international

سازمان‌های حقوق بشر: اعدام فراقضایی فلسطینی ها در کرانه باختری در جریان است

811bbdcfae8506d12bca8234e85946dc

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

اسراییل/فلسطین اعدام فراقضایی فلسطینی ها؛ نامه به اتحادیه‌ی اروپا پیش از نشست شورای امور خارجی
۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن الحق در نامه مشترک سرگشاده ای به وزرای خارجه اتحادیه‌ی اروپا پیش از نشست شورای امور خارجی در ۱۶ و ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵، توجه این شورا را به مرگبارترین سال در دوران اخیر برای فلسطینیان کرانه باختری جلب کردند. بنا به گزارش الحق، ۶۴ فلسطینی فقط در اکتبر کشته شده‌اند. به گزارش هلال احمر، نیروهای اشغالگر اسراییلی در همین ماه ۸،۲۶۶ فلسطینی دیگر را زخمی کرده‌اند. ۷۶۰ تن از این عده در اثر استفاده از مهمات واقعی زخمی شده‌اند. شمار زیاد کشته ها و زخمی های فلسطینی در اثر تصمیم دولت به آسانتر کردن مقررات استفاده از سلاح آتشین و سرکوب خشن تظاهرات فلسطینیان رخ داده است. به گزارش الحق، ۲۳ فلسطینی در تظاهرات و ۳۸ فلسطینی در حمله های ادعایی به اسراییلی ها از جمله نیروهای نظامی اسراییل در ماه اکتبر کشته شده‌اند. باید تاکید کرد که نیروهای اسراییل سیاست شلیک به قصد کشت را در پیش گرفته اند که منجر به قتل فراقضایی فلسطینی ها شده است. این سیاست فلسطینیان را اغلب به عمد از زندگی و نیز از حق برائت از تقصیر و محاکمه‌ی عادلانه محروم می‌کند که نقض صریح حقوق بین‌المللی است. عفو بین‌الملل نیز روز ۳۰ اکتبر اعلام کرد:‌ ارتش اسراییل باید فوری دست به اقداماتی برای محافظت غیرنظامیان فلسطینی از حمله های شهرک نشینان اسراییلی در کرانه باختری اشغالی بزند و در مورد تمام حمله های تحقیق کند، از جمله قتل نوجوانی فلسطینی در الخلیل به دست یک غیرنظامی اسراییلی. بنا به یافته های عفو بین‌الملل، نیروهای امنیتی اسراییلی دست کم بعضی فلسطینی ها را در اعدام فراقضایی به قتل رسانده اند.

گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا درباره نقض حقوق شهروندان در ترکیه
دویچه وله ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ کمیسیون اتحادیه اروپا در گزارشی به انتقاد از شرایط سیاسی حاکم بر ترکیه پرداخته است. در این گزارش از جمله پس‌رفت ترکیه در زمینه آزادی‌های سیاسی و اجتماعی، کمبودها در عرصه آزادی عقیده و بیان و آزادی رسانه‌ها، نواقص در قوانین، محدودیت‌ها در مورد حقوق اقلیت‌ها، نادیده گرفتن حقوق اولیه و اساسی شهروندی، تهدید و ارعاب روزنامه‌نگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها   در ترکیه مورد بررسی قرار گرفته و از توقف در روند صلح با کردها ابراز تأسف شده است. به اتحادیه اروپا انتقاد می‌شود که چرا گزارش را قبل از انتخابات ترکیه منتشر نکرد.

یمن شک به استفاده ائتلاف سعودی از سلاح های خوشه ای برزیلی
۳۰ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز اعلام کرد: نیروهای زیر رهبری ائتلاف سعودی گویا از سلاح های خوشه ای که در سطح بین‌المللی ممنوع است در منطقه ای مسکونی در صعده استفاده کرده اند که دست کم چهار نفر را زخمی کرده است. مقداری از آنها هنوز منفجر نشده باقی مانده اند و در اطراف زمین های کشاورزی پراکنده هستند. عفو بین‌الملل با شماری از باشندگان محلی از جمله دو تن از قربانیان، کارکنان پزشکی درمانگر آنها، یک شاهد و فعال محلی گفت‌وگو کرده است. عکس های مواد منفجر نشده که در محل حمله باقی مانده شباهت آنها را به بمب های خوشه ای ساخت برزیل نشان می‌دهد که عربستان سعودی در گذشته مورد استفاده قرار داده بود.

سوریه در حملات هوایی اخیر «۱۲ بیمارستان» هدف قرار گرفته است

عربستان سعودی عفو بین‌الملل: میزان اعدام‌ها در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه است: در ۲۰۱۵ تا کنون ۱۵۱ نفر

آمریکا دو پلیس به قتل پسربچه شش ساله متهم شدند

اسراییل نظامیان زن ۷۲ ساله فلسطینی را به ضرب گلوله کشتند

ایران

موج دیگری از بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران

سولماز ایکدر، روزنامه‌نگار، به سه سال زندان محکوم شد

انتقال جعفرعظیم زاده فعال سندیکایی به بند عمومی زندان اوین

قرار بازداشت مدیر سایت روانگه مهاباد ‘تمدید شده است’

سپاه قزوین ‘تعدادی از مدیران گروه‌های موبایلی’ را دستگیر کرد

سپاه گیلان از بازداشت چند فعال فضای مجازی خبر داد

نرگس محمدی با وجود ناتمام ماندن روند درمان از بیمارستان به زندان بازگردانده شد

تداوم فشار بر زندانیان سیاسی در زندان مهاباد

سکته‌های زنجیره‌ای زندانیان و فعالان سیاسی در ایران

بازداشت ۱۳ نوکیش مسیحی در ورامین

بزهکاری که در نوجوانی مرتکب جرم شده بود به اعدام محکوم شد

عاملان غیردولتی

سوریه استفاده از گاز خردل» در نبردهای «داعش» و شورشیان

ایران اسیدپاشی به دو دختر جوان در آذربایجان شرقی

سومالی دست‌کم ۱۲ نفر در حمله اسلام‌گرایان کشته شدند

عدالت

نیوزیلند قطعنامه ایراددار درباره‌ی صلح اسراییل ـ فلسطین عدالت در مورد جنایت‌های جنگی را به خطر می اندازد
۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز گفت: پیش نویس قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل که نیوزیلند تهیه کرده و قصد از آن پیش بردن گفت‌وگوهای اسراییل ـ فلسطین از طریق کنار گذاشتن دادگاه بین‌المللی جزایی است، به شدت ایراد دارد. پیش نویس قطعنامه از اسراییل و فلسطین می خواهد «از رجوع… مسایل مربوط به اسراییل یا سرزمین‌های اشغالی فلسطین به دادگاه بین‌المللی جزایی بپرهیزند.» عفو بین‌الملل از نیوزیلند خواسته این بخش از قطعنامه را حذف کند و هشدار داده که خطر پیش نویس کنونی این است که معافیت از مجازات را حفظ و کوشش برای برقراری صلح پایدار را تضعیف کند.

توصیه‌های فدراسیون به چهاردهمین مجمع کشورهای عضو اساسنامه‌ی دادگاه بین المللی جزایی
۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به‌ مناسبت چهاردهمین نشست مجمع کشورهای عضو اساسنامه‌ی دادگاه بین المللی جزایی، ۲۶ـ۱۸ نوامبر ۲۰۱۵ در لاهه، موضع خود را به همراه توصیه‌هایی به کشورهای عضو ارائه می‌کند. این موضع‌گیری به مسایل اساسی مورد بحث در این نشست ـ از جمله تهدیدهای جدی علیه وظایف اساسی دادگاه بین‌المللی جزایی و عوامل اصلی دیگر در زمینه‌ی کارکرد و تأثیر دادگاه ـ می‌پردازد. مجمع کشورهای عضو امسال یک بار دیگر با پیشنهادهایی روبروست که استقلال و وظایف دادگاه را به خطر می‌اندازند. آخرین درخواست‌ها برای بحث درباره‌ی مسایل مربوط به رسیدگی دادگاه به پرونده‌ی کنیا و نیز پرونده‌ی البشیر در مجمعی سیاسی باعث نگرانی جدی نسبت به تلاش برای مداخله در رسیدگی‌های قضایی است.

سودان جنوبی نتیجه گیری اتحادیه آفریقا: جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت رخ داده است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲ نوامبر ۲۰۱۵ اتحادیه آفریقا در گزارش نهایی کمیسیون تحقیق درباره‌ی وضعیت در سودان جنوبی به این نتیجه رسیده که در پی بروز درگیری در دسامبر ۲۰۱۳، جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت رخ داده و ایجاد راه‌کار پاسخ‌گویی را توصیه کرده است. کمیسیون اتحادیه آفریقا امروز در آدیس آبابا تشکیل جلسه می‌دهد تا به بررسی راه های عملی حمایت از توافق صلح در سودان جنوبی بپردازد. در این حال، فدراسیون فراخوان خود به اتحادیه آفریقا را برای تضمین عدالت و غرامت به قربانیان فجایع به‌عنوان بخشی از فرایند صلح تکرار می‌کند.

برمه گروه‌های حقوق بشر خواهان پاسخ‌گویی وزیر کشور شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۵ نوامبر ۲۰۱۵ فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، مرکز عدالت جهانی، آلتسین برمه و چند سازمان دیگر در بیانیه ای مشترک خواهان پاسخ‌گویی ژنرال کوکو، وزیر کشور و وزیر مهاجرت و جمعیت به‌خاطر نقش او در نقض حقوق بشر، جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت شدند. شورای حقوق بشر سازمان ملل روز ۶ نوامبر به بررسی ادواری کارنامه حقوق بشر برمه می پردازد. متاسفانه، دولت برمه این ژنرال را به ریاست کمیته مسؤول فرایند بررسی ادواری عمومی منصوب کرده است. صدها سازمان جامعه‌ی مدنی با امضای فراخوانی نگرانی خود را از این موضوع و معافیت از مجازات به‌خاطر نقش او در نقض حقوق بشر ابراز کرده‌اند و از جامعه‌ی بین‌المللی خواهان برداشتن گام های مشخص برای پاسخ‌گو کردن او شده‌اند.

آلمان آرشیو اسناد نسل‌کشی حکومت نازی‌ها

اندونزی دادگاه مردمی رسیدگی به کشتارهای ۱۹۶۵ آغاز به کار کرد

کمیسیون تحقیق فلسطینی: عامل قتل عرفات را شناسایی کردیم

حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه نهمین روز حکومت نظامی در شهر سیلوان
بی بی سی جهانی ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵ شهر کردنشین سیلوان در استان دیار بکر وارد نهمین روز حکومت نظامی شد و نیروهای دولتی با شورشیان حزب کردی پ کا کا می جنگند. دولت‌مردان ساکنان شهر را از خروج از خانه هایشان منع کرده‌اند و به عملیات علیه شاخه جوانان پ کا کا مشغول هستند. به گفته مسؤولان، دست کم شش نفر کشته شده‌اند.

ترکیه وضعیت شرم آور آزادی رسانه ها
المُنیتور ۲۸ اکتبر ۲۰۱۵ چهار روز پیش از انتخابات عمومی در ترکیه، اتفاقی در استانبول افتاد که در تاریخ جهانی رسانه ها باقی خواهد ماند. گروه بزرگی از بوروکرات ها و ماموران پلیس به دفاتر رسانه های ایپک ـ مرکز دو روزنامه و دو کانال تلویزیونی ـ حمله کردند و با ضرب و جرح و دستبند زدن به شماری از مدافعان پرانرژی ساختمان، ورودی را شکستند، وارد اتاق خبر شدند و انتشار خبرها را متوقف کردند. چند ساعت بعد، چهره های طرفدار دولت سردبیران هر چهار رسانه خبری را اخراج کردند. بسیاری گمان می‌کنند که آنها به زودی این رسانه های منتقد دولت را از نو با تبلیغات طرفدار دولت به راه خواهند انداخت. سرکوب رسانه های ایپک دو روز پس از رأی همان قاضی رخ داد که در سال ۲۰۱۴ با ممنوع کردن توییتر شهرتی به دست آورد. این بار، او تصمیم گرفته که رسانه های ایپک و شرکت های دیگر متعلق به مالک آن باید به «امین» منصوب دولت تحویل شود.

بنگلادش روند وحشتناک خشونت علیه آزادی بیان
عفو بین‌الملل ۳۱ اکتبر ۲۰۱۵ حمله های خشونت بار علیه دو ناشر کتاب های نویسندگان سکولار ـ از جمله وبلاگ نگار آویجیت روی که سال گذشته کشته شد ـ و همکاران آنها امروز دلیل دلسردکننده دیگری ناشی از روند وحشتناک خشونت علیه کسانی است که از آزادی بیان در کشور استفاده می‌کنند. پژوهشگر عفو بین‌الملل در مورد بنگلادش گفت: «با توجه به روند ترسناک خشونت، ما معتقدیم که زندگی بسیاری در خطر است. ما از دولت‌مردان می خواهیم فوری برای محافظت از دیگران در این کشور علیه این خشونت ترسناک و هدف مند اقدام کنند.»

آذربایجان جامعه‌ی بین‌المللی انتخابات آشکار غیر دمکراتیک را نخواهد پذیرفت
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۶ نوامبر ۲۰۱۵ تعجبی نیست که هفته گذشته، حزب حاکم علی اف در انتخابات برنده شد. این انتخابات با ادامه فرایند ضد دمکراتیک و سرکوبگرانه به دست رژیم، تلاش شدید آن را برای کسب شناسایی بین‌المللی نشان داد. دولت‌مردان از «ناظران» به اصطلاح منفرد دعوت کردند تا خودداری سازمان‌های بین‌المللی از اعزام ناظر را جبران کنند. فدراسیون و کمیته نروژی هلسینکی از جامعه‌ی بین‌المللی خواستند یک صدا نبود آزادی های مدنی و سیاسی در آذربایجان را محکوم و از جامعه‌ی مدنی حمایت قاطع کند. با وجود تخلفاتی مثل پرکردن دروغین صندوق ها و نقایص در شمارش آرا، هیات ناظر ۲۸ نفره مجمع پارلمانی شورای اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که انتخابات «گامی در جهت انتخابات آزاد و عادلانه» بود. اما فقط ۱۶ تن از این ۲۸ نفر عضو هیات بیانیه را امضا کردند. هفت نفر از امضا سر باز زدند و سه نفر بیانیه ای در محکومیت آزاد و دمکراتیک نبودن انتخابات منتشر کردند. پنج نفر هم اصلا در رای گیری شرکت نکردند. در پی مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری در اروپا، دفتر نهادهای دمکراتیک و حقوق بشر این سازمان نیز حاضر نشد ناظر به انتخابات بفرستد. پارلمان اروپا هم تصمیم گرفت ناظری نفرستد.

کنگو رفراندم درباره‌ی قانون اساسی: نتایج تردیدبرانگیز، آزار مخالفان
۲ نوامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، نظارت حقوق بشر در کنگو و سازمان‌های عضو ائتلاف «رای مرا بشمارید» نتیجه رفراندم قانون اساسی ۲۵ اکتبر جمهوری کنگو (برازاویل) را محکوم کردند. در این رفراندم، تصویب قانون اساسی تازه و دور سوم ریاست جمهوری برای رئیس جمهوری کنونی ساسو انگوئسو در سال ۲۰۱۶ تایید شد. بنا به نتایج رسمی، ۷۲،۴۴ درصد از رای دهندگان در رفراندم شرکت کردند و ۹۲،۹۶ درصد از رای دهندگان با قانون اساسی تازه موافقت کردند. در حالی که، بر اساس مشاهده سازمان‌های ما، بیشتر کنگویی ها رای ندادند و مخالفان رای گیری را تحریم کردند. سازمان‌های ما خواهان لغو پیش نویس قانون اساسی شدند که نه مورد توافق عمومی است و نه قانونی. هدف آن حفظ مقام رئیس جمهوری برای ساسو انگوئسو است که بیش از ۳۰ سال در قدرت بوده است. سازمان‌های ما از جامعه‌ی بین‌المللی خواستند از آزاد، شفاف و فراگیر بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ اطمینان پیدا کنند.

رواندا سه دوره دیگر یعنی ۱۷ سال در قدرت برای پل کاگام؟
۵ نوامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو ائتلاف «رای مرا بشمارید» نگرانی خود را از تصویب  پیشنهادی در پارلمان رواندا در روز ۲۹ اکتبر برای بازنگری در قانون اساسی و امکان نامزدی رئیس جمهوری پل کاگام برای سومین دوره، ابراز می‌کنند. در صورت تایید این پیشنهاد در سنا و رفراندم، او می تواند در ادامه دو دوره ریاست جمهوری خود، یک دوره هفت ساله و دو دوره پنج ساله دیگر ـ در مجموع ۳۱ سال پی در پی ـ ادامه دهد. سازمان‌های ما از جامعه‌ی بین‌المللی می خواهند هرچه زودتر این تلاش برای به انحراف کشیدن حاکمیت دمکراسی را محکوم کند.

اسراییل یک ایستگاه رادیویی فلسطینی را تعطیل کرد

ایران

چرا حکومت ایران در مهار بحران‌های قومی ناتوان است

پرونده مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، (دو شاعر محکوم به زندان)؛ یک بررسی حقوق بشری

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

همکاری اقتصادی فرااقیانوسیه کابوس کنترل کامل به دست شرکت ها:‌ «بدتر از آنچه فکر می کردیم»
دیده بان اشتباهات بشر ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ تحلیل ها درباره‌ی متن نهایی همکاری اقتصادی فرااقیانوسیه (TPP) که به تازگی منتشر شده عنوان می شوند، از جمله: «بدتر از تصور»، «انکار تغییرات آب و هوایی»، «تسلیم در برابر شرکت های بزرگ کشاورزی»، «حکم مرگ اینترنت باز»، «بدترین کابوس»، «فاجعه». اما در ارزیابی از این قرارداد میان ۱۲ کشور، همه گرد یک موضوع توافق دارند: بدتر از آن است که فکر می کردیم. رئیس دیده بان تجارت جهانی «شهروند عمومی» می گوید: «پیش از افشای این مطالب، کمی درباره‌ی توافق می دانستم، اما حالا می بینیم این متن فصل به فصل بدتر از آن چیزی است که انتظار داشتیم و تقاضاهای ۵۰۰ مشاور رسمی تجاری آمریکا که نماینده منافع شرکت ها هستند به ضرر منافع عمومی ارضا شده است.» در حقیقت به اظهار «شهروند عمومی»، این توافق اصلاحات گذشته در الگوی تجاری آمریکا را بر هم زده و مقررات مشکل ساز مورد درخواست صدها مشاور رسمی شرکت های آمریکایی را با بی اطلاع نگه داشتن شهروندان برقرار کرده است. یکی از سخنگویان «عدالت جهانی هم اکنون» نیز می گوید: در مسایلی از تغییرات آب و هوا تا سلامت غذاها، از اینترنت باز تا داروها، TPP فاجعه است. رئیس «دمکراسی برای آمریکا» اضافه می کند: «حالا که متن کامل را دیده ایم، معلوم می شود که … این توافق از مزدها می کاهد، کشور را پر از واردات ناسالم غذایی می‌کند، بهای داروهای نجات بخش را بالا می برد و با کشورهایی تجارت انجام می‌شود که در آنها ممکن است همجنس گراها و مادران مجرد را سنگسار کنند.»

قطر اصلاحات تازه از کارگران مهاجر محافظت نمی کند
دیده بان حقوق بشر ۸ نوامبر ۲۰۱۵ قصور قطر از انجام اصلاحات مؤثر در نظام حمایتی «کفاله» آن صدها هزار کارگر مهاجر کم دستمزد را در خطر جدی کار اجباری و تعدی های دیگر قرار داده است. اصلاحاتی که در روز ۲۷ اکتبر اعلام شد هنوز کارگران مهاجر کم دستمزد را ملزم می‌کند برای تغییر شعل خود یا خروج از کشور از کارفرما اجازه بگیرند و این مقررات باعث می‌شود کارگران نتوانند از کارفرمایان ستمگر خلاص شوند. سوءرفتار با کارگران مهاجر در قطر پس از انتخاب آن به‌عنوان میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ موضوع انتقادهای بین‌المللی بوده است. اصلاحات در نظام «کفاله» که یک سال بعد به اجرا در می آید، هنوز از تعهدات اساسی که قطر در مه ۲۰۱۴ اعلام کرد کمتر است.

استرالیا شورش در بازداشتگاه پناهجویان جزیره کریسمس در پی مرگ یک ایرانی

دیده‌بان حقوق بشر خواستار حفظ امنیت و شأن پناهجویان شد

دریای اژه بار دیگر از میان پناهجویان چندین قربانی گرفت

ترور و پناهجویی

ایران

اعتراضات‌ در شهرهای ترک‌نشین ایران علیه نژادپرستی

کارگران ایرانی در ژاپن

دفاع از حقوق بشر

عربستان سعودی پیروزی واقعی در سازمان ملل
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ مقاله عبدالکریم لاهیجی رئیس فدراسیون در روزنامه لوموند، ۶ نوامبر ۲۰۱۵: عربستان سعودی با کسب پیروزی مهمی در شورای حقوق بشر سازمان ملل خود را در کانونِ سیاست‌های چندجانبه قرار داده است. این کشور روز ۲ اکتبر ۲۰۱۵ از انجامِ تحقیق بین‌المللی درباره‌ی عملکردِ این کشور در حمله‌های هوایی به یمن جلوگیری کرد. عربستان سعودی هم از فقدانِ حمایت از پیش‌نویس قطعنامه‌ی پیشنهادی هلند کسب اطمینان کرد و هم از دست‌یابی به تصویبِ متن جایگزین آن (که گروه کشورهای عرب… از طریق دیپلمات‌های قلم‌به‌دستِ سعودی نوشته بودند.) ایالات متحد آمریکا، فرانسه و بریتانیا در پشت پرده به عربستان سعودی برای به خاک سپردنِ ابتکار هلند کمک کردند. این دولت‌ها با حمایت بسیار دیرهنگام و ضعیف از پیش‌نویس هلند و اصرار بر ضرورت رسیدن به توافق با عربستان سعودی، از پشت به کسانی خنجر زدند که می‌خواهند شورای حقوق بشر به وظیفه‌ی خود ـ مبارزه با نقض حقوق بشر، مبارزه با معافیت از مجازات و جلوگیری از تکرار نقض حقوق بشر ـ عمل کنند.

عربستان سعودی جایزه‌ی ساخاروف برای رائف بدوی دیپلماسی قاطع‌تر اتحادیه‌ی اروپا را در زمینه‌ی حقوق بشر ایجاب می‌کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ اکتبر ۲۰۱۵ اعطای جایزه‌ی ساخاروف به رائف بدوی باید فراخوانی برای بیداری دیپلماسی در اروپا باشد. پارلمان اروپا امروز اعلام کرد که وبلاگ‌نگار و مدافع حقوق بشر سعودی رائف بدوی برنده‌ی جایزه سالانه‌ی آزادی اندیشه در سال ۲۰۱۶ است. این حرکت قاطعِ پارلمان اروپا ضعف‌ها و ناپیوستگی‌های دیپلماسی‌ کشورهای اروپایی را نسبت به وضع حقوق بشر در عربستان سعودی آشکار کرده است. اتحادیه‌ی اروپا و اکثر کشورهای عضو آن، با وجود این که صدور و اجرای حکم‌های اعدام در عربستان سعودی افزایش یافته است، علاقمند به حفظ سیاست تبادل با این کشور هستند. پرهیز از محکومیت یک‌صدای نقضِ فاحشِ حقوق بشر در عربستان سعودی نشان می‌دهد که منافع اقتصادی و راه‌بُردی بر تعهد اتحادیه‌ی اروپا برای پیشبرد حقوق بشر غلبه دارد.

مصر نامه سرگشاده به نماینده سیاست خارجی فدریکا موگرینی درباره‌ی وضعیت
۳۱ اکتبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از فدریکا موگرینی، نماینده عالی و نایب رئیس اتحادیه‌ی اروپا، خواست در سفر به مصر بر اساس چارچوب استراتژیک و برنامه عمل اتحادیه‌ی اروپا درباره‌ی دمکراسی و حقوق بشر، درباره‌ی وضعیت وخیم حقوق بشر در این کشور سخن بگوید و از دولت‌مردان خواهان گام های مشخص و پیشرفت شود. از زمان انتخاب ژنرال السیسی، مصر با سرکوب هر گونه ابراز انتقاد روبرو بوده است. عفو  اخیر رئیس جمهوری برای ۱۰۰ تن که بیش از یک سال در حبس بودند، گامی کوچک در جهت درست است. هزاران زندانی سیاسی به‌خاطر اعتراض مسالمت آمیز یا استفاده از از حقوق اساسی دیگر، به اتهام های کیفری محکوم شده‌اند. رئیس جمهوری خود تایید کرده که درمیان بازداشت شدگان افراد بیگناه نیز وجود دارد، اما اقدامی برای توجه جدی به این موضوع انجام نشده است.

ازبکستان حقایقِ مربوط به شکنجه
عفو بین‌الملل ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ شکنجه و بدرفتاری های دیگر در نظام دادگستری ازبکستان رایج است و «نقش محوری» دارد. پلیس و نیروهای امنیتی به‌طورِ منظم از شکنجه برای دریافت اعتراف، ترساندن خانواده ها یا تهدید برای دریافت رشوه استفاده می‌کنند. شکنجه به دست پلیس و پلیس مخفی ـ دستگاه امنیت ملی ازبکستان ـ انجام می‌شود. نیروهای امنیتی از شکنجه علیه زنان و مردان متهم به جرایم کیفری میل دزدی و قتل و نیز افراد مغضوب دولت، از جمله مسؤولان پیشین، منتقدان دولت و بازرگانان، استفاده می‌کنند. زنان و مردان متهم یا محکوم به جرایم «ضد دولتی» و جرایم مرتبط با تروریسم به‌ویژه در معرض شکنجه و بدرفتاری های دیگر قرار دارند. کارگران مهاجر و اعضای گروه‌های ممنوع مذهبی از قربانیان هستند. مسؤولان همچنین اعضای خانواده بزرگتر قربانیان را شکنجه می‌کنند.

برمه احزاب سیاسی اولویت‌های حقوق بشری را نادیده می‌گیرند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ نوامبر ۲۰۱۵ گزارش تازه‌ی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر که امروز منتشر شد نشان می دهد که احزاب سیاسی رقیب در انتخابات ۸ نوامبر از اولویت دادن به مسایل حقوق بشر یا تعهد به آنها قصور کرده‌اند. این گزارش با عنوان «نیمه‌ی خالی: احزاب سیاسی برمه و تعهدات حقوق بشری آنها» نخستین بررسی درباره‌ی رویکردهای احزاب سیاسی این کشور به مسایل حقوق بشری است.

کره شمالی کشورهای عضو سازمان ملل باید کره شمالی را به‌خاطر نقضِ فاحشِ حقوق بشر پاسخ‌گو سازند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ اکتبر ۲۰۱۵ نه گروه‌ حقوق بشری از جمله فدراسیون، عفو بین‌الملل، دیده بان حقوق بشر، امروز در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل از کشورهای عضو خواستند پیش از پایان سال، نشست رسمی دیگری درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در جمهوری دمکراتیک کره شمالی برگزار کنند. این سازمان‌ها یادآوری کردند که رژیم کره شمالی باید به‌خاطر نقضِ فاحشِ حقوق بشر پاسخ‌گو شود تا رنج عظیم انسانی در این کشور تخفیف یابد.

لائوس پشتوانه گفت‌وگوهای حقوق بشری اتحادیه‌ی اروپا باید عمل باشد
۳ نوامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن، جنبش حقوق بشر لائو، امروز اعلام کردند: اتحادیه‌ی اروپا باید در گفت‌وگوهای آتی با دولت لائوس، اطمینان یابد که این دولت تعهدات قاطعی بدهد. فدراسیون و جنبش حقوق بشر لائو گزارش مشترکی درباره‌ی نقض حقوق بشر در این کشور پس از آخرین دور گفت‌وگو در مه ۲۰۱۴ را منتشر کردند. براساس این گزارش، دولت قوانین سختگیرانه ای تصویب کرده، منتقدان دولت را دستگیر و زندانی کرده و با دستگیری اعضای گروهای مختلف مسیحی به سرکوب اقلیت های دینی ادامه داده است. جامعه‌ی مدنی لائوس از هیچ امکانی برای انجام فعالیت های حقوق بشری برخوردار نیست.

هند آرونداتی روی، نویسنده رمان ‘خدای چیزهای کوچک’، در اعتراض به قتل‌ها جایزه خود را پس داد

آلمان تظاهرات هزاران نفر علیه گروه‌ نژادپرست پگیدا

اسراییل تصمیم اتحادیه اروپا به حذف برچسب “ساخت اسراییل” از محصولات مناطق اشغالی

ایران

عبدالکریم لاهیجی : دادگستری جمهوری اسلامی یکی‌ از فاسد‌ترین دستگاههای دولتی ایران است
رادیو بین‌المللی فرانسه ۳۱ اکتبر ۲۰۱۵ میهمان این هفتۀ “چهره‌ها و گفت‌وگوها” حقوقدان، وکیل دعاوی به‌ویژه در زمینۀ دفاع از حقوق و آزادیهای انسانی و اساسی، رئیس «جامعۀ دفاع از حقوق بشر در ایران» و رئیس «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» است. او می گوید: «یکی از پیش شرط های قضاوت آنست که قاضی مستقل باشد، مستقل از حکومت و از ایدئولوژی حکومتی… در غیر این صورت صلاحیت اخلاقی برای قضاوت ندارد. پس از انقلاب، شالوده و ساختار دادگستری و کانون وکلا و ضوابط و قواعدی که از اوایل سالهای مشروطیت تدارک دیده شده بود بکل زیر و رو شد و امروز یکی از فاسدترین دستگاههای ایران، دادگستری این کشور است.»

گفتگو با عبدالکریم لاهیجی درباره‌ی تقدیر دولت فرانسه از او  در آستانه سفر روحانی به پاریس‎

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف بازداشت روزنامه‌نگاران ایرانی

دومین هفته اعتصاب غذای مجید آذرپی و علی شریعتی زندانیان سیاسی اصلاح‌طلب

زنان

«بازگشتی در کار نیست»
گویا نیوز ۳۰ اکتبر ۲۰۱۵ رمان «بازگشتی در کار نیست» از جمله آثار مطرح ضد فاشیست در ایتالیای معاصر است و ماجرای گرد هم‌آمدن هشت زن با خاستگاه‌های فرهنگی گوناگون در پانسیونی به نام «گریمالدی» در شهر«رم» را روایت می‌کند. ساختمانی با معماری «سنتی» و تحت نظارت خواهران راهبه، محلی شده است برای گریز زنانی به تنگ‌آمده از سیاستهای ضد زن موسولینی. زنانی که راه رهایی از محدودیت‌های برساخته‌ از سنت و سیاست را می‌جویند و طالب استقلال و آزادی رای‌‌اند.

سرمایه‌داری و ستم بر زنان: بررسی دوباره‌ی مارکس

سیمون دو بووار: در جستجوی راهی برای رهایی

۱۳ کشوری که زنانش عالی‌ترین سمت‌های دولتی را دارند

ایران

دو پیشنهاد قانونی برای کسب حضانت فرزند برای زنان

خانه نشینی خاموش زنان: نگاهی به طرح جامع جمعیت

افزایش ۳۰۰ درصدی تجاوز به عنف،ثبت ۱۴۲ هزار مزاحمت برای زنان

زن شمر کار دست وزارت ارشاد داد

با افزایش سقط جنین مونث، نسبت جنسی جمعیت به هم خورده

بحران زنانه کار

نقدی بر نگاه جنسیتی رسانه های ایرانی

نشست مشارکت سیاسی زنان در انجمن جامعه شناسی

کودکان

از خشونت و تروریسم به بچه‌ها چه بگوییم؟

تحقیقاتی در هفت دانشگاه: کودکان خانواده‌های بی‌مذهب نوع‌دوست‌تر هستند

ایران خودکشی کودکان؛ پایانی تلخ برای تلخی‌های بی‌پایان

فرهنگ و اندیشه

آمریکا امپراتوری از زبان خودش؛ افشاگری در ویکی لیکس
دیده بان اشتباهات بشر ۴ نوامبر ۲۰۱۵ از زمانی که گنجینه های عظیم اسناد در ویکی لیکس منتشر می شود، دانش مربوط به واقعیات های جغرافیای سیاسی از محدوده دانشگاهیان مترقی و فعالان خارج شده و در اختیار مردم بیشتری است. در کتاب «پرونده‌های ویکی لیکس: جهان از زبانِ امپراتوری آمریکا» که به تازگی منتشر شده، با خواندن نامه های «فوق سری» کسانی که خود را ارباب ما می دانند کارکرد جهان را می فهمیم. پس از مقدمه فکرشدهء جولیان آسانژ، هجده پژوهشگر درجه اول به دقت اهمیت اسناد ویکی لیکس را درباره‌ی بخش های مختلف جهان که در تخصص هر یک از آنهاست، توضیح می‌دهند. جوهر کارکرد امپراتوری آمریکا این فرض بدون تردید نخبگان آمریکاست که آنها حق دارند مردم و منافع جهان را به نفع و سود خود زیر کنترل داشته باشند. اسناد ویکی لیکس یکی پس از دیگری این چارچوب ذهنی را در هر کشور و منطقه ای به نمایش می گذارند. به علاوه، تمام سلاح ها (صرفنظر از مرگبار و قانونی بودن آنها) برای آنها قابل قبول است و تنها مساله کارآیی آنها برای دست یافتن به اهداف امپراتوری است. با وجود این که به تازگی در بعضی نقاط جهان تغییری در شکل سنتی کنترل منطقه ای بر اساس دخالت نظامی رخ داده، امپریالیسم بدون کنترل بر سرزمین به همان میزان ویرانگر است. دلیل این است که گفتار امپراتوری مدرن که نظام جهانی را «شامل ملت ـ دولت های لیبرال دمکراتیک توصیف می‌کند که از طریق بازارهای آزاد و زیر حاکمیت حقوق بین‌المللی به هم متصل هستند» بر این واقعیت پرده می افکند که نخبگان امپراتوری آمریکا خود را پیشاهنگ این نظم جهانی می دانند و برای خود این حق را قائل هستند که حاکمیت کشورها را نقض و بازارها را (از جمله ازطریق قراردادهای «تجارت آزاد» که شرکت ها می نویسند )کنترل کنند. به‌طورِ خلاصه، کنترل سرزمین «کمتر از کنترل بازارهای سرمایه، کار و منابع اهمیت دارد.»

اسراییل آدولف، امین و بی بی
دیده بان اشتباهات بشر ۳۰ اکتبر ۲۰۱۵  یوری آونری کنشگر صلح و نویسنده اسراییلی: چندان خوشایند نیست که آدم های جدی در سراسر جهان ـ تاریخدانها، روانشناسان، دیپلماتها ـ از خودشان بپرسند که آیا نخست وزیر ما کاملاً عاقل است یا خیر. و حالا مرتب افراد بیشتری در اسراییل همین سوال را می پرسند. شک و تردید جدی مطرح است که نخست وزیر ما دچار مشکلات روانی است. دو هفته پیش، نتانیاهو در مجمع جهانی صهیونیسم حرف های تکان دهنده ای زد و گفت: آدولف هیتلر نمی خواست یهودی ها را نابود کند بلکه فقط می خواست آنها را اخراج کند. اما مفتی بیت المقدس او را متقاعد کرد که یهودی ها را بسوزاند. نتیجه گیری: هیتلر زیاد هم بد نبود. گناه از فلسطینی هاست که کشتار شش میلیون یهودی را باعث شدند. این اظهارات نه‌تنها احمقانه و جاهلانه بود بلکه با دیوانگی شانه می زند. مفتی اعظم حاج امین الحسینی را بریتانیا به مقام خود منصوب کرد که بعد معلوم شد کار اشتباهی است. کسی که این اشتباه را کرد یک یهودی به نام هربرت ساموئل ـ اولین کمیسر عالی بریتانیا در فلسطین ـ بود. بسیاری از تصمیم های نتانیاهو اینک عجیب به نظر می رسند، از جمله تصمیم این هفته در مورد لغو عنوان «باشنده» برای ده ها هزار عرب بیت المقدسی. ترس من از این است که اگر حاکم ما دچار مشکلات روانی است، ما را به کجا هدایت می کند؟

هند وینگ استار، ابرقهرمان کمیک که به جنگ تبعیض می‌رود

فرانسه آندره گلوکسمن، مدافع آزادی‌های مدنی درگذشت

تونس چرا تونس توانست؟

آلمان مجید محیط ناشر ایرانی مقیم آلمان برنده جایزه هرمان کستن انجمن قلم شد

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بی بی سی جهانی، بی بی سی فارسی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، روشنگری، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، نقد اقتصاد سیاسی، یورو نیوز

 

پیوست‌ها: