تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

مرگ و میر پناه‌جویان در مدیترانه مرکزی عکس: عفو بین‌الملل

نقض فاحش حقوق بشر

سوریه: ترکیه باید به نقض جدی حقوق بشر به دست نیروهای خود و گروه های متحد در عفرین پایان دهد

عفو بین‌الملل ـ  این سازمان در پی تحقیقات گسترده درباره زندگی  در زیر اشغال به این نتیجه رسیده است که نیروهای ترکیه دست گروه های مسلح سوری را در عفرین در ارتکاب نقض جدی حقوق بشر علیه غیرنظامیان باز گذاشته اند. این تحقیق نشان می دهد که باشندگان عفرین قربانی طیف وسیعی از نقض حقوق بشر به طور عمده به دست گروه‌های مسلح هستند. ترکیه این گروه‌ها را تجهیز و مسلح کرده است. از جمله موارد نقض حقوق بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید کردن های قهری و مصادره اموال و غارت است که نیروهای مسلح ترکیه چشم خود را بر آنها بسته‌اند. بعضی از این گروه‌ها و نیروهای مسلح ترکیه مدارس را در اختیار گرفته اند و آموزش هزاران کودک را مختل کرده اند.

بنگلادش: به نقض حقوق بشر و خشونت علیه تظاهرکنندگان و روزنامه‌نگاران پایان دهید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن در بنگلادش ادیکار اعلام کردند که دولتمردان این کشور باید فوری به خشونت حامیان دولت علیه معترضان و روزنامه‌نگاران پایان دهند و حق آزادی بیان و گردهمایی صلح‌آمیز را رعایت کنند. پس از اینکه اتوبوسی پرسرعت در تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۱۸ در داکا پایتخت بنگلادش دو نوجوان را زیر گرفت و کشت، دهها هزار دانشجو در این شهر به اعتراض پرداخته‌اند. معترضان خواهان اصلاحات اساسی در بخش حمل و نقل، از جمله در پیش گرفتن اقدام هایی برای اطمینان یابی از امنیت جاده‌ها، شده‌اند. این اعتراض ها که به طور عمده صلح‌آمیز هستند در پی حمله حامیان دولت به تظاهرکنندگان و استفاده پلیس از خشونت افراطی برای پراکندن معترضان به درگیری های خشونت بار منجر شد. از آغاز اعتراض ها تاکنون ده ها تن و از جمله دوازده روزنامه نگار زخمی شده‌اند. همچنین گزارش‌هایی درباره دستگیری و بازداشت شمار نامعلومی از معترضان و ایجاد مزاحمت برای دانشجویان و روزنامه نگاران دختر در دست است.

پاکستان: موج حمله‌های ستیزه جویان به مدارس

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولت‌مردان باید از دانش آموزان و معلمان در مقابل خشونت، بهتر محافظت کنند. گفته می شود که ستیزه جویان در تاریخ ۳ آگوست ۲۰۱۸ به دست کم ۱۲ مدرسه در ناحیه دیامر منطقه گلگت ـ بلتستان پاکستان حمله کرده و این مدارس را آتش زده اند. حداقل نیمی از این مدارس دخترانه بوده اند. هیچ گروهی مسئولیت این حمله‌ها را بر عهده نگرفته است. دولت پاکستان باید اقدام های فوری برای امنیت بیشتر در مدارس انجام دهد و مسئولان این حمله‌ها به دانش آموزان، معلمان و مدارس را به صورت عادلانه محاکمه کنند.

یونان: کودکان بیمار از درمان بازمانده اند

دیده‌بان حقوق بشر ـ محدود کردن پناهجویان به جزایر مانع از درمان پزشکی ایشان می شود. ایجاد تاخیر و مانع تراشی اداری دولت‌مردان یونان باعث شده که برخی از کودکان پناهجو در جزایر دریای اژه بدون دسترسی به مراقبت‌های پزشکی باقی بمانند. یونان سیاست مورد حمایت اتحادیه‌ی اروپا را اجرا می کند و پناهجویان را در جزایر نگه می دارد تا زمانی که ادعای پناهندگی آنها مورد رسیدگی قرار گیرد. دولت‌مردان می توانند به افرادی که به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارند و امکان درمان ایشان در جزایر وجود ندارد اجازه دهند تا به طور موقت برای برخورداری از مراقبت‌های ویژه به سرزمین اصلی یونان بروند، اما چندین خانواده گفتند که مسئولان امور پناهندگی کمکی به ایشان نمی کنند و یا بسیار کند عمل می کنند. این موضوع باعث تاخیر رنج آور و خطرناکی در موارد نیاز فوری به مراقبت‌های بهداشتی شده است.

آمریکا: کودکان مهاجر را برهنه کردند، به آنها دارو دادند و زندانی شان کردند

واشینگتن پُست ـ هیئت تحریریه: زمانی که در ماه جون شرح موارد نقض حقوق بشر از بازداشتگاهی برای کودکان مهاجر در ویرجینیا دریافت شد، گویا صحنه هایی از زندان های سیاسی زمان شوروی را توصیف می‌کردند. کودکانی حتا به سن ۱۴ سال را برهنه کرده بودند، به پای آنها زنجیر بسته بودند، آنها را به صندلی ها بسته بودند، پاکت به سر آنها کشیده بودند، آنها را روزهای پی در پی یا حتی طولانی تر به سلول انفرادی انداخته بودند و در بعضی موارد آنها را کتک زده و کبود کرده بودند. این مرکز نوجوانان نمی توانست در آمریکا باشد. یا اگر بود، حتما استثنایی در جایی به شمار می‌رفت که نمونه رفتار دولت و اداره اسکان دهی پناهجویان در وزارت بهداشت و خدمات انسانی با کودکان نبود. اما موارد تعدی که در این زندان در ویرجینیا مطرح شده بدتر از مواردی نیست که در موسسه ای دیگر زیر نظر اداره اسکان دهی پناهجویان در تگزاس در مورد کودکان کم سن و سال تر رخ داده است. یک قاضی فدرال هفته گذشته به شدت از این موضوع خشمگین شد که مهاجران کم سن و سال در مرکز مسکونی در جنوب هوستن به طور منظم بدون اجازه پدر و مادرشان داروهای روان گردان دریافت کرده اند، به عنوان مجازات از آنها آب دریغ شده و استفاده خصوصی از تلفن برایشان ممنوع بوده است. این اتفاق ها نه در روسیه بلکه در آمریکا رخ می‌دهد. تصادفی نیست که این آمریکای رئیس جمهوری ترامپ است. رئیس جمهوری که مهاجران غیرقانونی را حیوان و متجاوز توصیه کرده که ایالات متحده را آلوده می کنند، پیوسته مهاجران به ویژه اسپانیایی زبان ها را غیر انسان تلقی می کند. اگر چنان که رئیس‌جمهور مطرح کرده این مهاجران حشره هستند، بنابراین لابد چنین رفتاری با آنها مجاز است: آنها را ببندند، به حبس انفرادی بیاندازند، آنها را بی آب بگذارند و دارو به خورد آنها بدهند.

بنگلادش برای جرایم رانندگی منجر به مرگ مجازات اعدام در نظر میگیرد

بنگلادش: حبس خودسرانه و شکنجه عکاس روزنامهنگار آقای شهید الاعلم

سازمان ملل: صدها زن باردار یمنی با خطر مرگ مواجهند

سوریه: مرگ دانشمند نزدیک به حکومت در انفجار خودرو

عربستان سعودی: جنایت جنگی جدید؛ بمباران بیمارستان در یمن

ایران:

اعدام‌ها: زاهدان (۱ تن)؛ بندر عباس (۱)؛ میناب (۳)؛ رجایی شهر (۲)

کشته شدن جوان ۲۶ ساله در اعتراض‌های گوهردشت کرج

بازداشت سه عضو سندیکای شرکت واحد

۳۶ اعدام در ماه جولای

اعتراض تقی رحمانی به ارائه نشدن خدمات پزشکی به نرگس محمدی

حکم ۷۴ ضربه شلاق محمد مظفری، زندانی سیاسی در اوین اجرا شد

دو هفته بیخبری از فرهاد جهانبیگی روزنامهنگار اهل کرمانشاه

بازداشتحسین احمدی نیاز، وکیل رامین حسینپناهی، زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام

محکومیت محمد حبیبی، عضو هیات مدیره کانون معلمان به هفت سال و نیم حبس

پلیس خانههای مهاجران «غیرقانونی» در اطراف تهران را «تخریب کرد»

محکومیت وکیل دادگستری و ۱۰ فعال مدنی به دلیل شرکت در اعتراض‌های دی‌ماه به ۱ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق

عدالت

ساحل عاج: جنایت های جدی مربوط به بحران ۲۰۱۱ ـ ۲۰۱۰، جنایت های جنگی و جنایت های ضد بشریت نباید مورد عفو قرار بگیرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و ۱۰ سازمان حقوق بشری ملی و بین المللی اعلام کردند: جنایت های جنگی و جنایت های ضد بشریت و نقض جدی  حقوق بشر مربوط به بحران ۲۰۱۱ ـ ۲۰۱۰، نباید مورد عفو قرار بگیرد. رئیس جمهوری آلسان کواتارا در مغایرت با کلیه تعهدات نسبت به عدالت از سال ۲۰۱۱ تاکنون در تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۶ اعلام کرد که ۸۰۰ تن متهم به ارتکاب جنایت در بحران  ۲۰۱۱ ـ ۲۰۱۰ یا خشونت های ضد دولتی در پی آن را مورد عفو قرار خواهد داد. این عفو ممکن است شامل افرادی شود که مرتکب جنایت های جدی ضد حقوق بشر شده اند. وی گفت که این عفو ۶۰ نظامی و عضو گروه های مسلح را که طی خشونت پس از انتخابات مرتکب «جنایت های خون آلود» شده اند در بر نخواهد گرفت. اما، قاضی ها در ساحل عاج علیه شمار بسیار بالاتری از ۶۰ تن به خاطر جنایت های ضد بشریت و جنایت های جنگی مربوط به بحران ۲۰۱۱ ـ ۲۰۱۰ اعلام جرم کرده اند، از جمله علیه رهبران بلندپایه نظامی و سیاسی از هر دو طرف درگیری. اکنون مشخص نیست که کدام یک از این عده سرانجام با عدالت روبرو خواهند شد.

بلاروس: هیات نظارت نقض حقوق بین المللی در دادگاه دو رهبر اتحادیه های کارگری را گزارش کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در روز ۳۰ جولای ۲۰۱۸ محاکمه دونفر از رهبران اتحادیه های کارگری در دادگاه بخش در مینسک آغاز شد. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر که هیئتی را برای نظارت قضایی بر این دادگاه اعزام کرده بود شماری از موارد نقض موازین محاکمه عادلانه را مشاهده کرده و فراخوان خود به دولتمردان برای پایان دادن به همه شکل های آزار مدافعان حقوق بشر در این کشور را تکرار می کند. این دو رئیس و سرحسابدار اتحادیه مستقل کارگری صنعت رادیو و الکترونیک بلاروس هستند که به غلط به فرار از پرداخت مالیات متهم شده اند. آزار قضایی علیه آنها به فعالیت ایشان در این اتحادیه کارگری مربوط است. این اتحادیه فعالانه از حقوق اجتماعی و اقتصادی کارگران و بیکاران دفاع می کند. دولت‌مردان بلاروس پس از سال ها آزار و تعقیب این اتحادیه از سال ۲۰۱۷ به سرکوب آن افزوده‌اند.

کلمبیا: اکنون زمان عمل فرا رسیده است

عفو بین‌الملل ـ تاریخ کلمبیا بیش از ۶۰ سال است که با درگیری مسلحانه در مناطقی بدون حضور دولت همراه بوده است. در نوامبر ۲۰۱۶، نقطه عطف امیدبخشی برای مردم که خشونت را متحمل شده بودند رخ داد. دری در این کشور گشوده شد تا فرآیندی در جهت نوشتن تاریخی نو را آغاز کند. سراسر جهان تلاش برای مذاکره برای پایان دادن به طولانی ترین درگیری مسلحانه در آمریکای لاتین را جشن گرفت. آتش بس می توانست رویدادی اساسی در تضمین حقوق بشر در کلمبیا شود. امضای قرارداد صلح بین دولت کلمبیا و چریک های فارک جان بسیاری را نجات داده است گرچه این قرارداد بدون نقص نیست. با وجود این، پیروزی واقعی برای قربانیان این درگیری پرهیز از تکرار تاریخ خونریزی درد و رنجی است که زندگی آنها را رقم زده است. بیش از ۱۲ نهاد برای به اجرا گذاشتن فرایند صلح ایجاد شده که یکی از آنها کمیسیون حقیقت است. این پیشرفت ها به معنای آغاز فرآیندی طولانی است که در آن نباید توجه به خواست میلیونها قربانی را از دست داد: تضمین عدم تکرار. در عین حال، شمار قتل های هدفمند مدافعان حقوق بشر در این کشور دلخراش است. علاوه بر بحث های جاری سیاسی، دولت کلمبیا باید به تضمین حقوق قربانیان درگیری مسلح در زمینه عدالت، حقیقت، غرامت و عدم تکرار توجه کند.

آلمان: ۱۲ سال زندان برای سوءاستفاده جنسی مادری از پسر خردسالش

ایران:

پاسخ حقوقی بهمن کشاورز به اعدام‌خواهی مراجع تقلید: رسیدگی قضایی به ویژه در امور کیفری نمی‌تواند و نباید سریع‌تر از حد معینی باشد

اعدام‌-درمانی: اصرار مراجع تقلید و انکار مردم

حقوق مدنی و سیاسی

اسرائیل:تظاهرات در نقاط مختلف علیه قانون «دولت-ملت یهود»

انتخابات در پاکستان

ایران:

نامه‌ی نسرین ستوده از زندان اوین به مناسبت آغاز دور جدید اعتراض‌های مردم در شهرهای مختلف

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ سخنی با هموطنانم! ما زندانیان نیز اخباری را می‌شنویم. اعتراض‌های خیابانی، دستگیری و بازداشت، و بازداشت و بازداشت که شاهد آن هستیم. در کنج عزلت و زندان به رویاهایم پناه می‌برم. رویای صلح و دوستی، عفو و بخش، مهر و محبت و رویای برابری. رویای زیستن بی‌هیچ تبعیضی. رویای آنکه کودکانمان فارغ از قومیت و مذهب و جنسیت و هزاران تفکیک دیگر در کوچه و خیابان با یکدیگر بازی می‌کنند و قد می‌کشند و دانشگاه می‌روند، تحصیل می‌کنند و کار می‌کنند. رویای روزی که برای گشودن درهای دانشگاه به روی جوانان‌مان، مذهب آنها را مورد سوال قرار ندهند. رویای روزی که یهودی و مسیحی و بهایی و زرتشتی و مسلمان با برابری کامل و در کنار هم زندگی کنند. به رویای عدم خشونت و استقرار قانون می‌اندیشم. به آزادی انتخاب پوشش زنان و انتخاب مذهب می‌اندیشم. به رویای پایان آپارتاید مذهبی می‌اندیشم به اینکه هر زنی حق داشته باشد از تمامی سکوهای شهر بالا رود بی‌آنکه داغ و درفش هیچ دادگاه و زندانی در انتظارش باشد…

ششمین روز اعتراض‌های خیابانی در شیراز

کارگران بازداشتی سندیکای شرکت واحد آزاد شدند

حسین احمدی نیاز وکیل با قرار وثیقه آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اتحادیه اروپا: مسئولیت شمار مرگ و میر در مدیترانه مرکزی به عهده ی اروپا است

عفو بین‌الملل ـ این سازمان در گزارش «بین شیطان و دریای ژرف آبی؛ اروپا در مدیترانه مرکزی به پناهجویان و مهاجران پشت کرده است»، اعلام کرد: شمار کسانی که در مدیترانه مرکزی غرق می شوند یا به بازداشتگاه های مخروبه در لیبی بازگردانده می‌شوند در نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در مورد بستن مسیر مدیترانه مرکزی افزایش یافته است. این گزارش آثار ویرانگر سیاست‌هایی را که به مرگ ۷۲۱ تن در دریا فقط در ماههای جون و جولای ۲۰۱۸ منجرشده آشکار می‌کند. این گزارش همچنین سیاست های ایتالیا را که مدت های طولانی مردم را در دریا نگه داشته افشا می کند و نشان می دهد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا چگونه برای نگه داشتن پناهجویان و مهاجران در لیبی ـ در معرض شکنجه حقوق بشر ـ  تبانی می کنند.

عفو بین الملل اعلام کرد که جاسوس افزار اسرائیلی کارکنان آن را مورد حمله قرار داده است

ایندیپندنت ـ عفو بین الملل گزارش داد که یکی از کارکنان آن مورد حمله نرم افزار جاسوسی و مراقبت ساخت اسرائیل قرار گرفته است. این یکی دیگر از نمونه های استفاده از فناوری اسرائیل برای جاسوسی علیه فعالان حقوق بشر و مخالفان در خاورمیانه و فراتر از آن است. در گزارشی که این گروه منتشر کرد، اعلام شد که یک هکر کوشیده با ارسال پیام در واتساپ درباره اعتراضی در مقابل سفارت عربستان در واشنگتن به تلفن هوشمند یکی از کارکنان این سازمان نفوذ کند. این سازمان گفت که پیوند خطرناک ارسالی در پیام را به شبکه ای از وب سایت های مرتبط با گروه ان اس اُ ردیابی کرده است. این گروه شرکت جاسوسی و مراقبت اسرائیلی است که در شماری از کوشش های مربوط به رخنه اینترنتی مشارکت داشته است.

یمن: هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع جدید وبا

ایران:

نماینده مجلس: جمعیت زیر خط فقر بیش از ۴ برابر افزایش یافته است

رادیو زمانه ـ به گفته رسول خضری نماینده پیرانشهر در مجلس حدود ۵۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق است. این شاخص پیش از آغاز به کار دولت حسن روحانی ۱۲ درصد گزارش شده که بیش از چهار برابر افزایش داشته است. خضری همچنین میزان درآمد خط فقر را شش میلیون تومان اعلام کرده که دو برابر درآمد خط فقر در آغاز به کار دولت یازدهم است. با این حال کارشناسان دولتی همچنان خط فقر را کمتر از دو میلیون تومان برآورد می‌کنند.

کارگران اعتصابی راهآهن خواستار پرداخت فوری مزدها، برسمیت شناختن تشکلهای مستقل کارگری

نماینده مجلس: بازار خودرو در دست پنج خانواده است

عیسی کلانتری: آب زودتر از ۵۰سال دیگر تمام میشود

تنش در مجلس؛ بحث جنجالیحسابهای شخصیقوه قضائیه

گزارش تکاندهنده یک نماینده از وضعیت استان سیستانوبلوچستان

«۲۰ اعتراض و درگیری بر سر آب» در ۵ ماه نخست سال جاری

دوراههی ناگزیر در بازار پول: سلبمالکیت از چه کسانی؟

پیشبینی وزیر کار: تحریمهای تازه یک میلیون نفر را در ایران بیکار خواهد کرد

دفاع از حقوق بشر

مجازات اعدام از آموزه‌های دینی کلیسای کاتولیک حذف شد

تاجیکستان: سازمانهای حقوق بشری خواهان رفع موانع سفر فرزند ۱۰ ساله فعال حقوق بشر شدند

لائوس: سازمان ملل پس از بررسی کارنامه حقوق بشر این کشور نقض حقوق مدنی و سیاسی را محکوم کرد

ایران:

همبستگی و همدردی با آقای سلطانی به مناسبت درگذشت فرزند ایشان

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ خانم هما سلطانى، دختر آقای عبدالفتاح سلطانی، وکیل سرشناس حقوق بشری و زندانى عقیدتى در پی ایست قلبی ناگهانی درگذشت. ما تأسف عمیق و همبستگی و همدردی کامل خود را با آقای سلطانی ابراز می‌کنیم و درگذشت هما سلطانی را از صمیم قلب به آقای سلطانی، خانم معصومه دهقان و دیگر اعضای خانواده‌ی او تسلیت می‌گوییم. دولت‌مردان ایران از سال ۱۳۹۰ (٢٠١١) عبدالفتاح سلطانى را به‌خاطر فعالیت‌های حقوق بشری او به زندان انداخته‌اند. جمهوری اسلامی باید عبدالفتاح سلطانی را فوری آزاد کند و به ستم و آزار کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر پایان دهد. وکیل عبدالفتاح سلطانی: بی‌پاسخ ماندن نامه به حسن روحانی درباره وضعیت موکلم دلیل انتشار نامه بوده است

کلیه کسانی را که به خاطر شرکت مسالمت‌آمیز در تظاهرات بازداشت‌ شده‌اند آزاد و در مورد کشته شدن یک تظاهرکننده تحقیق کنید

عفو بین‌الملل ـ در واکنش به موج بازداشت‌های گسترده اخیر طی تظاهرات هفته گذشته در نقاط مختلف ایران، این سازمان از دولت‌مردان ایران خواست تا تمام کسانی را که تنها به خاطر شرکت مسالمت‌آمیز در تظاهرات بازداشت شده‌اند، آزاد کنند و درباره‌ی کشته شدن یک تظاهرکننده در کرج در تاریخ ۳ آگوست ۲۰۱۸ فوری تحقیقات مستقل و غیرجانبدارانه انجام دهند. این سازمان همچنین خواهان آن است که دولت‌مردان ایران از بازداشت‌شدگان در مقابل شکنجه و سایر رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز محافظت کنند و وضعیت و محل نگهداری ده‌ها تن از بازداشتی‌ها را فوری به خانواده‌های‌شان که در بی‌خبری مانده‌اند، اطلاع دهند. نادر افشاری، مدافع حقوق بشر، از جمله بازداشت‌شدگانی است که در خطر شکنجه و بدرفتاری قرار دارد. مسؤولان در مورد محل حبس او از زمان دستگیری به دست ماموران وزارت اطلاعات در ۱ آگوست ۲۰۱۸ پنهان‌کاری کرده‌اند و پس از پیگری‌های مکرر، یک قاضی به مادرش گفته است که نادر افشاری به یک بازداشت‌گاه مخفی منتقل شده است.

ایران: فعالان محیط زیست در بازداشت خودسرانه

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولت‌مردان ایران باید فوری هشت فعال محیط زیست را که ۶ ماه در بازداشت بوده اند آزاد کنند، مگر آن که بلافاصله اتهام مشخصی علیه آنها مطرح و برای توجیه بازداشت آنها مدرک ارائه کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از ژانویه‌ی ۲۰۱۸ حداقل ۵۰ فعال محیط زیستی را در سراسر کشور دستگیر کرده است. در ۳۱ جولای خانواده‌های هشت فعال محیط زیست در نامه‌ای سرگشاده به دولت‌مردان ارشد گفتند که عزیزان آنها بدون دسترسی به وکیل در زندان اوین تهران در بازداشت هستند. آنها از دولت‌مردان خواستند تا در زندان به ملاقات این بازداشت‌شدگان بروند و از شرایط بازداشت آنها اطلاع یابند. نام این فعالان هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، و مراد طاهباز است.

زنان و کودکان

عربستان سعودی: با اخراج سفیر کانادا جامعه بین المللی باید از مدافعان حقوق بشر دفاع کند

عفو بین‌الملل ـ  رئیس بخش کمپین های خاورمیانه این سازمان گفت: جامعه بین المللی باید به دولتمردان عربستان سعودی فشار بیاورد تا به سرکوب شدید و هدفمند مدافعان حقوق بشر در این کشور پایان دهند. دولت این کشور به جای پیگیری اصلاحات حقوق بشری مسیر حمله به انتقادها را برگزیده ‌است. دولت های با نفوذ قابل توجه در عربستان سعودی مثل آمریکا بریتانیا و فرانسه اکنون مدت های طولانی است که سکوت کرده‌اند. زمان آن رسیده است که دولت‌های دیگر در افزایش فشار به عربستان سعودی برای آزاد کردن فوری و بدون قید و شرط کلیه زندانی های عقیدتی و پایان دادن به سرکوب آزادی بیان در این کشور به کانادا بپیوندند. عربستان سعودی در پی اعلام نگرانی وزارت خارجه کانادا از زندانی شدن سمر بداوی، خواهر رائفی بداوی و درخواست آزادی هر دوی آنها، دولت کانادا را متهم به مداخله آشکار در امور داخلی عربستان کرد.

قانونی شدن سقط جنین به سود هزاران زن خواهد بود

عفو بین‌الملل ـ  ما در آرژانتین در مقطعی تاریخی به سر می‌بریم که نقطه عطفی در مسیر حقوق زنان به شمار می رود. گرچه زنان در آرژانتین از چارچوبی قانونی برخوردار هستند که در آمریکای لاتین مترقی به شمار می رود، آشکار است که جرم انگاری سقط جنین در ماده ۸۶ قانون کیفری نقض شدید بسیاری از حقوق مندرج در قانون اساسی و عهدنامه های حقوق بشر به شمار می‌رود. زنان آرژانتین چندین دهه است که برای درهم شکستن مقررات سختی که بر سرنوشت آنها حاکم است مبارزه می کنند.

فراماسون ها عضو زن خواهند پذیرفت اما اگر آنها نخست به عنوان مرد بپیوندند

ایندیپندنت ـ این گروه پنهانکار گزارشی را درباره «سیاست تخصیص جنسیتی» خود را منتشر کرده که در آن همچنین گفته می شود که زنانی که به مردی گذار کرده‌اند اجازه دارند به این تشکیلات بپیوندند. در این گزارش گفته می‌شود: اگر فراماسونی که عضو لژ بزرگ انگلستان است مایل به تغییر جنسیت و زن شدن باشد، انتظار داریم که او از پشتیبانی کامل برادران خود برخوردار شود. رئیس بخش ارتباطات لژ بزرگ انگلستان گفت: باید توجه داشت که اشخاصی که قانون آنها را مونث توصیف می کند از عضویت در لژ بزرگ انگلستان معاف هستند. البته آنها می‌توانند عضو دو لژ بزرگ فقط زنانه بشوند. این دو لژ «سلسله زنان فراماسون» و «برادری ممتاز فراماسون‌های باستانی» هستند که هر دوی آنها اعضای خود را به عنوان برادران توصیف می‌کنند.

انتقاد از بوریس جانسون به خاطر تشبیه زنان برقعپوش به صندوقهای پستی

فمینیسم لیبرال چیزی را تغییر نمیدهد، فقط به رفتار مردان اعتبار میبخشد

ایران:

فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس: ازدواج کودکان زیر ۱۳سال ممنوع میشود

نقد مصوبه ی جدید در باره قانون منع خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر: تبعیض جدی

فرهنگ

مجید نفیسی: بگذار آمریکا دوباره آمریکا شود

رادیو زمانه ـ شعری درباره ضدیت‌های اخیر با پناهجویان در آمریکا بر اساس سطری از سروده‌های لنگستون هیوز به قلم شاعر ایرانی مقیم لس‌آنجلس.

ایران:

لئونارد لویسون، پژوهشگرباصفایادبیات فارسی درگذشت

فرهنگ و هنر در هفتهای که گذشت؛ هفته، هفته خیابان بود

دیوارنگاریهای معترضان: آلودگی شهر یا حس درونی شهروندان؟

مجید مددی پژوهشگر و مترجم آثار اندیشه چپ درگذشت

اندیشه

نئولیبرالیسم محرک بدی آب و هوا است نه طبیعت انسانی

دموکراسی باز ـ بسیاری از باغ وحش ها با برپایی قطعه ای نمایشی می پرسند آیا می خواهید خطرناک ترین حیوان جهان را ببینید؟ مسلم است که همه می خواهند و آنها سپس آینه ای را به شما نشان می‌دهند. البته این حرف مزخرف است. ما در ویرانی اکوسیستم های جهان از مسئولیت برابر برخوردار نیستیم. این عقیده که بشریت به میزان برابر و دسته‌جمعی در تغییر آب و هوا یا هر مشکل محیط زیستی یا اجتماعی مسئولیت دارد، به شدت ضعیف است. به آسانی می‌توان محاسبه کرد که همگان از مسئولیت برابر در مورد گازهای گلخانه ای برخوردار نیستند. مردم در فقیرترین کشورهای جهان در حدود یک صدم ثروتمندترین مردم در ثروتمندترین کشورها گاز پخش می‌کنند. بعضی ها از طریق قدرتی که در اختیار دارند مانع توقف تغییر در آب و هوا شده اند. نه به این دلیل که کله شق یا بی صلاحیت هستند یا جدی بودن آن را نفهمیدند. بلکه به این دلیل که طی دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ هدف سازماندهی بنیادی و دوباره اقتصاد های ما را دنبال کردند. این اقدام مانع از سیاست‌ها و مداخله دولتی شد که ممکن بود تغییر در آب و هوا را متوقف یا دست‌کم کند کند. این نکته ای است که  در گزارش سی هزار کلمه ای نیویورک تایمز درباره تغییرات آب و هوا مورد توجه قرار نگرفته است. ثروتمندترین مردمان جامعه با رشد اقتصادهای پیشرفته ثروتمندتر می شدند. اما بخشی از ثروت که نگهداری می‌کردند کاهش می‌یافت. در سال ۱۹۴۰، ۰.۱ درصد ثروتمندترین مردمان در حدود ۲۰ درصد از پول کسب شده را نگه می داشتند. در حالی که ۹۰ درصد مردمان یعنی تقریباً همه در حدود همان میزان را نگه می داشتند. در اواسط دهه ۱۹۷۰، میزانی که ۰.۱% نگه می داشتند به ۷ درصد سقوط کرده بود، در حالی که رقم مربوط به ۹۰ درصد به بیش از ۳۰ درصد رسیده بود. در اواسط دهه ۱۹۷۰ برای ثروتمندترین مردمان در جامعه روشن شده بود که چیزی باید تغییر کند. غنیمت های رشد اقتصادی بیش از پیش به جیب مردمان عادی می‌رفت. بنابر این آنها به گردآوری نظریه‌های سیاسی پرداختند که از زمان پیدایش در دهه ۱۹۲۰ به آنها توجهی نشده بود. این نظریه ها و اقتصاد های ناشی از آنها به عنوان نئولیبرالیسم شناخته می‌شود. بر اساس این نظریه ها نقش دولت باید کاهش می‌یافت. به اعتقاد آنها دولت مانع شکوفایی می شد. بنابراین شمار حقوق‌بگیران دولتی باید کاهش می‌یافت، حوزه‌های زیر مسئولیت دولت مثل مراقبت بهداشتی، مسکن سازی، حمل و نقل، نیرو باید از حیطه اختیار دولت در می‌آمد و به بخش خصوصی سپرده می‌شد.

آلبرایت، وزیر خارجه سابق آمریکا: فاشیسم در راه است

رادیو زمانه ـ مادلین آلبرایت که اصالتاً یهودی است و سه تن از والدین بزرگش را در هولوکاست از دست داده در کتاب «فاشیسم: یک هشدار» با تکیه بر تاریخ قرن بیستم به نتیجه روشنی می‌رسد. آلبرایت برای بررسی ظهور فاشیسم، تاریخ غرب از جنگ جهانی اول تا دوران معاصر را بررسی می‌کند و به یک الگوی تکرارشونده می‌رسد: فاشیسم در غرب همواره از دل نابسامانی‌های اجتماعی، اقتصادی و اغتشاش‌های سیاسی برآمده است. او به بحران اقتصادی آلمان و ایتالیا و نابسامانی‌های سیاسی و اجتماعی در این دو کشور در فاصله بین دو جنگ جهانی اشاره می‌کند و به بحران بیکاری و فقر که زندگی شهروندان را مختل و آن‌ها را نسبت به آینده بیمناک کرده بود… به گمان آلبرایت، در حالی که احزاب اپوزیسیون تنها به فکر حفظ قدرت خود هستند، فاشیست‌ها از راه می‌رسند و با زبانی همه‌فهم، مشکلات بزرگ را ساده جلوه می‌دهند و راهکارهای عام‌پسندی برای از میان برداشتن بحران‌ها پیشنهاد می‌دهند و به این ترتیب از حمایت مردم که به سبب بحران‌های عمیق اقتصادی چشم‌انداز روشنی از آینده فراروی خود نمی‌بینند برخوردار می‌شوند. اما به گمان نویسنده این دو عامل هم به تنهایی برای ظهور فاشیسم کفایت نمی‌کند. عامل سوم انفعال راست میانه‌روست. آن‌ها می‌توانند فاشیسم را مهار کنند و با بهره‌گیری از آرای مردم به هدف‌های سیاسی خود برسند. روزنامه گاردین، آلبرایت را به ساده‌انگاری و عدم درک صحیح از فاشیسم متهم می‌کند. منتقد گاردین می‌نویسد چنانچه ما ساز و کار دموکراسی را به درستی درک نکنیم و متوجه نشویم که چرا دموکراسی در برخی کشورها عمل می‌کند و در برخی کشورها به سادگی از بین می‌‌رود، لاجرم با تهدیدها هم نمی‌توانیم مقابله کنیم.

سرمایه داران در چه فکری هستند؟

نیویورک تایمز ـ  به تازگی من خیلی درباره ذهنیت سرمایه‌داران آمریکا فکر کرده‌ام. این سوسیالیست هایی که از گوشه و کنار سر بر می آورند حتما آنها را به تکاپو انداخته است. بنابراین، امروزدرباره این سوسیالیست‌ها خطاب به طبقه سرمایه دار می نویسم. میل دارید شمار سوسیالیست‌ها کمتر باشد؟ آسان است. از تولید آنها خودداری کنید. علت و معلول هر از چندگاه در تاریخ در جلوی چشمان ما ظاهر می شود. شرایطی که تزارها برای زندگی روس ها ایجاد کردند باعث رشد بلشویسم شد. شرط هایی که در ورسای تحمیل شد به صعود هیتلر دامن زد. شکست های کینزی گرایی در دهه ۱۹۷۰ راه را برای اقتصاد عرضه و تقاضا را هموار کرد. همان طور که به تازگی اشاره کردم نوعی از سرمایه داری که در چند دهه اخیر در این کشور برقرار بوده، سوسیالیسم را، به ویژه برای جوانان، جذاب تر نشان می دهد. از خودتان بپرسید: اگر مثل الکساندریا اوکازیو کورتز، نامزد انتخابات کنگره از نیویورک که خود را یک سوسیالیست دموکرات می نامد، ۲۸ سال دارید در زندگی خود چه دیده اید؟ آمریکا را دیده اید که پدر و مادر و یا پدربزرگ و مادربزرگ شما به عنوان کشوری توصیف می‌کردند که در آن زندگی برای نسل های بعدی بهتر می شد، و به کشوری تبدیل شده است که برای میلیون ها تن و به احتمال زیاد خود شما این توصیف واقعیت ندارد. شما دیده اید که ثروتمندان ثروتمندتر شده اند و شاید ملاحظه کرده اید که واکنش اصلی دولت به این وضعیت کاهش مالیات است (البته منصف باشیم: باراک اوباما بالاترین نرخ مالیات را در سال ۲۰۱۳ از ۳۵ درصد به ۳۹.۶ درصد افزایش داد، اما در صورتی که درامد شخص در سال بیش از  ۴۰۰ هزار دلار می شد.) شما شاهد فروپاشی مالی در سال ۲۰۰۸ بودید که بانک های بزرگ با شرط بندی علیه خودشان باعث شدند.

اسرائیل: موساد سردمدار ترور در جهان

دیلی میل ـ اسرائیل، کشوری که در خون متولد شده، سردمدار ترور در جهان است. موساد، سازمان امنیت اسرائیل ۸۰۰ عملیات در یک دهه گذشته انجام داده است. از جنگ جهانی دوم به بعد، ماموران موساد بیش از ماموران هر کشور دیگری آدم کشته‌اند. شمار قتل‌ها را هرگز نمی توان به یقین دانست، اما باید از هزاران مورد سخن گفت.کشور اسرائیل در بحبوحه پاکسازی خشن قومی متولد شد، در حالی که همسایگان یهودی و فلسطینی یکدیگر را به قتل می رساندند. «رونن برگمان»، روزنامه‌نگار اسرائیلی کتابی جدید بر اساس ۱۰۰۰ گفتگو و شمار زیادی از اسناد فاش شده نوشته است که به رمان پلیسی شباهت دارد. نخستین شخصی که قتل او در این کتاب توصیه می‌شود یک تروریست فلسطینی یا یک افراطی دست چپ نیست. این قربانی کارآگاه پلیس بریتانیایی تام ویلکین نام داشت که در سال ۱۹۴۴ در بیت المقدس مسئول سرکوب چریک‌های صهیونیست بود. او هنگام گشت در خیابان به دست دو مرد جوان یهودی کشته شد و یکی از قاتلان بعدها بدون هرگونه پشیمانی گفت: ما معتقد بودیم هر چه شمار تابوت هایی که به لندن می‌رود بیشتر شود، روز آزادی نزدیک تر خواهد شد.

اسرائیل: آپارتاید جدید در قالب “دولت یهودی

اخبار روز ـ خشم دروزی های اسرائیلی بعد از تصویب قانون دولت یهودی آن چنان گسترده بود که بسیاری از افسران حتی ارشد دروزی در ارتش از سمت های خود استعفاء داده و از خدمت در ارتش کناره گیری کردند. این موضوع که برای اولین بار در دهه ها اخیر به تبع همین تبعیض نژادی و مذهبی که در دولت یهود شامل آنان هم می شود زنگ خطر بزرگی برای موجودیت اسرائیل خواهد بود.

ایران:

چرا دیگر سکولار بودن، آزادی‌خواه بودن و توسعه‌گرا بودن کافی نیست

رادیو زمانه ـ محمدرضا نیکفر: نظام بحران‌زده است. عامل خارجی که در این دوره فشار تشدیدشدهٴ تحریمی است، بحران را پدید نیاورده، اما آن را به مدار بالاتری برده است. نظام بیمار، سردرگم و عصبی است. دارند فکر می‌کنند که با عوض کردن چند مهره، و همپای آن بگیر و ببند، برپا کردن نمایش مبارزه با فساد و حتّا اعدام چند نفر، حرکت‌های اعتراضی را بخوابانند. اکنون اما اعتراض به وضعیت، فراگیر شده؛ خیزش، برای اعتراض به کلیت دستگاه است و نه این یا آن کارکرد یا چهره آن. روایت نئولیبرالی درباره “رشد” و “آزادی” شهروندان خوشبختِ دارای شانس تبدیل به کارفرماهای موفق، رنگ‌آمیزی‌های روی زرورق نظام تبعیضی و اسارت‌آور آینده هستند. رشد بسیار خوب است. روابط اقتصادی گسترده با خارج عالی است. گشودن راه بروز استعدادهای فردی پیشنهاد بسیار مطلوبی است. اما اینها تنها بر زمینه آزادی وسیع اجتماعی، یعنی نهادی شدن خواست عدالت و آزادی به دست مردم و زیر کنترل مردم، آن ثمری را توانند داد که جامعه را به راستی خوشبخت کند. خلاصه کنم: می‌خواهیم آزاد شویم یا فقط اربابان خود را عوض کنیم؟ می‌خواهیم ولایت را برافکنیم، یا شکل آن را عوض کنیم، آنچنان که با انقلاب ولایت سلطان به ولایت فقیه تبدیل شد؟ این مسئله کانونی ماست که اگر آن را جدی بگیریم، آنگاه ولایت را جلوه‌ای از نظام امتیازوری و تبعیض می‌بینیم.

چپ‌ها و لیبرال‌ها: عداوت‌های تاریخی

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایندیپندنت، بی‌بی‌سی فارسی، بیدار زنی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، دیلی میل، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گاردین، مجله هفته، نقد اقتصاد سیاسی، نیویورک تایمز، واشینگتن پُست

بایگانی شماره‌های گذشته