تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمندی در زمینه‌ی های گوناگون حقوق بشر گرد هم می آورد.

انتقال سفارت آمریکا در مقابل مادران فلسطینی در راهپیمایی بزرگ بازگشت

HYPERLINK “https://twitter.com/latuffcartoons” طرح :کارلوس لاتوف در صفحه توییتر هنرمند

نقض فاحش حقوق بشر

عربستان سعودی: دستگیری دو فعال دیگر

دیدهبان حقوق بشر ـ دولتمردان سعودی در پی سرکوب فعالان حقوق زن در ۱۵ می ۲۰۱۸ دستکم دو فعال حقوق بشر دیگر را دستگیر کرده اند. فعالان در این کشور از این نگران هستند که ممکن است دستگیریهای بیشتری در پیش باشد. این سرکوب بر اعلام پایان منع رانندگی زنان در ماه جون سایه افکنده است. محمد البجادی عضو جامعه حقوق مدنی و سیاسی که اکنون ممنوع شده در روز ۲۴ می دستگیر شد. او پیش از این چند سال در زندان به سر برده و پس از آزادی در نوامبر ۲۰۱۵ از سخن گفتن در سطح عمومی خودداری کرده است. فرد دستگیر شده دوم که خانواده اش مایل نیست نام او منتشر شود آزاد شده ولی شرایط آزادی او اعلام نشده است. مسئولان از اواسط ماه می به بعد دستکم ۱۱ تن از فعالان را دستگیر کرده اند. حبس انفرادی یک مدافع حقوق بشر و تداوم حبس خودسرانه ۸ مدافع حقوق بشر دیگر؛ نگرانی سازمان ملل از سرنوشت فعالان بازداشتشده حقوق زنان در عربستان

مجارستان: طرح دولت برای جرم دانستن کمک به مهاجران

کره جنوبی: تداوم حبس خودسرانه و آزار قضایی دبیرکل کنفدراسیون اتحادیههای کارگری و آزادی رئیس پیشین آن

درخواست اسرائیل از اتحادیه اروپا برای قطع کمک به چند سازمان مردمنهاد

مصر: ربایش و حبس انفرادی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر وائل عباس

نیجر: ۲۵ مه دو ماه از بازداشت ۲۶ تن از فعالان و اعضای جامعه مدنی می گذرد. ده سازمان خواهان آزادی آنها شدند

هند: سرکوب اعتراض صلح آمیز منجر به مرگ ۱۳ معترض شد

نیکاراگوئه: پلیس به کشتار عمدی معترضان متهم شد

ایران:

یورش نیروهای امنیتی و انتظامی به جشن پنجاه سالگی کانون نویسندگان

کانون نویسندگان ایران ـ روز جمعه چهارم خرداد ۱۳۹۷ ماموران امنیتی و انتظامی با یورش به جشن پنجاهمین سال تأسیس کانون نویسندگان ایران، مانع از برگزاری آن شدند. ساعاتی پیش از آغاز مراسم، نیروهای یادشده مکان برگزاری جشن و اطراف آن را محاصره و از ورود اعضای کانون و سایر دعوت شدگان جلوگیری کردند. ماموران سپس با استناد به حکم قضایی به مکان برگزاری مراسم هجوم برده و ضمن بازداشتن اعضای گروه تدارک جشن، اموال کانون شامل پوسترها، فلشها و بشقابهای مزین به آرم کانون را که به رسم یادگار تهیه شده بود به غارت بردند. چنین برخوردهایی که بیانگر نقض آشکار ابتداییترین حقوق شهروندی است بیسابقه نیست؛ از آن میان میتوان به ممانعت از برگزاری مراسم یادبود احمد شاملو، محمد مختاری، محمد جعفر پوینده و علی اشرف درویشیان در سالهای اخیر اشاره کرد.

پزشکان زندان شهر ری زنان درویش را آزار میدهند

عفو بینالملل ـ پزشکان زندان شهر ری (معروف به قرچک) زندانیان عقیدتی زن از اقلیت دراویش گنابادی  را مورد آزار و خشونت کلامی از جمله توهین های جنسی قرار داده اند و آنها را از دریافت خدمات و مراقبت های مناسب درمانی محروم کرده اند. در زندان شهر ری که پیشتر یک مرغداری بوده است، برخی پزشکان مرتبا ناراحتی ها و بیماری های زنان را تظاهر خوانده و از تجویز به موقع دارو و انجام آزمایش های تشخیصی لازم قصور کرده اند. آنها همچنین اطمینان حاصل  نکرده اند که تجهیزات پزشکی در بهداری زندان درست عمل می کنند و سلامت بیماران را به خطر نمی اندازند. ممانعت عمدی از درمان پزشکی زندانیان عملی غیرقانونی، بیرحمانه و غیرانسانی است و می تواند مصداق شکنجه هم باشد. این زنان زندانی از جامعه دراویش گنابادی اصلا نباید در زندان باشند. دولتمردان به جای آزاد کردن این زنان، به دنبال ارعاب و زجر دادن بیشتر آنها هستند. گزارشهای خبری: خانوادهها از محرومیتهای درمانی و وکالتی دراویش زندانی خبر میدهند ؛ عفو بینالملل: دراویش زن زندانی امکانات درمانی ندارند

تهدید سخنگوی قوه قضاییه به برخورد نیروهای امنیتی با اعتراضات صنفی و اقتصادی

زینب طاهری، وکیل درویش محمد ثلاث به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب به دادگاه احضار شد

جلوگیری از اجرای ناشنوایان در ایران به دلیلشباهت به رقص

بازداشت دانشجویی که مقابل رهبر انتقاد کرده بود

پلیس تهران ۱۰ وانت «کتاب مسألهدار و زیرزمینی» را از کتابفروشیها جمعآوری کرد

معاون قوه قضائیه ایران: مجازاتشلاق بسیار تاثیر گذارتر از حبس است

تولد ماهانه ۱۰۰ کودک «بیهویت» در تهران: اتباع خارجی شناسنامه نمیگیرند

۶۷ حکم محکومیت برای دراویش گنابادی

هفت سال حبس و ۷۵ ضربه شلاق برای یک درویش گنابادی در دادگاه سه دقیقهای

عدالت

اسراییل: پرسش و پاسخ دربارهی درخواست دولت فلسطین از دادگاه بین المللی جزایی برای رسیدگی به وضعیت

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمانهای عضو آن در فلسطین ـ الحق، المیزان، مرکز حقوق بشر فلسطین و مرکز مطالعات حقوق بشر رام الله ـاین پرسش و پاسخ را برای توضیح تصمیم دولت فلسطین برای ارجاع وضعیت به دادگاه بین المللی جزایی منتشر میکنند. روز ۲۲ مه ۲۰۱۸، وزیر امور خارجه و امور ساکنان خارج از کشور دولت فلسطین ریاض ملکی بر اساس مادهی (۱)۱۴ اساسنامهی رُم درخواست ارجاع وضعیت فلسطین را به دادستان دادگاه بین المللی جزایی ارائه کرد. این ارجاع با توجه به افزایش استفاده از خشونت زیاد علیه معترضان غیرمسلح فلسطینی انجام میشود که در «راهپیمایی بزرگ بازگشت» خواهان بازگشت به خانههایشان و پایان یافتن محاصرهی غیرقانونی نوار غزه هستند. دولت فلسطین در ارجاع خود جنایتهای اصلی «به طور ویژه جدی و مربوط به مردم فلسطین» را مورد تاکید قرار داده است، از جمله: مصادرهی غیر قانونی و تخریب اموال خصوصی و عمومی؛ جا به جا کردن اجباری فلسطینیها؛ قتل غیرنظامیان و حملههای غیرقانونی به آنها؛ شکنجه، رفتارهای ظالمانه و غیرانسانی با فلسطینیها؛ آزار؛ و آپارتاید. گزارشهای خبری مرتبط: اسرائیل طرح ساخت دو هزار واحد مسکونی در کرانه باختری را تصویب کرد؛ اسرائیل اعلام کرد که ۲۵۰۰ خانه جدید در منطقه اشغالی کرانه غربی میسازد

روسیه/ گرجستان: بررسی جنگ در دادگاه حقوق بشر اروپا؛ درخواست از دادگاه بین المللی جزایی برای تسریع در تحقیقات

تونس: بنعلی دیکتاتور پیشین، متهم به قتل

ایران: سرنوشت پرونده «آزار جنسی» چند نماینده مجلس

حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه: دادگاه حقوق بشر اروپا در محافظت از آزادی بیان قصور می کند

شاخص سانسور ـ  سرکوب آزادی بیان در دوره پس از کودتا تشکیل شده است، اما حمله به منتقدان پیش از این کودتای نافرجام نیز در جریان بود. نویسندگان کُرد دراوایل این دهه یا روزنامه نگارانی که چند ماه پیش از کودتا برای نشریات گروه فضا کار و نظریات متفاوتی ارائه میکردند مدت ها بود که هدف حمله ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان قرار داشتند. نشریات فضا از جمله زمان و نشریه انگلیسی زبان زمان دیلی از سال ۲۰۱۴ که حکومت قانون کم کم تضعیف شد چندین بار مورد حمله قرار گرفته و کارکنان آنها دستگیر شده بودند. در مارچ ۲۰۱۶، دولت نشریات فضا را در اختیار گرفت و این کار منجر به خاتمه فعالیت صدها روزنامهنگار حرفه ای و تبدیل این نشریات مستقل از رسانه های انتقادی به برگه های تبلیغاتی دولت شد. برای توجه به این نقض آشکار آزادی بیان، اعتراضی به دادگاه حقوق بشر اروپا علیه کنترل نشریات فضا ارائه شد. با وجود این، این اعتراض به دلایل قابل پرسشی رد شد و این یکی از آرای مایوس کننده این دادگاه بین المللی بود. 

تجربههای لغو اعدام؛ کشورهای مختلف برای کنار گذاشتن مجازات مرگ چه کردهاند؟

رادیو زمانه ـ لغو مجازات اعدام در جوامعی که این مجازات را به شکلی گسترده و برای مدتی طولانی اعمال کرده و آن را تبدیل به عرفی جدا نشدنی از نظام کیفری خود کردهاند، اقدامی دشوار بوده و ترس از خلاء کیفری حاصل از لغو این مجازات، در عمل سبب مقاومت نظامهای قضایی کشورها برای حذف این مجازات غیرانسانی شده است. از سال ۱۹۷۶ تاکنون از میان ۱۹۶ کشور دنیا بیش از دو سومشانیعنی ۱۴۱ کشورمجازات اعدام را یا به طور کلی از قوانین خود حذف کردهاند یا در عمل آن را اجرا نمیکنند. بنین و نائورو از جمله آخرین کشورهایی هستند که مجازات اعدام را در سال ۲۰۱۶ برای تمامی جرایم در قوانین خود حذف کردند. گینه نیز در همان سال این مجازات را برای قوانین عادی خود حذف کرد و آن را تنها به زمانهای خاص یا جرایم به شدت خشن یا جدی محدود کرد. نگاهی به تجربیات کشورهای لغو کننده مجازات مرگ نشان میدهد در بیشتر این کشورها ترس از افزایش جرم و سوء استفاده مجرمان و نیز نبود انگیزه برای ایجاد ساز و کارهای جایگزین، سبب طولانی شدن پروسه حذف این مجازات شده است.

سوریه: پرسش و پاسخ در مورد قانون مالکیت تازه

دیدهبان حقوق بشر ـ این قانون موجب نگرانی در مورد حقوق پناهندگانی که بازمی گردند شده است. این سازمانامروز جزوه پرسش و پاسخی در مورد قانون جدید مالکیت در سوریه (قانون شماره ۱۰ سال ۲۰۱۸) منتشر کرد. این قانون، که دولت سوریه در تاریخ ۲ آپریل ۲۰۱۸ تصویب کرد، به دولت این اختیار را میدهد تا در سراسر سوریه با این حکم مناطق بازسازی ایجاد کند. این قانون برای بسیاری از صاحب خانهها و مستاجران شرایط بسیار سخت و دشواری را برای ماندن در املاک خود و یا جبران خسارت در صورت نیاز به جابجایی ایشان برای بازسازی در نظر گرفته است.

برزیل: تجربه زندان بدون تفنگ و زندانبان

تایلند: دستگیری خودسرانه و سپس آزادی و آزار قضایی ۱۵ فعال طرفدار دموکراسی

اجرای قانون حفاظت از دادههای شخصی در اتحادیه اروپا

گینه استوایی: هنرمند کارتونیست سرانجام آزاد شد و کشور را ترک کرد

ایران: شش ماه پس از اجرا: بررسی تأثیر قانون جدید مبارزه با مواد مخدر در کاهش اعدامها

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یمن: بدترین بحران انسانی در جهان ممکن است باز هم بدتر شود

واشینگتن پُست ـ هیئت تحریریه: در یمن که در حدود ۸ میلیون نفر در آستانه قحطی به سر می برند و بدترین اپیدمی وبا در تاریخ بیداد می کند، مهمترین بندر کشور هدف تهاجم تازه ای در جنگ داخلی سه ساله قرار گرفته است. نیروهای یمنی با پشتیبانی امارات متحده عربی و عربستان سعودی می کوشند ارتباط بندر حدیده را قطع و این شهر را تسخیر کنند. این شهر با جمعیت ۷۰۰ هزار تن محل ورود ۷۰ درصد از محمولههای امدادی است که میلیونها غیرنظامی را زنده نگه میدارد. ایالات متحده آمریکا که اسلحه و اطلاعات در اختیار ائتلاف عربستان و امارات متحده قرار می دهد، بایستی از نفوذ خود برای جلوگیری از این اقدام بی رحمانه استفاده کند. عربستان و بعضی از حامیان آن در واشنگتن ادعا می کنند که در صورت گرفتن این بندر از حوثی ها، تحویل محموله ها بهبود خواهد یافت و از قاچاق موشکهای ایرانی جلوگیری خواهد شد. اما گروه های امداد نظر متفاوتی دارند. آنها می گویند این تهاجم احتمالا با مقاومت شدیدی روبرو خواهد شد و حتی در صورت موفقیت هفته ها یا ماه ها به طول خواهد انجامید. هرگونه توقف طولانی در ارسال محموله ها به این بندر می تواند کشور را به قحطی بکشاند و مقابله با شیوع وبا را غیر ممکن سازد. هم اکنون یک میلیون تن به وبا مبتلا شده اند. تشدید اقدام نظامی به ویژه از این نظر بی معنا است که درست در زمانی رخ میدهد که چشم انداز مصالحه سیاسی رو به بهبود است.

اتحادیه اروپا: ارائه طرح ممنوعیت استفاده از برخی محصولات پلاستیکی

نیمی از کودکان جهان در معرض فقر، مناقشات و تبعیض جنسیتی هستند

ایران:

افزایش بیسابقه قیمت مسکن: بالاترین نرخ رشد در شش سال گذشته

وضعیت «فوق بحرانی» زباله و پسماند در گیلان و مازندران 

نماینده زاهدان: ۷۵ درصد سیستان و بلوچستانیها فقر غذایی دارند

اعتصاب کامیونداران در نقاط مختلفادامه دارد

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست

جنگ های اسرائیل: تصمیم گیری به توسط افراد معدود

دموکراسی باز ـ اسرائیل از جنبه های زیادی «ملتی مسلح» است، در وضعیت دائمی نه جنگ، نه صلح. اکنون، نخست وزیر و وزیر دفاع می توانند بدون مشورت جنگ را آغاز کنند. در حالی که اسرائیل با فشارهای روبه افزایش در مرز غزه، توافق اتمی ایران و وابستگان ایران در سوریه روبرو بود، پارلمان اسرائیل اصلاحیهای بر قانون اساسی را تصویب کرد که در «شرایط استثنایی» به نخست وزیر و وزیر دفاع اجازه میدهد به تنهایی جنگ را آغاز کنند. این قانون با ۶۲ رای موافق و ۴۱ رأی مخالف در حالی تصویب شد که نخست وزیر نتانیاهو برای رسانهها نتایج تحقیقات درباره برنامه های هسته ای ایران را نمایش میداد. اما یکی از عاملان اصلی این قانون، مشاور پیشین امنیت ملی، اصرار ورزید که حدس و گمان در باره این دو ارتباط این دو موضوع بی پایه است. این اصلاح در قانون اساسی باعث اظهار نظر های شدیدی از منابع ارشد امنیتی استراتژیک شده است. بعضی سیاستمداران احزاب سیاسی این متن را دیوانگی خواندند و پژوهشگر سرشناس امنیتی و عضو پیشین پارلمان یهودا بن مایر آن را بی تناسب دانست. کمیسیونهای مشترک امور خارجه و دفاع، قانون اساسی، قانون و عدالت این لایحه را که بعداً در نشست عمومی پارلمان با اکثریت کوچکی (۵۲ درصد) تصویب شد، رد کرده بودند.

دفاع از حقوق بشر

مالدیو: به آزار مدافعان حقوق بشر پایان دهید و کلیه زندانیان سیاسی را آزاد کنید

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون در پی تحقیق هیئت آن در این کشور اعلام کرد: دولتمردان مالدیو باید به آزار مدافعان حقوق بشر پایان دهند، در مورد نقض حقوق بشر پاسخگو باشند و کلیه زندانیان سیاسی را آزاد کنند. در دیدار چهار روزه هیات تحقیق فدراسیون، از ۱۶ تا ۱۹ آپریل ۲۰۱۸، اعضای هیئت با شماری از کنشگران جامعه مدنی، از جمله فعالان، روزنامهنگاران، وکلای دادگستری و خانوادههای افرادی که طی وضعیت اضطراری دستگیر شدهاند، دیدار و گفتگو کردند. فدراسیون نگرانی عمیق خود را درباره وخامت جدی وضع حقوق بشر و فضای به شدت محدود جامعه مدنی در مالدیو ابراز کرد. کلیه اشخاص طرف صحبت از این موضوع ابراز نگرانی می کردند که وضعیت عمومی احتمالاً پیش از انتخابات ریاست جمهوری آتی در سپتامبر ۲۰۱۸ بهبود نخواهد یافت.

آمریکا: فروش اسلحه به بحرین را رد کنید

دیدهبان حقوق بشر ـ بحرین اول باید نقض جدی حقوق بشر را متوقف کند. مجلس سنا به دلیل سابقه بد بحرین در خصوص حقوق بشر و شکنجه بی رحمانه مخالفان نباید پیشنهاد خرید اسلحه آن را به مجموع حدود یک بیلیون دلار تأیید کند. برنامه خرید اسلحه که پیشتر وزارت امور خارجه آمریکا تأیید کرده است، در پی وخیمتر شدن وضعیت حقوق بشر از زمان تظاهرات ضد دولتی در سال ۲۰۱۱ و ادامه مشارکت بحرین در درگیری یمن تحت رهبری عربستان سعودی است که به یکی از بدترین بحرانهای انسانی جهان تبدیل شده است. در سال گذشته، بحرین اقدام های خود را علیه فعالان مدنی، وکلا و روزنامه نگاران تشدید کرد. این کشور به صورت خودسرانه شهروندی تعدادی از اتباع خود را لغو کرده است، محاکمه های ناعادلانه در دادگاههای نظامی برگزار کرده و همچنین مدافعان حقوق بشر و خانوادههایشان را آزار و اذیت، مرعوب و زندانی کرده و یا تحت تعقیب قضایی قرار داده است. اینها علاوه بر بدرفتاریهای گسترده، شکنجه و سرکوب مرگبار اعتراض های صلح آمیز توسط نیروهای امنیتی از زمان اعتراضات ضد دولتی در سال ۲۰۱۱ است.

آمریکا: سریال کمدین راستگرا به دلیل اظهارات نژادپرستانه متوقف شد

آفریقا: تسلیت برای درگذشت پژوهشگر عفو بین الملل

آمریکا: واکنش دختر مارتین لوترکینگ به صحبتهای مشاور سابق ترامپ در مورد پدرش

ایران:

نسرین ستوده: دلایل خشم جامعه انسداد سیاسی و فساد قضایی است

نگرانی از وضعیت سلامت سهیل عربی

تظاهرات در ژنو برای اخراج نمایندگان قلابی کارگران ایران از سازمان بینالمللی کار

۲ نامه:به محدودیتهای هنرمندان و سینماگران پایان دهید

  زنان

عربستان سعودی: بهای سنگین فمینیسم

واشینگتن پُست ـ  تنها چند روز پیش از دیدار ولیعهد عربستان شاهزاده محمد بن سلمان از ایالات متحده آمریکا در ماه مارچ،  نیروهای امنیتی لوجان الحثلول، یکی از سرشناس ترین های این کشور را در حالیکه در نزدیکی دانشگاه خود در ابوظبی رانندگی می کرد متوقف کردند. این زن ۲۸ ساله را از اتومبیل پیاده کردند و با هواپیما به عربستان فرستادند. او پیش از آزادی چند روز در زندان ماند و از استفاده از رسانه های اجتماعی و خروج از کشور منع شد، در حالی که ولیعهد عربستان تهاجم روابط عمومی سه هفتگی خود را در آمریکا آغاز میکرد. فرستادن این فعال فمینیست از امارات متحده عربی که او در آنجا در دوره کارشناسی ارشد تحصیل میکرد به عربستان، تناقض بین کمپین روابط عمومی عربستان در مورد اصلاحات و  واقعیت وضعیت فعالان خواهان حقوق اساسی زنان را به نمایش میگذارد.

تونس: زنان در انتخابات برنده می شوند اما راهی طولانی در پیش است

المُنیتور ـ  نهاد عالی انتخابات در تاریخ ۹ مه اعلام کرد که در انتخابات  محلی ۶ مه ۴۷ درصد انتخاب شدگان زن هستند و  ۲۹.۵۵ درصد زنان در صدر لیست های انتخاباتی قرار دارند. نخستین انتخابات پس از سرنگونی  رژیم زین العابدین بن علی فرصت بزرگی در اختیار زنان جوان قرار داد تا تاریخ بسازند و پست های را در محافل تصمیمگیری و دولت محلی در اختیار بگیرند. از مجموع ۶۰ کرسی شورای محلی شهر تونس، حزب اسلامی النهضه ۲۱ کرسی و حزب سکولار ندای تونس ۱۷ کرسی را در اختیار گرفتند. رهبر لیست حزب النهضه خشونت علیه زنان و حمله به نامزدهای زن را به خاطر داشتن حجاب یا نداشتن حجاب محکوم کرد. رهبر حزب ندای تونس در مصاحبه ای رسیدن به توافق باحزب النهضه برای ریاست بر شهرداری تونس را امکانپذیر ندانست و گفت: اگر قرار باشد زنی به عنوان رهبر شهر انتخاب شود، این وضعیت با سنتهای دینی تناقض دارد. ما کشوری اسلامی هستیم. اما کمیته مرکزی حزب ندای تونس در بیانیهای نظریات او را رد کرد و گفت آنها نظر حزب نیستند. در سطح کشوراز مجموع ۷۱۰۰ کرسی، النهضه ۲۱۳۵  کرسی (در حدود ۳۰ درصد کل) و حزب ندای تونس ۱۵۹۵  کرسی (۲۲ درصد کل) را در اختیار گرفتهاند.

سوئد: قانون جدید ـ رابطه جنسی بدون رضایت مصداق تجاوز است

عفو بینالملل ـ پارلمان سوئد روز گذشته قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن برقراری رابطه جنسی بدون کسب رضایت تجاوز محسوب میشود. در پی تصویب این قانون آنا بلوس، پژوهشگر حقوق زنان عفوبینالملل در اروپا گفت: «رایامروز پیروزی بزرگی برای فعالان حقوق زن در سوئد است که بیش از یک دهه برای تغییر قانون مبارزه کردهاند. این فعالان تن به سکوت ندادند و محرک تغییر و حرکت به سمت  از بین بردن کامل خشونت جنسی بودهاند. شهامت آنها باید الگویی برای سیاستمداران باشد. حیرت انگیز است که با تصویب این قانون در سوئد، شمار کشورهای اروپایی که عدم رضایت را معیار تعریف تجاوز قرار دادهاند تنها به ۱۰ مورد رسیده است. متاسفانه، بسیاری از کشورهای اروپایی همچنان تعریف تجاوز را محدود به احراز اجبار فیزیکی، تهدید یا تحمیل کردهاند و این تعاریف عقبمانده منجر به آسیبهای غیرقابل اندازه گیری شده استگزارش بیبیسی: سکس بدون رضایت تجاوز محسوب میشود: سوئد قانون جدیدی تصویب کرده که به موجب آن سکس بدون رضایت، تجاوز به حساب میآید. طبق این قانون سکس بدون رضایت طرف مقابل حتی اگر بدون تهدید و زور باشد، تجاوز محسوب میشود. قانون جدید از اول جولای در این کشور اجرایی میشود و طبق آن فرد باید رضایت صریح خود را به طور کلامی یا با اشاره غیرکلامی ابراز کند. قانون جدید تجاوز در سوئد با ۲۵۷ رای موافق در مقابل ۳۸ رای مخالف به تصویب رسید و سوئد به کشورهایی مانند بریتانیا و آلمان پیوست که سکس بدون رضایت طرف مقابل، تجاوز به حساب میآید.

ایرلند: طرفداران آزاد شدن سقط جنین در همهپرسی پیروز شدند

ایران: زنان و تلاقی تبعیضها: گفتگو با فرانک فرید، شاعر، نویسنده و فعال حقوق زنان

فرهنگ

فلسطین: راهپیمایی بزرگ بازگشت از نگاه کاریکاتوریستها

المُنیتور ـ کاریکاتور از دهه ۱۹۶۰ یکی از ابزارهای مورد استفاده در درگیری فلسطینی ها با اسرائیل به شمار می رود. ناجی العلی، طنز پرداز شجاع و برجسته فلسطینی که ملاحظه هیچکس و هیچ چیز از جمله اسرائیل و آمریکا را نمی کرد، در ۱۹۸۷ به قتل رسید. امروزه، چند تن از پیروان او سنت او را ادامه و با استفاده از مرکب اسرائیل و سیاست های آن را نسبت به فلسطینی ها  مورد انتقاد قرار میدهند. طرح های اسماعیل البوزوم، باشنده غزه، رنج مادران فلسطینی و بی اعتنایی جامعه بین المللی نسبت به فلسطینیها را به نمایش میگذارند. او به تازگی کاریکاتور هایی را درباره راهپیمایی بزرگ بازگشت در غزه و از جمله کاریکاتوری را درباره قتل محمد ایوب ۱۴ ساله به دست تک تیراندازان اسرائیلی کشید. کاریکاتوریست دیگری به نام عمر صمد اهل غزه که اکنون در سوئد زندگی میکند، می گوید هدف او افشای سیاستهای اسرائیل و رفتار آن با فلسطینیها است. بسیاری از هنرمندان بین المللی نیز در راه آرمان فلسطینیها فعالیت میکنند.‌ یکی از آنها  کارلوس لاتوف برزیلی است که شماری کاریکاتور درباره راهپیمایی بزرگ بازگشت کشیده است.

نانآورآنجلینا جولی روایتی از دشواریهای دختران افغان

بیبیسی ـآنها اول پدرم را کشتند، اولین تجربه کارگردانی آنجلینا جولی درباره تاثیر جنگ بر یک دختر جوان در کامبوج بود. حالا او تهیهکننده فیلمی است که در افغانستان اتفاق میافتد. او در مراسم افتتاحیه این فیلم گفت:”در بعضی کشورهای جهان دختر بودن دشوارتر است“. “نانآورساخته نورا توامی، فیلمسازی ایرلندی، انیمیشنی است که کارگردان و تهیهکنندگان آن زن هستند. این انیمیشن از کتاب پرفروش نویسنده کانادایی دبورا الیس اقتباس شده است. در این فیلم سارا چودری، بازیگر نوجوان کانادایی صداپیشه (دوبلور) پروانه، دختری ۱۱ سالهای است که در سال ۲۰۱۱ زیر سلطه طالبان بزرگ میشود. وقتی پدر پروانه اشتباهی دستگیر میشود، او برای نجات مادر و خواهرانش از گرسنگی لباس پسرانه به تن میکند و خودش را پسر جا میزند، چرا که زنان بدون همراه مردی از خانواده نمیتوانند از خانه بیرون شوند. با آن که این داستانی برای کودکان است اما جزئیات زندگی در زمان حکومت طالبان در افغانستان را پنهان نمیکند از جمله این که چه اتفاقی برای زنی میافتاد که بدون برقع در خیابان دیده میشد.

نقاشی‌های یک گزارشگر از مناطق جنگی خاورمیانه

اندیشه

نسل کشی را نمیتوان بدون کمک مردم محلی انجام داد

ایندیپندنت ـ رابرت فیسک: چگونه میتوان نسلکشی موفقی را سازماندهی کرد، در میان ارامنه در ترکیه یک قرن پیش، در اروپای زیر اشغال نازی ها در دهه ۱۹۴۰ یا در خاورمیانه امروز؟ بر اساس پژوهش قابل توجهی به توسط محقق جوان هاروارد که توجه اصلی آن به کشتار ارمنی ها در یک شهر ترکیه عثمانی ۱۰۳ سال پیش است، پاسخ ساده است: دولت مجری نسل کشی باید از پشتیبانی محلی در همه بخشهای مورد احترام جامعه یعنی ماموران مالیات، قاضی ها، بازپرس ها، ماموران پایین رتبه پلیس، روحانیون، وکلای دادگستری، بانکداران و دردناک تر از همه همسایگان قربانیان برخوردار باشد. رساله مشروح امید کورت درباره کشتار ارمنی ها در آنتپ در جنوب ترکیه در سال ۱۹۱۵در آخرین شماره «ژورنال پژوهش نسل کشی» منتشر شده به سلب مالکیت، تجاوز و قتل ۲۰ هزار تن از یک و نیم میلیون مسیحی ارمنی به دست ترک های عثمانی در اولین هولوکاست قرن بیستم میپردازد. او نه تنها شماری از اخراج های بهدقت تدارک یافته از آنتپ و امید سادهلوحانه کسانی را که به طور موقت نجات یافته بودند ـ قصه غم انگیزی که به بسیاری از روایت های مربوط به گتوهای یهودی در اروپای شرقی شباهت دارد ـ شرح میدهد بلکه املاک و دارایی هایی را که مقام های شهری و دهقانان از قربانیان به سوی مرگ اعزام شده غارت میکردند برمیشمارد. درست مثل یهودیان اروپا که در آغاز از کشتار همکیشان خود برکنار ماندند، ارمنی های شهر آنتپ نیز نمیتوانستند سرنوشت احتمالی خود را باور کنند. همچون خانوادههای شجاع لهستانی و چند نمونه مانند اسکار شیندلر در آلمان نازی، چند تن از ترک های شجاع نیز با نسلکشی ارمنیها به مخالفت برخاستند. جلال بی، فرماندار حلب در ۶۱ مایلی آنتپ حاضر به اخراج ارمنیها نشد. اما او را برکنار کردند ومسیحیان ارمنی آنتپ به فنا محکوم شدند. به طور اتفاقی، در هفته جاری کتاب تکان دهنده مارتین وینستون درباره تاریخ حاکمیت نازی ها در لهستان اشغالی ـ قلب تاریک اروپایی هیتلر ـ را می خواندم و متوجه شدم که یهودیان و لهستانی های ورشو، کراکو و لوبلین اغلب همان فرایند امیدهای بیپایه، همکاری و نابودی ارمنی های آنتپ را پشت سر گذاشته اند. به گفته وینستون، اقلیتی از غیریهودیان لهستان ـ و به این دلیل است که دولت لهستان تهدید کرده که هر کسی را که سخن از همکاری لهستانی ها با نازی ها بگوید، مجازات کند ـ «به طور مستقیم در فرایند کشتار مشارکت کردند»، از جمله پلیس «آبی» یعنی پاسبان های عادی با اونیفورم های آبی همیشگی و نیز دهقانان محلی در منطقه لوبلین که بسیاریشان پیش از اینکه قربانیان را به قصد کشت بزنند، اموال آنها را دزدیدند.

اسرائیل و فلسطین: قصه استعمار مدرن

دموکراسی باز ـ  بنیادهای اسرائیل ریشه در پروژهای استعماری دارد که چهره آن مدرن است اما هنوز فلسطینیها را زیر اشغال نظامی، مصادره زمین و حقوق نابرابر نگه می دارد. بر بالای تپه ای در جلیله شمالی، کلیسای کوچکی در میان آوار ها بر جا مانده است. این کلیسا آخرین ساختمان باقیمانده از روستای فلسطینی آکریت است که در پی تأسیس کشور اسرائیل در ۱۵ مه ۱۹۴۸ از جمعیت خالی و ایران شد. قصه این روستا با قصه ۵۳۰ روستای دیگر مشابهت دارد که در فرایندی موسوم به تاسیس اسرائیل در سطح بین المللی و موسوم به نکبت در میان فلسطینی هابا خاک یکسان شدند. نخستین یهودیان اروپایی در قرن نوزدهم در سواحل فلسطین پیاده شدند و شهرک های اولیه را ساختند. نیروهای صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ به طور نظام مند زمینها را در اختیار گرفتند، مردم را از خانه های آنها اخراج کردند و بسیاری از آنها را به آوارگی در اردوگاههای منزوی فرستادند. پس از هفتاد سال، زخم های نکبت هنوز باز است و اسرائیل مانع حق بازگشت بیش از ۵ میلیون آواره میشود در حالیکه شهروندی هر شخصی را که بتواند پیشینه یهودی بود را ثابت کند تضمین کرده است.

اسرائیل: سازمان تعاون اسلامی چقدر در محکوم کردن اسرائیل جدی است؟

المُنیتور ـ  سازمان تعاون اسلامی روز ۱۸ مه ۲۰۱۸ نشست اضطراری سران را در استانبول برای توجه به اعتراض های راهپیمایی بزرگ بازگشت در مرز اسرائیل و نوار غزه همزمان با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس در ۱۴ مه برگزار کرد. بیانیه نهایی این نشست شماری از اقدام ها علیه کشورهای حامی انتقال سفارت را در بر می گرفت. این بیانیه بر برقراری اقدام های اقتصادی و سیاسی علیه کشورها و دیگر موسسه های حامی فعال انتقال سفارت تأکید کرد، با این قصد که بازارهای کشورهای عضو سازمان تعامل اسلامی را به روی آنها ببندد. بیانیه همچنین اعلام کرد که محدودیت های سیاسی بر کشورهایی برقرار خواهد کرد که الحاق بیت المقدس را به رسمیت بشناسند و انتقال سفارت را حملهای به حقوق قانونی و تاریخی دانست  یکی از تحلیلگران سیاسی به نام طلال اوکیل به المُنیتور  گفت: سازمان تعاون اسلامی در اقدام های خود جدی است و به اخراج سفیر اسرائیل از ترکیه اشاره کرد. به گفته او نفوذ آمریکا در خاورمیانه در سال های اخیر کاهش یافته است. استاد علوم سیاسی در دانشگاه الازهر ابوسعدا نیز گفت اسرائیل روابط بازرگانی مهمی با شماری از کشورها دارد اجرای قطعنامه سازمان تعاون اسلامی میتواند به تقویت و گسترش کمپین تحریم بیانجامد و به انزوای اسرائیل در سطح بین المللی کمک کند.

چرا نئولیبرالیسم شوم و خطرناک است؟

ایران: قانونِ کینهتوز، حکومت قاتل

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آسو، اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، ایندیپندنت، بیبیسی فارسی، توییتر، دمکراسی باز، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، شاخص سانسور، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون نویسندگان ایران، گزارشگران بدون مرز، واشینگتن پُست، یورو نیوز

بایگانی شمارههای گذشته