jald

سیاستنامه۱۶- ۱۷
رهنمودهای اتحادیه‏ی اروپا در باره حقوق بشر
و حقوق بین‏المللی بشردوستانه
زیر نظر: گیسو جهانگیری و خلیل رستمخانی
ترجمه: خلیل رستمخانی
طراحی جلد: روحالامین امینی
برگ آرایی: کبیر احمد نشاط
عکس روی جلد: مهشید راستی
چاپ اول: تابستان ۱۳۹۲
انتشارات آرمان شهر
شمارهگان: ۱۰۰۰

پیشگفتار
ده سال پیش زمانی که اتحادیه‏ی اروپا سیاست مشترک خارجی و امنیتی خود را به اجرا گذاشت، حقوق بشر را در مرکز این سیاست قرار داد. این موضوع از این اعتقاد ما سرچشمه می‌گرفت که احترام به حاکمیت قانون و ترویج آن و نیز حقوق اساسی به آزادی ها نه تنها تعریف از اتحادیه‏ی اروپا را به دست می‌دهد بلکه به نفع ما نیز است. استراتژی امنیتی اروپا که در سال ۲۰۰۳ تصویب شد و در سال گذشته مورد بازنگری قرار گرفت، به روشنی می‌گوید: «گسترش حکومت داری خوب، پشتیبانی از اصلاحات اجتماعی و سیاسی، مبارزه با فساد و سوءاستفاده از قدرت، برقراری حاکمیت قانون در حمایت از حقوق بشر بهترین راه‌های تقویت نظم بین‌المللی هستند.»
یک سری رهنمودها درباره موضوع‌های مورد اهمیت برای اتحادیه‏ی اروپا بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست حقوق بشری ما را تشکیل می‌دهد. این رهنمودها ابزاری عملی برای کمک به نمایندگی‏های اتحادیه‏ی اروپا در محل برای پیشبرد بهتر سیاست ما به شمار می‌روند. اولین بخش از رهنمودها درباره مجازات اعدام در سال ۱۹۹۸ تدوین شد. شش بخش دیگر در پی آن آمد که به مسایل زیر توجه دارند: شکنجه، گفت‌وگو با کشورهای دیگر، کودکان در معرض درگیری مسلحانه، مدافعان حقوق بشر، حقوق کودک و خشونت علیه زنان.
پنج بخش اول چهار سال پیش در یک بروشور منتشر شدند. در این ویرایش تازه رهنمودهایی که پس از آن تصویب شده‌اند اضافه شده است. برای تدارک انتشار این کتابچه ، تمام رهنمودهای پیشین مورد بازنگری و بازنویسی که قرار گرفته‌اند تا تغییرها در اتحادیه‏ی اروپا و در محیط بیرونی پس از سال ۲۰۰۵ را بازتاب ‌دهند.
در ویرایش حاضر یک نوآوری انجام شده است: برای اولین بار، ما رهنمودهایی را که کارشناسان حقوقی کشورهای عضو در سال ۲۰۰۵ درباره حقوق بین‌المللی بشردوستانه تدوین کرده‌اند افزوده‌ایم. رهنمودها درباره حقوق بین‌المللی بشردوستانه با توجه به رشد شدید عملیات و مأموریت‌هایی که براساس سیاست امنیتی و دفاعی اروپا انجام می‌شوند از اهمیت رو به رشدی برخوردار هستند.
خاویر سولانا، دبیرکل/ نماینده عالی سیاست مشترک خارجی و امنیتی