامه به نجات‌یافتگان قاچاق جنسی کودکان کمک می‌کند با دنبال کردن شغل و حرفه در نظام حقوقی، برای افراد دیگری مانند خودشان دادخواهی کنند.

قوانین و لوایح   

ضرورت بازنگری قوانین مربوط به آزار جنسی

زیتون، ۱۱ فوریه- مروری بر قوانین مورد استناد در رسیدگی به اتهام آزار جنسی نشان می‌دهد که این قوانین از ضعف و نقص جدی برخوردار است. البته این بدان معنا نیست که قاضی نتواند با وجود قراین و شواهد وقوع جرم را تشخیص دهد و یا مجرم بتواند به راحتی از اجرای عدالت فرار کند. اگر در مواقعی چنین اتفاقی می‌افتد، چنان‌که درباره‌ی یک قاری قرآن اتفاق افتاده و علی‌رغم قراین و شواهد بسیار وی تبرئه شده است، نمی‌توان همه‌ی تقصیرات را متوجه قانون دانست، بلکه قراین حاکی از اعمال نفوذ در این گونه موارد است.اما در هر حال ما قوانین مناسب در این رابطه نداریم که این مهم بهانه‌ی نگارش این نوشتار بوده است.

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی  

جمهوری اسلامی و مسئله زنان

رادیو فردا، ۱۴ فوریه ـ سعید پیوندی (جامعه شناس): جامعه ایران شاهد رفتار طغیانی دختران و زنانی است که این روزها در گوشه و کنار ایران با برداشتن حجاب خود در عرصه عمومی برآنند فریاد «نیمه دیگر» جمعیت ایران را به گوش کسانی برسانند که گویا مدتهاست توانایی شنیدن صدای مردم را از دست داده اند. با آنکه این پدیده دارای اهمیت نمادین ویژه‌ای در شرایط کنونی ایران است اما برای درک بهتر آن شاید باید به سراغ زمینه و چند و چونی رابطه پرتنش جمهوری اسلامی با زنان رفت و به رنج‌های بی‌پایانی اشاره کرد که حدود چهاردهه تبعیض، تحقیر، نابرابری و سرخوردگی به بخشی از زندگی روزمره آنها تبدیل شده است.

«دختران خیابان انقلاب»؛ پتانسیل‌ها و مسیرها

میدان، ۱۳ فوریه ـ آن‌چه با یک کنش فردیِ سرپیچی در خیابان انقلاب آغاز شد، رفته‌رفته به حرکت جمعیِ گسترده‌ای فرارویید که بازتاب وسیعی در فضای داخلی و بین‌المللی پیدا کرد. تکثیر نافرمانی مدنی «دختران خیابان انقلاب»، شور و شوق فراوانی را برانگیخته است. چنین شوری، در وهله‌ی اول کاملاً موجه است؛ نه چندان برای تقویت چشم‌انداز الغای حجاب اجباری، که برای گشوده شدن افق «سیاست».

جنبش علیه حجاب اجباری!

به نام کمپین آزادی یواشکی، اعتراضات دختران خیابان انقلاب را به نام خود ثبت نکنید

آیا جنبش دختران خیابان انقلاب اهمیت دارد؟

حجاب اجباری، مردان و سکوت

دختر خیابان انقلاب اظهار ندامت نکرد

حضور چشمگیر زنان نان‌آور در صحن شهر

زنان برای حقوق انسانی چه باید می‌کردند که نکردند

جهان زن، ۱۳ فوریه- روزهای گذشته در تسخیر خبر زنانی بود که بر بالای بلندی در فضاهای عمومی ایستاده بودند و در سکوت روسری‌های خود را بر سر چوبی تکان می‌دادند. طبق معمول بحث و جدل و اظهارنظرهای زیادی در جریان بود که دوباره و این بار متفاوت و جدی‌تر از قبل توجهات را به سمت «حجاب اجباری» و بالاتر از آن به «وضعیت زنان» جلب کرد، وضعیتی که به گمان من یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات اجتماعی امروز ایران است، به این معنی که نه می‌تواند در وضعیتی که هست باقی بماند و نه راه مشخصی برای تغییر آن باز است.

سیاست

ایران بیانیه ۱۵ فعال سیاسی و مدنی برای برگزاری رفراندوم

شیرین عبادی، نسرین ستوده و نرگس محمدی از امضا کنندگان این بیانیه هستند.

گویا نیوز، ۱۲ فوریه ـ ۱۵ فعال سیاسی و مدنی ساکن داخل و خارج از ایران در بیانیه ای با «غیر قابل اصلاح بودن» خواندن جمهوری اسلامی، درخواست کرده اند که برای تعیین حکومت آینده ایران، یک رفراندوم،  تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار شود. «مجموعه تجربیات ۴۰ساله، حاکی از اصلاح‌ناپذیری نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ چرا که این نظام با پناه گرفتن در پشت مفاهیم الهی، استفاده ابزاری از دین، پیشه کردن دروغ و تزویر و عدم شفافیت، به هیچ گرفتن افکار عمومی، پشت پا زدن به حکومت قانون و موازین حقوق بشر، نقض نهادینه آزادی و حقوق ملت، ناتوانی مفرط از حل بحران‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، و انسداد کلیه روش‌های نظارت قانونی و اصلاح مسالمت‌آمیزِ امور، به مانع اصلی پیشرفت و رهایی ملت ایران تبدیل شده است.»

نسرین ستوده: ۴۸ ساعت پس از انتشار فراخوان رفراندوم تهدید شدم

اسرائیل: دختر نوجوان معترض فلسطینی کیست و چرا بازداشت شده است؟

ایندیپندنت، ۱۳ فوریه ـ عهد تمیمی، نوجوان ۱۷ ساله، از زمان دستگیری به خاطر سیلی و لگد زدن به دو سرباز اسرائیلی در ماه دسامبر نماد مقاومت شده است. در پی تاخیر دیگری در محاکم حقوقی اعتراض های بین المللی علیه بازداشته بود رو به گسترش است. سه‌شنبه با آرامش و لبخند و در حالی که علامت پیروزی را به عکاسان نشان می‌داد، وارد دادگاه شد. اما پس از اینکه قاضی دستور داد محاکمه غیر علنی باشد و ناظران را از دادگاه بیرون کرد، دادرسی به ماه آینده موکول شد. عهد تمیمی هنوز در زندان افر در نزدیکی رام الله به سر می‌برد. او ساکن شهر نبی صالح در کرانه باختری است و بیش از ۶۰۰ تن از بستگان او در آنجا زندگی می کنند. باشندگان این منطقه از سال ۲۰۰۹ به بعد به طور منظم علیه شهرک کوچ نشین در نزدیکی آنجا به اعتراض های ضد اشغال اسرائیل دست زده اند. این اعتراض ها اغلب با پرتاب سنگ، شلیک گلوله های پلاستیکی و گاز اشک‌آور خاتمه می یابد. این نوجوان از کودکی در راهپیمایی‌ها و تظاهرات شرکت کرده است. در یکی از عکس هایی که از او در سن ۱۲ سالگی گرفته‌اند، او مشت گره کرده خود را رو به سربازی بسیار بزرگتر از خودش گرفته است. عفو بین الملل اعلام کرد: دولتمردان اسرائیل باید فوری فعال نوجوان عهد تمیمی را آزاد کنند. ادامه بازداشت و تلاش مذبوحانه ای برای ترساندن کودکان فلسطینی است که جرئت می کنند در برابر سرکوب نیروهای اشغالگر ایستادگی کنند. تمیمی پس از این که فیلمی ویدیویی در رسانه های اجتماعی پخش شد که نشان می‌داد او دو سرباز اسرائیلی را هل می دهد و به آنها سیلی و لگد می زند، به ۱۲ جرم متهم شده است، از جمله حمله خشن. گزارش مرتبط: دادگاه عهد التمیمی پشت درهای بسته تشکیل شد

ما هم صدایمان را برای عفرین بلند می‌کنیم

میدان، ۱۶ فوریه – لیلا خالد، عضو شورای مرکزیِ «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» در کنگره سوم حزب دموکراتیک خلق‌ها که روز یکشنبه در آنکارا با شعار «امید، شجاعت، اراده» برگزار شد، شرکت کرد. در زیر سخنرانی لیلا خالد که در سالن پُر ازدحام کنگره، برای حضار ارائه داد را می‌خوانید:

افغانستان زنان: نقش ما در پروسه صلح سمبولیک است

آژانس خبری پژواک، ۱۸ فوریه- شمارى از زنان فعال، از آنچه که نقش سمبولیک زنان در پروسۀ صلح  مى خوانند، نگرانى نموده و مى گویند که در برنامه هاى کلان بخصوص پروسۀ صلح، به زنان نقش تصمیم گیرنده داده نشده است. نشست مقدماتى گفتمان “زنان و صلح: دستاوردها و چالش ها” که قرار است در حاشیه نشست دوم پروسه کابل تدویرشود، امروز به ریاست حکمت خلیل کرزى معین سیاسى وزارت خارجه  و با اشتراک شمارى از زنان فعال، مقامات دولتى و سفراى کشورهاى خارجى، در وزارت خارجه برگزارگردید. فوزیه کوفى نماینده مردم بدخشان در ولسى جرگه گفت که زنان، نباید قربانی صلح شوند، بل باید تصمیم گیرندۀ برنامه های کلان بخصوص پروسه صلح باشند.

حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح: زنان در تصمیم‌گیری‌های شورای عالی صلح حضور ندارند

خواهر رهبر، سلاح پنهان کره شمالی؟

بی بی سی، ۱۷ فوریه- به نظر می‌رسد کیم جونگ اون برای جلب توجه دنیا نیازی به موشک و موشک‌پرانی ندارد. در زرادخانه خود سلاح‌های به مراتب قدرتمندتری دارد: نمایندگان و فرستادگان زن. آخرین نمونه، و شاید بزرگ‌ترین برگ برنده‌ رهبر کره شمالی، کیم-یو جونگ است – خواهرش. کیم یو جونگ به کره جنوبی رفت و چشم‌ها را خیره کرد. وقتی با یادداشت دست‌نویس برادرش به کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی وارد می‌شد، شبکه‌های تلویزیونی او را زیر ذره‌بین گرفته بودند: پیراهن براقش، آرایش موهایش، هر حرکت کوچکش. شبکه‌های خبری حتی به جای آن‌که اشاره کنند او در فهرست سیاه آمریکا در مورد نقض حقوق بشر قرار دارد، ترجیح دادند به کک‌مک‌های صورتش بپردازند.

عصر سیاست نمایشی: دختران خیابان انقلاب در کار نمایش

اخبار روز، ۱۳ فوریه- در سیاست نمایشی، انسانها خواستهای خود را با کنش خویش بطور مستقیم باز می نمایند. آنها پرده ی حائل بین خودی که خواست را پی می گیرد و مخاطبی که باید به آن واکنش نشان دهد را می درند. صحنه ای می آفرینند که بتوانند خود را در آن به نمایش بگذارند. مهم در سیاست نمایشی صحنه است. صحنه ای که قرار است همه چیز، از ابتدا تا انتها، در آن رخ دهد. صحنه ی نمایشی اولیه ی دختران خیابان انقلاب به شدت بدیع بود. سکویی بر فراز جعبه ی تقسیم در خیابانی با بار گران تاریخ سیاسی.

گفتگو با زهره اسدپور، فعال حقوق زنان: جهان آلترناتیو ما چگونه جایی برای زنان خواهد بود؟

بیدارزنی، ۱۲ فوریه-به باور من منشا این اعتراضات سیاست‌های کلان اقتصادی نظام است که تأثیر عمیق و شدیدی بر روی زندگی واقعی مردم داشته است؛ و علت گستردگی این اعتراضات از یک‌سو فراگیری تأثیرات فلاکت‌بار سیاست‌های حاکم بر روی زندگی مردم و از سوی دیگر ناامیدی از بهبود خود به خودی شرایط و بی‌اعتمادی به وعده‌های سیاست‌مردان است.

فرهنگ و جامعه

لالایی‌های ویرانگر مادران افغانستان

روزنامه هشت صبح، ۱۹ فوریه- با تکیه بر تحقیقات وسیعی که در زمینه‌ی ارتقای سلامت نوزاد انجام شده است، «سلامت دوران بزرگ‌سالی در ارتباط تنگاتنگ با سلامت و تکامل بهینه‌ی جنینی، نوزادی، کودکی و نوجوانی می‌باشد و از جمله مسایلی که در این رشد و تکامل نقش دارد، موسیقی و لالایی مادرانه است.»

تحصیلات و ازدواج سفید در میان دختران

بیدارزنی، ۱۷ فوریه- امروزه سبک زندگی جدیدی به نام «ازدواج سفید» در ایران و بیش‌تر در کلان‌شهرها و باز هم بیش‌تر در تهران (زنان امروز، ۱۳۹۴) در میان جوانان شایع شده است علت این نامگذاری سفید بودن برگه‌ی شناسنامه‌ی افراد است، به این معنا که این ازدواج در قانون ثبت نمی‌شود. نام دیگر این سبک زندگی «همباشی» است که ترجمه‌ای از اصطلاح (cohabitation) است.

رونق رحم‌های اجاره‌ای در اوکراین

بی بی سی، ۱۵ فوریه – اوکراین یکی از فقیرترین کشو‌رهای اروپا به سرعت در حال تبدیل شدن به مکانی برای افرادی شده که به دنبال یافتن رحم اجاره‌ای برای بدنیا آمدن نوزادان خود هستند. هرچند این زنان در قبال کاری که انجام می‌دهند، پول دریافت می کنند، اما این نگرانی وجود دارد که آنها مورد سوء استفاده قرار بگیرند. آنا ۱۸ ساله بود که از طریق گزارشی در تلویزیون در جریان “رحم اجاره‌ایقرار گرفت.

گزارش، پژوهش و کتاب

الجزیره، ۱۷ فوریه – اقتصاد سیاسی خاورمیانه در حال تغییر است. بسیاری از کشورها سعی می کنند از وابستگی خود به نفت بکاهند و آینده خود را طور دیگری برنامه ریزی کنند. جوانان و زنان خواهان ایفای نقش فراگیر در جامعه هستند. در این میان یکی از مشاوران دولتها در این زمینه، صندوق بین المللی پول است. کریستین لاگارد، ریسس صندوق بین المللی پول، درباره نقش زنان در خاورمیانه و جریانات اقتصادی در حال تغییر، گفتگویی با تلویزیون الجزیره داشته است. او در این گفتگو  در مورد زنان گفته: از انجایی که من به اینمنظقه از جهان اهمیت می دهم و اغلب از آن بازدید می کنم. توصیه اول من به زنان جوان نیست بلکه به رهبران این کشورهاست که ایا ساختار حقوقی و قانونی این کشورها، برابری بین زن و مرد را تامین می کند؟ به بودجه های خود نگاه کنید ایا بودجه های شما امکان مرخصی زایمان، تامین مراکز نگهداری از کودکان و امکان ماندن زنان در بازار کار را فراهم می اورد؟ تغییر سیاست ها می تواند منجر به این تغییرات شود. کل این مصاحبه در لینک بالا قابل دسترسی است.

سکسوالیته: ذاتی یا برساخته

زن‏نگار نشریه پژوهشی آنلاین با محور مطالعات زنان و جنسیت است که در صدد است برای اولین بار دانشنامه ای جامع از تحقیقات، یافته ها، و تحلیل های مطرح در این حوزه را به زبان فارسی در اختیار پژوهش‏گران وکنش‏گران ایرانی و علاقمند قرار دهد. زن‏نگار در این شماره به سکسوالیته  (میل جنسی) پرداخته که چطور به یکی از دلایل اصلی سرکوب زنان در طول تاریخ بدل شده است؟ مقالات این شماره را در لینک بالا بخوانید.

فرودست‌سازی زنان طی تاریخ سرمایه‌داری

اخبار روز، ۱۳ فوریه- در این مقاله برنامه‌ دولت‌ها وسرمایه‌داری وغلبه بر اعتراض‌ها وشورش‌های اجتماعی که زنان در آن‌ها نقش اصلی داشتند، فرودست‌سازی سازمان‌یافته و روزافزون زنان و اعطای قدرت به مردان برای اعمال کنترل بر زنان، زیر سه عنوان کار و مزد، خانواده، مستعمره‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، الجزیره، آژانس خبری پژواک، جهان زن، رادیو زمانه، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، رادیو فردا، صدای آمریکا، طلوع نیوز، پل هایی برای زنان، زیتون، میدان، اخبار روز، گویا نیوز، ایندپندنت، روزنامه هشت صبح، بیدارزنی، ماهنامه زن نگار.