ایران

 

عکس: کلمه ـ مرخصی نسرین ستوده و آزادی ژیلا بنی‌یعقوب

1017171_510869398967213_651777861_n

  موارد نقض حقوق بشر

عاملان دولتی

در هفته آخر خرداد ماه سال ۱۳۹۲ در نقاط مختلف کشور ۵ نفر بازداشت شدند

در هفته‌ای که گذشت احمد عسگری روزنامه نگار، فعال دانشجویی و از دانشجویان دانشگاه تهران مرکز در روز دوم تیر ماه  بازداشت شد. علی نکویی نیز روز پنجشنبه ۳۰ خرداد هنگام خروج از محل کار، توسط چند مامور لباس شخصی مجهز به بیسیم و سلاح متوقف شده و بعد از لحظاتی به خودروی آنان منتقل و به محلی نامعلوم برده شده است. محمدرضا واحدی، آزیتا راستی، فیروز زاده و مهدی فرمانی از فعالان در شیراز هستند که در هفته‌ی اخیر بازداشت شده و خبری از آنان در دست نیست.

مادر ندا آقا سلطان در سال‌روز کشته شدن او: امیدوارم روزی قاتل بچه‌ام را به من نشان دهند!

کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر ۳۱/۳/۱۳۹۲

مادر ندا آقا سلطان در چهارمین سال‌روز کشته شدن دخترش در ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ و در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری  به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: « قرار بود دادگاه برگزار شود اما در چهار سال گذشته دادگاهی برگزار نشد. پرونده هم همچنان مفتوح است. من که دیگر نمی دانم چه بگویم. امیدوارم فقط یک روز قاتل را به من نشان بدهند و بگویند این قاتل بچه ات است.»

 رئیس دادگستری قزوین: به دلیل مسائل حقوق بشری، مجرمان در ملاءعام اعدام نمی‌شوند

رادیوزمانه ۱/۳/۱۳۹۲

جمال انصاری، رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: به دلیل سیاست‌های قوه قضائیه و مسائل بین‌المللی و حقوق بشری، اعدام مجرمان در ملاءعام تجویز نمی‌شود.

اعدام ۱۲ قاچاقچی در اصفهان

خبرگزاری فارس ۱/۴/۱۳۹۲

دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان از اعدام ۱۲ قاچاقچی کراک در اصفهان در سال گذشته خبر داد.

حکم قطع دست شش نفر در شیراز اجرا می‌شود

رادیوزمانه ۲/۴/۱۳۹۲

علی القاصی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت حکم قطع دست شش نفر در این شهر صادر شده است.

روزنامه خورشید محاکمه می‌شود

خبرگزاری ایسنا ۱/۴/۱۳۹۲

جلسه رسیدگی به پرونده نشریه‌های «جامعه پرستاری» و «خورشید» یکشنبه – ۲ تیر ماه –  در دادگاه کیفری استان تهران و با حضور هیات منصفه مطبوعات برگزار می‌شود.

اجرای حکم اعدام در ملاء عام در چهارمحال بختیاری

دادگستری چهارمحال بختیاری ۳۰/۳/۱۳۹۲

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان حکم اعدام فردی که به اتهام مشارکت در حمل و نگداری ۲۵۴۰ گرم هروئین در شعبه اول دادگاه انقلاب  شهرکرد صادر و توسط دادستان کل کشور مورد تأئید قرار گرفته بود در محل سکونت این فرد واقع در منطقه مهدیه شهرکرد به مرحله اجرا درآمد. همچنین همزمان با اجرای این حکم، احکام یک زن و دو مرد قاچاقچی دیگر که هرکدام به اتهام خرید و مشارکت در حمل و نگهداری هروئین به اعدام محکوم شده بودند، پس از تأئید از سوی دادستانی کل کشور در محل زندان مرکزی شهرکرد اجرا شد.

  زندان

مرخصی نسرین ستوده و آزادی ژیلا بنی یعقوب

کلمه ۲/۴/۱۳۹۲

نسرین ستوده به مرخصی آمد و ژیلا بنی یعقوب با پایان دوره محکومیتش از زندان آزاد شد.

افشین اسانلو، از زندانیان سیاسی در ایران درگذشت

بی‌بی‌سی فارسی ۱/۴/۱۳۹۲

افشین اسانلو، از زندانیان سیاسی در ایران در پی سکته قلبی در زندان درگذشته است.

بی خبری از وضعیت پژمان ظفرمند پس از بازداشت مجدد

جرس ۳۱/۳/۱۳۹۲

پژمان ظفرمند ۲۶ خرداد ماه سال جاری در محل کار خود توسط افراد ناشناس بازداشت و به نقطه نا معلومی منتقل شده است.

توضیحات مدیرکل زندان‌های استان تهران درباره فوت افشین اسانلو

خبرگزاری ایسنا ۱/۴/۱۳۹۲

مدیرکل زندان‌های استان تهران با تایید خبر فوت افشین اسانلو به دلیل سکته قلبی گفت: وی در بیمارستان شهید رجایی کرج فوت کرده است.

رئیس قوه قضاییه دستور‌العمل ساماندهی زندانیان را ابلاغ کرد

روزنامه قانون ۲/۴/۱۳۹۲

بر اساس دستور جدید رئیس دستگاه قضایی ورود به زندان از این پس سخت خواهد شد. در دستورالعمل ابلاغ شده ۲۹ بند وجود دارد که پیرو آن ورود آسان افراد به زندان از این پس به سختی انجام خواهد شد.

دختران میرحسین و رهنورد از شنیدن صدای پدر و مادر خود نیز محرومند

کلمه ۲/۴/۱۳۹۲

با وجود شرایط تغییر یافته در عرصه سیاسی کشور، مقطع خاص انتخابات که همواره با آزادی نسبی فضای سیاسی همراه بوده و مجموعه عوامل دیگری که برای بسیاری از ناظران توقع گشایش نسبی در امور را ایجاد کرده است، تغییری در وضعیت میرحسین و رهنورد ایجاد نشده و وضعیت بی خبری که در ماه‌های گذشته هم به شکل ها و بهانه های مختلف وجود داشت تشدید شده؛ وضعیتی که فراتر از حصر باعث آزار خانواده ی آقای موسوی است.

وخامت وضع جسمی محمدرضا پورشجری

هرانا ۲/۴/۱۳۹۲

محمدرضا پورشجری (سیامک مهر) وبلاگ نویس زندانی در زندان ندامتگاه مرکزی کرج، در پی وخامت وضع جسمی به بهداری زندان منتقل شد.

  زنان

به مردانی که نگرش فرودست به زنان دارند پست کلیدی ندهید

ایسنا ۳۰/۳/۱۳۹۲

دبیر ائتلاف اسلامی زنان در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی خواستار این مساله شده که پست‌های کلیدی در اختیار مردانی که نگرش فرودست نسبت به زنان دارند قرار نگیرد.

بیانیه ولوم : ازدواج اجباری و بردگی جنسی

تغییر برای برابری ۱/۴/۱۳۹۲

شبکه بین‌المللی همبستگی‌ زنان و قوانین در جوامع مسلمان (ولوم)، عمیقا نگران تعداد رو به رشد پناهندگان زن سوری است که تحت عنوان استراتژی حفظ بقا برای خانواده‌های مستأصل یا راه فرار از زندگی‌ فقیرانه در اردوگاه‌های پناهندگی، برای ازدواج فروخته میشوند. ازدواج اجباری یک شکل از بردگی جنسی است که محدودیت استقلال زن، آزادی حرکت او و قدرت تصمیم گیری درباره فعالیت جنسی‌ اش را به دنبال دارد.

  حامیان و فعالان

شیرین عبادی: رفع حصر باید اولویت روحانی باشد

جرس ۳۱/۳/۱۳۹۲

شیرین عبادی معتقد است که اگر حسن روحانی با قاطعیت بتواند از اختیارات خود که در قانون اساسی برای رئیس جمهور در نظر گرفته شده است استفاده کند، وضعیت حقوق بشر در ایران رو به بهبود خواهد رفت.

شکایت مصطفی عبدی علیه قاضی صلواتی

مجذوبان نور ۳۱/۳/۱۳۹۲

مصطفی عبدی از فعالان حقوق دراویش نسبت به تخلفات قاضی صلواتی در جریان رسیدگی به پرونده و صدور حکم سه سال حبس برای خود به دادگاه انتظامی قضات شکایت کرد.

دو درخواست فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران از روحانی

خبرنگاران ایران ۱/۴/۱۳۹۲

 فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران در نامه‌ای به حسن روحانی ضمن استقبال از وعده وی برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران خواستار پیگیری وضعیت روزنامه نگاران زندانی شده است.

دستگاه قضایی مسئول جان باختن هدی صابر و افشین اسانلو است

جرس ۳/۴/۱۳۹۲

۴۴ زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در پیام تسلیتی به مناسب درگذشت افشین اسانلو نوشته اند”ما ضمن اعتراض به رویه های غیر مسئولانه دستگاه قضایی در قبال زندانیان سیاسی وفعالان صنفی سندیکایی این مصیبت را به خانواده مرحوم افشین اسانلو تسلیت عرض کرده  و برای آنها از درگاه ایزدی صبر و اجز و برای آن مرحوم رحمت و مغفرت مسئلت داریم”.

  موارد پنهان نقض حقوق بشر

انتشار گزارش آمریکا درباره قاچاق انسان در ایران و افغانستان

بی‌بی‌سی فارسی ۳۱/۳/۱۳۹۲

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره قاچاق انسان، ایران را در پایین‌ترین سطح طبق‌بندی از نظر مبارزه با قاچاق جنسی و کار اجباری قرار داده و دولت این کشور را به عدم رعایت حداقل استانداردها متهم کرده است. این گزارش می‌گوید دولت افغانستان گام‌هایی در تدوین قانون برداشته است.

فیلتر در دنیای مجازی شبیه اعدام در دنیای واقعی است

خبرگزاری فارس ۳۱/۳/۱۳۹۲

معاون فرهنگی-مطبوعاتی اداره کل ارشاد استان تهران گفت: “ما باید بتوانیم نظام جدیدی طراحی کنیم که افراد نسبت به جرم خود متنبه شوند، فیلتر در فضای مجازی شبیه اعدام در فضای حقیقی است باید به‌گونه‌ای عمل شود که هرکسی متناسب با جرم خود مجازات شود. آیا حذف رسانه‌ها، پورتال‌ها و بنگاه‌های اقتصادی اینترنتی بدون توجه به اینکه شاید یک جوان تمام توان و دارایی خود را برای ایجاد یک سایت به عنوان یک منبع درآمد هزینه کرده باشد کار درستی است؟”

ایران بین ۱۰ کشور تخریب‌کننده محیط‌ زیست

روزنامه اعتماد ۲/۴/۱۳۹۲

محیط‌ زیست و تمام مسائل و متعلقاتش، این هشت سال، بیش از هر هشت سال و دولت دیگری، درگیر سیاسی‌کاری دولتمردان بود. از دریاچه ارومیه و اکتشافات پارک ملی کویر گرفته تا آلودگی هوا، همه‌وهمه قربانی سیاسی‌کاری‌هایی شد که با نظرات غیرکارشناسی مسئولان و افراد در رأس سازمان حفاظت محیط ‌زیست همراه بود.

  فرهنگ

ثبت کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی یونسکو
دویچه‌وله ۲/۴/۱۳۹۲

سازمان فرهنگی یونسکو کاخ گلستان در تهران را در فهرست میراث فرهنگ جهانی خود قرار داد. این کاخ مجموعه‌ای از بناهایی است که در دوران‌های مختلف ساخته شده‌اند. از کاخ گلستان در حال حاضر به عنوان موزه استفاده می‌شود.

جواد بدیع زاده، از محراب تا مضراب
امسال یکصد و ده سال از تولد مردی می گذرد که یکی از آغازگران راه تجدد در موسیقی ایران است. جواد بدیع‌زاده خواننده و آهنگساز قدیمی را پدر موسیقی پاپ می‌دانند. هنرمندی که فرهنگ عامه و مسائل روزمره زندگی را وارد ترانه کرد.

معمار استادیوم آزادی درگذشت

خبرگزاری مهر ۱/۳/۱۳۹۲

عبدالعزیز فرمانفرمائیان، معمار معاصر ایرانی، استاد دانشگاه تهران و از بنیان گذاران نظام مهندسی جدید در ایران فرزند عبدالحسین میرزا فرمانفرما از متموّلان طراز اول ایران و عزت‌الدوله دختر مظفرالدین شاه قاجار بود که مهمترین بناهای ایران از جمله استادیوم آزادی، فرودگاه مهرآباد و … را طراحی کرده است او روز جمعه ۳۱ خردادماه در اسپانیا در گذشت.

  سیاست

«سه بار» تلاش ناکام احمدی‌نژاد برای تایید صلاحیت مشایی

رادیو فردا ۳۱/۳/۱۳۹۲

عبدالله حاج‌صادقی، جانشین نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه، می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد سه بار از رهبر جمهوری اسلامی درخواست کرد که حکم به تایید صلاحیت اسفندیار رحیم‌ مشایی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بدهد، اما درخواست‌های او مورد قبول واقع نشد.

توضیحات آملی‌لاریجانی درباره احضار احمدی‌نژاد به دادگاه کیفری

خبرگزاری ایسنا ۲/۴/۱۳۹۲

رییس قوه قضاییه درباره احضار رییس‌جمهور به دادگاه کیفری استان تهران، گفت: “پرونده مربوط به الان نیست، بلکه از سال ۸۸ به بعد این مساله مطرح بوده، سیر طولانی پیدا کرده و به لحاظ صلاحیت در دیوان عالی کشور رفته و به اینجا رسیده است”.

  آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر

در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

نسخه پی‌دی‌اف را می‌توانید از پیوست دریافت کنید

پیوست‌ها: