تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

 

آرژانتین: مبارزه زنان در راه سقط جنین امن، رایگان و قانونی عکس: در تارنمای لفت وویس

نقض فاحش حقوق بشر

آمریکا: فریاد اعتراض ضد محدودیت ترامپ بر کمک مالی به بازماندگان قاچاق جنسی

گاردین ـ  وکلای دادگستری و سیاستمداران خواهان بازنگری در تصمیم به کاهش خدمات حمایتی حقوقی شده اند. به گفته آنها، این کاهش امکان اصلاح در پیشینه های کیفری از آنها دریغ خواهد کرد. در اوایل امسال، اِیمی یکی از بازماندگان قاچاق جنسی که ۱۵ سال زیر کنترل پااندازهای خشن بود، وارد دادگاه ای کوچک در سینسیناتی در اوهایو شد و ساعتی بعد در حالی که تنها دو مورد از ۱۰۵ اتهام کیفری او حذف شده بود، از آنجا خارج شد. بر اساس قانون اوهایو و قانون های مشابه در تمام ایالت ها، او حق دارد درخواست کند که اتهام های کیفری در زمانی که قربانی قاچاق انسان بوده از پروندهاش حذف شود. اما مبلغان ضد قاچاق انسان در سراسر آمریکا هشدار میدهند که تصمیمی ناگهانی در دولت ترامپ برای کاهش کمک مالی حقوقی به بازماندگانی مثل اِیمی که به فوریت به اجرا درآمده، باعث خواهد شد که بسیاری از این قربانیان برای حذف اتهام های کیفری از پرونده شان در دادگاه ها با مشکل بزرگی روبرو شوند. بسیاری از قربانیان در زمانی که در کنترل قاچاقچیان انسان هستند وادار به ارتکاب اقدامات تبهکارانه میشوند. بر اساس یافتههای پیمایشی در سال ۲۰۱۶ که شبکه ملی بازماندگان انجام داد، ۹۱ درصد از پاسخدهندگان زمانی دستگیر شده بودند که مورد استثمار قرار داشتند و بیش از ۴۰ درصد آنها ۹ بار یا حتی بیشتر دستگیر شده بودند.

آمریکا: تلاش برای ممانعت از تصویب قطعنامه تغذیه کودک با شیرمادر

دویچه وله ـ به گزارشنیویورک تایمزدولت آمریکا چند کشور شرکتکننده در مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت در ژنو را تحت فشار قرار داده است تا از تصویب قطعنامهای برای تشویق تغذیه نوزادان با شیر مادر جلوگیری به عمل آورد. دولت اکوادور که مطرحکننده این قطعنامه بود از سوی آمریکا مورد تهدید قرار گرفت که در صورت  پس نگرفتن آن با مجازاتهای اقتصادی آمریکا و قطع کمکهای مالی مواجه خواهد شد. آمریکا همچنین تهدید کرده بود که اگر این قطعنامه مورد تصویب قرار گیرد کمکهای مالی خود را به سازمان جهانی بهداشت قطع خواهد کرد. منتقدان گمان میکنند که مخالفت هیئت آمریکایی با تغذیه نوزاد با شیر طبیعی مادر به دلیل توافق قبلی آنها با تولیدکنندگان شیر خشک باشد.

اسرائیل: یک کشته و ۴۰۰ زخمی در مرز غزه: اعتراضها چهارماهه شد

رادیو زمانه ـ اعتراضهای ساکنان غزه در مرز با اسرائیل جمعه ۶ جولای ادامه یافت و بار دیگر با واکنش خشونتبار نیروهای امنیتی اسرائیل مواجه شد. صدها تن مجروح شدند و یک جوان فلسطینی نیز کشته شد. به گفته مقامهای بهداشتی غزه، ۴۰۰ تن مجموعاً در اعتراضات جمعه مجروح شدند که ۵۷ تن از آنان هدف اصابت گلوله جنگی قرار گرفتهاند. تاکنون هیچ یک از شهروندان و سربازان اسرائیل در جریان این اعتراضها کشته نشدهاند اما شمار جانباختگان فلسطینی به ۱۳۶ تن رسیده است. هزاران تن نیز مجروح شدهاند. خونینترین روز اعتراضات فلسطینیها ۱۴ مه بود که سفارت ایالات متحده آمریکا به اورشلیم منتقل شد.

بحرین: نبیل رجب، شهروند افتخاری پاریس،در معرض آزار های تازه ای قرار گرفته است

عربستان سعودی: دستگیری خانم هتون الفاسی در ادامه سرکوب مدافعان حقوق بشر

ترکیه: پلیس عملیات بازداشت دهها نفر از طرفداران یک مبلغ تلویزیونی را آغاز کرد

ترکیه: عملیات پلیس ترکیه برای دستگیری ۳۵۰ نفر دیگر در ارتباط با گروه گولن

ترکیه: اخراج هزاران کارمند دیگر در پی کودتای دو سال گذشته

۲۰۰ هزار نفر از گروه قومی روهینگیادر خطر مرگهستند

آلمان: انتقاد به وزیر کشور برای بازگرداندن پناهجویان افغان

ژاپن: اعدام ۷ عضو فرقه آئوم از جمله رهبر آن به اتهام انتشار گاز سمی در متروی توکیو در سال ۱۹۹۵

ایران:

تهاجم جمهوری اسلامی به زنان آزادیخواه گسترش یافته است؛ با تمام قوا از آنها دفاع کنیم!

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ بازداشت مائده هژبری رقصنده جوان؛ محکومیت شاپرک شجریزاده به ۲ سال زندان و ۱۸ سال حبس تعلیقی بهخاطر برداشتن روسری: در پی بازداشت مائده هژبری، دختر جوان ایرانی که رقص های خود را در اینستاگرام منتشر میکرد در روزهای اخیر پلیس ویدئوهایی از «اعترافات» اجباری خانم هژبری با حجاب کامل در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش کرده است. «مائده هژبری» متولد ۱۳۸۰ در تهران، ورزشکار رشته پارکور و ژیمناستیک است. رقص او با آهنگ های خوانندگان مشهور همچون «بیانسه» در اینستاگرام از چند سال پیش مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. از سوی دیگر، شاپرک شجریزاده، یکی از زنان مشهور به دختران خیابان انقلاب، در گفتاری در اینستاگرام‌‌لایو خبر داد که به ۲ سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی محکوم شده است. وکیل او، نسرین ستوده را از ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) بهظاهر با شکایتمهدی پِیتام، بازپرس پرونده شاپرک شجریزاده، به زندان انداختهاند. خبرهای مرتبط: نسرین ستوده در نامه ای به دادستان تهران اعلام کرد: حکم ۲۰ سال حبس برای شاپرک شجریزاده برای ایجاد رعب و وحشت است. انجمن حمایت از حقوق کودکان در اطلاعیه ای گفت: پخش اعترافات مائده هژبری نماد بارز خشونت علیه کودکان است؛ دیدهبان حقوق بشر نیز بیانیه ای با عنوان «ایران: دستگیری زنان برای رقصیدن» منتشر کرد. مجلس شکایتها علیه صداوسیما به دلیل پخش «اعترافات» جوانان رقصنده را بررسی میکند؛ اعتراف کن و آزاد شو؛ وزیر ارتباطات: پخش اعترافات مائده هژبری واکنشی به شفافیت در بازار ارز بود ؛ دستگیری و اعتراف تلویزیونی از چهار چهره اینستاگرامی

۱۵ سال پس از کشتن زهرا کاظمی، شکنجهگرانش همچنان بخشوده از مجازات هستند

گزارشگران بدون مرز ـ به مناسبت پانزدهمین سالگرد کشته شدن زهرا کاطمی در پی شکنجه اعمال شده از سوی مسئولان قضایی در زندان اوین، گزارشگران بدون مرز بخشودگی از مجازات برای آمران و عاملان قتل وی را مجکوم میکند. از میان آنها سعید مرتضوی دادستان سابق تهران که مسوول جنایات بسیاری علیه روزنامهنگاران و شهروندخبرنگاران است. زهرا کاظمی  خبرنگار ایرانیتبار کانادایی ۵۴ ساله، در دوم تیر ماه ١٣٨٢ در حین عکسبرداری از تجمع خانوادههای زندانیان در مقابل زندان اوین بازداشت شد. در هنگام و مدت بازداشت مورد ضرب و جرح قرار گرفت و بر اثر ضربات وارده دچار خونریزی مغزی و در بیست تیر ماه در بیمارستان نظامی بقیه الله اعظم جان سپرد . پس از تلاش اولیه در پنهان کردن علت واقعی مرگ این وی، مقامات رسمی ایران در ٢۵ تیر ١٣٨٢اعلام کردند که زهرا کاظمی در اثر ضربهی مغزی در گذشته است. پیکر زهرا کاظمی با شتاب بسیار چهارشنبه اول مرداد ماه ١٣٨٢ بر خلاف خواست پسرش استفان هاشمی که در کانادا اقامت دائم دارد، در زادگاهش شیراز به خاک سپرده شد. استفان هاشمی همواره اعلام کرده است: «جمهوری اسلامی مسئول شکنجه و مرگ مادر من است و کاملا روشن است که دولت ایران تاکنون هدفش سرپوش گذاشتن بر این قتل بوده استگزارشگران بدون مرز در اطلاعیه دیگری با عنوان جمهوری اسلامی به سرکوب خبرنگاران و شهروندخبرنگاران ادامه میدهد خشونت و بازداشت خودسرانهی شهروندـ خبرنگاران را به هنگام تظاهرات در تهران و همچنین بازداشت دوباره هنگامه شهیدی و ادامه بازداشت محمد حسین حیدری را محکوم کرد.

اعدامها: تهرانتن عضو «داعش»)؛ زاهدانافغان)؛ مازندرانتن)؛ گرگانتن)؛ ارومیهتن)

هفته گذشته در شماره ۲۴۷، اعدام ۲ تن در ارومیه اعلام شده بود که به این ترتیب ۳ تن صحیح است.

تجمع سالیانه قلعه بابک: شمار فعالان آذربایجانی بازداشتی به ۸۰ تن رسید

سپاه پاسداران شماری از فعالان بلوچ در سیستان و بلوچستان را بازداشت کرد

مأموران مسلح مصطفی دانشجو، وکیل و فعال حقوق درویشان گنابادی را بازداشت کردند

به دستور دادستان کل ایران سایت «انتخاب خبر» مسدود و از دسترس خارج شد

یک نماینده مجلس: ۱۵۰ دانشجو در جریان اعتراضات سراسری دی ماه و پس از آن بازداشت شدهاند

ادامه مخالفت دادستانی تهران با آزادی مشروط عبدالفتاح سلطانی، وکیل در بند به جرم دادخواهی

مأموران مسلح مصطفی دانشجو، وکیل و فعال حقوق درویشان گنابادی را بازداشت کردند

زنان درویش زندانی که کتک خوردندحق شکایت ندارند

حصر استانیعلمای اهل سنت ایران؛ وزارت اطلاعات اجازه سفر نمیدهد

مقام قضایی خواسته بود اعتراف دختران رقصنده حتما پخش شود

نرگس محمدی از بیمارستان به زندان بازگردانده شد

ادمین چند کانال آشپزی تلگراماحضار شدند

«ضرب و شتم» رامینحسینپناهی فعال کُرد در زندان

تایید ۲۳ ماه زندان رویا صغیری در دادگاه تجدیدنظر

محرومیت از درمان، علیرغم تاکید پزشکان؛ گزارشی از آخرین وضعیت سعید شیرزاد

صادق قیصری دردادگاه انقلاب به ۷ سال حبس محکوم شد

دادگاه تجدیدنظر، یک زندانی سیاسی را به ۶ سال و دو زندانی سیاسی دیگر را به ۱۱ سال حبس محکوم کرد

کاشمر؛ اجرای حکم ۸۰ ضربه شلاق در ملاءعام

عدالت

آینده عدالت بین المللی در بحبوحه ظلم بی‍کران

دیدهبان حقوق بشر ـ روز ۱۷ جولای بیستمین سالگرد عهدنامه تاسیس دادگاه بین المللی جزایی، تنها دادگاه دائمی بین المللی جهان است که برای رسیدگی به جنایت های جنگی، جنایت های ضد بشریت و نسل کشی تشکیل شده است. این دادگاه در آستانه اقدام های بی سابقه ای، از جمله تحقیق احتمالی در افغانستان است در حالی که بودجه آن به شدت کم است. این سازمان با رئیس بخش عدالت بین المللی خود ریچارد دیکر درباره مشکلات دادگاه، آینده آن و دلیل نیاز جهان به عدالت بین المللی گفتگو کرده است.

کلمبیا: نگرانی از کنار گذاشتن پیگرد در پرونده مزرعه مرگ

نیویورک تایمز ـ یکی از شاهدان برای دادستانها درباره جنازه های شناور بر روی رودخانه ای در مزرعه تعریف کرده است. یک شاهد دیگر که یکی از کارگران مزرعه است،گفت که یکی از روسای جوخه مرگ آزادانه بر روی اسب در مزرعه می گشته است. شاهد سوم، یکی از زنان کارگر به تحقیقگران درباره مرگ دو برادر زاده جوان خود گزارش داد. او گفت: مردان مسلح درست پس از نیمه شب آنها را بردند، با طناب بستند و اعدام کردند.در پاسخ سوال دادستان، کارگر مزرعه گفت که سانتیاگو دستور ها را صادر کرده است. مالک مزرعه سانتیاگو اوریبه بود. برادر او آلوارو اوریبه،  رئیسجمهور پیشین کلمبیا، سالیان طولانی پرنفوذترین سیاستمدار این کشور بوده است و به تازگی پس از پیروزی نامزد دست پرورده اش در انتخابات ریاست جمهوری در ماه جون دوباره به عنوان فردی قوی در صحنه پدیدار شد. سانتیاگو در انتظار محاکمه به اتهام فرماندهی جوخه مرگ به نام دوازده حواریون است که گمان میرود صدها تن را طی جنگ داخلی طولانی این کشور به قتل رسانده است. اما با بازگشت به قدرت آلوارو اوریبه، برخی از کلمبیایی ها بر این نظر هستند که این پرونده دنبال نخواهد شد.

حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه: برای کردها در جنوب شرقی، درگیری شهری ادامه دارد

شبکههای ترکیبی اطلاعات منطقهای ـ در جولای ۲۰۱۵، مرحله تازه ای از درگیری قدیمی بین دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان پس از شکست فرآیند صلح ۲ سال و نیمه دوباره آغاز شد: جنگ چریکی روستایی به شهرهای کردنشین در جنوب شرقی کشیده شد و نیروهای دولتی برای پاکسازی جنگجویان مرتبط با حزب کارگران کردستان به خانه ها حمله کردند. جدیدترین زد و خوردها در بخش مرکزی شهر سور رخ داد که یکی از میراث های فرهنگی جهان به شمار میرود. درگیری ده ماهه باعث خسارت های زیادی به اکثر ساختمان ها شد. رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان برای جلب آرا پیش از انتخابات ماه جون از این منطقه دیدار کرد و قول داد این منطقه را بازسازی کند. اما کردها اکثریت باشندگان اصلی شهر سور را تشکیل می دهند و ۲۴ هزار تن از آنها هنوز در اثر جنگ آواره هستند و نخواهند توانست از عهده تامین مالی ساختمان های جدید که به جای خانه هایشان ساخته می شود برآیند. این وضعیت به دشمنی بین کردهای محلی و دولت مرکزی افزوده است. بسیاری از جابجا شده گان می گویند دولت اردوغان که پس از پیروزی در انتخابات در ماه جون با اختیارات گسترش یافته تا سال ۲۰۲۳ در قدرت خواهد ماند،از آوارگی آنها سود میبرد و از طریق فشار مالی بر کردهای آواره مهندسی جمعیتی را در پیش گرفته است.

آلمان: پرونده قتلهای زنجیرهای مهاجران و پرسشهای بیپاسخ

ایران: مختار اسدی، معلم زندانی از زندان اوین آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ایران:

مدارهای بحرانی در اقتصاد ایران

روایت حاشیه نشینان یاسوج از فقر و فاصله طبقاتی

وضعیت بازنشستگان: ۶۰ درصد حداقلبگیر هستند، یک سوم درآمد را برای درمان هزینه میکنند

آمارهای تکاندهنده از اعتیاد زنان:‌ تنها ۳.۸ درصد زنان معتاد برای درمان مراجعه میکنند

عیسی کلانتری: با اشتباه مهندسی، بخش اعظم آب خوزستان را شور کردیم

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست

آمریکا: ترامپ بارها با قصد حمله به ونزوئلا دستیاران ارشد خود را حیرت زده کرد

گاردین ـ  بنا به گزارشی تازه، دونالد ترامپ بارها امکان حمله به ونزوئلا را با دستیاران ارشد خود در کاخ سفید مطرح کرده است. گفته میشود مسئولان دولت آمریکا به نوبت سعی کردهاند رئیسجمهور را در ماه آگوست سال گذشته از این قصد منصرف کنند. ترامپ موضوع حمله نظامی را در آگوست سال گذشته به طور رسمی مطرح کرد. اما به گزارش آسوشیتد پرس، بررسی این امکان برای رئیس جمهور بسیار وسیع تر از آن مطرح بوده که او اعلام کرد. ترامپ در جلسه ای پرسیده بود چرا آمریکا نمیتواند برای برکنار کردن دولت نیکولاس مادورو بر این اساس که فروپاشی سیاسی و اقتصادی ونزوئلا تهدیدی برای منطقه به شمار می رود، دست به مداخله بزند. یکی از مسئولان ارشد دولت که نام او اعلام نشده به آسوشیتدپرس گفته است که نظر رئیسجمهور در آن زمان افراد حاضر در جلسه از جمله مشاور امنیت ملی مک مستر و وزیر خارجه رکس تیلرسون را حیرت زده کرده بود. مسئولان دولتی به نوبت سعی کردهاند او را از این قصد منصرف کنند و گفته اند که چنین اقدام نظامی متحدان این کشور را در آمریکای لاتین ناراضی خواهد کرد. ظاهراً این استدلالها رئیسجمهور را قانع نکرده بود.

برای ساختن صلح، باید بپرسیم مردم چرا به جنگ می روند

دموکراسی باز ـ  موج تازه ای از حملات افراطی در مالی یک بار دیگر ضرورت بازاندیشی در رهیافت شدید امنیتی را که واکنش مسلط به تروریسم در منطقه ساحل است، روشن میسازد. در پایان ماه جون، نیروهای فرانسوی و نیز مقر مرکزی نیروی مشترک گروه ۵ که نیروی امنیتی متشکل از پنج کشور منطقه برای مبارزه با شورشیان جهادی و گروه های تبهکار است، مورد حمله قرار گرفتند. در چهار ماه نخست امسال، شمار افرادی که در حمله های تروریستی در مالی کشته شدند بیش از شمار کشته شدگان در سراسر سال گذشته بود. بنابراین، گفتگو درباره امنیت در مالی بسیار ضروری است. اما با همین فوریت و اگر قرار باشد با موفقیت به ثبات دست یابیم، باید در وهله نخست درباره دلیل پیوستن افراد به گروه های مسلح گفتگو کنیم. تلاش برای برقراری صلح در مالی بدون توجه به دلایل اساسی درگیری ممکن نخواهد بود.گروه هشدار بین المللی به منظور درک رویدادها و دلایل آنها در بعضی از جوامع مبتلا به خشونت افراطی در منطقه ساحل از جوانان پرسید که آنها به چه دلیل ممکن است به گروههای مسلح بپیوندند یا نپیوندند. پاسخ ها ربط چندانی به ایدئولوژی مذهبی نداشت. اکثریت بزرگی از افراد مورد پرسش در مالی، نیجر و بورکینافاسو ناتوانی دولت ها از تامین امنیت و خدمات را مقصر اصلی دانستند. آنها گفتند ستم و فساد دولتی به همراه معافیت از مجازات بعضی از جوانان را به سوی گروههای مسلح می راند. هفته گذشته، هیئت سازمان ملل در مالی اعلام کرد که نیروهای مالی از گروه پنج کشور منطقه ساحل ۱۲ غیرنظامی را در بازاری اعدام کردهاند که یک سرباز در ماه مه در آنجا کشته شده بود. اینگونه رویدادها باعث نارضایتی هایی می شود که گروه های خشن افراطی از آنها برای تحریک مردم و پذیرش الگوی متفاوت سیاسی و اجتماعی با الهام از شریعت استفاده میکنند.

دفاع از حقوق بشر

سریلانکا: اعدام مجازات ظالمانه و برگشت ناپذیری است

عفو بینالملل ـ  سریلانکا باید برنامه خود را برای اجرای اعدام کنار بگذارد و کارنامه طولانی مثبت خود را در مورد نفی این مجازات ظالمانه و برگشت ناپذیر حفظ کند. بنا به گزارشها، رئیس جمهور سریلانکا برنامه اعدام ۱۹ محکوم به اتهام مواد مخدر را به پیش می برد. آخرین اعدام در سریلانکا در سال ۱۹۷۶ انجام شده است.

چین؛ بیوه برنده جایزه صلح نوبل آزاد شد

دیدهبان حقوق بشر ـ لیئو زیا، شاعر چینی، پس از نزدیک ۸ سال بازداشت خانگی، چین را به مقصد آلمان ترک کرد. دولت چین، روز ۱۰ جولای ۲۰۱۸ لیئو زیا، بیوه یکی از مخالفان به نام لیو شیائوبو را آزاد کرد تا با هواپیما به آلمان برود. درست یک سال از زمان مرگ شوهر لیئو زیا می گذرد. دولت آلمان برای آزادی لیئو زیا که شرایط جسمانیاش در طی هشت سال بازداشت خانگی بهطورِ قابل ملاحظهای بدتر شده، گفتگو کرده بود.

میانمار: ایالات متحده تحریمهای هدفمند را تقویت کند

دیدهبان حقوق بشر ـ این سازمان به همراه ۴۵ سازمان غیر دولتی و مذهبی، در نامهای به رهبران کنگره گفتند: «کنگره ایالات متحده باید قوانینی برای افزایش تحریمهای هدفمند علیه فرماندهان نظامی برمه که در نقض جدی حقوق بشر درگیر هستند وضع کنداین گروهها گفتند که ضروری است که کنگره بحران حقوق بشر در برمه را مورد توجه قرار دهد. جنایات ضد روهینگیا به حد جنایت علیه بشریت رسیده است. اقدامات جدید و مهم برای سختتر کردن تحریم های هدفمند در انتظار تصمیم رهبران کنگره است. این قانون باید پاکسازی قومی و حملات نظامی ارتش برمه علیه قوم روهینگیا و وضعیت به شدت وخیم حقوق بشر این کشور را مورد توجه قرار دهد.

سازمان های غیردولتی بین المللی بی توجهی کشورهای عضو سازمان ملل به حقوق بشر را در آخرین بررسی استراتژی ضد تروریستی محکوم کردند

کنیا: دولتمردان بایستی قانون سازمانهای منافع عمومی را بیش از تبدیل آن به ببر کاغذی اجرا کنند

مجارستان: جرمانگاری امداد بشردوستانه به مهاجران

روسیه: فراخوان برای آزادی مدافع حقوق بشر ایوب تیتیف در آغاز محاکمه امروز او

ترکیه: محکومیت ۶ روزنامهنگار شوک دیگری به رسانههای ویران شده وارد کرد

ژاپن: اعدام هفت عضو فرقه آئوم عدالتی به بار نیاورد

لائوس: اظهارات شفاهی در گزارش رسمی به اعضای کمیته حقوق بشر سازمان ملل

ایران:

مدافع حقوق بشر نیاز به آزمایش فوری سرطان دارد

عفو بینالملل ـ آرش صادقی مدافع حقوق بشر دچار تومور استخوانی شده است و این تومور ممکن است سرطانی باشد. مقامات توصیههای پزشکی مبنی بر انتقال فوری او به یک مرکز تخصصی سرطان را نادیده گرفتهاند. آرش صادقی، زندانی عقیدتی و مدافع حقوق بشر ۳۱ ساله، مطلع شده که توموری استخوانی در کتف او تشخیص داده شده است که  ممکن است سرطانی باشد. در ۱۸ ماه گذشته، آرش صادقی دچار دردی مزمن در ناحیه کتف و شانه بوده ولی مسؤولان زندان به جای ارجاع او به آزمایشات تشخیصی، تنها داروهای مسکن و ضد التهاب برای او تجویز کردهاند. در اوایل خرداد ماه، بهداری زندان رجاییشهر در نهایت عکس رادیوگرافی از دست او گرفت. چند روز بعد، او به طور غیرمنتظره به بیمارستانی خارج از زندان اعزام شد و مورد معاینه پزشک متخصص سرطان قرار گرفت. آرش صادقی گفته است که از این اعزام ناگهانی به پزشک متخصص سرطان متعجب و نگران شد ولی درخواستهای مکرر او برای گرفتن اطلاعات از طرف پزشک متخصص بدون پاسخ ماند. او تنها از لابهلای حرفهای میان پزشکان شنید که به داشتن «سارکوم استخوان» مشکوک است. او بعدتر فهمیده است که این یک نوع سرطان نادر است که غالبا از استخوانهای بازوها یا پا شروع میشود.

لغو برنامههای هنری در ایران در همدلی با درد معیشت مردم

عفو بینالملل خواستار آزادی معترضان به کمآبی در خوزستان شد

جاوید رحمان، یک حقوقدان پاکستانیـبریتانیایی گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران شد

جاوید رحمان: درخواست سفر به ایران را با دولت ایران مطرح خواهم کرد

زنان

عربستان سعودی: زنان می توانند رانندگی کنند، اما مانع اصلی چیز دیگری است

نیویورک  تایمز ـ  به ادعای حاکم سعودی، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پسر او ولیعهد محمد بن سلمان و بسیاری از حامیان آنها، این کشور پادشاهی در آستانه جهشی فمینیستی به جلو قرار دارد. این تغییر بازتاب حرکت هایی در جامعه است که زنان را به اوج موفقیت های دانشگاهی و حرفه ای رسانده است. قانون تازه که به زنان اجازه رانندگی می دهد، یکی از مسائلی را که منتقدان و متحدان عربستان مدتهاست این کشور را به خاطر پیروی از روش سرکوبگرانه گروههایی مثل طالبان و داعش مورد تمسخر قرار داده اند، برطرف می کند. برنامه عربستان بزرگترین تولید کننده اوپک، دوری از وابستگی به نفت است که ایجاب می کند زنان در اقتصاد کارگر و مصرف کننده باشند. اما با تمام خوشحالی ده ها هزار زن سعودی از حق رانندگی، خط قرمزی آنها را از برابری دور نگه میدارد: نظام سرکوبگر قیمومیت. این نظام که مخلوطی از قانون و سنت است زنان را در سراسر عمر وابسته به بستگان مرد خود ـ  پدر، شوهر، برادر، عمو یا دایی و پسر ـ  نگه می دارد. قیمومیت تضمین می کند که تعادل جنسیتی قدرت در خانه، کار و شاید حتی در خیابان ها به نفع مردان باشد و به آنها امکان می دهد به زنان اجازه کار، مسافرت یا حتی دریافت مراقبت پزشکی بدهند یا ندهند. در میان زنانی که رانندگی در خیابان ها را جشن گرفتند، پیشگامانی که تابوهای اجتماعی و قانونی را چندین دهه پیش با اعتراض به ممنوعیت رانندگی شکستند غایب بودند. ماه گذشته، دولتمردان سعودی گروهی از فمینیست های مشهور و در میان آنها بعضی از پیشگامان اعتراض سال ۱۹۹۰ را دستگیر کردند. گویا این هشداری به آنها بود تا اعتبار خاتمه ممنوعیت رانندگی رابه نفع خود تلقی نکنند.

آرژانتین: انقلابی دخترانه

دویچه وله ـ ۴۰ سال پیش مادران آرژانتینی با روسری سفید علیه دیکتاتور وقت تظاهرات میکردند. امروز نوههای آن نسل با دستمال سبز به جنگ مردسالاری، زنآزاری و آزار جنسیتی میروند و البته به جنگ ممنوعیت سقط جنین. جنبشی با حضور دختران جوان با شالهای سبز در خیابانهای آرژانتین با جرمانگاری سقط جنین مخالفت میکند و به دنبال قانونیکردن آن است.

مادری و پایان جنگ داخلی زنان

دموکراسی باز ـ  کتاب مادری به قلم شیلا هِتی در ماه مه منتشر شد. این کتاب داستانی بر اساس زندگی و نوعی از خاطرات تخیلی است که به نویسنده اجازه میدهد تا بپرسد: آیا باید مادر بشوم؟ پاسخ منفی است. گرچه کتاب از واژه آزادی استفاده نمیکند، بارها به این ایده بازمی گردد. راوی نگارش این کتاب را قایقی می نامد که او را به سوی دیگر چهل سالگی میبرد. همچون کتاب مهم هتی به نام یک شخص چگونه باید باشد؟ بخش مهمی از مادری بازگویی گفتگوهایی با دوستان و خانوادهاست که در آنها راوی از همگان درباره جهت گیری در زندگی میپرسد.

اسپانیا: دولت جدید سوسیالیست به زنان مجرد و لزبینها خدمات درمانی بارداری رایگان ارائه میدهد

سکس و سکولاریسم؛ مقدمه کتاب

ماندارن ها: سیمون دوبووار در سایهی دیگریها

ایران:

بازنُمایی ناتمام تصویر زنان تماشاچی فوتبال در رسانه

مرضیه ابراهیمی، قربانی اسیدپاشی، چهرهای حذف ناشدنی

لایحه تامین امنیت زنان نزد رهبر چه میکند؟

فرهنگ

   جایزه اینگهبورگ باخمن ۲۰۱۸ به تانیا مالیارچوک تعلق گرفت

بهیاد غسان کنفانی، داستاننویس و مبارز فلسطینی

ایران: توران خانم و ستیز با میانمایگی

اندیشه

ترکیهی اردوغان

نقد اقتصاد سیاسی ـ رئیسجمهور فعلی اردوغان از حزب اسلامی «عدالت و توسعه» با ۵۲ درصد آرا دوباره انتخاب شد و عمدهترین نامزد احزاب مخالف محرم اینچه هم ازحزب چپگرای جمهوریخواه خلق ۳۱ درصد آرا را به دست آورد. سهم حزب «عدالت و توسعه» اردوغان از آرای پارلمانی که درانتخابات پیشین در نوامبر ۲۰۱۵، ۴۹٫۵ درصد بود به ۴۲٫۴ درصد کاهش یافت. به نظر میرسد که این آرا نصیب حزب ملیگرای افراطی شده باشد که ۱۱٫۲ درصد از آرا را به دست آورد و حالا در دولت ائتلافی با حزب اردوغان مشارکت خواهد کرد. با شکست کودتا اردوغان بهسرعت کوشید هرگونه مخالفتی را نابود کند و از منافع سرمایهی بینالمللی که اتحادیهی اروپا، صندوق بینالمللی پول و سازمان ملل آن را نمایندگی میکنند، فاصله بگیرد. بیش از صدهزار نفر دستگیر شدند. دهها میلیارد دلار دارایی هم ضبط شد و ۱۵۰٫۰۰۰ نفر از ادارات تصفیه شدند که نه فقط کار بلکه حتی پاسپورت خود و اعضای خانوادهی خود را هم از دست داده و انگ مشکل امنیتی خوردند و حتی شماری خانهی خود را که به کار دولتی بستگی دارد و حتی بازنشستگی خود را هم از دست دادهاند. «یک گروه نخبه با گروهی دیگر جایگزین شدهاند و برای کارمندان دولت قواعد تازه برقرار شده است. دانشگاهها از یک گروه روشنفکران خالی و با گروه دیگر جایگزین شدهاند که مدافعان جدیتر نظام تازهاند. سرمایهای که با رژیم همخوانی بیشتری دارد به منافعی که از فعالیتهای دولتی نتیجه میشود بهتر دسترسی دارد از جمله پاداشهائی که از ضبط دارائی ناشی میشود».

آفریقای جنوبی: نلسون ماندلا چه چیزی را از دست داد

نیویورک تایمز ـ  نامه های مبارز راه آزادی آفریقای جنوبی از زندان یادآوری می کنند که جدایی خانواده ها بیان نهایی قدرت دولتی است. نلسون ماندلا از ۷ نوامبر ۱۹۶۲ تا ۱۱ فوریه ۱۹۹۰ زندانی سیاسی بود و به خاطر نقش خود در رهبری کنگره ملی آفریقا و مبارزه آن علیه رژیم آپارتاید به زندان افتاده بود. او چهار سال پس از آزادی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. مثل همه زندانیان در سراسر جهان، ماندلا نیز نامه نگاری می کرد او صدها نامه نوشته است که هر یک از آنها زندگینامه خودنوشت فشرده ای است. این نامه ها به زودی در کتابی با عنوان نامه های زندان نلسون ماندلا منتشر خواهند شد. از میان بیش از ۲۵۰ نامه، بیش از نیمی از آنها پیش از این منتشر نشده است.

اقتصاد سیاسی «جنگ با تروریسم»

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آسو، اخبار روز، ایران وایر، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکههای ترکیبی اطلاعات منطقهای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، گاردین، گزارشگران بدون مرز، لفت وویس، نقد اقتصاد سیاسی، نیویورک تایمز

بایگانی شمارههای گذشته