زنان-690x259

150609160638_fallaci_624x351_i_nocredit

از جنگ ویتنام تا دیدار با آیت‌الله خمینی؛ زندگی فالاچی روی پرده سینما/ منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان بر یک دختر ۱۵ ساله در ولسوالی شولگره، تجاوز گروهی صورت گرفت
کلید گروپ ۲۰ اگوست ۲۰۱۵ یک دختر ۱۵ ساله ۱۰ روز قبل در ولسوالی شولگره ولایت بلخ مورد تجاوز جنسی گروهی قرار گرفت. فعالین مدنی بلخ می‌گویند، دختر ۱۵ ساله‌ای ۱۰ روز پیش در قریه “قلند خلیل” ولسوالی شولگره مورد تجاوز جنسی ۷ نفر قرار گرفته است.

یک بانوی جوان در بغلان توسط شوهرش سر بریده شد
فارسی رو ۲۷ اگوست ۲۰۱۵ یک خانم جوان بنام پریناز در ولسوالی بغلان مرکزی سر بریده شده است. به گفته اورانوس عاطفی سرپرست اداره امور زنان بغلان، پریناز دو ماه پیش جهت نگهداری به خانه امن معرفی شد. اما این بانو به خواست خود و ضمانت برادرش راهی قریه شد و بعداز چند روز در یک جرگه قومی برادر او این بانو را تسلیم شوهرش میکند.

افغانستان تجاوز یک جوان به خاطر گرفتن انتقام خواهرش بالای یک دختر در کاپیسا
خامه پرس ۳۰ اگوست ۲۰۱۵ مقام‌های محلی در ولایت کاپیسا از بازداشت یک پسر به اتهام تجاوز جنسی بالای یک دختر خبر می‌دهند. ریاست امور زنان ولایت کاپیسا می‌گوید جوانی که چندسال پیش خواهرش توسط فردی مورد تجاوز قرار گرفته بود، بالای خواهر متجاوز پس از ربودن عمل تجاوز انجام داده‌است.

 افغانستان مردان تفنگ دارناشناس یک پولیس زن را درولایت پروان تیر باران کردند
طلوع نیوز ۲۹ اگوست ۲۰۱۵ مقام های محلی می گویند که افراد مسلح ناشناس یک پولیس زن را در ولایت پروان، تیر باران کردند. محمدزمان مموزی، فرمانده پولیس پروان این رویداد را تأیید می کند ومی گوید که این پولیس زن زرغونه نام داشت و مردان تفنگ دارناشناس این پولیس زن را روز جمعه در ولسوالی جبل السراج این ولایت هنگامی در منطقه عزت خیل تیر باران کردند که از خانه به سوی وظیفه می رفت. گفته می شود که از این پولیس زن یک کودک بحا مانده است.

مرگ دختر زنده به گور شدۀ هندوراسی
سلام وطندار ۲۶ اگوست ۲۰۱۵ «نیسی پرس» دختری اهل هندوراس و شانزده ساله، دو روز پیش (دوشنبه) هنگامی که می‌خواست نیمه‌های شب به دستشویی برود، با شنیدن صدای شلیک گلوله از شدت ترس در راهرو خانه بی‌حال می‌افتد. خانواده‌اش پس از آن که با شنیدن صدای تیراندازی از خواب می‌پرند، وی را در حالت بی‌هوشی می‌یابند.پدر و مادر به شدت مذهبی نیسی، با دیدن دخترشان، در حالتی که از دهانش کف آمده و بر کف راهرو میخ‌کوب شده، گمان می‌برند که ارواح خبیثه روح دخترشان را تسخیر کرده است. از همین رو از کشیش‌های محل برای نجات نیسی از مرگ یاری می‌طلبند؛ پس از ناتوانی کشیش‌ها در به هوش‌آوری نیسی، پدرومادرش او را به شفاخانه انتقال می‌دهند. اما نیسی رفته‌رفته تمامی علایم حیات را از دست می‌دهد و بدنش سرد و بی‌روح می‌شود.

ایران اسیدپاشی؛ دغدغه‌ای جدی در مبارزه جهانی علیه خشونت
بیدار زنی ۲۹ اگوست ۲۰۱۵ ریتو ساینی (قربانی اسیدپاشی): من هرگز جمله‌ای را که مادربزرگم در سن ۶۰ یا ۷۰ سالگی می‌شنید در سن ۱۸ سالگی نخواهم شنید: «او زیباست. اسیدپاشی یا حمله اسیدی نوعی از خشونت است که با اسید یا هر ماده خورنده دیگر روی بدن دیگری و با نیت از شکل انداختن، ناقص کردن، شکنجه یا کشتن او انجام می‌گیرد. کنوانسیون حذف تمامی اشکال تبعیض علیه زنان، به خشونت اسیدی در کنار مواردی مانند ازدواج‌های اجباری، قتل برای جهیزیه بیشتر، خشونت خانگی و ختنه زنان اشاره و آن را خشونتی مبتنی بر جنسیت تعریف کرده است.

   دفاع از حقوق بشر

افغانستان یکتن به اتهام تجاوز جنسی بالای یک دختر ۱۳ ساله در نجراب دستگیر شد
رادیو آزادی ۳۰ اگوست ۲۰۱۵ مسوولان امنیتی کاپیسا می گویند: به اتهام تجاوز جنسی بالای یک دختر ۱۳ ساله در ولسوالی نجراب این ولایت یکتن را بازداشت کرده اند. عبدالکریم فایق قوماندان امنیه کاپیسا امروز به رادیو آزادی گفت: دختریکه بالایش تجاوز شده است متعلم صنف نهم مکتب بوده که دو روز پیش توسط فرد بازداشت شده فرار داده شده و بالایش تجاوز صورت گرفت.

 وزارت زنان: “تمام ادارات دولتی وغیر دولتی افغانستان ملزم به رعایت حقوق زنان اند”
دویچه وله دری ۲۹ اگوست ۲۰۱۵ براساس پلان کاری ملی افغانستان که در واقع استراتیژی ده ساله این کشور در بخش تامین ارزش حقوق زنان است، هیج اداره نمیتواند از تامین حقوق زنان عدول نماید. جزئیات را بشنوید.

 ایران زنان از دولت بخواهند بالاترین شأن را برای آن‌ها تأمین کند
مهرخانه ۲۹ آگوست ۲۰۱۵ عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست نخبگان و فعالین غیردولتی که صبح امروز برگزار شد، گفت: زنان در طول تاریخ همواره تحت ستم و ظلم قرار داشته‌اند. در طول تاریخ یا به زن‌ها توجه نشده است، یا توجه کاریکاتورگونه و ابزاری صورت گرفته و یا بدون در نظرگرفتن واقعیت‌ها به مسایل آن‌ها پرداخته شده است. او با بیان این‌که بخش اعظم مسایل حوزه زنان به فعالیت خود زنان مربوط می‌شود، ادامه داد: زنان باید بخواهند شأن زنان در جمهوری اسلامی ایران متناسب با اعتقادات دینی دیده شود. در اسلام بالاترین شأن برای زنان دیده شده است و زنان بایستی به شیوه‌های مختلف از نظام و دولت بخواهند که این شأن را برای آن‌ها تأمین کند.

کودکان
آغاز برنامه آموزش محلی در ۱۳ ولایت افغانستان
بی بی سی ۳۰ اگوست ۲۰۱۵ اداره برنامه توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) از آغاز برنامه ‘آموزش در سطح محلات’ در ۱۳ ولایت محروم افغانستان خبر داده است. این اداره در خبرنامه‌ای که روز یکشنبه ۸ سنبله (شهریور) به رسانه‌ها فرستاده، گفته است که این برنامه با همکاری وزارت معارف (آموزش و پرورش) افغانستان و دفتر کودکان سازمان ملل (یونیسف) در این کشور راه‌اندازی شده است.

آموزش محلی برای ۱۲۰ هزار کودک محروم

 افغانستان ممنوعیت آموزش یکی از مضمون‌های صنف‌ یازدهم در کندز
سلام وطندار ۲۹ جوزا ۲۰۱۵ طالبان در ساحات تحت تصرف‌شان در ولایت کندز آموزش مضمون «حرفۀ» صنف‌های یازده را ممنوع قرار دادند. گفته می‌شود این مضمون به خاطر داشتن آموزش‌هایی دربارۀ «آلات موسیقی» منع قرار داده شده است.محمدظاهر نظم، رییس ریاست آموزش و پرورش کندز با تأیید این مطلب می‌گوید که به جز مکاتب پنج ولسوالی و مرکز این ولایت دیگر مکاتب در ساحات تحت تصرف طالبان قرار دارند. آقای نظم تعداد تمام مکتب‌های کندز را ۴۹۵ مکتب عنوان کرد و گفت که از این میان ۳۰۰ باب آن در ساحات تحت تصرف طالبان است.

درخواست پناهندگی ۱۳۰۰ کودک تنها از سوئد، در دو هفته
رادیو زمانه ۲۱ اگوست ۲۰۱۵ رادیو سوئد با انتشار این خبر گزارش کرده است که مقام‌های دولت سوئد این شرایط را “حالت فوق‌العاده” توصیف کرده‌اند و از همه افراد، گروه‌ها و نهادهای مسئول و شهرداری‌ها در مناطق مختلف خواسته‌اند تا برای مدیریت این وضعیت تلاش و همکاری کنند. در گزارش بخش فارسی رادیو سوئد آمده است: «به دنبال گزارش موج بی‌سابقه ورود کودکان تنهای پناهجو به سوئد، کمون‌های سوئد تحت فشار قرار گرفته‌اند تا برای مواجهه با این وضعیت دست به کار شوند.»

 ایران «۳۵ درصد کودکان کار در ایران از کشورهای همسایه هستند»
رادیو زمامه ۲۰ اگوست ۲۰۱۵ به گزارش روزنامه شهروند، عطاران افزوده که تا پیش از این تصور می‌شد اغلب کودکان کار خارجی در ایران افغان‌ها هستند اما نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که افزون بر افغان‌ها، «قزاق‌ها و پاکستانی‌ها» نیز در بین این کودکان کار وجود دارند. به گفته او، ۵۰ درصد کودکان کار از سن هفت تا ۱۰ سالگی کار خود را شروع می‌کنند.بر پایه این پژوهش، ۷۵ ‌درصد از کودکان کار به دلیل «وضع بد اقتصادی»، پنج ‌درصد به دلیل اجبار سرپرست و ۱۰ درصد هم به دلیل از کارافتادگی پدرهایشان شروع به کار کرده‌اند. او در مورد ۱۰ درصد دیگر سخنی نگفته است.

 حقوق مدنی و سیاسی

انتخاب داکتر سیما سمر به‌عنوان معاون مجمع آسیا و اقیانوسیه
جامعه باز ۳۰ اگوست ۲۰۱۵ داکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر، به‌عنوان معاون مجمع کمیسیون‌های حقوق بشر کشورهای آسیا و اقیانوسیه انتخاب شد. ‌اعضای این مجمع در اجلاس سالانۀ خود که در کشور منگولیا برگزار شده بود، با اکثریت قاطع آرا داکتر سیما سمر را به این سمت مهم بین‌المللی انتخاب کردند.

شبیه یک دختر باشید مثل یک مرد فکر کنید
گاردین ۲۹ اگوست ۲۰۱۵ کارخانۀ تولیدکنندۀ خودکار که در سال ۲۰۰۲ به خاطر تبلیغات سکسیستی خود در موضوع انتخاب رنگ«صورتی» مورد اتهام قرارگرفته بود، این بار نیز در تبلیغ جنسیت گرایانۀ خود در روز زن در آفریقای جنوبی جنجال‌آفرین شد. تولیدکنندۀ خودکار آفریقای جنوبی پس از پیغام «توانمندسازانۀ خود» به زنان که آن‌ها را دعوت می‌کرد تا شبیه یک دختر باشند و مثل یک مرد فکر کنند، خشم رسانه‌های اجتماعی را برانگیخت.بیک آفریقای جنوبی این تبلیغ را در صفحۀ فیس بوک خود منتشر کرد تا روز ملی زن را تبریک بگوید. در این تبلیغ ضمن نمایش زنی که لبخند می‌زند و کت پوشیده است و دست‌به‌سینه ایستاده است، نوشته‌شده بود: «شبیه یک دختر باشید، مثل یک زن عمل کنید، همچون یک مرد فکر کنید و مانند یک رئیس عمل کنید.» #روز زن مبارک

با زیباترین زن و ثروت مندترین زن جهان آشنا شوید
خبرگزاری رشد ۲۷ اگوست ۲۰۱۵ او دختر دونالد ترومپ، مالک املاک و مستغلات آمریکاست. او نه تنها زیبایی مادرش را به ارث برده، بلکه یگانه وارث پدرش نیز است. ایوانکا دارای چند کشتی لوکس و یک ویلا با بیش از ۴۰ اتاق است.

زنان تاثیرگذار ایرانی
ایران وایر ۲۹ اگوست ۲۰۱۵ تاریخ ایران و جهان به زندگی و سرنوشت چهره ها گره خورده است، هر یک خشتی گذاشته اند تا سقفی پدیدار شده، خشت هایی که گاه به قیمت زندگی و جان شان تمام شده است. در این معماری عظیم، زنان و مردان بسیاری نقش آفریده اند. و در تاریخ جهان بسیارى از زنان و مردان به دلیل استعداد شگرف آنها براى تخریب و نابودى ساخته هاى دیگران تاثیرگذار نام گرفته اند.زنان ایرانی نویسنده برگ های بسیاری از کتاب تاریخ دویست سال اخیر ما بوده اند، چه به دلیل تاثیر مثبت بسیارى از آنها در افزایش آگاهی عمومی، کاهش تبعیض علیه زنان، ارتقای سواد و موقعیت اجتماعی شان، مقابله با فشارهای مذهبی، مشارکت در پروژه های علمی، سیاست ورزی، موسیقی، سینما؛ و چه به دلیل تاثیر بعضى از آنها در تشویق به خشونت، گسترش جهل و جزم اندیشى و سو استفاده از قدرت مالى و اقتصادى در جهت منافع خود.

دختران کوهنورد افغان موانع جنسیتی را درمی‌نوردند
۸ صبح ۳۰ اگوست ۲۰۱۵ زندگی زنان در کابل بسیار ساده است. در حالی که پایتخت افغانستان از دست طالبان در سال ۲۰۰۱ آزاد شده، اما هنجارهای اجتماعی در ارتباط با حقوق زنان هنوز چندان پیشرفتی نکرده و یک جریان نهفته تندرو اسلامی‌ در بسیاری از نقاط این شهر در حال گسترش است. کوتاه آن که زندگی برای زنان در کابل، یک ستیز روزانه است. بنیان‌گذار برنامه صعود می‌گوید: «اگر یک دختر به تنهایی در خیابان‌های کابل قدم بزند، از سوی مردان «‌فاحشه» خوانده می‌شود در حالی که تقریبا با جریان دایمی ‌از آزارهای کلامی ‌روبه‌رو می‌شود. زنان اگر از خانه خارج شوند با تهدیدهای دایم خشونت از سوی مردان در جامعه‌شان مواجه می‌شوند، آزار و اذیت یک مساله ثابت است.»

 ایران همه زنان توان پرداخت هزینه دادرسی برای گرفتن مهریه را دارند؟
خبرآنلاین ۲۹ اگوست ۲۰۱۵ مریم حاتمی – در پی ابلاغ بخشنامه یکنواخت سازی در اخذ هزینه دادرسی و با عنایت به بند ه بخشنامه مزبور که بیان می دارد “مبنای محاسبه هزینه دادرسی در مورد سکه طلا و ارز، مبلغ واقعی حسب اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.” سوالاتی چند به ذهن متبادر می شود؛- مطابق با بند ۴ ماده ۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی در دعاوی مربوط به اموال بهای خواسته، مبلغی است که خواهان در دادخواست معین می نماید. با توجه به بخشنامه مزبور، من بعد در دعاوی مربوط به سکه، بجای اعمال قانون آیین دادرسی مدنی و تعیین مبلغ دادخواست توسط خواهان، هزینه دادرسی بر اساس مبلغ واقعی تعداد سکه مورد مطالبه، محاسبه و اخذ خواهد شد. حال سوال این است که آیا با ابلاغ این بخشنامه، قانون فوق نسخ شده است؟ آیا بخشنامه در سلسله مراتب قوانین، همردیف با قانون مصوب قوه مقننه است که بتواند قانون موخر را نسخ و از درجه اعتبار ساقط نماید؟ آیا می توان مدعی بود که بخشنامه مزبور اراده جدید قانونگذار است و بر اراده سابق-بند۴ ماده ۶۲ ق.آ.د.م- اولویت دارد؟

  فرهنگ و جامعه

از جنگ ویتنام تا دیدار با آیت‌الله خمینی؛ زندگی فالاچی روی پرده سینما
بی بی سی فارسی ۲۵ اگوست ۲۰۱۵ زندگی اوریانا فالاچی، یکی از مشهورترین روزنامه‌نگاران قرن بیستم که مصاحبه‌هایش با محمدرضا شاه پهلوی و آیت‌الله خمینی (به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۸) او را در ایران مشهور کرده بود، در قالب فیلمی ۲۰۰ دقیقه‌ای به نام “اوریانا” تصویر شده است. این فیلم، به کارگردانی مارکو تورکو که حدود شش ماه پیش در دو قسمت از تلویزیون دولتی ایتالیا به نمایش درآمد، به تازگی در یک نسخه سینمایی ۱۰۶ دقیقه‌ای در فرانسه اکران عمومی شده است.

 پنه‌لوپه کروز ‘در فیلم اصغر فرهادی بازی می‌کند’
بی بی سی فارسی ۲۹ اگوست ۲۰۱۵ اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی برنده اسکار در گفت‌وگو با روزنامه شرق تایید کرده است که فیلم بعدی‌اش را با شرکت پنه‌لوپه کروز، ستاره اسپانیایی هالیوود می‌سازد. پیشتر رسانه‌های فرانسوی و اسپانیایی از ساخت این فیلم خبر داده بودند.هنوز نامی برای این فیلم انتخاب نشده، اما گفته می‌شود فیلم‌برداری آن پاییز امسال در اسپانیا آغاز خواهد شد.

 افغانستان زنان تاریخ‌ساز، مبشران روزگار نو
جامعه باز ۲۹ اگوست ۲۰۱۵ زنان از اقشار و گروه‌های مختلف، از خردسال و نوجوان گرفته تا جوانان و پیرزنان، از تحصیل‌کرده و فعال مدنی گرفته تا به تعبیر شاملو «دختران دشت، دختران امید تنگ، دختران آلاچیق نو و دختران رود گِل‌آلود، دختران روز سکوت و کار و دختران روز بی‌خستگی دویدن» همگی در یک صف قرار گرفتند. آنان فوج‌فوج در کنسرت موسیقی شرکت کردند، کف زدند، هلهله کردند و در فضای باز و در ملأعام آواز خواندند و شادی ـ‌این «آرزوی حرام زنان سرزمین‌مان»ـ را تجربه کردند.

 ایران هویت زنانه در پروانگی
مدرسه فمینیستی ۲۹ اگوست ۲۰۱۵ مطلب زیر به قلم پوریا اسدی، نگاهی است به مجموعه شعر پروانگی، اثر یاسمن آرنگ. یاسمین آرنگ دارای پنج اثراز جمله کتاب «بیدار خاموش» (نقد شعر و بررسی زندگی ژاله قائم مقامی) و مجموعه شعر «پروانگی» است که در سال ۱۳۹۳ توسط نشر برزآفرین منتشر شده است.

زنان ایزدی به فرانسه می‌روند
شرق ۳۱ اگوست ۲۰۱۵ مجموعه عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده از زنان ایزدی در بیست‌وهفتمین جشنواره «پخپنیون» به نمایش گذاشته می‌شود. جشنواره عکس «ویزا پور لیماژ» یا «ویزا برای تصویر» هرساله در شهر «پخپنیون» فرانسه برپا می‌شود که امسال وارد بیست‌وهفتمین دوره خود شده است. آلفرد یعقوب‌زاده، عکاس ایرانی ساکن فرانسه که به‌غیر از سه دوره، در تمام دوره‌های دیگر این رویداد شرکت داشته است، امسال نیز عازم این جشنواره خواهد شد. ۴٠ عکس از مجموعه زنان ایزدی او که توانسته‌اند از گروه داعش فرار کنند، در نمایشگاهی در جشنواره پخپنیون به نمایش گذاشته می‌شود.

  سیاست

واسیلیکی تانو بعنوان نخست وزیر موقت یونان معرفی شد
رادیو فارسی فرانسه ۲۷ اگوست ۲۰۱۵ دفتر رئیس جمهوری یونان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که خانم “واسیلیکی تانو”، رئیس دادگاه عالی یونان بعنوان نخست وزیر موقت این کشور تا زمان برگزاری انتخابات قبل از موعد سپتامبر، معرفی شده است.

ایران اشتغال زنان دچار التهاب سیاست‌زدگی است
مهرخانه ۲۹ اگوست ۲۰۱۵ لیلا سادات زعفرانچی در نشست نخبگان و فعالین غیردولتی با وزیر کشور که صبح امروز در تالار پیامبراعظم وزارت کشور برگزار شد، درخصوص اشتغال زنان گفت: بحث اشتغال زنان، بحثی چندبعدی است که با مسایل استراتژیکی چون نرخ ازدواج، نرخ باروری، افزایش جمعیت و… گره خورده است. همچنین در کشور ما مطابق اصول ارزشی، اعتقادی و ملی در کنار اشتغال زنان، دغدغه تکریم فردی زن و تعالی خانواده نیز مدنظر است. ازسوی دیگر از منظر عدالت جنسیتی و دسترسی به فرصت‌های شغلی مناسب، بایستی به‌گونه‌ای این مقوله پیگیری شود تا از تکرار برخی تجارب نامتوازن بین‌المللی جلوگیری گردد و اشتغال زنان همراه با امنیت نقش‌های خانوادگی تأمین شود.

عدم اقبال زنان به احزاب یا عدم اقبال احزاب به زنان؟
خبرگزاری شرق ۳۱ اگوست ۲۰۱۵ تحزب و فعالیت حزبی یک از شاخص‌های توسعه سیاسی است. به همین دلیل چگونگی و چندوچون کار حزبی در جامعه زنان به‌خوبی می‌تواند سطح فعالیت سیاسی و اثرگذاری زنان یک جامعه را در عرصه سیاست معین کند چراکه احزاب به‌عنوان نهادهای مدنی در هر جامعه وظیفه سهیم‌کردن افراد را در قدرت سیاسی کشور به عهده‌دارند، بنابراین اگر زنان یک جامعه در این نهادهای مدنی نقش قابل‌توجهی نداشته باشند، نمی‌توان انتظار داشت در سیستم توزیع و مشارکت در قدرت نزد گروه‌ها یا اقشار خاص نیز نقشی ایفا کنند.

  گزارش، پژوهش و کتاب

ایران جامعه شناسی و زنان
مدرسه فمینیستی ۲۵ اگوست ۲۰۱۵ جامعه شناسی،علم مطالعه روابط انسانی است .در این تعریف سه عنصر اساسی علم، رابطه و انسان وجود دارد. علم در معنای تجربی مد نظر است. جامعه شناسی پدیده های اجتماعی را همان گونه که هستند مورد بررسی قرار می دهد، نه آن گونه که باید باشند یا علاقه داریم که باشند. توضیح این مفهوم در این نکته نهفته است که جامعه شناسی به چرایی و چگونگی آنچه که وجود دارد می پردازد و گرایش ارزشی و هنجاری در آن حاکم نیست.

ایران به نام ناموس، به کام مرگ
رادیو زمانه ۲۰ اگوست ۲۰۱۵ هفت سال از قتل فرشته نجاتی به دست پدرش گذشت. دختری ۱۸ ساله که با پدر، نامادری و برادرش در روستای کانی دینار-شهرستان مریوان- زندگی می‌کرد. بعد از اتمام دوران ابتدایی به خواست پدر و با این استدلال که دختر نیازی به تحصیل ندارد، در خانه حصر شد. ۱۰ سال بیشتر نداشت گیوه بافی را یاد گرفت که هزینه‌های زندگی روزمره‌اش را تأمین کند.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: کلید گروب، فارسی رو ، خامه پرس، طلوع نیوز، سلام وطندار، بیدار زنی ، رادیو آزادی، دویچه وله دری، مهر خانه ، رادیو زمانه ، جامعه باز ، خبرگذاری رشدف ایران وایر، خبر انلاین ، مدرسه فمینیستی ، ۸ صبح ، رادیو زمانه ، شرق نیوز، سلام وطندار، بی بی سی فارسی ، رادیو فرانسه فارسی .

شماره ۱۱۰ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: