تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

                        قهرمان جام جهانی فوتبال، فرانسه یا آفریقا؟ کاریکاتور: محمود الرفیه / فیسبوک / مجله اینترنتی «این آفریقاست»

نقض فاحش حقوق بشر

اسرائیل: نامه مشترک گروه های حقوق بشری درباره محاصره غیرقانونی نوار غزه

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و بیش از ۲۰ سازمان حقوق بشری بین المللی و منطقه ای با ارسال نامه ای به مسئولان اتحادیه اروپا نگرانی شدید خود را درباره وضعیت در نوار غزه ابراز کردند و از این مسئولان خواستند دولتمردان اسرائیل را به پایان دادن به یک دهه محاصره دومیلیون باشندگان نوار غزه  فرا بخوانند. اعتراض های گسترده که از ۳۰ مارچ به بعد در نوار غزه رخ داده به کشته شدن دست کم ۱۳۵ فلسطینی، زخمی شدن بیش از ۱۴ هزار تن و نزدیک شدن نظام مراقبت بهداشتی به فروپاشی انجامیده است.

بریتانیا: فروش اسلحه به کشورهایی که در لیست ناقضان حقوق بشر دولت قرار دارند دو برابر شده است

ایندیپندنت ـ  بر اساس اطلاعاتی که کمپین مبارزه با تجارت اسلحه منتشر کرده، در سال ۲۰۱۷ در مجموع به میزان ۱.۵ بیلیون پوند پروانه فروش اسلحه صادر کرده است. این سلاحها به ۱۸ کشور که در این لیست قرار دارند، از جمله چین، عربستان سعودی، بحرین، مصر و پاکستان فروخته شده اند. در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۸۲۰ میلیون تن اسلحه به ۲۰ کشور مختلف فروخته شده بود.از این میان، ۱.۱۳ بیلیون پوند اسلحه به عربستان سعودی فروخته شده که در جنگی خونین در یمن گرفتار است که به مرگ هزاران غیرنظامی و نیازمندی میلیونها تن به امداد انجامیده است. سخنگوی این کمپین گفت: دولت ترزا می فعالانه بسیاری از رژیم ها را پشتیبانی و مسلح می کند که از نظر دولت مسئول نقض حقوق بشر هستند. کمیته کنترل بر صادرات اسلحه پارلمان بریتانیا نیز اعلام کرد که دولت باید فروش اسلحه به کشورهای متهم به نقض حقوق بشر را به شدت محدود کند.

سوریه: ائتلاف به رهبری آمریکا تلفات غیرنظامی در رقه را به شدت انکار میکند

عفو بینالملل ـ  شواهد و مدارک در محل با آمار کم شمار تلفات غیرنظامی که ائتلاف زیر رهبری آمریکا منتشر کرده تناقض دارد. گزارشهای ائتلاف ناکافی و مبهم است و تقریبا تمام اظهارات مربوط به تلفات غیرنظامی را با برچسب نامعتبر رد میکند. نیروهای زمینی از «اشتباه و حمله های هوایی ناموفق» سخن میگویند که منجر به «تلفات زیاد انسانی و مادی» شده است. واکنش های ائتلاف زیر رهبری آمریکا که یافتههای گزارش اخیر عفو بین الملل درباره ی ویرانی ناشی از بمباران هوایی سال گذشته در رقه را رد می کند نشان می دهد که آنها تا چه میزان به انکار شمار زیاد غیر نظامیانی که در حمله های ائتلاف کشته و زخمی شده اند می پردازند. این گزارش در تاریخ ۵ جون با عنوان «جنگ برای نابودی: اثر ویرانگر بر غیرنظامیان، رقه ـ  سوریه» منتشر شد. نگاه کنید به: عفو بینالملل حملات ائتلاف جهانی بهرهبری آمریکا به رقه را جنایت جنگی دانست: حملات آمریکا، بریتانیا و فرانسه میتوانند جنایات جنگی محسوب شوند. این کشورها حملات هوایی بسیاری در رقه انجام دادند که مسئولیت بیش از ۹۰ درصد آنها بر عهده آمریکاست. این حملات بهمنظور پشتیبانی از پیشروی زمینی نیروهای دموکراتیک سوریه، متشکل از کردها و عربها صورت گرفت. در مجموع یک هزار نفر در رقه کشته شدند. عفو بینالملل میگوید ائتلاف جهانی بارها از سلاحهای نامتعارف در حمله به محلههای پُرجمعیت شهر استفاده کرده است.

آمریکا: مرگ یک زندانی دیگر در بازداشتگاه مهاجران

دیدهبان حقوق بشر ـ  هفته گذشته یک فرد دیگر در بازداشتگاه مهاجرت به آمریکا جان خود را از دست داد. به گفته مسئولان، در اثر خفگی درگذشته و سومین شخصی است که در بازداشتگاهی در جورجیا در کمتر از یک سال گذشته فوت کرده است. با این حساب، در سال مالی جاری که در ۱ اکتبر ۲۰۱۷ آغاز شد، ۸ تن جان خود را در بازداشتگاه های مهاجرتی آمریکا از دست داده اند. در سال مالی پیش، بیشترین شمار تلفات در بازداشتگاه های مهاجرتی پس از سال ۲۰۰۹ رخ داد. از شرایط دقیق فوت زندانی اخیر اطلاعی در دست نیست. آنچه روشن است این است که بیشتر مرگ ها در بازداشتگاه ها ناشی از مراقبت ناکافی پزشکی است. تحلیل مستقل پزشکی درباره ۱۵ مرگ اخیر در بازداشتگاه های مهاجرتی نشان می دهد که مراقبت ناکافی پزشکی در ۸ مورد نقش بازی کرده است. از میان ۵۲ مرگ که از سال ۲۰۱۰ در این بازداشتگاه ها مورد تحلیل مستقل پزشکی قرار گرفته، ۲۳ مورد در همین رده قرار میگیرند.

استرالیا: ویدئوی تازه درخصوص سیاست ظالمانه رسیدگی در دریا

دیدهبان حقوق بشر ـ در پنجمین سالگرد گرفتاری پناهندگان در جزایر مانوس و نائورو، این سازمان در ویدئوی تازه ای موارد مداوم نقض حقوق بشربه دست دولت استرالیا را برجسته کرده است. تحت این سیاست، پناهجویانی که با قایق به سمت استرالیا می روند، به اردوگاه هایی در جزیره مانوس در پاپوآ گینه نو و یا جزیره نائورو فرستاده می شوند. در تاریخ ۱۹ جولای ۲۰۱۳، کوین راد، نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که پناهجویانی که با قایق به استرالیا برسند «هیچ شانسی برای ماندن در استرالیا به عنوان پناهنده» نخواهند داشت. کمی پس از آن استرالیا توافقنامهای را با پاپوآ گینه نو و نائورو برای اسکان پناهجویان به امضا رساند. از آن به بعد استرالیا به صورت قهری ۳۱۷۲ نفر را که اکثر آنها پناهجو بودند به اردوگاه هایی در این جزایر منتقل کرد. اکنون حدود ۱۶۰۰ تن از این پناهجویان در جزایر باقی مانده اند که شامل حدود ۷۵۰ مرد در پاپوآگینه نو و حدود ۸۵۰ مرد و زن و کودک در نائورو می شود.

عربستان سعودی: ۷ اعدام در یک روز؛۷۳ اعدام در ۲۰۱۸

آمریکا: اعدام یک تن در ایالت تگزاس؛ ۱۳ اعدام در ۲۰۱۸

آمریکا: قصد ایالت تنسی برای از سرگیری اعدام با کشتن یک بیمار روانی

تاجیکستان: حبس خودسرانه و محکومیت روزنامه نگار به ۱۲ سال زندان در مجتمع امنیتی

اسرائیل در واکنش به اعتراضات فلسطینیها از ورود سوخت به غزه جلوگیری میکند

ایران:

پروندهسازی تازه برای نسرین ستوده علاوه بر حکم غیابی ۵ سال زندان!

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ آقای رضا خندان همسر خانم نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری، امروز در صفحه فیسبوک خود نوشته است: چند نکته پیرامون بازداشت نسرین: ۱ بازداشت او به دستور کتبی وزارت اطلاعات صورت گرفته است. ۲ هم اکنون ۲ پرونده برای او تشکیل شده است: یک پرونده با حکم ۵ سال حبس تعزیری است که در تاریخ ۱۳ مهر ۹۵ به طور غیابی صادر شده است. پروندهی دومی که از ماهها پیش باز شده و در حال رسیدگی است. مصادیق اتهامات او در دادگاهی که به طور غیابی تشکیل و منجر به ۵ سال حکم حبس شده است؛ شامل موارد متعددی است؛ از جمله: تحصن مقابل کانون وکلا بازکردن صفحه فیسبوکمصاحبه با رسانههای مختلفملاقاتهای محرمانه با دیپلماتهای سفارتخانههای خارجی در تهرانعضویت در لگام (کمپین لغو گام به گام اعدام) – صدور بیانیههایی در دفاع از محکومین نفاق و گروهک القاعدهحضور در اغتشاش دراویش – . . .

اعدامها: کرمانتن)؛ مشهدتن)

مدیر یک سایت و کانال تلگرامی به اعدام محکوم شد

قطع حقوق محمد حبیبی فعال صنفی معلمان، و ادامه محروم ماندن او از درمان در زندان تهران بزرگ

حکم اعدام برای فروشنده اکانتشبکههای ماهوارهای در اصفهان

محمد حبیبی، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه میشود

دستگیری ۴۶ نفر در هرمزگان به دلیل مدلینگ

احضار فعال سندیکایی واله زمانی به دادسرای مقدس اوین

احضار ۱۰ زن فعال در تلگرام به مجتمع قضایی اصفهان

مختومه شدن پرونده اسیدپاشیهای اصفهان بدون پیدا شدن متهم یا متهمان

احکام ۲۸۵ نفر از درویشان گنابادی: ۶۹ سال حبس، ۴۴۴ ضربه شلاق و ۱۴ سال تبعید

بازداشت امیر حسین میراسماعیلی روزنامهنگار روزنامه جهان صنعت

صادق قیصری شهروند خبرنگار به ۷ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی صدور احکام زندان و شلاق برای فعالان دانشجویی

ارشاد اسلامی هر سال مانع از نمایش ۴۵ فیلم سینمایی میشود

فشار بر کاربران اینستاگرام: دستگیریها در تهران و هرمزگان

مسئولان زندان تهران بزرگ (زندان فشافویه) آب را به روی زندانیان بستهاند

عدالت

۱۰ چالش در برابر دادگاه بین المللی جزایی موثر و مستقل

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون در آستانهی سالگرد تصویب عهدنامهی تأسیس دادگاه بین المللی جزایی که نخستین دادگاه از این نوع است، گزارشی را منتشر میکند که به ۱۰ چالش رویاروی دادگاه بین المللی موثر و مستقل میپردازد. از جمله دغدغههایی که فدراسیون خاطرنشان میکند نبود همکاری دولتها با دادگاه، نبود حتا یک مورد محکومیت در زمینهی جنایتهای جنسی و جنسیتی در دادگاه بین المللی جزایی، ناپیوستگی در به اجرا گذاشتن حقوق قربانیان و فضای خصمانه برای مدافعان حقوق بشر است. جامعهی بینالمللی روز ۱۷ ژوییه ۲۰۱۸ بیستمین سالگرد اساسنامهی رُم، عهدنامهی تاسیس دادگاه بین المللی جزایی را مورد تجلیل قرار میدهد. این دادگاه در سال ۲۰۰۲ پس از تصویب ۶۰ کشور به واقعیت پیوست. اکنون ۱۲۳ کشور عضو دادگاه بین المللی جزایی هستند و دادگاه بررسیهای مقدماتی را در افغانستان، کلمبیا، گینه، عراق/بریتانیا، نیجریه، فلسطین، فیلیپین، اوکرایین و ونزوئلا در دست دارد. در حال حاضر، ۱۱ مورد تحقیق و در مجموع ۲۶ پرونده در دادگاه در جریان است (نگاه کنید به جدول فدراسیون).

دادگاه بینالمللی کیفری چه کارکردی دارد؟

دویچه وله ـ تاسیس دادگاه بینالمللی کیفری ۲۰ سال پیش به عنوان نقطه عطفی در رسیدگی به جنایات علیه بشریت مورد استقبال گسترده مدافعان حقوق بشر در جهان قرار گرفت. اما این دادگاه نتوانسته است پاسخگوی انتظارات اولیه از این نهاد باشد. دادگاه بینالمللی کیفری (International Criminal Court و یا به اختصار ICC) اولین دادگاه بینالمللی است که برای رسیدگی به جرایم بزرگ در سطح جهان از جمله نسلکشی، جنایتهای جنگیو جنایتهای ضد بشریت پیش تشکیل شد. مقر این نهاد بینالمللی در شهر لاهه در هلند واقع است. این دادگاه به طور عمده به جرایمی در سطحبینالمللی رسیدگی میکند که با تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد به این نهاد واگذار شده باشد و یا در قلمرو یکی از کشورهای عضو انجام گرفته باشد. چرا دادگاه بینالمللی کیفری لاهه تاسیس شد؟ اساسنامه دادگاه بینالمللی کیفری در ۱۵ ژوئن ۱۹۹۸ در کنفرانسی که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رم، پایتخت ایتالیا برگزار شده بود به تصویب اکثریت نمایندگان کشورهای عضو رسید. نمایندگان حاضر در کنفرانس رم خواهان تشکیل دادگاه دائمی بینالمللی بودند که بتواند به جنایتهای ضد بشریت و جنایتهای جنگی در نقاط گوناگون جهان رسیدگی کند. ویدیوی مشترک عفو بینالملل و دیدهبان حقوق بشر: بیستمین سالگرد دیوان بینالمللی کیفری

امارات متحده عربی: ناپدید کردن ها و شکنجه در بازداشتگاه های جنوب یمن باید به عنوان جنایت جنگی مورد تحقیق قرار بگیرد

عفو بینالملل ـ این سازمان اعلام کرد:  یک سال پس از افشای شبکه زندان های مخفی در یمن جنوبی، عدالت هنوز دور از دسترس مانده است. این گزارش موارد فاحش نقض حقوق بشر، از جمله ناپدید کردن های قهری به روش سازمان یافته و شکنجه و بدرفتاری های دیگر را که جنایت جنگی به شمار می روند، ثبت کرده است. گزارش «فقط خداوند از زنده بودن او باخبر است» نشان می دهد که ده ها مرد پس از دستگیری و بازداشت خودسرانه به دست نیروهای امارات متحده عربی و یمن قربانی ناپدید کردن قهری شدهاند. بسیاری از آنها شکنجه شده اند و بیم آن میرود که برخی از آنها در زندان جان خود را از دست داده باشند. امارات متحده عربی از زمان ورود به درگیری در مارچ ۲۰۱۵ نیروهای مختلف محلی را سازمان دهی کرده، آموزش داده و تجهیز کرده است. این کشور همچنین با مسئولان امنیتی یمنی مستقل از رهبری آنها در دولت یمن اتحاد برقرار کرده است.  این سازمان در مورد ۵۱  مرد که از مارچ ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در فرمانداری های مختلف بازداشت شده اند تحقیق کرده است. در بسیاری از این موارد ناپدید کردن قهری رخ داده و ۱۹ تن از آنها هنوز پیدا نشده اند. برای این گزارش با ۷۵ تن از جمله زندانیان پیشین، بستگان اشخاصی که هنوز پیدا نشده اند، فعالان و مسئولان دولتی گفتگو شد. عفو بینالملل: بازداشت و شکنجه در زندانهای یمن جنایت جنگی است ؛ یمن گرفتار بدترین بحران انسانی جهان

روسیه: محکومیت در دادگاه حقوق بشر اروپا در رابطه با دو پرونده

ایران: شکایت اولیای دم کاووس سید امامی فعال محیط زیست از صدا و سیما

حقوق مدنی و سیاسی

کلمبیا: سه مشکل حقوق بشری برای رئیس جمهور آینده

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ موضع‌گیری: فدراسیون و سازمان‌های عضو آن در کلمبیا ـ  مجتمع وکلای خوزه آلوِئار رِزتِرِپو (CAJAR) و کمیته‌ی دائمی حقوق بشر (CPDH) بر این نظر اصرار می‌ورزند که سه موضوع اساسی حقوق بشر وجود دارد که رئیس جمهور آتی کلمبیا که روز ۱۷ جون ۲۰۱۸ انتخاب شد باید به محض آغاز دوره‌ی ریاست جمهوری خود در ۷ آگوست ۲۰۱۸ به آنها بپردازد و اولویت دهد. در این لحظه‌ی اساسی امکان پیشروی به سوی ساختن صلحی واقعی و پایدار می‌تواند به واقعیت بپیوندد. این سه موضوع از این قرار هستند: کاهش معافیت از مجازات در مورد مهم‌ترین جنایت‌ها؛ محافظت و دفاع از حقوق بشر در کلمبیا؛ و میثاق حقوق بشر پیشنهادی نماینده‌ی کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در کلمبیا که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دوره نخست تعهد خود را به آن اعلام کردند.

ایران:

چهار ماه پس از پایان بررسی قوه قضائیه: لایحه تامین امنیت زنان کجاست؟

اعتراض نرگس محمدی به رییس قوه قضاییه به دلیل ممنوعالخروج شدن خواهرش

امتناع شش درویش گنابادی از حضور در دادگاه انقلاب

مهاجرت اقلیتهای دینی از ایران؛میروند که زندگی کنند

وبلاگنویس بلوچ؛ ۹ سال در زندان، ۲۰ روز در اعتصاب غذا

وکیل مریم فرجی فعال مدنی از شناسایی جسد موکل خود و بازداشت مظنون به قتل خبر داد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسرائیل: گزارش به کنست درباره عقب ماندگی وضعیت بهداشتی عرب ها در مقایسه با یهودیان

المُنیتور ـ  پیش از آغاز تعطیلات تابستانی پارلمان اسرائیل کنست در ۲۲ جولای، یکی از مهمترین بحث های آن درباره مناسبات عرب ها و یهودیان در اسرائیل برگزار شد. وضعیت بد بهداشتی عربهای اسرائیل یکی دیگر از نشانه های شکست کلیه دولت های این کشور در پایان دادن به تبعیض علیه عربها و پیشبرد برابری است. اطلاعاتی که در این نشست ارائه شد در مقایسه با یهودیان افزایش نگران کننده ای در شمار مبتلایان به بیماری قند، میزان مرگ و میر بیشتری را در میان زنهای عرب در هنگام وضع حمل و امید به زندگی کوتاه تر در میان عربها را نشان میدهد. اطلاعات پزشکی ارائه شده حاکی از تداوم غفلت اسرائیل از اقلیت عرب خود یعنی یک پنجم جمعیت کشور را نشان میدهد.

ایران:

۵۰ هزار حاشیهنشین چابهار از آب، برق و تحصیل محروماند

خشک شدن زایندهرود ۲۵ هزار کشاورز در اصفهان را بیکار کرد

مهاجرت به شهرها بر اثر فشار بیآبی

«خانوادههای مافیایی» در صنعت خودروی ایران

دفاع از حقوق بشر

میانمار: کشاورزان به دنبال بازگشت به زمینهای مصادره شده خود هستند

دیدهبان حقوق بشر ـ این سازمان در گزارشی گفت: قانون را برای حفاظت از خرده مالکان اصلاح کنید. دولت میانمار باید به سرعت مصادره غیر قانونی زمینها را جبران کند. دولت همچنین باید قوانین و مقرراتی را برای محافظت از حقوق کشاورزان و دیگر خرده مالکان تصویب کند تا در آینده مصادرهای اتفاق نیافتد. طی ۳۰ سال گذشته، دولت میانمار و مقامات نظامی زمینهای وسیعی را از کشاورزان مصادره کرده اند، در حالی که هیچ غرامتی و یا غرامت کافی به آنها پرداخت نشده است. این موضوع مانع معاش و دسترسی این افراد به خدمات اولیه شده است. بسیاری از این کشاورزان بهخاطر اعتراض به عدم جبران خسارت، اجتناب از ترک زمین و یا متوقف کردن کار بر روی زمینی که از آنها گرفته شده با پیگرد قانونی روبرو هستند.

لائوس: دولت با توهین از ارائه اطلاعات درباره تحقیقات مربوط به رهبر ناپدید شده جامعه مدنی سر باز زد

 کامبوج: به سرکوب جامعه مدنی پایان دهید و به مسائل مربوط به حقوق زمین توجه کنید

ویتنام: به سرکوب پایان دهید و اصلاحات را در پیش بگیرید

ایران:

 انجمن پزشکی جهان مشارکت پزشکان ایرانی را در اعدامها محکوم کرد

انجمن پزشکی جهان ـ  در پی اعدام ماه گذشته جوان ۱۹ ساله ابوالفضل چزانی شراهی که در سال ۲۰۱۴ به مرگ محکوم شده بود، این انجمن همکاری پزشکان وابسته به دولت را در تسهیل اعدام زندانیان جوان محکوم کرد. این انجمن اعلام کرد که حکم اعدام این جوان بر اساس نظریه رسمی سازمان پزشکی قانونی ایران صادر شد که او را در سن ۱۴ سالگی در زمان ارتکاب جرم بالغ تشخیص دادهاند.

زنان

«سکس و سکولاریسم» در چشمانداز تاریخنگاریِ پسااستعماری

سکس و سکولاریسم؛ بخشی از کتاب

ایران:

زندانیانی که برای یک ماه کارسخت ۱۵هزارتومان حقوق می گیرند

کانون زنان ایرانی ـ روایتهایی از درون زندان زنان قرچکبخش دوم: اینها صدای پیاده شدن تعدادی از زندانیان جرائم عادی زندان قرچک است که امیدی به مجلس و دولت و قوه قضاییه ندارند و چشمشان به کمکهای داوطلبانه مردمی است. چرا که این صداها بارها به گوش مقامات رسیده و هیچ. نه تنها زندانیان سیاسی و عقیدتی، بلکه زندانیان عادی هم حق و حقوق دارند و مستحق گذراندن حبس در چنین شرایطی نیستند. اصل تفکیک جرائم باید رعایت شود، اما نه تنها برای جداسازی زندانیان سیاسی از دیگران، بلکه همچنین برای جلوگیری از انتقال و یادگیری تجارب بزهکارانه میان زندانیان جرائم اجتماعی.

پخش اعترافات مائده هژبری از صداوسیما ضد حقوقی بود

رویای ناتمام؛ روایت دختران دانشجو از بستهبودن بازار کار

خشونت جنسی و جنسیتی

دلایل خشونت خانگی در اهواز

معرفی ۱۶ فیلم درباره خشونت علیه زنان

فرهنگ

شبها اغلب خواب میبینم که

فیسبوک صفحه برتولت برشت ـ شبها اغلب خواب میبینم که / دیگر نمیتوانم خرج خودم را دربیاورم،/ میزهایی که میسازم، هیچکس / در این کشور نیاز ندارد. ماهیفروشها / به زبان چینی حرف میزنند. / نزدیکترین خویشانم / بیگانه به چهرهام نگاه میکنند، / زنی که هفت سال با او خوابیدهام / در راهروی خانه به من رسمی سلام میکند / و لبخندزنان رد میشود. / میدانم / که آخرین اتاق خالی شده است / وسایل جمع شدهاند / تشک پاره است / پرده جرخورده است / خلاصه، همه چیز آماده است / چهرهی مغموم مرا / بیرنگ کند / لباسی که در حیاط برای خشک شدن آویزان است / لباسمن است، خوب میشناسمش، / نزدیکتر نگاه میکنم، حتا / درزها و تکههای وصله شده را میبینم / به نظر میآید / من از این جا اسباب کشی کردهام. کسی دیگر / حالا اینجا زندگی میکند، / حتا / توی لباسم.

ترجمه: معصومه ضیائی.

ایران: «آزادی نسوان» و «موقوفی مجازات اعدام» یک سند تاریخی

اندیشه

بازار آزاد و افول دموکراسی

دموکراسی باز ـ  منشأ گرایش قرن بیستم به اقتدار گرایی چیست؟ هدف محوری نئولیبرالیسم از مقرراتزدایی خارج کردن سیاستگذاری اقتصادی از اختیار دموکراسی نمایندگی است. مشکل بتوان کشور مهمی را در پیدا کرد که در آن نهادهای دموکراتیک زیر فشار و در بسیاری از موارد زیر حمله شدید نباشند. در ایالات متحده آمریکا رژیمی به شدت ضد دموکراتیک حاکم است. در اروپا، گرایشهای اقتدارگرای قدیمی زیر حاکمیت سیاست ریاضت اقتصادی نئولیبرالی که دولت آلمان در پوشش کمیسیون اروپا پیش میبرد، از جهشی بزرگ بهره مند شده اند. روشهای ریاضتی که بر شهروندان یونان تحمیل شد نمونه ای آشکار و تکان دهنده از روند اقتدارگرایی در اروپا را به نمایش گذاشت. جنبش ها و حزب های سیاسی اقتدارگرا قدرت را در اتریش، ایتالیا، لهستان و مجارستان در اختیار گرفته اند. در خارج از اتحادیه اروپا، تلاشهای دولت پرجمعیت ترین کشور اروپا یعنی روسیه برای تضعیف دموکراسی در داخل و بقیه کشورهای اروپا مستند شده است. تحول های کم شماری در کشورهای اصلی در حمایت از دموکراسی در اسپانیا دیده میشود که در آن سوسیالیستها در قدرت هستند و جنبش مشارکتی پودموس نیروی سیاسی پرقدرتی است؛ و در بریتانیا که حزب کارگر به سوی سوسیال دموکراسی حرکت کرده و از امکان پیروزی در انتخابات برخوردار است. فرای آمریکای شمالی و اروپا، هیچ کشور مهمی در مقابل روند اقتدار گرایی نایستاده است. در چین دولت بر گذار از اقتدارگرایی سوسیالیستی به اقتدارگرایی بازار نظارت دارد. شکوفایی سطحیِ مشارکت دموکراتیک در برزیل و هند عمر کوتاهی داشت. در برزیل، کودتای دست راستی نیمه قانونی نهادهای نمایندگی را تضعیف کرد و در هند دولت نارواداری قومی ـ دینی راپرورش می دهد. در ویتنام، دولتی اقتدارگرا گذار از برنامه ریزی مرکزی به سرمایه داری را با سرکوبی کمی کمتر از چین به پایان رسانده است. نهادهای دموکراتیک در فیلیپین که در گذشته نیز مورد تردید بودند، اکنون زیر حاکمیت خشن ترین رژیم در آسیا به سر میبرند. پایان جنگ جهانی اول که فاجعه بار ترین درگیری در تاریخ بشریت بود باعث به قدرت رسیدن رژیم های اقتدارگرا در واکنش به سرمایه داری افراطی شد.

ترامپیسم، گرایش اصلی در اروپا

دموکراسی باز ـ  نخبگان اروپا از ترامپ انتقاد میکنند و با وجود این برنامه افراطی او را پی میگیرند. این کار نه تنها ریاکارانه بلکه برای دموکراسی خطرناک است. نخستین دیدار ترامپ از بریتانیا پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا با موجی از اعتراض رو به رو شد. اظهارات ترامپ در گفتگویی با روزنامه سطح پایین سان در آستانه ورود او به بریتانیا که در آن وی به شدت از نخست وزیر انتقاد و به سیاست او در زمینه برکزیت و نیز به خود اتحادیه اروپا حمله کرد،  به اختلاف های داخلی سیاسی دامن زد. شماری از نمایندگان پارلمان بریتانیا لفاظی او را تفرقه افکنانه و زننده و به قصد توهین توصیف کردند. جداسازی کودکان مهاجر از پدر و مادرشان و به قفس انداختن ایشان همراه با هشدار های  او درباره ی نمونه تهدیدآمیز گشاده‌‎رویی اروپا نسبت به مهاجران انجام شده است. این نمونههای نژادپرستی در عصر ترامپیسم تهدیدی واقعی برای دموکراسی به شمار می رود. اما مشکل دیگر این است که در واکنش به این نژاد پرستی، ریاکاری به اصل راهنما تبدیل شده است. برخی از سیاستمداران اروپایی از ترامپ انتقاد و به طور ضمنی برتری اخلاقی خود را مطرح می کنند اما در عین حال سیاست خشن تری را در کنترل مرزها و علیه مهاجران به کار میگیرند. در بریتانیا، مالکان خانه ها، پزشکان، کارمندان دولت و حتی دانشگاه ها ملزم هستند به عنوان نگهبانان مرزی  و کنترلچی هویت عمل کنند. وزرای کشور اتریش آلمان و ایتالیا پیش از نشست وزرای اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار کردند تا جناح ضد مهاجرت خود را تقویت کنند.

ایران:

ایرانیانی که سعی می کنند جنایات دولت اسرائیل را با توسل به هر حیله و رذالتی پنهان کنند و تداوم آنرا تضمین کنند

مجله هفته ـ احمد پوری: در کشور ما چهار سال پیش تعداد ایرانیانی که جرئت می کردند از جنایات اسرائیل دفاع کنند بینهایت کم و درمیان توده ها به شدت منفور بودند. اکنون تعداد این افراد به طرزی باورنکردنی افزایش یافته است! اغلب مردم ایران به دلایل قابل فهم ولی نادرست نمی خواهند حتی یک کلمه در باره جنایات و بی عدالتی و کشتار جهانخواران بشنوند!این فضا فقط به تغییر دیکتاتور و جایگزینی مهره ها منتهی خواهد شد، نه از بین رفتن دیکتاتوری که مردم ایران از مشروطیت تاکنون برایش مبارزه می کنند! به خاطر ایجاد فضایی احساساتی و سیاه و سفید از دشمن و مشکلات ساختاری کشور تاکنون کار مردم ایران علیرغم خون فشانی های بیکران به تعویض دیکتاتورها توسط امریکا منتهی شده است! این بار لازم نیست آنها کلک بزنند و کودتا کنند رسانه های حاکم برجهان و مزدوران وطنی جهانخواران چنان خوب تبلیغ کرده اند که مردم داوطلبانه به آغوش قاتلانشان پناه می برند!

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: العربی الجدید، المُنیتور، انجمن پزشکی جهان، ایران وایر، این آفریقاست، ایندیپندنت، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، خبرهای مجازات اعدام، خشونت بس، دمکراسی باز، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون زنان ایرانی، گزارشگران بدون مرز، مجله هفته

بایگانی شمارههای گذشته