تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

عبور فلسطینی ها از نقطه کنترل اسرائیلی در راه رفتن به کار عکس: عمار عواد / رویترز / گاردین

نقض فاحش حقوق بشر

بریتانیا: تصمیم دولت به دادن اجازه اعدام دو جنگجوی داعشی بریتانیایی در آمریکا

ایندیپندنت ـ نمایندگان ارشد پارلمان از همه احزاب سیاسی مختلف تصمیم دولت برای فراهم کردن امکان مجازات اعدام در مورد دو جنگجوی خشن داعشی بریتانیایی در ایالات متحده را محکوم کردند. دولت تایید کرد که در موارد پیشین نیز مخفیانه از اعتراض صرفنظر کرده است. برخی این تصمیم را شرمآور و نفرت انگیز توصیف کردند و هشدار دادند که بریتانیا در صورت درخواست از هر کشوری برای کنار گذاشتن مجازات اعدام در آینده به ریاکاری متهم خواهد شد. وزیر امنیت بن والاس با ادعای خود که درخواست عدم اعدام ممکن است مانع از اجرای عدالت در مورد دو جنگجوی داعشی بشود، به خشم نمایندگان پارلمان دامن زد.

یونان: کودکان پناهجویان از رفتن به مدرسه محروم شده اند

دیده بان حقوق بشر ـ یونان هزاران کودک پناهجو را از حق تحصیل خود محروم کرده است زیرا سیاست مهاجرتی تحت حمایت اتحادیه اروپا این است که آنها را در جزایر دریای اژه به تله بیاندازند. در گزارش «بدون آموزش و پرورش آنها آینده خود را از دست می دهند: محرومیت کودکان پناهجو از آموزش و پرورش در جزایر یونان» مشخص شده که از ۳۰۰۰ کودک مدرسهای پناهجویان در جزایر یونان ۱۵ درصد در مدارس دولتی برای سال ۲۰۱۷۲۰۱۸ ثبت نام شده اند و در اردوگاههای دولتی در جزایر تنها ۱۰۰ کودک که همگی پیش دبستانی هستند به آموزش رسمی دسترسی پیدا کرده اند. کودکان پناهجویان در جزایر از فرصتهای آموزشی که در سرزمین اصلی یونان می توانستند به آن دست پیدا کنند محروم هستند.

آمریکا: کشته شدن خانواده ۱۴ نفره افغان در حمله هوایی؛ تکذیب مسئولان ارتشی

نیویورک تایمز ـ ۱۴ عضو یک خانواده، از جمله سه کودک کوچک، در حمله هوایی آمریکا و ویرانی خانه شان در شمال افغانستان کشته شدند. در روندی تکراری، به ویژه در ولایت قندوز که زیر تسلط طالبان است، مسئولان افغانستان و آمریکایی ابتدا کشته شدن غیر نظامیان را در حمله هوایی تکذیب و ادعا کردند که قربانیان جنگندگان طالبان بوده اند. سپس جنازه ۱۱ زن و کودک به بیمارستانی در شهر قندوز در چهار مایلی محل حمله منتقل شد. طالبان جنگجویان زن ندارند و کودکان بسیار خردسال بودند. فرمانده محلی پلیس کمی پس از حمله  گفت که ۱۲ غیرنظامی در حمله هواپیماهای آمریکایی کشته و یک تن زخمی شده است. دو کودک دیگر بعدا در آمار کشته شدگان شمرده شدند زیرا حضور آنها در خانه مشخص بود ولی بقایای آنها در زیر آوار یافت نشد. این سومین بار از سال ۲۰۱۶ در ولسوالی چهار دره و ششمین بار از ۲۰۱۵ در ولایت قندوز است که حمله های هوایی آمریکا باعث مرگ غیرنظامیان می شود. در ماه نوامبر، سازمان ملل تایید کرد که در یک حمله هوایی به روستایی در ولسوالی چهار دره در همان ماه دستکم ۱۰ غیرنظامی کشته شده اند. ارتش آمریکا در مخالفت با این یافته ها نتایج تحقیقات داخلی خود را منتشر کرد و خود را از کشتن غیرنظامیان بری دانست.

آمریکا: احتمالا ۴۶۳ پدر یا مادر مهاجر بدون کودکان خود اخراج شدهاند

واشینگتن پُست ـ دولت ترامپ در اطلاع رسانی به دادگاه اعلام کرد که پدر یا مادر ۴۶۳ کودک مهاجر دیگر در آمریکا حضور ندارند که نشان می دهد شمار مادران یا پدرانی که بدون کودکان خود اخراج شدهاند بسیار بیشتر از شماری است که پیشتر تایید شده بود. گزارش به قاضی منطقه ای اعلام میکند که ۴۶۳ پرونده در «دست بررسی» است به این معنا که شمار ذکر شده رقم نهایی کلیه پدران و مادران مهاجری نیست که اخراج شدهاند و کودکان آنها نزد دولت آمریکا به سر میبرند.

برزیل: ۲۵ سال پس از کشتار کاندلاریا قتل جوانان سیاهپوست به دست پلیس ادامه دارد

کشته شدن یک همکار خبرگزاری فرانسه در حمله انتحاری کابل

فیلیپین: دو سال حاکمیت دوترته، فاجعه ای برای حقوق بشر

فیلیپین: احتمال اخراج خواهر پاتریشیا فاکس، مدافع مردم بومی، تهیدستان شهری و دهقانان

مکزیک: دو روزنامهنگار دیگر کشته شدند ــ شمار روزنامهنگاران ترورشده از ابتدای سال به ۸ تن رسید

پاکستان: حمله انتحاری داعش در کویته، مرکز بلوچستان دستکم ۲۹ کشته برجای گذاشت

عراق: شمار کشتههای اعتراضات به ۹ تن رسید

آلمان: دو بیخانمان در برلین به آتش کشیده شدند

بنگلادش: حمله به روزنامهنگار آقای محمود الرحمان

ایران:

قبرستان اعدامشدگان دهه شصت در اهواز به طور کامل تخریب شد!

کانون مدافعان حقوق کارگر ـ در سالگرد کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷: به گفته خانوادههای اعدامشدگان در اهواز، آنها در تمامی این سال ها پیگیر بودند تا حداقل از قبر عزیزانشان مراقبت کنند .این قبرها که در یک زمین مخروبه به یاد عزیزانشان همواره مراقبت میشد، مشخص بوده وبرای آنها سنگ قبر تهیه شده بود. ومسئولان نیز به خانوادهها وعده داده بودند که از آنها مراقبت خواهد شد. اما بر خلاف وعدههایی که به خانوادهها داده شده بود، بدون اطلاعرسانی قبلی تمامی قبرها تخریب و خاکریزی شده است.

یورش، بازداشت و ممنوعیت در مراسم هجدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو

کانون نویسندگان ایران ـ سه‌‌شنبه دوم مرداد هجدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو شاعر، نویسنده، مترجم و محقق پر آوازهو عضو کانون نویسندگان ایران بود. کانون نویسندگان ۳۰ تیر با انتشار بیانیه یاد شاملو را گرامی داشت و نوشت که دوم مرداد مزار او را گلباران میکند. امروز اما به روال دو سال اخیر ماموران امنیتی و انتظامی درهای گورستان را بسته بودند و کسی را به داخل راه نمیدادند. بر جمعیت دوستداران شاملو هر دم افزوده میشد. از ساعت پنج، زمان آغاز مراسم، نیم ساعتی گذشت و درها همچنان بسته بود. هیئت دبیران کانون تصمیم گرفت در خیابان همجوار گورستان برنامهی بزرگداشت را اجرا کند. بخشی از پوسترها میان جمعیت توزیع شد و بر سر دستها رفت. علی کاکاوند عضو هیئت دبیران کانون با صدای بلند آغاز به خواندن بیانیه کرد هنوز جملهی دوم بیانیه را نخوانده بود که ناگهان چندین مامور به سوی او و روزبه سوهانی یکی از اعضای کانون نویسندگان یورش بردند و با ضرب و جرح آنها را به داخل گورستان کشیدند. تنی جند از اعضای هیئت دبیران با شخصی که گویا نماینده دادستان کرج یا معاون اوست به گفتگو پرداختند بلکه بازداشتشدگان را که تا آن لحظه به چهار (و به قولی پنج) تن رسیده بود رها کنند اما این تلاش که حتی پس از پراکنده شدن جمعیت نیز ادامه داشت به جایی نرسید. احمد شاملو: شاعر ملی ما ؛ آزادی چهار تن از بازداشت شدگان مراسم بزرگداشت احمد شاملو؛ تداوم بازداشت علی کاکاوند

اعدامها: بیرجندتن)؛ کرمانشاه (۵)؛ مشهد؛ در انظار عمومی)؛ ارومیه (۳)؛ شیروان (۱)؛ رشت (۱)

فقط در یک روز ۱۱ زن معترض به حجاب اجباری در دزفول دستگیر شدند

دادستان تهران: برای ۳۳۰ نفر از دراویش گنابادی بازداشتی حکم صادر شد

تعداد دانشجویان زیر تیغ دادگاهها از شمارش خارج شده

عماد بیچارزهی خواننده معروف به شاه بلوچ به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده

پرونده هنگامه شهیدی، روزنامهنگار زندانی به اتهام همکاری با آمدنیوز به دادگاه ارسال شده است

هشت شهروند در بوکان، میاندوآب، سقز و مریوان احضار و بازداشت شدهاند

کشته شدن یک شهروند در سیستانوبلوچستان بر اثر تیراندازی ماموران نیروی انتظامی

محمد ثانی، معلم بوشهری به حبس و شلاق محکوم شد

فعال سیاسی به دلیل راه اندازی کانالی تلگرامی به ۱۰ سال حبس محکوم شد

نیروهای امنیتی کشیش یوسف ندرخانی را بازداشت کردند

تعلل بیمارستان امام خمینی از رسیدگی پزشکی به آرش صادقی

دادگاه تجدیدنظر؛ رحمان خسروی به تحمل ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شد

سام عباسی از امدادگران زلزله، در شهر کرمانشاه بازداشت شد

عدالت

دادگاه عالی اتحادیه اروپا استرداد مجرمان را مشروط کرد

دویچه وله ـ دادگاه عالی اتحادیه اروپا میگوید استرداد مجرم به کشوری که ممکن است رفتاری غیرانسانی با فرد مجرم داشته باشد، ممنوع است. حکم دادگاه عالی اروپا تنها شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا میشود. در این حکم تأکید شده که تهدیدخطر جدی و بر اساس شواهد تأییدشدهباید برای دادگاه محرز شده باشد. به عنوان مثال دادگاه باید اطمینان داشته باشد که کشور مقصد به اجرای قوانین خود متعهد نیست.

حقوق مدنی و سیاسی

تونس: میثاق برابری، آزادی فردی

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و بیش از ۹۰ سازمان و گروه جامعهی مدنی در تونس میثاق برابری و آزادیهای فردی را منتشر کردند که رئوس حقوق اساسی شایستهی همه تونسیها را اعلام میکند. این میثاق به منظور تایید تعهد به جمهوری مدنی و دموکراتیک تونس در پی انتشار گزارش ۱۲ ژوئن کمیسیون آزادیهای فردی و برابری منصوب رئیسجمهوری منتشر شده است. هدف از پیشنهادهای کمیسیون قرار دادن حقوق بشر در کانون نظام دادگستری تونس و کنار گذاشتن قانونهایی است که دولت از دیرباز به عنوان ابزار سرکوب به کار گرفته است. امضاکنندگان این میثاق بر ۱۰ نکته مبتنی بر توصیههای اصلی کمیسیون تأکید میکنند و دولتمردان را فرا میخوانند تا آنها را هر چه زودتر در قانونها بگنجانند.

کوبا: پیشنویس قانون اساسی جدید راه قانونیشدن ازدواج دو همجنس را هموار میکند

مجارستان: فراخوان رأی مخالف به قانون پیشنهادی برای دریافت مالیات از سازمان های جامعه مدنی

اسرائیل: دگرباشان معترض در برابر خانه نتانیاهو تجمع کردند و یک شاهراه در تلآویو را بستند

ایران:

درخواست برادر نرگس محمدی برای دادن مرخصی درمانی به خواهرش

کارن وفاداری شهروند ایرانیآمریکایی و همسرش، آفرین نیساری، با وثیقه آزاد شدند
خانواده رامین حسینپناهی فعال کُرد نگران اجرای حکم اعدام او هستند

«همه متهمان پرونده تجمع روز جهانی زن در تهران تبرئه شدند»

سخی ریگی وبلاگنویس زندانی: اعتصاب غذا در اعتراض به تبعیض

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اتحادیه اروپا: پیشنهادهای کمیسیون خطر گسترش سیاست های شکست خورده ی مهاجرتی را در بر دارد

عفو بینالملل ـ مسئول کمپین های اروپایی این سازمان در واکنش به پیشنهاد کمیسیون اروپا در مورد ایجاد مراکز کنترل شده برای بررسی اشخاص نجات یافته در دریای مدیترانه و نیز مراکز اعزام در کشورهای ثالث، گفت: این پیشنهادها نسخه آشکاری برای گسترش سیاست های اروپایی است که به درد و رنج وسیع در مدیترانه منجر می شود. تلاش برای بیرون راندن مهاجران از جلوی چشم نه عملی است نه عادلانه. مراکز کنترل شده مثل مراکزی که در یونان و ایتالیا ایجاد شده نتیجهای برای مدیریت منظم تر ورودیها نخواهد داشت بلکه زنان، مردان و کودکان را در معرض نقض حقوق بشر قرار خواهد داد.

قاره آمریکا: کشورها باید موج رو به گسترش حمله به مدافعان حقوق محیط زیست را پس بزنند

عفو بینالملل ـ رئیس بخش قاره آمریکا در این سازمان در واکنش به یافتههای سازمان غیردولتی «گلوبال ویتنس» در گزارش سالانه آن، گفت: آمریکای لاتین هنوز خطرناک ترین منطقه جهان برای مدافعان حقوق بشری است که در زمینه مسائل زمین و محیط زیست فعالیت میکنند. شمار قتل ها در سال گذشته به حد بی سابقه ای رسید. در برزیل بدترین وضعیت سراسر تاریخ به ثبت رسید. در مکزیک نیز به شدت رو به وخامت رفت و باندهای تبهکار از عدم موفقیت دولت در محافظت از جوامع روستایی بهره بردند. این سازمان کلمبیا، هندوراس، گواتمالا، پرو و پاراگوئه را نیز به عنوان کشورهایی مشخص کرده که به ویژه برای مدافعان حقوق محیط زیست خطرناک هستند. این مدافعان به جز خطر کشته شدن با شکل های دیگر حمله و آزار، از جمله تهدید مرگ و مجرم انگاری از طریق سوء استفاده از نظام دادگستری روبرو هستند.

کشتار فعالان محیط زیست با انگیزه زمینخواری

رادیو زمانه ـ سازمان «گلوبال ویتنس»، یک سازمان غیردولتی بینالمللی ناظر بر استثمار منابع طبیعی، فقر و فساد در گزارشی نسبت به افزایش قتل فعالان زیستمحیطی در مکزیک، برزیل و فیلیپین هشدار داده است. بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۷ دستکم ۲۰۷ فعال زیستمحیطی که از زمین و منابع طبیعی در برابر منافع شرکتها محافظت میکردند، به قتل رسیدهاند. شمار فعالانی که به دلیل مشابه در سال ۲۰۱۶ کشته شدند، ۲۰۱ تن بود. «گلوبال ویتنس» از سال ۲۰۱۵ ثبت این آمار را آغاز کرده است. در برزیل تلاش برای کنترل منابع آمازون غالباً به درگیری میانجامد. سال گذشته ۵۷ فعال محیط زیست مخالف مصادره و استخراج از زمین در برزیل کشته شدند.

در فیلیپین شمار فعالان زیستمحیطی به قتل رسیده افزایشی ۷۰ درصدی یافته و به ۴۸ تن رسیده است. در مکزیک نیز شمار فعالان کشتهشده از سه تن در سال ۲۰۱۶ به ۱۵ تن در سال  ۲۰۱۷ رسیده. از ابتدای سال جاری میلادی نیز چهار قتل مشابه در این کشور رخ داده است. در جمهوری دموکراتیک کنگو هم ۱۳ تن به دلایل مشابه به قتل رسیدهاند که ۱۲ تن از آنها پارکبانهای محافظ حیات وحش بودند.

ایران:

دولتمردان ایران حق آب پاک آشامیدنی و گردهمایی مسالمتآمیز را تضمین کنند

عفو بینالملل ـ دولتمردان ایران باید تحقیقات غیرجانبدارانه و جامع در خصوص توسل غیرضروری و افراطی نیرویهای امنیتی به زور، از جمله استفاده احتمالی از سلاح گرم، در جریان اعتراضات اخیر خوزستان علیه معترضانی که درخواست آب آشامیدنی پاک داشتند، انجام دهند. آنها باید محافظت از تمام بازداشتشدگان از شکنجه و سایر بدرفتاریها و آزادی فوری همه کسانی را که صرفا به خاطر استفاده مسالمتآمیز از حق آزادی تجمعات بازداشت شده اند، تضمین کنند. آنها همچنین باید تضمین کنند مردم در خوزستان و همه استانهای ایران از حق دسترسی به مقادیر مناسب آب آشامیدنی برای مصرف شخصی و خانگی که شامل نوشیدن، بهداشت فردی، شستن لباس‌‌ها، پختن غذا و بهداشت خانگی میشود، برخوردار باشند و کسانی که مایل به پیوستن به اعتراضهای صلحآمیز به منظور درخواست این حق هستند، با ممانعت و مجازات رو به رو نشوند.

مرکز آمار: افزایش نرخ تورم و بیکاری

دفاع از حقوق بشر

اسرائیل/فلسطین: نامهی مشترک گروههای حقوق بشری دربارهی محاصرهی غیرقانونی نوار غزه

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و ۲۱ سازمان حقوق بشری بینالمللی و منطقهای نامهای مشترک دربارهی محاصرهی غیرقانونی نوار غزه به خانم فدریکا موگرینی، نمایندهی عالی اتحادیهی اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، آقای یوهانسهان، کمیسر اتحادیهی اروپا برای گسترش و سیاستهای مربوط به همجواری و وزرای امور خارجه اتحادیهی اروپا فرستادند. در اعتراضهای گستردهای که از تاریخ ۳۰ مارس در نوار غزه رخ داده‌‌اند، دستکم ۱۳۵ فلسطینی کشته و بیش از ۱۴ هزار تن زخمی شده‌‌اند و نظام در هم شکستهی بهداشتی به فروپاشی نزدیک شده است. این اعتراضها یک بار دیگر توجه بینالمللی را به وضعیت توجیه ناپذیری در نوار غزه جلب کرده است که پس از ۱۱ سال محاصره غیرقانونی، سه تهاجم نظامی اسرائیل و بیش از نیم قرن اشغال نظامی باعث یأس و درماندگی گسترده میشود. در شرایطی که اسرائیل به تشدید محدودیت بر غزه ادامه میدهد، رویدادهای اخیر روشن کرده‌‌اند که وضعیت بهبود نخواهد یافت مگر اینکه جامعهی بینالمللی فوری به دلیل اساسی آن ـ یعنی محاصرهی غیرقانونی در مغایرت با حقوق بینالمللی به دست اسرائیل ـ توجه کند.

اسرائیل: انتقاد کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از خشونتدر واکنش به اعتراضهای غزه

رادیو زمانه ـ زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به افزایش خشونتها در مرز بین نوار غزه و اسرائیل هشدار داد و گفت: قوانین انساندوستانه بینالمللی استفاده نامتناسب و کورکورانه از سلاح را که به مرگ و مجروحیت غیرنظامیان بینجامد، منع کرده است». او خواستار بررسی مرگ نزدیک به ۱۴۰ غیرنظامی فلسطینی در اعتراضهای «راهپیمایی عظیم بازگشت» در حصار مرزی اسرائیل شد. او ضعیت غزه را چنین توصیف کرد: «بیکاری و فقر نجومی، زیرساختهای رو به ویرانی، وابستگی غذایی بیسابقه، و یک افق سیاسی تیرهوتار.» اسرائیل به تازگی در واکنش به اعتراضهای غزه از ورود سوخت به این باریکه دومیلیون نفره جلوگیری میکند و تنها به محمولههای غذایی و دارویی اجازه داخلشدن به غزه را میدهد.

نیکاراگوئه: دبیرکل سازمان ملل و سازمان کشورهای قاره آمریکا باید سرکوب دولتی را قاطعانهتر محکوم کنند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون با توجه گسترش خشونت در نیکاراگوئه از دبیرکل سازمان ملل میخواهد تا واکنش قاطعانهتری به سرکوب تظاهرکنندگان به دست دولت نیکاراگوئه نشان دهد و کشورهای عضو سازمان کشورهای قاره آمریکا را فرا میخواند تا با صدور قطعنامهای سرکوب دولتی مردم غیرنظامی را محکوم کنند. در نیکاراگوئه، در چارچوب عملیات مشترک پلیس، واحدهای ضد شورش و گروههای شبه نظامی و لباس شخصی موسوم به «عملیات پاکسازی» برای برچیدن سنگربندیها در خیابانهای کشور، از تاریخ ۸ ژوئیه تاکنون دست کم ۴۰ تن به قتل رسیدهاند. دو دانشجو از دانشگاه خودمختار ملی نیکاراگوئه در میان کشته شدگان هستند که طی حمله به کلیسای دیوینا میزریکوردیا با شلیک گلوله به سرشان به قتل رسیدهاند.

ژاپن: احتمال اعدام محکومان به مرگ ـ نامه فدراسیون و سازمان عضو آن به وزیر دادگستری

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن در ژاپن، مرکز حقوق زندانیان، در نامهای به وزیر دادگستری از او خواستند تا کلیه اعدامها از جمله اعدام ۶ عضو پیشین فرقه آئوم شینریکو را متوقف کند. بنا به اطلاع ما، درخواست تجدید نظر چهار تن از آنها هنوز در دست رسیدگی است. اعدام اشخاصی که درخواست تجدیدنظر کردهاند ناقض موازین سازمان ملل در مورد محافظت از حقوق محکومان به اعدام است. ما همچنین تاسف خود را از اعدام محکومان اعضای پیشین این فرقه در زندان های توکیو، اوزاکا، هیروشیما و فوکو اوکا در تاریخ ۶ جولای ۲۰۱۸ ابراز می کنیم. شش تن از هفت محکوم اعدام شده هنوز در فرایند تجدید نظر بودند و شخص هفتم احتمالا دچار بیماری روانی بود.

کنیا: هیچ جنایتی مجازات اعدام را توجیه نمی کند

سریلانکا: اعدام راه حل نیست

نیجر: مدافعان حقوق بشر که به غلط محاکمه شده اند باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند

تاجیکستان: چند سازمان حقوق بشری خواستار فشار اتحادیه اروپا شدند

فعال سوئدی مانع اخراج پناهجوی افغان شد

ایران: شیرین عبادی: اعدام خواست مردم نیست ریشه فساد رهبر جمهوریاسلامیست

زنان

حق نشستن، تغییر قانونی که به زنان کارگر اجازه استراحت کردن میدهد

جنس و جنسیت: یک رویکرد رئالیستیِ انتقادی

ایران:

پروانه کاظمی؛ هیمالیا نورد: در صعود به هر قلهای، تمسخر دیدم ولی حمایت ندیدم

روایتِ زندگی یک زنِ جوشکار

خشونت جنسی و جنسیتی

تبرئه بِمبا پیروزی مهم برای قربانیان خشونت جنسی را بر باد داد

این آفریقاست ـ شعبه تجدیدنظر دادگاه بین المللی جزایی در اوایل ماه جون ژان پییر بِمبا را با اکثریت سه به دو تبرئه کرد. بِمبا دو سال پیش به خاطر نقش خود به عنوان فرمانده نظامی در فجایعی که در جمهوری آفریقای مرکزی رخ داده بود به ۱۸ سال زندان محکوم شد. رای تازه ناظران را حیرت زده کرد. تبرئه نامنتظره با اکثریت کم باعث انتقادهای زیادی شد. دلیل آن این است که محکومیت بِمبا در سال ۲۰۱۶ بسیار مهم تلقی شد. زیرا مسئولیت کیفری را برعهده یک مسئول ارشد نظامی قرار داد که شخصاً به دور از اعمال خشونت بود. این محکومیت همچنین خشونت جنسی را در مرکز اتهام ها قرار داد. خشونت جنسی که جزئی از جنگ است مدت طولانی از لیست اتهام ها در حقوق بین المللی کیفری غایب بوده است. با مسئول دانستن بِمبا در مورد تجاوز هایی که جنگجویان زیر فرماندهی او مرتکب شده بودند، رای سال ۲۰۱۶ پیشرفت عقیدتی مهمی در حقوق بین المللی کیفری تلقی شد. تبرئه بِمبا پیامدهای گسترده ای برای او، دادگاه بین المللی جزایی و حقوق بین المللی کیفری خواهد داشت.

از مکزیک تا هند: ضرورت الگوهای تازه برای محو خشونت جنسیتی

دموکراسی باز ـ رتبه بندی بدترین کشورهای جهان برای زنان به طور معمول یمن هند، پاکستان، چاد، سوریه و ایران را در بر می گیرد. عجیب است که مکزیک در میان کشورهایی قرار ندارد که عدالت، توسعه و امنیت به جمعیت زنان عرضه نمی کنند و زنان در آنها در وضعیت آسیب پذیر قرار دارند. درمکزیک، شکاف عدالتی در این حوزه ها بسیار قابل توجه است زیرا خشونت جنسیتی بسیار شدید است. سطح نابرابر سواد بین مردان و زنان، دسترسی نامشابه به بازار کار، آزار جنسی جنبه های نگرانکننده دیگر مثل مثله کردن اندام جنسی، ازدواج کودکان، قاچاق انسان و انواع دیگر خشونت جنسیتی بعضی از عواملی هستند که برای قرار دادن یک کشور در این رتبهبندی مدنظر قرار میگیرند. برای مثال، هند به خاطر قتل نوزادان دختر و تجاوز در این لیست قرار دارد. در مکزیک، طیف وسیعی از خشونت جنسیتی وجود دارد اما ساده ترین شکل آن زن کشی است. معافیت از مجازات، فساد، خشونت خانگی، نبود برابری در آموزش بعضی از عواملی هستند که موج تهاجم علیه زنان را تعیین میکنند. از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۱، ۱۹۹۷ زن در اکاتپک به قتل رسیدند که بیش از شمار زنان به قتل رسیده در سیوداد ژوارز است که در آن ۱۵۳۰ زن از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۱۴ به قتل رسیدهاند. به بیان دیگر، شمار زن کشی در ۶ سال در ایالت مکزیک بیش از شمار قتل های ثبت شده زنان ظرف ۲۰ سال در سیوداد ژوارز است. این قتل ها به دست قاتلی زنجیره ای با انحراف سادیستی انجام نمی شود، بلکه افراد بسیاری در آنها دست دارند که به عنوان بخشی از زندگی روزمره مرتکب خشونت می شوند.

ایران: چرا خشونت علیه زنان نادیده گرفته می شود

فرهنگ

نامههای زندان نلسون ماندلا

رادیو زمانه ـ در ژوئیه جاری،مجموعهای از نامههای زندان ماندلا به ویراستاری سام ونتر،روزنامهنگار هموطن او منتشر شد که دربردارنده ۲۵۵ نامه است و نیمی از این نامهها تا کنون منتشر شده بود. در زیر معرفی این کتاب را به قلم تیم آدامز از روزنامه بریتانیایی «گاردین» میخوانید و نیز دو نامه از این مجموعه که وبسایت خبری «ایندیپندنت» منتشر کرده است.

ایران:

مانا نیستانی و دشواری طنز در جامعه مبتنی بر تبعیض

هزارتوی زمان، نام متبرک فروغ و خشت و آینه

اندیشه

اسرائیل: این قانون نژادپرستانه مرا از اسرائیلی بودن شرمنده میکند

گاردین ـ دَنیل بَرِنبویم*: من در سال ۲۰۰۴ در آلمان درباره اعلام استقلال کشور اسرائیل سخنرانی کردم و آن را منبع الهامی دانستم برای باور به آرمان هایی که ما را از یهودی بودن به اسرائیلی بودن متحول کردند. در ادامه گفتم که این سند چشمگیر این تعهد را ابراز کرده است که: «کشور اسرائیل خود را وقف توسعه این کشور به نفع همه مردم آن خواهد کرد. این کشور بر اصول آزادی، عدالت و صلح بر اساس آرمان های پیامبران اسرائیل بنا خواهد شد. این کشور حقوق اجتماعی و سیاسی برابر و کامل را صرف نظر از تفاوت های دینی، نژادی یا جنسی به همه شهروندان خود اعطا خواهد کرد. این کشور آزادی دین، وجدان، زبان، آموزش و فرهنگ را تضمین خواهد کرداکنون پس از هفتاد سال دولت اسرائیل به تازگی قانونی را تصویب کرده است که ملی گرایی و نژادپرستی را جایگزین اصل برابری و ارزش های جهان شمول میکند. این قانون اعلام میکند که فقط مردم یهودی از حق تعیین سرنوشت ملی در اسرائیل برخوردارند. گزارش خبری: قانون «کشور یهود» در اسرائیل به تصویب رسید

رهبر ارکستر، پیانیست، نویسنده و فعال

چگونه دموکراسی میمیرد؟

رادیو زمانه ـ برای از بین بردن نظامهای دموکراتیک در جهان نیازی به کودتا یا انقلاب نیست. انتخابات دموکراتیک کفایت میکند. فقط کافیست که یک نامزد پوپولیست و تمامیتگرا در انتخابات با رأی مردم بر سر کار بیاید. به این شکل میتوان همواره دموکراسی را با روشی خزنده اما مطمئن از میان برداشت. مشخصاتی را که براساس آنها میتوان رفتار تمامیتگرای سیاستمداران را تشخیص داد: بیاعتبار کردن مخالفان سیاسی، به چالش کشیدن قواعد دموکراسی و بیاثر کردن رسانهها از ترفندهای رایج برای از میان برداشتن نظامهای دموکراتیک در روزگار ماست. مثالهای متعددی وجود دارد: فوجیموری در پرو، چاوز در ونزوئلا، پوتین در روسیه و اردوغان در ترکیه. همه این سیاستمداران در انتخاباتی قانونی به قدرت رسیدهاند و همه آنها در وهله اول و پیش از هر کار دیگری، تلاش کردند نهادهای دموکراتیک و جامعه مدنی را تضعیف کنند.

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، این آفریقاست، ایندیپندنت، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کارگاه دیالکتیک، کانون مدافعان حقوق کارگر، کانون نویسندگان ایران، گاردین، گزارشگران بدون مرز، نیویورک تایمز، واشینگتن پُست

بایگانی شمارههای گذشته