خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

اعتراض علیه اسلحه و کشتار در آمریکا. 

عکس: آ اف پ / در تارنمای ان بی سی

خبرهای نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی و بین‌المللی

بحرین: هزینه‌ی سخن گفتن؛ نبیل رجب به خاطر توییت به ۵ سال زندان محکوم شد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ مدافع سرشناس حقوق بشر نبیل رجب، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین و معاون دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به اتهام‌های ساختگی به پنج سال زندان محکوم شد. این اتهام‌ها به پیام‌های او در توییتر مربوط است که او در آن‌ها شکنجه‌ی زندانیان در زندان جاو را محکوم و کشتار غیرنظامیان در یمن به دست ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی را افشا کرده بود. این حکم سوررئالیستی، پس از محاکمه‌ای که تمسخر عدالت بود، یک بار دیگر سرکوب جاری هرگونه صدای مخالف در بحرین را نشان می‌دهد که ده‌ها منتقد دولت در حال حاضر در آنجا زندانی هستند. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر(مشارکت فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) و مرکز حقوق بشر بحرین فراخوان خود به دولت مردان بحرین برای آزادی فوری او و نیز کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر زندانی را تکرار می‌کنند. اطلاعیه مرتبط: سازمان‌های غیردولتی خواهان پایان یافتن حمله نظام مند به مدافعان حقوق بشر شدند

ترکیه: شش روزنامه‌نگار به حبس ابد محکوم شدند

بی‌بی‌سی ـ دادگاهی در استانبول شش روزنامه‌نگار، از جمله سه چهره مشهور ترکیه را به جرم “نقض قانون اساسی” و ایفای نقش به عنوان “بازوی رسانه‌ای تشکیلات تروریستی گولن” به حبس ابد محکوم کرده است. نازلی ایلیجک، احمد آلتان و محمد آلتان، سه روزنامه‌نگاری هستند که به همراه سه نفر دیگر در پرونده ارتباط با جنبش خدمت، طرفداران فتح‌الله گولن، حبس ابد گرفته‌اند. چنین حکم سنگینی برای روزنامه‌نگاران مطرح ترکیه در سال‌های اخیر کم سابقه است.

بُتسوانا: تداوم عمل ظالمانه و سرکوبگرانه اعدام

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ سازمان زندانهای بُتسوانا در روز ۱۷ فوریه ۲۰۱۸ اعلام کرد که آقای جوزف پونی تسلایارونا پس از یک سال محکومیت به اعدام، به دار آویخته شده است.  فدراسیون این اعدام را که (مثل همه اعدامها در این کشور) با نقض موازین اساسی حقوق بشر و برخلاف روند الغای مجازات اعدام در آفریقا مخفیانه انجام شده به شدت محکوم می کند.

 سومالی: کودکان زندانی در معرض تعدی

دیده‌بان حقوق بشر ـ مسئولان سومالی کودکانی را که گویا دارای پیوندهای با گروه مسلح اسلامی الشباب دارند به طور غیرقانونی زندانی و گاهی آنها را در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌کنند. این سازمان در گزارش خود با عنوان «انگار ما همواره در زندان هستیم: تهدیدها علیه پسران متهم به جرائم ضد امنیت ملی در سومالی» نقض موازین دادرسی و تعدی های دیگر علیه پسران در بازداشت دولتی به اتهام جرایم مربوط به الشباب را ثبت کرده است. دولت فدرال سومالی قول داده است کودکان دستگیر شده را سریع برای بازپروری به یونیسف، نهاد محافظت از کودکان سازمان ملل، تحویل دهد. اما واکنش مسئولان ملی و منطقه ای سومالی ناهماهنگ بوده و گاهی حقوق بین المللی حقوق بشر را نقض کرده است. دولت ۳۶ کودک را از الشباب در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۱۸ دستگیر کرد، یک هفته مذاکره با شرکت کارشناسان سازمان ملل و محافظت از کودکان برای تعیین رویه های رسیدگی به آنها لازم بود. این سازمان با ۸۰ کودک که قبلاً در ارتباط با الشباب بودند، پسرانی که پیشتر در بازداشت امنیتی بودند، وکلای دادگستری، کارشناسان محافظت از کودکان و مسئولان دولتی مصاحبه کرد، تحقیقاتی در باره دادرسی در دادگاه نظامی انجام داد و از دو زندان بازدید کرد.

سوئد: آیا این کشور در جنایت های جنگی در یمن همدست است ؟

دموکراسی باز ـ  با وجود جنایت‌های مستند شده ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی در یمن، سوئد به فروش اسلحه به عربستان و امارات متحده عربی ادامه می‌دهد. سوئد که چندین نشست ویژه در سازمان ملل را در واکنش به بحران انسانی در یمن هدایت کرده، هنوز تمایل سیاسی برای متوقف کردن فروش اسلحه به اکثر طرف های جنگ در یمن نشان نداده است. قرار است که پارلمان سوئد در روز ۲۸ فوریه درباره سیاست‌های دولتی صادرات اسلحه سوئد به بحث بپردازد. گروه‌های ضد نظامی گری در سوئد خواهان آن هستند که سوئد  فروش اسلحه را به عربستان سعودی و امارات متحده به طور کامل متوقف کند. گروه های حقوق بشری جنگ جاری در یمن، حمله های جدی ائتلاف زیر رهبری عربستان و حوثی ها را علیه مکانهای غیر نظامی ثبت کرده اند. به نظر می رسد این حمله ها حقوق بین المللی بشر دوستانه را نقض کرده‌اند و بسیاری از آنها جنایت‌های جنگی به شمار می‌روند. از یک سو حوثی ها قدرت نظامی خود را پس از در اختیار گرفتن صنعا با حمایت علی عبدالله صالح در سپتامبر ۲۰۱۴ گسترش دادند و از سوی دیگر فعالیت‌های نظامی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن فقط به این دلیل امکان‌پذیر بود که چندین کشور غربی از جمله سوئد نیز به تامین اسلحه به آنها ادامه دادند.

میانمار/بریتانیا: آیا دانشگاه آکسفورد در انکار نسل کشی آن سان سوچی همدست است؟

دموکراسی باز ـ  در حالی که آن سان سوچی اتهام‌های مربوط به جنایت های ضد حقوق بشر در میانمار را نقشه ای برای بی آبرو کردن میانمار می بیند، مدیریت دانشگاه آکسفورد این موضوع را یک مسئله «روابط عمومی» تلقی می کند. مهمترین دانش آموخته دانشگاه آکسفورد آن سان سوچی ممکن است به خاطر «همدستی و سکوت درباره جنایت های ضد بشریت» خود را در دادگاه بین المللی جزایی بیابد. گزارشگر ویژه سازمان ملل در گفت و گویی تلویزیونی در ۱۴ فوریه به صراحت گفت که چنین امکانی اغراق آمیز نیست. به نظر بسیاری از افراد آگاه به وجدان، این برنده جایزه صلح نوبل و نماد پیشین آزادی و حقوق بشر و دموکراسی اقتدار اخلاقی را که به زحمت به دست آورده بود و تصویر خود به عنوان ملکه دموکراسی را به خاطر آن چه سازمان ملل نمونه آشکار پاکسازی قومی در حدود ۷۰۰ هزار مردم روهینگیا در ۶ ماه گذشته می نامد، از دست داده است. انگشت اتهام که به سوی این سیاستمدار برمه ای دانش‌آموخته در آکسفورد دراز شده فقط مربوط به دشمنان پیشین او یعنی ژنرال‌های برمه ای نیست. کاملاً برعکس. ستایشگران و حامیان پیشین او مثل دزموند توتو، خواننده ایرلندی بونو که آهنگی را به او تقدیم کرده بود، رئیس شورای حقوق بشر… همگی به شدت از انکار جنایت های فجیع زیر چشم آن سان سوچی به شدت خشمگین هستند.

اسرائیل: جنایت واقعی نتانیاهو غارت زمین برای کوچ نشینان است

المُنیتور ـ بنِت وزیر آموزش اسرائیل در روز ۱۳ فوریه در واکنش به اعلامیه پلیس درباره ی وجود مدارک کافی برای اعلام جرم علیه نخست وزیر بنیامین نتانیاهو به جرم رشوه و اعتماد شکنی، گفت: دریافت هدیه به این میزان و این مدت طولانی انتظار شهروندان در کشور اسرائیل را برآورده نمی‌کند. نظرخواهی هایی که پس از آن انجام شده است خلاف نظر وزیر آموزش است. بر اساس یکی از نظرخواهی ها برای تلویزیون، با وجود اینکه فقط ۲۹ درصد از اسرائیلی‌ها مورد پرسش در این نظرخواهی اعتقاد دارند که نخست وزیر بی گناه است، شمار بیشتری از اسرائیلی ها می خواهند او در قدرت بماند یعنی ۴۹ درصد در مقایسه با ۴۳ درصد که او را نمی‌خواهند. نسخه ای از سخنان وزیر آموزش که پیشاپیش بین روزنامه‌نگاران پخش شد، نتانیاهو را متهم به پذیرش هدیه از بیلیونرها کرد. وزیر در هنگام سخنرانی این جمله را حذف کرد. دولت های پیاپی اسرائیل، و در راس آن ها دولت کنونی نتانیاهو و وزیر آموزش بنت، به شهروندان جوان یهودی این کشور آموخته اند که دریافت هدیه شامل ده ها هزار هکتار زمین که از تهی دستان فلسطینی گرفته شده در حد رسالت ملی، دینی و تاریخی است.

مصر: تداوم آزار قضایی ۳۲ مدافع حقوق بشر

سوریه: به بحران غوطه،جهنم روی زمینپایان دهید

سودان: دستگیریهای خودسرانه و تداوم بازداشت ها در انزوای کامل به دست نیروهای دولتی

سوریه: دهها غیرنظامی در حملات هوایی ارتش به غوطه شرقی کشته شدند

تایلند: آزار قضایی ۷ مدافع حقوق بشر به خاطر شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز

اوگاندا: حمله به دفاتر مجمع افزایش آگاهی و ترویج حقوق بشر

ترکیه: دفاع اردوغان از جرمانگاری «زنای محصنه» و بازگرداندن مجازات اعدام

فرانسه قوانین پناهندگی خود را سختتر میکند

ایران:

اعدامها در هفته گذشته: رجایی شهر کرجتن)

پوریا طبائی، نوجوان دیگر در خطر اعدام

معالجات نیمه کاره ماند؛ رضا شهابی را به بند ۲۰۹ اوین باز گرداندند

پنج سال حبس برای نوجوان ۱۵ساله شرکتکننده در اعتراضات اخیر

پلیس ایران: ۳۰۰ نفر در درگیری پلیس و دراویش بازداشت شدند

مجازات یک کودک به دلیل پایین کشیدن پرچم ایران: قانونی یا سیاسی؟

یک دختر دیگر خیابان انقلاب دستگیر شد

جلوگیری از نشست شورای مرکزی جبهه ملی در ایران

۱۶ هزار مورد کودکآزاری در شش ماه

دستگیری هفت شهروند بهایی در بوشهر

عدم تمدید مرخصی عبدالفتاح سلطانی و بازگشت او به زندان

وکیلی که در مورد معترض جانباخته تحقیق میکرد به «۹ فقره اتهام» متهم شد

دو روحانی اهل سنت در ترکمن‌صحرا بازداشت شدند

عاملان غیردولتی

آمریکا: دست کم ۱۷ کشته در تیراندازی در دبیرستانی در فلوریدا

بی‌بی‌سی ـ “اسکات ازرئیل”، رئیس پلیس بخش براورد در جنوب فلوریدا، می گوید در تیراندازی در دبیرستانی در شهر پارکلند حداقل ۱۷ نفر کشته شده اند. پلیس مهاجم را بازداشت کرده است… راهپیمایی بازماندگان تیراندازی فلوریدا در مرکز ایالت

عدالت

پرو: در پی رای تازه می توان فوجیموری را محاکمه کرد

عفو بین‌الملل ـ  رای دادگاه در مورد محرومیت رئیس جمهور پیشین آلبرتو فوجیموری از تخفیف پیشرفت مهمی در مبارزه با معافیت از مجازات برای جرائمی است که در پاتیویلیکا رخ داده و تعهد دولت پرو برای تضمین حقوق قربانیان نسبت به حقیقت، عدالت و غرامت را تقویت می کند. بر اساس دادگاه دوم از دیوان ملی کیفری پرو، تخفیف اعطایی رئیس‌جمهوری به فوجیموری در تاریخ ۲۴ دسامبر اعتبار ندارد و راه را برای محاکمه فوجیموری به اتهام مسئولیت در قتل ۶ تن در شهرپاتیویلیکا  جنایت ضد بشری به شمار می رود باز می کند.

ایران: مرا بشنوید! مرا ببینید!

اخبار روز ـ  در چهلمین سال حکومت اسلامی هستیم. در قدیم‌ها دوره چهل ساله را به مثابه یک نسل یا زمان متوسط برای نمو و بالندگی کامل انسان می‌دانستند… از سر تصادف این عدد نمادین زمان‌های باستانی با خیزش اعتراضی مردم هم‌زمان شده، آدم وسوسه می‌شود از خود بپرسد: آیا عمر چهل سال سرمای جمهوری اسلامی و چهل سال سوک برای انقلابی که کشتندش، سرنیآمده است؟ کارگران کارخانه هپکو اراک روز ۱۶ بهمن ۱٣۹۶ در اعتراض به وضعیت‌شان در این شهر دست به راه‌پیمائی زدند و شعار دادند: “مرگ بر کارگر، درود بر ستمگر”. ابتکار کارگران هپکو برای من تداعی هنر سوررئالیستی است.

حقوق مدنی و سیاسی

فلسطین/اسرائیل: عهِد تمیمی؛ مقاومت از طریق خیره کردن چشمها

شصتسالگی نماد صلح؛ جنگ نکن، عشق بورز

ایران:

۲ تن از دختران معترض به حجاب اجباری آزاد شدند

 #اعتراضات از میان آنها: اعتراض معلمان حقالتدریسی

درویشان گنابادی و تاکید بر حق دفاع از خود

مشکل جمهوری اسلامی با دراویش گنابادی چیست؟

دراویش گنابادی، مرز پرهیز از خشونت و دفاع شخصی کجاست؟

ضیاء نبوی، فعال دانشجویی، پس از هشت سال حبس٬از زندان آزاد شد

سعید رضایی از رهبران بهائیان ایران پس از تحمل ۱۰ سال زندان آزاد شد

«منشور حقوق شهروندی» دولت روحانی و پرونده سیدامامی

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آمریکا: خصوصی سازی نظارت بر آزادی مشروط به تهی دستان زیان می زند

دیده‌بان حقوق بشر ـ هزینه‌های نظارت خصوصی بر آزادی مشروط به طور نامتناسبی به تهی دستان ضرر می زند و اغلب آنها را به خاطر ناتوانی از پرداختن هزینه نظارت بر آزادی مشروط و هزینه دادگاه مجرم می شناسد. این سازمان در گزارش خود با عنوان «تاثیر خصوصی سازی نظارت بر آزادی مشروط، به هزینه مجرمان بر تهی دستان» کارکرد شرکت های خصوصی در فلوریدا، کنتاکی، میسوری و تنسی را ثبت کرده است. این ایالت ها از شرکت های خصوصی برای نظارت بر آزادی مشروط در مورد جرایم کوچک از جمله جنحه و جرائم کیفری مربوط به رانندگی استفاده می کنند. افراد هزینه نظارت را مستقیم به شرکت ها می‌پردازند. اما بسیاری از دادگاه ها حاضر نیستند بپذیرند که این هزینه ها افرادی را که در فقر زندگی می کنند ناگزیر می سازد به خاطر انجام پرداخت به این شرکت‌ها از نیازهای اساسی مانند غذا، مسکن و حمل و نقل صرف نظر کنند.

ایران:

اعتراض کارگران و بازنشستگان بهغارت اموال تأمین اجتماعی

رئیس کمیته امداد: فقر در ایران در حال افزایش است

دفاع از حقوق بشر

مجارستان: در همبستگی با جامعه‌ی مدنی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ دولت مجارستان روز ۱۳ فوریه ۲۰۱۸ مجموعه‌ا‌ی از سه قانون پیشنهادی را به پارلمان ارائه کرد. قانون‌های پیشنهادی تازه توانایی جامعه‌ی مدنی مجارستان را برای انجام فعالیت‌های خود محدودتر خواهد کرد، به این ترتیب که سازمان‌های «حامی مهاجرت» را ملزم می‌کند که برای انجام کارهای پایه‌ا‌ی مجوز امنیتی و اجازه‌ی دولتی دریافت کنند. بر اساس این قانون‌های پیشنهادی، سازمان‌‌ها باید ۲۵ درصد از کلیه‌ی وجوه دریافتی به منظور «حمایت از مهاجرت» را به عنوان مالیات بپردازند. کوتاهی از این کار، آنها را در معرض اقدام‌‌هایی قرار می‌‌دهد که ممکن است به جریمه‌های سنگین، ورشکستگی و انحلال سازمان غیردولتی بیانجامد.

 آمریکا: تاریخچه ای درباره ی شهروندانی که قوه قضاییه به اشتباه محکوم کرده است

جوریز‌آفیس ـ  شمار شهروندان آمریکایی که بدون ارتکاب جرم محکوم شده‌اند سرسام‌آور است. در حال حاضر ۲۰۸۶ محکومیت شده وجود دارد. معنای آن از دست رفتن ۱۸۰۶۰و شماره نامعلومی افرادی است که از عزیزانشان جدا شده‌اند. زندگی عده ای ویران شده و در بعضی موارد افرادی در زندان درگذشته اند، در حالی که همواره می دانستند بی گناه هستند. در بعضی موارد افرادی بیش از مدت محکومیت شان در زندان ماندند. بعضی از آنها سال‌ها به اعدام محکوم بودند و هرگز نمی دانستند چه زمانی کشته خواهند شد. اینها بیگناهانی بودند که نظام قضایی که قرار بود از آنها محافظت کند، به آنها پشت کرد.

میانمار: گستره بحران جاری حقوق بشری واکنش فوری و متحد اتحادیه اروپا را ضروری می کند 

تبت: پیامد های حقوق بشریِ ابتکار سال گردشگری چین ـ اتحادیه اروپا در ۲۰۱۸ 

کامبوج: جامعه مدنی خواهان رد کامل اصلاحات پیشنهادی بر قانون اساسی و قانون کیفری شد

آمریکا: رای دادگاه استیناف علیه فرمان مسافرتی ترامپ

ایران:

نرگس محمدی: قوه قضائیه ایران مستقل نیست

مشکل جمهوری اسلامی با دراویش گنابادی چیست؟

دراویش گنابادی، مرز پرهیز از خشونت و دفاع شخصی کجاست؟

لیلا حاتمی: شرمآور است که مردم فقط میتوانند به قیمت جانشان اعتراض کنند

سازمان ملل خواستار «توقف فوری» اعدام مجرمان نوجوان شد

زنان

ایران:

یک دختر خیابان انقلاب دیگر: از اصلاحات خسته شده‌ام

رادیو زمانه ـ یک دختر خیابان انقلاب دیگر در تهران، مقابل قنادی فرانسه در خیابان وصال روی پست برق رفت، روسری‌اش را در اعتراض به حجاب اجباری از سر برداشت و بر سر چوبی آویخت. زنی که کشف حجاب کرد، خود را به عنوان اعظم جنگروی معرفی کرده است. از فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، چنین پیداست که دستی او را با خشونت از بالای پست برق در تقاطع وصال به زیر می‌کشد. خبرهای تأیید نشده‌ای از بازداشت اعظم جنگروی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. گفته می‌شود که مأموران در اثر مقاومت مردم به دشواری موفق به بازداشت اعظم جنگروی شده‌اند. اعظم جنگروی توضیح داده با امید به اصلاحات فعالیت سیاسی خود را در حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب و حزب کارگزاران آغاز کرده، اما دیگر امیدی به اصلاحات ندارد: «خسته شدم. باید عمل کرد. شعار بس است. این کار را انجام دادم برای آزادی، برای اتمام تمام قوانین و مقرراتی که علیه ما زنان است و تمام عواقبش را هم می‌پذیرم.»

نرخ اندکِ اشتغال زنان و مسألهی حجاب اجباری

خیزش دختران انقلاب (که نام همهی ماست)

فمینیستهای مشروطهخواه، پایهگذاران جنبش زنان در ایران

رهایی کامل و بی قید و شرط، خواسته زنان ایرانتریبونی برای زنان چپ

فرهنگ

 روسیه / اکرایین: برنامه ای در پشتیبانی از فیلم ساز زندانی اولِگ سِنتسوف

آلمان: رد پای مضامین سیاسی در بخش رقابتی برلیناله ۲۰۱۸

آلمان: جشنواره فیلم برلین

ایران:

کتاب: تاریخ ادبی ایران در گفتگو با عباس امانت

زادروز غزاله علیزاده نویسندهای که به همه سیلی زد و رفت!

گفتگو با داریوش آشوری در مقام مترجم

ترجمه: جهان از دید نابینایان

خوکدر برلیناله؛ قتلهای زنجیرهای در میان فیلمسازان

مسلخ طبقه روشنفکر ایران در میعاد «خوک»

راهی که ما نرفتهایم به مناسبت روز جهانی زبان مادری

مباحثات زبان مادری و دستگیری های فله ای

اندیشه

ایران:

رفراندوم و تقابل پوزیسیوناپوزیسیون

رفراندوم برای تغییر حکومت با چه برنامه راهی؟

تجاوز به همه پرسی، ساکنان طبقه پائین و هندوانه دربسته

بحث تغییر نظام و ضرورت تمرکز بر مجلس مؤسسان

مبارزات کُردها و چالش حمایت خارجی: مورد کُردهای سوریه

ساختار قبیلهای نظام «جمهوری اسلامی» و پیامدهای سیاسی، اجتماعی و مدنی آن

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، جوریز‌آفیس، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گویا نیوز

بایگانی شماره‌های گذشته