sakhtar

معرفی: مجلس دور پانزده هم افغانستان (مجلس اول دولت فعلی) یکی از دست آوردهای مهم در کنار دو قوه ی دیگر دولت پس از یک غیاب طولانی بوده است. مردم افغانستان پس از چند دهه فرصت یافتند تا دوباره نمایندگان خود را برای قانون گذاری، نمایندگی و نظارت بر کارکردهای حکومت تعیین کنند. اما آیا این مجلس توانست خواسته‏ها و توقعات مردم را برآورده سازد؟ آیا وظایف خود را موفقانه به انجام رسانده است؟ چه قدر مفیدیت داشته است؟… این‏ها موضوعاتی هستند که در این جزوه بدان‏ها به وسیله‏ی نمایندگان حکومت، دولت مردان و ناظران مورد بررسی قرار گرفته است.
«از ساختار پارلمان تا نگاه انتقادی به کارنامه‏ی مجلس اول در افغانستان» عنوان کتابی از میان سلسله گفتگوهای آرمان‏شهر (ویژه‏ی انتخابات پارلمانی) است که منتشر شد. برنامه‏ های روایت شده در این کتاب به تاریخ‏های ۲۰/۳/۱۳۸۹ و ۳/۴/۱۳۸۹ برگزار شد.
سخنرانی هایی از سید اسحاق گیلانی (نماینده‏ی مجلس)، دکتر صاحب نظر مرادی (نویسنده و پژوهشگر)، دکتر عبدالقیوم سجادی (نماینده‏ی مجلس، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر)، دکتر داوود مرادیان (محقق و پژوهشگر)، استاد محمد ظریف اظهر (استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل)، میر احمد جوینده (نماینده‏ی مجلس) و خانم صبرینا ثاقب (نمایندهی مجلس) در کتاب آمده است.
این کتاب به پژوهشگران، شهروندان و علاقمندان به مباحث انتخاباتی و پارلمانی کمک می کند تا بتوانند از کارنامه ی مجلس اول و مشکلاتی که در ساختار پارلمان، قانون اساسی و سایر قوانین وجود دارد، آگاه شوند؛ مشکلاتی که گاهی ناشی از قوم گرایی، بی تجربگی و عدم تخصص وکلا بوده است و گاهی ریشه در قانون اساسی و ساختار نظامی دولت افغانستان دارد.

شناسنامه
گردآوری، ویرایش و انتشار: بنیاد آرمان‏شهر
چاپ: تابستان ۱۳۸۹
شماره گان: ۱۰۰۰