طنزِ کمک مالی ۹۳ میلیون دلاری به یمن

نوشته همراه موشک: کمک مالیِ همان کسانی که شما را بمباران می‌کنند

طرح: در میدایست ساکر

نقض فاحش حقوق بشر

یمن: حمله به اتوبوس در نقطه بدون بازگشت است

دیده‌بان حقوق بشر ـ تحقیقات سازمان ملل درباره‌ی نقض قوانین جنگ باید تقویت شود. تحقیقات درباره‌ی عوارض وحشتناکی که جنگ در یمن به غیرنظامیان وارد کرده متاسفانه به رویدادی معمولی برای محققان حقوق بشر تبدیل شده است. ما و دیگر نهادهای حقوق بشری تعداد زیادی از حملات هوایی غیرقانونی را که ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی انجام داده و باعث مرگ صدها غیرنظامی در یمن شده ثبت کرده ایم. ما ثابت کردیم که محاصره ائتلاف، ورود کمک‌های حیاتی بشردوستانه را به کشور سخت‌تر می کند. همچنین ما اعلام کردیم که درگیری ائتلاف و گروه مسلح حوثی حرکت کشور به سوی قحطی را شتاب می دهد. اما پس از آن، حمله های هوایی مرگبار به اتوبوس پر از کودکان در هفته گذشته پیش آمد. زمانی که نیروهای ائتلاف به این وسیله در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در شمال یمن حمله کردند دست کم ۲۱ پسر کشته و ۳۵ تن دیگر مجروح شدند. فیلم اضطراب آوری نشان می‌دهد که پسر کم سن و سالی که در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته چهره اش خونین، لباس‌هایش پاره و صورتش از حیرت سفید شده است. درحالی که هنوز هم کوله پشتی آبی کوچکی بر دوش دارد. خاکسپاری کودکان قربانی در حمله هوایی در یمن؛ تاکید عربستان بر «مشروعیت» عملیات

عربستان سعودی: إسراء الغمغام، زن مدافع حقوق بشر در خطر اعدام

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر خبر از بازداشت خودسرانه و آزار قضایی فعال حقوق بشر خانم الغمغام داد. دادستانی عربستان سعودی در تاریخ ۱۵ آگوست ۲۰۱۸ در نخستین جلسه محاکمه در دادگاه ویژه کیفری که برای رسیدگی به پرونده های مربوط به تروریسم تشکیل شده برای خانم الغمغام و پنج فعال دیگر که سی و دو ماه است در بازداشت خودسرانه به سر می‌برند، درخواست اعدام کرد. دادستان این ۶ تن را به شرکت در اعتراض ها در منطقه قطیف، تحریک به اعتراض، سر دادن شعارهای دشمنانه علیه رژیم، تلاش برای تحریک افکار عمومی، فیلمبرداری از اعتراض ها و نشر آن ها در رسانه های اجتماعی و حمایت اخلاقی از اغتشاشگران متهم کرد. این اتهام ها با جرائم مندرج در قانون سازگار نیستند. دادستانی عمومی بر اساس قانون تعزیرات اسلامی خواهان مجازات اعدام شد. بر اساس این قانون قاضی از اختیار تعیین جرم و محکومیت برخوردار است. خانم الغمغام طی رسیدگی به وکیل دسترسی نداشته است. او از سال ۲۰۱۱، طی بهار عربی در تظاهرات صلح آمیز طرفدار دموکراسی شرکت کرده، اعتراض های گسترده در استان های شرقی را ثبت کرده و بارها خواهان رعایت آزادی گردهمایی و بیان، آزادی زندانیان عقیدتی و مدافعان حقوق بشر شده و عقاید خود را در رسانه‌های اجتماعی بیان کرده است. خانم الغمغام در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۵ در پی حمله مأموران به خانه او به همراه همسرش دستگیر شد. دادستان سعودی مجازات اعدام برای فعالان زن را مورد بررسی قرار می دهد ؛ فعال زن سعودی ‘با خطر صدور حکم اعدام مواجه است’

عربستان سعودی: دستگیری خودسرانه دو زن مدافع حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دستگیری خودسرانه و بازداشت انفرادی سمر بداوی و نسیمه الصدا، دو زن سرشناس مدافع حقوق بشر خبر داد. هیچ اطلاعی درباره شرایط یا دلیل دستگیری آنها در دست نیست. این دو مدافع حقوق بشر اکنون در در جای نامعلومی زندانی هستند و هیچ اطلاعاتی درباره مکان و شرایط بازداشت آنها اعلام نشده است. برنامه نظارت یادآوری می‌کند که خانم ثمر بداوی بارها مورد آزار و بازجویی قرار گرفته و قربانی دستگیری  خودسرانه شده است. برنامه نظارت همچنین یادآوری می کند که دولتمردان عربستان در آستانه رفع ممنوعیت رسمی از رانندگی زنان دست به سرکوب مدافعان حقوق بشر و به ویژه زنان مدافع حقوق بشر در این کشور زدند. در حال حاضر، دستکم ۱۰ مدافع دیگر حقوق بشر در زندان به سر می‌برند.

ایتالیا/مالت: دست از بازی کردن با زندگی پناهجویان و مهاجران با بستن بندرها بردارید

عفو بین‌الملل ـ مسئول ارشد در امور پناه‌جویان این سازمان در واکنش به خبر بسته شدن بنادر ایتالیا و مالت به روی کشتی حامل ۱۴۱ تن از جمله ۷۳ کودک، گفت: کشورهای اروپایی باید دست از بازی کردن با زندگی انسان ها بردارند. خودداری شرم‌آور ایتالیا و مالت از دادن اجازه ورود به پناهجویان و مهاجران  به بندر های آنها بی رحمی کامل است. این افراد سفر های خطرناک و شرایط غیر انسانی در لیبی را پشت سر گذاشته اند و اکنون با پشت کردن شرم آور دولت‌ها به مسئولیت خود در دریا سرگردان شده‌اند. همچنین نگران کننده است که جبل‌الطارق تهدید کرده است که ثبت کشتی حامل آنها را لغو خواهد کرد.

میانمار: نیروهای امنیتی روهینگیایی‌هایی را که بازگشته‌اند شکنجه می‌کنند

دیده‌بان حقوق بشر ـ این سازمان اعلام کرد: پناهندگان بازداشت شده، مورد بدرفتاری قرار گرفته و به ستیزه جویی متهم شده‌اند. مسؤولان در میانمار پناه‌جویان روهینگیایی را که از بنگلادش به ایالت راخین بازگشته‌اند شکنجه و زندانی کرده‌اند. این بدرفتاری‌ها نیاز به محافظت بین المللی از جمله نظارت مستقیم سازمان ملل را پیش از آنکه روهینگیایی ها بتوانند به‌صورت امن به میانمار بازگردند افزایش می‌دهد.

آمریکا: ‘جنگ کثیف ترامپ علیه رسانه‌ها’ و سرمقاله بیش از ۳۰۰ روزنامه در اعتراض به آن

آمریکا: در ایالت پنسیلوانیا سوءاستفاده جنسی ۳۰۰ کشیش از ۱۰۰۰ کودک برملا شد

آمریکا: دونالد ترامپ دستیار سابق خود را «سگ» نامید

لبنان: تهدید رئیس سازمان حقوق بشری  به آزار قضایی

کامبوج: تداوم آزار قضایی پنج مدافع حقوق بشر

اسرائیل: سه کشته و صدها زخمی در تظاهرات اعتراضی غزه

اسرائیل: «کاهش» تسامح با فعالان چپگرا

ایران:

اعدام‌ها: تبریز (۱ تن)؛ اردبیل (۱)؛ تبریز (۱)؛ مشهد (۶)؛ رجایی شهر کرج (۶)؛ گچساران (۱)

همکاران سایت مجذوبان نور به ۶۴ سال زندان و ۴۴۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند

گزارشگران بدون مرز ـ صالح الدین مرادی، رضا انتصاری از مدیران سایت و سینا انتصاری شهروند‌-خبرنگار هرکدام به ۷ سال زندان، کسرا نوری از مدیران سایت و محمد شریفی مقدم شهروند‌-خبرنگار هر کدام به ۱۲ سال زندان و مصطفی عبدی یکی دیگر از مدیران سایت به ۲۶ سال زندان محکوم شده است. افزون بر احکام سنگین زندان آن‌ها هر کدام به ۷۴ ضربه شلاق، دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور نیز محکوم شده‌اند. پیش از این به تاریخ ۲۰ تیرماه اعلام شد که آویشا جلال الدین، شیما انتصاری و سپیده مرادی، سه شهروند- خبرنگار همکار سایت مجذوبان نور به اتهام « تجمع و تباتی علیه امنیت ملی» از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران هر کدام به ۵ سال زندان محکوم شده‌‌اند. این سه زن هم‌اکنون در زندان هولناک قرچک زندانی هستند. «۱۰۳۲ سال زندان و صدها ضربه شلاق، حکم ۲۰۲ درویش گنابادی»

پرونده‌سازی برای نسرین ستوده به روایت وکیل او

دویچه وله ـ دو پرونده جدید برای نسرین ستوده، حقوقدان و فعال ایرانی حقوق بشر، تشکیل شده است. خانم ستوده که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست محمد مقیسه، علاوه بر اتهام‌های پیشین، اینک به “جاسوسی” نیز متهم شده است. پیام درفشان، وکیل خانم ستوده، با اشاره به اینکه، از “سه نقطه” تلاش می‌شود تا خانم ستوده در زندان بماند، در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی تأکید می‌کند که پروند‌ه‌سازی‌های اخیر علیه موکل‌اش، با “دخالت” و به “دستور” وزارت اطلاعات بوده و ماجرا از نامه‌ای آغاز شده است که معاونت قضایی این وزارتخانه به سرپرست دادسرای اوین فرستاده است. هجوم مأموران وزارت اطلاعات به خانه نسرین ستوده

* صدور ۲۶ سال زندان برای مصطفی عبدی و ۵۹ سال زندان برای ۷ درویش دیگر

* محکومیت امیرحسین میراسماعیلی، خبرنگار روزنامه جهان صنعت به ۱۰ سال حبس

* بازداشت فعال کارگری بهنام ابراهیم‌زاده در کرمانشاه هنگام کمک به مردم زلزله‌زده

* پرستو صالحی، بازیگر سینما و تلویزیون احضار و بازجویی شد

* محرومیت بهاییان از آموزش عالی ادامه دارد

* دانشجوی بهایی: گفتند ثبت‌نامت برای ادامه تحصیل غیرقانونی بوده

* از شش شهروند بهایی بازداشت شده در شیراز، سه نفر همچنان در حبس هستند

* دومین روز اعتصاب نیشکرهفت‌تپه: اقدام به خودسوزی کارگران اخراجی، بازداشت پنج کارگر

* بازداشت ۴۰ دختر و پسر در یک مهمانی شبانه در بیرجند

* پرویز تناولی، مجسمه‌ساز برجسته ایرانی، همچنان ممنوع‌الخروج است

* غلامحسین کرباسچی شهردار پیشین تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

* نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در بیمارستان بستری شد

* اطلاعات سپاه، محمد داوری، فعال مدنی اهل یاسوج را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرد

* مأموران امنیتی خانه چند فعال ضدحجاب اجباری را در اقدامی هماهنگ بازرسی کردند

* نماینده مجلس: ادامه بازداشت فعالان محیط زیست به‌رغم پایان بازجویی

* رامین حسین‌پناهی محکوم به اعدام تحت تدابیر شدید امنیتی به تهران منتقل شد

* دو زندانی سیاسی در ارومیه به ۱۱ سال حبس در تبعید محکوم شدند

* حمله گارد ویژه زندان رجایی شهر کرج به محل نگهداری زندانیان اهل سنت

عدالت

ساحل عاج: جنایت‌های مهم طی بحران ۲۰۱۱ـ۲۰۱۰ نباید مورد عفو قرار بگیرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و ۱۰ سازمان ملی و بین المللی حقوق بشر اعلام کردند: جنایت‌های جنگی و جنایت‌های ضد بشریت و جنایت‌های مهم دیگر که طی بحران پس از انتخابات ۲۰۱۱ـ۲۰۱۰ در ساحل عاج رخ داد نباید مشمول عفو بشوند. رئیس جمهوری ساحل عاج آلسان کواتارا در روز ۶ آگوست ۲۰۱۸ اعلام کرد که ۸۰۰ تن متهم یا محکوم به ارتکاب جنایت مربوط به بحران ۲۰۱۱ـ۲۰۱۰ یا خشونت‌های ضددولتی پس از آن را مورد عفو قرار خواهد داد که ممکن است متهمان به ارتکاب جنایت‌های مهم ضد حقوق بشر را در بر بگیرد. او گفت که ۶۰ تن از اعضای ارتش و اعضای گروه‌های مسلح که طی خشونت‌های پس از انتخابات مرتکب «جنایت‌های خونبار» شده‌اند مشمول این عفو نخواهند شد. اما قاضی‌ها در ساحل عاج شمار بسیار بیشتری از ۶۰ تن را به اتهام ارتکاب جنایت‌های ضد بشریت و جنایت‌های جنگی مربوط به بحران ۲۰۱۱ـ۲۰۱۰ را مورد پیگرد قرار داده‌اند. شماری از رهبران بلندپایه ارتشی و سیاسی هر دو طرف درگیری در میان این عده هستند. اکنون روشن نیست که کدام یک از این متهمان سرانجام با عدالت روبرو خواهند شد.

مصر: پس از ۵ سال عدالت برای قربانیان رابعه اجرا نشده است

دیده بان حقوق بشر ـ مصونیت برای افسران؛ محاکمه های ناعادلانه گروهی برای بازماندگان: باوجود گذشت پنج سال از کشتار سیستماتیک و گسترده معترضانی که عمدتا بصورت صلح آمیز در میدان رابعه قاهره گرد آمده بودند، دولت‌مردان مصری درباره‌ی تحقیق و یا پیگرد قضایی هیچ یک از اعضای نیروهای امنیتی اقدامی نکرده اند. صدها نفر از معترضان در دادگاه‌های دسته جمعی به دلیل این اعتراضات، با اتهامات ناعادلانه محکوم شدند. نیروهای امنیتی در تاریخ ۱۴ آگوست ۲۰۱۳ در عرض چند ساعت دست کم ۸۱۷ تن از معترضان را کشتند. درحالی که نیروهای امنیتی با خشونت این تحصن را در رابعه العدویه پراکنده می کردند، گروه اصلی معترضان خواستار بازگرداندن رئیس جمهور محمد مرسی بودند که ارتش وی را سرنگون و در تاریخ ۳ جولای ۲۰۱۳ بازداشت کرده بود. این ناتوانی جامع برای تحقیق درباره‌ی بزرگترین کشتار در تاریخ مصر مدرن که احتمالا جنایت علیه بشریت محسوب می شود، نیاز فوری به تحقیقات بین المللی را تقویت می کند. مصر به تازگی قانونی را تصویب کرده است که طی آن افسران ارشد نظامی از تحقیق برای سوء رفتارهایی که پس از اخراج محمد مرسی رخ داد “مصونیت” خواهند داشت.

ایران:

هفت ماه بی‌خبری از علت مرگ بازداشتی‌های دی ماه ۹۶

ایران وایر ـ هفت ماه بعد از اعتراضات دی ماه سال گذشته، هنوز کمیته ای که برای تحقیق در مورد مرگ دست کم پنج نفر از تظاهرکنندگان در زندان های مختلف ایران تشکیل شد، گزارشی به مردم ارایه نکرده است. بیست و پنجم بهمن ماه سال گذشته، «حسن روحانی»، رییسِ جمهوریِ اسلامی به وزرای کشور، اطلاعات، دادگستری و معاون حقوقی خود به نام «لعیا جنیدی» مأموریت داد تا با بررسی جزییات حوادثی که در برخی از بازداشتگاه‌ها افتاده و آن‎ها را «ناخوشایند» توصیف کرده بود، مقصران را معرفی کنند. در اعتراض هایی که از هفتم دی ماه بسیاری از شهرهای ایران را فرا گرفت، حدود سه هزار و ۷۰۰ نفر بازداشت شدند. از این تعداد، دست‎کم پنج نفر در زندان های تهران، اراک، ایلام و چند شهر دیگر جان خود را از دست دادند و ۲۵ تن دیگر نیز در خیابان ها کشته شدند.

خون هزاران زندانی سیاسی اعدام شده در تابستان ۶۷، هنوز می تپد و دادخواهیم این بیداد را

مادران پارک لاله ایران ـ بخشی از جنبش دادخواهی مردم ایران: سی سال از اعدام دسته جمعی زندانیان سیاسی در زندان های جمهوری اسلامی ایران گذشت. در تابستان ۱۳۶۷ با پایان یافتن جنگ ایران و عراق، خمینی طی حکمی جمعی، دستور داد کسانی را که در زندان های سراسر کشور بر مواضع سیاسی و عقیدتی خود پافشاری می کنند، اعدام کنند. این نسل کشی، گرچه اوج کشتار مخالفان سیاسی در عمر چهل ساله جمهوری اسلامی ایران بود، اما این نظام آزادی کش، دستگیری، شکنجه، حبس و اعدام مخالفان سیاسی خود را از بدو به قدرت رسیدن آغاز کرد و این سیاست سرکوب گرانه را تا امروز ادامه داده است. ما خواهان تشکیل یک کمیته حقیقت یاب مستقل با نظارت خانواده‌های اعدام شدگان برای روشن شدن چگونگی و چرایی بازداشت، شکنجه و اعدام یا کشته و مفقود شدن مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته، به ویژه در دهه ۶۰ و تابستان ۶۷ هستیم. ما خواهان شناسایی همه مسئولان سهیم در بازداشت، شکنجه، اعدام و سرکوب مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی و آزادی خواهان در چهل سال گذشته، به ویژه در دهه ۶۰ و تابستان ۶۷ و محاکمه علنی و مجازات آن‌ها به اتهام سرکوب و کشتار آزادی خواهان و مخالفان هستیم.

گزارش مستند کشتار هولناک ۶۷، در اصفهان

حقوق مدنی و سیاسی

* آمریکا: پاسخ رسانه‌ها به ترامپ: به آزادی بیان حمله نکن

* ونزوئلا: بحران برزگ‌ترین جابه‌جایی انسانی در تاریخ آمریکای جنوبی

* اسرائیل: برگزاری «مادر تظاهرات» در تل آویو در مخالفت با قانون «دولت‌-‌ملت یهود»

ایران:

در زندان فشافویه «ندامتگاه تهران بزرگ» چه می گذرد

اخبار روز ـ  نادر فتوره‌چی: حضورم در زندان «فشافویه» بسیار کوتاه بود. آنچه که می‌نویسم به هیچ‌وجه برای «شرح مصائب شخصی» نیست، بلکه بر اساس «قول»ی‌ست که به بچه‌های «قرنطینه» داده‌ام. در ۴ روز قرنطینه، مددجویان، با هر جرمی و با هر قرار بازداشتی از آب آشامیدنی بدون مزه، تهویه، دستشویی، سیگار و غذای قابل هضم (ماکارونی سرد و نیم پز، برنج زرد سرد و نپخته) محروم هستند.

زندان فشافویه، از آنرو که برای زندانیان معتاد که قدرت تحرک کمی دارند طراحی شده، فاقد «توآلت عمومی» ست. توآلت، یک سوراخ در کف یک محوطه ۶۰ در ۶۰ سانتیمتری بدون شلنگ و روشویی و نور است که با یک پرده از تختها و کف سلولهای ۳ متر در ۳ متر، که ۲۶ تا ۳۲ مددجو در آنها «میلولند» تعبیه شده است و به این سلولها «فیزیک» گفته می‌شود. در سلول‌های قرنطینه (فیزیک‌ها)، سه تخت سه طبقه و دو پتو در کف اتاق وجود دارد. دو پنجره فوقانی فاقد شیشه است، کولر و شوفاژ وجود ندارد، آب از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۷ صبح قطع است و نور با یک لامپ مهتابی ۱۰۰ وات تامین می‌شود که اگر بسوزد، تعویض آن به قول زندانیان «با کرام الکاتبین است».

* فرهاد میثمی، فعال مدنی در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است

* وکیل محمدعلی طاهری: ۵ سال حبس قطعی شد، حالا امیدوار به آزادی هستیم

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ایران: سبد معیشت خانوار به «پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان» رسیده ‌است

دفاع از حقوق بشر

کلمبیا: دولتمردان باید برای جلوگیری از جابجایی ۳۶۰۰ تن از مردمان بومی اقدام کنند

عفو بین‌الملل ـ رئیس بخش کشورهای قاره آمریکا در این سازمان در واکنش به گزارش های مربوط به گیر افتادن ۳۶۰۰ تن از مردمان بومی در میان درگیری های گروه های مسلح در استان چوکو در شمال غربی کلمبیا که ممکن است باعث آوارگی گسترده شود، گفت: در سال جاری این نخستین آوارگی اجباری گسترده در کلمبیا نیست. بر اساس حقوق بین المللی این آوارگی جنایت و یکی از مهمترین موارد نقض حقوق بشر در چارچوب درگیری‌های مسلحانه در این منطقه است. ۱۴ دسته از مردمان بومی طی درگیری‌های جاری بین گروه‌های شبه نظامی و ارتش ملی آزادی‌بخش گیر افتاده اند.

سازمان ملل: کمیسر تازه حقوق بشر در دوره ای پر آشوب وارد خواهد شد

عفو بین‌الملل ـ مدیر بخش دادخواهی بین‌المللی در این سازمان در واکنش به نامزدی میشل باشلت به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: این انتصاب در زمانی پرآشوب برای جامعه حقوق بشر رخ خواهد داد. در آستانه رسیدن به هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر، آزادی‌های مندرج در آن در سراسر جهان مورد حمله مداوم قرار دارند. درگیری های خشونت بار و طولانی در بسیاری از کشورها در جریان است و موجی رو به رشد از اقتدارگرایی موازین حقوق بشری را که مدتهای طولانی مسلم و قطعی فرض می شد تضعیف می کند.لازمه این دوره رهبری قوی و اصولی است که بخواهد حقیقت را به قدرت مداران اعلام کند و آماده بسیج منابع و اراده سیاسی برای دفاع از حقوق ما در این شرایط دشوار باشد.

مالزی: محکومیت دو زن به شلاق به خاطر روابط جنسی باید لغو شود

کامبوج: سازمان‌های جامعه مدنی خواهان آزادی فوری تپ وانی مدافع حقوق بشر و حقوق زمین شدند ؛ آزادی تپ وانی  در پی ۷۳۵ روز بازداشت

ایران:

نامه خانم نسرین ستوده درباره‌ی خودداری از حضور در دادگاه

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ هم میهنان گرامی! همچنانکه می‌دانید اینجانب از دو ماه پیش با ارائه‌ی حکم جلب بابت اجرای حکم غیابی صادره از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، بازداشت و در اقدامی غیرقانونی به دادسرای مستقر در زندان اوین اعزام و مورد تفهیم اتهام جدید قرار گرفتم. از بدو تفهیم اتهام جدید، اینجانب در اعتراض به تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری از ارائه‌ی هرگونه دفاعی خودداری نموده‌ام. عمده دلایل اینجانب جهت اجتناب از ارائه‌ی هرگونه دفاعی به شرح زیر می‌باشد: ۱ – دادسرای ناحیه ۳۳ که از تابستان ۱۳۸۸ در زندان اوین مستقر شده است و به طور ویژه به اتهامات سیاسی رسیدگی می‌نماید، از ابتدای تاسیس این دادسرا، مورد اعتراض وکلا و حقوقدانان بوده است. زیرا استقرار دادسرا در بخشی از زندان و اعمال روش‌های شدیدا امنیتی در تردد به دادسرای مذکور، مفهومی جز تسلط نهادهای امنیتی بر دادسرای مذکور ندارد که مغایر با اصل استقلال قوه قضاییه است… ۶۰ نماینده پارلمان اروپا خواستار آزادی بی‌قیدوشرط نسرین ستوده شدند

مجازات اعدام پاسخی غلط به بحران اقتصادی است

دیده‌بان حقوق بشر ـ تهدید قوه‌ی قضاییه‌ به اعدام برای «جرایم» اقتصادی: دولت‌مردان ارشد ایران در تلاش هستند با تهدید به اجرای سیاست‌های جدید ناقض حقوق بشر با بحران اقتصادی پیش رو ـ در نتیجه‌ی بازگشت تحریم‌های آمریکا ـ مقابله کنند. جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، هشدار داد که واردکنندگانی که از یارانه‌های دولتی سوء استفاده کنند ممکن است به «فساد فی الارض» متهم شوند، که می‌تواند منجر به حکم اعدام شود. چندین نماینده‌ی مجلس و روزنامه‌ی تندرو صحبت دولت‌آبادی مبنی بر اعدام افراد مسئول ناپایداری اقتصادی کشور را تکرار کرده‌اند.

پیام به مراسم یادمان هما سلطانی در شهر نورنبرگ آلمان

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ پیام ویدیویی آقای عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، در مراسم یادمان هما سلطانی، فرزند درگذشته‌ی وکیل حقوق بشری زندانی عبدالفتاح سلطانی، در شهر نورنبرگ در روز ۱۱ اوت ۲۰۱۸ (۲۰ مرداد ۱۳۹۷) پخش شد: مرگ فرزند آن هم در عنفوان جوانی مصیبتی جانکاه است، آن‌هم در شرایطی که پدر سالیان دراز است که در زندان است و محروم از زندگی در کنار همسر و فرزندان نازپرورده‌اش. اما این نخستین بار نیست که عبدالفتاح سلطانی به جرم دفاع از زندانیان سیاسی زندانی است. پانزده سال پیش که لویی ژوانه قاضی عالی‌رتبه‌ی دادگستری فرانسه که از سوی گروه تحقیق درباره‌ی بازداشت های خودسرانه روانه ایران شد، عبدالفتاح سلطانی در زمره‌ی زندانیانی بود که لویی ژوانه در زندان اوین با آنان ملاقات و گفتگو کرد…

* انتقاد گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل از بازگشتن تحریم‌های ایران

* گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در نخستین اطلاعیه خود خواستار سفر به ایران شد

* عفو بین‌الملل خواستار آزادی بازداشت‌شدگان تجمع قلعه بابک شد

زنان  و کودکان

ایران:

گزارش مجلس: سالانه ۴۰هزار دختر ۱۰ تا ۱۴ساله ازدواج می‌کنند

ایران وایر ـ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی مفصل، تازه‌ترین وضعیت موجود و ابعاد مساله ازدواج دختران در سنین پایین را در مناطق مختلف ایران مورد بحث و بررسی قرار داده است. گزارش این مرکز که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد بالا‌ترین فراوانی ازدواج دختران در ایران طی سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵، در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال با ۱۹۶ هزار و ۵۲۹ مورد و گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال با ۲۰۴ هزار و ۲۰۲ مورد بوده است. در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵، ۹/۴ تا ۶/۵ درصد، یعنی به طور میانگین، سالانه حدود ۴۰ هزار مورد از کل ازدواج‌های ثبت شده در کشور نیز در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله قرار داشته اند.

وضعیت رفاهی زنان مهاجر افغان در ایران

نقد اقتصاد سیاسی ـ متن حاضر، نتایج تحقیقی است در مورد وضعیت رفاهی زنان مهاجر افغان در ایران. این تحقیق در بهار و تابستان ۱۳۹۵ انجام شد. اما به دلایلی انتشار آن تا به امروز( مرداد ماه ۱۳۹۷)، امکان پذیر نبود. در این تحقیق، برخی جنبه‌ها‌ی وضعیت رفاهی زنان مهاجر افغان در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. لازم به توضیح است که وضعیت رفاهی زنان افغان، جدا از وضعیت رفاهی خانوا‌د‌ه‌هایشان نیست. البته علاوه بر شاخص‌های کلی که در مورد تمام خانوار‌های مهاجران افغان صادق است، شاخص‌‌های دیگری مورد تحقیق قرار گرفت که در واقع مختص به زنان شرکت‌کننده در این تحقیق است. در مجموع، این شاخص‌ها مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت: میزان درآمد ماهانه‌ی خانوار، میزان مصرف پروتئین حیوانی (گوشت، مرغ، و ماهی)، میزان مصرف میوه، میزان تحصیلات، دسترسی به امکانات عمومی (سینما، تئاتر، باشگاه ورزشی،…)، سلامت جسمی، و احساس امنیت اجتماعی.

* «هفت درصد دستگیرشدگان حوادث اخیر کرج را زنان تشکیل می‌دهند»

* گرانی و زنان ایران: زندگی‌مان نمی‌گذرد

* کودکان کار؛ زباله جمع می‌کنند و جانشان را کف جاده جا می گذارند

*  افزایش کودک‌آزاری و همسرآزاری در خراسان جنوبی به دلیل گسترش حاشیه‌نشینی

* احترام به زنان را به پسرهایتان یاد بدهید

* گفت‌و‌گو با خدیجه مقدم درباره کارزار تازه مادران صلح: «نه به تحریم، نه به جنگ‌»

* گزارش کمیته ی برگزاری بیست و نهمین کنفرانس بنیاد پژوهش های زنان

خشونت جنسی و جنسیتی                                                     

گوشه چشمی به پدیده ی تعرض جنسی به زنان

اخبار روز ـ «همگان می‌دانند» که با نصب تابلوهای تبلیغاتی بر بدنه ی پل‌ها، «به‌آ‌شکارگی» در پس پشت این تابلوها فضایی «پنهان و نادیدنی»، و به یک اعتبار «نباید‌ـ‌دیدنی»، شکل می‌گیرد که در کسوت یک حیاط خلوت «امن»، امکان دست‌اندازی مردان به زنان و ایجاد فضایی «ناامن» را میسر می‌سازد. مدعای محوری این نوشتار آن است که این منطق فضاییِ حاکم بر پل‌های هوایی همان منطق حاکم بر سایر فضاهای بسترساز بروز تعرضات جسمی بر زنان است. اما جالب این‌جاست که همین پل‌های هوایی با شکل و شمایل این‌چنینی‌شان (شمایلی نویدبخش و بشارت‌دهنده)، برای بسیاری از زنان یادآور یکی از رایج‌ترین ترس‌های زیسته‌شان ــ و از فرط تکرار، بدیه ی‌انگاشته‌ترین‌هایشان ــ هستند: ترس از تعرضات جسمانی و دست‌اندازی‌های بدنی به آن‌ها روی پل‌های هوایی، آن هم در «فضای نادیدنیِ» شکل‌گرفته در پس پشت این تبلیغات پنهان‌ساز.

فرهنگ                                                                                              

تصاویر هوایی تفاوت زندگی فقرا و ثروتمندان را نشان می‌دهد

بی‌بی‌سی ـ تصاویر هوایی که جانی میلر، عکاس با پهپاد گرفته، عمق تفاوت‌های زندگی میان ثروتمندان و فقرا را در شهرهای مختلف مکزیک، هند و آفریقای جنوبی نشان می‌دهد. تصاویر هوایی، مرز میان فقرا و ثروتمندان را که با نرده‌ها، جاده‌ها یا آب جدا شده نشان می‌دهد. در یک سو، خانه فقرا است و طرف دیگر ویلاهای ثروتمندان و قشر مرفه.

* «بلا چاو»: انقلابی‌گری به عنوان کالایی جوان‌پسند

* درگذشت وی‌اس نایپل؛ اسلام، ایران و رؤیاهای به دار آویخته

ایران:

کتاب‌خوان: بانوان زردپوشی که شب‌ها در تهران عربده می‌کشند

بی‌بی‌سی ـ بعضی نویسنده‌ها به میز یادگاری خانه‌ها می‌مانند؛ میز کوچکی در گوشه‌ خانه با ترمه‌ای گران‌بها روی آن که در گذر زمان، قاب‌عکس‌ها و اشیای ذی‌قیمت تازه روی آن می‌نشیند. گلی ترقی از این دست نویسندگان ایرانی است که تعدادشان هم زیاد نیست. ترقی گویی از زمان‌های دور همیشه بوده است (مجموعه‌داستان «من هم چه‌گوارا هستم»، سال ۱۳۴۸). یادگاری‌هایش فقط از جنس داستان نیست، «خاطره‌های پراکنده‌»‌اش همان‌قدر طرفدار دارد که داستان‌هایش و همان‌قدر که فیلم «درخت گلابی» بر اساس داستانی از او. با انتشار هر کتابش نه غوغایی رسانه‌ای به پا می‌شود نه هیجانی مخاطب‌محور، با این حال هر کتابش خیلی زود پرفروش می‌شود.

* عزت‌الله انتظامی، «آقای بازیگر» سینمای ایران درگذشت

اندیشه                                                                                                

ایران:

کودتای ۲۸ مرداد؛ ‘صورت حساب ماجرا’

بی‌بی‌سی ـ یکی از اسنادی که اردشیر زاهدی – فرزند سرلشکر فضل الله زاهدی – به موسسه هوور دانشگاه استنفورد اهدا کرده است حکایت از آن دارد که در جریان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یا مدت کوتاهی پس از آن به روحانیان سرشناسی نظیر ابوالقاسم کاشانی، محمد بهبهانی و محمد تقی فلسفی مبالغ زیادی پول پرداخت شده است. سند در واقع با نام بردن از آقایان کاشانی، بهبهانی، فلسفی و این که “توسط مساجد سی هزار تومان خرج شد” تصویر تازه ای از نقش محوری شبکه روحانیت در کودتایی را نشان می دهد که سازمان های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا آن را طراحی کرده بودند.

در روش‌شناسی مبانی آزادی

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، میدایست ساکر، نقد اقتصاد سیاسی

بایگانی شماره‌های گذشته