A+ A-

بایگانی ماهیانه December 2012

گفتگوی ۹۸: خشونت علیه زنان، یک امر سیاسی است

نود و هشتمین جلسه گفتگوی بنیاد آرمان شهر به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان و توزیع کتاب “عدالت برای زنان در جنگ و صلح” روز ۵ شنبه ۱۵ نومبر ۲۰۱۲ در کابل برگزار شد.

Thursday، 6 December، 2012

گفتگوی ۹۷؛ گرامی داشت روز جهانی فلسفه

نود و هفتمین جلسه گفتگو، پلی میان نخبگان و شهروندان بنیاد آرمان شهر، با عنوان «نقش ما در اندیشه جهان/ امروز چه می گوییم؟» به مناسبت روز جهانی فلسفه ـ سومین پنج شنبه ماه نومبر ـ در روز چهارشنبه ۲۴ عقرب ۱۳۹۱ خورشیدی در شهر هرات برگزار شد.

Thursday، 6 December، 2012

سیاست‌نامه ۱۰ -۱۱: فدرالیسم و دمکراسی

یکی از عمده ترین مباحثی که در کشورهای چند قومیتی مانند افغانستان وجود دارد، نوع نظام سیاسی حاکم از منظر متمرکز یا فدرالیسم است. در سیاست نامه حاضر «فدرالیسم و دموکراسی» (سیاست نامه ۱۱- ۱۰) که در دو بخش تهیه شده است کوشش شده تا به این موضوع که دغدغه بسیاری است پرداخته شود.

Thursday، 6 December، 2012

فرهنگ‌نامه عدالت در گذار؛ الف تا ی

«فرهنگنامه عدالتِ درگذار ـ الف تا ی» اولین اثر در زمینه مرجع واژگان عدالت و حقوق بشری ست که در گستره ی زبان پارسی منتشر شده است. . این فرهنگ نامه ـ در تعداد واژگان و وسعت توضیحات ـ پهنه گسترده ای را در برمی گیرد. این گستردگی یکی از دلایلی است که ما را به عنوان «فرهنگ نامه» رهنمون کرد.

Thursday، 6 December، 2012

سیاست نامه ۶ -۷: صلاحیت قضایی جهانی؛ راه‌کارهایی برای پیگرد ناقضان حقوق بشر

صلاحیت قضایی جهانی، یکی از راه کارهای جامعه بنی المللی برای پیگرد ناقضان حقوق بشر است. در فصل نامه پیش رو مقاله ای از خلیل رستم خانی امده که به تفضیل صلاحیت قضایی جهانی را توضیح می دهد و خلاصه ای از آن به انگلیسی در بخش پایانی مجموعه نیز ارایه شده است.

Thursday، 6 December، 2012

سیاست‌نامه ۴ – ۵: نقش آموزش و پرورش در تبعیض و مشارکت سیاسی زنان

زنان چگونه می توانند به موقعیت برابر و حقوق برابر با مردان دست یابند؟ آیا مشارکت سیاسی زنان شاه کلید مباره زنان برای ارتقای موقعیت زنان و کسب حقوق برابر است؟ در این کتاب سعی شده است به این سئوالات پرداخته شود.

Thursday، 6 December، 2012

سیاست‌نامه ۳: ناتو، استثنا بر دمکراسی و افول امپراتوری‌ها

فصل نامه پیش رو مجموعه مقالاتی با رویکرد حقوق بشری نسبت به عملکرد سازمان ناتو و سیاست امریکا در جهان را در بر دارد. امروزه استفاده از نیروی نظامی ناتو برای ایجاد نظامهای دموکراتیک در کشورهای استبداد زده شبهه های بسیاری را در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

Thursday، 6 December، 2012

گفت‌وگوی ۹۲: عدالت و حق: ده سال تجربه، راهی برای آینده

عدالت و حق: ده سال تجربه، راهی برای آینده

Thursday، 6 December، 2012

سیاست‌نامه ۱ – ۲: نقض حقوق بشر و سیاست آمریکا

اولین شماره از این فصل نامه نگاهی دقیق و ژرف به مسأله ی نقض حقوق بشر از رهگذر سیاست گذاری‏های ایالات متحده امریکا در دوران زمام داری جورج بوش دارد. .

Thursday، 6 December، 2012

گفتگوی ۸۷: از پری هنر تا دیو جنگ زدگی

سخنران ها: استاد عالم فرهاد (رییس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل)، آقای جاوید فرهاد (شاعر و پژوهشگر)، استاد اسلم جوادی (رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کاتب)

Thursday، 6 December، 2012