خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

سربازان اسرائیلی تاکنون ۱۹ فلسطینی غیرمسلح را در اعتراض‌های «روز سرزمین» کشته‌اند. 

عکس: در تارنمای وویس آو پیپُل

خبرهای نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی و بین‌المللی

اسرائیل: به استفاده از خشونت مرگبار پایان دهید و درباره مرگ معترضان فلسطینی تحقیق کنید

عفو بین‌الملل ـ  در پی مرگ ۱۷ فلسطینی و زخمی شدن صدها تن دیگر در اعتراض هایی که در نوار غزه آغاز شد، این سازمان از دولت‌مردان اسرائیلی خواست تا فوری به سرکوب خشن و اغلب مرگبار اعتراض‌های فلسطینی خاتمه دهند. سازمان همچنین خواهان تحقیقات مستقل و موثر فوری درباره گزارش‌های مربوط به استفاده غیر قانونی سربازان اسرائیلی از سلاح آتشین علیه معترضان غیر مسلح شد. با توجه به تداوم اعتراض هایی با خواست حق بازگشت آوارگان فلسطینی، اسرائیل باید به حق زندگی و حق اعتراض مسالمت آمیز احترام بگذارد. ویدیوهایی که در رسانه های اجتماعی منتشر شده اند سربازان اسرائیلی را نشان می‌دهند که به معترضان فلسطینی غیر مسلح با پرچم‌ فلسطین یا در حال فرار از آنها تیراندازی می‌کنند.

اسرائیل: کشتارمحاسبه شده غیرقانونی در غزه

دیده‌بان حقوق بشر ـ مسئولان ارشد اسرائیلی که به طور غیر قانونی دستور استفاده از گلوله های واقعی علیه معترضان فلسطینی را دادند، در مورد قتل ۱۴ معترض در نوار غزه و زخمی کردن صدها تن دیگر مسئولیت دارند. این معترضان هیچ خطری جدی نداشتند. مسئولان ارشد پیش و پس از درگیری ها گفتند که سربازان مستقر در دیوار مانع که غزه را از اسرائیل جدا می‌کند دستور داشتند که به «تحریک کنندگان» و کسانی که به مرز نزدیک می‌شوند تیراندازی کنند. اما، دولت اسرائیل هیچ مدرکی ارائه نکرده تا نشان دهد که پرتاب سنگ و دیگر شکل های خشونت بعضی از تظاهرکنندگان خطر جدی متوجه سربازان در سوی دیگر مانع مرزی کرده است. شمار زیاد کشته ها و زخمی ها با نتیجه قابل پیش بینی صدور اجازه برای سربازان در استفاده از خشونت مرگبار و ناقض موازین بین المللی با معافیت از مجازات دیرینه در درون ارتش اسرائیل همراه است.

اسرائیل: اعلام عزای عمومی در فلسطین

رادیو زمانه ـ در اعتراضات فلسطینیان غزه به مناسبت «روز سرزمین» ۱۷ تن به دست سربازان اسرائیلی کشته شدند (شمار کشته‌های فلسطینی در تظاهرات اخیر به ۱۹ تن رسید). شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این حادثه نشست اضطراری برگزار کرد. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز عزای عمومی اعلام کرد. یک نوجوان ۱۶ ساله نیز در میان کشته‌شدگان به چشم می‌خورد. مقام‌های بهداشتی حکومت محلی فلسطینیان می‌گویند که بیشتر کشته‌شدگان و مجروحان اعتراض هدف گلوله جنگی سربازان اسرائیلی قرار گرفته اند. برخی نیز بر اثر شلیک گلوله‌های لاستیکی و گاز اشک‌وار مجروح شدند. دو فلسطینی نیز هدف آتش تانک قرار گرفتند و کشته شدند. گزارش‌های مرتبط: یک روز پس از اعتراضات خونین: سربازان اسرائیل ۷۰ فسلطینی‌دیگر را زخمی کردند؛ اسرائیل اجازه تحقیقات مستقل نداد؛ آمریکا مانع صدور بیانیه شورای امنیت علیه اسرائیل شد

سوریه: پس از عفرین دیگر هیچ جا امن نیست

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی از منطقه  کردی سوری عفرین چندین هفته است که در روستا های متروک پناه گرفته اند. خانواده های فراری از حمله یک ماهه شورشیان با پشتیبانی ترکیه در خانه های نیمه ویران و پر از مواد منفجره می خوابند. مردمی که از بمباران و پیشروی نیروهای زمینی گریخته‌اند، با خطرهای تازه‌ای روبرو هستند: گرسنگی، بیماری و بمب‌های دست‌ساز که داعش به جا گذاشته است. بنا به برآورد سازمان ملل، ۱۳۷ هزار تن از منطقه عفرین در روستاها و منطقه  پیرامون آن آواره شده‌اند.کمی پس از موفقیت عملیات نظامی در اواخر ماه مارچ، عکاس خبری افشین اسماعیلی یک هفته در تل رفعت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی عفرین و روستاهای دیگر به سر برد. او می‌گوید فقط داوطلبان هلال احمر سوریه و کردها را دیده است که به امداد مردم می‌پردازند، اما سازمان‌های امداد بین المللی اغلب کمک های خود را از طریق همکاران محلی پخش می‌کنند. یکی از باشندگان سابق عفرین به او گفت: خانه ما در حمله های هوایی ویران شد و پس از آن، آنها همه اموال ما را دزدیدند. ما هرگز نمی توانیم به آنجا بازگردیم.

یمن: حمله هوایی ائتلاف عربستان سعودی دست‌کم ۱۴ تن از جمله هفت کودک را کشت

رادیو فردا ـ پزشکان و شاهدان عینی می‌گویند که در جریان حمله جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به منطقه‌ای در حومه شهر حدیده، ۱۴ غیرنظامی یمنی از جمله هفت کودک کشته شدند. شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که جنگنده‌های ائتلاف روز دوشنبه ۱۳ فروردین یک اردوگاه آوارگان در منطقه الحلی را هدف قرار دادند و عمده کشته‌شدگان اعضای یک خانواده بودند. گزارش مرتبط: نهادهای حقوق بشری فرانسه: عربستان به محاصره بنادر یمن پایان دهد: ۱۰ نهاد مدافع حقوق بشر در آستانه سفر بن سلمان به پاریس از مکرون خواسته‌اند که در مسیر راه حل سیاسی برای یمن بکوشد، به عربستان سعودی سلاح نفروشد و از ولیعهد سعودی بخواهد که به محاصره بنادر یمن پایان دهد.

استرالیا: صدها پناهجوی نائورو به دلیل از دست دادن حق تجدید نظر در دادگاه عالیدر خطر هستند

یمن: مهاجران آفریقایی در اردوگاهی بدون غذا اسیرند

کنیا: تخریب یکی از دفاتر گروه مدافعان حقوق بشر

آنگولا: تداوم آزار قضایی روزنامه نگار مشهور جستجوگر

فدراسیون روسیه: حمله فیزیکی به مدافع حقوق بشردر داغستان

تایلند: محکومیت قضایی پژوهشگر حقوق کارگران مهاجر آقای اندی هال

ایران:

وکیل محمد کلهر از احتمال اعدام این کودک‌-مجرم خبر داد

بازداشت شدگان ناآرامی های خوزستان به بیش از یک صد و شصت تن رسیدند

۱۷ روز بیخبری از یک زندانی سیاسی بلوچ پس از انتقال از زندان

دادگاه حوادث پاسداران؛ حکم ثلاث حبس و سه بار قصاص است

اخراج سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد به دلیل زرتشتی بودن عملاً قطعی شد

عاملان غیردولتی

یونان: حمله به مرکز اجتماعی افغان‌ها و تهدید علیه جامعه حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ‌ به گزارش برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، گروه افراطی دست راستی کریپتریا در حمله به مرکز اجتماعی افغانها و آتش سوزی در آن و تهدید علیه جامعه حقوق بشر نقش داشته است. روز ۲۲ مارچ، حمله و آتش سوزی در این مرکز اجتماعی افغان ها در مرکز آن رخ داد. علاوه بر این، در همان روز اعضای گروه دست راستی کریپتریا اعضای جامعه حقوق بشری یونان را تهدید کردند.

حقوق مدنی و سیاسی

ایران:

اعدام نوجوانان: ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، نقض استانداردها و قوانین بینالمللی

گلرخ ایرایی در پی ۵۷ روز اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد

#اعتراضات از میان آنها: اعتصاب عمومی در چند شهر مرزی غرب ایران

#اعتراضات ـ از میان آنها: ادامه اعتراضعربهای خوزستان، تشدید تدابیر امنیتی در اهواز

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بودن یا نبودن: نوشته‌ای درباره مهاجرت و دگرباشی

ایران:

نداشتن شناسنامه، دلیل عمده بازماندن کودکان سیستان و بلوچستان از تحصیل

دستمزد ۸۲ درصد کارگران کمتر از ۱,۴ میلیون تومان است

هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بی‌سواد مطلق هستند

دفاع از حقوق بشر

نرم‌افزار رایگان «تِیلز» برای محافظت از حریم خصوصی و ناشناس نگه داشتن مدافعان حقوق بشر

«تِیلز» (TAILS) نرم‌افزاری رایگان برای محافظت از حریم خصوصی و ناشناس نگه داشتن مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و همه‌ی کسانی است که می‌خواهند از ارتباط‌های شان محافظت کنند، داده‌هایشان را به شیوه‌های امن ذخیره و با استفاده از شبکه‌ی تُور (TOR) بدون به جا گذاشتن ردی در کامپیوتر از سانسور عبور کنند. «تِیلز» را ادوارد اسنودن، لارا پوایتراز و گلِن گرینوالد برای فاش کردن تعقیب‌های گسترده‌ی ناسا و نیز روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر در پاکستان، ترکیه و جاهای دیگر به کار برده‌اند. شمار بزرگی از فعالان مبارز حقوق بشر هر روز در سراسر جهان از تِیلز استفاده می‌کنند. ما این کاربردها را در مقاله‌مان «با کمک مالی به تِیلز به چه کسی کمک می‌کنید؟» ثبت کرده‌ایم. در میان کاربران، روزنامه‌نگارانِ خواهان محافظت از خود یا منابع خود، سازمان‌های مدافع حقوق بشر در شرایط سرکوب، مدافعان دموکراسی در دیکتاتوری‌ها، شهروندان در شرایط اضطراری ملی و نیز بازماندگان خشونت خانگی و فراری از متعدیان را می‌یابیم.

عربستان سعودی: تهاجم روابط عمومی نمی تواند سرکوب حقوق بشر زیر حاکمیت ولیعهد «اصلاحگر» را پنهان کند

عفو بین‌الملل ـ سرکوب آزادی بیان و بمباران یمن مانع از آن است که تهاجم عربستان سعودی برای ارائه تصویری جدید از خود کسی را فریب دهد. کمپینی که به تازگی آغاز شده به دولتمردان هشدار می دهد تا روابط عمومی را به جای حقوق بشر نپذیرند. این کمپین با تهاجم روابط عمومی عربستان سعودی که در سفر محمد بن سلمان به بریتانیا و آمریکا به راه افتاده و شامل تماس های نزدیک ولیعهد با سیاستمداران، مسئولان ارشد صنایع دفاعی، مدیران هالیوود و سیلیکون ولی است، مقابله می کند. یکی از آگهی ها عکس مردی با چشم‌بند را در مقابل جوخه اعدام در عربستان سعودی نشان میدهد. در آگهی دیگری که طنزی درباره استخدام است، این جمله آمده است: توانایی بزرگترین مشتری ما عربستان سعودی در روابط عمومی می‌تواند توجه جهانیان را از آزار بیرحمانه مدافعان حقوق بشر و شکنجه در زندان ها و مجازات های بدنی و کشتار غیرنظامیان در یمن منحرف کند.

چین: درخواست پایان دادن به آزار مدافعان حقوق بشر چینی و خارجی در گزارش به سازمان ملل

چین: شرح وخامت شدید وضعیت حقوق بشر در تبت در گزارش به سازمان ملل

مصر: مقاومت نویسندگان و روزنامهنگاران در برابر اتهامات اخلاقی حکومت سیسی

ویتنام: درخواست آزادی اعضای گروه حقوق بشر

ایران:

عفو بینالملل خواستار آزادی ۱۱ درویش زن از زندان قرچک شد

جایزه بینالمللی اتحادیه معلمان بریتانیا به اسماعیل عبدی،معلم زندانی اهدا شد

زنان

استعمارزدایی از جریان زنان

ایران:

کاهش میانگین سن ازدواج دختران 

پول کثیف، دختران خیابان انقلاب و چند پرسش

رئیس فراکسیون زنان مجلس: معترضان به حجاب اجباری نه فاسدند، نه وابسته به بیگانه

تجدید حیات جنبش زنان در دههی ۱۳۲۰

اندیشه

چرا رژیم های اقتدارگرا انتخابات را دوست دارند؟

دموکراسی باز ـ پرسش این است که چرا مصر ده‌ها میلیون پوند برای پوسترها و پرچم‌های رئیس‌جمهور عبدالفتاح السیسی هزینه‌ کرد، در حالی که رقیبان او سرکوب شده بودند و هیچ نامزد قابل توجهی وجود نداشت که در مقابل او بایستد؟ این پول را می شد برای ساختن بیمارستان و مدرسه صرف کرد.تقلب در انتخابات به روش های بسیار متفاوتی انجام می شود: پر کردن صندوق های رای، دستگیر کردن چهره های مخالف، ترساندن هواداران مخالفان و تقلب در شمارش آراء. با وجود این، در مرکز همه این مسائل یک عامل ثابت می‌ماند: رژیم به انتخابات به عنوان ساز و کاری نهادینه شده در فرایند حکمرانی پاسخگو نمی نگرد، بلکه آن را به عنوان واقعه ای برنامه ریزی شده به منظور تقویت قدرت رژیم و آزمودن مخالفت ها می بیند. رهبران اقتدارگرا همواره ناامنی شدیدی را تصویر می کنند زیرا مشروعیت آنها از نمایندگی عموم مردم و پاسخگویی دموکراتیک بر نمی خیزد، بلکه از حمایت نخبگان و دستگاه امنیتی نشآت می‌گیرد.این نوع از حمایت بسیار خطرناک است، زیرا بر فراز روش‌های مسئولانه سیاسی قرار دارد و احتمال فرجام های ناخواسته مثل کودتا و انقلاب و زندان را در بر می‌گیرد. بنابراین، انتخابات اغلب سوپاپ اطمینانی برای مقابله با این تهدید ها است.

ترکیه: ایراد خطبه و توهین با صدای بلند، روش اردوغان برای مسحور کردن مردم

نیویورک تایمز ـ همان طور که رئیس جمهور ترامپ از توییتر استفاده می کند، رهبر ترکیه به سخنرانی می‌پردازد. رجب طیب اردوغان هر روز هفته سه سخنرانی و در هر روز آخر هفته دو سخنرانی می کند. مدافعان دموکراسی را غارت گر و وزیر خارجه آلمان را فاجعه می‌نامد. هیچ کس تردیدی ندارد که او روش مناسبی برای تماس با طبقه کارگر محافظه‌کار ترکیه یافته است. در این زمینه اردوغان کاملاً با روند جهانی به سوی مردان قدرت مداران مستبد تناسب دارد که راه سخن گفتن محکم با مردمان عادی را یافته اند.

آمریکا: پنجاه سال از ترور مارتین لوتر کینگ گذشت

دین و خشونت؛ آیا همه بودایی‌ها صلح‌جو هستند؟

ایران: چشم‌انداز ۹۷؛ چگونه سالی در پیش است؟

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آسو، اخبار روز، بی‌بی‌سی فارسی، بیدار زنی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، نیویورک تایمز

بایگانی شماره‌های گذشته