خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

نقض فاحش حقوق بشر

عربستان سعودی: دو فعال دیگر حقوق زن دستگیر شدند؛ نوف عبدالعزیز و میاء الزهرانی، حبس در انزوای کامل در موج دستگیریها

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق القسط از حبس در انزوای کامل روزنامهنگار نوف عبدالعزیز و مدافع حقوق زنان  میاء الزهرانی و ادامهی حبس خودسرانهی مدافعان حقوق بشر خانم ایمان النفجان، خانم عزیزه الیوسف، خانم لجین هذلول الهذلول، آقای محمد الربیعه، دکتر ابراهیم المدیمیغ، آقای عبدالعزیز المشعل و آقای محمد البجادی، عضو بنیانگذار جامعهی حقوق مدنی و سیاسی در عربستان سعودی (ACPRA) مطلع شده است. خانم نوف عبدالعزیز روز ۶ ژوئن ۲۰۱۸ پس از حملهی پلیس به خانهی او در ریاض دستگیر و به محلی نامعلوم منتقل شد که از آن زمان در آنجا در انزوای کامل در بازداشت به سر میبرد. او از موج جاری دستگیریها و حمله به مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده است، از جمله دستگیری شمار زیادی از زنان از ۱۵ مه ۲۰۱۸ تاکنون در آستانهی به اجرا درآمدن فرمان سلطنتی اجازه رانندگی زنان در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸. در پی آن خانم میاء الزهرانی نامهای را که خانم نوه عبدالعزیز پیش از دستگیری خود نوشته بود، در وبلاگ خود منتشر و از دستگیری خانم عبدالعزیز انتقاد کرد. خانم میاء الزهرانی نیز روز ۹ ژوئن ۲۰۱۸ در خانه خود در خُبَر دستگیر شد. در زمان انتشار این درخواست فوری، خانم میاء الزهرانی هنوز به وکیل مدافع دسترسی نداشته و دریافت هیچ اطلاع دیگری درباره محل بازداشت او امکان پذیر نبود.

یمن: محدودیتهای حاکم بر تامین موارد جان میلیون ها غیر نظامی را به خطر می اندازد

عفو بینالملل ـ  ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی به برقراری محدودیت ها بر ورود کالاهای ضروری به یمن جنگ زده ادامه میدهد مسئولان حوثی تحویل امداد بشردوستانه به مناطق مورد تهدید قحطی را به شدت به تعویق انداخته اند و گویا خواهان رشوه شده اند. محدودیت های بیشتر که ائتلاف برقرار کرده می تواند جنایت جنگی محسوب شود. جان میلیون ها تن در خطر است زیرا ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی ورود کالاهای حیاتی مثل مواد غذایی، سوخت و کالاهای پزشکی به یمن جنگ زده را محدود کرده است و مسئولان حوثی نیز پخش این کالاها را به تاخیر می اندازند. گزارش این سازمان با عنوان خفه کننده این محدودیتها و نیز ایجاد تاخیر حوثی ها را به نمایش می گذارد. این مانع ها که در اثر تهاجم مرگبار نظامی زیر رهبری سعودی به بندر حدیده مشکل ساز تر شده وضعیت بد در یمن را بدتر کرده و ناقض حقوق بین المللی است.

ترکیه: بازداشت خواننده معروف آلمانیکرد

مصر: ادامه بازداشت مدافع حقوق زنان خانم امل فتحی با وجود حکم دادگاه برای آزادی او با وثیقه

ایران:

متهمی دیگر به اتهام ارتکاب قتل در کودکی اعدام شد!

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ در روزی که آیت الله خامنهای رهبر جمهوری اسلامی از قتل دولتی درویش محمد ثلاث پس از محاکمهی ناعادلانه بر اساس اقرار زیر شکنجه دفاع کرد، ابوالفضل چزانی شراهی که در ۱۴ سالگی مرتکب قتل شده بود مخفیانه اعدام شد. حکم اعدام ابوالفضل چزانی شراهی سحرگاه روز چهارشنبه ۶ تیر در زندان قم به اجرا درآمد. منابع رسمی خبر اعدام ابوالفضل چزانی را اعلام نکردهاند.

دستگیری خودسرانه و حبس در انزوای کامل وکیل حقوق بشری خانم زینب طاهری

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: خانم زینب طاهری روز ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ به دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران احضار و به اتهام‌ «تشویش اذهان عمومی»، «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» بازداشت شد. دادستان تهران آقای جعفری دولتآبادی در روز ۲۹ خرداد در نشستی با مسئولان رسانهها گفت که خانم زینب طاهری «اذهان عموم را تحریک کرده و ضد انقلاب را علیه دستگاه قضایی بسیج کرده است». به گفتهی او، رسانههای «معاند» از گزارش خانم طاهری استفاده و «گزارشیهایی علیه دستگاه قضایی منتشر کردند». خانم زینب طاهری در همان روز به زندان زنان در قرچک شهر ری در جنوب تهران منتقل و در انزوای کامل زندانی شد. بنا به گزارشها، خانم طاهری طی بازداشت مورد رفتار خشونت آمیز قرار گرفته و سپس به بیمارستان منتقل شده است. او همچنین در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است. او یک روز پس از آن بازداشت شد که یکی از موکلان او، درویشی به نام آقای محمد ثلاث اعدام شد. خانم طاهری در هفتهی آخر پیش از اعدام موکل خود گفت که آقای ثلاث زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده و اعتراض و انتقاد خود نسبت به رسیدگی ناعادلانه علیه موکل خود را در رسانهها منتشر کرد، از جمله او در حساب توییتری خود گفت که قصد دارد کلیهی مدارک بیگناهی محمد ثلاث را برای توجه افکار عمومی منتشر کند.

اعدامهای دیگر: شیروان (۱ تن)؛ ساری (۱)؛ رجاییشهر کرج (۲)

صادق لاریجانی رئیس قوهی قضاییهبرهم زنندگان ثبات اقتصادیرا تهدید به اعدام کرد

زندان رجاییشهر: آرش صادقی و سعید شیرزاد، زندانیان بیمار محروم از خدمات درمانی مناسب

بازداشت و بیخبری از یاشار توحیدی، دانشجوی دانشگاه علوم تحقیقات تهران

هنگامه شهیدی، روزنامهنگار بازداشت شد

یک بازداشتی در سنندج به دو سال حبس محکوم شد

احکام جدید برای ۲۵ درویش زندانی: حبسهای درازمدت و شلاق

دادستان کل: عامل انتشار خبر تجاوز به دختران ایرانشهری تحت تعقیب قضایی قرار گرفت

تفتیش منزل، فیلمبرداری و بازجویی چند ساعته از همسر کاووس سیدامامی

بازداشت شماری از شرکتکنندگان در تظاهرات تهران

عدالت

میانمار: ۱۳ مقام ارتش و پلیس متهم به جنایت علیه قوم روهینگیا

دویچه وله ـ سازمان عفو بینالملل نام ۱۳ میانماری را منتشر کرده که به جنایت علیه اقلیت مسلمان روهینگیا متهم هستند. این سازمان حقوق بشری خواهان آن شده تا پرونده وضعیت روهینگیا به دادگاه بینالمللی فرستاده شود. از ماه اوت سال ۲۰۱۷ که حمله ارتش میانمار به اقلیت روهینگیا در استان راخین آغاز شد تا کنون بیش از ۷۰۲ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا به بنگلادش گریختهاند. گزارش در این باره با نامما همه چیز را نابود خواهیم کردمنتشر شده است. در این گزارش تصریح شده که نیروهای نظامی میانمار در این نقض گسترده حقوق بشر مشارکت داشتهاند. گزارش عفو بینالملل بر اساس مصاحبه با ۴۰۰ نفر ظرف ۹ ماه گذشته، بررسی تصاویر ماهوارهای، عکسها و ویدیوهای ضبطشده و نیز بررسیهای جرمشناسانه تهیه شده است.

آمریکا: قاضی به دولت ترامپ دستور برگرداندن کودکان جداشده از خانوادههایشان را داد

حقوق مدنی و سیاسی

فلسطین: مسئولان از خروج آمریکا از شورای حقوق بشر استقبال میکنند

المُنیتور ـ در پی خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، مسئولان فلسطینی چشم به راه نقش موثرتر اروپا به نفع آرمان فلسطین هستند. خروج آمریکا در پی شکست تلاش های آن برای اصلاح شورای حقوق بشر و حذف تعدی های اسرائیل علیه فلسطینی ها از دستور کار شورا در سه نشست سالانه اخیر رخ داد. شورای حقوق بشر تعدی های اسرائیل علیه فلسطینیها را محکوم کرده و فلسطینیها این محکومیت ها را ابزاری حقوقی برای پیگرد اسرائیل در دادگاههای بینالمللی میبینند. این نخستین سازمان بین المللی نیست که واشینگتون در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شده است. این کشور در اکتبر ۲۰۱۷ از یونسکو به خاطر آنچه ضدیت این سازمان با اسرائیل نامید خارج شد. آمریکا قانونی بودن قطعنامه های یونسکو علیه اسرائیل را نمی پذیرد.

آمریکا: سوسیالیست جوان در انتخابات میاندورهای بر رقیب دموکرات کهنهکارش پیروز شد

آمریکا: اعتراضات سراسری علیه سیاست مهاجرتی ترامپ

ایران:

درگیری و اعتراض به گرانی در تهران و چند شهر دیگر

امتناع ۴ درویش زندانی از حضور در دادگاه انقلاب

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسرائیل / فلسطین: شرکت فرانسوی از پروژهی ریل سبک بیت المقدس خارج میشود

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ روز ۱۳ ژوئن، ۸ سازمان ما گزارشی را با عنوان «سیستم ریل سبک بیت المقدس و سهم شرکتهای فرانسوی در درشهرکهای کوچنشینسرزمین اشغالی فلسطین» منتشر کردند. این گزارش مشارکت سه شرکت فرانسوی ـ اژی  و سیسترا، شرکتهای وابسته به نهادهای عمومی (SNCF and RATP, Caisse des Dépôts et Consignations) و آلستوم ـ  را در ساختن پروژهی ریل سبک بیت المقدس که یکی از ابزارهای سیاست شهرک سازی اسرائیل و الحاق بیت المقدس و در مغایرت با حقوق بین المللی است، محکوم کردند. پیش از انتشار این گزارش، اتحادیههای کارگری شریک در این کمپین ـ  س ژ ت، س اف د ت و سولیدر ـ از هیئت مدیرهی چندین مورد از این شرکتها و شرکتهای مالک آنها، به ویژه شورای تاسیسات اروپایی و هیئت سرپرستی اس ان سی اف SNCF، خواهان محکومیت مشارکت سیسترا و از شورای تاسیسات اروپایی خواهان محکومیت مشارکت آلستوم شدند.

قزاقستان: گزارش تازه در روشنگری مصیبت کارگران مهاجر قرقیز و خانواده های آنها؛ نامرئی و استثمار شده

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ صدها هزار مرد، زن و کودک از قرقیزستان و کشورهای همسایه آن در آسیای مرکزی ناگزیر هستند در جستجوی کار به قزاقستان مهاجرت کنند. این افراد اغلب قربانی کار اجباری، شرایط ناامن و غیربهداشتی کاری، نقض حقوق مادری و کودکی و نیز دستگیری خودسرانه و اخراج میشوند. فدراسیون و سازمان های همکار آن وضعیت مصیبتبار مهاجران قرقیز را در گزارشی ثبت کرده اند.

اتحادیه اروپا: نظام پناهندگی اروپا در هم شکسته و رهبران باید آن را بازسازی کنند

عفو بینالملل ـ این سازمان پیش از نشست کوچک رهبران اروپایی و نشست شورای اروپا در هفته آینده اعلام کرد: وجود نظام تازه، عادلانه، موثر و دلسوزانه پناهندگی ضرورت فوری دارد.به جای توجه به دستیابی به توافقی درباره اصلاح مقررات دابلین، بعضی از رهبران اتحادیه اروپا با طرح ایجاد سکوهای پهلوگیری برای قایق های پناهجویان و آوارگان پیش آمدهاند. این طرح هم غیرمسئولانه و هم خطرناک است. پیش نویس نتیجه گیری های شورای اروپا که اخیرا فاش شد طرحهایی مثل افزایش حمایت از گارد ساحلی لیبی و نهادهای دیگر لیبیایی را در بر می گیرد. این رهیافت منجر به نقض حقوق بشر و پس فرستادن اشخاص به لیبی و به سوی تعدی های بیشتر مثل تجاوز و شکل های دیگر خشونت می شود. اصلاحات مورد توافق باید سازوکار الزامی پخش پناهجویان و شراکت همه کشورهای عضو را در مسئولیت برای آنها در بر بگیرد.

آمریکا: سیستم عدالت کیفری چرخه فقر را تقویت میکند

دیدهبان حقوق بشر ـ «برنامه سیاستگذاری عدالت کیفری در دانشکده حقوق هاروارد» و دیدهبان حقوق بشر امروز اعلام کردند: دولت ایالات متحده در تمام سطوح باید برای جلوگیری از مجازات کردن بی نوایی و فقیر شدن بیشتر فقرا اقدام کند. به ویژه، مسؤولان نباید برای انجام برنامههای دولتی به دریافت جریمه متکی باشند؛ زیرا این جریمهها به صورت بی رحمانه ای به فقرا آسیب میرسانند. فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد فقر شدید، طی سفر اخیر خود به آمریکا، این موضوع را برجسته کرد. وی در گزارش خود میگوید که «سیستم عدالت کیفری سیستمی است که به طور مؤثر فقرا را در فقر نگه میدارد و تولید درآمد میکندوی در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۸ یافتههای خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه می دهد. میتالی نگرچا از برنامه سیاستگذاری عدالت کیفری گفت: «در ایالات متحده، بسیاری از حوزههای قضائی به درآمد جریمهها برای سیستم عدالت کیفری و دیگر برنامهها متکی هستند. این باعث افزایش جریمهها و تاکتیکهایی تهاجمیتر از جمله حکم زندان، در سراسر کشور شده است. با توجه به ساختار و اندازه سیستم عدالت کیفری ما، تعجبی ندارد که بار مسئولیت زیادی بر شمار بسیاری از مردم فقیر و رنگین پوستان وارد میشود

ایران:

افراد دارای معلولیت با تبعیض و بدرفتاری روبرو هستند

دیدهبان حقوق بشر ـ گزارش «من هم به اندازهی شما انسانم: تبعیض و فقدان دسترسی برای افراد دارای معلولیت در ایران»، موانعی را که افراد دارای معلولیت به طور روزمره در مراجعه به ادارات دولتی و مراکز بهداشتی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی با آنها روبرو میشوند به طور مستند تشریح کرده است. افراد دارای معلولیت در ایران به طور مداوم با رفتار کلیشهای، برچسبزنی و تبعیض مددکاران دولتی و کادر بهداشت و درمان و نیز سایر افراد جامعه مواجه میشوند. بسیاری از آنها به نوعی در خانههای خود زندانی هستند چرا که زندگی مستقل و یکسان با دیگران برای آنها امکان پذیر نیست. دولتمردان ایرانی باید قوانین و سیاستهای تبعیض آمیز موجود را هر چه سریعتر اصلاح و برای دسترسی به خدمات عمومی برنامه مشخصی تدوین کنند.

در سال تحصیلی جاری، بیش از ۱۵۲ هزار دانشآموز دختر ترک تحصیل کردند

دفاع از حقوق بشر

عربستان سعودی: دولتمردان باید فوری مدافعان حقوق بشر زنان را آزاد کنند

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ـ ۹ کارشناس حقوق بشر سازمان ملل از عربستان سعودی خواستند در شرایط آغاز رسمی رفع ممنوعیت از رانندگی زنان، فوری مدافعان حقوق بشر زنان را که در سرکوبی سراسری دستگیر شده اند آزاد کنند. آنها گفتند: این عده در مغایرت با این لحظه رهایی بخش رانندگی برای زنان سعودی در سطحی گسترده در سراسر کشور دستگیر شده اند که به واقع نگران کننده و شاید شاخص بهتری در مورد نگرش دولت به حقوق زنان به شمار می رود. گرچه اتهامهای دقیق علیه این مدافعان مشخص نشده، بنا به گزارش ها بعضی از این مدافعان به ارتباط مشکوک با نهادهای خارجی فعال در تضعیف امنیت ملی سعودی ونیز تعدی به بنیاد های ملی و مذهبی کشور متهم هستند.

پرو: افترا زنی علیه مدافعان حقوق بشر، مجرم انگاری و سرکوب آنها

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ  مدافعان حقوق بشر و معترضان اجتماعی در پرو هر روز با افترا زنی، مجرم انگاری، مجازات و سرکوب روبرو هستند. برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) که هیئت حقیقت یابی آن از این کشور دیدار کرده، دولتمردان را به خاطر فقدان کامل محافظت از آنها محکوم میکند. با وجود دشواریهای شدید رویاروی مدافعان حقوق بشر در پرو، جامعهی بین المللی با وضعیت آنها آشنا نیست. بر اساس آمار گروه ملی هماهنگی حقوق بشر، از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۱۱۹ مدافع حقوق بشر در این کشور کشته شدهاند و در سال ۲۰۱۷ بیش از ۸۰۰ تن از آنها با دادرسی‌‌های کیفری مواجه بودهاند. برنامهی نظارت طی دیدار هیئت حقیقت یابی بین المللی ۵ دلیل اصلی برای آسیبپذیری مدافعان حقوق بشر را شناسایی کرد.

آمریکا: دشمنی سفیر در سازمان ملل با سازمان های حقوق بشر لحظه ای غم انگیز برای این کشور است

عفو بینالملل ـ  سلیل شتی، دبیر کل این سازمان در واکنش به نامه ای که سفیر آمریکا در سازمان ملل نیکی هیلی برای گروههای حقوق بشر فرستاده و آنها را به جلوگیری از اصلاحات در شورای حقوق بشر سازمان ملل متهم کرده است، گفت: در پی خروج نمایشی آمریکا از شورای حقوق بشر، نامه نیکی هیلی نشانه دیگری از ترجیح درگیری بر مصالحه در دولت ترامپ است. این نامه دشمنی آشکاری را با سازمانهای حقوق بشری که نظرشان با آمریکا متفاوت است، نشان میدهد. وظیفه ما به عنوان جامعه مدنی پاسخگو ساختن قدرت مداران است و سر باز زدن دولت ترامپ از ارتباط با همه کسانی که با آن مخالف هستند، این دولت را در انزوا قرار خواهد داد. مقصر دانستن گروههای حقوق بشر در مورد تصمیم تاسف برانگیز آمریکا مبارزه خستگی ناپذیر این سازمان و دیگران را برای اصلاح شورای حقوق بشر از جمله درخواست موازین عالی عضویت، نادیده میگیرد.

اوج گیری خشونت در نیکاراگوئه واکنش نیرومند دولتها را ایجاب میکند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ قطعنامهی فوری هیئت بین المللی فدراسیون، پاریس، ۲۳ ژوئن ۲۰۱۸ ـ  هیئت بینالمللی فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، به مناسبت نشست خود در پاریس، نقض جدی حقوق بشر در نیکاراگوئه را از تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۱۸ به دست نیروهای امنیتی علیه معترضان غیرنظامی و صلح جو به شدت محکوم میکند. با صدور دستور این سرکوب، دولت کنونی هرگونه حقانیت خود را از دست داده و مانع راه حل دموکراتیک برای بحران جاری شده است. ترورها، دستگیریها و بازداشتهای خودسرانه، شکنجه و آزار به مدت دو ماه هر روز رخ داده است و تاکنون باعث مرگ ۲۱۲ تن شده است. از یک سو، رئیس جمهور نیکاراگوئه دانیل اورتگا به ظاهر گفتگو را میپذیرد، اما از سوی دیگر، به سرکوب مردم ادامه میدهد. اعتراضهای رو به رشد نشانهی نارضایتی عمومی است و تغییری اساسی در نظام حکومتی را ضروری میکند.

لهستان: معترضان صلح جو در مقابل حمله به آزادی گردهمایی می ایستند

عفو بینالملل ـ با وجود گسترش سرکوب اعتراض صلح آمیز، مردم در لهستان به حضور در خیابان ها و تظاهرات شجاعانه علیه نقض حقوق خود و تهدید علیه حاکمیت قانون ادامه میدهند. این سازمان در گزارشی تازه با عنوان قدرت خیابان: محافظت از حق اعتراض صلح آمیز در لهستان نشان می دهد که در شرایط محدودیت قانونی همراه با خشونت پلیسی، تعقیب و مراقبت، آزار و اذیت که نابودی حق اعتراض صلح آمیز را تهدید می کند، مردم چگونه به خیابان ها می آیند. از سال ۲۰۱۶، ده ها هزار تن در لهستان برای اعتراض علیه قانون های سرکوبگر به قصد محدود کردن حقوق زنان و تضعیف استقلال قوه قضاییه به خیابان آمدهاند.

میانمار: اظهارات شفاهی در گفتگوی چند جانبه با گزارشگر ویژه سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر

روسیه: قطعنامه نشست عمومی دیوان عالی کشور نور امیدی برای حق اعتراض

چین: نامه مشترک سازمان های غیردولتی رئیس شورای اروپا و کمیسیون اروپا در آستانه نشست سران

ایران: حبس زینب جلالیان ناعادلانه و ممانعت از دسترسی او به خدمات درمانی مصداق شکنجه است

عفو بینالملل ـ مقامات ایرانی با ممانعت از دسترسی زینب جلالیان به خدمات پزشکی او را مورد شکنجه قرار دادهاند. وضعیت سلامتی زینب جلالیان در زندان خوی واقع در استان آذربایجان غربی رو به وخامت رفته است و گفته میشود او از چندین عارضه جسمی از جمله مشکلات قلبی و عفونت شدید دهان و دندان رنج میبرد. زینب جلالیان، زندانی کرد، در حالی محکومیت به شدت ناعادلانه حبس ابد خود را در زندان خوی سپری میکند که به شدت بیمار است و از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم مانده است.

زنان

خطرناک ترین کشورها برای زنان

ایندیپندنت ـ بر اساس پژوهش تازه ای که بنیاد تامسون رویترز مبتنی بر نظر خواهی از ۵۵۰ کارشناس مسائل زنان منتشر کرد، هند خطرناک ترین کشور جهان برای زنان از نظر خشونت جنسی و قاچاق انسان برای کار خانگی، کار اجباری، ازدواج اجباری و بردگی جنسی است. هند همچنین خطرناکترین کشور از نظر عملکرد های فرهنگی و سنتی مثل حمله های اسیدپاشی، مثله سازی اندام جنسی زنان، حمله فیزیکی و ازدواج کودکان به شمار می رود. جنایت علیه زنان در این کشور از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۶، ۸۳ درصد افزایش یافته است و در هر ساعت ۴ مورد تجاوز رخ میدهد.کارشناسانی از اروپا، آفریقا کشورهای قاره آمریکا، جنوب شرقی آسیا، جنوب آسیا و اقیانوسیه در این نظرخواهی بین ماه مارچ و ماه می شرکت کردند. کشورهای افغانستان، سوریه، سومالی، عربستان سعودی، پاکستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، یمن، نیجریه و ایالات متحده آمریکا در رتبههای دوم تا دهم قرار دارند.

برای پایان دادن به خشونت علیه زنان باید با مردسالاری و فقر مقابله کنیم

دموکراسی باز ـ خشونت علیه زنان به منظور تداوم مناسبات قدرت مردسالارانه رخ میدهد. پروژههایی که هدف جلوگیری از خشونت را از طریق توانمندسازی اقتصادی دنبال می کنند باید این را به خاطر بسپارند. پروژه زندگی شایسته در تاجیکستان بر اساس پژوهشی شکل گرفت که گستره خشونت و تبعیض علیه بسیاری از زنان جوان و متاهل تاجیک به دست شوهران و برادران شوهر در چارچوب فقر روستایی را آشکار می کرد. این برنامه ۱۸ ماهه نشان داد که وقتی خانواده ها با یکدیگر برای توجه به بی توازنی جنسیتی در خانه همکاری و راه های تازه ای برای کسب درامد پیدا می کنند تاثیر واقعی، مثبت و بلند مدتی بر درآمد خانواده، امنیت غذایی و خشونت علیه زنان رخ می دهد. طی مدت این برنامه، درصد زنانی که از خشونت همسر شکایت داشتند نصف شد. ناامنی غذایی برای زنان دو سوم کاهش یافت و نسبت زنان دارای درآمد ۴ برابر شد. افسردگی در زنان تقریباً نصف شد و در مردان بیش از نصف بهبود یافت. این برنامه ی پیچیده مبتنی بر خانواده با دو عامل اساسی منجر به خشونت علیه زنان و دختران مقابله کرد: رویهها و هنجارهای اجتماعی مردسالارانه و فقر.

چرا مهاجرت یک موضوع فمنیستی است؟

بریتانیا: زنان مقاومدر جشنواره فیلم مستند شفیلد

عربستان سعودی: اقتصاد چقدر از رفع ممنوعیت رانندگی زنان سود میبرد؟

ایران:

زمانیکه نوکیسهگی و فرهنگِ زنستیز به هم میرسند

ایران امروز ـ عبدالوهاب شهلیبر، جامعه شناس، تحلیلی جامعهشناختی از ریشههای تجاوز به دختران در ایرانشهر: ۱. تجاوز جنسی نه پدیدهای فردی بلکه اجتماعی است و در هر جامعهای ریشههای خاص خودش را دارد. این پدیده، نشانهای است که به فجیعترین شکلِ ممکن ساختارهای بیمار و سرکوبگر جامعه را عیان میسازد و نباید آنرا به عاملان و قربانیانش تقلیل داد. جامعهی بلوچی طی چند دههی اخیر، مبتلا به تعارضهای ساختاری درونزا و برونزای متعددی گشته است که انواع و اقسام خشونتها را تولید میکند که متأخرترین آنها تجاوز جنسی به تعدادی دختر در شهر ایرانشهر، است. «دختران ایرانشهر سکوت را میشکنیم» ؛ نماینده ایرانشهر در مجلس: تجاوز به دختران ایرانشهری سازمان یافته بود

درخواست زنان سرشناس از فیفا برای رفع ممنوعیت ورود به استادیومها

حمله دادستان کل کشور به جریان ورود زنان به ورزشگاه آزادی

زنان در استادیومها؛ کلی دارای استقلال یا جزئی وابسته به نهاد خانواده

ایراناسپانیا: یک هیچ به نفع زنان

فرهنگ

آمریکا: من به خاطر تمسخر ترامپ اخراج شدم

نیویورک تایمز ـ پس از ۲۵ سال کار به عنوان کاریکاتوریست هیات تحریریه در نشریه پیتزبورگ پست، هفته گذشته اخراج شدم. من به نوعی دونالد ترامپ را مقصر می دانم. باید می دانستم این اتفاق می افتد. وقتی چند ماه پیش با رئیس تازه ام ناهار می خوردم، او گفت که ناشر نشریه معتقد است که کاریکاتوریست هیئت تحریریه مثل سرمقاله نویس است و نظریات او باید فلسفه روزنامه را بازتاب دهد. این موضوع برای من تازه بود. بر اساس سنت کاری ام، کار ما تحریک خوانندگان به روشی است که واژه ها به تنهایی نمیتواند این کار را انجام بدهند. کاریکاتوریستها تصویر گران سیاست ناشر نیستند. وقتی من در سال ۱۹۹۳ استخدام شدم، این نشریه روزنامهی لیبرال شهر بود اما همیشه افتخار می کرد که مجمعی برای بسیاری از نظریات واگرا است. تغییر در این روزنامه یک شبه رخ نداد. این تغییر در سال ۲۰۱۰ با پشتیبانی از نامزد جمهوریخواهان به عنوان فرماندار پنسیلوانیا آغاز شد که اکثریت خوانندگان ما را حیرت زده کرد. نقطه عطف بزرگ بعدی در اواخر سال ۲۰۱۵ بود که رئیس پرسابقه من و دبیر صفحه سرمقاله پس از اینکه ناشر گفت که شاید روزنامه از آقای ترامپ حمایت کند، خود را بازخرید کرد. در اوایل امسال، انتشار سرمقالههای آشکار نژادپرستانه را آغاز کردیم.

ایران: علی اصغر صدر حاج سید جوادی، نویسنده و روزنامهنگار ایرانی درگذشت

اندیشه

بیست درس از قرن بیستم درباره دفاع از دموکراسی در مقابل استبداد

فرهنگ باز ـ تیموتی سنیدر، پروفسور تاریخ در دانشگاه ییل، یکی از برجستهترین پژوهشگران آمریکا و اروپا در زمینه رشد و سقوط تمامیتخواهی در دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ است. او چندین جایزه برای کتابهای پرفروش بین المللی اخیرش سرزمین های خونین: اروپا بین هیتلر و استالین و زمین سیاه: هولوکاست به عنوان تاریخ و هشدار دریافت کرده است. در بخشی از کتاب اخیر بحث او این است که نازیسم فقط یک جنبش ملی گرای آلمانی نبود و دارای منشاء استعماری جهانی در روسیه، آفریقا و آمریکا ـ  کشورِ پیشاهنگ در بسیاری از روشهای نابودی انسان ها، انسانیت زدایی نژادپرستانه و زمین خواری با توجیه ایدئولوژیک ـ بود. سنیدر می نویسد: فوق سرمایه داری در ایالات متحده حتی در زمان رکود بزرگ به گونه ای به تخیل هیتلر دامن زد که او که مردم «پاک نژاد و فاسدنشده» آلمان را به عنوان «طبقه جهانی» توصیف میکرد به آلمانی ها وعده «زندگی قابل مقایسه با مردم آمریکا» را داد. سنیدر ایدئولوژی هیتلر را به عنوان افسانه مبارزه نژادپرستانه توصیف می کند که «در آن در واقعیت هیچ ارزشی در جهان وجود ندارد به جز این واقعیت آشکار که ما به دنیا آمده ایم تا همه چیز را از مردمان دیگر بگیریماگر مقاله های او را در مجله بررسی کتاب نیویورک درباره فاشیسم در روسیه پوتین یا اوکراین در زمان یانوکوویچ یا مقاله طولانی او با عنوان «جهان هیتلر ممکن است زیاد دور از ما نباشد»را نخوانده اید شاید مطلب پر طرفدار او در فیس بوک را دیده باشید. او در ۱۵ نوامبر در فیس بوک نوشت که «آمریکایی ها از اروپایی ها که تسلیم دموکراسی در مقابل فاشیسم نازیسم یا کمونیسم را دیدند به هیچ وجه عاقل تر نیستنداز او به خاطر همسانسازی این رژیمها انتقاد شده است، اما مشکل میتوان بر این بحث پا فشرد که روسیه استالینیستی بیش از روسیه تزاری ایدهآل دموکراسی بود. آخرین کتاب او «درباره استبداد: بیست درس از قرن بیستم» است.

آمریکا: دموکرات ها در تقابل با دموکرات ها درباره روش مقابله با ترامپ

نیویورک تایمز ـ دموکرات ها ۲ سال است که درباره روش تهاجمی مقابله با دونالد ترامپ که با همه مخالفان سیاسی دیگر تفاوت دارد، با یکدیگر سروکله میزنند. آیا باید به او به خاطر سیاست های تندروانه اش حمله کنند یا به خاطر رفتار ناهنجار و تفرقه برانگیز او، یا ترکیبی از هر دو؟ در روزهای اخیر که دموکرات های حکومتی دست به دست می مالند، فعالان تندروی لیبرال و شهروندان این موضوع را در خارج از راهروهای قدرت در دست خود گرفتهاند. افراد مترقی وزیر امنیت داخلی کیرستن نیلسن و دستیار کاخ سفید استفن میلر را در رستوران های واشنگتن هو کردهاند. آنها سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید سارا هاکبی سندرز را از یک غذاخوری در لکسینگتون ویرجینیا بیرون راندند. و در سینمایی بر سر یکی از پیروان برجسته آقای ترامپ، دادستان فلوریدا پم باندی فریاد کشیدند. این تلاش ها بسیاری از چپ ها را شادمان کرده است، به ویژه پس از سیاست جدا سازی کودکان مهاجر از پدر و مادرشان و بسیاری از افراد مترقی احساس میکنند که با پیام ها و اقدام های آتش افروزانه رئیس جمهورباید بسیار شدید تر از پیام های رسانه ای سیاستمداران مقابله کرد. اما این مقابله ها شکافی را در حزب دموکرات ایجاد کرده و عدهای میپرسند آیا این خشم ضد ترامپ در انتخابات میان دوره ای به نفع حزب خواهد بود یا به ضرر آن. بسیاری از دموکراتهای جوان بر این باور هستند که سیاست سنتی برای مقابله با تهدید یک مستبد کافی نیست و پایگاه جوان و غیر سفیدپوست حزب دموکرات باید اطمینان یابد که این حزب همه اقدامات لازم برای جلوگیری از ترامپ را به عمل میآورد.

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایندیپندنت، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، فرهنگ باز، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، نیویورک تایمز

بایگانی شمارههای گذشته