تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

مرثیه‌ای برای آغوش مادران طرح: توکا نیستانی در ایران وایر

یازده توصیه حقوق بشری به ایران در گزارش جدید دبیر کل سازمان ملل

رادیو فردا ـ‌ گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه، ۲۷ شهریورماه، به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد. این گزارش قرار است در هفتاد و سومین نشست این مجمع بررسی شود. در این گزارش تازه به سرکوب اعتراض‌های دی‌ماه، سرکوب اعتراضات بازار تهران، نوع برخورد با دوتابعیتی‌ها، اعدام، شکنجه و بدرفتاری، وضعیت درویش‌های گنابادی، قوانین علیه زنان و دختران، وضعیت اقلیت‌ها و دیگر موارد اشاره شده‌ است. در گزارش تازه اما اضافه شده است که با وجود این گام مثبت، پس از افزایش تظاهرات گسترده، وضعیت حقوق بشر در ایران با سرکوب شدید معترضان، روزنامه‌نگاران و کاربران رسانه‌های اجتماعی همراه شده‌ است.

در گزارش تازه به‌خصوص تأکید شده که استفاده از مجازات اعدام، از جمله برای مجرمان نوجوان، با شتاب زیادی ادامه دارد. گزارش‌های زیادی نیز از شکنجه، بازداشت خودسرانه و روندهای دادرسی نامتناسب با استانداردهای بین‌المللی دریافت شده‌ است.

در پایان این گزارش تازه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، یازده توصیه حقوق بشری خود را به جمهوری اسلامی ایران فهرست کرده‌ است: جلوگیری از اعدام مجرمان زیر سن قانونی، لغو قوانینی که اجازه شکنجه و بدرفتاری با متهمان را می‌دهد، رسیدگی به وضعیت سلامت بازداشت‌شدگان و دادن اجازه به نهادهای بین‌المللی برای نظارت بر وضع زندانیان، و رعایت استانداردهای روند دادرسی، لغو قوانین محدودکننده آزادی بیان در اینترنت،‌ لغو قوانین ضد زنان و دختران، و رفع تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی، اجازه تحقیقات مستقل در مورد بازداشت‌های خودسرانه و پاسخگو بودن مسئولان آن، لغو مجازات اعدام، و ادامه همکاری برای پیروی از میثاق‌های بین‌المللی حقوق بشر.

نقض فاحش حقوق بشر

آمریکا: با وجود مرگ غیرنظامیان در یمن دولت ترامپ دوستان سعودی خود را ضمانت می کند

واشینگتن پُست ـ هیئت تحریریه: یکشنبه ی گذشته (۹ سپتامبر)، نیروهای مورد پشتیبانی امارات متحده عربی و عربستان سعودی تهاجمی تازه به بندر حدیده در یمن آغاز کردند در حدود ۷۰ درصد از کالاهای مورد نیاز ۸ میلیون مردم یمن که در خطر قحطی به سر می برند از این بندر می گذرد. روز ۱۲ سپتامبر، ائتلاف عربستان سعودی و امارات متحده عربی ادعا کرد که دو مسیر اساسی تامین کالای شهر را که در کنترل شورشیان حوثی است مسدود کرده‌ است. ادامه جنگ خطر از کنترل خارج شدن گستره گرسنگی و بیماری وبا را تشدید کرده است. سازمان ملل بارها در فراخوان خود برای آتش بس به این خطر اشاره کرده است. با وجود این، قابل توجه است که دولت ترامپ روز ۱۱ سپتامبر در اظهاریه ای به کنگره اعلام کرد که سعودی ها و متحدان آنها تمامی تلاش خود را برای کاهش تلفات غیرنظامی به کار می‌برند. این اظهاریه رسمی برای ادامه حمایت پنتاگون از عملیات عربستان سعودی و امارات متحده، از جمله بمبارانی که هزاران غیرنظامی را کشته، لازم بود و با تمامی نتیجه گیری های کلیه ناظران دیگر و نیز وضعیت جنگ در محل مغایر است. کنگره در ماه گذشته در واکنش به رشته‌ فجایعی که نیروهای سعودی و امارات متحده عربی مرتکب شده اند و به گفته هیئت کارشناسان سازمان ملل می‌تواند جنایت جنگی به شمار رود، قانون محدودیت‌های کمک به یمن را تصویب کرد. از جمله این فجایع حمله هوایی به اتوبوسی پر از نوجوانان بود که به کشتن دست‌کم ۵۱ تن شامل ۴۰ کودک انجامید. به گزارش سی ان ان بمبی را که اتوبوس را در هم کوبیده بود آمریکا به ائتلاف داده بود. نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت: غیرنظامیان در یمن می میرند اما پمپئو می‌گوید سعودی ها کارشان را درست انجام میدهند ؛ یک میلیون کودک یمنی دیگر در خطر گرسنگی؛ توقف فعالیت بندر حدیده «می‌تواند جان صدها هزار کودک یمنی را بگیرد»

یمن: ۲۴ بهائی از جمله یک کودک در خطر اعدام

عفو بین‌الملل ـ لین مألوف مدیر تحقیقات خاورمیانه این سازمان، در واکنش به محاکمه ۲۴ شهروند بهائی در یمن از جمله ۸ زن و یک کودک در دادگاه کیفری ویژه زیر کنترل حوثی ها به اتهام جاسوسی ابراز نگرانی کرد که این افراد به اعدام محکوم شوند. او روند محاکمه آنها را “به طور فاحش ناعادلانه” توصیف کرد. یک وکیل که نخواست نامش فاش شود گفته است که روند محاکمه سریع است و بیشتر متهمان به طور غیابی محاکمه می شوند زیرا فقط پنج نفر آنها تحت بازداشت هستند. پیشتر یک بهائی شناخته شده در یمن به اتهام همکاری با اسرائیل به مرگ محکوم شده است. در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۰ زن، مرد و کودک که در یک گردهمایی آموزشی بهائیان شرکت داشتند بازداشت شدند.

یمن: ‘یک میلیون کودک دیگر در معرض قحطی هستند’

بی‌بی‌سی ـ گروه “کودکان را نجات دهید” اخطار داده است که یک میلیون کودک دیگر در یمن در معرض قحطی هستند که علاوه بر حدود ۴ میلیون کودکی است که از قبل با گرسنگی روبرو بودند. افزایش بهای مواد غذایی و افت ارزش واحد پول یمن در نتیجه جنگ، خانواده های بیشتری را در معرض ناامنی غذایی قرار داده است. اما نبرد در اطراف شهر مهم بندری حدیده که محل ورود بیشتر کمک ها به نواحی تحت کنترل شورشیان است به وخامت اوضاع دامن زده است. این موسسه خیریه می گوید که در مجموع ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار کودک در یمن اکنون با قحطی روبرو هستند.

مرز مراکش و اسپانیا: بن بست مرگبار

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون، جامعه‌ی حقوق بشر مدیترانه‌ی اروپایی و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در بیانیه‌ای مشترک خشونت علیه مهاجران را در مرز اسپانیا و مراکش محکوم کردند و از دولتمردان هر دو کشور خواستند از مرتکبان این خشونت بازخواست کنند. روز ۲۳ اوت ۲۰۱۶ یک بار دیگر ۱۱۶ تن از سیوتا به مراکش اخراج شدند و دو تن نیز در دستگیری‌‌های گسترده در مراکش جان خود را از دست دادند. این رخدادها نمونه‌ی دیگری از پیامدهای رهیافت خشونت‌بار، محدودکننده و امنیتی به سیاست‌‌های مهاجرت را نشان می‌دهد. از میان اخراج شدگان، ۱۷ تن روز ۱۰ سپتامبر به دادگاه بدوی تتووان احضار شدند و به خاطر ورود غیرعادی به کشور و اقامت، اهانت به ماموران حین انجام وظیفه و داشتن اسلحه به دو ماه زندان محکوم شدند. پلیس مراکش بقیه‌ی افراد این گروه را با اجبار به شهر دیگری منتقل کرد. تظاهرات صلح‌آمیز در جلوی کنسولگری اسپانیا در طنجه در روز ۳۱ اوت به شدت سرکوب شده بود.

آمریکا: پایان امداد به غیرنظامیان فلسطینی

نیویورک تایمز ـ‌ دولت آمریکا به عنوان بخشی از سیاست خود برای پایان دادن هرگونه کمک به غیرنظامیان فلسطینی جلوی تامین میلیونها دلار برای برنامه‌هایی که رابطه بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ایجاد می‌کنند خواهد گرفت.کنگره در سال مالی ۲۰۱۷ که در ماه جاری پایان می یابد بودجه این کمک‌ها را تامین کرده بود. در گذشته این بودجه بیشتر صرف برنامه‌هایی می‌شد که ارتباط بین مردم فلسطینی و اسرائیلی را امکان‌پذیر می کردند. بخشی از این امداد نیز برای برنامه‌های مربوط به یهودیان و عرب‌های اسرائیل صرف می شد. حرکت کلی برای قطع کلیه کمک ها به غیرنظامیان فلسطینی را جرد کوشنر داماد رئیس جمهوری ترامپ و مشاور اصلی کاخ سفید درباره خاورمیانه هدایت می کند. آقای کوشنر که روی پیشنهاد صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها کار می کند در پی وارد آوردن حداکثر فشار بر فلسطینی‌ها در گفتگوهاست.

ترکیه: تلاش برای سرکوب اعتراض به حق با بازداشت کارگران ساختمانی معترض

عفو بین‌الملل ـ حکم دادگاه استانبول برای بازداشت ۲۴ کارگرساختمانی و رهبران سندیکایی در زندان در انتظار محاکمه تلاش آشکار دولتمردان برای سرکوب اعتراض به حق است. این کارگران و رهبران سندیکایی از جمله صدها کارگری بودند که پلیس از تاریخ ۱۵ سپتامبر به بعد در پی اعتراض ها به شرایط کاری در کارگاه ساختمانی فرودگاهی تازه در شهر استانبول که ماه آینده افتتاح خواهد شد، بازداشت کرده است. با دخالت پلیس برای پایان دادن به اعتراض، درگیری‌هایی رخ داد. کارگران به شرایط غیر انسانی کاری و شرایط زندگی در این کارگاه و نبود شرایط ایمنی در محل کار، تاخیر در پرداخت یا عدم پرداخت دستمزدها و مزایای تامین اجتماعی خود اعتراض داشتند. وزیر وقت کار و تامین اجتماعی در فوریه ۲۰۱۸ گفت که از زمان آغاز کارهای ساختمانی در ماه مه ۲۰۱۵، ۲۷ کارگر به دلایل ناشی از بدی وضع بهداشت و حوادث رانندگی در اطراف کارگاه جان خود را از دست داده‌اند. اما کارگران و اتحادیه های کارگری می گویند آمار واقعی بسیار بیشتر از این است.

ترکیه: حمله‌هایی که ممکن است نقض حقوق جنگ باشد

دیده‌بان حقوق بشر ـ چهار عملیات نظامی ارتش ترکیه در طول یک سال علیه حزب مسلح کارگران کردستان (PKK) در شمال عراق، باید برای نقض احتمالی حقوق جنگ مورد بررسی قرار بگیرد. شاهدان و بستگان قربانیان گفتند که در این حمله‌ها دستکم ۷ تن غیرجنگجو کشته شده‌اند و یک نفر مجروح شده است. شاهدان و بستگان قربانیان به دیده‌بان حقوق بشر گفتند که حمله‌های هوایی و زمینی ترکیه طی چهار عملیات بین ماه می ۲۰۱۷ و جون ۲۰۱۸، دستکم شش مرد و یک زن را کشته و یک مرد را زخمی کرده است. آنها گفتند که در نزدیکی این حملات هیچ هدف نظامی وجود نداشت. دیده‌بان حقوق بشر قادر به بازدید از این مکان‌ها نیست اما تصاویر و گواهی فوت افراد ذکر شده را برای تأیید این ادعاها به دست آورده است.

عراق: دولت‌مردان وکلا را تهدید و بازداشت می‌کنند

دیده‌بان حقوق بشر ـ افسران امنیتی عراق وکلایی را که به مظنونان به ارتباط با دولت اسلامی (داعش) و یا خانواده هایی که ارتباط فامیلیشان با اعضای داعش یافت شده، مشاوره حقوقی داده اند تهدید می کنند و در برخی موارد بازداشت می کنند. دولت‌مردان این مظنونان و خانواده ها را در عمل از خدمات حقوقی محروم می کنند. وکلا گفته اند که ترس جان ایشان را از قبول وکالت مظنونان مرتبط با داعش و یا کسانی که ارتباط خانواده شان با این مظنونان مشخص شده بازداشته است. درنتیجه، مظنونان به داعش متکی به وکلای تسخیری هستند که به ندرت دفاع مناسبی ارائه میدهند.

روسیه؛ پلیس اعتراضات صلح آمیز را سرکوب کرد

دیده‌بان حقوق بشر ـ در پی تظاهرات در سراسر روسیه در تاریخ ۹ سپتامبر، پلیس به‌صورت خودسرانه صدها تن از جمله افراد مسن و کودکان را که به صورت صلح آمیز اعتراض کرده بودند بازداشت کرده است. بازداشت شدگان به فساد و برنامه‌های دولت برای افزایش سن بازنشستگی معترض بودند. در بسیاری از شهرها، پلیس به تظاهر کنندگان لگد می‌زد و آنها را با باتون مورد ضرب و شتم قرار می‌داد. این سازمان با پنج تن از جمله دو جوان ۱۶ و ۱۷ ساله و یک پیرمرد ۸۰ ساله که در اعتراض های سن پترزبورگ بازداشت شده بودند گفتگو کرده است. بیش از ۱۰۰۰ نفر از جمله کودکان دستگیر شده‌اند.

نیجریه؛ محاکمه های پرایراد مظنونان به عضویت در بوکوحرام

دیده‌بان حقوق بشر ـ پیگرد قضایی مظنونان به عضویت در بوکوحرام در نیجریه، از کاستی‌های جدی قانونی برخوردار است و دولت‌مردان در اولویت بندی برای کسانی که مسئولیت بیشترین بی رحمی‌های گروه را بر عهده دارند موفق نبوده اند. دولت‌مردان باید از رویه عادلانه قضایی و مشارکت قربانیان اطمینان حاصل کنند.

قرقیزستان: سرکوب‌های خشن برای داشتن مطالب «افراطی»

دیده‌بان حقوق بشر ـ قرقیزستان با استفاده از تعریفی خطرناک در مورد افراطی گرایی صدها تن را به خاطر داشتن فیلم‌ها، جزوه ها و کتاب‌های ممنوع شده به زندان محکوم کرده است. محکومان حتی اگر در توزیع این مطالب نقشی نداشته و یا از آن برای تحریک به خشونت استفاده نکرده باشند باید بین ۳ تا ۱۰ سال را در زندان سپری کنند. در گزارش «ما در ترس دائمی زندگی می‌کنیم: مالکیت مطالب افراطی در قزاقستان» نام دارد، مواردی وجود دارد که دولت‌مردان پس از دستگیری مظنونان، مطالب همراه آنها را افراطی طبقه بندی کرده‌اند.

اسپانیا: بازیگر سینما پس از تمسخر «خدا و مریم باکره» بازداشت شد

گاردین ـ پلیس اسپانیا اعلام کرد که یک بازیگر اسپانیایی متهم به تمسخر خدا و مریم باکره برای بازجویی نزد قاضی بازداشت شده است. این موضوع باعث نگرانی زیادی در زمینه آزادی بیان در این کشور شده است. ویلی تولدو، بازیگر سینما و تلویزیون، که به خاطر مطلبی در رسانه های اجتماعی در سال گذشته از او شکایت شده از پیگرد ۳ زن به خاطر کفرگویی انتقاد کرده بود و دو بار از حضور در بازجویی سر باز زده است. پلیس به خبرگزاری فرانسه گفت که به دستور دادگاهی در مادرید عمل کرده است. هنرمندان بسیاری به خاطر این موضوع در گذشته مورد پیگرد قرار گرفته یا زندانی شده اند. چندین کاربر توییتر و چندین خواننده رپ نیز به خاطر تعریف از تروریسم یا اهانت به پادشاه در اظهارنظرها یا آوازهای خود محاکمه شده اند.

بنگلادش: دستگیری خودسرانه و بازداشت در انزوای کامل ۱۳ رهبر دانشجویی

اوگاندا: سومین حمله به باشگاه شنوندگان توروانهو (TLC) در یک ماه

ایران:

افزایش فشارها بر شهروندان بهایی، از بازداشت‌های پرشمار تا محرومیت از تحصیل

رادیو زمانه ـ ‌در دور تازه فشارها بر شهروندان بهایی در ایران، علاوه بر محروم شدن دست‌کم ۵۱ شهروند بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و بازداشت شماری از شهروندان بهایی در شیراز، سه بهایی ساکن کرج نیز بازداشت شده‌اند. شمار دانشجویان بهایی منع شده از تحصیل پس از اعلام نتایج کنکور ۹۷ به ۴۷ نفر رسید ؛ محرومیت ۵۳ داوطلب بهایی از ادامه تحصیل در سال تحصیلی جدید

ابلاغ حکم دادگاه تجدید نظر به بکتاش آبتین

کانون نویسندگان ایران ـ دادگاه تجدید نظر کرج پنجاه میلیون ریال جریمه‌ی نقدی بکتاش آبتین شاعر ، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران را تایید کرد. پیش‌تر، در یازدهم خرداد سال جاری ، شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرج بکتاش آبتین را به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی (بدل از حبس) و سه ماه کار اجباری در سازمان بهزیستی محکوم کرده بود. کانون نویسندگان ایران و بسیاری از نویسندگان و هنرمندان به این حکم اعتراض کردند و آن را مصداق سرکوب آزادی بیان دانستند. در حکم دادگاه تجدید نظر سه ماه کار اجباری آبتین حذف شده است.

* اعدام‌ها: مرودشت (۱ تن)؛ سراوان (۱ تن)؛ زاهدان (۱ تن)؛

* اعدام در ملاءعام، این بار در مرودشت استان فارس‏‏‏‎‏

* محکومیت ۱ کودک به اعدام در تهران

* یک شهروند اهل ملکان در استان آذربایجان شرقی در بازداشتگاه کلانتری شهر بناب جان باخته است

* سها مرتضایی، دبیر صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران به ۶ سال زندان و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد

* بازداشت دوباره ارس امیری، دانشجوی دانشگاه کینگستون بریتانیا به اتهام اقدام علیه امنیت ملی

* چهار شهروند بهایی در شیراز بازداشت شدند

* منتقل نشدن فرهاد میثمی به بیمارستان و ادامه اعتصاب غذای او در زندان

* وضعیت جسمانی نامناسب آرش صادقی در زندان به دنبال بازگردانده شدن به زندان پیش از تکمیل دوره درمان

* ۱۶ کارگر هپکو اراک به دادگاه احضار شدند

* «افزایش فشارها» بر فرزندان نسرین ستوده

* دادستانی نسرین ستوده را در صورت رعایت نکردن حجاب به محرومیت از ملاقات تهدید کرد

* کشته شدن یک شهروند بلوچ به دست ماموران نیروی انتظامی

* دادستان کل ایران خواستار توقیف روزنامه صدای اصلاحات شد

* مکارم شیرازی خواهان سانسور کتاب‌های دانشگاهی شد

* احمد دریس، شاعر آبادانی احضار شد

عدالت

میانمار: آغاز بررسی کشتار روهینگیا در دادگاه بین‌المللی کیفری

دویچه وله ـ دادگاه کیفری لاهه فرمان داد تحقیق مقدماتی در باره  تعدیات و نقض حقوق بشر نیروهای امنیتی و نظامی میانمار علیه اقلیت قومی “روهینگیا” آغاز شود. بیش از ۷۰۰ هزار نفر از اقلیت روهینگیا از میانمار به بنگلادش پناه برده‌اند. دادستان کل پرونده “روهینگیا” از جمله به موردهایی چون قتل، تجاوز جنسی، آدم ربایی، اخراج از محل زندگی، تخریب و غارت اموال اقلیت قومی “روهینگیا” در میانمار اشاره کرده است. چندهفته پیش سرانجام قضات دادگاه بین‌المللی کیفری اجازه آغاز تحقیقات مقدماتی در این باره را اعلام کردند. دولت میانمار (برمه) تاکنون از انجام اقدامات لازم برای پیگیری حقوقی جنایاتی که  علیه اقلیت مسلمان ساکن این کشور صورت گرفته، سر باز زده است. سازمان ملل متحد روز ۱۸ سپتامبر گزارشی مفصل درباره کشتار و کوچ اجباری گروه قومی “روهینگیا” منتشر کرد. کمیسیون بررسی پرونده کشتار و مهاجرت تحمیلی به این اقلیت در میانمار در گزارش خود جنایات روی داده در این کشور را “نسل‌کشی عامدانه” نام نهاده است.

آمریکا: حمله به دادگاه بین المللی جزایی تقویت مستبدان جهان تلقی می شود

نیویورک تایمز ـ در لاهه شهری که نماد صلح و عدالت بین المللی به شمار می رود، سفیر بروندی در کار خود احساس انزوا می‌کند. در حالیکه دولت او با اتهام‌های قتل، تجاوز و شکنجه روبرو است، در اظهارنظر بدون طرفداری گفته است که دادگاه بین المللی جزایی باید از موضوع کنار بکشد. این سفیر می‌گوید دادگاه مداخله ای سیاسی شده و بدون کنترل در حاکمیت بروندی انجام می‌دهد. او در مصاحبه ای گفت: ما به نوعی منزوی شده ایم. اما او دیگر در انزوا نیست. انتقاد او پژواک نظریات جنگسالاران و مستبدانی است که غرب مدت‌های طولانی رد می کرد. اما موضوع بروندی اکنون از پشتیبان قدرتمندی چون رئیس جمهوری ترامپ برخوردار شده که مشاور امنیت ملی او جان بولتون اعلام کرد: دادگاه بین المللی جزایی غیرموثر، غیر پاسخگو و در حقیقت به شدت خطرناک است. او دادستان ها و قاضی های دادگاه را که پرونده هایی را علیه آمریکایی‌ها پیگیری می‌کنند تهدید به تحریم کرد. برای دولت ترامپ، سخنرانی آقای بولتون آخرین نمونه انزجار از سازمانهای جهانی و در این زمینه همراهی با قدرت مداران و دیکتاتورها است. با وجود این، بسیاری از نزدیکترین متحدان آمریکا این دادگاه را به عنوان نماد نظم و عدالت بین المللی می بینند و سرمایه‌گذاری وسیعی در راه موفقیت آن انجام داده‌اند. آمریکا همیشه به این دادگاه با نظر تردید نگاه کرده و از این نگران بوده که از این دادگاه به عنوان راهی برای جلوگیری از تصمیم های سیاست خارجی واشنگتن از طریق پیگرد نیروهای آمریکایی استفاده شود. رئیس جمهوری بیل کلینتون عهدنامه ۱۹۹۸ رُم را که دادگاه را تشکیل داد با وجود ملاحظه درباره «ایراد های مهم» آن امضا کرد. کنگره هیچگاه این عهدنامه را تصویب نکرد اما رئیس جمهوری جورج بوش از تحقیقات آن درباره فجایع در سودان حمایت کرد. دولت اوباما اطلاعات در اختیار آن گذاشت و آقای اوباما به شخصه دیگر کشورها را به همکاری با آن تشویق کرد.

اسپانیا: دولت باید صدور پروانه صادرات اسلحه به عربستان سعودی را متوقف کند یا خطر همدستی در جنایت های جنگی را بپذیرد

عفو بین‌الملل ـ  در شرایطی که دولت اسپانیا در شرف گرفتن تصمیمی مهم در مورد تعلیق تامین اسلحه و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی است، این سازمان اعلام کرد که دولتهایی که هنوز به ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی اسلحه می فروشند با این خطر روبه‌رو هستند که تاریخ آنها را همدست جنایت های جنگی در یمن تلقی کند. روز ۴ سپتامبر در پی اعتراض های بین المللی علیه حمله هوایی به اتوبوس مدرسه در یمن که به کشتن ۴۰ کودک انجامید، دولت اسپانیا اعلام کرد که فروش ۴۰۰ بمب با تجهیزات هدایت لیزری به عربستان سعودی را لغو خواهد کرد. دولت اسپانیا سپس روز ۱۲ سپتامبر با اشاره به ضرورت پایبندی به قرارداد این تصمیم را لغو کرد.اسپانیا در سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در مجموع ۹۳۲ میلیون یورو اسلحه به عربستان سعودی صادر کرده و پروانه صدور اسلحه به میزان ۱۲۳۵ میلیون یورو را تایید کرده است. سلاح‌هایی با هدف گیری دقیق که اسپانیا قصد ارسال آنها به عربستان سعودی را دارد نتایج ویران کننده ای در سراسر یمن به بار آورده اند. از این سلاح‌ها برای درهم کوبیدن هتل ها بیمارستانها و چاه های آب، ساختمان‌های مسکونی، کارخانه‌ها و به تازگی اتوبوس مدرسه استفاده شده و به تلفات تاسف بار غیرنظامیان و تخریب زیرساخت های غیرنظامی انجامیده است

سودان جنوبی: جنایت‌های جنگی در ایالت وحدت

عفو بین‌الملل ـ غیرنظامیان در بحبوحه تهاجم تازه ای نظامی در ماه‌های اخیر در ایالت وحدت سودان جنوبی ـ منطقه ای که پیش از این در اثر درگیری و سختی های شدید در هم کوبیده شده ـ هزینه سنگینی را پرداخته اند. نیروهای دولت سودان جنوبی و شبه نظامیان متحد آن از اواسط آپریل ۲۰۱۸ تهاجمی را به عنوان بخشی از درگیری مسلحانه پنج ساله در دو استان ایالت وحدت به راه انداخته اند. مدت بیش از دو ماه به روستاها حمله کرده‌اند و به عمد غیرنظامیان را کشته اند، زنان را ربوده اند و مورد تجاوز گروهی قرار داده‌اند و دست به غارت و تخریب گسترده زده‌اند. بر اساس برآوردهای سازمان ملل در آخرین تهاجم ۲۳۲ غیرنظامی کشته شدن دست‌کم ۱۲۰ زن و دختر مورد تجاوز و تجاوز گروهی قرار گرفتند و ۲۱ محل به آتش کشیده و غارت شد. در مجموع، بیش از ۳۱۰۰۰ تن ظرف چند هفته آواره شده اند. علاوه بر این، از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۱۰۰۰۰ تن در ایالت وحدت کشته شده اند و هزاران تن مورد تجاوز قرار گرفته‌اند یا ربوده شده اند. 

اوکرایین شرقی: کنفرانس درمورد پاسخ‌خواهی درباره جنایت های جنسی مرتبط با جنگ

ایران:

* سی سالگی کشتار تابستان ۶۷ یادآوری و پرسش

* نگریستن به فاجعه: یادمان متفاوت تابستان ۶۷ در فرانکفورت

* تابستان ۶۷ و انتخابات ۹۶؛ چه کسی مسئول است؟

* عدالت و فراموشی به مناسبت سی امین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی

* دادگاه میکونوس؛ رخداد استثنایی در پس زمینه مناسبات جامعه جهانی

* درخواست خانواده‌‌های فعالان محیط زیست زندانی از خامنه‌ای برای دادرسی عادلانه

حقوق مدنی و سیاسی

تونس: پارلمان جرم انگاری تبعیض نژادی را مورد بحث قرار می دهد

المُنیتور ـ‌ رئیس جامعه حمایت از اقلیت های تونس در نشست خبری مشترک با جامعه دانشجویان و انترن های ساحل عاج در تونس از پارلمان خواست تصویب پیش نویس قانون جرم انگاری نژادپرستی را سرعت ببخشد. ۸ شهروند ساحل عاج در اواخر آگوست مورد حمله جسمی و فحاشی تونسی ها قرار گرفتند. مجمع حقوق اقتصادی و اجتماعی تونس، شبکه حقوق بشر مدیترانه اروپایی و کمیته رعایت آزادی‌ها و حقوق بشر در مارچ ۲۰۱۶ لایحه ای را برای جرم انگاری تبعیض نژادی پیشنهاد کرده بودند.۶۰ هزار مهاجر آفریقایی و بیش از ۴ هزار دانشجوی آفریقایی در تونس زندگی می‌کنند. حمله به هشت شهروند ساحل عاج دوباره بحثی را درباره تبعیض نژادی در این کشور به راه انداخته و باعث شده گروه‌های حقوق بشر نگرانی‌های خود را از افزایش تهاجم به مردم اهل آفریقای جنوب صحرا ابراز کنند. در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۶، یک مرد جوان تونسی کوشید سه دانشجوی کنگویی را با چاقو بزند و آنها را به سختی مجروح کرد.

ایران:

اداره کتاب وزارت ارشاد: کانون سانسور در پناه قانون

رادیو زمانه ـ‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به منظور اعمال بی‌چون و چرای سانسور دولتی اداره‌ای را به نام “دفتر توسعه‌ی کتاب و کتابخوانی” راه انداخته است. در دفتر توسعه‌ی کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد حدود ۱۳۰۰ نفر به کار ممیزی و سانسور کتاب اشتغال دارند. فشار کار بررسان کتاب بیش‌ ار همه به گستره‌ی کتاب‌هایی با موضوع رمان‌، تاریخ، روانشناسی، شعر، نمایشنامه‌ و فیلمنامه‌ خلاصه می‌گردد. شمار عنوان این گروه از کتاب‌ها هر سال از ۱۰ هزار عنوان فراتر نمی‌رود. در اینجا است که بررسان کتاب چند و چون کاربرد هر واژه‌ای را در متن کتاب می‌کاوند تا نویسنده و ناشر را به تغییر یا حذف این واژه‌ها مجبور کنند. همچنین بررسان لیستی از واژه‌های ممنوع در اختیار دارند که به دنبال جست و جوی این واژه‌ها متن کتاب را از نظر می‌گذرانند. برای نمونه کاربرد شراب را در هر متنی ممنوع کرده‌اند. سالانه حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ عنوان کتاب در وزارت ارشاد برای همیشه از کسب مجوز انتشار بازمی‌مانند.

حکم قطعی مطهره شفیعی دبیر سیاسی روزنامه‌ «آرمان» صادر شد

ایران وایر ـ شفیعی در شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی» به شش ماه حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت رسانه‌ای و سیاسی محکوم شده بود اما این حکم در شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدیدنظر به مدت پنج سال تعلیق شد.

* درخواست ۳۴۰ فعال مدنی و سیاسی از ستوده برای پایان اعتصاب غذا

* نگرانی خانواده و دوستان فرهاد میثمی از وضعیت او

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آمریکا: وزیر خارجه: دولت ترامپ شمار پناهجویان را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد

یونیسف: در مناطق بحرانی جهان یک‌سوم کودکان به مدرسه نمی‌روند

ایران:

* پیامد خشکسالی در کرمان: «کشاورزان به دلیل بدهی بانکی زندان می‌روند»

* گرانی مهاجرت اجباری از تهران را افزایش می‌دهد

* افزایش نرخ اجاره کم‌درآمدها را حاشیه‌نشین کرد

* منطقه آزاد تجاری نیمی از مردم چابهار را «حاشیه‌نشین» کرد

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

کلمبیا: معامله خطرناک ـ رهیافت دولت دوک به صلح

گروه بین المللی بحران ـ ایوان دوک، از حزب دموکراتیک میانه، در انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا برنده شد و در ۷ آگوست ۲۰۱۸ ریاست دولت را در دست گرفت. حزب و مرشد سیاسی او، رئیس جمهوری پیشین آلوارو اوریبه، مبارزه انتخاباتی را علیه توافق صلح ۲۰۱۶ با چریکهای نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) پیش بردند. دوک قول داده است این توافق را اصلاح کند. گذار کلمبیا از جنگ به صلح با گسترش گروه‌های مسلح، اقتصاد غیرقانونی، مرزهای خطرناک و ایراد های اجرایی در توافق با فارک مورد تهدید قرار گرفته است. سیاست های فرضی دوک در مورد بازپذیری چریک های پیشین، عدالت در دوره گذار، اصلاحات در مناطق روستایی، جایگزین کردن محصولات غیر قانونی کشاورزی و مشکلات امنیتی نامطمئنی های بیشتری را پیش رو می گذارد. چه باید کرد؟ رئیس‌جمهوری دوک باید در مقابل درخواست متحدان خود برای پشت کردن به توافق صلح، به ویژه بخش هایی از آن که هدفشان از بین بردن نابرابری در روستاها و توسعه نیافتگی است، مقاومت کند. جامعه مدنی، مخالفان، حامیان خارجی توافق صلح و فارک باید مزایای توافق برای امنیت و اقتصاد کلمبیا را به دوک نشان دهند.

دفاع از حقوق بشر

اسرائیل: هنرمندان بین المللی بیشتری به تحریم این کشور پیوستند

المُنیتور ـ‌ حرکتهای معدودی تکبر رئیس جمهوری دونالد ترامپ نسبت به مردم فلسطین و نیز تصمیم ۱۰ سپتامبر برای بستن دفاتر سازمان آزادیبخش فلسطین در پایتخت آمریکا را به نمایش می گذارند. اقدام های معدودی عدم حساسیت رئیس‌جمهوری را بهتر از تعیین زمان برای بستن در به روی فلسطینی ها آن هم در بیست و پنجمین سالگرد توافق اسلو با اسرائیل نشان می‌دهد. تنها چیزی که از این توافق باقی مانده است مشروعیتی است که سازمان آزادیبخش فلسطین به عنوان نماینده مردم فلسطین کسب کرد. همانطور که انتظار می‌رفت نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو از اقدام دولت آمریکا علیه نهاد سازمان ملل برای امداد به فلسطینی‌ها و تصمیم به بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن استقبال کرد. او تاکنون درباره قصد قطع کمک‌های آمریکا به بیمارستان های فلسطینی که بیماران سرطانی فلسطینی را معالجه می کنند سکوت کرده است. به سختی می‌توان گفت که فلسطینی ها تسلیم فشار آمریکا خواهند شد و با کنار گذاشتن بیت المقدس از گفتگوها توافق خواهند کرد. همچنین روشن نیست که تحریم‌ها فلسطینی‌ها را وادار کند که خواست حق بازگشت به خانه های خود در نقاطی که اکنون اسرائیل قرار دارد کنار بگذارند. اما آخرین اقدام های ترامپ با تشویق نتانیاهو و شاید با هدایت او قطعاً تحریم علیه اسرائیل را حقانیت می بخشند. اگر آمریکا و اسرائیل فلسطینی‌ها را متهم به تضعیف چشم انداز صلح از طریق درخواست حمایت در مجامع بین المللی می‌کنند، بی اعتنایی اسرائیل به قطعنامه‌های سازمان ملل مثل قطعنامه ۱۵۱۵ شورای امنیت را چگونه می توان توصیف کرد؟ این قطعنامه نقشه راه صلح در خاورمیانه از جمله توقف کامل ساخت شهرک ها را مشخص کرده است. نتانیاهو و ترامپ ممکن است در زمینه اقتصادی دست بالا را داشته باشند اما در صحنه هنرهای اجرایی وضعیت متفاوت است. آنها هیچ تأثیری بر هنرمندان مهم در اسرائیل و سراسر جهان ندارند. سیاست‌های آنها درباره اشغال هنرمندان را به حمایت از ابتکار تحریم، عدم سرمایه گذاری و مجازات (BDS) ترغیب می‌کند. بازیگر و کارگردان مهم اسرائیلی تئاتر ایتای تیران تردیدی در حمایت از تحریم‌کنندگان فرهنگی اسرائیل نشان نداد. او به روزنامه‌ هاآرتص گفت: این یک رهیافت انسان گرایانه و نیز عملی است و گمان می کنم از وقوع جنگ های آینده جلوگیری خواهد کرد. نمایشنامه نویسان مهم اروپایی از دادن اجازه به تئاترهای اسرائیلی برای به صحنه بردن نمایشنامه های خود سر باز زده اند. همین اتفاق در مورد شماری از خوانندگان و دیسک جاکی ها در جشنواره ماه پیش رخ داد. در حدود ۱۴۰ هنرمند خواهان تحریم مسابقه آواز یوروویژن در اسرائیل در ماه مه آینده شده‌اند. راجر واترز یکی از بنیانگذاران پینک فلوید در میان آنهاست.

حقوق بشر در مناطق خطرناک: هزینه‌ی زندگی در نقاطی که حقوق بین‌المللی بر آنها اشراف ندارد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون روز ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ نشستی جانبی به همراه سازمان‌های عضو خود در ارمنستان، گرجستان، مولدووا، روسیه و اوکرایین برای بحث درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در مناطق مورد اختلاف، مناطق درگیری و مناطقی که جامعه بین‌المللی به رسمیت نمی شناسد برگزار خواهد کرد. آزادی‌ها و حقوق اساسی، از جمله حق زندگی، آموزش، مالکیت و حرکت به طور منظم در شش منطقه‌ی اروپای شرقی نقض می‌شود. این مناطق یا گرفتار درگیری مسلحانه‌ی ادامه دار یا مناطقی بدون دولت قانونیِ زیر کنترل حقوق بین‌المللی هستند: کریمه، اوکرایین شرقی، ترانس ایستریا، آبخازیا، اُستیای جنوبی و ناگورنو قراباخ.

اتحادیه‌ی اروپا نماینده‌ی ویژه در امور مربوط به حقوق بین‌المللی بشردوستانه و عدالت بین المللی منصوب کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و ۶ سازمان غیردولتی  دیگر خواهان انتصاب نماینده‌ی ویژه‌ی اتحادیه‌ی اروپا در امور مربوط به حقوق بین‌المللی بشردوستانه و عدالت بین المللی شدند.

میانمار: دفاع شرم آور آنگ سان سوچی از محکومیت خبرنگاران رویترز

عفو بین‌الملل ـ مدیر ارشد عملیات جهانی این سازمان در واکنش به اظهارات مقام مشاور میانمار آنگ سان سوچی در مجمع اقتصاد جهانی در هانوی که از محکومیت خبرنگاران رویترز دفاع کرد چنین گفت: آنگ سان سوچی برای دفاع از اقدامی غیرقابل دفاع شرم‌آور است.گفتن اینکه این پرونده هیچ ربطی به آزادی بیان ندارد و این دو خبرنگار به خاطر روزنامه نگار بودن به زندان نیفتادند، ارائه تصویری غیرواقعی از حقایق است. سازمان های غیردولتی حقوق بشر خواهان اقدام نیرومند اتحادیه اروپا در دفاع از عدالت شدند ؛ اظهارات شفاهی برای گفتگوی فعال با هیئت مستقل بین المللی حقیقت یابی؛ گزارش تازه خواهان اقدام بین المللی در زمینه پاسخگویی به خاطر جنایت ها شد؛ سازمان های غیردولتی حقوق بشر خواهان اقدام نیرومند اتحادیه اروپا در دفاع از عدالت شدند

بروندی: مجرم نگاری مدافعان حقوق بشر باید پایان یابد

لهستان: تحولات تازه در آستانه نشست شورای عمومی اتحادیه اروپا با دولت این کشور درباره ماده ۷ عهدنامه اتحادیه

آذربایجان: بیانیه در حمایت از وکیل حقوق بشری اِلچین صادق‌اف

ایران:

وکلای حقوق بشری هدف سرکوب دولت‌مردان جمهوری اسلامی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ ۶ وکیل در زندان؛ چندین وکیل دیگر هدف آزار قضایی: برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که دست کم ۶ وکیل حقوق بشری در ایران در حبس خودسرانه هستند: آقای مصطفی دانشجو، آقای آرش کیخسروی، آقای قاسم شعله‌سعدی، آقای عبدالفتاح سلطانی، خانم هدی عمید و خانم نسرین ستوده. به علاوه، آقایان محمد نجفی، پیام درفشان، فرخ فروزان کرمانی، محمدحسین آقاسی، حسین احمدی‌نیاز، و مصطفی ترک همدانی نیز از جمله وکلایی هستند که مورد آزار قضایی قرار دارند. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) از آزارهای قضایی و حبس خودسرانه‌ی چندین وکیل دادگستری به خاطر پیگیری پرونده‌های حقوق بشری و دفاع از وکلای حقوق بشری دیگر که به خاطر کارشان مورد پیگرد قرار گرفته اند مطلع شده است. برنامه‌ی نظارت یادآوری می‌کند که دست کم ۶ وکیل حقوق بشری در حبس خودسرانه هستند: آقای مصطفی دانشجو، آقای آرش کیخسروی، آقای قاسم شعله‌سعدی، آقای عبدالفتاح سلطانی، خانم هدی عمید و خانم نسرین ستوده. گفت‌وگو با عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران در این باره

یادمان جان‌باختگان دهه شصت در برلین

دویچه وله ـ کارگاه فرهنگ‌ها در پایتخت آلمان، میزبان مراسمی به دعوت کانون پناهندگان سیاسی و کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران در برلین بود. برنامه‌ای همراه با چند سخنرانی، نمایشگاه کتاب‌ و پوستر و ادای احترام به مادران خاوران. ۲۸‌ سال متوالی است که کنشگران ایرانی در برلین یادمان تابستان ۶۷ را برگزار می‌کنند. امسال این مراسم همراه بود با نمایشگاهی از عکس‌های ارسالی از ایران، پوسترهای قدیمی یادمان‌های گذشته، تصاویر خانواده‌ها از گورستان خاوران به علاوه کتاب‌هایی که خاطرات زندان در آنها شرح داده شده‌اند.

* بیانیه فعالان مدنی درباره تجاوز به زنان ایرانشهری: قوه‌ قضاییه مسئول تکرار سیستماتیک چنین اتفاقاتی است

* سندیکاهای فرانسوی و صدها فعال صنفی و مدنی خواهان آزادی محمد حبیبی شدند

زنان

اروپا: ۱۰ سال مقاومت زنان علیه ریاضت کشی ـ در تصویر

دموکراسی باز ـ زنان در سراسر اروپا قربانیان منفعل سیاست‌های ریاضتی نبوده اند. آنها از پاریس در فرانسه تا نیکوزیا در قبرس دست به اعتراض زده‌اند و جایگزین این سیاست ها را سازماندهی کرده‌اند. امروز با بودن دوربین ها روی تلفن های هوشمند نادیده گرفتن مبارزه زنان سخت‌تر شده و هر کسی می‌تواند عکسها را در اینترنت منتشر کند. با وجود این، گزارش درباره قصه‌های مقاومت زنان کم است و در حالی که تاثیر ریاضت اقتصادی بر زنان گاهی به تیترهای روزنامه ها تبدیل می شود، افراد متاثر از این سیاست ها اغلب ناتوان تصویر می شوند. آنها ناتوان نیستند. زنان در سراسر اروپا علیه سیاست‌های زیان‌بار ریاضتی که در پی بحران مالی ۲۰۰۸ به اجرا درآمده مبارزه کرده‌اند. در اینجا ۱۰ تصویر۱۰ سال مقاومت زنان را نشان می‌دهند. مقاله: ۱۰ سال مقاومت زنان علیه ریاضت کشی

هند: دولت «سه طلاقه» را به یک جرم قابل مجازات تبدیل کرد

رادیو زمانه ـ سه طلاقه کردن زنان در هند غیرقانونی است. دولت می‌خواهد امکان وثیقه گذاشتن را از متهمان را بگیرد و مجرمان را به سه سال زندان محکوم کند.

«نزدیک به ۴۰ درصد» زنانی که خودکشی می‌کنند هندی هستند

عراق: زنان و جنسیت:‌ در فاصله ایجاد یک ملت و تکه تکه شدن

قانون‌های جدید جنسیتی: شیوه‌های مختلف دختر بودن، محدودیت پسر بودن

ایران:

وضعیت زنان کارگر: نقطه تلاقی ستم جنسیتی و طبقاتی

رادیو زمانه ـ زنان کارگر در موقعیت پایین‌تر و فرودستی بیشتری نسبت به مردان قرار دارند. زنان علاوه بر ستم طبقاتی‌ای که بر آنان اعمال می‌شود، تحت سیطره‌ی ستم جنسیتی در تمامی ابعاد زندگی خود هستند. ستم جنسیتی‌ای که نه تنها در حوزه‌ی اشتغال و محیط کار، بلکه پیش و پس از ساعات کاری نیز بر آنان تحمیل می‌شود. زنان کارگر اولین قربانیان بحران‌های اقتصادی هستند. آنان صف اول اخراجی‌ها را به هنگام تعدیل نیرو تشکیل می‌دهند. علاوه بر این در بسیاری از مشاغل، زنان در صورت ازدواج و یا بارداری، به دلیل کاهش بهره‌وری از دیدگاه صاحبان کار، از کار برکنار شده و با نیروی جدید جایگزین می‌شوند.

* تنها ۷,۷ درصد پست‌های مدیریتی استان فارس به زنان سپرده شده است

* تشکیل تعاونی زنان دستفروش: طرحی برای خانه‌نشین کردن زنان

خشونت جنسی و جنسیتی

ایران:سال گذشته دو ازدواج زیر ۱۰سال در خوزستان ثبت شده است

فرهنگ

کانادا: جشنواره فیلم تورنتو؛ جشنواره‌ای ‘مردمی’ با چاشنی زنانه

آلمان: اپرای سه‌پولی برشت با برداشتی نو بر پرده سینما

ایران:

جنجال نمایشگاه تهمینه میلانی؛ کپی‌کاری یا الهام ناخودآگاه؟

بی‌بی‌سی ـ  نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی، فیلمساز ایرانی با نام “فیلم‌هایی که نساختم” با موج گسترده‌ واکنش‌ کاربران شبکه‌های مجازی همراه شد. این نمایشگاه قرار بود روز جمعه ۱۶ شهریور در گالری ایوان برگزار شود اما پس از روز افتتاحیه برگزاری آن متوقف شد. خیل عظیمی از واکنش‌ها متوجه یکی از آثاری بود که گفته شد “کپی” یکی از تصویرسازی‌های هنرمندی به نام جنی میلیهوف است. خانم میلیهوف متولد روسیه است اما از یازده سالگی در اسرائیل زندگی می‌کند. تهمینه میلانی می‌گوید: “آن نقاشی که می‌گویند کپی است را من در استیکرهای فیسبوک دیده بودم و در خاطرم مانده بود.” جنی میلیهوف، تصویر سازی که گفته می‌شود نقاشی اصلی از اوست، در اینستاگرامش نقاشی خود را منتشر کرد و نوشت: “فردی سرشناس نقاشی من را کپی کرده و قصد فروش آن را دارد. خیلی‌ها این موضوع را به من اطلاع دادند، بسیار ممنونم.” او بعدتر خبر لغو نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی را در اینستاگرام منتشر و از کسانی که باعث این اتفاق شدند، تشکر کرد.

کتاب‌خوان؛ انقلاب هم حریف عاشقانه‌ها نشد

بی‌بی‌سی ـ وقوع انقلاب اسلامی هم مانع نشد که تألیف یا ترجمه و نشر داستان‌های عاشقانه در ایران دچار افول شود. پس از چهل سال، «رمانس» در ایران همچون همه جای دنیا همچنان پرمخاطب‌ترین گونه‌ی داستان است که در دو شکل متفاوت جریان دارد و پیش می‌رود؛ چه در قالبی باشد که اصطلاحا آن را «پاورقی» یا «عامه‌پسند» می‌خوانند و چه از نوعی که «ادبی» یا «جدی» نامیده می‌شود.

اندیشه

آمریکا: کردها یک بار دیگر با خطر تنها ماندن روبرو هستند

ماهنامه آتلانتیک ـ مقاله ای از گروه بین‌المللی بحران: متحدان کُرد ایالات متحده آمریکا یک بار دیگر نمی دانند در چه جایگاهی نسبت به آمریکا قرار گرفته اند. از سال ۲۰۱۴، واحدهای محافظت مردمی کُرد از آمریکا اسلحه و مشاوره نظامی دریافت و در مبارزه با داعش در سوریه و عراق نقش مهمی بازی کرده اند. اما با اشاره های دولت ترامپ در مورد قصد خارج کردن نیروهای آمریکا از سوریه، این واحدها ناگهان با آینده ای ناروشن روبرو شده‌اند. بر این اساس واحدهای محافظت مردمی در ماه گذشته دو بار هیئت هایی را برای آغاز گفتگو درباره گذار در شمال شرق سوریه به دمشق اعزام کرده اند اما رژیم سوریه که در آستانه پیروزی در جنگ هفت ساله داخلی قرار دارد انعطاف نشان نمی‌دهد.کُردهای سوریه به این دریافت می‌رسند که نقش اساسی آنها در جنگ با داعش الزاماً کمک واشنگتن در مبارزه آنها با دشمنان دیگر را به همراه ندارد.

زمینه‌ها و چشم انداز گسترش نژادپرستی بررسی نمونه سوئد

سوریه: توجیه ناپذیر: ادلب و چپ

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آتلانتیک (ماهنامه)، اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دموکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون نویسندگان ایران، گاردین، گروه بین‌المللی بحران، نیویورک تایمز، نهاد زنان سازمان ملل، واشینگتن پُست

بایگانی شماره‌های گذشته