شاخص جهانی صلح – راهنما: قهوهای (بسیار ناآرام)؛ زرد (ناآرام)؛ آبی روشن(متوسط)؛ آبی تیره (آرام)؛ سیاه (بسیار آرام)؛ خاکستری (به شمار نیامده)

عکس: دویچه وله

گزارش شاخص جهانی صلح: جهان در مقایسه با یک دهۀ گذشته ناآرامتر شده است

یورو نیوز ـ بنا بر گزارش سالانۀ شاخص صلح جهانی که موسسه صلح و اقتصاد (IEP) استرالیا منتشر کرد، جهان امروز در مقایسه با یک دهۀ گذشته ناآرامتر شده است. بر اساس این گزارش مهمترین دلیل کم شدن شرایط صلحآمیز در سراسر جهان، درگیریها در خاورمیانه و آفریقا بوده است که هزاران میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی هزینه به همراه داشته است. تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی، خشونتهای روی داده در سراسر جهان مبلغی حدود ۱۴.۸ تریلیون دلار آمریکا (معادل ۲ هزار دلار برای هر نفر) برای اقتصاد جهانی هزینه به همراه داشته است. بر اساس این تحقیقات، اروپا صلحآمیزترین منطقۀ جهان و در مقابل، خاورمیانه و آفریقا مناطقی با کمترین نشانۀ صلح در جهان محسوب میشوند. صلحآمیزترین کشورهای جهان عبارتند از: ایسلند، نیوزیلند، اتریش، پرتغال، دانمارک، کانادا، جمهوری چک، سنگاپور، ژاپن و ایرلند؛ ناآرامترین کشورهای جهان نیز عبارتند از سوریه، سودان جنوبی و عراق.

نقض فاحش حقوق بشر

آمریکا: سازمان ملل میگوید اقدام های بیرحمانه ترامپ نابرابری در این کشور را به سطح خطرناکی می رساند

گاردین ـ فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه نظارت بر فقر در جهان در جدیدترین گزارش خود به تندی از سیاستهای رئیسجمهوری ایالات متحده انتقاد کرد. بر اساس این گزارش:

سیاستهای دونالد ترامپ عمداً میلیونها آمریکایی را به سوی بیپولی سوق میدهد، آنها را از حمایتهای غذایی و دیگر حمایتهای اساسی دولتی محروم میکند و همزمان با مجازات فقرا، به ثروتمندترشدن ابرثروتمندان میانجامد. با وجود آنکه مزایای بهداشت و درمان و دسترسی به بیمه درمانی رو به کاهش است، طرح اصلاح مالیاتی ترامپ باعث شده است مزایای مالی در اختیار ابرثروتمندان و شرکتهای بزرگ قرار بگیرد که موجب نابرابری هرچه بیشتر در آمریکا شده است.

کاهش شدید کمکهای رفاهی دولتی اساسا باعث میشود ابعادی حیاتی از شبکه ایمنی برای فقرا که همین حالا هم پر از شکاف است از میان برود.

چهل و یک میلیون تن یا ۱۲.۱ درصد جمعیت در فقر به سر میبرند، ۱۸.۵ میلیون نفر در فقر شدید هستند و از هر سه فقیر یکی کودک است.

آمریکا دارای بالاترین میزان بیکاری جوانان در میان کشورهای صنعتی است.

شهروندان آمریکایی در مقایسه با مردم دیگر دمکراسیهای ثروتمند کمتر عمر میکنند و دچار بیماریهای بیشتری میشوند؛ بیماریهای استوایی قابل ریشه کن به شکل فزایندهای دیده میشوند.

آمریکا بالاترین میزان زندانی شدن شهروندان را دارد. بالاترین میزان اضافه وزن در میان کشورهای توسعه یافته هم متعلق به آمریکا است.

سیاهپوستها دو و نیم برابر بیشتر از سفیدپوستها در شرایط فقر زندگی میکنند و نرخ بیکاری در میان آنها بیش از دو برابر سفیدپوستان است.

زنان، اسپانیایی تبارها، مهاجران و مردم بومی آمریکا نیز با نرخ بالای فقر و بیکاری دست و پنجه نرم میکنند. دست کم پانصد و پنجاه هزار نفر در آمریکا بی خانمان هستند.

عربستان سعودی: سرکوب زنان مدافع حقوق بشربه شدت به نگرانیها دامن زده است

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ ۳۰ گروهحقوق بشری خواهان آزادی فوری این مدافعان حقوق بشر شدند. گروههای حقوق بشری امضاکننده از دولتمردان سعودی می خواهند فوری و بدون قید و شرط کلیه مدافعان حقوق بشر را که در دو هفته گذشته فقط به خاطر پشتیبانی از حقوق زنان یا فعالیت های دیگر صلح آمیز حقوق بشری در عربستان سعودی دستگیر شدهاند، آزاد کنند. به علاوه ما از دولتمردان می خواهیم فوری محل بازداشت آنها را اعلام کنند، به آنها اجازه تماس  با خانوادهها و وکلای مدافع به انتخاب خود بدهند، تحقیقات شفافی را در پیش بگیرند و به موازین عادلانه بین المللی حقوقی پایبند باشند در عین حال، ما معتقدیم که کلیه اتهام ها علیه آنها باید لغو شود و آنها فوری آزاد شوند. ما به ویژه از این نگران هستیم که بعضی از بازداشتشدگان ممکن است به خاطر فعالیت صلح آمیز و بهحق حقوق بشری خود، از جمله مبارزه در چند دهه اخیر برای لغو ممنوعیت رانندگی، به زندان محکوم شوند. طنز آمیز است که آنها یک ماه پیش از تاریخی دستگیر شدهاند که دولتمردان قرار بود سرانجام ممنوعیت رانندگی را لغو کنند و به زنان امکان قانونی رانندگی در کشور بدهند. گروههای امضاکننده دستکم نام ۱۲ مدافع حقوق بشر را در اختیار دارند که دولتمردان سعودی از ۱۵ می ۲۰۱۸ به بعد آنها را دستگیر کردهاند. گزارشهای خبری: بازداشت ۱۷ فعال مدنی در یک ماه؛ برای نخستین بار ۱۰ زن گواهینامه رانندگی گرفتند

مصر؛ فعالان مدنی در حملات سحرگاهی پلیس دستگیر شدند

دیدهبان حقوق بشر ـ پلیس و نیروهای امنیتی مصر از اوایل ماه مه سال ۲۰۱۸ در موجی از یورشهای سحرگاهی منتقدان رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی را بازداشت کردهاند. اتهامهای عنوان شده علیه آنها تنها بر اساس فعالیتهای صلح آمیز ایشان و مطالبی که در شبکههای اجتماعی منتشر کرده بودند به ایشان وارد شده است. نیروهای امنیتی چندین تن از بازداشت شدگان را در سلول های انفرادی نگهداری میکنند. کسانی که دستگیر شدهاند عبارتند از حازم عبدالعظیم، فعال سیاسی در ۲۷ ماه می؛ وائل عباس، مدافع حقوق بشر و روزنامه نگار مشهور در روز ۲۳ ماه می که نیروهای امنیتی او را پیش از اینکه به نزد دادستان ببرند ۳۶ ساعت با چشمان بسته در محلی نامعلوم نگهداری کرده بودند. دیگر بازداشت شدگان عبارتند از: شادی الغزالی حرب و هیثم محمدین هردو وکیل دادگستری؛ امل فتحی فعال مدنی؛ و شادی ابو زید طنز نویس.

آمریکا: حملات ائتلاف جهانی بهرهبری آمریکا به رقه جنایت جنگی است

عفو بینالملل ـ این سازمان در گزارش تازهای که منتشر کرده حملات هشت ماه پیش ائتلاف جهانی بهرهبری آمریکا به رقه را جنایات جنگی توصیف کرده و گفته است ائتلاف در حملات خود ضمن استفاده از سلاحهای نامتعارف جان غیرنظامیان را نادیده گرفته است. حملات آمریکا، بریتانیا و فرانسه میتوانند جنایات جنگی محسوب شوند. این کشورها از ۶ جون تا ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷، حملات هوایی بسیاری در رقه انجام دادند که مسئولیت بیش از ۹۰ درصد آنها بر عهده آمریکاست. ائتلاف جهانی بارها از سلاحهای نامتعارف در حمله به محلههای پُرجمعیت شهر استفاده کرده است. عفو بینالملل خواهان تحقیقات مستقل در زمینه جنایات جنگی در شهر رقه است.

اسرائیل: کمک بانک ها به ساختن شهرک های غیرقانونی در کرانه باختری

دیدهبان حقوق بشر ـ بزرگترین بانک های اسرائیل خدماتی را برای پشتیبانی، نگهداری و گسترش شهرکهای کوچ نشین غیر قانونی ارائه می کنند. از جمله این کمک ها تامین مالی ساختن آنها در کرانه باختری اشغالی، شامل شراکت با شرکتهای ساختمانی برای ساختن خانه بر روی زمین هایی است که به طور غیرقانونی از فلسطینیها مصادره شده است. مشارکت بانکها مستقیم و مهم است: در مالکیت پروژه های توسعه شریک میشوند و این پروژهها را تا تکمیل نهایی هدایت میکنند. انتقال جمعیت غیرنظامی قدرت اشغالگر به منطقه اشغال شده و اخراج یا انتقال جمعیت آن منطقه جنایتهای جنگی به شمار می رود. فعالیت های بانک ها گامی مهم در تامین مالی این انتقال است.

ترکیه: خواننده رپ تند زبان در خطر ۵ سال زندان

المُنیتور ـ نشئه شدن در حکومت وضعیت اضطراری ترکیه چگونه است؟ عمر سرجان ایپکچی اوغلو به تازگی به خاطر تشویق به استفاده از مواد مخدر در آهنگهای خود دستگیر شد. مجازات این کار بر اساس قانون مجازات ترکیه، تا پنج سال زندان است. دستگیری این خواننده رپ باعث جنجالی در ترکیه و خارج از آن شد. شماری از موسیقیدانان همکار او به دفاع از وی برخاستند. آلبوم او با عنوان «موادی» در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و گرچه از تبلیغ زیادی برخوردار نبوده، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. آهنگ  شبها را بیش از ۱۳ میلیون تن در اسپاتیفای شنیده اند و بیش از ۳۲ میلیون تن ویدئوی طعم شهر من را در یوتیوب تماشا کردهاند.

اسرائیل‌: ارتش یک پرستار فلسطینی را در مرز غزه کشت

کامرون: تداوم آزار قضایی و حبس خودسرانه مدافع حقوق مردمان بومی

آلمان: سیاست سختگیرانه جدید پناهندگی در ایالت بایرن اعلام شد

 سازمان ملل: آمریکا به جداسازی کودکان از خانوادههای مهاجر پایان دهد

افغانستان: به دنبالتهدید داعشدهها مکتب دخترانه در شرق تعطیل شد

مصر: تداوم حبس خودسرانه و آزار قضایی روزنامهنگار مدافع حقوق بشر آقای وائل عباس

عربستان سعودی: تهدید به انجام عملیات نظامی علیه قطر

ایران:

خواهر سام رجبی: خانوادههای فعالان محیط زیست به اعدام فرزندانشان تهدید شدهاند

رادیو فردا ـ کتایون رجبی، خواهر سام رجبی از فعالان محیط زیستی بازداشت شده در نامهای سرگشاده به حسن روحانی درباره ادامه بازداشت این فعالان و عدم پاسخگویی مسئولان از رئیس جمهوری ایران خواست تا به این موضوع رسیدگی کند. در بخشی از این نامه آمده است: “به چه مجوزی و براساس کدام اصل قانون خانوادههای نگران را تهدید میکنند و می گویند اگر بیشتر پیگیری کنند فرزندشان را اعدام خواهند کرد؟در ادامه نامه خواهر سام رجبی به آقای روحانی همچنین آمده است: “آقای رئیس جمهوری، شما در چند ماهی که از این بازداشتها گذشته تاکنون اظهار نظری درباره این دستگیریها نکردهاید.چرا اجازه میدهید که با دوستداران این مرز و بوم اینچنین رفتار شود.” خواهر این فعالان محیط زیستی در پایان نامهاش گفته که چشم امید خانواده فعالان محیط زیستی بازداشت شده به حسن روحانی است. فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر نیز در توییتر (@fidh_fa) پرسید: از فعالان زندانی دیگر چه خبر؟ #مراد_طاهباز #امیرحسین_خالقی #طاهر_قدیریان #عبدالرضا_کوهپایه #هومن_جوکار #سپیده_کاشانی #نیلوفر_بیانی

پرونده نوجوانی که با استناد به قسامه به اعدام محکوم شد

ایران وایر ـ «صالح شریعتی»، نوجوانی که در ۱۶سالگی متهم به قتل مردی به نام «رسول بهرامیان» در چاه شده بود، با توسل به «قسامه» و بدون هیچ شاهد و ادله محکمی برای انجام این جنایت، برای دومین بار پی‌درپی به قصاص محکوم شد. صالح در جریان بازجویی خشونت آمیزی که در مقابل خانواده مقتول از او شده بود، به قتل اعتراف کرد اما بعدها گفت آن اعتراف تحت فشار و شکنجه بوده و مرد مقتول در روز حادثه تعادلش را از دست داده و به علت ناایمن بودن چاه، در آن افتاده است. در جریان این پرونده، قاضی با علم شخصی، به قسم ۵۷ نفر از وابستگان مقتول اقتدا کرد و حکم به قصاص داد.

چهار تن از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه در تبریز به حبس محکوم شدند

محرومیت بهاییان از کسب و کار ادامه دارد

مولوی عبدالحمید: اهل سنت با گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب همچنان از تبعیض رنج میبرد

خانواده حاتم مرمضی از کشته شدن این زندانی سیاسی در زندان اهواز خبر دادند

 کارگران راهپیمایی کردند، پلیس به آن ها حمله کرد

پرونده بابک بهشتی؛ از تحصیل محروم و به جرم تدریس به ۵سال زندان محکوم شد

عدالت

رومانی و لیتوانی به دلیل شراکت در شکنجههایسیامحکوم شدند

دویچه وله ـ رومانی و لیتوانی هم به خاطر همکاری مجرمانه با سیا در رابطه با اعمال شکنجه در زندانهای مخفی این سازمان اطلاعاتی محکوم شدند. دیوان حقوق بشر اروپا این حکم را صادر کرد. پیشتر لهستان هم در همین رابطه محکوم شده بود. دیوان حقوق بشر اروپا پس از لهستان اینک رومانی و لیتوانی، دو کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا را نیز به دلیل همکاری با سازمان سیا در حبس غیرقانونی دو فرد مظنون به فعالیتهای تروریستی به پرداخت غرامت محکوم کرده است. طبق حکم دیوان حقوق بشر اروپا در استراسبورگ، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) همچنین در این دو کشور اروپای شرقی زندانهای مخفی داشته است. از نگاه قضات این دیوان، این دو کشور از جمله قانون منع شکنجه را نیز که از مفاد کنوانسیون حقوق بشر اروپاست، نقض کردهاند.

فرانسه: بر اساس حقوق بینالمللی قضایی، جنایتکاران جنگی نه ملیت دارند نه دین و مذهب

رادیو بینالمللی فرانسه ـ به نوشته اومانیته، امانوئل ماکرون به بهانه پرهیز از یهودستیزی، از اِعمال تحریم بر اسرائیل و بایکوت نتانیاهو سرباز میزند در صورتی که بر اساس حقوق قضایی بینالمللی جنایتکاران جنگی نه ملیت دارند نه دین یا مذهب.

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا: انزوای کامل در جلسه شورای امنیت درباره غزه

بیبیسی ـ در حالی که آمریکا با وتوی قطعنامه پیشنهادی کویت درباره خشونتهای خونین اخیر در غزه مانع از تصویب آن در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد شد، پیشنویس پیشنهادی آمریکا که در آن حماس مقصر معرفی شده بود هم نتوانست حتی یک رای مثبت به غیر از خود آمریکا کسب کند. پیشنویس کویت که در آن از به کارگیری خشونت فزاینده اسرائیل انتقاد شده بود ۱۰ رای مثبت، و ۴ رای ممتنع داشت و تنها با یک رای مخالف نماینده آمریکا وتو شد. پیشنویس آمریکا که در آن گروه حماس مقصر خشونتهای خونین در نوار غزه و مرز این منطقه با اسرائیل معرفی شده بود با ۱۱ رای ممتنع و ۳ رای مخالف در برابر تنها رای مثبتی که آمریکا به خودش داده بود ناکام ماند. این که آمریکا پیشنویسی را در جمع ۱۵ عضوی شورای امنیت طرح کند و تنها موافق آن خودش باشد، بیسابقه است.

اسرائیل: یهودی ها می توانند علیه اشغال اعتراض کنند، اما فلسطینیها خیر

واشینگتن پُست ـ  عکس ها و ویدیوهایی که سربازان اسرائیلی را در حال تیراندازی با گلوله های جنگی به سوی فلسطینیهایی که اکثراً غیرمسلح هستند در سوی دیگر نوار مرزی غزه، در هفته های گذشته ناظران در سراسر جهان را تکان داده است. از ۳۰ مارچ به بعد نیروهای اسرائیلی با سرکوب اعتراض ها در غزه، ۱۱۸ تن را کشته و بیش از ۱۳ هزار تن را زخمی کرده اند. از این عده، ۱۱۳۶ تن کودک بودند. سخنگوی نیروهای دفاع اسرائیل به تازگی با تاسف گفت که شمار کشتهها و زخمیها بسیار به ضرر ما بوده است. اکنون دولت اسرائیل می خواهد از وجود ویدیو ها در مورد تیراندازی به مردم جلوگیری کند، اما نه با صدور دستور برای خاتمه دادن به تیراندازی بلکه با بررسی قانونی که فیلم برداری یا عکس گرفتن از عملیات نظامی را «به قصد تضعیف روحیه سربازان نیروهای دفاعی اسرائیل و باشندگان این کشور» ممنوع کند. حتی اگر این لایحه به تصویب قانونی نرسد، این واقعیت که پارلمان اسرائیل به بررسی آن میپردازد، وضعیت کنونی آزادیها در اسرائیل را به نمایش میگذارد. حفظ چندین دهه اشغال به سرکوب سامانمند مخالفت در هر دو سوی مرز بستگی دارد. اسرائیل سطوح مختلفی از کنترل را بین رود اردن و دریای مدیترانه اعمال می کند و میزانی از مخالفت و انتقاد را اجازه می دهد، اما این موضوع بستگی دارد که چه کسی هستید، علیه چه چیزی اعتراض می کنید و در کجا.

ترکیه: آخرین حرکت اردوغان به سوی استبداد

دموکراسی باز ـ انتخابات با دموکراسی برابر نیست. انتخابات ناگهانی به حزب های مخالف امکان تدارک، تبلیغ برای نامزدها یا بنا کردن پایههای حمایتی را نمی دهد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده است که انتخابات ریاست جمهوری که قرار بود در نوامبر ۲۰۱۷ برگزار شود در تاریخ ۲۴ جون ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد. این آخرین گام در اقدام هایی است که در راه دور شدن از دموکراسی رقابتی در ترکیه برداشته می شود. به علاوه، مهم است که درک کنیم که این انتخابات عادی نیست. این انتخابات پایان دموکراسی پارلمانی ترکیه در نیم قرن گذشته و جایگزینی آن با نظام ریاست جمهوری است. رای دهندگان ترکیه با اکثریت کمی به این تغییرات در همه پرسی آپریل ۲۰۱۷ رای دادند. ۱۸ اصلاحیه قانون اساسی که تصویب شد اختیارات گسترده ای به رئیس جمهوری می دهد و پست نخست وزیر را حذف می کند. از جمله این اختیارات تازه، انتصاب وزرا، تدارک بودجه، انتخاب اکثریت قاضی های ارشد، تعیین بعضی قوانین با حکم ریاست جمهوری، اعلام وضعیت اضطراری و انحلال پارلمان است. مخالفان از این نگران هستند که این تغییرات هرگونه کنترل بر تمایلات دیکتاتوری اردوغان را از بین خواهد برد.

بورکینافاسو: لغو مجازات اعدام؛ یک پیروزی دشوار

عفو بینالملل ـ قانون جدید تصویبی مجازات اعدام  را از لیست مجازاتهای ممکن در بورکینافاسو حذف کرده است. این کشور از سالها پیش مجازات اعدام را درعمل کنار گذاشته بود و با تصویب این قانون در مجلس  یک گام مثبت به جلو بر داشته است.  بورکینافاسو اکنون به جمع ملتهایی پیوسته است که این مجازات بی رحمانه را برای همیشه به تاریخ سپردهاند. آخرین اعدام در بورکینافاسو در سال ۱۹۸۸ صورت گرفت. طی بیست سال گذشته در بنین، ساحل عاج، گینه، سنگال و توگو در غرب آفریقا به همراه جمهوری کنگو، بوروندی، گابن، رواندا و ماداگاسکار  مجازات اعدام برای همه جرایم لغو شده است.

آلمان: گروهی از سیاستمداران خواهان اخراج سفیر آمریکا شدند

ایران:

عبدالکریم لاهیجی: استقلال وکیل از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی هدف قرار گرفته است

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ رادیو زمانه با آقای عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران و رئیس افتخاری فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، و خانم شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، دربارهی «فهرست ۲۰ نفره اعلام شده وکیلان دادگستری مورد تأیید رییس قوه قضاییه به دادسراهای تهران برای پذیرش وکالت پروندههای امنیتی» گفتوگو کرده است.

عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و فعال حقوق بشر مقیم فرانسه در پاسخ به این سوال به زمانه میگوید: «تمام این اقدامات، تلاشها و کوششها برای محدود کردن دخالت وکیل در پروندههای سیاسی برخلاف قانون استقلال کانون وکلا و به قصد از بین بردن استقلال وکیل است.» به گفته لاهیجی وکالت دادگستری یک حرفه آزاد است و مرجعی که به وکیل دادگستری اجازه و پروانه وکالت میدهد کانون وکلای دادگستری است که به موجب قانون نهادیست مستقل: «لایحه قانونیای که دکتر {محمد} مصدق در زمان نخست وزیری به تصویب رساند و بعد تبدیل به قانون استقلال کانون وکلای دادگستری شد در این مورد صاحب اعتبار است منتها جمهوری اسلامی تنها یک سال پس از استقرار به مبارزه علنی با کانون وکلا پرداخت به این خاطر که نمیخواست وکلای دادگستری در محاکمهها و پروندههای سیاسی دخالت کنند.» گزارشهای مرتبط: فهرست وکیلان مورد تأیید قوه قضائیه در تهران: حذف وکیلان زن، حقوق بشری و مدیران کانون وکلا ؛ اعتراض وکلای ایرانی بهفهرست ۲۰ نفرهمورد تأیید قوه قضاییه

آزادی عارف و محمد زارع، فعالان محیط زیست اهل گناوه با تودیع قرار

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

 فلاکت به عنوان استراتژی: هزینه انسانی جنگ

گروه بین المللی بحران ـ  میزان آوارگی و گرسنگی در جنگ های سراسر جهان رو به افزایش است تاکتیک های مورد استفاده رهبران، دولت ها و گروه های مسلح غیر دولتی دلیل مهمی در بروز این فلاکت است. از سوریه تا یمن، از سودان جنوبی تا ونزوئلا، جنگ و بحران سیاسی به رنج و بدبختی انسانی در مقیاسی دامن می زنند که طی یک نسل گذشته مشاهده نشده است. شمار مردمی که در سراسر جهان در اثر درگیری و آزار و تعقیب آواره شده اند در پایان سال ۲۰۱۶، ۶۵.۵ میلیون بود که بالاترین شمار پس از جنگ جهانی دوم به شمار می رود. آماری که در اوایل ماه می منتشر شده نشان می دهد که در سال ۲۰۱۷ شمار آوارگان داخلی ۱۱.۸ میلیون افزایش یافته است. این میزان دو برابر ۶.۹ میلیون مربوط به سال ۲۰۱۶ است. شمار مردمی که در سراسر جهان، به طور عمده به دلیل درگیری و بی ثباتی دچار گرسنگی شدید هستند، در سال ۲۰۱۷ در ۱۸ کشور به ۷۴ میلیون تن رسید. این روند روشن است.: جنگ و بحران بیش از پیش زندگی ها را نابود می کنند و مردم بیشتری را به سوی قحطی و به دور از خانه هایشان روانه میکنند. اما این فلاکت فقط ناشی از جنگ و خشونت نیست. بلکه رویه رهبران، دولتها یا گروههای مسلح غیر دولتی در پیگیری هدف های نظامی و سیاسی خود نیز در این موضوع موثر است.

روسیه: نقض حقوق کارگران سازنده ورزشگاه های جام جهانی

دیدهبان حقوق بشر ـ «کارفرماها ما را تهدید میکنند که در صورت شکایت، ما را بدون پرداخت مزد اخراج خواهند کرد و حتی ممکن است پلیس را صدا کنند اینها سخنان یکی از کارگران است که در ساختن ورزشگاه روستوف در جنوب روسیه، محل بازی برزیل و تیم های دیگر، شرکت داشته است. این سازمان با ده ها تن از کارگران در ۶ ورزشگاه از ۱۲ ورزشگاه گفتگو کرده است. بعضی از کارگران روس، اما بسیاری نیز مهاجرانی از کشورهای اتحاد شوروی پیشین، مثل بلاروس در آسیای مرکزی و اوکراین بودند. ارعاب، شرایط سخت کاری، نداشتن تجهیزات ایمنی، کار در هوای بسیار سرد منهای ۲۵ درجه بعضی از مشکلات بودند. به اعلام یکی از اتحادیه های بین المللی کارگری، دستکم ۲۱ کارگر در اثر حوادث کاری در حین ساختن ورزشگاه ها برای جامجهانی جان خود را از دست دادند. یکی دیگر از مشکلات، خودداری شرکتهای ساختمانی روس از رعایت قوانین روسیه دربارهی بستن قرارداد کار و پرداخت مزد مناسب بود. بعضی از کارگران قراردادهای خود را بسیار دیر دریافت کردند و بعضی اصلا دریافت نکردند. یک کارگر ازبک در روستوف به ما گفت که او و ۵۰۰ همکارش سه ماه مزد دریافت نکردهاند.

افغانستان: نیمی از کودکان به ویژه دختران از سوادآموزی محرومند

اجساد دهها پناهجو در سواحل ترکیه و تونس پیدا شد

آمریکا: گوگل قرارداد جنجالی خود با پنتاگون را تمدید نمیکند

اردن: تظاهرات اعتراضی مردم ادامه دارد

دفاع از حقوق بشر

فرانسه: فروش اسلحه، «شاخصهای حضور» در یمن و ضرورت اصلاحات در سازوکارهای کنترل

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ تحقیق ما ۱۵ «شاخص حضور» احتمالی صنایع اسلحه سازی فرانسه در جنگ در یمن را آشکار میسازد. فدراسیون به همراه  دیدهبان اسلحه خواهان تشکیل کمیسیون دائمی پارلمانی برای کنترل بر صادرات اسلحه است. فدراسیون، دیدهبان اسلحه، جامعه حقوق بشر فرانسه (LDH) و مجمع عربی خواهران حقوق بشر (SAF)  «شاخصهای حضور» تجهیزات نظامی فرانسه مورد استفادهی ائتلاف سعودی در یمن را افشا و بر تناقضهای سیستم فروش اسلحه فرانسه تأکید میکنند. در این گزارش تحویل گستردهی اسلحه به عربستان سعودی و امارات متحده عربی پیش و پس از درگیری، سازگار کردن بعضی از لوازم تحویلی با شرایط واقعی سرزمین یمن (به ویژه از طریق قرارداد دوناس) و شاخصهای حضور تجهیزات نظامی فرانسوی در یمن به شرح آمده است. این گزارش به ویژه به استفادهی احتمالی اقلام زیر در یمن توجه دارد: توپهای سزار که طی جنگ شرکت نکسترفروخته است و گویا در دسامبر ۲۰۱۵ برای درهم کوبیدن یمن از شهر نجران در عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفته است؛ تانکهای لِکلِرک که در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به عربستان سعودی و امارات متحده عربی فروخته شده و گویا طی نبرد عدن در ۲۰۱۵ مورد استفاده قرار گرفته است؛ پهپادهای جاسوسی اس دی تی آی و پهپادهای کوچک  ایرباس دی آر اِی سی؛ بالگردهای کوجار ایرباس که مختص انتقال نیرو است؛ خودروهای ضد گلوله که در ۲۰۱۶ تحویل شده و احتمالا در ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار گرفتهاند؛ ناوشکنهای فرانسوی که در سواحل یمن به عنوان بخشی از محاصره برقرار شده به وسیله ائتلاف مورد استفاده قرار گرفته (و گاهی حمله کردهاند) که بر اساس حقوق بینالمللی غیرقانونی است.

نیکاراگوئه: سازمان های حقوق بشر از مجمع عمومی سازمان های کشورهای قاره آمریکا خواهان توجه به وضعیت حقوق بشر شدند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ دهها سازمان حقوق بشری بین المللی و منطقه ای آمریکای لاتین از گسترش خشونت پس از یک ماه تظاهرات با خواست خروج صلحآمیز و دموکراتیک از بحران رویاروی کشور از ۱۸ آپریل تا کنون به شدت ابراز نگرانی کردند. آشکار است که در این وضعیت وخامت آمیز، واکنش به خواست های مردمی و توصیههای نهادهای بین المللی باید گفت گو درباره مرگ مشارکت کنندگان در تظاهرات و خشونت علیه آنها باشد. در پی دیدار هیئت کمیسیون حقوق بشر کشورهای قاره آمریکا، این نهاد توصیه های مقدماتی خود را بر پایه اطلاعات دریافتی از چندین نهاد و از جمله جامعه مدنی ارائه کرد. سازمان های ما از فعالیت کمیسیون طی دیدار آن استقبال میکنند و آن را گامی اساسی در راه آشکار شدن وضعیت وخیم سیاسی و اجتماعی کشور و نیز تشخیص نقض فاحش حقوق بشر می دانند.

فرانسه: اعتراض سیاستمداران و روزنامهنگاران علیه سفر بنیامین نتانیاهو

رادیو بینالمللی فرانسه ـ  گروهی از سناتورهای فرانسوی که اغلب آنان کمونیستهستند، روز سهشنبه پنجم ژوئن، همزمان با سفر نخست وزیر اسرائیل به پاریس، با انتشار بیانیهای خواستار لغو رویداد فرهنگیفصل دوجانبه اسرائیلفرانسهشدند که به مناسبت هفتاد سالگی تشکیل دولت اسرائیل در دو کشور در حال برگزاری است و تا شش ماه آینده ادامه دارد. در مقابل، این سناتورها با اشاره به سیاست فرانسه در برابر رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی در دهه ١٩٨٠، از دولت فرانسه خواستهاند تا تدابیر و تحریمهایی به ویژه اقتصادی را برای متقاعد کردن اسرائیل به رعایت حقوق بینالملل اتخاذ و اعمال کند. به عقیده این سناتورهای فرانسوی، سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به پاریس، نشاندهنده «انفعال» فرانسه دربرابر دولت تلآویو است.

امارات متحده عربی: نامهی سرگشاده به شهردار منچستر بزرگ دربارهی تعیین خیابانی به نام احمد منصور و آزادی او

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ ۳۱ سازمان بین المللی و منطقهای حقوق بشری، از جمله فدراسیون، با ارسال نامهای به اندی بِرنهام، شهردار منچستر بزرگ در بریتانیا خواهان حمایت از تعیین خیابانی به نام مدافع حقوق بشر احمد منصور شدند. سازمانهای امضا کنندهی زیر با این نامه از شما درخواست میکنند تا از آزادی مدافع حقوق بشرِ برنده جایزهی مارتین اِنالز، احمد منصور که در هفتهی جاری به خاطر فعالیتهای حقوق بشری خود به ده سال زندان محکوم شد، پشتیبانی کنید. ما بر این باوریم که پشتیبانی شما با افزایش آگاهی در مورد پروندهی او از طریق تعیین خیابانی به نام او در منچستر تسهیل خواهد شد. احمد منصور مبارز طرفدار دموکراسی و حقوق بشر است که به طور علنی انتقاد خود از نقض جدی حقوق بشر در امارات متحده عربی را بیان کرده است. دادگاه امنیت کشور در ابوظبی منصور را به خاطر «اهانت به جایگاه و حیثیت امارات متحده عربی و نمادهای آن»، از جمله رهبران آن و نیز به خاطر «کوشش برای ضربه زدن به رابطهی امارات متحده عربی با همسایگان آن از طریق نشر گزارشها و اطلاعات غلط در رسانههای اجتماعی» در تاریخ ۲۹ مه ۲۰۱۸ به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. گزارشخبری: محکومیت ۱۰ ساله فعال حقوق بشر  به دلیلبدنام کردن کشور در شبکههای اجتماعی

بنگلادش: به معافیت از مجازات در مورد نقض جدی حقوق بشر پایان دهید

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ دستکم ۱۲۱ تن در حمله های پلیس به خانه ها مظنونان به قاچاق مواد مخدر از جمله اعضای خانواده های آنها کشته شدهاند. بعضی از افراد کشته شده در قاچاق مواد مخدر شرکت نداشتند و بعضی نیز از مخالفان شناخته شده سیاسی بودند.

بحرین: ۵ سال زندان بیشتر برای نبیل رجب

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ در پی تایید حکم ۵ سال زندان در دادگاه تجدید نظر، نبیل رجب ۷ سال در زندان خواهد ماند. ما از دولتمردان می خواهیم او را فوری آزاد کنند. مخالفت شرمآور دادگاه عالی کیفری با درخواست تجدید نظر نبیل رجب در پرونده توییتر به خاطر محکوم کردن حمله های هوایی ائتلاف سعودی در یمن و افشاگری درباره شکنجه گسترده در زندان جاوِ بحرین، پنج سال بر زندان او افزود. دولتمردان بحرین باز هم می کوشند آزادی بیان را ممنوع کنند. شهر پاریس در روز ۶ جون نبیل رجب را به شهروندی افتخاری پذیرفت.

شهروندان به خاطر تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا را به دادگاه میبرند

آرژانتین: لغو مسابقه فوتبال با اسرائیل؛ فلسطینیها استقبال کردند

ایران:

بیانیه نرگس محمدی و عبدالفتاح سلطانی: سلول انفرادی مصداق شکنجه روانی است

رادیو زمانه ـ عبدالفتاح سلطانی و نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که دوران محکومیت خود را در زندان میگذرانند، در بیانیهای به وضعیت فعالان مدنی در حوزه محیط زیست و متهمان دراویش که در سلول انفرادی بهسر میبرند، اعتراض کرده و آن را مصداق شکنجه روانی دانستهاند. «سلول انفرادی، شکنجهای روانی جهت تحت فشار قرار دادن متهم، و امری خلاف قانون، شرع، حقوق بشر و موازین اخلاقی و انسانی بوده و هرگونه اقرار و اعتراف متهم تحت شرایط طاقتفرسای سلول فاقد اعتبار و ارزش حقوقی و شرعی میباشد

اعدام تحت هر شرایطی نوعی قتل دولتی است؛ نامه هفت تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج

پارلمان اروپا خواهان آزادی زندانیان دوتابعیتی شد

زنان

عربستان سعودی: پارلمان اروپا قطعنامه ای محکم در باره مدافعان حقوق زنان صادر کرد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ پارلمان اروپا در آخرین نشست خود در تاریخ ۳۱ می با اکثریت قاطع قطعنامه ای را درباره مدافعان حقوق زن تصویب کرد. این قطعنامه با قاطعیت سرکوب جاری مدافعان حقوق بشر را که «به خاطر مبارزه علیه ممنوعیت رانندگی زنان و به خاطر الغای نظام قیمومیت مردان شهرت دارند» محکوم کرد و از دولتمردان سعودی خواست تا به کلیه شکل های آزار علیه آنها، از جمله در سطح قضایی، پایان دهند. پیش از تصویب قطعنامه، فدراسیون دیدارهای دادخواهی مهمی برای ارائه یافته های خود درباره تبعیض علیه زنان و مدافعان حقوق بشر زن در عربستان سعودی که در گزارش تازه آن «زنان محکوم به سکوت» ارائه شده، برگزار کرد.

لبنان: زنان مصمم هستند برای مشارکت سیاسی بیشتر به مبارزه ادامه دهند

المُنیتور ـ  در اوایل ماه می ۲۰۱۸ انتخابات پارلمانی در لبنان برای گزینش نمایندگان در نظام تازه نمایندگی تناسبی برگزار شد. ۶ تن از ۱۲۸ نماینده انتخاب شده زن هستند. این شمار کم با توجه به اینکه از ۹۷۶ نامزد ۱۱۱ تن زن بودند، حتا کمتر به نظر می رسد و نشان می دهد که برای زنان چقدر دشوار است که قانونگذار و تصمیمگیر بشوند. پیش از این، بعضی ها گمان می کردند که مشکل خود زنان هستند که ترجیح می دهند در انتخابات شرکت نکنند. انتخابات نشان داد که زنان می خواهند در روند تصمیم گیری ملی مشارکت کنند، اما با مانع هایی بر سر راه خود رو به رو هستند. در انتخابات اخیر، سه زن از «جنبش آینده» انتخاب شدند که هر سه سنی هستند. یکی از آنها بهیه حریری خواهر نخست وزیر مرحوم رفیق حریری است که از سال ۱۹۹۲ نماینده پارلمان بوده است.

بوسنی: زنان قربانی شکنجه جنسی جنگ پس از دو دهه

سقط جنین: آزادی یک انتخاب

ایران:

استکهلم در انتظار مهمانان کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان

رادیو زمانه ـ بیست و نهمین کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان ایران از ۸ تا ۱۰ ژوئن ۲۰۱۸ در شهر استکهلم برگزار میشود و موضوع آن «متحدان جنبش زنان ایران در منطقه و جهان» است. در کنفرانس امسال بنیاد پژوهشهای زنان به درهمتنیدگیِ نابرابریهای جنسی و جنسیتی با سایر بیعدالتیهای طبقاتی، مذهبی، قومی و نژادی، و نیز وجوه اشتراک میان مطالبات، آرمانها و اهداف جنبشهای فمینیستی با آرمانها و درخواستهای سایر جنبشهای عدالتخواهانه و ضرورت یافتن راهکارهایی برای همکاریهای مشترک پرداخته میشود.

شرم جایی برای آگاه کردن دختران دهه شصت نگذاشت

فرهنگ

چهرههای گوناگون مقاومت

رادیو زمانه ـ نمایش «زندگیهای ساکنِ مقاومت» که برای نوجوانان نوشته شده به مناسبت سالگرد شکست نازیها و پیروزی رسمی هلند بر فاشیسم(۵ می ۱۹۴۵) از ۲۳ آوریل تا ۵ ژوئن بر صحنه رفته و جز دو سه بازیگر حرفهای، سایر بازیگران آن نوجوان و آماتورند. نمایش درباره فعالیت دو زن هنرمند هلندی است که در جریان اشغال هلند توسط ارتش نازی، در جنبش مقاومت فعال بودند و ۵۲ کودک و نوجوان یهودی شهر لاهه را  پناه و از مرگ نجات دادهاند.

ایران: در نکوداشت ملیحه تیرهگل: ۴۰ سال پژوهش در زمینه ادبیات تبعید

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است.وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، توییتر، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو بینالمللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، گاردین، گروه بینالمللی بحران، واشینگتن پُست، یورو نیوز

بایگانی شمارههای گذشته