A+ A-

بایگانی ماهیانه January 2016

هفت‌روزنامه حقوق بشری زنان – شماره ۱۲۹

هفت‌روزنامه حقوق بشری زنان – شماره ۱۲۹

Tuesday، 19 January، 2016

مرگ زنی به دست اراذل و اوباش و نظام قضایی معیوب افغانستان

ساعات پایانی پر از رنج فرخنده ملک‌زاده، دانش‌آموخته‌ی ۲۸ ساله‌ی علوم اسلامی که متهم به سوزاندن قرآن در مکان مذهبی مسلمانان شده بود، افغان‌ها را در سراسر این کشور در بهت فرو برد. دلیلش آن بود که بسیاری از قاتلان او از یکدیگر در وقت ضرب‌وشتم فرخنده فیلم گرفته بودند و کلیپ‌هایی از جسم متلاشی‌شده‌ی او را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند. صدها نفر دیگر درحال تماشا بودند و تلفن‌های خود را بالا گرفته بودند تا بخشی از این خشونت را ثبت کنند، اما هیچ حرکتی برای مداخله انجام ندادند. کسانی که به تماشا ایستاده بودند، شامل چندین افسر پولیس نیز می‌شدند.

Tuesday، 19 January، 2016

ختم جنگ، اما نه به هر قیمتی

پاکستان خواستار کنترول روابط هند با افغانستان است، مخالفت پاکستان با کنسولگری‌های هند در ولایات افغانستان یکی از مظاهر این خواسته است، که این تخلف آشکار در برابر استقلال افغانستان است. رییس‌جمهور غنی به گونه آشکار روشن کرده که چنین دخالت هرگز قابل قبول نیست. او به‌طور مکرر گفته است که استقلال و قانون اساسی افغانستان قابل مذاکره نیست و «صلح مساوی با قانون اساسی نمی‌باشد.» غنی هم‌چنان به افغان‌ها اطمینان داده است که دو فصل نخست قانون اساسی که در باره ساختار حکومت، حقوق اساسی اتباع و وجایب دولت می‌باشد، قابل مذاکره نمی‌باشد. تساوی حقوق زنان، آزادی بیان، مصونیت زندگی انسان‌ها، حق تشکیل احزاب و نهادها و حق تحصیل در میان ارزش‌هایی‌اند که طالبان در زمان حکم روایی‌شان در دهه ۱۹۹۰ به آن‌ها باور نداشت و رفتار کنونی‌شان نیز عدم باور به آن‌ها را نشان می‌دهد.

Tuesday، 19 January، 2016

شماره ۱۴۹ سال هشتم خبرنامه حقوق بشر و جامعه مدنی آرمان‌شهر‎‎‎‎‎‎‎‎‎

شماره ۱۴۹ سال هشتم خبرنامه حقوق بشر و جامعه مدنی آرمان‌شهر‎‎‎‎‎‎‎‎‎

Monday، 18 January، 2016

منابع طبیعی‌ای که قرار بود افغانستان را غنی بسازند، دستخوش حوادث اند

Sunday، 17 January، 2016

زبان و اخلاق: رابطۀ زبان و تصمیم‌‌گیری‌های اخلاقی

استا می‌گوید: «این بررسی حاکی از اینست که قضاوت‌های اخلاقی می‌تواند متاثر از این باشد که آیا زبانی که مساله اخلاقی بدان زبان عرضه شده است، زبان مادری است یا زبان بیگانه. آگاهی از این تاثیر زبان در دوراهی‌های اخلاقی، نقشی اساسی در اتخاذ تصمیم‌هایی آگاهانه‌تر خواهد داشت»

Sunday، 17 January، 2016

انبوهی اطلاعات، روزنامه هائی دستخوش تهدید

چه آینده ای برای مطبوعات مانده است؟ منبع: لموند دیپلوماتیک بنویسنده: ماری بنیلده، روزنامه نگار، نویسنده کتاب مغزها را خوب می خرند. تبلیغات و رسانه ها، انتشـارات رزون داژیـر برگردان: منوچهر مرزبانیان همانند خرس های […]

Saturday، 16 January، 2016

هفت‌روزنامه حقوق بشری بین‌المللی – شماره ۱۳۰

هفت‌روزنامه حقوق بشری بین‌المللی – شماره ۱۳۰

Thursday، 14 January، 2016

سیاست جدید جنگ و صلح در افغانستان

زمان پایان دادن به سیاست «بازی بزرگ» در افغانستان فرا رسیده است منبع: دیپلمات/تمیم عاصی +  )برگردان: حمید مهدوی (اطلاعات روز) افغانستان و منطقه شاهد یک تغییر بنیادین در متغییرها و پویایی جنگ و صلح است. […]

Thursday، 14 January، 2016

هفت‌روزنامه حقوق بشری افغانستان – شماره ۱۳۰

هفت‌روزنامه حقوق بشری افغانستان – شماره ۱۱۸

Thursday، 14 January، 2016