هفت روزنامه‌ی حقوق بشر تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی است که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ های مختلف مربوط به حقوق بشر گرد هم می آورد.

             عکس: در تارنمای اخبار روز

نقض فاحش حقوق بشر

تایوان: به اعدام خاتمه دهید؛ به سوی الغای مجازات اعدام پیش بروید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ اعدام قاتلی محکوم در هفته گذشته گام مهمی به عقب در وعده دولت تایوان برای الغای مجازات اعدام است. این محکوم در ۱۵ جون ۲۰۱۵ پس از این که به جرم قتل همسر پیشین و دختر شش ساله اش در سال ۲۰۱۴ مجرم شناخته شد به حبس ابد محکوم شده بود. اما دادگاه عالی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۵ او را به اعدام محکوم کرد و پس از تایید این حکم در دیوان عالی کشور، محکوم از درخواست بخشش یا تخفیف در مجازات سر باز زد. اعدام این محکوم نخستین مورد اعدام ظرف بیش از دو سال است. اعدام قبلی در دهه‌ی ۲۰۱۶ رخ داد که محکومی ۲۳ ساله پس از محکومیت به قتل چهار تن با چاقو اعدام شد. ۴۲ محکوم به اعدام در تایوان در زندان به سر می‌برند. فدراسیون و سازمان عضو آن در تایوان از دولت این کشور خواستند تا کوشش ها برای الغای مجازات اعدام را تشدید کند و فوری اجرای مجازات اعدام را معلق کند.

اسرائیل: دادگاه با حکم به نفع تخریب روستای خان الاحمر جنایت جنگی را تایید کرد

عفو بین‌الملل ـ‌ رئیس دفتر این سازمان در بیت المقدس در واکنش به رای دیوان عالی کشور ـ که دومین رای آن در کمتر از دو ماه است ـ در مورد تایید تخریب روستای خان الاحمر و رد آخرین اعتراض باشندگان این روستا در کرانه غربی گفت: با این رای شرم آور و آشکارا غیرقانونی، دیوان عالی کشور همدستی در جنایت انتقال اجباری جوامع فلسطینی‌ها به خاطر گسترش شهرک‌های فقط یهودی را تایید کرده است. این دادگاه سیاست های تبعیض آمیز دولتمردان اسرائیل را معتبر دانسته است. روستای خان الاحمر در شرق بیت المقدس در نزدیکی دو شهرک غیر قانونی واقع شده است. انتقال شهروندان اسرائیل برای زندگی در این شهرها در کنار بیش از ۲۰۰ تن دیگر ناقض حقوق بین المللی و جنایت جنگی است.

میانمار؛ ۷ سال زندان برای گزارش حقیقت

دیده بان حقوق بشر ـ محکومیت دو روزنامه نگار خبرگزاری رویترز با اتهام های سیاسی در دادگاهی در میانمار نشان دهنده بازگشت به سرکوب رسانه‌ها همچون دوره حکومت نظامی در این کشور است. در تاریخ ۳ سپتامبر سال ۲۰۱۸ دادگاهی در یانگون روزنامه نگاران رویترز “وا لون” و “کیاو سو او” را در واکنشی آشکار به گزارش ایشان درباره‌ی سوء رفتار ارتش علیه مسلمانان روهینگیا، بر اساس قانون “اسرار رسمی” که به دوران استعمار تعلق دارد، به هفت سال زندان محکوم کرد. این احکام پسروی بیشتر در زمینه آزادی بیان و عقبگرد در حقوق بشر در دولت آنگ سان سوچی را نشان می دهد. اعتراض شدید به حبس بی پایه دو روزنامه نگار خبرگزاری رویترز

یمن: حمله هوایی ائتلاف به اتوبوس جنایت جنگی مسلم است

دیده بان حقوق بشر ـ حملات هوایی نیروهای ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی که در تاریخ ۹ آگوست ۲۰۱۸ در نزدیکی یک مدرسه در بازار شلوغی در شهر ضحیان، شمال یمن، اتفاق افتاد و باعث کشته شدن دستکم ۲۶ کودک و مجروح شدن دستکم ۱۹ تن دیگر شد، جنایت جنگی مسلم است. همه کشورها باید فوری فروش اسلحه به عربستان سعودی را متوقف کنند و قویا از تحقیق مستقل سازمان ملل درباره‌ی تخلف های همه طرفهای درگیری مسلحانه در یمن حمایت کنند. از زمانی که درگیری‌های یمن در ماه مارس ۲۰۱۵ شدت گرفت، تعداد زیادی از حملات هوایی ائتلاف حقوق جنگ را بدون پیگیری و تحقیقات کافی نقض کرده اند و این موضوع تامین کنندگان اسلحه را در خطر همدستی در جنایت جنگی قرار داده است. دیده بان حقوق بشر ایالات متحده آمریکا را به عنوان منبع مهماتی که در دستکم ۲۴ حمله غیرقانونی دیگر ائتلاف در یمن مورد استفاده قرار گرفته، شناسایی کرده است. بنا به گزارش‌ها ایالات متحده در حال فروش ۷ میلیارد دلار مهمات هدایت دقیق به عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. کشورهای تامین کننده سلاح در خطر همدستی در جرم قرار دارند. اسپانیا فروش بمب به عربستان سعودی را متوقف کرد

عراق و سوریه: دست‌کم ۱۰۶۱ غیرنظامی در حمله های هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا طی چهار سال کشته شده اند

بلاروس: محکومیت رهبران اتحادیه های کارگری، ضربه‌ای دیگر به آزادی تشکل

روسیه: تداوم آزار قضایی یوری دیمیتریوف مدافع حقوق بشر و تاریخ دان

مالزی: دو زن به اتهام همجنسگرا بودن به ضربات شلاق و جریمه مالی محکوم شدند

آمریکا: قطع کمک‌ها به نهاد حامی آوارگان فلسطینی

ایران:

تداوم آزار قضایی وکیل حقوق بشری خانم زینب طاهری در پی آزادی با قرار وثیقه

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) از آزادی وکیل حقوق بشری خانم زینب طاهری با قرار وثیقه مطلع شده است. بنا بر اطلاعات دریافتی، خانم زینب طاهری در اواخر ماه ژوئیه ۲۰۱۸ (اوایل مرداد ماه) با قرار وثیقه آزاد شد. بنا بر گزارش‎ها دادسرای فرهنگ و رسانه در کیفرخواستی او را به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» متهم و پرونده‎ی او را به شعبه‎ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع کرده است. هنوز وقت رسیدگی به این پرونده تعیین نشده است. خانم زینب طاهری روز ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ به طور خودسرانه دستگیر و سپس در انزوای کامل زندانی شد. دستگیری او در پی اعتراض و انتقاد از محاکمه‎ی ناعادلانه‎ی یکی از موکلان وی ـ درویشی که در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ اعدام شد ـ رخ داد.

* اعدام‌ها: مراغه (۱ تنزاهدان (۳ تن به اتهام محاربه)؛ رجایی‌شهر کرج (۸ تن)

* اعدام دست‌کم ۳۰ زندانی طی ماه میلادی گذشته

* رضا خندان همسر نسرین ستوده به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شد

* درخواست پول شیرینی و طناب دار برای تحویل جسد زندانیان اعدام شده بلوچ

* بهنام ابراهیم‌زاده، فعال کارگری همچنان در بازداشت

* قاسم شعله سعدی به بند عمومی فشافویه منتقل شد و آرش کیخسروی همچنان تحت بازجویی است

* وکیل شجریان را تهدید کردند به بازداشت

* از دی‌ ماه ۹۶ تاکنون دست‌کم ۳۰ نفر در اعتراضات ایران کشته شده‌اند

* تمدید دوباره قرار بازداشت موقت وکیل حقوق بشری نسرین ستوده

* ترانه علیدوستی بازیگر سینما به‌خاطر توییت هایش بازجویی شده است

* نگرانی‌ها از اعدام رامین حسین پناهی بیشتر شد

* یک سال حبس تعزیری برای روزنامه نگار و فعال مدنی نجف (کاوه) مهدی پور

عدالت

ایران: مطالبی درباره‌ی اعدام های سال ۱۳۶۷

* سی سال پس از تابستان ۶۷ صفحه ویژه

* کشتار ۶۷؛ سی سال بعد

*پافشاری بر دادخواهی؛ تهدید آینده نظام

* دلیل اعدام‌ها؛ انتقام‌جوییکور به بهانه یکعملیات نظامیناموفق

* تابستان ۶۷: خشونت بنیادین و سیاست انکار در ایران امروز

* در سی امین سالگرد کشتن انسانیت در تابستان ۶۷ و انکار حقیقت

* نمایش «گمشدگان» درباره کشتار ۶۷ روی صحنه می‌رود

حقوق مدنی و سیاسی

مجارستان: و پایان دموکراسی

دموکراسی باز ـ از زمانی که ویکتور اوربان در ماه مه ۲۰۱۰ به عنوان نخست وزیر به قدرت بازگشت، او و حزب او فیدژ نظام سیاسی مجارستان را به طور منظم دگرگون کرده اند. مشارکت دموکراتیک و حقوق مشارکت به شدت محدود شده است. هدف آنها مبارزه با فرد آزاد و به جای آن مبارزه به خاطر گروه قومی است. مسئله فرد انسان به عنوان سوژه نیست بلکه بخشی از یک جامعه بسیار مشخص فرهنگی است. «ژورنال دموکراسی» با استفاده از تبلیغات مجارستان برای بحث درباره دموکراسی غیرلیبرالی در کشور در سال ۲۰۱۲ هنوز درباره «چرخش غیرلیبرالی»می‌نوشت. امروز باید گواهی داد که مجارستان را دیگر نمی توان به عنوان دموکراسی دید. علاوه بر این، فرایند ویران کردن دموکراسی را در صورتی می توان درک کرد که بدانیم دو حزب دست راستیفیدژ و «جنبش برای مجارستان بهتر» به روش تقسیم وظایف عمل می‌کنند. رادیکالیسم فیدژ را که در ۱۹۸۸ تشکیل شد تنها می‌توان فقط در چارچوب رابطهآن با «جنبش برای مجارستان بهتر» درک کرد.فیدژ هدایت برچیدن ساختارهای دموکراتیک در هنجارهای قانون اساسی و حقوقی و تبدیل مجارستان به دیکتاتوری ناسیونالیستی را به عهده دارد و «جنبش برای مجارستان بهتر» مبارزه نژادپرستانه و ضد یهودی گری و ضد مردمان روما و حمله در خیابان ها به بی خانمان ها و اخراج آنها را در پیش می گیرد.مجارستان از دموکراسی مرخصی گرفته و خود را به دیکتاتوری تبدیل کرده است. این موضوع به ویژه در مورد فیدژ با اکثریت قاطع آن در پارلمان و نیز قانون اساسی تازه، قانون ملیت و قانون انتخابات، قانون محدود کننده رسانه ها که اجازه شکل هایی از سانسور را می دهد، درست است. گذشته از اینها، عنوان جمهوری از نام کشور حذف شده است.

ایران:

* “سرکوب تنها راهی است که جمهوری اسلامی هنگام بحران می‌شناسد”

* شمار درویشان در اعتصاب‌ غذا در زندان فشافویه به ۱۷نفر رسید

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آلمان: پیام کنسرت بزرگ در کمنیتس؛ خارجی‌ها تنها نیستند

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد: از هر ۱۸ پناهجوی آفریقایی یک نفر در دریای مدیترانه غرق می‌شود؛ اروپا مسیرهای قانونی و امن ایجاد کند

سازمان ملل: امسال ۱۶۰۰ نفر هنگام عبور از مدیترانه جان باخته‌اند

ایران:

* مرکز پژوهش‌های مجلس ایران آمار بیکاری را «نگران‌کننده و بحران‌زا» خواند

*سه‌هزار روستای سیستان و بلوچستان آب ندارند

*آموزش و پرورش اعلام کرد که ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی برای سال تحصیلی جدید شناسایی شده‌اند

دفاع از حقوق بشر

ایوب تی‌تی‌اف و نبیل رجب در میان سه نامزد نهایی جایزه‌ی واتسلاو‌هاول در ۲۰۱۸

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشرـ فدراسیون از قرار گرفتن نام دو تن از اعضای خود، نبیل رجب و ایوبتی‌تی‌اف، در لیست نهایی نامزدان جایزه‌ی حقوق بشر شورای اروپا استقبال می‌کند. فدراسیون این گزینش مقدماتی را پیامی نیرومند به دولتمردان بحرین و روسیه در مورد تعقیب و بازداشتخودسرانه این مدافعان سرشناس حقوق بشر تلقی می‌کند. نایب دبیر کل فدراسیون نبیل رجب (بحرین) از سال ۲۰۱۶ در حبس خودسرانه به سر می‌‌برد. دادگاه عالی کیفری تجدیدنظر بحرین در ژوئن ۲۰۱۸ حکم پنج سال زندان نبیل به خاطر پیام‌های توییتری در محکومیت استفاده از شکنجه در زندان جاو و بمباران‌ها به دست ائتلاف عربستان سعودی در یمن را تایید کرد. نبیل رجب در پی محاکمه‌هایی که مضحکه‌ی عدالت به شمار می‌‌روند در مجموع به هفت سال زندان محکوم شده است. ایوب تی‌تی‌اف (روسیه) رئیس دفتر مرکز حقوق بشر «مموریال» ـسازمان عضو فدراسیون ـ در گروزنی از ژانویه ۲۰۱۸ تاکنون در بازداشت به سر می‌‌برد. او که در حال حاضر به اتهام‌های ساختگی داشتن مواد مخدر محاکمه می‌شود، با خطر محکومیت به ده سال زندان روبه‌رو است.

سوریه: روسیه، ترکیه، و ایران باید در مورد زندانیان اقدام کنند

دیده‌بان حقوق بشر ـ یازده سازمان حقوق بشرامروز در نامه‌ای مشترک اظهار داشتند که گروه کاری آستانه در اجلاس ۷ سپتامبر باید فوری در مورد بازداشت‎ها و آدم ربایی‎ها در درگیری های سوریه اقدام و موضوع بازداشت، شکنجه زندانیان، و ناپدید کردن‌های اجباری و خودسرانۀ افراد توسط دولت سوریه را مطرح کند. این گروه را روسیه، ترکیه و ایران تشکیل داده‌اند.

عراق: ایزدی‌ها چهار سال بعد از “جنایت علیه بشریت”

بی بی سی فارسی ـ ۴ سال پیش بود که داعش به شهر سنجار در شمال عراق حمله کرد. محل زندگی صدها هزار ایزدی. هزاران نفر کشته و ناپدید شدند. شبه نظامیان هزاران نفر را هم اسیر کردند. سازمان ملل این حملات را جنایت علیه بشریت خواند. بیش از ۵۰ هزار نفر هم به کوه های سنجار پناه بردند.

مکزیک: دولت تازه باید پایان دادن به مجرم انگاری مدافعان حقوق بشر را در اولویت قرار دهد

ازبکستان: در سفر رئیس جمهوری به فرانسه، اروپا باید خواستار تحقیق درباره ناپدید شدگان قهری در این کشور شود

سودان: فراخوان برای نظارت و گزارش دهی دقیق‌تر بر وضعیت حقوق بشر

کامبوج: رهبر پیشین مخالفان را آزاد کنید. او بیش از یک سال بدون محاکمه در حبس خودسرانه به سر می‌برد

ویتنام: گزارش دولتی به بررسی ادواری کارنامه حقوق بشرنقض فاحش حقوق بشر را پنهان کرده است

ایران:

هفت مدافع حقوق بشر در بازداشت خودسرانه را آزاد کنید!

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کردند: دولتمردان ایران از ۱۸ آگوست ۲۰۱۸ تاکنون دست کم هفت مدافع حقوق بشررا دستگیر کرده‌اند. آقای رضا خندان، مدافع حقوق بشر و همسر وکیل حقوق بشری زندانی خانم نسرین ستوده، روز ۴ سپتامبر ۲۰۱۸ در خانه‌اش در تهران دستگیر شد. او پیگیرانه برای جلب توجه به نقض حقوق بشر در ایران، از جمله زندانی شدن مدافعان حقوق بشر و پیگرد قضایی زنانِ فعال علیه تحمیل حجاب اجباری، فعالیت کرده است. خانم هدی عمید، وکیل حقوق بشری و مدافع حقوق زنان، و خانم نجمه واحدی، مدافع حقوق زنان، نیز روز ۱ سپتامبر ۲۰۱۸ در خانه‌شان در تهران دستگیر شدند. دولتمردان ایران دلیل دستگیری آنها را اعلام نکردند. این دو مدافع حقوق بشر «کارگاه‌های آموزشی شروط عقد و ازدواج» برای زنان برگزار می‌‌کردند و در گذشته نیز در کمپین‌های مختلف دفاع از حقوق زنان در ایران فعال بوده‌اند. آقایان پیام درفشان و فرخ فروزان کرمانی، دو وکیل حقوق بشری، روز ۳۱ آگوست ۲۰۱۸ در حین دیدار با خانواده وکیل حقوق بشری آرش کیخسروی در شهر کرج، در غرب تهران پایتخت ایران، دستگیر شدند. دولتمردان ایران دلیلی برای دستگیری این دو وکیل دادگستری ارائه نکردند. آقای کیخسروی به همراه وکیل حقوق بشری دیگر آقای قاسم شعله سعدی روز ۱۸ آگوست ۲۰۱۸ در جلوی مجلس ایران دستگیر شده بود. آقای درفشان وکیل آقای کیخسروی و یکی از وکلای مدافع خانم نسرین ستوده است. اعتراض دیده‌بان حقوق بشر به تشدید سرکوب فعالان مدنی در ایران؛ بازداشت وکلا در ایران، نادیده گرفتن حاکمیت قانون ؛ اعتراض عفو بین‌الملل به سرکوب رو به گسترش جامعه مدنی در ایران با دستگیری وکیلان و فعالان حقوق زنان

* “سرکوب تنها راهی است که جمهوری اسلامی هنگام بحران می‌شناسد”

* فراخوان جمعی از فعالان سیاسی و مدنی برای آزادی نسرین ستوده

زنان

اسپانیا و آمریکای لاتین:۲۵ بدیل فمینیستی در مقابل رسانه های اصلی

دموکراسی باز ـ زنان در سراسر جهان از اینترنت برای ابراز نظر و بحث درباره موضوع هایی استفاده می کنند که پیش از این درباره آنها چیزی نشنیده اند. آنها وبلاگهایی برای بازتاب دادن به جنبش و ایجاد مکانی برای هماهنگ کردن و سازمان دادن اقدام های خود درست کرده اند. ما قدرت آنها را در رسانه‌های اجتماعی دیده ایم. در سال ۲۰۱۷ در یک روز بیش از ۱۲ میلیون مطلب اظهار نظر و واکنش درباره «من هم» (#MeToo) در فیس بوک منتشر شد. انقلاب دیجیتالی در اسپانیا و آمریکای لاتین نیز اثر داشته است. وبلاگ ها و روزنامه های اینترنتی بسیاری با دیدگاه فمینیستی در این کشورها منتشر می شوند. ده ها پروژه که در دهه اخیر به راه افتاده، نظر های متنوعی را درباره جریان‌های فمینیستی متفاوت و مسائل و جوامع محلیمنتشر می کنند که در رسانه‌های اصلی بازتاب نمی‌یابند. در اینجا ۲۵ وبسایت اسپانیایی و آمریکای لاتینی معرفی می‌کنیم که تعهد خود به کیفیت بالای اطلاعات را با ارزش‌های فمینیستی ترکیب کرده اند….

فمینیسم چه‌کاری می‌تواند برای پسران انجام دهد؟

اخبار روز ـ باورهای فمینیستی می‌تواند به مردان نیز کمک کند. این باورها می‌تواند به مردان بیاموزد چگونه جواب نه شنیدن و احترام به آن می‌تواند مردان را قدرتمند سازد و یا چگونه آموختن این باورها می‌تواند به شکسته شدن سکوت مردان در ارتباط با خشونت‌های جنسی که روبه‌رو می‌شوند منجر شود. پسران به فرهنگی که برای دخترانمان ساختیم، نیاز دارند. ..

سودان: فضای فعالیت زنان مدافع حقوق بشر تنگ تر می شود

ایتالیا:‌ انتقادها به شمار کم زنان کارگردان در جشنواره فیلم ونیز

ایران:

تن‌فروشی نام دیگر فقر است

امام جمعه اصفهان: دوچرخه‌سواری زنان در فضای عمومی حرام است

چرا زنان باید نصف مردان ارث ببَرند؟

توسری­ به اسم “حجاب”: از اجباری شدن تا موضوع پژوهش

فرهنگ

رومن گاری: بزرگ‌ترین ‘فریبکار’ ادبی جهان؟

لانا دل ری کنسرت خود در اسرائیل را لغو کرد

ایران:

احسان یارشاطر درگذشت

کانون نویسندگان ایران ـ احسان یارشاطر بنیان گذار و مدیر دانشنامه‌ی ایرانیکا روز یکشنبه یازدهم شهریور در سن ۹۸ سالگی در امریکا درگذشت. یارشاطر بخش عمده ای از عمر طولانی خود را صرف مطالعه و پژوهش درباره‌ی تاریخ و فرهنگ ایران کرد. وی در سال ۱۳۳۳ بنگاه ترجمه و نشر کتاب را به منظور ترجمه و نشر آثار معتبر ادبیات جهان به زبان فارسی تاسیس کرد. یارشاطر بنیان‌گذاری و مدیریت دانشنامه‌ی ایرانیکا به زبان انگلیسی را که ده‌ها نویسنده و پژوهشگر در تالیف و تدوین آن مشارکت داشته‌اند در کارنامه خود دارد. او کار تهیه و تدوین این دانشنامه را در سال ۱۳۴۷ با بودجه‌ی دولت وقت در ایران آغاز کرد. پس از انقلاب به دلیل قطع شدن بودجه‌ی ایرانیکا، یارشاطر این پروژه را به دانشگاه کلمبیا در نیویورک منتقل کرد و با اتکا به حمایت این دانشگاه و کمک‌های ایرانیان مقیم امریکا مانع توقف فعالیت آن شد. روایت احسان یارشاطر از تدوین دانشنامه ایرانیکا

* کتاب‌خوان؛ سفری شخصی با نویسنده

* شغل: نویسنده، متولد اوین

اندیشه

آمریکا: جان مک‌کین، سوگواری برای مردی اصولی… معتقد به خشونت

دموکراسی باز ـ جنگ ویتنام ـ با پیامدهایی برای همه ما ـ برای جان مک‌کین یادآور خشونتی بود که بر او و آمریکایی های دیگر رخ داد و نه کشتار گسترده ایکه ماشین جنگی آمریکا انجام داد. من پس از مصاحبه ای در هفته اخیر درباره جان مک‌کین دچار دردسر شدم. دوستان و همکارانم از من پرسیدند چرا نشانه ای از رد سیاست خارجی تهاجمی مک‌کین، حمایت شدید او از اشغال ویرانگر عراق، و دفاع از هنری کیسینجر به عنوان مردی پر افتخار و فعالیت زیادی برای فروش اسلحه به عربستان سعودی در حالی که این کشور یمنی ها را بمباران می کند و به گرسنگی می کشاند،نیست؟… چگونه می توان زندگی مردی راکه به تازگی فوت کرده مورد بررسی قرار داد؟ فرزند و نوه نظامیانی که با افتخار همان راه را ادامه داد. و در این راه شجاعت، شخصیت و انسانیت و در عین حال ایمانی عمیق به موضع خشونت بار و کشوری که او را زاده استنشان داد؟ مک‌کین دو بار تلاش کرد رهبری قوی ترین ماشین جنگی را که این جهان شناخته است به عهده بگیرد. ماشینی جنگی که از نخستینلحظه پیدایش آن و به ویژه در دوران زندگی ما خون فراوانی ریخته ـ خون سرخ پوستان، خون آفریقایی ها، خون اروپایی ها، خون آسیایی ها، خون آمریکای لاتینی ها ـ و خونریزی به دست دیگران را تشویق کرده است. مک کین یکی از خونریز ها بود. او یکی از گروه بزرگی از بمب اندازانی بود که نیکسون به ویتنام فرستاد. ما نمی دانیم، او هم نمی دانست که چند تن رادر پرواز های بمب افکن خود نابود کرد، سوزاند و ناقص کرد:کودکان، زنان، مردان، جوانان و پیران. پیش از آن که هواپیمای او بر فراز آنها پرواز کند همه آنها زنده بودند…زمانی که او در دوردست ها در زندان به سر می برد، سرباز قدیمی جان کری در کنگره درباره تجاوزها، مثله کردن ها، شکنجه جنسی و قتل به دست «این دیو [آمریکایی]به شکل میلیونها مردی که تجارت خشونت را آموخته بودند»شهادت می‌داد. 

دموکراسی و اقتدارگرایی

دموکراسی باز ـ۲۳ آگوست روز یادبود قربانیان استالینیسم و نازیسم در اروپا است. در این روز در سال ۱۹۳۹ قرارداد بدنام عدم تجاوز بین آلمان نازی و اتحاد شوروی شامل توافق درباره تقسیم کشورهای همسایه مثل لهستان، فنلاند و کشورهای بالتیک به حوزه های نفوذ و آماده الحاق امضا شد. جالب است که در روز ۲۹ سپتامبر یادبودی اعلام نشده است. در این روز در سال ۱۹۳۸ بریتانیا و فرانسه چکسلواکی را تقسیم کردند و بخشی از آن را به نازی ها دادند. این روز را چه باید نامید؟ «روز یادبود تبانی بین دموکراسی اروپایی و نازیسم» احتمالا در پارلمان اروپا رای نمی آورد.

آمریکا: خزش به سوی استبداد

واشینگتن پُست ـ دو دانشمند علوم سیاسی در کتاب خود با عنوان «دموکراسی ها چگونه می میرند»، می نویسند: «مستبدان انتخابی چگونه نهادهای دموکراتیکی رانابود می‌کنند که قرار است آنها را کنترل کنند؟ بعضی از آنها با یک حرکت این کار را انجام می‌دهند اما در اغلب موارد هم به آهستگی آغاز می شود… فرسایش دموکراسی گام به گام، اغلب با قدم های کودکانه، رخ می دهد.» کشور ما در موارد زیادی دچار تفرقه است و یکی از مهمترین موارد تفرقه این پرسش است که آیا رئیس جمهوری ترامپ تهدیدی برای نهادهای قانون اساسی ما به شمار می‌رود یا خیر. آیا او فقط عوام‌فریبی پر سر و صدا است یا مستبدی در شرف تکوین که مایل است زیرساختهای دولت جمهوری ما را در هم بکوبد؟…مسلم است که بسیاری از حقوق ما هنوز دست نخورده مانده است. ما هنوز دارای آزادی بیان و مطبوعات آزاد هستیم با وجود اینکه ترامپ به هر دو حمله کرده است. به علاوه، حزب مخالف هنوز از امکان خوبی برای در اختیار گرفتن اکثریت در دست کم یکی از مجلس ها در انتخابات پاییز برخوردار است.

سوریه: جنگ و درک جناح های شورشی در ادلب

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ آخرین نبرد اساسی در جنگ سوریه نزدیک می‌شود. ترکیه شورشیان را درنزدیکی عفرین و الباب کنترل می‌کند اما درک جناح های شورشی در ادلب پیچیده است. دو جناح اصلی ـ جبهه آزادیبخش ملی و تحریرالشام ـ در ادلب قدرت دارند و مواضع آنها نسبت به ترکیه متفاوت است. ترکیه جبهه آزادیبخش ملی را می پسندد که یکی از متحدان اخوان المسلمین است و گروه های اسلامگرای نزدیک به ترکیه مثل احرارالشام و جیش الاحرار را دربرمی‌گیرد. رقیب اصلی جبهه آزادیبخش ملی گروه جهادی تحریر الشام است که مرکز استان و گذرگاه مرزی به ترکیه و نقاط مهم دیگر در ادلب را در کنترل دارد. تحریرالشام از درون جبهه النصره یعنی شاخه القاعده در سوریه تشکیل شده است.سازمان ملل، آمریکا و ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر این گروه را تروریست می دانند. جیش العزه، یکی از جناح های ارتش آزادیبخش سوریه در نزدیکی حما است و به جبهه آزادیبخش ملی نپیوسته است. بعضی‌ها این گروه را به عنوان یکی از متحدان پنهانی تحریرالشام تلقی می‌کنند. در بخش غربی ادلب حزب اسلامی ترکستان که گروهی از جهادی های اویغور چینی هستند پایگاه مستحکمی دارد. این منطقه در نزدیکی مرز با ترکیه است و پیوندهای این گروه با تحریرالشام و ترکیه در نبرد آتی به آن نقشی محوری خواهد داد.

آمریکا: کتاب جنجالی یک خبرنگار نامدار درباره رئیس خطرناک کاخ سفید ؛ حکایت راوی واترگیت از”دیوانه‌خانه ترامپ

سخنرانی روبسپیر در مجلسِ موسسانِ فرانسه در باره ی مجازات اعدام

نگاهی به زندگی عجیب میشل باشله،کمیسر حقوق بشر سازمان ملل

مصائب فیلسوف بودن، خاصه در این موج گرما

جهانی شدن ساختاری و جهانی شدن ایدئولوژیک آن ـ لیبرالیسم نو

ایران:

درباره «دو انقلاب و نیم» و چشم‌انداز تحولی دیگر گفت‌وگو با عباس امانت، تاریخ‌نگار

رادیو زمانه ـ در جلسه‌ی سخنرانی‌ و معرفی کتاب‌تان در دانشگاه آمستردام درباره‌ی «دو انقلاب و نیم» در ایران صحبت کردید. دو انقلاب ایران که مشخص است: دو انقلاب اصلی تاریخ معاصر، انقلاب مشروطه بین سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۱ میلادی و انقلاب بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ میلادی. درباره‌ی «نیم-‌انقلاب» توضیح دهید و اینکه چرا فکر می‌کنید یک انقلابِ نیمه در سال‌های میانی دو انقلاب اصلی اتفاق افتاده است؟ عباس امانت: آن نیم-انقلاب، همان نهضت ملی شدن نفت به رهبری دکتر مصدق است. البته نیم-انقلاب از دوران نخست وزیری مصدق طولانی‌تر است ولی او در آن دوران، یعنی از نیمه‌ی ۱۹۴۰ تا زمان سقوط کابینه در ۱۹۵۳ میلادی نقش خیلی فعالی داشت، چه به عنوان نماینده‌ی مجلس شورای ملی و چه بعدها در پست نخست وزیری از ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۳.

آرمان‏‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، بی‌بی‌سی فارسی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون نویسندگان ایران، مادران پارک لاله ایران، واشینگتن پُست

بایگانی شماره‌های گذشته