تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

کاروان پناهجویان و مهاجران آمریکای لاتین در راه آمریکا عکس: در تارنمای عفو بینالملل

نقض فاحش حقوق بشر

یمن: تراژدی جنگ عربستان سعودی

نیویورک تایمز ـ  پسر بچه سه ساله بی حرکت بر تخت بیمارستان دراز کشیده است. او فقط پوست و استخوانی است که به زحمت نفس میکشد. پدر او سه هفته پیش پسر دیگرش را در گرسنگی فراگیر در یمن از دست داده است و اکنون از مرگ پسر دوم هراس دارد. در این منطقه کمبود مواد غذایی نیست. فروشگاه های بیرون بیمارستان و بازارها پر از کالا هستند. اما پدر از توان مالی کافی برخوردار نیست و قیمت ها به سرعت بالا می روند. با توجه فراوان به اقدام های عربستان سعودی در پی خشم  ناشی از قتل مخالف سعودی خاشقچی در استانبول توجه به جنگ ویرانگر در یمن نیز افزایش یافته است. بیشترین انتقادها از جنگ زیر رهبری عربستان به خاطر حمله های هوایی است که هزاران غیر نظامی را در عروسی ها و عزاداری ها و اتوبوس مدرسه به کمک بمب ها و کمک های اطلاعاتی آمریکا کشته است. اما کارشناسان امداد و مسئولان سازمان ملل می گویند شکل جانکاه تری از جنگ در یمن در جریان است: جنگی اقتصادی که تلفات بسیار پرشمار تری را بر غیرنظامیان تحمیل میکند و اکنون کشور را با خطر قحطی در ابعاد فاجعه بار تهدید میکند. سناتور برنی سندرز گفت ما باید به کمک به عربستان سعودی در یمن خاتمه دهیم ؛ آمریکا خواستار پایان جنگ در یمن شد ؛ فرانسه هم اعلام کرد زمان پایان جنگ یمن فرا رسیده است؛ ۱۶غیرنظامی در حمله هوایی به حدیده کشته شدند ؛ آکسفام: هر سه ساعت یک غیرنظامی در جنگ یمن کشته میشود

ترکیه؛ در زمان افتتاح فرودگاه، کارگران در پشت میلههای زندان
دیدهبان حقوق بشر ـ رئیس جمهور رجب طیب اردوغان سومین فرودگاه استانبول را در میان اعتراضات کارگران افتتاح کرد. ۳۱ تن برای اعتراض به شرایط ساخت و ساز، بازداشت و بسیاری دیگر اخراج شدهاند. این کارگران که شامل رهبر اتحادیه نیز میشوند به شرایط کار در بخش ساختمانی فرودگاه اعتراض کرده بودند. نمایندگان اتحادیه گفتند کهشمار زیادی از کارگران که به اعتراض پیوستند، سریع از کارشان اخراج شدند و بخش ساختمانی در فرودگاه برای جلوگیری از تظاهرات بیشتر تحت نظارت پلیس قرار گرفت.

اتحادیه اروپا: دولت ها حاضرند برای محافظت از صنعت تعقیب و مراقبت مدافعان حقوق بشر را به خطر بیاندازند

عفو بینالملل ـ در پی افشای اسنادی که نشان می دهند چند کشور اروپایی به ویژه سوئد و فنلاند میکوشند محافظت از حقوق بشر را با توجه به کنترل بر صادرات فناوری مراقبتی اروپا تضعیف کنند، سه سازمان اعلام کردند: کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید از کنترل های پیشنهادی بر صادرات تجهیزات مراقبتی به رژیم های ناقض حقوق بشر حمایت کنند. روزنامه نگاران فعال در زمینه حقوق اینترنتی در نتز پلیتیک و گزارشگران بدون مرز اسناد افشا شده را منتشر کردند. دولتها در سراسر جهان از فناوری مراقبتی برای جاسوسی علیه فعالان، روزنامهنگاران و مخالفان استفاده میکنند.کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید مطمئن شوند که فناوری مراقبتی فقط در صورتی صادر شود که فروش آن با معیارهای قوی حقوقبشری سازگار باشد.

اسرائیل: بر اثر تیراندازی سربازان در نوار غزه چهار فلسطینی کشته و حدود ۵۰ نفر زخمی شدند

میانمار: بازرسان سازمان ملل: نسلکشی همچنان ادامه دارد

سنگاپور: موج تازه اعدام ها

آمریکا: تیراندازی در یک کنیسه در پیتزبورگ چندین کشته برجای گذاشت

برزیل: نخستین نشانههای سرکوب آزادی مطبوعات

صلیب سرخ: بیش از ۱۰۰ هزار نفر ناپدیدشده قهری در جهان وجود دارد

ایران:

* اعدامها: بندر عباستن)؛

* خبرنگاری به اتهامتوهین به امام حسینبازداشت شد

* دادگاه تجدید نظر حکم زندان پنج سال و سه ماه ابراهیم مددی فعال کارگری را تأیید کرد

* محکومیت ۱۵ کارگر معترض هپکو اراک به شلاق و حبس

* مأموران امنیتی شماری از شهروندان عرب در استان خوزستان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند

* بازداشت محمد نجفی فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری و عباس صفری جهت تحمل حکم حبس و شلاق

* دختر معترض به «حجاب اجباری» در میدان انقلاب بازداشت شد

* عبدالفتاح سلطانی وکیل حقوق بشری به زندان برگشت

* اطلاعات سپاه هاشم خواستار را بازداشت و در بیمارستان روانی بستری کرد

* توقیف ۴۰۰ هزار کتاب «غیرقانونی» در ۵ انبار در تهران

* ممنوعیت برگزاری مراسم یکمین سالگرد درگذشت علیاشرف درویشیان

* ضرب و جرح نسیم صادقی و حکیمه احمدی دو فعال آذربایجانی در محل بازداشتگاه

* بازداشت یک روزه صبا آذرپیک، روزنامهنگار، پس از افشای سند «تخلف» وزیر کار محمد شریعتمداری

عدالت

عراق: خشونت جنسی علیه ایزدیها: جنگجویان خارجی داعش باید به خاطر نسل کشی و جنایتهای ضد بشریت مورد پیگرد قرار گیرند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ گزارشی که فدراسیون و کنیات (Kinyat)  منتشر کردهاند، بر اساس یافتههای میدانی، نشانمیدهد که دولت اسلامی (داعش) چگونه قاچاق جنسی ایزدیهای اسیر شده در عراق و سوریه را توجیه، سازماندهی و برنامه ریزی کرد. درحالیکه واکنش دولتمردان تاکنون محدود به مبارزه با تروریسم بوده است، ما در این گزارش  خواهان پیگرد قضایی جنگجویان خارجی در دادگاههای ملی و بین المللی به اتهامهای جنایتهای جنسی معادل با نسل کشی و جنایتهای ضد بشریت شدهایم. این گزارش که امروز منتشر شد بر اساس فعالیت سازمان مستندسازی کنیات که از سال ۲۰۱۴ فعالانه به ثبت جنایتهای ارتکابی علیه ایزدیها پرداخته و مصاحبههای پرشمار با بازماندگان ایزدی و طرفهای دیگر طی دو دیدار حقیقت یابی از عراق تهیه و تنظیم شده است. این گزارش جنایتهای فاحش علیه اسیران ایزدی، از جمله به دست جنگجویان خارجی داعش را برجستهمیکند. یافتههای کنیات و فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر وجود ملیتهای زیر را در میان جنگجویان داعش نشانمیدهد: فرانسوی، آلمانی، آمریکایی، عربستان سعودی، لیبیایی، تونسی، لبنانی، فلسطینی، یمنی و چینی.

اسپانیا: بیانیه سازمان ها و فعالان جامعه مدنی درباره توسل به اصل صلاحیت قضایی جهانی
فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و شمار قابل توجهی از سازمان های جامعه مدنی و فعالان از دولت اسپانیا خواستند گام های لازم برای احیای صلاحیت قضایی جهانی در این کشور را در پیش بگیرد. یکی از تاثیر های بلافاصله تغییرات سیاسی اخیر در اسپانیا بایستی پس راندن عقب نشینی ها در زمینه حقوق بشر باشد. قانون شماره یک سال ۲۰۱۴ به برچیدن کامل صلاحیت قضایی جهانی در اسپانیا و نیز بعضی از شکل های دیگر صلاحیت فراسرزمینی در مورد اکثر جنایت های فاحش بین المللی ـ  نسل کشی، جنایت های ضد بشریت و جنایت های جنگی ـ شد و حتی حداقل عدالت را از قربانیان این گونه جنایتها در اسپانیا دریغ کرد. اسپانیا با وجود محدودیت های برقرار شده در پی اصلاحات فاجعه آمیز سال ۲۰۰۹ موفق شده بود هنوز در  سطح بین المللی الگویی در مبارزه با معافیت از مجازات در زمینه اکثر جنایت های مهم بین المللی باقی بماند.

هندوراس: بی قاعدگی های جدی مانع کشف حقیقت و اجرای عدالت در پرونده برتا کاسرز

پاکستان: حکم اعدام آسیه بیبی، زن مسیحی متهم به کفرگویی لغو شد

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا: نامه رهبران یهودی به دونالد ترامپ: شما در پیتزبورگ خوشامد نیستید

بِند دِ آرک ـ  گروهی از یهودیان مترقی که در راه عدالت برای همگان در سراسر آمریکا مبارزه می کنند در نامه ای به رئیس جمهوری آمریکا دونالد ترامپ نوشتند:  دیروز فردی مسلح ۱۱ آمریکایی را طی عبادت صبح شبت  کشت. با تشکر از همسایگان دور و نزدیک خود اعلام میکنیم که به التیام بخشیدن به دردهای جامعه و رفع مشکلات کشور تعهد داریم. سخنان و سیاست های شما در ۳ سال گذشته به جنبش رو به رشد ملیگرای سفیدپوستان جسارت بخشیده است. شما این قاتل را شر نامیدید اما خشونت دیروز نتیجه مستقیم تاثیر شماست. تا زمانی که شما به طور کامل ملیگرایی سفیدپوستان را محکوم نکنید در پیتزبورگ خوشامد نیستید. جامعه یهودیان ما تنها گروهی نیست که هدف حمله شما قرار گرفته است. شما عامدانه امنیت مردمان رنگین پوست، مسلمان، دگرباشان جنسی و معلول را به خطر انداخته اید. کشتار دیروز نخستین اقدام ترور نیست که شما علیه یکی از گروههای اقلیت در کشور ما تحریک کرده اید. تا زمانی که شما به حمله و به خطر انداختن همه اقلیتها پایان ندادهاید در پیتزبورگ خوشامد نیستید. اظهارات آخر این قاتل به فعالیتهای گروه یهودیان در حمایت از پناهجویان مربوط میشد در حالیکه شما درباره خانواده های مهاجران آمریکای مرکزی دروغ میگفتید و ترس میپراکندید. او یهودیان را کشت تا به تلاشهای همه کسانی که در انسانیت با مهاجران و پناهجویان شریک هستند ضربه بزند.

* با وجود اینکه هزاران تن با امضای خود از این نامه پشتیبانی کردند، دونالد ترامپ به پیتزبورگ سفر کرد

* کشتار کنیسه یهودیان؛ مناقشه بر سر سفر ترامپ به پیتزبورگ

* یک نظرسنجی: تنها شش درصد یهودیان آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ به ترامپ رای میدهند

ایرلند: اکثریت در همهپرسی به حذف جرم بودن توهین به مقدسات رای دادند

یورو نیوز ـ حدود ۶۵ درصد از ایرلندیها از حذف قانونی که «توهین به مقدسات» را جرم میداند حمایت کردند. همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ایرلند، آنها در یک همهپرسی دربارهی جرم دانستن توهین به مقدسات که در قانون اساسی این کشور آمده است نیز شرکت کردند. ۶۴.۸۵ درصد خواهان حذف این قانون و در مقابل ۳۵.۱۵ درصد نیز خواهان باقی ماندن این قانون شدند. پیش از این همهپرسیهایی درباره اجازه سقط جنین و ازدواج همجنسگرایان هم در این کشور رای آورده بود.

آمریکا: مخالفت تازه واردان حزب دموکرات با موضع موجود در طرفداری از اسرائیل

المُنیتور ـ الکساندریا کورتز کشتن معترضان غزه به دست اسرائیل را کشتار خوانده است. الهان عمر اسرائیل را رژیم آپارتاید نامیده است. و رشیده طلایب نخستین دموکراتی در کنگره خواهد بود که به صراحت راه حل دو کشور را رد و راه حل یک کشور را تبلیغ می کند. مخالفت آنها با راه حل های سنتی دو حزبی ایشان را در مسیردرگیری با رهبران حزب دموکرات قرار داده است. و این در شرایطی است که دولت ترامپ سیاست آمریکا را هرچه بیشتر به نفع اسرائیل به پیش میبرد. طلایب که بدون رقیب در انتخابات مجلس نمایندگان در حوزهی از میشیگان شرکت دارد نخستین نماینده زن کنگره فلسطینی آمریکایی خواهد بود. او و خانم عمر که پناهنده اهل شمالی در مینسوتا است نخستین زنان مسلمان در کنگره خواهند بود. از سوی دیگر، دموکرات نیویورکی کورتز ارتباط نزدیکی با سناتور برنی سندرز مترقی برقرار کرده که در پی مبارزه ناموفق انتخاباتی در سال ۲۰۱۶ ابایی از انتقاد از اسرائیل نداشته است.

ایران: افغانهای ساکن ایران کمتر از شهروندان ایرانی جرایم مستحق زندان انجام میدهند

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

زمستان سخت بوسنی در انتظار مهاجران در مسیر تازه به اروپا

شبکههای ترکیبی اطلاعات منطقهای ـ ده ها مهاجر و پناهجویی در حالی که فریاد میزدند «مرزها را باز کنید» هفته گذشته صف پلیس را در گذرگاه مرزی در شمال غربی بوسنی و هرزگوین در هم شکستند و سعی کردند وارد کرواسی بشوند. پس از اینکه پلیس کرواسی با گاز اشک آور آنها را به عقب راند، آنها در قلمرو بوسنی اردوگاهی برپا کردند. این عده پیشاهنگ موج تازه ای از مهاجران هستند که تصمیم دارند خود را به کشورهای ثروتمند در اروپا و به ویژه آلمان برسانند. آنها به توپ فوتبال سیاسی تبدیل شده اند و زمستان به همراه کمبود امداد و سرپناه کافی در انتظار آنهاست. مسیر قبلی کشورهای بالکان در سال ۲۰۱۶ بسته شد و مجارستان دیواری از سیم خاردار برپا کرد. اما مسیر تازه ای امسال از طریق بوسنی (از آلبانی و مونته نگرو یا از مقدونیه و صربستان) به طرف کرواسی که عضو اتحادیه اروپاست پیدا شده است. جریان تازه ای از اهالی خاورمیانه و آسیای مرکزی و آسیای جنوبی که از ترکیه وارد یونان می شوند این مسیر را در پیش گرفته است. در سال جاری تا پایان سپتامبر بیش از ۱۶ هزار پناهجو و مهاجر وارد بوسنی شده بود در حالی که رقم مشابه در سال گذشته ۳۵۹ تن بود. یک سوم از ورودی های امسال پاکستانی و در پی آن ها ۱۶ درصد ایرانی، ۱۴ درصد سوری و ۹% عراقی هستند.

آمریکا: پناهجویان آمریکای لاتین با دیوار سیاست آمریکا برخورد میکنند

شبکههای ترکیبی اطلاعات منطقهای ـ حرکت هزاران پناهجو از آمریکای مرکزی و مهاجران از هندوراس به سوی مرز جنوبی آمریکا منجر به اظهارات رئیس جمهوری دونالد ترامپ در آستانه انتخابات میان دوره ای هفته آینده شده است که تهدید به اعزام نیروهای ارتش به مرز آمریکا و مکزیک و جلوگیری از ورود آنها کرده است. بر اساس حقوق بین المللی، ایالات متحده وظیفه دارد به پناهجویان اجازه دهد وارد شوند و درخواست ارائه کنند. اما مأموران مهاجرت در مرز جنوبی آمریکا ماههاست که دست به اقدام های مشکوک از نظر حقوقی زدهاند و حق مردم برای ارائه درخواست پناهجویی را محدود کرده اند. یکی از مشاوران سیاست گذاری جامعه وکلای مهاجرتی آمریکا میگوید: هیچ تردیدی نیست که دولت به ساختن دیواری مشغول است، اما نه با آجر و سیمان بلکه با سیاست محدود کننده. در نتیجه صدها و شاید هزاران پناهجو مدتهای طولانی در انتظار سرپناه و خدمات اولیه در مرز مکزیک ماندهاند. بعضی از کسانی که رد شدهاند به جستجوی جایگزین های خطرناک برآمدهاند. گفته میشود که این انتظار بعضیها را وادار کرده تا در جستجوی ورود غیرقانونی به امریکا با کمک قاچاقچیان یا به تنهایی از طریق مسیرهای خطرناک بیابانی برآیند. گرچه بعضی از اشخاص در به اصطلاح کاروان مهاجران در جستجوی امکانات اقتصادی هستند، شماری دیگر از خشونت باندها، خشونت جنسیتی، سرکوب یا ناآرامی سیاسی می گریزند. این عوامل به طور روز افزونی مردم را در آمریکای مرکزی و مکزیک وادار می کند تا از خانه هایشان فرار کنند.

آمریکا: برای کسانی که از خشونت فرار کردهاند امکان پناهندگی فراهم کنید

دیدهبان حقوق بشر ـ هر گونه سیاست ایالات متحده که منجر به بازگرداندن مردم فراری از خشونت در آمریکای مرکزی به سوی آزار و اذیت و یا شکنجه شود، نقض تعهدات آمریکا به حساب میآید. انتظار میرود که رئیس جمهور دونالد ترامپ در تاریخ ۳۰ اکتبر دستورالعملی را دربارهی استفاده از از روشهای مختلفی برای جلوگیری دسترسی افراد فراری از خشونت به پناهندگی در ایالات متحده اعلام کند. خشونتهای شدید در ارتباط با جرائم سازمان یافته و در برخی موارد سوء رفتارهای نیروهای امنیتی مشکل عمده ای در سراسر مثلث شمالی آمریکای مرکزی (هندوراس، گواتمالا و السالوادور) محسوب میشود. خشونت و تهدید اغلب هدفمند باعث افزایش شمار کسانی در این کشورها شده که در جستجوی پناهندگی در منطقه و سراسر جهان هستند. بسیاری از افراد آمریکای مرکزی را در جستجوی مکانی امن ترک میکنند

ایران:

فقر در ایران؛ افزایش احتمالشورشمردم و لزوم تغییر الگوی قدرت

دویچه وله ـ با وجود گذشت قریب به ۴۰ سال از انقلاب بهمن ۵۷ و وعدههای رهبران حکومت و رؤسای دولتهای مختلف جمهوری اسلامی مبنی بر ایجاد رفاه عمومی، جامعه ایران کماکان و بیش از پیش دست به گریبان فقر و عمیقتر شدن روزافزون شکافهای طبقاتی است. همین معضل موضوع نشستی در روز یکشنبه ۲۸ اکتبر در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور کارشناسان این حوزه بود. سخنرانان این نشست که زیر عنواندام فقر؛ در جستوجوی راه رهاییبرگزار شد، سعید مدنی، سارا شریعتی، یاسر باقری، احمد میدری و رضا امیدی بودند. فقر مهمترین عامل و ریشه آسیبهای اجتماعی عنوان میشود. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، ۲۳ مردادماه سال جاری (۱۳۹۷) با استناد به آمار رسمی، گفته بود که یک سوم مردم ایران زیر خطر فقر و یک دهم آنان در زیرخط فقر مطلقزندگی میکنند. ۵۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر است ؛ معاون وزارت کار: حدود یکسوم ایرانیها زیر خط فقر هستند ــنظامیان و بانکداران بزرگترین عامل گسترش فقر در جهاناند

* تورم ثروتمندان، متورمتر از تورم کمدرآمدها

* وزیر بهداشت: حدود پنج و نیم میلیون نفر فاقد بیمه هستند

دفاع از حقوق بشر

عربستان سعودی: دولت در پی قتل روزنامه نگار و دستگیری گستردهی مدافعان حقوق زنان باید برای سرکوب مخالفت پاسخگو شود

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و بیش از ۱۶۰ گروه و سازمان حقوق بشری بینالمللی و منطقهای با انتشار بیانیهای مشروح خطاب به جامعهی بینالمللی از جمله سازمان ملل، نهادهای چندجانبه و منطقهای و نیز دولتهای دموکراتیک متعهد به آزادی بیان، اعلام کردند: «قتل [جمال احمد خاشقجی] به همراه دستگیریهای گستردهی مدافعان حقوق بشر از جمله روزنامهنگاران، پژوهشگران و فعالان حقوق زن؛ سرکوب داخلی؛ صدور حکم اعدام برای معترضان؛ و نتیجهگیریهای گزارش گروه «کارشناسان برجستهی سازمان ملل» دربارهی ارتکاب جنایتهای بین المللی به دست ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی در یمن، همگی کارنامهی عربستان سعودی در نقض فاحش و نظاممند حقوق بشر را به نمایش میگذارند. بنابراین، سازمانهای ما از مجمع عمومی سازمان ملل نیز میخواهند بر اساس پاراگراف ۸ قطعنامهی مجمع عمومی شماره ۶۰/۲۵۱ عضویت عربستان سعودی را در شورای حقوق بشر معلق کنددیدهبان حقوق بشر نیز اعلام کرد: ایالات متحده، ترکیه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر نباید تلاش عربستان سعودی برای سرپوش گذاشتن بر قتل جمال خاشقجی را بپذیرند. بیانیه عربستان سعودی در خصوص مرگ خاشقجی به نظر می رسد برای کنار گذاشتن شاهزاده محمد بن سلمان از بررسی های آینده و ارائه پاسخگویی کامل در خصوص قتل خاشقچی طراحی شده باشد. کشورهایی که به این موضوع اهمیت می دهند باید خواستار ایجاد تحقیقات سازمان ملل شوند تا به طور مستقل نقش عربستان سعودی را در قتل خاشقجی مشخص کند و دولتمردانی را که مسئول اجازه و اجرا در این پرونده هستند مشخص کند.

* عفو بین الملل از یوونتوس و آ ث میلان خواست بازی خود در در ریاض را لغو کنند ؛

* کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: تحقیقات مستقل درباه قتل جمال خاشقجی صورت گیرد؛

* اسپانیا فروش اسلحه به عربستان را متوقف نمیکند

* کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواهان توقف اعدام قریبالوقوع شش فعال نوجوان بهار عربی در عربستان

سودان: انتشار گزارش مشترک درباره سرکوب وکلای حقوق بشری

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ  بر اساس گزارش مشترک برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و مرکز مطالعات عدالت و صلح آفریقا که انواع مختلف نقض حقوق وکلای حقوق بشری و دلایل آن را مورد تهدید قرار داده است، از آغاز ۲۰۱۸ تاکنون، بیش از بیست و کیل حقوق بشری قربانی بازداشتهای خودسرانه  در سودان شدهاند. این گزارش نشان می دهد که قدرت مطلق و مصونیت سازمان امنیت و اطلاعات کشور چگونه به ماموران آن اجازه میدهد که خودسرانه وکلای حقوق بشری را دستگیر و گذرنامه آنها را توقیف کنند و برای ترساندن آنها و موکلان ایشان به دفاتر وکلا حمله کنند. در نبود راه حل های موثر حقوقی و نظارت قوه قضاییه، موارد نقض حقوق وکلای حقوق بشری بدون مجازات باقی می ماند.

برزیل: نامه سرگشاده به سازمان ملل و سازمان کشورهای قاره آمریکا درباره محکومیت خشونت در مبارزات انتخاباتی

روسیه: جایزه ساخاروف ۲۰۱۸ به اولگ سنتسوف  فیلم ساز زندانی اهدا شد

نشست جهانی مدافعان حقوق بشر ۲۰۱۸

ایران: جایزه انجمن قلم سوئد برای نسرین ستوده

دویچه وله ـ جایزه کورت توخولسکی، جایزه ویژه انجمن قلم سوئد (PEN) برای سال ۲۰۱۸ به نسرین ستوده اهدا میشود. هیأت ژوری این جایزه گفته است: «نسرین ستوده با احساسی عدالتخواهانه مبارزه خود را برای دفاع از نویسندگان، روزنامهنگاران و زنان فعال اجتماعی در ایران ادامه میدهدنسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر از خردادماه امسال در زندان به سر میبرد.

* دانمارک ایران را بهتلاش برای تروردر خاک این کشور متهم کرد

زنان

امریکا: کاندیداهای زن مرزها را در هم می شکنند به جز در زمینه گردآوری کمک مالی

نیویورک تایمزـ  زنان در انتخابات میان دوره ای بسیاری از مرزها را در هم شکسته اند: شمار زنانی که نامزد انتخابات در کنگره هستند و شمار زنانی که در رقابتهای مقدماتی پیروز شده اند، از جمله زنان رنگین پوست، رکوردها را شکسته است. زنان همچنین به تازگی در اهدای کمک مالی نیز اغلب با کمک به نامزدهای زن ویژگی خود را به نمایش میگذارند. کمک مالی زنان به مردان جمهوریخواه در پی انتخاب رئیس جمهوری ترامپ به شدت کاهش یافته است. اما از سوی دیگر کمک مالی زنان به زنان دموکرات به شدت افزایش یافته است. اما زنانی که قصد دارند انتخاب شوند هنوز در زمینه گردآوری کمک مالی به میزان برابر با مردان دچار مشکل هستند، به ویژه اگر جمهوریخواه باشند یا در نقاطی که حزب مخالف وضعیت بسیار خوبی دارد نامزد انتخابات باشند. بسیاری از زنان دموکرات در انتخابات امسال در چنین وضعی قرار دارند.

روسیه: بی توجهی به خشونت خانگی زنان را در معرض خطر قرار داده است
دیدهبان حقوق بشر ـ این سازمان در گزارشی اعلام کرد: دولتمردان روسیه اغلب در محافظت از زنان در برابر خشونت خانگی قصور ورزیدهاند. شکافهای جدی در قوانین روسیه، فقدان دستورات محافظتی و واکنش ناکافی پلیس و دستگاه قضایی، زنانی را که حتا با خشونت فیزیکی شدید روبرو بودهاند بدون حمایت رها کرده است. در گزارش «من میتوانم تو را بکشم و هیچکس نمیتواند جلوی من را بگیرد: واکنش ضعیف دولتی به خشونت خانگی»، موانعی که بازماندگان در زمینه گزارش دادن سوء رفتار و کمک گرفتن با آن روبرو هستند، با جزئیات بیان شده است: آزارهای اجتماعی، عدم آگاهی و عدم اعتماد به پلیس، سر باز زدن پلیس از ثبت یا تحقیق دربارهی گزارش زنان در مورد خشونت خانگی و به جای آن هدایت قربانیان به سمت فرآیند به ظاهر ناعادلانه و به شدت ناگوار پیگرد خصوصی که در آن قربانیان باید همه شواهد ضروری را گرد آورند و هزینه دادرسی را پرداخت کنند، موانع رویاروی بازماندگان در یافتن پناهگاه اضطراری.

کولونتای: عشق و اخلاق نو

رادیو زمانه ـ تصور حقمالکیت تقسیم ناپذیریکی از زوجین بر دیگری موردی دیگر است که ازدواج قانونی را مسموم می سازد. و در این جا واقعاً امر محالی قابل ملاحظه است: دو انسان که روح شان تا حدی نازل مجذوب هم می گردد،موظفبه انطباق خود با یکدیگر با تمام جوانبمنِخویش می گردند. مالکیت تقسیم ناپذیر منجر به یک معاشرت لاینقطع می شود که برای هر دو طرف زجرآور است. آن ها نه قادر می گردند زمان لازم را به خود اختصاص دهند و نه آن که از ارادۀ فردی برخوردار باشند و غالباً تحت فشار وابستگی مادی نه حتیکنج دِنج خویشرا بیابند که از همسر به دور باشد. وانگهی معاشرت لاینقطع زوجین با یکدیگر،حق مالکیتیکی بر دیگری حتی قادرست عشق آتشین شان را به بی تفاوتی مبدل سازد.

آمریکا: زنان و انتخابات میاندورهای

چرا فمینیسم نولیبرال اصلا فمینیسم نیست؟

۱۰ مثال مهم از نابرابری جنسیتی که امروزه اتفاق میافتد

آلمان: سهمیه زنان در جشنواره فیلم مستند لایپزیگ: یک تجربه موفق

ایران:

* فدراسیون جهانی فوتبال بر ایران فشار آورده که در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیمای ژاپن زنان ایرانی هم وارد ورزشگاه شوند

* افزایش ۲۵ درصدی بیکاری زنان در فاصله سالهای ۹۰ تا ۹۶

* نقش ۹۰ درصدی زنان در مشاغل خانگی و سهم ناچیز آنها از این درآمدزایی

* مصائب زنان در مشاغل خانگی

فرهنگ

ایران: به احترام ۵۰ سالگی شازده احتجابِ هوشنگ گلشیری

اندیشه

جنایات و مکافات: چرا اعدام سبب کاهش جرم نمیشود؟

در دفاع از ساحتِ اقلیت

ایران:

نگرانی از ارتباط کانال تلویزیونی ایرانی مستقر در لندن با عربستان سعودی

گاردین ـ سرمایهگذار اصلیایران اینترنشنالوابسته شرکتی است که رئیس آن ارتباط نزدیکی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دارد. سرمایهگذاری اصلی به صورت مخفیانه و از طریق یک تاجر سعودی و شرکتی صورت گرفته که ارتباطات نزدیک با محمد به سلمان دارد. منبعی آگاه این موضوع را بهگاردیناطلاع داده و اینروزنامه میتواند آن را فاش کند. این افشاگری احتمالا موجب ایجاد نگرانی درمورد استقلال رسانههای بینالمللی میشود. این منبع گفته است محمد بن سلمان که احتمالا دستور قتل خاشقجی را داده است، پشت سر تلویزیونایران اینترنشنالاست. تلویزیونایران اینترنشنالبه طور ناگهانی در لندن ظهور کرد و گفته میشد بیش از صد نفر از کارکنان آن شبکه، حقوقی دو برابر آنچه در دیگر رسانهها پرداخت میشود، دریافت میکنند. با این حال، تخمین دقیق درباره منابع مالی آن شبکه کار دشواری است. اکنون لندن به مقر تلویزیونهای فارسیزبان تبدیل شده است ازمن و توتابی بی سی فارسیوایران اینترنشنال“. این منبع ادعا کرده کهسعود القحطانیکه گفته میشود در ارتباط با مرگ خاشقجی بوده در حمایت مالی از تلویزیون ایران اینترنشنال دخالت داشته است. این منبع افزوده است: ”محمد بن سلمان با پول خود میخواهد با استفاده از رسانهها جهان را تغییر دهد. این پول از دربار سعودی میآید. “پژوهشگر تاریخ مدرن ایران در دانشگاه آکسفورد اسکندر صادقی بروجردی گفت: ایران اینترنشنالبخشی از برنامه عربستان سعودی برای رویکرد تهاجمیتر علیه ایران است؛ رویکردی که در راستای خواسته ترامپ است بن سلمان؛ حامی مالی شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال

توهین به مقدسات در ایران و جهان

یورو نیوز ـ در برخی از کشورها با وجود مجرمانه انگاشته شدن این رفتار، فرد متهم مجازات نمیشود، اما در برخی دیگر از جمله ایران، افغانستان، پاکستان، سومالی، نیجریه، عربستان سعودی، یمن، موریتانی و بروئنی توهین به مقدسات و یا کفرگویی مجازاتهای سنگین و حتی مرگ به همراه دارد.

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، بِند دِ آرک، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکههای ترکیبی اطلاعات منطقهای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام، کانون نویسندگان ایران، گاردین، گویا نیوز، نیویورک تایمز، یورو نیوز

بایگانی شمارههای گذشته