tarikh angari

معرفی: تاریخ نمایانگر هستی بشریت است. تاریخ گذشته، حال و آینده‏ی زندگی آدمی را در بر می‏گیرد. تاریخ مکتب اندرز و پندی برای همه است. ولی در سرزمین ما برداشت از «تاریخ» و «تاریخ نگری» تا هنوز در ابتدایی ترین سطح قرار دارد. برداشت ما از تاریخ در حد تاریخ تقویمی ثبت وقایع و تحولات است. این چنین تاریخ به درد زندگی و آینده نخواهد خورد. تاریخ انگاری و تاریخ نگاری دو بحث متفاوت از هم‏اند. تاریخ انگاری ماهیت تاریخی تمام حوادث و تحولات را مطرح می‏کند. در حالی که در تاریخ نگاری چنین نیست. اما هنوز راه درازی برای رسیدن به آن است و نیازمند بحث‏های فلسفی و جامعه شناسیک در باره‏ی تاریخ هستیم و باید گروه‏ها و حلقه‏های گونه گون دست به دست هم دهند تا به آن رویکرد تاریخی وقایع را مورد بررسی قرار دهیم.
کتاب حاضر ماحصل سخنرانی‏های هفتاد و دومین گفتگوی بنیاد آرمان‏شهر با عنوان شصت سال تاریخ انگاری در افغانستان است. این مراسم به مناسبت ختم دور دوم برنامه “بازخوانی تاریخ معاصر افغانستان” برگزار شد اما از یک سال پیش بدین سو بنیاد آرمان‏شهر با همکاری انستیتوت فرانسوی افغانستان هر هفته با حضور جمعی از دانشجویان و جوانان برنامه های دیگری را برگزار کرده است. در این کارگاه، جوانان کرونولوژی تاریخ شصت سال اخیر افغانستان یعنی از دهه آخر پادشاهی ظاهر شاه تا ختم دهه اول قرن بیست و یکم را با رویکردی حقوق بشری بررسی کردند.
در این کتاب متن سخنرانی آقایان سخی منیر (رییس آرشیف ملی)، دکترصاحب نظرمرادی(پژوهشگر در عرصه تاریخ) و آقای علی امیری (استاد دانشگاه) منتشر شده است.

شناسنامه
گردآوری، ویرایش و انتشار: بنیاد آرمان‏شهر
طرح جلد و برگ آرایی: روح‏الامین امینی
تایپ: کبیر احمدنشاط و سیدجواد دروازیان
چاپ اول: ۱۳۹۰ خورشیدی
شماره گان: ۱۰۰۰جلد

نسخه انگلیسی