خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

طرح: مانا نیستانی / ایران وایر

خبرهای نقض فاحش حقوق بشر

سوریه: تشدید نبرد در غوطه شرقی:‌ شمار قربانیان غیرنظامی از ۱۱۰۰ تن گذشت

نهادهای دولتی و بین‌المللی

آمریکا: نامزدهای ترامپ برای پست های جدید دارای پیشینه نگران کننده‌ای درباره شکنجه هستند

دیده‌بان حقوق بشر ـ  رئیس جمهوری دونالد ترامپ مایک پمپئو را به عنوان وزیر خارجه و جینا هاسپل را به عنوان رئیس سازمان مرکزی اطلاعات نامزد کرده است. در صورت انتصاب این دو تن، وضعیت خوبی در انتظار حقوق اساسی و حاکمیت قانون در داخل کشور و در خارج نیست. سال گذشته، این سازمان با انتصاب پمپئو به ریاست سازمان مرکزی مخالفت کرد و یکی از دلایل این مخالفت حمایت او از شکنجه بود. این دغدغه‌ها هنوز باقی است. پمپئو در پاسخ به سوال ها در نشست مربوط به تایید انتصاب، اعلام کرد که غرق کردن مصنوعی و روش های بازجویی شکنجه به حساب می آیند و در قانون سال ۲۰۱۵ ممنوع شده اند. اما در ادامه در جواب های کتبی خود این امکان را مطرح کرد که این  قانون را در صورت ایجاد مانع برای بازجویان، می‌توان مورد تجدید نظر قرار داد. بنا به گزارش ها، هاسپل به عنوان بخشی از برنامه شکنجه پس از حمله های ۱۱ سپتامبر یکی از مکان های تاریک متعلق به سی آی اِ را در تایلند اداره کرده و پس از آن ۲ سال مدیر دفتر رئیس مرکز ضد تروریسم سی آی اِ بوده و در این پست ها مستقیم در برنامه های غیرقانونی اعزام زندانیان نقش داشته است. او همچنین مستقیم در نابود کردن ویدیو های شکنجه زندانیان به دست ماموران سی آی اِ مشارکت کرده است. دولت آمریکا باید هاسپل را به خاطر نقض حقوق بشر مورد پیگرد قرار دهد نه اینکه او را برای پست بالاتر نامزد کند. سازمان ریپریو نیز با انتشار اعلامیه ای گفت: جینا هاسپل برای هدایت سی آی اِ  شایسته نیست ؛ گزارشی دیگر: رییس جدید سازمان سیا؛ افسری اطلاعاتی با گذشته‌ای تاریک

عربستان سعودی: اتهام نقض حقوق، مرگ در زندان

دیده‌بان حقوق بشر ـ  این سازمان اعلام کرد که دولت عربستان ادعاهای مربوط به بد رفتاری با اشخاص سرشناس را که در ماه نوامبر ۲۰۱۷ بازداشت شدند، باید فوری مورد تحقیق قرار دهد و مسئولان این اعمال را پاسخگو سازد. روزنامه نیویورک تایمز روز ۱۲ مارس ۲۰۱۸ گزارش داد که ۱۷ تن از شاهزادگان، فعالان اقتصادی و مسئولان پیشین و کنونی دولتی که در هتل پنج ستاره در ریاضی زندانی شده بودند، به علت بدرفتاری فیزیکی به بیمارستان نیاز پیدا کرده اند. یکی از این عده در زندان درگذشته است. ظاهراً گردن او را پیچانده اند و آثار ورم و نشانه های دیگر بدرفتاری روی بدن او به چشم می خورده است. رئیس بخش خاورمیانه این سازمان گفت: این بد رفتاری ها که گزارش شده ضربه ای جدی به محمد بن سلمان است که ادعا می کند که اصلاحگری نوآور است. در شرایطی که محمد بن سلمان از پایتخت های غربی برای جلب سرمایه گذاری خارجی دیدار می‌کند، سرمایه‌گذاران باید کنارگذاشتن حاکمیت قانون و حقوق اساسی در عربستان را در نظر بگیرند. 

ترکیه: رای دیوان عالی برای محاکمه سردبیر سابق جمهوریت به اتهام جاسوسی

روسیه: تداوم آزار قضایی و حبس خودسرانه مدافع حقوق بشر

ترکیه: ۲۵ روزنامهنگار به زندان محکوم شدند

هند: ارعاب و آزار پژوهشگر حقوق بشر

کامبوج: حبس خودسرانه و آزار قضایی رهبر محلی

ایران:

 شواهد تازه درباره رفتار بد با مدافعان حقوق بشری زن در زندان شهر ری

عفو بین‌الملل ـ این سازمان از وضعیت نگهداری آتنا دائمی و گلرخ ایرایی، فعالان مدنی، در زندان در ایران به شدت انتقاد کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید شرط آنها شده است. آتنا دائمی و گلرخ ایرایی در قرنطینه زندان قرچک در شرایطی نامناسب و غیربهداشتی نگهداری می شوند و دسترسی آنها به بیرون از زندان محدود است. به زندانیانی که در زندان قرچک وارمین نگهداری می شوند غذای کافی داده نمی شود و آب آشامیدنی آنها شور است. بنا به گزارش‌ها،‌ سه محکوم به اعدام همه‌جا،‌ حتی در دستشویی و حمام نیز دائمی و ایرایی را تعقیب می‌کنند. زندانیان هم‌بند نیز از حرف‌زدن و ارتباط برقرارکردن با این دو فعال زن بازداشتی منع شده‌اند.

«قتل‌های خاموش»؛ رذالتی برای حذف و فرار از مسئولیت

گویا نیوز ـ – پس از سرکوب خشن و عریان دهه‌ی شصت و قتل‌های زنجیره‌ای دهه‌ی هفتاد، از دهه‌ی هشتاد «قتل‌های خاموش» زیر نام «بیماری» و «سکته» و «خودکشی» به ترفند غالب امنیتی‌ها برای حذف تبدیل شده است. نه سازمان زندان‌ها بلکه ماموران وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه کنترل و حتی نظارت دو بند اوین و سرنوشت برخی زندانیان را به شکل انحصاری در دست گرفته‌اند.

اعدام: خویتن)

در سال ۲۰۱۷ میلادی دستکم ۵۱۷ تن اعدام شدند

مردان بازداشتشده در روز زن هنوز در زندان فشافویه

بازداشت پنج فعال سیاسی و مدنی توسط اطلاعات سپاه

تجمع دانشجویان پلیتکنیک با دخالت بسیجیها به خشونت کشیده شد

بازداشت ۱۱ فعال مدنی در تجمع مردم مریوان در حمایت از عفرین

غلامحسین کرباسچی شهردار پیشین به یک سال حبس محکوم شد

یک شهروند ساکن اهواز در دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس محکوم شد

استاد دانشگاه صادق زیباکلام به ۱۸ ماه حبس محکوم شد

یک زوج بهایی مجموعاًبه ۱۰ سال زندان محکوم شدند

سه فعال دانشجویی در دادگاه انقلاب به ۹ سال زندان محکوم شدند

محسن حقشناس، دانشجوی دانشگاه تهران به ۲ سال زندان محکوم شد

۶۸ سال زندان برای ۱۱ نفر در مشهد «به اتهام آتشزدن مساجد و اموال عمومی»

دادستان تهران: برخی از متهمان اعتراضات دیماه به یک تا پنج سال زندان محکوم شدند

شماری از بازداشتشدگان روز زن «به اقدام علیه امنیت ملی متهم شدهاند»

«مصادره» مِلک متعلق به یک کلیسا از سوی «ستاد اجرایی فرمان امام»

۶۰ نفر در پارتی شبانه در مشهد بازداشت شدند 

کنسرت کیوان ساکت به حکم دادستانی در مشهد لغو شد

مرگ طالب بساطی در زندان ایلام تائید شد

روایتی از زندان قرچک: وضع مادران زندانی دردناک است

عدالت

«راه را برای عدالت باز کنید شماره ۴»: شتاب حرکت بین‌المللی به سوی پاسخگوسازی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به همراه سازمان‌های همکار خود، ترایال اینترنشنال، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر، ریدِرِس، و بنیاد بین‌المللی بالتازار گارزون، در گزارش سالانه‌ی «راه را برای عدالت باز کنید شماره ۴» شتاب حرکت بین‌المللی به سوی پاسخگوسازی را در ۵۸ پرونده مربوط به ۱۲۶ متهم نشان می‌‌دهند. در سال ۲۰۱۷، کشورهایی در آفریقا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین با توسل به صلاحیت قضایی جهانی دایره را برای جنایتکاران جنگی تنگ‌تر کرده‌اند. این اصل به کشورها امکان می‌‌دهد تا متهمان به ارتکاب جنایت‌های بین‌المللی مثل نسل کشی و جنایت‌های جنگی و جنایت‌های ضد بشریت را، صرف‌نظر از ملیت آنها یا محل ارتکاب جنایت، مورد پیگرد قرار دهند. برای غلبه بر مشکلات مشخصِ رویاروی صلاحیت قضایی جهانی، شمار بزرگی از کشورها واحدهای ویژه‌ی جنایت‌های جنگی تشکیل داده‌اند. این واحدها، تنها در سال گذشته، ۱۲۶ تن متهم به ارتکاب جنایت‌های فاحش را مورد تحقیق، و پیگرد قرار دادند یا به دست عدالت سپردند. تحقیقات پرشماری نیز در جریان است.

فیلیپین: خروج اشتباه دوترته از دادگاه بین المللی جزایی نمی‌تواند چرخ عدالت را متوقف کند

عفو بین‌الملل ـ در واکنش به اعلام رئیس جمهوری فیلیپین در مورد خروج این کشور از دادگاه بین‌المللی جزایی، رئیس منطقه ای این سازمان در جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد: این حرکت اشتباه و به شدت قابل تاسف رئیس‌جمهوری دوترته، آخرین نشانه این است که افراد قدرتمند در فیلیپین بیشتر به پنهان کردن از پاسخ‌گویی احتمالی خود در مورد قتل ها علاقمند هستند تا به اطمینان یابی از ارائه عدالت به قربانیان پرشمار در جنگ پر خشونت علیه مواد مخدر در این کشور. خوشبختانه، این اعلام خروج برای متوقف کردن رسیدگی اولیه دادگاه بین المللی جزایی و تعهدات فیلیپین نسبت به این دادگاه بسیار دیر انجام شده است. دوترته نمی‌تواند فقط با حذف امضای خود از اساسنامه رُم پاسخگویی در سطح بین المللی را متوقف کند.

ایران:‌ تجربه ۲۰ سال دادخواهی:‌ دستگاه قضایی بزرگ‌ترین مانع پیشبرد دادخواهی در ایران

رادیو زمانه ـ قتل‌های سیاسی آذر ۷۷ و به‌ویژه قتل داریوش و پروانه فروهر پیوندی ناگسستنی با موضوع دادخواهی در ایران یافته‌اند؛ چه در تمامی این سال‌ها پرستو فروهر، هنرمند مقیم آلمان و فرزند پروانه و داریوش، بر «داد خواستن از این بیداد» پای فشرده و با وجود تمامی مشکلات، سختی‌ها و حتی تهدیدها از پای ننشسته است. رادیو زمانه با پرستو فروهر درباره مفهوم دادخواهی و تجربه شخصی او از ۲۰ سال دادخواهی گفت‌و‌گو کرده است. «واژه‌ی دادخواهی برای من حامل مفهومی پرصلابت و زاینده‌ی امید و استقامت است، از جنس واژه‌هایی‌ مثل کرامت انسانی، آزادی و عدالت. دادخواهی در روایت فاجعه خلاصه نمی‌ماند، بلکه با کالبدشکافی آن، با ردیابی چراها و چگونه‌ها روشنگری می‌کند، پاسخ می‌طلبد و این‌گونه از یک سو زمینه‌ساز دادرسی حقوقی می‌شود و از سوی دیگر با فرهنگ‌سازی به پالایش روابط اجتماعی از سرکوب و خشونت یاری می‌رساند. پس امری رهایی‌بخش است.»

سوریه: جنایت های جنگی علیه روزنامهنگاران در حُمس؛ فدراسیون و خانواده های قربانیان خواهان اعلام جرم علیه مرتکبان شدند

آلمان: سه فعال داعش به زندان محکوم شدند

حقوق مدنی و سیاسی

روسیه: ۵۰ قانون ضد دموکراسی در دوره‌ی اخیر ریاست جمهوری به اجرا در آمده است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ پژوهش تازه‌ی فدراسیون نشان می‌دهد که رئیس جمهوری روسیه، از زمان انتخاب دوباره در سال ۲۰۱۲، بر وضع۵۰ قانون تازه برای سرکوب صداهای مخالف و افزایش سطح ترس و خودسانسوری در جامعه نظارت داشته است. زمینه‌های موضوعی این قانون‌ها و به همان میزان شدت مجازات‌ها با یکدیگر تفاوت دارند: اختیار تعقیب و مراقبت و سانسور، ممنوعیت «تردید درباره‌ی یکپارچگی ملت روسیه» ـ  که در عمل انتقاد از حضور روسیه در اوکراین شرقی و کریمه را ممنوع می‌کند ـ قانون‌های کلی درباره‌ی «افراطی‌گری» که به دولتمردان اختیار سرکوب آزادی سیاسی و دینی را می‌دهند، تحمیل برخی نظریات بر تاریخ روسیه از طریق منع کردن تفکر متفاوت. خلاصه‌ای از این ۵۰ قانون و پیامدهای آنها برای زندگی شهروندان روسیه به ترتیب تاریخ در جدولی ارائه شده است.

اسپانیا: استفاده از قانون ضد تروریسم برای سرکوب طنز و بیان خلاق در اینترنت

عفو بین‌الملل ـ  افزایش زیاد در شمار کسانی که قربانی قانون سختگیرانه ممنوعیت «ستایش تروریسم» یا «خوار شماری قربانیان تروریسم» بخشی از حمله مداوم به آزادی بیان در اسپانیا است. این سازمان در گزارش تازه ای با عنوان  «اگر جرئت دارید توییت بفرستید: قانون های ضد تروریسم چگونه آزادی بیان در اسپانیا را محدود می کنند» نشان می‌دهد که ده ها کاربر رسانه های اجتماعی، موسیقی دان ها، روزنامه‌نگاران و حتی عروسک گردان ها مورد پیگرد قرار گرفته اند. در نتیجه فضایی ایجاد شده که فعالان از بیان نظریات متفاوتی یا بیان لطیفه های بحث آفرین می ترسند.

ادامه کارزار آزادسازی رسانه‌های مستقل در کشورهای دشمن اینترنت

ایران:

رضا شهابی، فعال کارگری، «از زندان آزاد شد»

زنان بازداشتی در روز جهانی زن «آزاد شدند»

جنبش مطالباتی و اعتراضی پرونده روزانه

خیابان نفت تهران به نام «مصدق» شد

شبکه بی‌بی‌سی از ایران به سازمان ملل شکایت کرد

دادستان تهران: اعتراضات سال ۹۶ بی‌سابقه بود

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

قطر: تشکیل یک کمیته به دنبال انتشار گزارش جدید درباره کارگران خارجی جام جهانی ۲۰۲۲

رادیو بین‌المللی فرانسه ـ  سه روز پس از انتشار یک گزارش جدید درباره وضعیت اسف‌بار کارگران مهاجر در قطر که در بخش ساختمانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ کار می‌کنند، دولت این کشور اعلام کرد که کمیته‌ای را برای بررسی شکایات کارگران خارجی تشکیل خواهد داد. یک سخنگوی دولت قطر، روز یکشنبه یازدهم ماه مارس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، خبر یک رسانه محلی مبنی بر تشکیل یک کمیته جدید زیر نظر وزارت کار را تأیید کرد که قرار است از هجدهم ماه مارس کار خود را آغاز کند. تاکنون اختلافات در زمینه شرایط کار در این شیخ‌نشین توسط دستگاه قضائی بررسی می‌شده است.

آلمان: مشاغل مردانه و زنانه و درآمدهای نابرابر

ایران:

وقتی فقر نوروز را می‌بلعد

رادیو زمانه ـ سوسن نوری لباس‌های فاخر و نو، میوه‌های درشت رنگ‌ و وارنگ، اسکناس‌های تانخورده، سفر ؛ اگر اینها را بشنوید یاد چه چیزی می‌افتید؟ احتمالا پاسخ شما «نوروز» است. اما شاید حس و حال ناشی از این چیزها برای بعضی از ما یادآور سال‌های دوری باشد که سفره‌های بیشتری پهن بود، دست‌مان برای خرید بازتر بود و حتی در آستانه سال نو مشارکتی چشمگیر در کمک به محرومان و فقرا داشتیم.

دستیار روحانی در مورد اعتراض‌های مردمی: همین‌طور پیش برویم، در معرض خطر خواهیم بود

زندگی آن نیمه دیگر جمعیت چگونه می‌گذرد؟

کشاورزان اصفهان: قیام رعیت نزدیک است

«۸۰ درصد جامعه زیر خط فقر زندگی می‌کنند»

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

افزایش صدور سلاح در جهان

رادیو زمانه ـ مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI) در گزارش تازه خود از افزایش صدور سلاح در پنج سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که واردات سلاح عربستان سعودی تقریباً سه برابر شده و آمریکا بیشترین سهم را در صدور سلاح در جهان دارد. خاورمیانه با جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی بیشترین سود را به جیب کشورهای صادرکننده سلاح ریخته است. هندوستان دومین کشوری است که بیشترین خرید سلاح را داشته است. پنج کشوری که بیشترین صادرات سلاح را دارند آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین هستند که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، ۷۴ درصد کل صادرات سلاح در جهان را داشته‌اند. در این بازه زمانی سهم صادرات سلاح آمریکا در کل ۲۵ درصد بوده که این میزان در خاورمیانه به ۴۹ درصد افزایش داشته است.

دفاع از حقوق بشر

عربستان سعودی: فراخوان فوری برای آزادی مدافعان حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و پنج سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای اعلام کردند: در حالیکه شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، پس از انتصاب به عنوان جانشین پادشاه، نخستین دیدار خود از پایتخت‌های کشورهای غربی را انجام می‌دهد، سازمان‌های حقوق بشری امضاکننده مایل هستند توجه میزبانان او و جامعه‌ی بین‌المللی را به تداوم حبس شمار زیادی از مدافعان حقوق بشر و زندانیان عقیدتی دیگر به خاطر فعالیت صلح‌آمیزشان در عربستان سعودی جلب کنند. ۱۱ عضو «جامعه‌ی حقوق مدنی و سیاسی عربستان» (ACPRA) در محاکمه‌های ناعادلانه به خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز و فعالیت حقوق بشری خود در مجموع به حدود ۲۰۰ سال زندان و ممنوعیت از سفر محکوم شده‌اند.

آمریکا: اعتصاب سراسری دانشآموزان برای تغییر قوانین کنترل اسلحه

پاکستان: اعتراض حامیان حقوق بشر به قانونیشدن تفتیش عقاید مذهبی

سنگاپور: برنامه اعدام محکوم مربوط به مواد مخدر را متوقف کنید

میانمار: اظهارات شفاهی در گفتگو با گزارشگر ویژه سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در برمه

لائوس:‌ اتحادیهی اروپا باید خواهان پایان یافتن سرکوب جامعه مدنی و آزادی منتقدان دولت شود

 کامبوج: اتحادیه اروپا باید خواهان پایان یافتن سرکوب جامعه مدنی و مخالفان بشود

ایران:

آزار و اذیت خانواده جان‌‌باختگان در زندان را متوقف کنید؛ آنها خواهان حقیقت و عدالت هستند

عفو بین‌الملل ـ مقامات ایران باید به کارزار بی‌رحمانه‌ی آزار و تهدید خانواده‌های بازداشت‌شدگانی که به طور مشکوک در حین بازداشت جان خود را از دست داده‌اند، پایان دهند. چهار سازمان‌ حقوق بشری ابراز نگرانی کرده‌اند که خانواده‌های داغدیده به خاطر تلاش برای دانستن حقیقت و اجرای عدالت با اقدامات تلافی‌جویانه روبرو شده‌اند. در این گزارش بار دیگر از مقامات ایران بار درخواست شده است که یک کمیسیون مستقل تحقیق تشکیل دهند و از دو گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه و رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیر کننده و در زمینه اعدام‌های فراقضایی، شتاب‌زده و خودسرانه برای بازدید از ایران دعوت به عمل آورند. مقامات باید تضمین کنند که در صورت وجود شواهد کافی دال بر وقوع قتل، مرتکبان جرم را مورد محاکمه و مجازات قرار دهند.

درخواست اعمال تنبیهات بینالمللی علیه عاملان سرکوب اعتراضهای سراسری دی۹۶

اعتراض دانشجویان دانشگاه های علم و صنعت و علامه طباطبایی به احکام سنگین و بازداشت دانشجویان

چهره خبرساز سال ۱۳۹۶: معترضان دیماه

خلاصه گزارش سالانه اعدام در ایران در سال ۲۰۱۷

زنان

تارنمای اینترنتی فدراسیون درباره‌ی خشونت جنسی و تبعیض علیه زنان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون به مناسبت روز جهانی زن صفحه‌ای اینترنتی به راه می‌اندازد که ۱۰۱ آمار و اطلاعات تکان دهنده درباره‌ی خشونت جنسی و تبعیض علیه زنان در سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد. هدف از این اقدام تاکید بر عمق نابرابری بین مردان و زنان و نیز نشان دادن جنبه‌های پرشماری از این خشونت‌ها است: رابطه‌ها، ازدواج، بهداشت، کار، سیاست، دسترسی به زمین، حضور در رسانه‌ها و موارد پرشمار دیگر. برای نمونه: در آمریکا روزانه سه زن به دست همسران خود به قتل می‌رسند. در سال ۲۰۱۷ تنها در ۱۱ کشور جهان زنان ریاست دولت را به عهده داشتند.

عربستان سعودی: کمیته سازمان ملل نگاه این کشور به حقوق زنان را به شدت مورد انتقاد قرار داد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ کمیته رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل توصیه های خود را به عربستان سعودی در روز ۱۲ مارچ منتشر کرد و به برخی از دغدغه های جدی فدراسیون، سازمان عضو آن مرکز حقوق بشر خلیج فارس و القسط درباره وضعیت تاسف‌بار مدافعان حقوق بشر زن توجه نشان داد. این کمیته از عربستان سعودی خواست به سرکوب به مدافعان حقوق بشر زن پایان دهد. کمیته در ۲۷ فوریه وضعیت زنان در عربستان را مورد بررسی قرار داده بود و نمایندگان دولت این کشور شرح گمراه کننده ای درباره حقوق بشر، به ویژه با انکار موارد پرشمار نقض حقوق زنان و تبعیض علیه آنها را ارائه کرده بودند. آخرین نشانه های گشایش در این کشور مثل حق رانندگی زنان که هنوز به اجرا در نیامده، نه‌تنها برای ارائه تصویری تازه از عربستان سعودی در سطح بین المللی، بلکه برای انحراف توجه از مسائل حیاتی تر مثل قیمومت مردان بر زنان یا بمباران غیرنظامیان در یمن به کار رفته است.

انتشار «پرسمانی ممنوعه» گزارشی در باره حقوق زنان

گزارش‌گران بدون مرز ـ گزارش گران بدون مرز (RSF) به مناسبت روزجهانی زن، گزارشی به نام «حقوق زنان : پرسمانی ممنوعه» را منتشر کرده است. این گزارش عیان‌گر دشواری‌های پیش روی زنان و مردان روزنامه‌نگاری است که در باره حقوق زنان گزارش‌دهی می‌کنند. این گزارش دستاورد چندین ماه پژوهش گزارش‌گران بدون مرز (RSF) است و نشانه شناسی‌ای زمهریری در برابر ما نهاده است: ۱۱ روزنامه‌نگار کشته شده اند، ۱۲ تن زندانی و دست کم به ۲۵ تن قربانی تهاجم و حمله شده‌اند. دست کم ۴۰ تن در شبکه‌های اجتماعی مورد تهدید قرار گرفته یا همچنان می‌گیرند.

بُلشویسم علیه زنانِ انقلابی

رادیو زمانه ـ حزبِ بلشویک، پس از بدست گرفتنِ قدرت در ۷ نوامبر ۱۹۱۷، که به انقلابِ اکتبر شهرت یافته است، در واقع توانست بر امپراتوری روسیه غلبه و زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنرا زیر و رو کند . اما تاریخِ رسمیِ اتحادِ جماهیرِ شورویِ  سوسیالیستی، سعی بر آن داشته است تا ظرفیت های درخشانِ پاره ای از زنانِ انقلابی را نادیده انگارد و به این نقش آفرینان، تهمت و افترا روا دارد.

تونس: تظاهرات زنان برای درخواست برابری در ارث

سازماندهی فمینیستی و اعتصاب زنان

عربستان سعودی: زنان حق حضانت مشروط فرزندان را دریافت کردند

روسیه: مشاغل ممنوعه برای زنان؛ نه آچار و نه فرمان

ایران:

دورریختنی‌های ویدیوی متروی حقانی؛ چه کسی در حاشیه است؟

رادیو زمانه ـ هفته گذشته همزمان با روز جهانی زنان ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان منتشر شد. این ویدیو چند زن جوان را نشان می‌دهد که بدون حجاب در یکی از خطوط متروی تهران سرود می‌خوانند و در انتها نیز وارد گفت‌وگوی محدودی با سرنشینان قطار شهری می‌شوند. این نوشته در نظر دارد، از وجه‌ نظری انتقادی به بازخوانی این ویدیو بپردازد. کُنش سه زنی که در متروی حقانی تهران دست در دست هم برای «برابری» سرود می‌خوانند در امتداد جنبشی صورت گرفته که در ماه‌های اخیر حاشیه و متن ایران را هر یک به نوعی درگیر کرده است. این جنبش افقی، بدون رهبری و سازماندهی که نسبتی با جریان‌ها و دسته‌بندی‌های سیاست دولتی رایج ندارد، فصل دیگری از مبارزات جمعی در ایران و گسست آشکار از بدیل‌های موجود است. آن‌طور که پیداست، سوژه‌های این جنبش نه دانشجویان، نه فعالان مدنی و نخبگان سیاسی اجتماعی و حتی به تنگ‌آمدگان طبقه متوسط، بلکه مستقیما به حاشیه‌رانده‌شدگان، کارگران و زنان هستند.

#اعتراضات از میان آنها: اعتراض به تبعیض جنسیتی ۳۰ عکس از زنان ایران؛ شکست گفتار غالب و انتخاب زنانه
۸ مارس: زنان بر سکوی اعتراض پخش اعلامیه و اجرایسرود من زنمدر متروی تهران
دختران خیابانِ انقلاب، فصل تازه ای در تاریخ زنان #دختران انقلاب
«از اوین، با عشق» افتتاح موزه زنان زندانی سیاسی و عقیدتی ایران علمالهدی: میخواستند نشان دهند که الگوی جامعه فاطمه زهرا نیست، سوفیا لورن است
گفتوگو با نرگس حسینی در مورد محکومیت ۲۴ ماههاش به دلیل مخالفت با حجاب اجباری پخش کنسرت سپیده رئیسسادات به مناسبت روز جهانی زن در دویچهوله فارسی

فرهنگ

ایران:

ایران درودی (نقاش): مسئولان شهر تهران از هنر متنفرند

نگاه خیرهتاریخ؛ مجموعهعکسروسپیکاوه گلستان

اندیشه

سنگر دوم: ایجاد جبهه های جدید در جنگ علیه نئولیبرالیسم

دموکراسی باز ـ پل مِیسون: اگر نوشته ای را سند بنیانگذاری سوسیال دموکراسی بدانیم ،آن سند «سوسیالیسم تکاملی» نوشته ادوارد برنشتاین است. این سند که در سال ۱۸۹۹ به نگارش درآمده، به رهبران حزب سوسیال دموکرات آلمان آموخت که سرمایه‌داری به طور دائمی تصویب شده است؛ که سوسیالیسم از طریق پارلمان به دست می‌آید و نه از طریق مبارزه طبقاتی صنعتی؛ طبقه کارگر در قرن بیستم نه از نگاه فرهنگی همگُن است و نه به‌طور خودانگیخته سوسیالیست. سوسیال دموکرات ها بایستی از انتظار برای بحران بزرگ برای کشتن سرمایه‌داری دست بردارند ، به علاقه شدید به اعتصاب های عمومی و دیکتاتوری پرولتاریا پایان دهند و این بحث اخلاقی را پیش بگذارند که سرمایه‌داری وضعیت کارگران را بهتر کرده است، اما سوسیالیسم می تواند آن را بهتر از این کند. این ثبات فقط ۱۵ سال طول کشید و روزی پایان یافت که حزب برنشتاین به نفع بودجه جنگی قیصر ویلهلم دوم رای داد. در سال ۱۹۱۹ دیکتاتوری پرولتاریا یک واقعیت شده بود و نه تنها در روسیه بلکه در باواریا و مجارستان. بقایای حزب سوسیال دموکرات آلمان وارد اولین دولت ائتلافی جمهوری وایمار شد و به توصیه برنشتاین در مقابل تلاش های جناح چپ خود برای «اجتماعی کردن» اقتصاد مقاومت و با خشونت تمام چپ کمونیستی را سرکوب کرد… فرضیه ایدئولوژیک نولیبرالیسم همیشه ضد تئوری بوده است: نپرسید چرا این نوع از اقتصاد وجود دارد یا چه مدت وجود خواهد داشت، فقط بپذیرید که دائمی است و به بهتر کردن آن بپردازید. اگر نئولیبرالیسم از هم گسسته است، کدام ساز و کار مرکزی شکست خورده است؟ نمی‌توان گفت که تنها سقوط نظام بانکی بخش های بزرگی از جمعیت در غرب را به صف مخالفان حقوق عمومی و مناسبات اجتماعی جهان میهنی رانده است. 

ترکیه:‌ ریشه‌ی حمله به عفرین در جنسیت‌زدگی و نژادپرستی ضد کُردی

استیون هاوکینگ، کیهان‌شناس خداناباور درگذشت

ایران: درباره‌ی دموکراسی

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، نقد، نقد اقتصاد سیاسی

بایگانی شماره‌های گذشته