تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمندی در زمینه‌ی های گوناگون حقوق بشر گرد هم می آورد.

یمن: خطر وخیم تر شدن بدترین بحران انسانی عکس: یحیی ارحاب/EPA-EFE/Shutterstock در واشینگتن پُست

نقض فاحش حقوق بشر

یمن: مهمترین راه ورودی غذا و دارو به یمن هدف حملات ائتلاف به رهبری عربستان قرار گرفته‌‎است

بیبیسی ـ پس از یک سری بمبارانهای هوایی، نیروهای زمینی منتظر چراغ سبز برای ورود به شهر هستند. سازمان های امداد هشدار داده بودند که این حمله ها می تواند به یک فاجعه انسانی منجر شود. بندر حدیده سه سال است که در کنترل حوثی هاست. سازمان ملل: حمله به حُدیده میتواند ۲۵۰هزار تن را به کشتن دهد؛ یمن: نامه مشترک سازمان های غیردولتی به رئیس جمهور فرانسه ماکرون با نگرانی از حمله به بندر حدیده

گواتمالا: قتل هفت مدافع حقوق بشر در چهار هفته

عفوبینالملل ـ دولتمردان گواتمالا باید برای محافظت از مدافعان حقوق بشر دست به اقدام های فوری و موثر بزنند و تحقیقات کامل، غیر جانبدارانه و مستقلی در باره کلیه حمله ها به آنها در پیش بگیرند. در یک ماه گذشته، ۷ مدافع حقوق بشر به قتل رسیده اند. این هفت تن همگی در دفاع از زمین، منطقه یا محیط زیست جوامع خود فعال بودند. 

اسرائیل: در اعتراضات مرز غزه چهار فلسطینی کشته و صدها تن زخمی شدند

خشونتاسرائیل علیه معترضان فلسطینی در نواز غزه مصداق جنایت جنگی است

عربستان سعودی: دادگاه ۴ نفر را به اتهام ارتباط با ایران به مرگ محکوم کرد

سازمان ملل عربستان سعودی را به سوءاستفاده از قوانین ضدتروریسم برای توجیه شکنجه متهم کرد

مصر: تداوم حبس خودسرانه مدافع حقوق بشر خانم امل فتحی

فرانسه/اسرائیل: مشارکت سه شرکت فرانسوی در ساخت شهرک های بیت المقدس شرقی

ایران:

وکیل حقوق بشری سرشناس امروز بازداشت شد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر ـ مشارکت فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ـ اعلام کرد: دولتمردان ایران باید فوری وکیل حقوق بشری خانم نسرین ستوده را آزاد کنند و به کلیه اقدام های آزاردهنده علیه او پایان دهند. نیروهای امنیتی امروز خانم نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری برجسته و برندهی جایزهی ساخاروف پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۲ را در تهران دستگیر و به زندان اوین منتقل کردند. خانم ستوده در روز ۵ جون ۲۰۱۸ (۱۵ خرداد) در صفحهی فیس بوک خود مطلبی منتشر کرد که در آن از اعتراض خود و دخترش به مالک یک نمایشگاه ماشین فروشی به خاطر پخش نوحه از بلندگو در خیابان خبر داد. او گفت که آنها از مالک ماشین فروشی خواستهاند تا صدای بلندگو را قطع و حقوق شهروندان را رعایت کند، اما مالک ماشین فروشی تهدید کرده که پلیس را خبر میکند. نسرین ستوده امروز بازداشت شد؛ نسرین ستوده برای اجرای حکم پنج سال زندان بازداشت شده است

افزایش شمار کارگران بازداشتی در اهواز؛ اعتراضها همچنان ادامه دارد

ایران وایر ـ گزارش‌‌ها از بازداشت گروهی از کارگران «گروه ملی صنعتی فولاد اهواز» مقابل ساختمان استانداری خوزستان حکایت دارد. گزارش شده که ماموران پلیس صبح روز سهشنبه (۲۲ خرداد) اقدام به بازداشت ۱۰ کارگر دیگر کردهاند که با این بازداشتها شمار کارگران بازداشتی معترض به ۶۰ نفر رسیده است. کارگران «گروه ملی صنعتی فولاد اهواز» سه روز است اقدام به برپایی تجمع و راهپیمایی کردهاند که تاکنون منجر به بازداشت تعداد قابل توجهی از آنها شده است. این کارگران بیش از سه ماه است که حقوق دریافت نکردهاند. آنها سال گذشته با اعتصاب، راهپیمایی و برگزاری تجمعهایی در مقابل استانداری خوزستان توانسته بودند دو ماه از دستمزد معوقه خود را دریافت کنند. با ایستادگی اعتصابیون، اکثر کارگران بازداشتی آزاد شدند

وکیل محمد ثلاث درویش گنابادی محکوم به اعدام: دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی را رد کرد

رامین حسینپناهی فعال سیاسی کُرد در آستانهی اعدام

دیوان عالی کشور حکم اعدام ۸ نفر از نیروهای منتسب به داعش را تأیید کرد

ایرج توبه ایها، فعال صنفی معلمان در نجف آباد بازداشت شد

چهار تن از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه در تبریز به حبس محکوم شدند

دو فعال دانشجویی بازداشت شده در اعتراضات سراسری دیماه به ۱۶ سال زندان محکوم شدند

ممنوع شدن خرید و فروش زمین و ملک برای بهاییان در سرخرود استان مازندران

بازداشت فرهاد جعفری، نویسنده و روزنامهنگار در مشهد

از ادامه بازداشت فعالان محیط زیست تا محکومیت فعالان مدنی و رسانهای

عدالت

مکزیک: گزارش دربارهی مسئولان نظامی و غیرنظامی به دادگاه بین المللی جزایی به خاطر ارتکاب جنایتهای ضد بشریت در چیهواهوا

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ قتلها، شکنجه، خشونت جنسی و ناپدید کردنهای قهری که ارتش در نخستین مرحلهی عملیات مشترک چیهواهوا علیه مردم غیرنظامی مرتکب شده جنایتهای ضد بشریت به شمار میرود. بلندپایهترین مسئولان ارتکاب فجایع در چیهواهوا هنوز مورد تحقیق یا پیگرد قرار نگرفتهاند و مجازات نشدهاند. دادگاه بین المللی جزایی باید اقدام کند. سازمانهای امضا کنندهی زیر امروز گزارشی را درباره جنایتهای ضد بشریت که ارتش مکزیک طی مرحلهی نخست عملیات مشترک چیهواهوا بین سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ مرتکب شده به دادستانی دادگاه بین المللی جزایی ارائه کردند. بر اساس یافتههای سازمانهای امضاکننده، فجایعی که در آن ایالت مرزی رخ داده جنایتهای ضد بشریت به شمار میرود و بنابراین باید دادگاه بین المللی جزایی دربارهی آنها تحقیق کند.

جمهوری آفریقای مرکزی: تبرئه ژان پیر بمبا در دادگاه تجدیدنظر، توهینی به هزاران قربانی

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ شعبه تجدیدنظر دادگاه بین المللی جزایی با اکثریت آرا تصمیم به لغو محکومیت ژان پیر بمبا در شعبه مقدماتی گرفت و او را تبرئه کرد. فدراسیون و همکاران آن در جمهوری آفریقای مرکزی که جنایت های منسوب به نیروهای ژان پیر بمبا را در جمهوری آفریقای مرکزی در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ ثبت و موضوع را به دادگاه بین المللی جزایی ارجاع کرده بودند، تاسف خود را از این رای ابراز میکنند، زیرا این حکم این جنگ سالار رابی تقصیر میشناسد و قربانیان را بدون امکان دستیابی به چاره باقی میگذارد.

سوریه: سازمان ملل خواستار تحقیق در مورد حملات مرگبار منتسب به روسیه شد

دیوان دادگستری اروپا: قانون آزادی تحرک در اتحادیه اروپا باید شامل زوجهای هم جنس بشود 

ایران: منیره برادران در بیست و نهمین کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان: دادخواهی و عدالتجویی مساله زنان است

رادیو زمانه ـ در دومین روز بیست و نهمین کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان در استکهلم، منیره برادران، فعال حقوق زنان، نویسنده و زندانی سیاسی سابق مقالهای با عنوانجایگاه حرکتهای «مادران دادخواه» در جنبش زنان کجاست؟ارائه کرد. در این مقاله، منیره برادران به تفاوتها و شباهتهای جنبشهای «مادران میدان مایو»، «مادران شنبه استانبول» و «مادران خاوران» پرداخت. او این سوالها را با مخاطبان خود در میان گذاشت که آیا دادخواهی امری زنانه است و چرا در این حرکتها زنان پایه و اساس قرار گرفتند؟

حقوق مدنی و سیاسی

اسرائیل: مجمع عمومی سازمان ملل «خشونت اسرائیل» علیه فلسطینیها را محکوم کرد

رادیو فردا ـ مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در قطعنامهای استفاده «بیرویه و بیش از حد زور» توسط اسرائیل علیه فلسطینیها در غزه را محکوم کرد. به گزارش رویترز، این قطعنامه با اکثریت آرا به تصویب رسید. ۱۲۰ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند و در مقابل هشت کشور از جمله آمریکا، اسرائیل و استرالیا به آن را رأی منفی دادند. ۴۵ کشور هم به این قطعنامه رای ممتنع دادند. پس از آن که آمریکا پیش نویس قطعنامه کویت در محکومیت «خشونت اسرائیل علیه فلسطینی ها» را در شورای امنیت وتو کرد، الجزایر، ترکیه و فلسطینیها قطعنامه مشابهی را در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کردند. در همین حال، آمریکا روز چهارشنبه تلاش کرد تا متممی به پیش نویس این قطعنامه اضافه کند. اما این متمم نتوانست آراء لازم را کسب کند. رویترز میگوید، در اعتراضات فلسطینی ها در مرز غزه با اسرائیل از۳۰ مارس تاکنون بیش از ۱۲۰ فلسطینی کشته شدند. بیشترین تعداد کشتهها در روز ۲۴ اردیبهشت همزمان با انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم بوده است. به گزارش دویچه وله در تظاهرات آخرین جمعه ماه رمضان در روز هشتم جون در نوار غزه، دستکم چهار فلسطینی کشته و بیش از ۵۰۰ نفر زخمیشدند.

ایران:

عبدالکریم لاهیجی: تصویب و اجرای طرح «عفو عمومی» به این زودیمیسر نیست

اعتصاب غذای دراویش زندانی در اعتراض به «نقض گسترده حقوق»

تحصیل حق است نه امتیاز؛ نگاهی به سرنوشت دانشجویان ستارهدار

مجلس تکلیف لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را مشخص کند

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آنچه معلمان معترض آمریکایی میتوانند از اعتراضات معلمان ایرانی بیاموزند

آلمان: نابرابریهای جهانی؛ موضوع «همایش جهانی رسانهها» ۲۰۱۸ در دویچهوله

آفریقای جنوبی: فعالان از جوامع تحت تاثیر فعالیت های معدنی خواهان پاسخگویی شرکتها و دولت در مورد نقض حقوق طی تعطیلی معادن شدند

اتحادیه اروپا: موضعگیری مشترک فدراسیون و سازمان های دیگر درباره برنامه عمل در مورد رفتار مسئولانه  حقوق بشری در اقتصاد

زندگی پرمشقت کودکان کار در جهان

ایران:

۵ ساعت مبارزه با کار کودک

آموزش رایگان و حقوقی که از کودکان مهاجر و تهیدست پایمال میشود

آموزش گرانتر شد: شهریه مهدکودکها ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش مییابد

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست

اتحادیه اروپا: زمان هدایت یمن به سوی صلح فرا رسیده است

شبکههای ترکیبی اطلاعات منطقهای ـ پس از بیش از سه سال جنگ یمن در آستانه جنگ شدیدتری است. ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی تهاجمی را علیه بندر حدیده در دریای سرخ در پیش گرفته است که می تواند یمن رادر تلاطم بیشتری فرو برد، بحران انسانی آن را عمیق تر کند و بر حمله های موشکی شورشیان حوثی به آن سوی مرز بیافزاید. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از این امکان برخوردارند که از گسترش جنگ به سوی مرحله ای مرگبارتر جلوگیری کنند. اکنون زمان اقدام فرا رسیده است. همه طرف ها اعلام آمادگی برای گفتگو کرده اند، اما پیش از آنکه جنگ تمام عیاری در حد یک دربگیرد، باید آنها را به سوی میز مذاکره هدایت کرد. با آشکار شدن خطوط اساسی طرح صلح تازه سازمان ملل، اتحادیه اروپا باید از این واقعیت که رابطه مناسبی با طرف های جنگ حفظ کرده است برای از سر گرفتن فرایند صلح زیر هدایت سازمان ملل استفاده کند.

دفاع از حقوق بشر

روسیه: شجاع ترین تیم جام جهانی

عفو بین الملل ـ با آماده شدن روسیه برای آغاز جام جهانی ۲۰۱۸ این سازمان در باره ۱۱ مدافع حقوق بشر که همیشه زندگی خود را برای دفاع از حقوق بشر در روسیه خطر می اندازند، گزارش می دهد. کمپین تازه با عنوان تیم شجاعان از هر ۱۱ منطقه میزبان مسابقه های جام جهانی یک مدافع حقوق بشر را معرفی خواهد کرد تا بر آگاهی از فعالیت مهم آنها می افزاید. هواداران این سازمان در سراسر جهان پیام های همبستگی برای این مدافعان حقوق بشر ارسال خواهند کرد تا نشان دهند که آنها تنها نیستند.

بحرین: فعال زندانی نبیل رجب شهروند افتخاری پاریس شد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ  شورای شهر پاریس امروز به اتفاق آرا با شناسایی مبارزهی نبیل رجب به خاطر آزادی، دموکراسی و حقوق بشر عنوان شهروند افتخاری را به او اعطا کرد. دادگاه عالی تجدید نظر کیفری بحرین دیروز حکم پنج سال زندان نبیل رجب را به خاطر توییتهایی در محکومیت استفاده از شکنجه در زندان جاو و بمباران  یمن به وسیلهی ائتلاف سعودی تایید کرد. او در مجموع در محاکمههایی که مضحکهی عدالت به شمار میروند به هفت سال زندان محکوم شده است و سلامتیاش مرتب بدتر شده است. فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و مرکز حقوق بشر بحرین (BCHR) از اعطای این عنوان ممتاز استقبال و خواست خود را برای آزادی فوری او تکرار میکنند.

بروندی: درخواست فدراسیون و سازمان های عضو آن برای حضور در دادگاه شرق آفریقا در حمایت از جامعه مدنی

کره شمالی: نامه سرگشاده فدراسیون و بیش از ۵۰ سازمان دیگر به کیم جونگ اون با درخواست پایان دادن به نقض حقوق بشر

اسرائیل: بازجویی واحد مبارزه با فساد در پلیس از نخستوزیر به دلیل پرونده خرید زیردریایی از آلمان

ایران:

حکم ناعادلانهی بکتاش آبتین را لغو کنید

کانون نویسندگان ایران ـ کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه به حکم صادره برای بکتاش آبتین اعتراض کرد و آن را « نمونهی دیگری از آزادی ستیزی دستگاه قضایی حاکمیت » خواند. در پایان بیانیه آمده است: «اینپروندهسازیها و محاصرهی زندگی معترضان و منتقدان با پروندههای قضایی، به منظور مرعوب و منفعل کردن اعضای کانون و هر انسان معترض و آزادیخواه انجام میگیرد و مغایر با حق آزادی اندیشه و بیان استروز یازدهم خرداد سال جاری شعبهی ۲ دادگاه انقلاب اسلامی کرج حکم پنجاه میلیون ریال جزای نقدی و سه ماه کار اجباری در سازمان بهزیستی (بدل از یک سال حبس) را به اتهام بیاساستبلیغ علیه نظامبه بکتاش آبتین ابلاغ کرد. آبتین شاعر، فیلمساز و عضو پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و اکنون نیز یکی از بازرسان مالی آن است.

زنان

عربستان سعودی: سرکوب زنان مدافع حقوق بشربه شدت به نگرانیها دامن زده است

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و بیش از ۳۰ گروهحقوق بشری خواهان آزادی فوری مدافعان حقوق بشر در عربستان سعودی شدند. گروههای امضاکنندهدستکم نام ۱۲ مدافع حقوق بشر را در اختیار دارند که دولتمردان سعودی از ۱۵ مه ۲۰۱۸ به بعد آنها را دستگیر کردهاند. مدافعان و حامیان کمپین «رانندگی ۲۶ اکتبر» (#Oct26driving)، کمپین«حق رانندگی» (#Right2Drive) و کمپین «من ولی خودم هستم» (#IAmMyOwnGuardian)که جرات سخن گفتن علنی درباره نقض حقوق بشر در کشور و انتقاد از تبعیض دولتی علیه زنان در عربستان سعودی را داشتند، در میان این بازداشت شدگان هستند. رسانههای دولتی رسماً ۷ مدافع حقوق زنان و حامیان جنبش حقوق زن را خائن اعلام کردهاند، از جمله لجین هذلول الهذلول، مدافع سرشناس حقوق زنان در رسانههای اجتماعی که روز ۱۵ مه دستگیر شد؛ دکتر ایمان النفجان، بنیانگذار و نویسندهی وبلاگ زن سعودی که پیشتر علیه ممنوعیت رانندگی اعتراض کرده بود؛ عزیزه الیوسف، مبارز سرشناس حقوق زنان؛  دکتر ابراهیم المدیمیغ، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر؛ محمد الربیعه،  نویسنده؛ عبدالعزیز المشعل، بازرگان و عضو هیات مدیرهی یک سازمان غیر دولتی حقوق زنان؛ و مردی ناشناس. رسانههای دولتی همچنین دستگیری ابراهیم فهد النفجان را اعلام کردند.

عربستان سعودی: از اصلاحات زنان بورژوا نفع میبرند یا زنان از همه طبقهها یا هیچ کدام؟

بیدار زنی ـ آیا اصلاحات حقوقی سعودی، اصلاحاتی راستین است یا زنان و مسئله زنان باز هم ابزاری برای نمایش منطقهای و بینالمللی در رقابت با رقبا شده و کوفتن بر طبل توخالیای است که تنها قربانی آن زنانی هستند که نه از آموزش برابر، نه از پایهریزی برای دستیابی به فرصتهای شغلی برابر در طبقهبندی عمودی و افقی شغلی و نه از نگاهی برابر به جنسیتشان نسبت به «مردان»، در دیدگاه مردان و در دیدگاه حاکمیت برخوردارند.

آرژانتین: از سقط جنین جرم زدایی کنید

دیدهبان حقوق بشر ـ مجلس نمایندگان در مورد پیشنهادی برای آسانتر کردن مقررات سقط جنین رای گیری خواهد کرد. جنین در آرژانتین به جز در مورد تجاوز یا به خطر افتادن جان یا سلامتی زن غیر قانونی است. پیشنهاد جدید از سقط جنین در ۱۴ هفته نخست حاملگی جرمزدایی خواهد کرد و به زنان اجازه خواهد داد پس از این مدت نیز در صورتی که در نتیجه تجاوز باشد یا زندگی و سلامتی زنان را به خطر بیندازد یا جنین دچار نقص باشد، حاملگی را پایان دهند.

بریتانیا: راهپیمایی یکصدمین سالگرد اعطای حق رای به زنان

بریتانیا: جشن صدمین سال حق رای زنان در سراسر کشور برگزار شد

ترامپیسم، نولیبرالیسم و فمینیسم شرکتی

ایران:

نخستین روز کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان: تجربه فمینیستی سوئد، جنبش میتو و مبارزه با حجاب اجباری

رادیو زمانه ـ در مراسم زنان برگزیده سال ٢٠١٨ بنیاد پژوهشهای زنان ایران، «دختران خیابان انقلاب» به عنوان چهرههای موثر جنبش زنان ایران در سال گذشته برگزیده شدند و پیام نسرین ستوده و روایت او از روند اجباری شدن حجاب در ایران و فشارهای نهادهای انتظامی و امنیتی بر زنان بدحجاب و بی حجاب خوانده شد. نسرین ستوده در پیام خود نوشته بود: «موضوع حجاب اجباری در ایران از ۴۰ سال پیش آغاز شد. از شعارشدیداً توهینآمیز «یا روسری یا توسری» که تکیه بر مذهب، اخلاق و ایدئولوژی داشت و به همین دلیل قبل از تصویب قانون، اجباری شد. این اجبار از ادارات دولتی آغاز شد، از آنجا که این ادارات ملک خصوصی دولت تلقی میشد، از ورود زنان بیحجاب جلوگیری به عمل میآوردندمتحدان جنبش زنان ایراندر نشست امسال بنیاد پژوهشهای زنان

«و ما انکار خدایشان بودیم»؛ داستانزندانهای پنهان و آشکار

دویچه وله ـ در ۲۹مین کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان چند کتاب معرفی شد که قهرمان داستانهایآنها زن هستند. داستانها واقعیاند و در زندانهایی مخوف رخ دادهاند؛ در زندانهایجمهوری اسلامی یا زندانخانگی که زندانبانش مردی است متعصب.

شطرنجباز هندی به دلیل حجاب اجباری از مسابقات بینالمللی ایران کنارهگیری کرد

نادیده گرفتن زنان در دیوارنگاره جامجهانی میدان ولیعصر تهران

فرهنگ

آلمان: جایزه صلح ناشران به آلیدا و یان آسمن

دو کتاب با یک عنوان در راستای حفظ حقوق کودکان

اندیشه

آمریکا: افشاگر سیآیای می گوید پشیمان نیست و باز هم همان کار را خواهد کرد

دموکراسی باز ـ  جان کیریاکو توضیح می دهد که چرا او و همکارش توماس دریک  تعهد دارند که هموطنان آمریکایی خود را از وجود سیستم خطرناکی که برای نظارت بر همه کارهای آنها طراحی شده، آگاه کنند. این مامور پیشین سیآیای، سه سال پس از آزادی از زندان یک بار دیگر برنامه شکنجه را به عنوان برنامه غیر قانونی و غیر اخلاقی محکوم می کند. او این برنامه را در سال ۲۰۰۷ افشا کرده بود. وی توضیح می دهد که چرا از تصمیم خود برای افشاگری پشیمان نیست، با وجود اینکه هزینه آن برای او و نیز توماس دریک افشاگر همکار ناسا بسیار زیاد بوده است. کیریاکو به یاد می آورد که رئیس کنونی سیآیای، جینا هسپل بر شکنجه در زندانی مخفی در خارج نظارت می کرد. «زمانی که این برنامه سرانجام افشا شد، هسپل شخصا دستور نابودی نوارهای ویدیویی مربوط به شکنجه سیآیای را دادکیریاکو در باره دنالد ترامپ معتقد است که بی ثباتی فردی او خطرناک است. «هیستری ضد روسی که اکنون در واشنگتن وجود دارد، با هیچ دوره ای در زندگی من قابل مقایسه نیست. به همین دلیل برای آینده این کشور نگران هستمکیریاکو روش های مورد استفاده ی سیآیای را شرح می دهد که به مرگ دو تن از زندانیان انجامید: غرق کردن مصنوعی، محرومیت از خواب و «سلول سرد». او معتقد است که این روش ها جنایت ضد بشریت هستند. 

کشورهای غربی چه چیزهایی را میتوانند از مشارکت جامعه مدنی در اروپای شرقی بیاموزند؟

دموکراسی باز ـ  از ابتکارهای جدید در گرجستان، مولدووا و اوکرایین می توان درس هایی درباره ی پوپولیسم آموخت. موج رو به رشد پوپولیسم در غرب یکی از نشانه های ناکامی دموکراسی نمایندگی است. سیستم های کنونی سیاسی بیش از پیش می کوشند مسائل مورد ترجیح مردم را به سیاست عمومی ترجمه کنند. بحران دموکراسی منجر به دلسردی، بی اعتمادی و تحکیم سیاستهای پوپولیستی میشود. جامعه مدنی با شهروندان فعال ومشارکت کننده میتواند به کاهش نواقص در دموکراسیهای نمایندگی کمک کند. بسیج مردم و نظارت مدنی که در تحولات موجود در اقتصادهای در حال گذار، مثل اوکرایین، گرجستان و مولدووا دیده میشود، چشم انداز های مهمی در مورد اقدام های موفق ضد تروریستی را به نمایش می گذارد. خطر اصلی پوپولیست ها برای دموکراسی نمایندگی ضدیت آنها با تکثرگرایی و ادعای نمایندگی مردم واقعی است. آنها پاسخگویی را تضعیف میکنند، زیرا به «اراده عمومی» به عنوان تنها محرک اقدامهای خود استناد میکنند.

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکههای ترکیبی اطلاعات منطقهای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون نویسندگان ایران

بایگانی شمارههای گذشته