خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ـ کفش‌ها وگل‌ها به یاد زندانیان سیاسی اعدام شده در ایران عکس: رویترز/ رادیو بین‌المللی فرانسه

گزارش نقض حقوق بشر در جهان سال ۲۰۱۷

عفو بین‌الملل ـ گزارش سالانه عفو بین‌الملل به نقض حقوق بشر توسط دولت‌ها در ۵ قاره مختلف و ۱۵۹ کشور جهان از جمله کشورهای امریکا، عربستان، اسرائیل، مصر، بحرین، امارات متحده عربی، پاکستان، چین، ایران، افغانستان، تاجیکستان می پردازد. در سراسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر آماج سرکوب‌های دولتی قرار گرفتند و ابراز عقیده در فضای آنلاین به شدت در چند کشور کنترل شد. فعالان جامعه مدنی در برخی مناطق توانستند از تشدید محدودیت‌ها در حوزه آزادی بیان جلوگیری کنند. آزادی عقیده و مذهب در معرض حمله گروه‌های دولتی و شبه نظامی قرار گرفت. جنبش‌های حقوق زنان در برخی کشورها موفق به اصلاح قوانینی که تبعیض و خشونت را علیه زنان نهادینه کرده بود شدند.. احکام اعدام در تعدادی از کشورهای منطقه صادر و صدها اعدام انجام شد. معافیت از مجازات برای جرائم گذشته و اخیر همچنان ادامه داشت؛ با وجود این، پیشرفت‌هایی در جهت افشای حقیقت و تحقق عدالت برای قربانیان صورت گرفت…. در بخش «دفاع از حقوق بشر» مطالب بیشتری از این گزارش سال ۲۰۱۷ بخوانید.

خبرهای نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی و بین‌المللی

ترکیه/سوریه: با گسترش تهاجم عفرین صدها غیرنظامی در خطر است

عفو بین‌الملل ـ ارتش ترکیه، و به میزان کمتری نیروهای کُرد، حمله های کورکورانه ای را در شهرهای عفرین و عزاز در شمال سوریه انجام می دهند که به گفته شاهدان عینی به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی منجر شده است. این سازمان با ۱۵ تن باشنده شهرها و روستاهای این دو شهر گفتگو کرده است. بخش کنترل دیجیتال این سازمان توانسته بسیاری از این ادعاها را از طریق تحلیل ویدیویی تایید کند. بنا به اعلام هلال احمر کُرد، حمله‌های ارتش ترکیه تاکنون به کشته شدن ۹۳ غیرنظامی و زخمی شدن ۳۱۳ غیرنظامی از جمله ۵۱ کودک منجر شده است.از سوی دیگر، نیروهای یگان های محافظت مردمی کُرد با آتش توپخانه در شهر عزاز گویا چهار تن از جمله یک دختر ۹ ساله را کشته اند. خشونت در این منطقه پس از آغاز تهاجم نظامی دولت ترکیه علیه افرین گسترش یافت. این ارتش از چند جهت به سوی افرین حمله کرد. هلال احمر کُرد اعلام کرده که در فاصله ۲۲ ژانویه و و ۲۱ فوریه ۲۰۱۸، ۹۳ غیرنظامی از جمله ۲۴ کودک کشته و ۳۱۳ غیرنظامی از جمله ۵۱ کودک زخمی شده اند.

آمریکا: سلول های یخبندان برای مهاجران زندانی

 دیده‌بان حقوق بشر ـ مأموران مرزی آمریکا به طور منظم خانواده‌ها، ازجمله نوزادان را در سلول‌های بسیار سردی زندانی می‌کنند. گزارش این سازمان با عنوان «در فریزر: شرایط به شدت تهدید آمیز برای زنان و کودکان در سلولهای اداره مهاجرت آمریکا» بر اساس گفتگوهایی با ۱۱۰ زن و کودک تهیه شده است. بر اساس یافته های این گزارش، ماموران اداره گمرک و مرزی آمریکا به طور منظم مردان و پسران نوجوان را از دیگر اعضای خانواده ها جدا می کنند. این رویه بر خلاف سیاست این اداره در نگهداری خانواده‌ها با یکدیگر است. جداسازی اعضای خانواده ها و زندانی کردن آنها عواقب منفی جدی برای وضعیت روانی این اشخاص دارد، به ویژه برای کسانی که پیش از آن دچار ضایعات روانی بوده اند. اکثریت  زنان و کودکانی که با آنها گفتگو شد گفتند که به خاطر حمله های خشونت آمیز یا آزارهای دیگر از کشورهای خود فرار کرده اند. بر اساس تحقیق گروهی از روانشناسان در سال ۲۰۱۵، مدت زمان نگهداری در سلول های اداره مهاجرت سخت ترین دوره زندان با ضایعات روانی برای زنان و کودکان است. بر اساس یافته های این سازمان، شرایط در سلول های اداره مهاجرت ناقض موازین بین المللی و به احتمال ناقص شرایط تعیین شده در حکم های دادگاه فدرال است.

مصر: افزایش دستگیریها پیش از انتخابات ناعادلانه

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولتمردان مصری در اواخر ژانویه و در ماه فوریه ۲۰۱۸ در سرکوب روبه‌رشد علیه مخالفان سیاسی، شماری را دستگیر کردند. از جمله دستگیرشدگان، عبدالمنعم ابوالفتوح، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۲ و رئیس حزب مصر قدرتمند است. تشدید سرکوب و استفاده از اتهام های مربوط به تروریسم علیه فعالان مسالمت جو نشانه راهبرد دولت برای به سکوت کشاندن مخالفان پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ماه مارچ است. ۱۴ سازمان حقوق بشری پیشتر اعلام کردند که این انتخابات از حداقل الزام های یک انتخابات آزاد و عادلانه برخوردار نیست. دستگیری ابوالفتوح بر این پیام دولت تاکید می‌کند که انتقاد از رئیس جمهور السیسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ممنوع است.

بریتانیا: واکنش به دیدار ولیعهد عربستان سعودی

ریپریو ـ دولت بریتانیا به طور رسمی اعلام کرد که ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، هفته آینده از تاریخ ۷ مارچ از بریتانیا دیدار خواهد کرد. رئیس این سازمان در واکنش به این خبر گفت: اصلاحات بسیار دیرهنگام محمد بن سلمان در عربستان سعودی نباید برای پرده‌پوشی بر سرکوب جاری حقوق اساسی در این کشور مورد استفاده قرار گیرد. از زمان انتصاب او به عنوان ولیعهد، حکم های اعدام نهایی شده معترضان از جمله شماری از اشخاصی که در زمان دستگیری کودک بودند، در موجی از اتهام‌های جدی درباره شکنجه و شمار بی‌سابقه اعدام ها، تایید شده است. در عین حال، روابط نزدیکی که ترزا می در بوق کرده است، منجر به این شده که پلیس بریتانیا مأموران عربستان سعودی را برای استفاده از روش‌های کنترل مجازی آموزش بدهند و این روش ها برای توجیه حکم های اعدام به کار رود. نخست وزیر باید به صراحت اعلام کند که تا زمانی که ولیعهد مجازات اعدام را برای جرائم مربوط به اعتراض ملغا نکرده و پرونده اشخاصی را که در معرض اعدام هستند مورد بازبینی قرار نداده، بریتانیا نمی‌تواند به کمک های خود ادامه دهد.

دیدهبان حقوق بشر: ارتش میانمار دهها روستای مسلمانان روهینگیا را نابود کرده است

 گینه استوایی: تداوم بازداشت خودسرانه و آزار قضایی کاریکاتوریست و وبلاگ نگار

مصر: خواننده زن به جرم تمسخر رود نیل به شش ماه زندان محکوم شد

سازمان ملل متحد: وضعیت یمن «فاجعه بار» است

ایران:

گزارش نقض حقوق بشر در سال ۲۰۱۷

عفو بین‌الملل ـ دولت‌مردان حق آزادی بیان، تشکل و گردهمایی مسالمت آمیز و همچنین آزادی دین و عقیده را به شدت سرکوب و بسیاری از افرادی را که دست به انتقاد زدند زندانی کردند. محاکمه ها از اساس و به طور نظام مند ناعادلانه بودند. شکنجه و دیگر بدرفتاری ها رایج بود و همراه با معافیت از مجازات به اجرا درآمد. شلاق و قطع عضو و دیگر مجازات های ظالمانه به اجرا درآمد. دولت‌مردان به اعمال گسترده تبعیض و خشونت بر مبنای جنسیت، عقیده سیاسی، باور دینی، قومیت، معلولیت،.  گرایش جنسی و هویت جنسیتی ادامه دادند. صدها نفر از جمله برخی در انظار عمومی اعدام شدند و هزاران نفر محکوم به اعدام باقی ماندند. در میان آنها افرادی بودند که در هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشتند.

آزادی بیان، تشکل و گردهمایی: بسیاری از منتقدان مسالمت‌جو به اتهام های ساختگی امنیتی به زندان افتادند. در میان این افراد مخالفان سیاسی مسالمت‌جو، روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه‌های آنلاین، دانشجویان، فیلم‌سازان، موسیقی‌دانان و نویسندگان و نیز مدافعان حقوق بشر از جمله فعالان حقوق زنان، فعالان حقوق اقلیت‌ها، فعالان محیط زیست، فعالان اتحادیه‌های کارگری، فعالان کارزارهای مخالفت با اعدام، وکلای دادگستری و اشخاصی بودند که در پی حقیقت، دادخواهی و جبران خسارت در پیوند با اعدام‌های جمعی و ناپدید شدن‌های قهری دهه‌ی ۶۰  هستند. مسؤولان پس از تظاهرات ضد حکومتی که در پایان ماه دسامبر در سراسر کشور آغاز شد صدها نفر از معترضان را بازداشت کردند. نیروهای امنیتی معترضان غیرمسلح را با سلاح گرم و با استفاده بیش از حد از خشونت کشتند یا زخمی کردند.

ممنوعیت تشکیل اتحادیه‌های کارگری مستقل ادامه یافت و چندین فعال حقوق کارگری به‌طور ناعادلانه زندانی شدند. نیروهای امنیتی به سرکوب خشونت‌آمیز گردهمایی های مسالمت‌آمیز کارگران از جمله در روز جهانی کارگران ادامه دادند….

شکنجه و بدرفتاری های دیگر و مجازات های ظالمانه: شکنجه و بدرفتاری های دیگر به ویژه در دوران بازجویی رایج بود. بازداشت شدگان تحت نظارت وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران غالبا برای مدت طولانی در سلولهای انفرادی نگه داشته شدند که مصداق شکنجه است. نمونه هایی از مجازات‌های ظالمانه و غیرانسانی که نوعی شکنجه محسوب می‌شوند: در ماه فوریه دیوان عالی حکم کور کردن چشم یک زن را که پیشتر توسط یک دادگاه کیفری در استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شده بود تایید کرد. تعداد زیادی حکم قطع عضو نیز صادر و سپس در دیوان عالی تایید شدند…

تبعیض علیه زنان و دختران: زنان در قانون و عمل مورد تبعیض‎های نهادینه شده قرار گرفتند، از جمله در دسترسی به حق طلاق، اشتغال، ارث برابر، مناصب سیاسی و در حوزه‌ی قوانین خانواده و قوانین کیفری…. اعمال خشونت‌آمیز علیه زنان و دختران مانند خشونت خانگی و ازدواج‌های زود هنگام و اجباری به طور گسترده و با مصونیت از مجازات رخ داد. مسؤولان از جرم انگاری خشونت‌های جنسیتی سر باز زدند. سن قانونی برای ازدواج دختران ۱۳ سال باقی ماند و پدران و پدربزرگان می‌توانستند برای ازدواج دختران حتی در سنین پایین‌تر از دادگاه کسب اجازه کنند. شورای نگهبان صلاحیت تمامی ۱۳۷ زنی را که برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کردند رد کرد….

مجازات اعدام: دولت‌مردان به اعدام صدها نفر پس از محاکمه های ناعادلانه ادامه دادند. برخی از اعدام ها در انظار عمومی انجام شد. اکثر اعدام ها به علت جرائم مرتبط با مواد مخدر انجام شد. چهار تن به‌خاطر ارتکاب جرم در سن پایین تر از ۱۸ سال اعدام شدند. دست کم ۹۲ نوجوان به اعدام محکوم هستند. آمار واقعی احتمالا بسیار بیشتر از این است. مجازات اعدام برای جرائمی مانند خود باقی ماند… گزارش خبری: روایت عفو بین‌الملل از نقض گسترده حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۷

گزارش نیویورک تایمز از بازجویی همسر «کاووس سیدامامی» همزمان با مرگ او

گویا نیوز ـ مریم سید امامی می گوید مامورها درباره دوستان او و همسرش و مهمانی هایی که در آن شرکت کرده بودند، می پرسیدند. به او عکس های خانوادگی نشان می دادند و می خواستند بدانند افراد در عکس ها چه کسانی اند و او چه فعالیت های محیط زیستی داشته است. مریم سید امامی با یادآوری آن چه به رامین و مهران، پسرانش، گفته بود به خاطر می آورد که جایی از او پرسیده بودند که آیا او جاسوس بود؟ وقتی سرانجام سوالات ماموران به پایان می رسد، به او اطلاع داده شد می تواند همسرش را ببیند. فقط یک مشکل وجود داشت: او مرده بود و به گفته مقامات زندان در سلولش در زندان خودکشی کرده بود.

حمله یک لباس شخصی به یکی از دختران خیابان انقلاب

خشونت پلیس با دختران خیابان انقلاب

رویارویی حکومت با دختران خیابان انقلاب

باز هم دختر خیابان انقلاب و برخورد خشن پلیس

صدور حکم حبس برای پنج شهروند بهایی در مشهد

پلیس: تشویق به بیحجابی یک تا ۱۰ سال حبس دارد

بازداشت ۳ فعال دیگر محیطزیست در سکوت خبری

بیاطلاعی از وضعیت سام رجبی، فعال محیط زیست

سه فعال تلگرامی پس از ۱۹ ماه بازداشت همچنان بلاتکلیفاند

پنج فعال دانشجویی دانشگاه بهشتی از تحصیل محروم شدند

مخالفت مرکز پژوهشهای مجلس با افزایش سن ازدواج

جمالالدین خانجانی از رهبران بهایی پس از عمل قلب بار دیگر به زندان منتقل شد

عثمان اسماعیلی فعال کارگری برای تحمل دو ماه حبس راهی زندان شد

اعتراضات دی؛طرح اتهامات سنگینعلیه دانشجویان

عاملان غیردولتی

آلمان: ​​​​​​​بیش از ۲۲۰۰ حمله به پناهجویان طی یک سال

اسلواکی: قتل یک خبرنگار افشاگر

عدالت

جمهوری دموکراتیک کنگو: دادگاه بین المللی جزایی در صورت وقوع جرایم زیر صلاحیت خود باید آماده‌ی رسیدگی به آنها باشد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در پی انتشار گزارش رویه‌ساز فدراسیون درباره‌ی جنایت‌های ارتکابی در کاسای در سال ۲۰۱۷، هیئتی از فدراسیون با اعضای دفتر دادستانی دادگاه بین المللی جزایی دیدار کرد. این هیئت از دادستان خواست با دقت بر وضعیت حساس در جمهوری دموکراتیک کنگو، به ویژه در کاسای، نظارت کند وآغاز تحقیقات مشخص در این کشور را با توجه به اصل تکمیلی بودن مد نظر قرار دهد. این دیدار در پی انتشار گزارش هیئت حقیقت یابی فدراسیون و سازمان‌های عضو آن در جمهوری دموکراتیک کنگو ـ جامعه انتخاب کنندگان، جامعه حقوق بشر آفریقا و گروه لوتوس ـ درباره‌ی جنایت‌های مهم ارتکابی در منطقه‌ی کامونیا در کاسای، انجام شد. این هیئت شهادت‌های آوارگان فراری از خشونت در کامونیا را گردآوری کرده بود که نشان می‌دهد که جنایت‌های فاحش علیه غیرنظامیان جنایت‌های ضد بشریت به شمار می‌روند.

بریتانیا: دیوان عالی کشور به اعتراض در مورد پنهان کاری در پرونده مربوط به شکنجه در لیبی رسیدگی می کند

ریپریو‌ ـ دیوان عالی بریتانیا به اعتراض علیه تلاش های دولت برای پنهان کردن نقش مامور سازمان جاسوسی در تحویل افراد به لیبی رسیدگی خواهد کرد. قاضی های ارشد اجازه رسیدگی به اعتراض دو تن از قربانیان اعزام و شکنجه را به بالاترین دادگاه بریتانیا داده اند. این پرونده در حدود ۳ هفته بعد مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. عبدالحکیم بلحاج و همسر او فاطمه بودشر که در سال ۲۰۰۴ با اطلاع و کمک سازمان جاسوسی بریتانیا به وسیله سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ربوده و به لیبی تحویل شدند و مورد شکنجه قرار گرفتند، معترضان این پرونده هستند. وزیر خارجه، بوریس جانسون، که مسئول سرویس اطلاعاتی خارجی است، درخواست کرده که این رسیدگی مخفیانه انجام شود. عبدالحکیم بلحاج و فاطمه بودشر، وکلای آنها، روزنامه نگاران و مردم از حضور در این رسیدگی محروم هستند.

اسرائیل: اتهام تازه فساد و خلافکاری علیه بنیامین نتانیاهو

افغانستان: شکایت یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از قربانیان جنایت‌های جنگی به دادگاه لاهه

ایران: افشاگری وزیر سابق اطلاعات درباره نقش مرتضوی در قتل زهرا کاظمی؛  قتل زهرا کاظمی خبرنگار ایرانیـ کانادایی‌ و یک سند دادخواهی ؛ پرونده شاخص: قتل زهرا کاظمی؛ روایت وزیر پیشین اطلاعات از قتل زهرا کاظمی: «جاسوس نبود» ،

شاید هنوز هم نبش قبر زهرا کاظمی برای کشف حقیقت، ضرورت تام داشته باشد

حقوق مدنی و سیاسی

اسرائیل: خشم فلسطینیان از انتقال سفارت آمریکا به بیتالمقدس در روز «نکبت»

هلند: پارلمان نسلکشی ارامنه در عثمانی را به عنوان واقعیت تاریخی برشناخت

سودان: آزادی پنج مدافع حقوق بشر

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسرائیل و فلسطین: درباره راه‌اندازی پایگاه داده های سازمان ملل مربوط به شرکت های فعال در کوچ نشین های اسرائیلی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ نامه سرگشاده به کمیسر عالی حقوق بشر: ۳۳ سازمان امضا کننده زیر از گزارش دفتر شما به تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۱۸ پیرو قطعنامه شورای حقوق بشردرباره ایجاد پایگاه داده ها مربوط به کلیه شرکت های فعال در بعضی فعالیت های مشخص مربوط به کوچ نشین های اسرائیلی در سرزمین اشغالی فلسطین استقبال می‌کنند. سازمان های ما از پیشرفت مهم در ایجاد پایگاه داده ها و برقراری روش روشن و چارچوبی ضابطه مند برای این منظور آگاه هستند. این گزارش مطالب قاطع در قطعنامه شماره ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل را تکرار می‌کند: ایجاد کوچ نشین ها به دست اسرائیل در سرزمین اشغالی فلسطین هیچ اعتبار قانونی ندارد و نقض جدی و آشکار حقوق بین المللی به شمار می رود. به علاوه، این گزارش تاکید می کند که موسسه های اقتصادی باید آماده پذیرش هرگونه پیامد ـ‌ بدنامی، مالی یا حقوقی ـ ناشی از نقض حقوق بشر باشند. با توجه به صراحتی که دفتر شما در توجه به اظهارات همیشگی بعضی از شرکت‌ها ـ‌ که می‌کوشند فعالیت خود در کوچ نشین ها را توجیه کنند ـ نشان داده و آنها را رد کرده، هیچ تردیدی نیست که هر موسسه ی اقتصادی که در چنین فعالیت هایی شرکت کند، مسئول خطرهای ناشی از آن خواهد بود.

ایران:

پنج تشکل کارگری: حداقل دستمزد ماهانه کارگران باید پنج میلیون تومان باشد

کانون مدافعان حقوق کارگر ـ پنج تشکل کارگری در ایران در بیانیه مشترکی در مورد حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال آینده، با اشاره به اینکه دستمزد کنونی، «کفاف ۱۰ روز زندگی» خانواده‌های کارگری را نمی‌دهد، ‌خواستار آن شدند که حداقل دستمزد کارگران بر مبنای سبد هزینه، ‌یعنی پنج میلیون تومان در ماه، تعیین شود. پیش از این، سه تشکل دیگر نیز همین درخواست را اعلام کرده بودند.

بررسی محتوایی تضییع حقوق کارگران در «لایحه‌ی اصلاح موادی از قانون کار»

خودکشی کارگرپس از ناامیدی از رسیدگی به مطالبات

جنبش مطالباتی و اعتراضی پرونده روزانه

یک مقام شهرداری: تهران ۲۵ هزار کارتن‌خواب، بی‌خانمان و متکدی دارد

در حاشیه زاهدان مدرسه نیست، کودکان ترک تحصیل میکنند

دفاع از حقوق بشر

نفرت پراکنی با پشتیبانی دولت ها دوران تازه ای از فعالیت اجتماعی را به بار آورده است

عفو بین‌الملل ـ گزارش سال ۲۰۱۷ این سازمان با عنوان وضعیت حقوق بشر در جهان، ۱۵۹ کشور را در بر می گیرد و جامع ترین تحلیل از وضعیت حقوق بشر را ارائه می کند. این سازمان در این گزارش خود هشدار می‌دهد که جهان با پیامدهای وحشتناک لفاظی های پر نفرتی روبرو است که خطر تبعیض شدید علیه گروه های حاشیه ای را در پی دارد. با وجود این، این سازمان به این نتیجه رسیده که جنبش رو به رشد فعالان تازه‌کار و کهنه‌کار که در راه عدالت اجتماعی مبارزه می کنند امید واقعی برای بازگشت از این لغزش به سوی سرکوب عرضه می کند.گرایش رهبران سرشناس برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی از طریق اعلام خبرهای جعلی، به همراه حمله به نهادهای کنترل کننده قدرت، نشان می‌دهد که در سال جاری نبرد اساسی در زمینه آزادی بیان رخ خواهد داد. در این گزارش اعلام شده، در شرایطی که دولتمردان کوشیدند مبارزان را به سکوت بکشانند و  صدای رسانه‌ها را خاموش کنند، صدها فعال در سال گذشته کشته شدند. این گزارش تاکید می کند که مردم باید به سخن گفتن علیه هرگونه لفاظی پر از نفرت پراکنی سخن بگویند. نمونه‌هایی از این نفرت پراکنی در شعارهای ضد خارجی ها در راهپیمایی ملی‌گرایانه در ورشو پایتخت لهستان، تظاهرات برتری جویان سفید پوست در شارلوتزویل در آمریکا و سرکوب گسترده در جوامع دیگر باشان جنسی در نقاط مختلف، از چچن تا مصر، دیده می شود.تحقیر و حمله به آوارگان و مهاجران در بالاترین سطح های دولت این موضوع را تایید می کنند. دولت ترامپ با لفاظی های ضد پناهجویان تیتر نخست روزنامه ها را به خود اختصاص داد، اما این دولت در پیگیری سیاست‌های ضد خارجیان تنها نیست. گزارش خبری: انتشار گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل درباره وضعیت حقوق بشر در جهان

طوفانی در راه است

عفو بین‌الملل ـ «ما با هم نیرومند هستیم. به جنبش بپیوندید.» آگهی های مربوط به کمپین این سازمان در آمریکا که اداره حمل و نقل منطقه ای واشنگتن آن‌ها را رد کرد، دو روز بر روی کامیونی در سراسر شهر به نمایش در می آیند و در آنها از فعالان دعوت می شود برای پاسخگو کردن رهبران جهان، به گروه های حقوق بشری در سراسر جهان بپیوندند. در این آگهی‌ها که تصویر رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ، رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رهبر کره شمالی کیم جونگ اون بر آنها نقش بسته، این هشدار اعلام شده است: طوفانی در راه است.

امارات متحده عربی: تلاش وکلا برای دیدار با مدافع حقوق بشر احمد منصور در حبس انفرادی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ وکلای دادگستری ایرلندی روز ۲۶ فوریه ۲۰۱۷ با وزارت کشور امارات متحده عربی تماس گرفتند تا امکان دیدار با مدافع حقوق بشر سرشناس احمد منصور را بیابند. احمد منصور از تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۱۷ به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود در زندان به سر می‌برد. او که عضو هیئت مشاوران مرکز حقوق بشر خلیج فارس است، در سال ۲۰۱۵ جایزه مارتین انالز برای مدافعان حقوق بشر را دریافت کرد. با توجه به اسناد فراوان درباره استفاده از شکنجه و حبس انفرادی در امارات متحده عربی و نبود اطلاعات مستقل درباره احمد منصور، نگرانی های جدی درباره وضعیت او وجود دارد. سازمان های بسیاری ابراز نگرانی کرده‌اند که او ممکن است در زندان مورد شکنجه و بدرفتاری قرار داشته باشد.

بحرین: اعلامیه هیئت نظارت بر محاکمه نبیل رجب

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ هیئت نظارت بر محاکمه نبیل رجب شامل نمایندگان فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، فرانت لاین دیفندرز، پن انگلستان و مرکز حقوق بشر بحرین اعلام کردند: نبیل رجب به خاطر پیام های توییتری ناعادلانه به پنج سال زندان بیشتر محکوم شده است. به گفته یکی از ناظران، این حکم بسیار غیر عادی بود، زیرا وکیل مدافع او طی دادرسی اجازه سخن گفتن نیافت. نبیل رجب در دادگاه عالی کیفری بحرین به خاطر پیام‌های توییتری درباره جنگ در یمن و شرایط بد زندان جاو محاکمه می شد. او پیش از این در پرونده‌ای دیگر به خاطر گفتگو با رسانه ها به دو سال زندان محکوم شده و از زمان دستگیری در تاریخ ۱۳ جون ۲۰۱۶ در زندان به سر می‌برد.

سوریه: شورای امنیت سازمان ملل باید آتش بس فوری برقرار کند

چین: گروه های حقوق بشر از کشورهای عضو شورای حقوق بشر خواهان پاسخگو کردن چین شدند

فیلیپین: لیلا دِ لیما یک سال در زندان به سر برده؛ او را آزاد کنید

سودان جنوبی: شورای حقوق بشر باید کمیسیون حقوق بشر را در مورد این کشور دوباره فعال کند

ایران:

گزارش دبیرکل سازمان ملل از وضع حقوق بشر

بی‌بی‌سی ـ دبیرکل سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود به شورای حقوق بشر درباره سرکوب روزنامه نگاران و فعالان و ادامه تبعیض علیه زنان و اوضاع اقلیت های دینی و قومی ایران ابراز نگرانی کرده است. در این گزارش همچنین دستور ماه نوامبر گذشته صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران مبنی بر توقف حکم اعدام محکومان جرایم مواد مخدر یک تحول مثبت ارزیابی و گفته شده است که تعداد اعدام ها در ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۴۸۲ نفر کاهش یافته است؛ در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ میلادی به ترتیب ۵۳۰ و ۹۶۹ مورد اعدام اعلام شده بود. دبیرکل سازمان ملل متحد از ادامه آنچه شکنجه و بدرفتاری در زندان های ایران از جمله “اعمال فشارهای فیزیکی یا روحی بر زندانیان برای گرفتن اعترافات اجباری” خوانده نیز ابراز نگرانی کرده است… این گزارش با اشاره به آمار اعدام‌ها می‌گوید در سال گذشته میلادی ۴۸۲ تن در ایران اعدام شدند. از این میان، ۲۱۳ تن به اتهام‌های مربوط به مواد مخدر و ۲۰۲ تن به اتهام قتل اعدام شده‌اند. ۲۴ تن به خاطر اتهام‌های آزار جنسی، ۱۶ تن به خاطر سرقت و سرقت مسلحانه و دو تن به اتهام جرایم سیاسی به دار آویخته شده‌اند. از افراد اعدام شده در سال گذشته میلادی، شش تن زن و مجرمانی که پیش از رسیدن به سن بلوغ مرتکب جرم شده‌اند، پنج تن بوده‌اند. آمار اعدام‌ها در ایران یکسال پیش از آن ۵۳۰ و دو سال پیش ۹۶۹ تن بوده است.

سخنرانی آوایی وزیر دادگستری در ژنو با اعتراض مواجه شد

اعتراض و تظاهرات علیه حضور وزیر دادگستری در شورای حقوق بشر

کارشناسان سازمان ملل: ایران برخورد با فعالان محیطزیست را متوقف کند

زنان

ایران:

۳۲۵ سال پیش نخستین مجله زنان منتشر شد

بعد از ۱۱ سال: فراخوان تجمع ۸ مارس

فراخوان تجمع ۸ مارس (کانال تلگرام) ـ زنان و مردان خواستار  رهایی، عدالت و برابری: ۸ مارس نزدیک است، روزی که زنان در تمام جهان علیه نابرابری و برای دستیابی به شرایطی انسانی‌تر مبارزه می‌کنند. مبارزه‌ای که در طول سال‌ها گرچه ثمرات فراوانی داشته است، اما هنوز تا تحقق برابری راهی طولانی در پیش دارد. سال‌های اخیر که نظام سرمایه بار بحران خود را بیش از پیش بر دوش زنان گذاشته است، شاهد سخت‌تر شدن زندگی زنان در سراسر جهان هستیم. صاحبان قدرت و ثروت با تشدید استثمار همه‌جانبه زنان سعی در گذر از این بحران دارند، اما خواهران ما با قدرتی دو چندان‌ در هر گوشه جهان به پا خاسته‌اند‌ و در هر فرصتی فریاد اعتراض خود را سر داده‌اند. روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ از ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر در برابر وزارت کار.

نسرین ستوده: جنبش اعتراض به حجاب اجباری خاموشی‌ناپذیر است

دویچه وله ـ ۳۵ بازداشت در تهران و شهرهای دیگر، در عرض دوماه جنبش اعتراض به حجاب اجباری. شاپرک شجری‌زاده، یکی از دستگیرشدگان در اعتراض به وضعیتش از روز پنج اسفند در اعتصاب غذا به سر می‌برد. نسرین ستوده وکیل برخی از این زنان در گفت‌وگو با دویچه‌وله می‌گوید: «شاپرک شجری‌زاده که نام شناسنامه‌ای‌اش “فاطمه” است پس از دستگیری چهار بار مورد تزریق آمپول قرار گرفته است؛ آمپول‌هایی که او اصلا نمیداند چه بوده‌اند. اینها را شاپرک در مواجهه کوتاهی که با بستگانش در بازداشت‌گاه وزرا داشته گفته است. پس از این تزریق‌ها نیز به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.» موکل دیگر خانم ستوده، مریم شریعتمداری است؛ همان دختری که مامور نیروی انتظامی او را از بالای سکو به پایین پرت کرد. ساق پای او در اثر این سقوط به شدت آسیب دیده و چهار ساعت تحت عمل جراحی بوده است. پس از جراحی نیز او را به زندان قرچک ورامین منتقل کرده‌اند.

. شاپرک شجری‌زاده به قید وثیقه از زندان آزاد شد ؛
آخرین وضعیت دختران خیابان انقلاب در گفت و گو با وکیل شان نسرین ستوده

دختران خیابان انقلاب؛ پروندههایی که امنیتی میشوند

۱۴ هزار و ۵۹۹ مورد همسرآزاری طی ۶ ماه

نگرانی عفو بینالملل درباره وضعیت زنان بازداشت شده معترض به حجاب اجباری

روایت نرگس حسینی از زندان قرچک، حوادث روز بازداشت و دادگاه

خیزش دختران انقلاب (که نام همهی ماست)

بازتاب یک تصویر؛ «گزارشگر لحظهای از تاریخ زنان ایران»

فرهنگ

آمریکا: تور خداحافظی نماد صلح، جون بایز

دویچه وله ـ جون بایز خواننده فرهنگ اعتراض های اجتماعی و سیاسی در ایالات متحده آمریکا پس از شصت سال اجرای کنسرت، تور وداع خود با صحنه را روز جمعه ۲ مارس در شهر استکلهم سوئد آغاز می‌کند.

جایزه عفو بین‌الملل به فیلم “فرودگاه مرکزی تی‌اچ‌اف” اهدا شد

ایران:

سایه؛ نمونه عینی شاعر مثالی در ذهنیت ایرانی

هندی و هرمزدر برلیناله؛ تصویر از تراژدی نسل محروم

اندیشه

آمریکا: گروه‌های نئونازی و برتری جویان سفیدپوست در دوره حکومت ترامپ رشد کرده اند

ایندیپندنت ـ‌ بر اساس گزارش مرکز حقوقی فقر در جنوب، شمار گروه‌های نفرت‌پراکن در آمریکا در دوره حکومت دونالد ترامپ رشد کرده است. گروه‌های برتری جویان سفید پوست نیز جسور و باعث خیزش متقابل ملی‌گرایان سیاهپوست شده‌اند. این گزارش می‌گوید که لفاظی خشن ترامپ و قصور او از محکوم کردن قاطع برتری جویان سفید پوست به گروه‌های نفرت‌پراکن قدرت بخشیده است. در اطلاعیه مطبوعاتی که این مرکز حقوقی منتشر کرد، اعلام شد: «رئیس جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۷ بازتاب چیزی بود که گروه‌های برتری‌جویی سفیدپوستان میل داشتند ببینند: کشوری که در آن نژاد پرستی مورد تایید بالاترین مقام است، مهاجران را اخراج و مسلمانان را ممنوع می کند.» شمار اعضای گروه های برتری جویی سفید پوستان افزایش یافته، شمار گروه‌های نئونازی از ۹۹ به ۱۲۱ و شمار سازمان‌های ضدمسلمان از ۱۰۱ به ۱۱۴ افزایش یافته است. اما وضعیت پیچیده تر از این است. در این گزارش همچنین آمده است که شمار گروه‌های نفرت‌پراکن ملی‌گرای سیاهپوست از ۱۹۳ به ۲۲۳ افزایش یافته است.

دموکراسی به ما احتیاج دارد: کاهش از رسانه های اجتماعی و افزایش تماس های اجتماعی

دموکراسی باز ـ فیس بوک اطلاعات ما را به روش‌هایی کنترل و فیلتر می‌کند که می‌تواند برای دموکراسی مضر باشد. ما باید بازسازی جامعه های محلی را برای مقابله با تاثیرهای منفی سیاسی آن آغاز کنیم. فرض بر این است که فیس بوک ابزاری برای ایجاد ارتباط بین ما و دموکراتیک کردن ما است. بنیانگذار فیس بوک مارک زوکربرگ به این شکل آن را بارها مطرح کرده و گفته است که هدف فیسبوک ایجاد جامعه‌ای جهانی است که از مرزهای ملی فراتر برود و با آسان تر کردن دسترسی و جریان اطلاعات آن را دموکراتیک کند. در کمی بیش از ۱۰ سال یعنی از سال ۲۰۰۴، فیس بوک از ابزاری محدود برای دانشجویان دانشگاه هاروارد به ابزاری تبدیل شده که جایگزین اینترنت بشود. مردم فیس بوک را ترجیح می‌دهند، زیرا بیشتر به تماس اجتماعی گرایش دارد تا بحث و به حدی موثر بوده که به رشد خود ادامه می دهد، با وجود اینکه می دانیم اطلاعات ما را به شرکت‌های بازاریابی می‌فروشد که از آن برای فروختن کالا به ما استفاده می کنند. واقعیت این است که هیچکس همه آنچه را که دوستانشان در فیس‌بوک منتشر می‌کنند نمی‌بیند. آنها فقط چیزهایی را می بینند که فیس‌بوک بر اساس الگوریتم خود تصمیم می گیرد به آنها نشان دهد و فیسبوک این الگوریتم را که هدف از آن ناروشن است، فاش نمی‌کند. ما رفته رفته زمان کمتری را در خیابانها می گذرانیم و زمان کمتری را برای آشنایی با همسایگانمان صرف می‌کنیم. مسائل محله به جای این که به دست ساکنان آن حل شود از طریق اداره های محلی حل می شود. ما نباید مشارکت سیاسی خود را به یک اظهار نظر درباره ی نامزدهای انتخاباتی محدود کنیم. ما باید به خیابان‌ها بازگردیم و بیشتر به انسان‌ها باورداشته باشیم تا به تکنولوژی.

ایران:

تقیه: جواز ریاکاری

نیویورک تایمز: اعترافات اجباری در خانه مردگان

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است. وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، بی‌بی‌سی فارسی، بیدار زنی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، رویترز، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، فراخوان تجمع ۸ مارس، کانون زنان ایرانی، کانون مدافعان حقوق کارگر، گویا نیوز، نقد اقتصادی سیاسی

بایگانی شماره‌های گذشته