تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

 

برزیل: کودکان معلول در پس دیوارها بزرگ میشوند عکس: دیدهبان حقوق بشر

نقض فاحش حقوق بشر

مصر: سرکوب، ساخت فرانسه

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ گزارش تازهای که امروز منتشر شد نشان میدهد که دولت فرانسه و چندین شرکت فرانسوی چگونه با فروش تجهیزات نظامی و مراقبتی به رژیم عبدالفتاح السیسی در سرکوب خونین مصر در ۵ سال گذشته  مشارکت داشتهاند. آنها با عرضهی ابزار قدرتمند دیجیتالی به نهادهای اجرای قانون و نیروهای امنیتی مصر به برقراری سیستم مراقبتی اُروِلی و ساختار کنترل کمک کردهاند که برای نابود کردن کلیهی شکلهای مخالفت و فعالیت شهروندی به کار میرود. در مقابله با این رسوایی تازه دربارهی صادرات اسلحه و فناوری دومنظورهی فرانسوی، سازمانهای ما خواهان انجام تحقیقات پارلمانی و پایان یافتن فوری این صادرات هستند.

سوریه: با تشدید حمله ها غیرنظامیان در درعا به دام افتاده اند

عفو بینالملل ـ با تشدید گلولهباران توپخانه و حملههای هوایی دولت از جمله حمله به بیمارستان ها، غیرنظامیان در استان درعا در جنوب سوریه با مرگ و ویرانی مواجه هستند. شبکه حقوق بشر سوریه می گوید که از زمان افزایش حمله های دولت سوریه با حمایت روسیه در ۱۹ جون به روستاها و شهرهای پر جمعیت در منطقه برای بیرون راندن گروه های شورشی، بیش از ۱۹۸ هزار تن آواره شده اند. ۲۷۰۰۰۰ تن در جنوب سوریه آواره شدند ـ دمشق: پناهجویان میتوانند بازگردند

عراق: اعدام ۱۲ متهم به آدمربایی و ترور

اسرائیل: روستای فلسطینی خانالاحمر بطور کامل تخریب میشود

آمریکا: بازداشت حدود ۶۰۰ نفر در تظاهرات علیه سیاست مهاجرتی ترامپ

فرانسه: قتل یک جوان به دست پلیس و اعتراض های گسترده

مصر: بازداشت خودسرانه و آزار قضایی دکتر شادی الغزالی حرب مدافع حقوق بشر و فعال انقلاب ۲۰۱۱

سازمان ملل: ۱۰ هزار کودک در جنگهای منطقهای کشته یا مجروح شدهاند

گزارش سیپری: نوسازی تسلیحات اتمی در جهان ادامه دارد

 هند: دستگیری و بازداشت خودسرانه وکیل حقوق بشری

مصر: خانم امل فتحی، زن مدافع حقوق بشر با وجود وخامت وضعیت سلامتی هنوز زندانی است

ایران:

اعدامها: رشتتن)؛ رجایی شهر کرج هفته پیش (۳)؛ زاهدان (۱)؛ سراوان (۱)؛ تبریز (۱)؛ ارومیه (۲)؛ رجایی شهر کرج (۲)

رامین حسینپناهی فعال کُرد بهزودی اعدام میشود

خرمشهر: آتش مأموران امنیتی به روی معترضان

خبرگزاری قوه قضائیه از دستگیری ۱۰ نفر از معترضان خرمشهر خبر میدهد

دادستان اصفهان: هیچکس اجازه استفاده از تلگرام را ندارد

روحالله مردانی، معلم و دانشجوی زندانی به شش سال حبس محکوم شد

نرگس محمدی، نایبرئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر به بیمارستان منتقل شد

سه کولبر در اثر تیراندازی ماموران مرزی کشته و زخمی شدند

چهار زن درویش در مجموع به ۲۰ سال حبس محکوم شدند

دادسرا وکلای معرفی شده نسرین ستوده را نپذیرفته است

دادستان تهران در مورد اعتراضات بازار: تا امروز افراد زیادی به زندان معرفی شدهاند

اجبار کودکان سیستانی به ازدواج

عدالت

بریتانیا: تحقیق پارلمان حمایت دولت از شکنجه متهمان تروریسم به دست آمریکا را نشان میدهد

نیویورک تایمز ـ بنا به گزارشی که پارلمان بریتانیا در هفته اخیر منتشر کرد، نهادهای اطلاعاتی بریتانیا شکنجه متهمان تروریسم به دست همکاران آمریکایی خود را در سالهای پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نادیده گرفتند و از آن حمایت کردند. در بسیاری از موارد که در گزارش پارلمان به شرح آمده مأموران بریتانیایی به متحدان به ویژه به آمریکایی ها اطلاعاتی برای بازجویی از زندانیانی میدادند که میدانستند زیر شکنجه هستند یا بدون هرگونه اعتراضی اطلاعاتی را که در اینگونه بازجویی ها به دست آمده بود دریافت میکردند. کمیسیون پارلمانی که این گزارش را تهیه کرده ده ها مورد را ثبت کرده که در آنها بریتانیا در اعزام متهمان به کشور های دیگر که استفاده آنها از شکنجه معلوم بود مشارکت کرده است یا به دیگران در اعزام این گونه زندانی ها کمک کرده است. اما گزارش می گوید که پس از چهار سال تحقیق و بررسی ۴۰ هزار سند، فقط دو مورد از مشارکت مستقیم مأموران بریتانیایی در شکنجه به دست آورده است.

بریتانیا: دولت تحقیق قضایی درباره شکنجه و اعدام متهمان را بررسی می کند

ریپریو ـ در پی انتشار دو گزارش درباره موضوع شکنجه در کمیسیون اطلاعات و امنیت پارلمان، دولت اعلام کرده است که تحقیقی به ریاست یک قاضی را درباره مشارکت بریتانیا در شکنجه و عذاب متهمان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

سوریه: گورهای دسته جمعی در مناطقی که پیشتر در کنترل داعش بودهاند

دیدهبان حقوق بشر ـ یک گروه محلی که در زمینه کشف گورهای دسته جمعی در مناطقی که زمانی در کنترل داعش بوده، در منطقه شمال شرقی سوریه فعالیت میکند، نیاز به حمایت بین المللی و کمکهای فنی برای حفظ شواهد جنایات احتمالی و شناسایی باقیمانده اجساد را دارد. با تعداد نامشخصی از گورهای دسته جمعی در شهر رقه و مناطق اطراف آن و هزاران جسد باقی مانده برای ترمیم، مقام های محلی وابسته به شورای شهر رقه تلاش میکنند تا با مشکلات تدارکاتی در خصوص جمع آوری و سازماندهی اطلاعات در مورد اجساد ترمیم شده و ارائه آن به خانوادههایی که در جستجوی بستگان کشته شده خود هستند مقابله کنند. شناسایی افراد مفقود شده و حفظ مدارک به قصد پیگرد قانونی، اجرای عدالت را در سوریه در پی خواهد داشت.

شیلی:عدالتپس از نیم قرن: ۹ مامور حکومت پینوشه درباره قتل ویکتور خارا محکوم شدند

بیبیسی ـ دادگاهی در شیلی، هشت مامور حکومت پیشین را بابت قتل ویکتور خارا، شاعر و خواننده انقلابی، محکوم کرده است. در این پرونده یک مامور دیگر هم بابت پنهانکردن این جنایت محکوم شده است. ویکتور خارا ۴۵ سال پیش کشته شد. او را فردای کودتای نظامی ژنرال آگوستو پینوشه بازداشت و به ورزشگاه سانتیگو بردند و آنجا جلوی گروههای دیگری از زندانیان شکنجه کردند. جسد او که گلولههای پرشمار آن را سوراخسوراخ کرده بودند، چند روز بعد پیدا شد. در جریان این شکنجهها، سربازان حکومت پینوشه انگشتهای او را شکسته بودند. آنها به این خواننده انقلابی گفته بودند که نمیخواهند او دیگر بتواند گیتار بزند.

فرانسه: شرکت لافارژ به ظن کمک مالی به داعش تحت پیگرد قرار گرفت

یورو نیوز ـ فعالیتشرکت لافارژ، غول فرانسوی/سویسی تولیدکننده سیمان و مصالح ساختمانی برای «مشارکت در جنایت علیه بشریت» رسما تحت تعقیب قرار گرفت. دادستانی کل فرانسه هیئت رئیسه این شرکت را روز پنجشنبه رسما فراخواند تا در مورد سرمایهگذاریهای مشکوک خود در سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میلادی در سوریه پاسخگو باشد. شرکت لافارژ صاحب یک کارخانه سیمانسازی در جلبیه واقع در شمال سوریه است؛ منطقهای که مدتی تحت کنترل داعش قرار داشت. این شرکت مظنون است که ظرف سه سال مذکور مبلغ ۱۳ میلیون یورو را برای باز ماندن و ادامه فعالیت کارخانهاش به شبهنظامیان مسلح از جمله نیروهای داعش پرداخت کرده است. این مبالغ همچنین شامل مالیاتهایی است که برای رفت و آمد کارکنان این کارخانه و نیز خرید مواد اولیه از جمله نفت هزینه شده است.

استرالیا: اسقف اعظم در پرونده آزار جنسی کودکان محکوم شد

حقوق مدنی و سیاسی

فلسطین / اسرائیل: فلسطینی ها طرح پیشنهادی صلح ترامپ را محکوم می کنند

المُنیتور ـ الفتح سازمان اصلی آزادیبخش جنبش فلسطین کمپین بسیار هماهنگی را برای شکست دادن طرح پیشنهادی صلح واشنگتن در خاورمیانه را راه انداخته است. رهبری فلسطینیها این طرح پیشنهادی را به طور کامل رد میکند و کلیه ارتباط ها را با واشنگتن پس از انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس قطع کرده است. یکی از طرح های گرافیک مورد استفاده در این کمپین به عربی و انگلیسی بیت المقدس را پایتخت فلسطین مینامد. پوستر دیگری با عکس سیاه و سفید آوارگان فلسطینی این نوشته را بر خود دارد: هیچ حقی که کسی پیوسته خواهان آن است از دست نمی رود. سخنگوی رسانه های بین المللی الفتح می گوید: فرایند صلح دولت ترامپ به همان میزان جناح راست اسرائیل افراطی است. دولت ترامپ با قطع کمک مالی خود به دولت فلسطین و تشکیل جلسه با رهبران عرب برای تحمیل طرح صلحی که فقط به نفع اسرائیل است از رهبری فلسطین باج خواهی می کند. نتایج یک نظرسنجی: اکثر اسرائیلیها به طرح صلح ترامپ امید چندانی ندارند

بلاروس: کنترل وکلای دادگستری حقوق بشر را به خطر می اندازد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامه حمایت از مدافعان حقوق بشر در همکاری با کانون وکلای پاریس و مرکز حقوق بشر ویاسنا امروز گزارشی را منتشر کردند که محدودیتهای استقلال وکلای دادگستری در بلاروس را مستند میکند. بر اساس تحقیقاتی که در ژانویه ۲۰۱۸ انجام شد، این گزارش از فشار قوه مجریه بر وکلایی که دفاع از پروندههایی را که به نظر دولتمردان «حساس» است، به عهده میگیرند، انتقاد کرد.

آمریکا: هزاران تظاهرکننده علیه جداسازی خانواده های مهاجران

نیویورک تایمزـ بیش از ۷۰۰ تظاهرات در سراسر آمریکا و در مرز آن با مکزیک علیه سیاست دولتی جداسازی خانوادههای مهاجران صورت گرفت. ویدیو را در اینجا تماشا کنید. تظاهرات در اعتراض به سیاستهای مهاجرتی ترامپ ؛ جنجال مهاجران در آمریکا؛ کودکان هنوز به خانوادهها برنگشتهاند

ایران:

گزارشها از ادامه اعتراضات در برخی شهرهای استان خوزستان

وخامت وضعیت جسمانی سخی ریگی، وبلاگنویس بلوچ در پنجمین روز از اعتصاب غذا

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسرائیل: دو گام به پیش در راه برابری و سپس دو گام به پس 

المُنیتور ـ  مصرف کنندگان اسرائیلی علیه شرکت هایی که زنان و مردان را از یکدیگر جدا میکنند یا کارکنان را به دلایل نژادی کنار میگذارند اعتراض کردند، اما قوه قضاییه و وزارتخانه های دولتی هنوز از جدایی جنسیتی حمایت میکنند. دو شرکت اسرائیلی در هفته اخیر به علت نقض حقوق کارگران و مشتریان در زیر فشار اولترا ارتدوکس ها به اعتراض عمومی دامن زدند. فقط یک یا دو روز طول کشید که این شرکتها در واکنش به اعتراض عمومی عقب بنشینند. شرکت تمپو، مالک شراب های بارکن تصمیم قبلی خود را برای کنار گذاشتن کارگران اتیوپیایی تبار از خط تولید خود به خاطر نگرانی از یهودی نبودن آنها را لغو کرد. شرکت هواپیمایی ملی اسرائیل العال پرواز روز ۲۲ جون خود از نیویورک را به تعویق انداخت زیرا یک مرد اولترا ارتودوکس یهودی خواهان تغییر جای دو زن در کنار خود شده بود. این زنان به صندلی های دیگری منتقل شدند اما خبری در یکی از رسانههای اجتماعی باعث اعتراض عمومی شد و رئیس یک شرکت فناوری اعلام کرد که پروازهای خود با العال را لغو می کند. مدیریت العال به سرعت واکنش نشان داد تا از موج لغو پروازها جلوگیری کند و رئیس آن گفت: از امروز به بعد هر مسافری که حاضر نباشد در کنار مسافر دیگری بنشیند فوری از پرواز کنار گذاشته خواهد شد.

آمریکا: وضعیت قاچاق انسان در گزارش سالیانه

دویچه وله ـ وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالیانه در زمینه قاچاق انسان در مورد کودکانی که از والدینشان جدا افتاده و طعمه قاچاقچیان میشوند هشدار داد. گزارش سالیانهی وزارت خارجه آمریکا در زمینه قاچاق انسان بار دیگر به طرح مسئله جدا کردن کودکان از والدین مهاجر غیرقانونی در ایالات متحده آمریکا دامن زده است. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرده که بر اساس شواهد، کودکانی که بدون همراهی والدین سعی در عبور غیرقانونی از مرزها دارند، طعمهی قاچاقچیان انسان میشوند. این امر سوالات زیادی را پیرامون سیاست ترامپ مبنی بر جداسازی کودکان مهاجر غیرقانونی از والدینشان در مرز مکزیک دامن زده است. درگزارش قاچاق انسان ۲۰۱۸از جمهوری اسلامی ایران انتقاد شده که کودکان افغان را به جبهههای جنگ سوریه اعزام میکند. در کنار ایران از کشورهای دیگری نیز نام برده شده است که کودکان را به جبهههای جنگ اعزام میکنند. این کشورهای عبارتند از: نیجریه، سومالی، سودان جنوبی، سوریه، یمن، برمه، جمهوری دمکراتیک کنگو، عراق، مالی و نیجر.

اتحادیه اروپا: طرح تازه مهاجرت خطرناک وخدمت به خود

عفو بینالملل ـ رهبران اتحادیه اروپا با تایید نتیجهگیریهای شورای اتحادیه اروپا به جای همبستگی ترس را انتخاب کرده اند. این نتیجه گیری ها می تواند به آسیب پذیر ترین مردان زنان و کودکان جهان لطمه بزند. توافق سیاسی که امضا شد پیشنهادهای تازه مربوط به مهاجرت را در بر می گیرد که شامل طرح هایی برای ایجاد مراکز کنترل پناهجویان و مهاجران در کشورهای اتحادیه اروپا و مراکز منطقه ای در خارج از اروپا برای فرستادن کسانی است که در دریا نجات می یابند. شورای اتحادیه اروپا همچنین موفق نشد برای مقابله با نقض فاحش حقوق بشر آوارگان و مهاجران دچار رنج و عذاب در لیبی، از جمله در نتیجه حمایت اتحادیه اروپا از دولتمردان این کشورتصمیم های قاطعی بگیرد. نگهبانان ساحلی لیبی با حمایت اتحادیه اروپا جلوی شمار روزافزونی ازمردم را در دریا می گیرد و آنها را به بازداشتگاه هایی برمی گرداند که در آن مورد شکنجه، استثمار و تجاوز قرار میگیرند. شمار کسانی که در حبس خودسرانه در چنین مراکزی به سر میبرند به تازگی به ۹ هزار تن رسیده است. به همین ترتیب، در حالی که مالت و ایتالیا بندرهای خود را به روی کشتی های نجات سازمان های غیردولتی میبندند و آوارگان و مهاجران را روزها در دریا نگه می دارند، ضرورت طرح های قابل پیشبینی، اصلاح سیستم داخلی و ایجاد مسیرهای امن و قانونی برای کسانی که سفر های خطرناک را در پیش میگیرند، فوری تر از همیشه است. سازمان پزشکان بدون مرز توافق مهاجرتی اروپا را محکوم کرد

ایران: ۱۹ میلیون تن در ۳۰۰۰ منطقه حاشیهنشین زندگی میکنند

دفاع از حقوق بشر

آمریکا: شلیک کاپیتال گازت به سوی ترامپ ـ «فراموش نمی کنیم که ما را دشمن مردم خواندند»

دِ هیل ـ  کارکنان کاپیتال گازت چند روز پس از اینکه مرد مسلحی در اتاق خبر آنها تیراندازی کرد و پنج تن را کشت، طعنه ای به رئیس جمهور ترامپ زدند. آنها با انتشار نامهای از همه حامیان خود در پی تیراندازی تشکر و اعلام کردند: «فراموش نمی کنیم که ما را دشمن مردم خواندند. نه فراموش نخواهیم کرد. زیرا افشای شر، پرتو افکنی بر بدی ها و مبارزه با بی عدالتی کار ماستاین اظهارنظر اشاره ای نسبتاً آشکار به عبارتی است که ترامپ برای حمله به رسانه ها به کار می گیرد. ترامپ از این عبارت در رابطه پرتنش خود با رسانهها بارها استفاده کرده است.

سوریه / اردن: مرزها را برای ساکنان درعا باز کنید

دیده بان حقوق بشر ـ مقامات اردن و اسرائیل باید اجازه دهند که سوریهای فراری از صحنه جنگ در استان درعا، از این کشورها درخواست پناهندگی و حفاظت کنند. در تاریخ ۱۶ جون ۲۰۱۸ اتحاد نظامی ارتش سوریه و روسیه حمله های جدیدی را در استان درعا و قنیطره آغاز کرد که یکی از آخرین مناطق تحت کنترل نیروهای ضد دولتی در سوریه به شمار می روند. سازمان ملل متحد برآورد کرده است که ۲۷۱۸۰۰ نفر تا کنون از این درگیریها فرار کرده و بسوی مرزهای اردن و یا بلندیهای اشغالی جولان در اسرائیل فرار کرده اند.

ایران:

اعدام محکوم نوجوان و همدستی دادگاهها، مجلس و پزشکان علیه حقوق کودکان

عفو بینالملل ـ اعدام ابوالفضل چزانی شراهی در روز ۲۷ جون که با استناد به نظریه پزشکی قانونی مبنی بر داشتن «رشد و کمال عقل» در هنگام ارتکاب قتل در سن ۱۴ سالگی به اعدام محکوم شده بود، نشان دهنده نقض فاحش حق حیات کودک در دادگاههای ایران، دوره های پیاپی مجلس و پزشکان وابسته به پزشکی قانونی کشور است. پزشکان وابسته به سازمان پزشکی قانونی در نقض مداوم حق حیات کودکان در ایران سهیم و مسئول هستند. در شرایطی که دادگاهها به منظور بررسی امکان صدور حکم اعدام از پزشکی قانونی در خصوص وضعیت «رشد و کمال عقل» متهمان زیر ۱۸ سال استعلام میکنند، پزشکان پزشکی قانونی به جای اینکه از مشارکت در روندی که از اساس ناقض حقوق کودکان است سرباز زنند و با اتخاذ یک موضع یکسان اعلام کنند که رشد و درجه مسئولیت همه افراد زیر ۱۸ سال باید کمتر از بزرگسالان در نظر گرفته شود، اقدام به ارائه نظریاتی میکنند که با اصول جاافتاده بینالمللی در حوزه عدالت کیفری کودکان و نوجونان مغایرت کامل دارد. براى مثال در پرونده ابوالفضل چزانی شراهی که روز ۲۷ جون در سن ۱۹ سالگی اعدام شد، پزشکی قانونی اعلام کرده بود این نوجوان در هنگام ارتکاب جرم در سن ۱۴ سالگی «داراى رشد و کمال عقل» بوده و دادگاه حکم اعدام را با استناد به این نظریه صادر کرده بود. ابوالفضل چزانی شراهی چهارمین فردی است که از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی به خاطر جرمی که در سن زیر ۱۸ سال رخ داده، اعدام شده است. دست کم ۸۵ محکوم نوجوان دیگر محکوم به اعدام هستند از جمله محمد کلهری، حمید احمدی، ابوالفضل نادری، بابک پولادی و مهدی خزائیان که احتمال دارد هر لحظه حکم اعدامشان به اجرا گذشته شود. تعداد واقعی کسانی که در خطرند، احتمالا بیشتر است.

عفو بینالملل بار دیگر خواستار «پایان کارزار بیرحمانه» علیه خانواده سیدامامی شد

زنان

لهستان: نامه سرگشاده به نمایندگان پارلمان ـ  پس گرفتن حقوق زنان را متوقف کنید

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ در روز ۲ جولای، کمیسیون سیاستگذاری اجتماعی و خانوادهی پارلمان به بحث دربارهی لایحه ی «سقط جنین را متوقف کنید» خواهد پرداخت، با وجود این که پیشتر در ماه مارس اعلام کرده بود در ماههای پیشرو آن را بررسی نخواهد کرد. این لایحه در صورت تصویب ممنوعیت تقریباً کاملی بر سقط جنین برقرار خواهد کرد. فدراسیون به شدت از تلاشهای بیوقفهی پارلمان لهستان برای پس گرفتن حقوق زنان نگران است و قویاً از اعضای کمیسیون میخواهد از تأیید این لایحه پرهیز کنند. 

تونس: یک زن شهردار شهر تونس شد

هلند: برای اولین بار یک زن شهردار آمستردام میشود

ایران:

دو رویکرد به مبارزه علیه حجاب اجباری؛ یک پاسخ: توقف نخواهیم کرد!

اخبار روز ـ با تکیه بر این واقعیت که تمامیت مبارزهبا ستم جنسیتی به مبارزه علیه حجاب اجباری محدود نمیشود و مبارزه علیه حجاب اجباری به پدیدهی «دختران خیابان انقلاب» – با همهی دستآوردهای ارزشمند، قابل دفاع و اتکاختم نمیشود؛ اما مرکز مبارزهی زنان در جامعهی ایران و خصوصاً در شرایط کنونی را مبارزه علیه حجاب اجباری تشکیل میدهد.

با متهم کردن قربانیان تجاوز آنها را وادار به سکوت نکنیم

بیدار زنی ـ در چند روز گذشته اخباری مبنی بر «تجاوز جنسی» در شهرهای مختلف ایران در خبرگزاریهای داخلی منتشر شد. از خبر آزار و اذیت جنسی در مدرسهای پسرانه در قلب پایتخت گرفته تا خبر تجاوز به دختر ۵ساله مهاجر در خمینیشهر اصفهان و در آخر خبر تجاوز به تعدادی دختر در ایرانشهر سیستان و بلوچستان؛ اخباری که حاکی از گستردگی جغرافیایی، سنی و جنسیتی این تجاوزهاست. برخی از مسئولین خواستار پیگیری و برخورد جدی با مرتکبین این جنایتها شدند و برخی همچون نماینده خمینیشهر در مجلس بهجای پیگیری پرونده تجاوز، خواستار برکناری رئیس اورژانس اجتماعی کشور به دلیل انتشار این خبر شدند.

زنان، کارگران استثمار شده دانشگاهها

استثمار دانشجویان زن در دانشگاه ها

نسلهای مختلف جنبش زنان نیازمند گفتگو با یکدیگرند

واکنش یک وکیل به معاون قوه قضاییه: با نگاه مردسالارانه قانونگذاری نکنید

فرهنگ

آلمان: جایزه ادبی «گئورگ بوشنر» به ترزیا مورا تعلق گرفت

اندیشه

آمریکا: با تحکیم قدرت ترامپ، دموکرات ها با شورشی در صفوف خود روبرو هستند

نیویورک تایمز ـ نبرد سختی که در مورد دیوان عالی کشور در پیش است و تکانی که به رهبری حزب دموکرات در صندوق رای در هفته گذشته وارد شد ساختار شکننده حزب دموکرات را تهدید می کند. شورش فعالان در جناح چپ و حرکت به طرف راست در واشنگتن این حزب را به سوی درگیری شدید میراند. برای دموکراتها تغییر به همان میزان حساس است که تحکیم قدرت رئیس جمهور ترامپ در حزب خود و تشدید کنترل محافظهکاران بر دولت فدرال. نفر دوم دموکرات ها در مجلس سنا می گوید از سال ۱۹۸۲ که او انتخاب شد شورشی در پایههای حزب مشابه آنچه در جریان است به یاد ندارد. رهبران سنتی حزب در هفته گذشته ضربه ها را یکی پس از دیگری دریافت کردند: نخست، نماینده کنگره جوزف کراولی که ۲۰ سال در مجلس نمایندگان عضو بود و رئیس احتمالی آن در آینده به شمار میرفت، کرسی خود را به نفع تازه وارد سیاسی ۲۸ ساله ای به نام الکساندریا اوکازیو کورتز از دست داد؛کنگره به این نتیجه رسید که نمی تواند حتی طرح محدود مهاجرتی برای فرزندان مهاجران بدون مدرک به تصویب برساند؛ و دیوان عالی کشور آرایی را صادر کرد که اتحادیه های کارگری که استخوانبندی حزب دموکرات را تشکیل میدهند تضعیف، حق تبلیغ سقط جنین را محدود و ممنوعیت مسافرتی رئیسجمهور را تأیید می کنند. ریاست جمهوری قاطع و گاهی عوامفریبانه آقای ترامپ به شورش آزادیخواهانه دامن زده و بسیاری از رای دهندگان متمایل به چپ را به سوی نوعی جنگ ایدئولوژیک رانده است. در نتیجه شمار نامزد های انتخاباتی ناشناخته که به رهبران حزب دموکرات برای حمایت از برنامه آزادیخواهانه تری فشار میآورند افزایش یافته است. اما هدف این شورش که مسئولان حزب دموکرات را هم دلگرم و هم نگران میکند، راندن بیشتر حزب به چپ نیست. شکاف بزرگتر در مورد شدت مقابله با ترامپ و کوشش برای برهم زدن برنامه اوست.

فلسطین: چرا اسرائیل در غزه از حماس حمایت می کند؟

المُنیتور ـ در دو سال گذشته، اسرائیل دو راهبرد متفاوت و متناقض نظامی را در پیش گرفته است: یکی در جبهه شمالی علیه سوریه، حزب الله و ایران و دیگری در جبهه جنوبی علیه حماس، جهاد اسلامی و دیگر سازمانهای «سرسخت» در غزه. اسرائیل در شمال پیوسته در تهاجم است و به گفته گزارشگران خارجی به سرعت دشمن را تهدید و تنبیه می کند. اسرائیل از تمام قدرت خود برای دامن زدن به درگیریهای داخلی ایران و تضعیف رژیم آیت الله استفاده میکند. اما در جنوب اسرائیل لحن محتاطی را در پیش گرفته و میکوشد از کشیده شدن به درگیری نظامی پرهیز کند و از تمام قدرت خود برای حفظ و حمایت از حاکمیت حماس استفاده میکند. در شمال حمله های موشکی با استفاده از هواپیمای شکاری کامیون هایی را که اسلحه و مهمات را از هواپیمای باربری خالی کرده بودند در نزدیکی فرودگاه دمشق هدف قرار دادند. دیگر کسی حمله هایی را که گویا اسرائیل از آغاز سال تاکنون انجام داده نمی شمارد. در جنوب چطور؟ کاملاً برعکس. با وجود اینکه حماس به عنوان بازوی بلند انقلابی ایران دیده می شود، اسرائیل به شدت مراقب است که در غزه کاری نکند که حتا اتفاقی منجر به سقوط حماس شود. 

مالکیت بر آینده: راهبردهایی برای اقتصاد دموکراتیک

دموکراسی باز ـ بحران های عمیق و متعادل پیش روی ماست. رشد اقتصادی ضعیف است. مزدها و بهره وری در تولید راکد است. نابرابری شدید است. سرمایه گذاری کم انجام می شود. بدهی مصرف کنندگان زیاد است و حباب های اقتصادی زیاد رخ میدهند.روندهای آتی، از اوج گیری الیگارش های اطلاعاتی تا اختلال در اتوماسیون، خطر تشدید نابرابری ها و ناکارآمدی های نئولیبرالیسم را به همراه دارند. الگوی استخراجی سرمایه داری فروپاشی زیست محیطی را هدایت می کند و شرایطی را که کلیت جامعه بشری به آن بسته است تهدید میکند. در مقابله با ناکامی الگوی اقتصادی، سرهم بندی کافی نخواهد بود. آینده ما به توانایی ما برای بازاندیشی و بازشکل دهی به چگونگی تولید و توزیع ثروت به روش های دموکراتیک تر و پایدارتر از زمان کنونی بستگی خواهد داشت. در اساس این تلاش باید بازسازی دوباره ساختار مالکیت قرار داشته باشد. برداشتن لگام از تعاونیها ـ گزارش تازه ما برای بنیاد اقتصاد نو (NEF) ـ نه تنها روش رشد تعاونیهای خالص بلکه روش تغییر الگوهای مالکیت اقتصادی در سراسر اقتصاد را مورد بررسی قرار میدهد. مالکیت مهم است. اینکه چه کسی بر ثروت ملتها و جوامع محلی مالکیت داشته باشد و آن را کنترل کند مسئله بنیادی روش عملکرد نظام اقتصادی و سود برندگان از آن است. ماهیت و توزیع مالکیت از نزدیک به توزیع قدرت و پاداش در جامعه شکل میدهد.

ایران: دیدگاه: رانده از استبداد، مانده از دموکراسی؛ این است مشکل

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است.وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دِ هیل،  دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، نیویورک تایمز، یورو نیوز

بایگانی شمارههای گذشته