naqsh (1)

معرفی:‌ ادوارد سعید یکی از برجسته ترین چهره‏های فکری قرن بیستم به شمار می آید که تاثیر فکری او بر حوزه های متفاوت اندیشه از فلسفه و ادبیات تا علوم اجتماعی را در بر می گیرد. او را پس از نشر کتاب «شرق شناسی» بنیان گذار نظریه شرق شناسی می دانند.
«نقش روشنفکر» حاصل سخنرانی ها سعید در شبکه ی جهانی بی بی سی است که در سال ۱۹۹۲ ارائه شد که بعدا به چاپ رسید. این کتاب را حمید عضدانلود در سال ۱۳۸۳ به فارسی ترجمه کرد.
عضدانلو در مقدمه ی کتاب نوشته است: «پرسش های را که سعید در این کتاب مطرح می کند و سعی دارد تا پاسخی برای شان بیابد، از جمله پرسش های اند که در دنیای آکادمیک به «پرسش های دشوار» شهرت دارند؛ یعنی پرسش های که پاسخ قطعی و جهان شمول برای شان وجود ندارد».
ادوارد سعید وظیفه‏ی روشنفکران را حقیقت گویی به قدرت می داند. این قدرت هرچه می تواند باشد؛ از اقتدار رژیم های سرکوبگر و توتالیتر، تا قدرتی که در ورای گفتمان های مسلط و ظاهراً موجه وجود دارد. بدون تعهد به ارزش های اخلاقی و دغدغه ی کشف و بیان حقیقت و نقادی بی امان قدرت. به باور او روشنفکر نماینده ی همه ی آن مردم و همه ی آن مباحثی است که در فرآیند جریان عادی یا فراموش و رانده شده اند.
موضوعاتی که در این کتاب سعید به آن پرداخته است: «نقش روشنفکر»، «در استیصال نگه داشتن ملت و سنت ها»، «روشنفکر در تبعید: طرد شدگان و در حاشیه قرار گرفتگان»، «حرفه ها و آماتورها»، «حقیقت گویی به قدرت» و «خدایان همواره ناکام».

شناسنامه
نام کتاب: نقش روشنفکر
نویسنده: ادوارد سعید
برگردان: حمید عضدانلو
ناشر: انتشارات آرمان شهر
طرح جلد و برگ آرایی: روح الامین امینی
تایپ: کبیر احمد نشاط
چاپ اول (افغانستان): زمستان ۱۳۹۱