خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

سال نو، سال دختران انقلاب طرح: مانا نیستانی / ایران وایر

خبرهای نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی و بین‌المللی

یمن: فروش اسلحه بریتانیا و آمریکا به ائتلاف عربستان زندگی غیرنظامیان را نابود می کند

عفو بین‌الملل ـ حمله ائتلاف به رهبری عربستان سعودی با بمبی که در آمریکا ساخته شده است و یک خانه غیرنظامی را با خاک یکسان کرد و ۶ عضو یک خانواده را کشت یا زخمی کرد، آخرین مورد از موارد پرشمار جنایت های احتمالی جنگی است که عفو بین‌الملل ظرف سه سال درگیری ویران‌کننده در یمن ثبت کرده است. روز ۲۷ ژانویه ۲۰۱۸، بین ساعت ۶ و ۸ صبح، حمله هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی یک خانه غیرنظامی در جنوب فرمانداری تعز را ویران کرد. مادر خانواده و دو پسر او به سن های ده سال و شش سال کشته شدند. پدر خانواده وپسر سه ساله اش در اثر اصابت ترکش در ناحیه شکم مجروح شدند و دختر یک ساله او دچار زخم های سطحی شد. به گفته شاهدان عینی، این خانه حداقل سه کیلومتر از هرگونه هدف نظامی فاصله داشت و در زمان پرتاب بمب هیچ جنگجویی در آنجا نبود. بررسی یک فیلم ویدیویی از حمله هوایی نشان می‌دهد که سلاح به کار رفته یک بمب۵۰۰ کیلویی GBU-12 با هدایت لیزری بوده که شرکت لاکهید مارتین آمریکا آن را ساخته است. در آگوست ۲۰۱۷، حمله هوایی شبانه ائتلاف به رهبری عربستان به منطقه ای مسکونی در صنعا به کشته شدن ۱۶ غیرنظامی و زخمی شدن ۱۷ تن دیگر انجامید و اکثر کشته و زخمی شدگان کودک بودند. تحلیل این سازمان نشان داد که در آن حمله بمبی ساخت شرکت رایتِئون به خانه ای غیرنظامی اصابت کرده بود. این سازمان از زمان آغاز درگیری ۳۶ حمله هوایی ائتلاف را ثبت کرده است که به نظر می رسد حقوق بین‌المللی بشردوستانه را نقض کرده اند و بسیاری از آنها ممکن است جنایت‌های جنگی باشند. در این حمله ها ۵۱۳ غیرنظامی از جمله ۱۵۷ کودک کشته و ۳۷۹ تن زخمی شده اند. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با فروش تسلیحات تابحال میلیاردها دلار سود برده‌اند.

بنگلادش: جامعه مدنی دستگیری‌های گسترده و وخامت وضعیت حقوق بشر را محکوم می‌کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ گروه همبستگی با بنگلادش دستگیری‌های گسترده‌ی مخالفان در بنگلادش ظرف دو ماه گذشته را محکوم کرد، از دولت بنگلادش خواست کلیه‌ی بازداشت شدگان را آزاد کند و اقدام‌های فوری برای اطمینان یافتن از رعایت حقوق اساسی بشر را در پیش بگیرد. دولت‌مردان پیش از اعلام حکم مربوط به اتهام فساد علیه رهبر حزب ملی بنگلادش خالده بِگُم ضیا در تاریخ ۸ فوریه، از تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸ دستگیری هواداران این حزب را آغاز کردند. طی یک ماه، در حدود ۵ هزار تن از هواداران مخالفان و از جمله مردمان عادی که گمان می‌رفت هوادار مخالفان باشند، در تمام مناطق کشور دستگیر شدند. اکثر دستگیر شدگان در سراسر کشور هنوز در زندان‌ها به سر می‌برند.

آمریکا: من به خاطر فاش کردن شکنجه سی آی ای به زندان رفتم؛ جینا هاسپل به پرده پوشی بر آن کمک کرد

واشینگتن پُست ـ من در روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در داخل مقر مرکزی سی آی ای در لانگلی بودم. من برای سفر به خارج و کمک به تلاش های مربوط به سپردن رهبران القاعده به دست عدالت داوطلب شدم.در فاصله ژانویه تا ماه مه ۲۰۰۲ که من ریاست عملیات ضد تروریستی در پاکستان را به عهده داشتم، گروه من ده‌ها جنگجوی القاعده از جمله فرماندهان ارشد اردوگاه‌های آموزشی آنها را دستگیر کرد. یکی از جنگجویانی که من در دستگیری او نقش مهمی داشتم ابو زبیده بود که در آن زمان به اشتباه گمان می‌رفت نفر سوم در سلسله مراتب این گروه باشد. در ماه مه همان سال، سی آی ای تصمیم گرفته بود او را شکنجه کند. وقتی به مقر سازمان بازگشتم، یکی از ماموران ارشد در مرکز ضد تروریسم از من پرسید که آیا مایل هستم در زمینه روش های تقویت شده بازجویی آموزش ببینم. من هرگز این عبارت را نشنیده بودم و معنای آن را پرسیدم. پس از توضیحی کوتاه این پیشنهاد را رد کردم و گفتم: من به دلایل اخلاقی با شکنجه مخالف هستم و این کار غیرقانونی است. متاسفانه، افراد زیادی در دولت آمریکا بودند که مایل بودند این رویه ادامه یابد. یکی از آنها جینا هاسپل بود که رئیس جمهور ترامپ او را به عنوان رئیس بعدی سازمان سی آی ای نامزد کرده است.

اسرائیل. فلسطینی‌ها در معرض نسل کشی هستند

میدل ایست مانیتور ـ اعتراض های اسرائیل علیه واژه آپارتاید اکنون باید به واژه نسل‌کشی معطوف شود. این موضوع که اسرائیل یک کشور آپارتایدی است غیرقابل مناقشه است و نهادهای بین المللی و پژوهشگران آپارتاید را جنایت ضد بشریت اعلام کرده‌اند. به این وضعیت، اکنون باید این واقعیت آشکار را اضافه کرد که فلسطینی ها در حاکمیت اسرائیلی‌ها در معرض نسل کشی به سر می‌برند. تشکیل دولت اسرائیل در ماه مه ۱۹۴۸ یک برنامه استعماری بود که طی آن فلسطینی ها در معرض سیاست عمدی ترور و پاکسازی قومی قرار گرفتند تا جا برای کوچ نشینان از بیرون، به طور عمده از اروپا و آمریکای شمالی، باز شود.

اسرائیل: اخراج پناهجویان آفریقایی ظالمانه و ترک مسئولیت است

عفو بین‌الملل ـ سیاست اسرائیل در مورد اخراج پناهجویان آفریقایی به دو کشور آفریقایی که نامشان اعلام نشده ترک مسئولیت نسبت به آوارگان و نمونه‌ای از اقدام های خشن سیاسی است که به «بحران جهانی آوارگان» دامن می‌زند. گویا اسرائیل با دو کشور که به احتمال زیاد اوگاندا و رواندا هستند به توافق رسیده، اما شرایط این توافق محرمانه است. بر اساس سیاست تازه دولت که در ژانویه آغاز شد، کسانی که با خروج از کشور توافق کنند مبلغ ۳۵۰۰ دلار و بلیتی به مقصد کشور مبدا خود یا کشور ثالث دریافت می کنند. کسانی که سر باز بزنند، به مدت نامحدود در زندان خواهند ماند.

برزیل: قتل عضو شورای شهر و فعال مدنی خانم ماریل فانکو

ترکیه: توقیف روزنامه «اوزگورلوکچو دمکراسی»

اسرائیل:کودک فعال فلسطینی عهد تمیمی به هشت ماه زندان محکوم شد

آمریکا: کاخ سفید منع حضور اغلب افراد تراجنسیتی در ارتش را اعلام کرد

آمریکا: دادستان کل خواستار استفاده گستردهتر از مجازات اعدام در پروندههای مواد مخدر شد

در جنگ داخلی سوریه «به هزاران زن و مرد و کودک تجاوز شدهاست»

کامرون: تداوم آزار قضایی فعال مدنی آقای موسی عثمان اندامبا  

بلاروس: دستگیری خودسرانه و سپس آزادی ۷ ناظر مرکز حقوق بشرویاسنا و کمیته هلسینکی در بلاروس

ایران:

«نقض حقوق بشر در ایران» در سالی که گذشت

یک زندانی در اهواز زیر شکنجه کشته شد

اعدام دو زندانی در انظار عمومی در دوگنبدان

صدور کیفرخواست برای ۴۳ نفر از معترضان دیماه کرمانشاه

یک سال حبس تعزیری برای دختر خیابان انقلاب مریم شریعتمداری

نگرانی از وضعیت دراویش بازداشتی؛تهدید به تجاوز به همسر یکی از دراویش

تداوم بازداشت هفت فعال محیط زیست پس از گذشت دو ماه

احضار گسترده فعالان مدنی کُرد توسط پلیس سایبری

صدور احکام حبس برای ۸ تن از معترضان دیماه در تبریز

عدالت

فیلیپین: عدالت برای مرد قدرتمند فرا می‌رسد

دیده‌بان حقوق بشر ـ رئیس جمهوری فیلیپین رودریگو دوترته می ترسد. او این ترس را هفته گذشته با اعلام خروج فیلیپین از دادگاه بین المللی جزایی با اعتبار فوری نشان داد. او کوشید این خروج را به تصمیم دادگاه بین‌المللی جزایی در ماه گذشته برای آغاز بررسی مقدماتی درباره ی قتل های مرتبط با جنگ ضد مواد مخدر دولت فیلیپین و نقض «موازین دادرسی و فرض بر بیگناهی» ربط بدهد. اما در پس هارت و پورت او در ارتباط با دغدغه دادگاه بین المللی در مورد کشته شدن هزاران تن از جمله ده ها کودک، ترس آشکار از دست‌یافتن عدالت به او و مسئولان ارشد دولت به خاطر نقش آنها در این قتل ها نهفته است.

سوریه: در جستجوی عدالت

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در هفتمین سالگرد خیزش که به سرعت به سطح جنگی ویرانگر در سوریه سقوط کرد، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و مرکز رسانه‌ها و آزادی بیان سوریه (SCM) صفحه‌ی اینترنتی «سوریه، در جستجوی عدالت» را در همبستگی با قربانیان سوریه به راه می‌اندازند تا بر اهمیت عدالت برای دستیابی به صلح پایدار و ارائه‌ی فعالیت‌های ما در راه مبارزه علیه معافیت از مجازات به خاطر جنایت‌های ارتکابی طی درگیری تاکید کنند. از زمان آغاز این خیزش در مارس ۲۰۱۱ در سوریه، بیش از ۴۰۰۰۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. استفاده از سلاح‌های ممنوع شده، از جمله سلاح‌های شیمیایی، ناپدیدکردن‌های قهری و شکنجه‌ی زندانیان، اعدام‌های شتابزده، محاصره‌ی شهرها، جابجایی اجباری مردم…  با وجود مدارک و تصویر‌های فراوانی که جهان را تکان داده است، ادامه دارد.

امریکا: احتمال محاکمه بولتون در دادگاه بین المللی لاهه

مجله هفته ـ چندی پیش «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه بین‌المللی لاهه خواسته بود تا اجازه تحقیق درباره ارتکاب جرایم جنگی به ویژه شکنجه توسط آمریکا در افغانستان را صادر کند. وبسایت آمریکایی «لافربلاگ» که عموما مطالبی را درباره امنیت ملی این کشور منتشر می‌کند با توجه به تحقیقات بنسودا و انتخاب «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی جدید ترامپ نوشت: بولتون که از مخالفان جدی دادگاه بین‌المللی کیفری بوده به احتمال زیاد در زمانی آغاز به کار می‌کند که دادگاه لاهه نخستین تحقیقات خود را درباره آمریکا شروع خواهد کرد. بر اساس این گزارش بخش مهمی از این بررسی‌ها درباره اقدامات آمریکا هنگام بازجویی (شکنجه) در افغانستان و وجود «سیاه‌چال‌های» آمریکا در اروپا به ویژه در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ خواهد بود.

آمریکا: سه زن با اتهام تعدی جنسی علیه ترامپ شکایت کرده‌اند

حقوق مدنی و سیاسی

تعدادی از شرکت‌های عظیم بین‌المللی فعالیت خود در فیس‌بوک را متوقف کردند

ایران:

۹۶، سال خشم: از دراویش تا زنان و کارگران

بهنام موسیوند، فعال مدنی از زندان اوین آزاد شد

اعدام نوجوانان و معضل ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی

اعدام کودکان، اولویت فقه و نمایش اقتدار

وحید تیزفهم از رهبران جامعه بهایی پس از ۱۰ سال از زندان آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

سوریه: عفرین چگونه آخرین فاجعه انسانی شد

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ در حدود ۱۵۰۰۰۰ تن در پی سقوط شهر عفرین در شمال سوریه زیر حمله ارتش ترکیه آواره شده اند. روشن نیست که آنها چه زمانی می‌توانند به خانه اشان بازگردند. نیروهای ترکیه و متحدان شورشی آنها در سوریه در دو ماه گذشته با واحد های محافظت مردمی ـ  که شاخه ای از حزب کارگران کردستان ترکیه است ـ بر سر کنترل عفرین جنگیده اند. این درگیری تا کنون دهها هزار نفر را در این منطقه آواره کرده است، امازمانی که نیروهای محافظت مردمی سرانجام به مردم اجازه دادند از شهر خارج شوند، موج تازه ای از غیرنظامیان به سوی مناطقی هجوم برد که هنوز در کنترل این واحدها یا دولتی سوریه به ریاست جمهوری بشار اسد قرار دارند. واحد های محافظت مردمی با حمایت آمریکا از سال ۲۰۱۴ نقشی اساسی در شکست داعش در رقه و اطراف آن بازی کرده‌اند.

اتحادیه اروپا و عهدنامه اقتصاد و حقوق بشر سازمان ملل: زمان تغییر مسیر فرا رسیده است

ایران:

مرکز آمار: ده هزار خانوار ایرانی در زاغه و آلونک زندگی میکنند

شمار معتادان به نسبت سال ۹۰ دو برابر شده است

دفاع از حقوق بشر

امارات متحده عربی: پس از یک سال، مکان حبس مدافع حقوق بشر احمد منصور هنوز نامعلوم است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ نزدیک به ۳۰ سازمان حقوق بشری اعلام کردند: دولتمردان امارات متحده عربی باید محل حبس مدافع سرشناس حقوق بشر و شهروند ـ روزنامه نگار احمد منصور را اعلام و او را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند. روز ۲۰ مارچ ۲۰۱۸ یک سال از زمانی گذشت که نیروهای امنیتی خود سرانه احمد منصور گیرنده جایزه مارتین انالز برای مدافعان حقوق بشر در سال ۲۰۱۵ را در خانه اش دستگیر کردند. او هنوز در مکانی نامعلوم در بازداشت به سر می‌برد، با وجود اینکه کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل و سازمانهای مستقل حقوق بشر دستگیری او را محکوم کرده اند.

زیمبابوه: کاهش در مجازات اعدام گام نخست قابل ستایش است

عفو بین‌الملل ـ نایب رئیس بخش جنوب آفریقا در این سازمان، در واکنش به تصمیم رئیس جمهور زیمبابوه برای کاهش حکم اعدام زندانیانی که بیش از ۱۰ سال محکوم بوده اند گفت: رئیس‌جمهور گامی بسیار مترقی برداشته که زندانیان را از طناب دار نجات داده است. اقدام او قابل ستایش است، اما وی باید پیش برود و مجازات اعدام در این کشور را به طور کامل ملغا کند.

اسرائیل: تصویب پنج‌ قطعنامه علیه اسرائیل در شورای حقوق بشر سازمان ملل

رادیو زمانه ـ یکی از پنج قطعنامه تصویب‌شده علیه اسرائیل از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا فروش سلاح به این کشور را به دلیل «نقض جدی حقوق بشر یا حقوق بشردوستانه بین‌المللی» محدود کند. قطعنامه دیگری خواستار عقب‌نشینی اسرائیل از بلندی‌های جولان در مرز با سوریه شده است و قطعنامه سوم با هدف حمایت از حق تعیین سرنوشت فلسطینیان، اسرائیل را به عقب‌نشینی به پشت مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ فرا خوانده است. قطعنامه چهارم از اسرائیل می‌خواهد تا شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی را متوقف کند. قطعنامه پنجم نیز این کشور را به خاطر نقض حقوق بشر فلسطینیان محکوم کرده است. این قطعنامه‌ بیت‌المقدس (اورشلیم) شرقی را یکی از سرزمین‌های اشغالی دانسته است و نسبت به نقض حقوق فلسطینیان در آن هشدار داده است. محکومیت اسرائیل در این شورا با واکنش تند واشنگتن روبرو شد.

فرانسه: مخالفت ۷۰ درصد مردم با صدور اسلحه به عربستان سعودی

آمریکا: صدها راهپیمایی در حمایت از کنترل اسلحه برگزار شد

ترکیه: اعتراض دیدهبان حقوق بشر به دستگیری شهروندان در به دلیل توئیتهای انتقادی

فدراسیون روسیه: تداوم آزار قضایی و حبس خودسرانه مدافع حقوق بشر ایوب تیتیف

ترکیه: گام حکومت اردوغان به سوی انحصار رسانهای

مالدیو: شکنجه بازداشت شدگان را متوقف کنید

مالدیو: به دستگیری های گسترده معترضان مسالمت جو و وضعیت اضطراری پایان دهید 

فیلیپین:‌ اتهامهای بی پایه تروریسم علیه ده ها مدافع حقوق بشر

پاکستان: عدم تعهد دولت در بررسی سازمان ملل، فرصتی از دست رفته

ایران:

وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر عبدالفتاح سلطانی را فوری آزاد کنید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ به گزارش جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر، که از ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۱ به خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز حقوق بشری خود در زندان اوین به سر می برد در روز ۲۱ مارچ ۲۰۱۸ یعنی نخستین روز سال نو خورشیدی، اعتصاب غذای خود را با خواست آزادی فوری و بدون قید و شرط آغاز کرد. او پس از محاکمه های ناعادلانه به ۱۸ سال زندان محکوم شده بود که سپس به ۱۰ سال کاهش یافت. آقای سلطانی در روز ۲۶ مارچ، در پی درخواست بیش از ۳۶۰۰ فعال حقوق مدنی و حقوق بشر و وکلای دادگستری، اعتصاب غذای خود را تا تاریخ ۲۰ آپریل به تعلیق درآورد.

رئیس کمیته‌ی حقوق بشر پارلمان اروپا: مدافعان حقوق بشر زن در ایران را آزاد کنید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ به گزارش جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون)، رئیس کمیته‌ی حقوق بشر پارلمان اروپا آقای پی‌یِر آنتونیو پانزِری با نگرانی از حبس دو مدافع حقوق بشر زن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «من به‌شدت از حبس آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی در زندان شهر ری و رفتار ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز با آنها نگران هستم. سازمان‌های معتبر حقوق بشری آنها را زندانی وجدانی می‌دانند. این دو تن به‌خاطر فعالیت صلح‌آمیز حقوق بشری خود حکم‌های طولانی زندان را می‌گذرانند.

ابراز نگرانی گزارشگران سازمان ملل در مورد وضعیت آتنا دائمی و گلرخ ایرایی

گزارشگران بدون مرز: ادامه فشار بر روزنامه‌نگاران و سانسور در ایران در سال ۹۶

رادیو فردا ـ گزارشگران بدون مرز می‌گوید ایران همچنان یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است و در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها هم در میان ۱۸۰ کشور جهان، در جایگاه ۱۶۵ قرار دارد.

دلایل مشروح حقوقی درباره‌ی بی پایه بودن حکم اعدام برای محمد ثلاث، درویش پیشینِ گنابادی

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، در چندین گفتگوی مشروح با رسانه‌ها از جمله رادیو زمانه، دویچه وله و رادیو فردا، دلایل حقوقی برای بی پایه بودن حکم اعدام محمد ثلاث، درویش پیشینِ گنابادی را توضیح داده و انگیزه‌های سیاسی در صدور این حکم را بر شمرده است. به دو گفت‌وگو در این مورد در پیوند‌های زیرتوجه کنید: این حکم، زهره چشم گرفتن است نه اجرای عدالت و حکم قصاص محمد ثلاث، سیاسی است

کارگران نیشکر هفتتپه با اعتصاب خود تولید شکر را متوقف کردند

شورای حقوق بشر سازمان مللبار دیگر ماموریت گزارشگر ویژه ایران را تمدید کرد

ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران تمدید شد

جنبش مطالباتی و اعتراضی پرونده روزانه

زنان

لهستان: پارلمان باید از سلامتی و حقوق زنان محافظت کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ‌ صدها سازمان از کشورهای مختلف با امضای بیانیه‌ای اعلام کردند: ما به شدت از تلاش‌های بی‌امان برای به عقب راندن حقوق بازتولید زنان در لهستان نگران هستیم. پارلمان لهستان در هفته‌ی جاری درباره‌ی پیش نویس لایحه‌ای با عنوان «سقط جنین را متوقف کنید» به بحث خواهد پرداخت. در صورت تصویب، این قانون امکانات دسترسی قانونی زنان را به سقط جنین در لهستان محدودتر خواهد کرد. همچنین سلامتی و زندگی زنان به خطر خواهد افتاد و تعهدات حقوق بشری بین المللی لهستان نقض خواهد شد.

چهره پنهان جنگ 

گروه بین المللی بحران ـ به تاثیر درگیری به ندرت از زاویه بهداشتِ بازتولید نگاه می کنند. با وجود این، زنان و دختران به طور منظم قربانی خشونت جنسی و جنسیتی جنگ و پس از آن هستند، مرگ و میر در اثر زایمان در مناطق جنگ زده بسیار زیاد است و تقویت صدای زنان برای رفع خطر از زندگی آنها بسیار حیاتی است. چند سال پیش، زنی در دهه هفتم زندگی خود در اندونزی برای ما از تجاوز و شکنجه های دیگری گفت که طی درگیری بین جنبش آزادیبخش آسه و دولت از سر گذرانده بود. علاوه بر ضایعه های روانی، او هنوز دچار دردهای جسمانی بود. با وجود اینکه سالها  از پایان درگیری آشکار گذشته بود، او هنوز از مراقبت بهداشتی جامع برخوردار نشده بود. در جنگ و پس از آن، فراموش کردن کسانی که صدای شان در نمی آید یا در فضای عمومی دیده نمی شوند، آسان است. گزارش‌های بی‌شماری نشان می‌دهند که زنان و دختران جوان طی  درگیری و پس از آن در معرض خطر بزرگ خشونت جنسی و جنسیتی اثر می‌برند که بهداشت بازتولید آنها را نیز به خطر می اندازد.

انقلابی به نام یک زن

دمکراسی باز ـ در سراسر جهان، و به ویژه در نیمکره جنوبی، انقلابی فرهنگی و اجتماعی رو به گسترش است. این به معنای تغییرالگوی رعایت حقوق مردان و زنان است. آمریکای لاتین یکی از مناطقی است که خشونت بیشتری علیه زنان در آن رخ می‌دهد. به گزارش نهاد زنان سازمان ملل ۱۴ کشور از ۲۵ کشور دارای بالاترین آمار کشته شدن زنان در آمریکای لاتین و کارائیب قرار دارند و از هر سه زن بالاتر از ۱۵ سال، یک زن قربانی خشونت جنسی بوده است. به طور مشخص در آرژانتین، در سال ۲۰۱۷ در هر ۱۸ ساعت یک زن کشته شده است. این رقم پایین تر از هندوراس است که در آن بالاترین میزان قتل زنان رخ می دهد: ۱۳.۳ تن از هر ۱۰۰ هزار زن. اعتراض ها نخستین بار در جون ۲۰۱۵ در ۸۰ شهر آرژانتین آغاز شد. و در جون و اکتبر ۲۰۱۶ تکرار شد.

بسیج قانونی مردم در هواداری از حقوق سقط جنین در آمریکای لاتین

دموکراسی باز ـ استفاده فعالان فمینیست از قانون و دادگاه ها برای دست‌یافتن به سقط جنین قانونی تحولی تازه در آمریکای لاتین به شمار می رود. این تحول بخشی از بازگشت بخش هایی از جنبش های اجتماعی منطقه به سوی قانون و زمینه های قانونی است که پس از گذار دموکراتیک در دهه ۱۹۸۰ و اصلاحات عمومی و قضایی در بیشتر کشورهای این منطقه از دهه ۱۹۹۰ رخ داده است. نیروهای چپ و منطقه‌ای که پیش از آن نظام قانونی را به عنوان ابزاری ستم و سرکوب می دیدند، به ارزیابی دوباره از ابزارهای تازه برای دفاع از حقوق بشر پرداخته اند. این فرایند تغییر هایی در استراتژی و ساختارهای تشکیلاتی جامعه مدنی را در بر گرفته است تا آنها بتوانند شکل های تازه ای از اقدام جمعی را در پیش بگیرند.

فلسطین: هنرمندی که تصویری زیبا از رنج و خشم زنان را به تصویر می‌کشد

بیدارزنی ـ شهر غزه، نوار غزه، برای «هناء حمش» هنر یعنی ابراز وجود و بازگو کردن رنج زنان فلسطینی. هناء در نمایشگاهی که از ۲۰ تا ۲۲ دسامبر سال ۲۰۱۷ در شهر غزه با عنوان «سیزده میلیون» برگزار شد، از فلسطینی‌های کل دنیا و قدرت زنان فلسطینی که در شرایط دشوار اشغال زندگی می‌کنند، حکایت کرد.

ایران:

«قرچک» رهایمان نخواهد کرد

بیدارزنی ـ ون مخصوص حمل زندانیان وقتی به سمت اوین نرفت، برای همه‌ی ما مشخص بود که مقصد قرچک است، تمام راه را سرود و آواز خواندیم و خندیدیم، و گاه  درباره‌ی آنچه که در قرچک در انتظارمان بود حرف زدیم. با فاصله‌ای ۱۸ ساله دوباره به بند عمومی می‌رفتم، بار پیش ۱۸ سال جوانتر بودم و دانشجویی بی‌تجربه و تنها

گزارش یک بازداشت: کف‌خواب‌ها

بیدارزنی ـ زنان زندانی به زندان قرچک ورامین می‌گفتند آخر دنیا. ته ته خط. می‌گفتند وقتی بیایی این ور دیوار دیگر صدایت به جایی نمی‌رسد. زنان بلاتکلیف که بسیاری‌شان حکم نداشتند. زنانی که به دلیل مبالغ ناچیز در زندان بودند. دختران جوانی که به دلیل حمل مواد مخدر بازداشت‌شده بودند. زنانی که جرمشان قتل بود؛ غالباً قتل همسرانشان. راست می‌گفتند زندان قرچک ته خط بود.

تحصیلات و ازدواج سفید در میان دختران

بیدارزنی ـ‌ امروزه سبک زندگی جدیدی به نام «ازدواج سفید» در ایران و بیش‌تر در کلان‌شهرها و باز هم بیش‌تر در تهران (زنان امروز، ۱۳۹۴) در میان جوانان شایع شده است علت این نامگذاری سفید بودن برگه‌ی شناسنامه‌ی افراد است، به این معنا که این ازدواج در قانون ثبت نمی‌شود.

رعب آفرینی برای فرونشاندن اعتراض علیه حجاب اجباری

زنان و سالی که گذشت؛ بر بلندای اعتراض

تحصیلات و ازدواج سفید در میان دختران

حق انتخاب پوشش

زوال جنبش مستقل زنان در دوران رضا شاه

اندیشه

بریتانیا: همکاری دولت با اسلام رادیکال

دموکراسی باز ـ‌ مارک کورتیس،‌ تاریخدان، در کتاب تازه خود نشان می دهد که بریتانیا چگونه، از سوریه گرفته تا عربستان سعودی، با اسلام رادیکال همکاری می‌کند و رسانه های بریتانیایی از اطلاع رسانی به ما در این زمینه قصور می کنند. او که پیش از این پژوهشگر چتام هاوس و نیز مدیر جنبش توسعه جهانی بوده است، چندین کتاب درباره سیاست خارجی بریتانیا منتشر کرده است. از جمله این کتاب ها، «شبکه فریب: نقش واقعی بریتانیا در جهان» است که نوام چامسکی و جان پیلجر آن را تایید کرده اند. ما با این تاریخ‌دان درباره چاپ تازه کتاب سال ۲۰۱۰ او با عنوان «امور مخفی: تبانی بریتانیا با اسلام رادیکال» گفتگو کرده‌ایم.

نتیجه یک تحقیق: پسرفت دموکراسی و عدالت در جهان

دویچه وله ـ بنا بر تحقیق تازه بنیاد برتلسمان درباره‌ی آزادی بیان در سراسر جهان با محدودیت‌های بیشتری روبرو شده است. انتخابات‌ها بیش از پیش غیرمنصفانه می‌شوند و حرص پوپولیست‌ها برای قبضه قدرت رو به فزونی است. کارنامه ایران هم عقب‌گشت نشان می‌دهد. نکته منفی شاخص در گزارش تازه برتلسمان این است که پیوسته کشورهای دموکراتیک بیشتری به سوی محدودسازی آزادی‌های فردی و اجتماعی گرایش می‌یابند. در مجموع در دو سال مورد اشاره ۴۰ کشور، از جمله شماری از کشورهای دموکراتیک به این یا آن اندازه به اسقاط کردن دولت مبتنی بر حقوق خود دست یازیده‌اند. در ۵۰ کشور آزادی‌های سیاسی مشمول محدودیت شده، دولت‌ها در برابر چالش‌های اقتصاد جهانی ناکارا عمل کرده و راه‌حل‌هایی که ارائه داده‌اند اغلب به ضرر لایه‌های ضعیف و فرودست جامعه بوده است. شماری از دولت‌ها نسخه و برنامه معینی برای مقابله با چالش‌های اجتماعی، قومی و مذهبی ندارند یا حتی خود به این مناقشات دامن می‌زنند. در بازه زمانی گزارش جدید دو کشور بورکینافاسو در آفریقا و سری‌لانکا در آسیا در زمینه توسعه آزادی‌های سیاسی و اجتماعی بیشترین پیشرفت را داشته‌اند. ایران در اغلب شاخص‌ها نسبت به نتایج اولین گزارش برتلسمان که سال ۲۰۰۶ انتشار یافته دارای عقب‌گرد است و در بخش انتهایی جدول قرار دارد. این کشور در میان ۱۲۹ کشور مورد تحقیق در رده ۱۱۸ ایستاده، به لحاظ شاخص‌های پیشرفت اقتصادی در مقام ۱۱۳ قرار دارد و از نظر آزادی‌های سیاسی و کیفیت زمامداری به ترتیب رتبه‌های ۱۱۸ و ۱۱۵ را داراست. یکی از ما،

گفت‌وگوی اشپیگل با ایوان کراستو، روشنفکر بلغاری درباره چند پارگی اروپا

ایران:

استبداد دینی نتیجه استبداد سیاسی

در باب چپ غرب ستیز، چپ ستیزی و باقی حکایت

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آسو، اخبار روز، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، بیدار زنی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گروه بین‌المللی بحران، گویا نیوز، مجله هفته، میدل ایست مانیتور، واشینگتن پُست

بایگانی شماره‌های گذشته