خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

منبع: عفو بین‌الملل

گزارش سالانه اعدام در سال میلادى ۲۰۱۷

عفو بین‌الملل ـ شمار اعدام‌ها در جهان به روند کاهشی خود از سال ۲۰۱۶ به ۲۰۱۷ ادامه داد. عفو بین‌الملل در طول سال ۹۹۳ مورد اعدام ثبت کرد که ۴% کمتر از سال ۲۰۱۶ و ۳۹% کمتر از سال ۲۰۱۵ است. این آمار کلی شامل هزاران اعدامی که در چین صورت گرفته نمی‌شود، زیرا آمار اعدام در آن کشور همچنان جزء اسرار حکومتی به شمار می‌آید. ایران با ۵٠٧ مورد اعدام، مسئول بیش از نیمی (۵۱%) از کل اعدام‌ها در جهان است. بعد از ایران، عربستان سعودی با ۱۴۶ اعدام، عراق با بیش از  ١٢۵ اعدام و پاکستان با بیش از ۶۰ اعدام، بزرگ‌ترین کشورهای اجرا کننده اعدام در جهان هستند.

– از ۳۵ عضو سازمان کشورهای قاره آمریکا، ایالات متحد آمریکا تنها کشوری بود که در آن اعدام انجام شد.

– ۱۰۶ کشور مجازات اعدام را برای همه جرائم در قانون ملغا کرده بودند. ۷ کشور اعدام را برای جرائم عادی ملغا کرده‌اند. ۲۹ کشور در عمل مجازات اعدام را متوقف کرده‌اند. در مجموع ۱۴۲ کشور یا مجازات اعدام را در قانون ملغا کرده یا در عمل آن را متوقف کرده بودند.

– بیش از نیمی از کشورهای جهان مجازات اعدام را به طور کامل لغو کرده‌اند. در سال ۲۰۱۷ گینه و مغولستان به جمع کشورهای بدون اعدام پیوستند. گامبیا، معاهده‌ی بین‌المللی را امضا کرد که آن را به عدم اجرای اعدام و حرکت به سمت لغو کامل مجازات اعدام متعهد می‌کند.

– طبق حقوق بین‌المللی، جرائم مواد مخدر نباید مشمول مجازات اعدام شوند. ١۵ کشور برای جرائم مواد مخدر مجازات اعدام تعیین کردند ولى فقط در چهار کشور احکام اعدام‌ برای جرائم مواد مخدر قطعا به اجرا گذاشته شد. این کشورها عبارتند از چین، ایران، عربستان سعودی و سنگاپور. در مالزی و ویتنام نیز چندین مورد اعدام‌ براى جرائم مواد مخدر انجام شد.

– در عربستان سعودی، اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر ۱۶% از کل اعدام‌ها در سال ۲۰۱۶ و ۴۰% از کل اعدام ها در سال ۲۰۱۷ (۵٩  از  ١۴۶ مورد) را تشکیل دادند.

– در حال حاضر  دست کم ۲۱۹۱۹ نفر در سطح جهان زیر حکم اعدام هستند.

اعدام در ایران: بیش از نیمى از اعدام هاى جهان در ایران انجام مى شود. دست کم ۵۰۷ نفر در سال ۲۰۱۷ میلادی در ایران اعدام شدند. تعیین مجازات اعدام در ایران براى جرایم مواد مخدر، سرقت و اتهام‌های نادقیق و غیرحقوقى مثل “سب النبى” و “افساد فى الارض” خلاف حقوق بین‌المللی است. در موارد متعددی، افراد پس از دادرسى هاى به‌شدت غیرمنصفانه و با استناد به «اعترافات» زیر شکنجه محکوم به اعدام شدند.

۴۰% از کل اعدام ها (٢٠۵ مورد از ۵٠٧ مورد) به خاطر جرائم مواد مخدر بود. در سال  ٢٠١۶، ۶۰% از کل اعدام های ایران در مورد جرائم مواد مخدر بود.

شمار اعدام‌ها در انظار عمومی: دست‌کم ۳۱ مورد.

اعدام‌ اشخاصی که در زمان ارتکاب جرم اتهامی کمتر از ۱۸ سال داشتند: دست‌کم ۴ مورد.

خبرهای نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی و بین‌المللی

فدراسیون و شبکه‌ی حقوق بشر مدیترانه ـ اروپا خواهان پایان یافتن استفاده از خشونت مرگبار علیه معترضان فلسطینی هستند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ پیش از تظاهرات روز ۱۳ آوریل در نوار غزه، فدراسیون و شبکه‌ی حقوق بشر مدیترانه ـ اروپا از اتحادیه‌ی اروپا خواستند تا اسرائیل را به پرهیز از استفاده از خشونت مرگبار یا خشونت افراطی علیه معترضان غیر مسلح فرابخواند. این خشونت‌ها تاکنون به کشته شدن غیرقانونی ده‌ها فلسطینی و زخمی شدن در حدود ۲۰۰۰ تن دیگر در دو هفته‌ی گذشته انجامیده است. از ۲۹ مارس تا کنون، سازمان‌های حقوق بشری فلسطینی و بین‌المللی مدام  درباره‌ی غیر قانونی بودن استفاده از مهمات واقعی علیه تظاهرکنندگان غیرمسلح هشدار داده‌اند زیرا این کار به یقین به افزایش تلفات غیرنظامی می‌انجامد. با وجود این، ارتش اسرائیل تایید کرده است که قصد تغییر سیاست تیراندازی بدون مهار خود را ندارد. این قصد طی دور دوم اعتراض‌ها در روز جمعه ۶ مارس  به نمایش درآمد. در آن روز ۱۰ فلسطینی کشته و ۸۳۲  معترض، روزنامه نگار و کارکنان تیم‌های پزشکی زخمی شدند. عفو بین‌الملل نیز خواهان پایان یافتن خشونت شدید نیروهای اسرائیلی علیه اعتراض ها شد.

یمن: مهاجران آفریقایی مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفته اند

دیده‌بان حقوق بشر ـ  مسئولان دولتی یمن مهاجران و پناهجویان از شاخ آفریقا را در بازداشتگاهی در شهر بندری جنوبی عدن مورد شکنجه و تجاوز قرار داده و اعدام کرده اند. مسئولان پناهجویان را از امکان درخواست حمایت محروم و مهاجران را دسته جمعی به مقصد نقاط خطرناکی در دریا اخراج کرده‌اند. زندانیان سابق به این سازمان گفتند که نگهبانان آنها را با میله‌های فولادی و چماق کتک زده اند، آنها مهاحران را شلاق، لگد و مشت زده اند و آنها را تهدید به کشتن یا اخراج کرده‌اند، آنها را مورد حمله جنسی قرار داده اند و دست کم دو نفر را به ضرب گلوله کشته اند. نگهبانان مرد زنان را وادار کرده اند عبا و روسری های خود را بردارند. آنها پول، اموال شخصی مهاجران و اسناد صادر شده توسط سازمان ملل را از آن‌ها گرفته‌اند.

 عراق: زنان و کودکان ظاهراً مرتبط با داعش محروم از امداد، قربانی استثمار جنسی و گرفتار در اردوگاه ها

عفو بین‌الملل ـ گزارش این سازمان با عنوان «زنان و کودکان منزوی، گرفتار و قربانی استثمار در عراق» تبعیض گسترده‌ نیروهای امنیتی را علیه زنان ساکن در اردوگاه های آوارگان داخلی را آشکار می کند؛ نیروهای امنیتی این زنان را مرتبط به داعش می دانند. عفو بین‌الملل به این نتیجه رسیده است که استثمار جنسی در هر ۸ اردوگاهی که پژوهشگران آن مورد بازدید قرار داده‌اند، رخ می دهد.زنان و کودکان که تصور می رود با گروه داعش مرتبط باشند از امداد انسانی محروم هستند و از بازگشت آنها به خانه های شان جلوگیری می شود. شمار بزرگی از زنان قربانی خشونت جنسی شده‌اند. گزارش خبری: زنان آوارۀ عراقی؛ قربانی استثمار جنسی در اردوگاه‌ها

برزیل: نباید بگذاریم قتل ماریل فرانکو بدون مجازات بماند

عفو بین‌الملل ـ به قلم رئیس اجرایی سازمان در برزیل: رفیق من در مبارزه ماریل فرانکو روز ۱۴ مارچ به ضرب گلوله کشته شد. در آن روز من در خارج و در کنار زنان شجاع دیگری بودم که علیه قتل جوانان سیاه پوست در برزیل، جامائیکا و ایالات متحده آمریکا به دست پلیس مبارزه می کنند. ما به هم پیوسته و در صدد بودیم صدای خود را به گوش کسانی برسانیم که قرار است از ما محافظت کنند. خبر قتل به شدت مرا تکان داد. سرم گیج می رفت و می لرزیدم. دولتمردان باید کلیه افراد مسئول در قتل زن مدافع حقوق بشر را به دست عدالت بسپارند

امارات متحده عربی: محاکمه مدافع حقوق بشر احمد منصور

الجزیره ـ  محاکمه مدافع حقوق بشر احمد منصور به خاطر نقض قوانین فضای مجازی امارات متحده عربی آغاز شده است. او سال گذشته در تاریخ ۲۰ مارچ دستگیر شد و مسئولان را متهم کردند که در رسانه‌های اجتماعی  اطلاعات دروغ منتشر کرده و دست به نفرت پراکنی و فرقه‌گرایی زده است. گمان می رود که احمد منصور در سلول انفرادی است و از زمان دستگیری فقط دو بار با خانواده خود دیدار داشته است. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند از داشتن وکیل محروم بوده است.

تونس: پارلمان رای به انحلال کمیسیون حقیقت داد

المُنیتور ـ پس از رای پارلمان در مورد عدم تمدید مأموریت کمیسیون حقوق بشر، مدافعان حقوق قربانیان این رای را باطل اعلام کردند و به سیاستمداران هشدار دادند که در انتظار پیامدهای این تصمیم باشند، زیرا اعضای کمیسیون قصد دارند به فعالیت خود ادامه بدهند. کمیسیون حقیقت و کرامت نهادی مستقل و قانونی با وظیفه اجرای عدالت در دوره گذار از طریق تحقیق درباره موارد فاحش نقض حقوق بشر به دست دولت از سال ۱۹۵۵ در حاکمیت حبیب بن علی بورقیبه و زین العابدین بن علی است. این کمیسیون که در پی انقلاب سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد، دهها هزار شکایت دریافت کرده و در عین حال مسئول کمک به قربانیان است. در نشست ۲۶ مارچ پارلمان که علیه تمدید ماموریت این کمیسیون رای داد، بعضی از حزب های سیاسی رئیس پارلمان را به نقض مقررات متهم کردند، زیرا او بر تشکیل جلسه بدون حد نصاب حضور یک سوم اعضا اصرار داشت. در نتیجه از ۲۱۷ نماینده  پارلمان فقط ۷۰ تن شرکت داشتند در حالیکه حد نصاب لازم شرکت ۷۳ نماینده است.

عراق: ٣٠٠ نفر به اتهام عضویت در داعش محکوم به اعدام شدند

جیبوتی: انتقام جویی از مدافع حقوق بشردر پی بازگشت از دادخواهی در شورای حقوق بشر در ژنو

میانمار: قتل مدافع حقوق بشر و فعال حقوق اقلیت کارن

آلمان: حمله به دو جوان در برلین به دلیل بر سر داشتن کلاه یهودی

ایران:

اعدامها: همدانتن)؛ کرمانتن)

خطر اعدام قریب الوقوع محمدرضا حدادی، کودک ـ مجرم

محمدرضا جلایی پور جامعه شناس و فعال سیاسی بازداشت شد

دستور وزارت کشور برای برخورد با کشف حجاب زنان در خودروها

بیمار و محروم از مرخصی به دلیل مطالبه قانون؛ آخرین وضعیت آتنا دائمی

عدالت

لهستان: دادگاه اتحادیه اروپا دربارۀ جنگل «بیالوویزا» علیه دولت رای داد

ایران: نتایج یک تحقیق درباره عوامل موثر بر اشتباه قضایی

ایران وایر ـ بر اساس نتایج یک تحقیق که سال۱۳۹۲ منتشر شده و برخی از پرسش شوندگان، کارمندان قوه قضاییه بوده اند، در پاسخ به این پرسش که «علت اشتباهات قضایی کیفری توسط مسئولان را بیشتر در کدام مورد می‌بینید»، ۱۶.۵درصد از شرکت کنندگان به گزینه «عدم آشنایی با قوانین» رای داده اند. ۳۴درصد هم «فقدان اطلاعات کافی» و ۴۶.۴درصد هم «فقدان تجربه کافی» را از عوامل اصلی این اشتباه ذکر کرده بودند. ویدیو: انبوه اشتباهات قوه قضاییه

حقوق مدنی و سیاسی

ارمنستان: تظاهرات معترضان کماکان ادامه دارد

سودان: آزادی سه مدافع حقوق بشر

ایران:

عثمان اسماعیلی فعال سندیکایی آزاد شد

محمد حبیبی فعال سندیکایی معلم موقت آزاد شد

محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ایتالیا: فاجعه‌ی محیط زیستی در واحد فولاد ایلوا تعهدات حقوق بشری را نقض کرده است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  سه سازمان حقوق بشری امروز گزارشی را درباره‌ی بی‌عملی دولت ایتالیا در مورد رسوایی ایلوا (ILVA) منتشر کردند. پیامدهای زیانبار فعالیت‌های ایلوا،  بزرگترین واحد فولاد اروپا، برای محیط زیست دست کم از دهه‌ی ۱۹۹۰ روشن بوده است. با وجود این، تصویب اقدام‌های پیشگیرانه یا تنبیهی به عمد به تاخیر افتاد که نقض اساسی تعهدات حقوق بشری بین المللی و اروپایی مورد تصویب ایتالیا است. بنابراین، ما از دولت ایتالیا می‌خواهیم اقدام‌های لازم برای محدود و مهار کردن فاجعه‌ی محیط زیستی را که کارخانه‌ی فولاد ایلوا ایجاد کرده در پیش بگیرد. گزارش حاضر موارد مهم نقض حقوق بشر را که این شرکت طی چندین دهه فعالیت خود زیر مدیریت خصوصی مرتکب شده و دست کم از دهه‌ی ۱۹۹۰ مسئولان از آن خبر داشته‌اند، ثبت کرده است.

ایران:

یک جامعه‌شناس: نوسانات ارزی بازی با زندگی فرودستان است

رادیو زمانه ـ اصغر ایزدی جیران، جامعه‌شناس دانشگاه تبریز در نشست «نوسانات ارزی و فروپاشی حاشیه‌های فقیرنشین» نوسانات ارزی را به منزله فرمی از خشونت ساختاری ارزیابی کرد و گفت: «اگر تا پیش از این، خشونت ساختاری آهسته و ذره ذره، در طولانی مدت در زندگی فقرا نفوذ می‌کرد، اکنون با سر رسیدن هر یک از خیزهای قیمتی در غذا، دارو و مسکن، خشونت ساختاری به تندی و در کوتاه مدت به یک‌باره بر سر فرودستان آوار می‌شود.»

کیفرخواست تشکل های کارگری علیه حکومت اسلامی

اخبار روز ـ سال ۹۷ را، در شرایطی آغاز می کنیم که دستمزدهای چهار برابر زیر خط فقر بر کارگران تحمیل شده و در عین حال شیرازه های اقتصاد و اداره جامعه به شکل غیرقابل کنترلی در حال از هم گسیختگی است و در این میان جناح های مختلف قدرت برای بقا و تامین منافع ضدانسانی خود، هیچ برنامه ای جز تحمیل فقر و فلاکت بیشتر به میلیون ها کارگر و مردم زحمتکش ایران و سرکوب اعتراضات بخش های مختلف جامعه ندارند.

دفاع از حقوق بشر

 نیجریه: سرکوب بی امان معترضان غیر مسلح به دست پلیس زندگی آنها را به خطر میاندازد

چین: راهپیمایی دادخواهانه همسر وکیل ناپدید شده حقوق بشری

جایزه پولیتزر به افشاگران آزار جنسی در هالیوود رسید

آلمان: کلیسایی در کلن به یک زن سوری پناهندگی داد

ایران:

گفت‌وگویی درباره‌ی اعدام کودکان

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ رادیو زمانه درباره‌ی تداوم اعدام کودکان در ایران با آقای عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، و آقای حسن یوسفی اشکوری، اسلام‌شناس، گفت‌وگو کرده است. اعدام کودکان در ایران: مساله را چگونه می‌توان حل کرد؟ سال ۲۰۱۸: شمار زیادی از کشورهای جهان به سوی لغو مجازات اعدام گام برمی‌دارند. در اولین ماه این سال میلادی اما در ایران سه نفر به دلیل جرمی که در زمان ارتکاب آن کمتر از ۱۸ سال داشتند و کودک محسوب می‌شدند، با رسیدن یا گذر از ۱۸ سالگی اعدام شدند. به گفته آقای لاهیجی ریشه این مشکل در دستکاری و بی‌توجهی به قانون مدنی است: « این مساله اصلا در ایران وجود نداشت بلکه آن را جمهوری اسلامی به وجود آورد. به خاطر اینکه در قانون مدنی ایران  اصولا سن بلوغ ۱۸ سال بود. بعدا در قانون ازدواج آمدند یک استثنایی گذاشتند برای ازدواج؛ گفتند ازدواج دختر ۱۵ سال و ازدواج پسر ۱۸ سال و حتی گفتند که اگر دادگاه تشخیص بدهد. اما سن بلوغ ۱۸ سال در نظر گرفته شده بود و بنابراین مسئولیت کیفری برای فرد در ۱۸ سالگی ایجاد می‌شد.»

اتحادیه اروپا بهدلیل نقض حقوق بشر تحریمهای خود علیه ایران را تمدید کرد

نرگس محمدی به مراسم جایزه ساخاروف: سیطره دین بر علم و اندیشه در ایران، یادآور دوران قرون وسطاست

اعتراضات ـ از میان آن‌ها: اعتصاب در ۴ شهر کردستان

زنان

فلسطین/اسرائیل: زنان در صف اول اعتراض های غزه

المُنیتور ـ زنان فلسطینی در نوار غزه حضور قابل توجهی در نخستین تظاهرات در مرز شرقی غزه با اسرائیل از روز ۳۰ مارچ به نمایش گذاشته‌اند. کمیسیون عالی ملی راهپیمایی بزرگ بازگشت اعلام کرد که تا روز نکبت که در ۱۵ مه است، هر سه شنبه به فعالیت‌های زنان در ۵ اردوگاه اختصاص خواهد داشت و در سراسر بخش شرقی فرمانداری های غزه گسترش خواهد یافت. رئیس کمیته زنان این کمیسیون که زنان از تمام جناح‌های ملی و اسلامی در نوار غزه را در بر می گیرد، گفت. از آنجا که زنان با مردان در مبارزه فلسطینی‌ها همراه هستند، کمیسیون ۵ کمیته فرعی زنان را تشکیل داده که هر یک از آنها ۵ تا ۱۱ عضو دارد. روز ۱۰ آپریل، دومین سه شنبه راهپیمایی‌ها، کمیته زنان در نزدیکی مرز با اسرائیل کمپین «ما به میهن باز خواهیم گشت» را برگزار کرد که طی آن زنان بادکنک هایی را با نام روستاهایی که فلسطینی ها طی نکبت سال ۱۹۴۸ از آن ها آواره شدند، به هوا فرستادند. در اردوگاه ملکه که کمیسیون ملی در غزه شرقی در ۷۰۰ متری دیوار جداسازی از اسرائیل برپا کرده است، گروهی از زنان در دایره‌ای نشستند و به خواندن آوازهای فولکلور پرداختند. در این حال، فلسطینی های دیگر به سوی دیوار می‌رفتند، دود از آتش زدن لاستیک ها به هوا می رفت و صدای آژیر آمبولانس‌ها شنیده می شد.

کلمبیا: مسئولان باید محافظت عملی از زنان مدافع حقوق بشر را تضمین کنند

عفو بین‌الملل ـ در پی قتل دوریس والنزولا، زن مدافع حقوق بشر کلمبیایی، در روز ۱۱ آپریل در اسپانیا، رئیس شاخه قاره آمریکای این سازمان گفت: دوریس والنزولا به خاطر نبود تضمین برای امنیت خود و خانواده اش ناگزیر از ترک کلمبیا شده بود و متاسفانه در نتیجه خشونت جنسیتی در اسپانیا کشته شد. قابل قبول نیست که زنان مدافع حقوق بشرقربانی خشونت دوگانه باشند: هم به خاطر اینکه فعال و هم زن هستند. زنان اغلب خشونت را از نزدیکترین افراد به خود دریافت می کنند. دولت کلمبیا باید محافظت عملی از زنان مدافع حقوق بشر را ازنگاهی جنسیتی تضمین کند تا مواردی مانند دوریس دیگر پیش نیاید.

ایران:

مطالبات معیشتی زنان، ضرورتی که باید به آن پرداخت

رنج بی مزد زنان شالیکار

مبارزهی ما برای برابری جنسیتی و عدالت هیچ مرزی نمیشناسد

بررسی مبارزات سه نسل زنان در ایران، نگاهی به نوشته نوشین احمدی خراسانی

فرهنگ

فرانسه: ابتکار یک هنرمند پاریسی: در مقابل یک اسلام‌هراس چه رفتاری باید داشت؟

آمریکا: هفت اثر هنری از زندانیان گوانتانامو

ایران:

روزنامه و سیاستِ ادبی نیما: آیا ژورنالیسم هنوز میتواند انقلابی باشد؟

درخواست جشنواره فیلم کن از جمهوری اسلامی برای تأمین آزادی سفر جعفر پناهی

میراث زبان من از شاملوست: گفتوگو با عبدالله کوثری، نقش سیاسی نویسندگان و روشنفکران در روزگار ما

صنعتگر، شاعر و شازده، روایتی از زندگی بهمن محصص

اندیشه

حمله شیمیایی و کاربرد گزینشی «خط قرمز»

دموکراسی باز ـ حمله شیمیایی به مردم به شدت غیرانسانی و «خط قرمز»ی محسوب می شود که خیر را از شر جدا می‌سازد. این باور اکنون ممکن است به تشدید درگیری ها با پیامدهای غیرقابل پیش بینی بیانجامد. با شلیک موشک ها به سوریه، باید موازین حقوقی مشروعیت بمباران را بررسی کرد. این موضوع مهم است زیرا خطر بی ثبات کردن منطقه ای خطرناک و آواره ساختن دوباره هزاران قربانی را که غرب تمایلی به پذیرش آنها ندارد، در پی دارد. موضوع جنگ شیمیایی در بریتانیا از تاریخچه پیچیده ای برخوردار است. نیروهای بریتانیایی از نخستین قربانیان حمله های گاز کلرین در ۲ ژانویه ۱۹۱۵ طی جنگ جهانی اول بودند… سازمان بررسی سلاح های شیمیایی (OPCW) قدرتی ندارد. اسرائیل که یکی از بزرگترین مجرمان جنگ شیمیایی است هرگز کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را تصویب نکرده است و در حمله به غزه در سال ۲۰۱۴ از گاز فسفر استفاده کرد. عربستان سعودی نیز در یمن از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است. تصور اینکه کشورهای غربی اسرائیل و عربستان سعودی را بمباران کنند، مضحک است. ائتلاف زیر رهبری آمریکا سال گذشته در نبرد برای تصرف موصل از گاز فسفر استفاده کرد.

امپریالیسم دلار

نقد اقتصاد سیاسی ـ فدرال رزرو اگرچه عملاً به‌عنوان بانک مرکزی جهان عمل می‌کند ولی سیاست‌های پولی را براساس منافع امریکا تدوین می کند. در نتیجه‌ی فشار و حتی به دستور الیگارشی مالی نرخ بهره را تعیین می‌کند و یا تنها به نفع خود پول چاپ و برای اقتصاد‌های جهان گرفتاری ایجاد می‌کند.

آمریکا: سناتورها در مورد منافع حمایت از عربستان سعودی در یمن تردید دارند

الجزیره ـ  سناتورها از دولت رئیس جمهور دونالد ترامپ خواستند درباره دلایل ادامه حمایت از جنگ به رهبری عربستان در یمن توضیح بدهد. سناتور هایی از هر دو جناح سیاسی دولت را متهم کردند که استراتژی هماهنگی در یمن ندارد. سناتور پل رند در نشست کمیسیون روابط خارجی سنا پرسید: اگر فرزند شما  در حیاط با هفت تیر شلیک کند و همسایگان را به خطر بیاندازد، به او بیشتر گلوله می‌دهید یا کمتر؟ نماینده وزارت خارجه برای خاورمیانه به این کمیسیون گفت که حمایت نظامی از ائتلاف به رهبری عربستان برای پشتیبانی از اهداف مهم امنیت ملی و دیپلماتیک آمریکاست: شکست داعش و القاعده در یمن و نیز مهار نفوذ ایران در منطقه. اما سناتور دموکرات باب منندز گفت: نبود استراتژی در نگاه دولت به یمن نگران‌کننده است.

جنجال درباره آمار فزاینده بیدین شدن جوانان در ترکیه

چرا رژیمهای مستبد عاشق انتخاباتاند؟

ایران: بکُش بکُش شعار ما، اعدام افتخار ما

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، الجزیره، المُنیتور، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، بیدار زنی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گویا نیوز، نقد اقتصاد سیاسی، یورو نیوز

بایگانی شماره‌های گذشته