زنان-690x259

overviewpost2015_edited

  منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

یک نماینده زن در پارلمان ترکیه: خرید زنان و کودکان سوری توسط برخی شیوخ عرب
۱۱ آپریل، شهرزاد نیوز وضع در سوریه و اردوگاه های آوارگان در کشورهای همسایه وخیم تر از آن است که در تصور بگنجد. برخی شیوخ عرب از کشورهای حاشیه خلیج (فارس)، کودکان خانواده‌های جنگ‌زده را برای مدت معین خریداری کرده و از آن‌ها به عنوان برده جنسی یا کاری سوء‌استفاده می کنند. قربانیان عمدتاَ دختران خردسالند.

دختران از دست رفته هند: افزایش بیم و نگرانی از رشد میزان سقط جنین در هند
۹ آپریل، گاردین عدم توازن بین تعداد دختران و پسران به دلیل کشتن هزاران دختر -و در نتیجه تعداد بیشتر پسران- باعث رشد سیستم خرید عروس و قاچاق دختران در هند شده است.

یک خانم در فاریاب افغانستان از سوی شوهرش مجروح گردید
تجاوز به ۳۶۴۵ نفر طی چهار سال گذشته در کنگو

     دفاع از حقوق بشر

ضرورت انجام اقدامات ترمیمی فوری برای زنان قربانی خشونت جنسی
۱۳ آپریل، مهرخانه بنا به گزارش کمیساریای عالی ملل متحد در مورد حقوق بشر، در جریان اجلاس اخیر شورای حقوق بشر موضوع اعمال خشونت علیه زنان در کشور کنگو به عنوان یکی از موضوعات بسیار جدی مطرح شد. در این کشور، ارتکاب خشونت جنسی علیه زنان و دختران به عنوان یکی از ابزارهای جنگی رایج است. با این وجود، فقدان ضمانت‌اجراهای مقتضی جهت پیشگیری از ارتکاب خشونت جنسی علیه زنان و دختران و نیز فقدان سازوکارهای جبرانی و ترمیمی در خصوص رسیدگی به وضعیت قربانیان در این کشور سبب شده است که به‌شدت حقوق بشر زنان در کشور کنگو در معرض تضییع قرار گیرد و این امر، اعتراض نهادها و سازوکارهای بین‌المللی را به دنبال داشته است. بالغ بر ۳۷۲۰۲ مورد ارتکاب خشونت جنسی در این کشور در فاصله زمانی ۲۰۱۱ تا اواسط ۲۰۱۳ گزارش شده است که ۹۸ درصد قربانیان را زنان تشکیل می‌دهند و بالغ بر ۶۶ درصد مرتکبان مردان‌اند.

ویدیویی از زنان مدافع حقوق بشر در افغانستان، چالشها قبل و بعد از ۲۰۱۴
جسارت یک ملکه‌ زیبایی جهان
۱۵ آپریل، شهرزاد نیوز لینور آبارگیل، ملکه زیبایی جهان، پس از شانزده سال سکوت، از خشونت و تجاوز جنسی به خویش می گوید. «جسارت ملکه‌ی زیبایی جهان» فیلم مستندی است که به زندگی او و بسیاری دیگر از زنانی که دیگر نمی خواهند مُهر سکوت بر لب بزنند، می پردازد.

درخواست مولاوردی برای بازدید از بند زنان و عفو تعدادی از محکومان در ایران
۱۵ آپریل، تا قانون خانواده برابر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: پیشنهاد عفو تعدادی از محکومان زن و بازدید از بند زنان در یکی از زندان‌های کشور را به وزارت دادگستری ارائه داده‌ایم.

دفاع مشروع ریحانه جباری؛ پرونده‌ای که همچنان باز است
۱۵ آپریل، رادیو زمانه با توجه به نارسایی‌های قانون، تکلیف زنان هنگام حمله و تعرض جنسی مشخص نیست. اگر تمکین کنند مجازات می‎شوند و اگر دفاع کنند نیز باز به دلیل نبود امکان اثبات مجازات می‌شوند. در نتیجه این نارسایی‌های قانونی، زنان در بیشتر موارد چاره‌ای جز تن دادن به انواع اذیت و آزارهای جسمی، جنسی و روحی ندارند و در موارد احساس خطر و تجاوز به دلیل خشم و برانگیختگی دائم، حس انزجار و انتقام بر آنها مستولی می‌شود و ممکن است مرتکب جرایمی چون قتل شوند. در مقابل، شرایط روحی زنان در ارتکاب چنین جرائمی از سوی قاضی درنظرگرفته نمی‌شود.

کودک
نوزادان در افغانستان نسبت به ۳ سال گذشته کمتر می میرند
۱۵ آپریل، شبکه اطلاع رسانی افغانستان نورالحق یوسف زی رییس بیمارستان گاندی شهر کابل با تاکید این موضوع گفت: مرگ و میر کودکان در مقایسه با ۳ سال گذشته کاهش یافته است اما هنوز هم برای تشخیص و تداوی برخی بیماری ها امکانات لازم وجود ندارد.

دادگاه پاکستان از پرونده اتهامی نوزاد ۹ ماهه صرفنظر کرد
۱۲ اپریل، بی بی سی دادگاهی در پاکستان پرونده یک نوزاد ۹ ماهه را که همراه با ۱۲ تن از دیگر اعضای خانواده اش به تلاش برای قتل متهم بود، مختومه اعلام کرده و از آن صرفنظر کرده است.

کمپین افغانستان به روایت دیگر
فوزیه کوفی رئیس کمیسیون زنان، حقوق بشر و جامعه مدنی پارلمان: می ترسم دوباره دنیا و پیشرفت هایش را از پشت جالی چادری ببینم
صدیقه بلخی، عضو دوره‌های پانزدهم و شانزدهم مجلس سنا: توسعه به ثبات نیاز دارد
حسین فخری، رئیس عمومی اداره عالی مبارزه علیه فساد اداری: انتخابات نمود دموکراسی است
حسینه صافی، رییس شبکه زنان افغان: قانون اساسی بزرگترین پشتوانه زنان ماست
 ملکه ثریا افغان‌یار، سینماگر: مهم‌ترین مسأئل افغانستان بی‌سوادی و فقر فرهنگی است

    حقوق مدنی و سیاسی

لغو «مینی ژوپ اجباری» در نه روز
۹ اپریل، مدرسه فمینیستی هفتمین روایت از مجموعه «تجربه های زنانه» است که توسط فرانک فرید، شاعر، مترجم و فعال حقوق زنان، به فارسی برگردانده شده است. او این کتاب را از کتابی که «ریوکا سالمن» آنها را گردآوری و به چاپ رسانده، انتخاب و ترجمه کرده است.

یک مقام استانداری کهگیلویه و بویراحمد در ایران: تنبیه کارکنان بدحجاب از موارد حقوق شهروندی است
۱۵ آپریل، رادیو زمانه دخالت در نوع پوشش زنان و مردان در ایران، تحت عنوان قانون «حجاب و عفاف» و همچنین «امر به معروف و نهی از منکر» انجام می‌شود. علی فتح میرمحمدی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: «تشویق و تنبیه کارکنان باحجاب و بدحجاب و رعایت الزامات اداری و شئونات اسلامی از موارد مهم حقوق شهروندان است.»

اخراج یک سوم زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان
۱۳ آپریل، تا قانون خانواده برابر در طی مدت ۱۸ ماه بررسی هایی که انجام شد مشخص گردید که از میان ۱۴۵ هزار زنی که از مرخصی ۶ ماهه زایمان استفاده کرده اند پس از بازگشت به کار ۴۷ هزار نفر آنان از سوی کارفرمایان خود اخراج شده اند به همین دلیل پیش بینی می شود با افزایش ۹ ماه مرخصی زایمان این ریزش زنان در محیط های کار به صورت تصاعدی بالا برود.

      قوانین و لوایح

خشم و نگرانی فعالان حقوق زنان از عدم اجرای برابر حقوقی در مصر
۱۲ آپریل، شهرزاد نیوز طبق قانون اساسی جدید مصر، زن و مرد از نظر حقوقی برابر اعلام شده‌اند، اما در عمل از اجرای آن هنوز خبری نیست و این حقوق تنها روی کاغذ برابرند. فعالان حقوق زنان که از گذاشتن سنگ محکی در زمینه حقوق زنان سخن گفته بودند، اکنون نگران و خشمگین اند. به گزارش روزنامه آلمانی «هاندلز بلات»، فعالان حقوق زنان می‌گویند که سیاست در مصر امری کاملاً مردانه است و مردان هم علاقه‌ای به برابر حقوقی ندارند.

   فرهنگ و جامعه

عطار نیشابوری و هشتصدسال نادیده انگاری دختر ترسا
۱۳ اپریل، مدرسه فمینیستی آنانی که عمر طولانی ـ بسیار طولانی ـ داشته اند احتمالا روح خود را به شیطان فروخته اند و در عوض، جاودانگی به کف آورده اند. بعضی از قصه ها نیز گویی چنین اند. یکی از بیشمار قصه های تمثیلی و ماندگار، در سرزمین ما پارسیان، قصه «شیخ صنعان و دختر تَرسا» است که با احتساب بیست و پنجم فروردین امسال (۱۳۹۳) سالروز تولد نویسنده اش، نزدیک به هشتصدسال عمر کرده است. این ژانر عاشقانه که توسط شاعر و صوفی بلندآوازه «شیخ فریدالدین عطار نیشابوری» نوشته شده، از زمره داستان های معناگرا، استعاری و پندآموز در عرصه ادبیات شاعرانه ی ایران‌زمین به شمار می آید.

آثار هنری مادران مجرد سراسر دنیا در موزه زنان بن
۱۴ آپریل، دویچه وله «مادران مجرد» یا Single Moms عنوان نمایشگاهی است که در موزه زنان شهر بن برگزار شده است. بیش از ۴۰ زن هنرمند در این نمایشگاه آثارشان را عرضه کرده‌اند. یک زن ایرانی نیز در میان این هنرمندان حضور دارد.

      سیاست

با آن که سیاستمداران هند خواهان رأی زنان هستند، زنان هنوز امنیت ندارند
۱۲ آپریل، شهرزاد نیوز روز سه‌شنبه ۱۳ میلیون نفر از اهالی واجد شرایط دهلی به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا در انتخابات چند روزه مجلس هند از میان ۱۵۰ کاندیدا ۷ نفر را انتخاب کنند. یکی از زنان رأی‌دهنده می‌گوید: «بعد از آن تجاوز دیگری دیگر نمی‌توانم به کنگره رأی بدهم. آن‌ها در قدرت بودند و هیچ کاری نکردند. اما فکر می‌کنم هر کسی که در قدرت باشد، می‌خواهد فقرا بمیرند تا دیگر مشکلی درست نکنند.»

در حکومت آینده افغانستان، ۲۵ درصد صلاحیت اجراییوی به وزارت زنان داده شود
۱۴ اپریل، روزنامه افغانستان در دوازده سال گذشته برخی وزارتخانه ها همواره شکایت داشتند که تنها اداره پالیسی ساز اند و صلاحیت اجراات را ندارند اما وزارت زنان از حکومت آینده می خواهد که ۲۵ درصد صلاحیت اجراییوی را به این وزارت بدهند.حسن بانو غضنفر وزیر امور زنان روز یکشنبه در صحبت با خبرنگاران در کابل گفت که به خاطر حل مشکلات زنان افغان چند طرح مهم را در نظر دارد.

      گزارش، پژوهش و کتاب 

لحظه استراتژیک برای زنان در چهارچوب اهداف آینده توسعه هزاره از سال ۲۰۱۵ به بعد
سازمان ملل متحد سازمان ملل همراه با کشورهای عضو، جامعه مدنی و همکارانشان، در حال برنامه ریزی برای تعیین اهداف توسعه بعد از سال ۲۰۱۵ هستند که در اجلاس عمومی کشورهای عضو سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۵ اعلام خواهد شد. این گفتگوی جهانی تکمیل کننده دستاوردهای اهداف توسعه هزاره است. در لینک بالا می توانید بخش های مختلفی را که شامل گزارش های متنوع از جنبه های مختلف این مبحث جهانی است، مطالعه کنید.

روشنایی های سرخگون
۱۲ آپریل، مجله هفته حافظه مبارزه طلبی، از رزا لوکزانبورگ (۱۹۱۹-۱۸۷۱ ) تصویر زنی پرشور، سازش ناپذیر و سر سخت را به خاطر سپرده که نقش عمده و اساسی در ایجاد و تشکیل حزب کمونیست آلمان ایفا کرد . مبارزی پیرو خودانگیختگی انقلابی که بر علیه تشکیلات و دستگاه سیاسی به پا خواست . نوشته ها و متن های تاثیر گذار او که مرتبا تجدید چاپ می شوند، مانند :  اصلاح اجتماعی یا انقلاب؟ اعتصاب توده ها، حزب و سندیکاها، انقلاب روس،  اکثرا تداعی کننده مبارزاتش در درون سوسیالیسم آلمان، مخالفتش با نظریه های رفرمیستی و تجدید نظر طلبانه ادوارد برنشتاین ، مخالفتش با جنگ و انتقاد  از گرایشات مستبدانه بلشویسم هستند.

نقشه مشارکت سیاسی زنان در سال ۲۰۱۴
سازمان زنان ملل متحد طبق این نقشه کشورهای نیکاراگوئه، سوئد و فنلاند بیشترین تعداد وزرای زن را به نسبت کل وزرا دارند. کشورهای روانداف آندورا و کوبا بیشترین زنان نماینده مجلس را به نسبت کل نمایندگان پارلمان دارند. و در کشورهای آرژانتین، بنگلادش، برزیل، شیلی، کوستاریکا، دانمارک، آلمان، جاماییکا، لیبریا، لیتوانی، مالاوی، نروژ، کره جنوبی،  سن مارینو، سنگال، اسلوانی، تایلند و ترینیدا و توباگو زنان رییس دولت و یا حکومت هستند.

زنان، هزینه جنگ مواد مخدر در امریکای لاتین را می پردازند
۱۵ اپریل، IRIN بنا به گزارش IRIN در حالی که تعداد زنانی که به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی می شوند، در کشورهای امریکای لاتین رو به افزایش است، نقش آنها در جرائم سازمان یافته عمده شده است-همانطور که سیستم زندانی که انها را به حبس کشیده است و جامعه پدرسالارانه ای که در مقابل آنها سکوت کرده است.

 آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.

شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آنها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: آرمان شهر، مدرسه فمینیستی، شهرزاد نیوز، رادیو زمانه، بی بی سی، ۸ صبح، مرکز خبر رسانی سازمان ملل متحد، مهرخانه، سلام وطندار، گاردین،  IRIN، تا قانون خانواده برابر، یوتیوب، آرمان شهر، روزنامه افغانستان، مجله هفته، رادیو زمانه، شبکه اطلاع رسانی افغانستان، دویچه وله،

شماره ۴۲ هفت روز نامه زنان

پیوست‌ها: