زنان-690x259

33591_170

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان تجاوز شماری از قاضی‌ها و دادستان‌های حوزۀ غرب بر بانوان بازداشت‌ شده
سلام وطندار ۲۴ اکتبر ۲۰۱۵ «نهاد مدنی ـ حقوقی عدالت در افغانستان» با نشر گزارشی گفته است که شماری از قاضی‌ها و دادستان‌های حوزۀ غرب کشور از هر ۱۰ بانویی که بازداشت‌ بوده، بر سه تن آن‌ها تجاوز جنسی کرده اند. احمدتبریز جرأت، مسؤول این نهاد در حوزۀ غرب کشور امروز (یک‌شنبه) در نشستی خبری گفت، بر بنیاد تحقیق نهاد مدنی ـ حقوقی عدالت در افغانستان ۹ دادستان و ۶ قاضی در ولایت‌ هرات، ۶ دادستان و ۴ قاضی در بادغیس، ۵ دادستان و ۴ قاضی در غور، ۴ دادستان و ۳ قاضی در فراه و ۳ دادستان و ۲ قاضی در نیمروز بر زنان زندانی تجاوز کرده اند.

افغانستان جمیله؛ زنی که تجاوزگر جنسی‌اش را کشت
سلام وطندار ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ ساعت ۱:۳۰ شب، دو فرد ناشناس وارد خانۀ جمیله می‌شوند. پس از ده دقیقه، صدای شلیک دو گلوله از خانه شنیده می‌شود. محمد حسن نفس‌زنان و با پیراهنی پرخون از خانۀ جمیله بیرون می‌زند و در تاریکی کوچه گم می‌شود. فردای آن روز (دوشنبه) سلام‌وطندار از جمیله می‌خواهد تا روایت خود را از رویداد شب بگوید. جمیله با چشمانی مصمم به خبرنگار خیره می‌شود و می‌گوید، تازه به خواب رفته بودیم که دو مرد جوان وارد خانۀ ما شدند و یکی از آن‌ها دست و پای شوهر هشتادساله ام را گرفت و دیگری به قصد تجاوز، به من حمله کرد.

افغانستان طالبان دو بانو را به اتهام خویشاوندی با پولیس تیرباران کردند
سلام و طندار ۲۲ اکتبر ۲۰۱۵ طالبان دو بانو را به اتهام خویشاوندی با یک سرباز پولیس محلی در ولایت بدخشان تیرباران کردند.عبدالله ناجی نظری، رییس شورای ولایتی این ولایت به سلام‌وطندار گفت که این دو بانو شب گذشته (پنج‌شنبه شب) توسط طالبان در روستای مله ولسوالی وردوج تیرباران شده اند. به گفتۀ آقای نظری یکی از این بانوان کشته شده و دیگر آن شدیداً زخم برداشته است.

افغانستان طالبان ‘دختری را به اتهام زنا سنگسار کردند’
بی بی سی فارسی ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ مقام‌های محلی ولایت غور از سنگسار دختری جوان در این ولایت خبر دادند. عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور به بی‌بی‌سی گفت که مخالفان مسلح این دختر را روز گذشته در مربوطات غلمین این ولایت به اتهام “زنا” سنگسار کرده اند.به گفته وی، این دادگاه صحرایی در ۴۵ کیلومتری مرکز غور برگزار شده بود.او گفت که دختر و پسر متهم هر دو مجرد بوده اند.

افغانستان یک مکتب دخترانه در تخار به آتش کشیده شد
فارسی رو ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ مکتب دخترانه ” چشمه شیر ” در شهرتالقان مرکز تخار شب دوشنبه توسط افراد مسلح ناشناس به آتش کشیده شده است. به گفته حسام الدین نظری معاون ریاست معارف تخار در این آتش سوزی بر علاوه صنوف درسی، تجهیزات لابراتواری و تمامی کتب و اسناد این مکتب حریق و ازبین رفته است.

افغانستان یک دختر جوان در ولایت جوزجان خود را آتش زد
بخدی نیوز ۲۸ اکتبر ۲۰۱۵ فقیر محمد جوزجانی به خبرگزاری بخدی گفت:” بعد از ظهر امروز یک دختر به سن ۲۹ ساله از قریه حسن آباد در ناحیه اول جوزجان خود را آتش زده است.”به گفته جوزجان علت به آتش زدن این دختر فقر، بی پولی و بی سوادی بوده است.آقای جوزجانی می گوید یک پسر خواستگار این دختر بود که چندین بار با پدر و مادر خود خانه دختر برای خواستگاری او رفته بودند اما پدر دختر راضی نشده که دختر را به شوهر بدهد.

ایران تجاوز گروهی به دختران در جنگل‌های شمال قزوین
دویچه وله ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ حادثه‌ای که ماه‌ها پیش اتفاق افتاده و متهمان آن یک ماه است دستگیر شده‌اند حالا رسانه‌ای شده است. ۱۰ مرد که سه نفرشان هم مسلح بوده‌اند با حمله به گروه‌های دختران و پسران مقابل چشمان پسران به دخترها تجاوز می‌کرده‌اند.۱۰ مرد که سه نفرشان مسلح بوده‌اند با کمین کردن در جنگل‌های منطقه باراجین و جاده زرشک در شمال قزوین به دختران و پسرانی که برای پیک‌نیک به این منطقه می‌رفتند حمله کرده و با بستن پسران به درخت، مقابل چشمان آنها به دختران تجاوز می‌کرده‌اند.

دفاع از حقوق بشر

ترکیه خشم مردم استانبول از کشته شدن یک دختر به دست پلیس
خبرگزاری فارس ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ مرگ دختر جوانی در ترکیه که بر اثر شلیک گلوله یک پلیس به شدت زخمی شده بود، موجی از خشم را علیه دولت این کشور در استانبول ایجاد کرد.به نوشته پایگاه خبری «روسیا الیوم»، این دختر جوان ۲۵ ساله که «دیلک دوغان» نام داشت، عصر روز یکشنبه گذشته از نیروهای پلیس که می‌خواستند وارد منزلش شود، خواسته بود هنگام ورود کفشهای خود را درآورند، با گلوله هدف قرار گرفت. وی به بیمارستان منتقل شد اما بر اصثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

کانادا وفای به عهد با دختران و زنان بومی
دیده بان حقوق بشر ۲۰ اکتبر ۲۰۱۵ دیشب حزب لیبرال کانادا در انتخابات کشور پیروز شد. حالا این حزب می تواند در جهت اجرای یکی از وعده های انتخاباتی خود حرکت کند و با سطح بالای خشونت علیه دختران و زنان بومی مقابله کند؛ دولت قبلی این موضوع را کنار گذاشته بود. شمار دختران و زنان بومی که در کانادا به قتل می رسند در حدود چهار برابر شمار دختران و زنان دیگر است. در سال ۲۰۱۴، پلیس سوار سلطنتی کانادا ۱۱۸۱ مورد قتل و ناپدید شدن دختران و زنان را در فاصله بین ۱۹۸۰ و ۲۰۱۲ مشخص کرد که دو برابر برآوردهای قبلی است. در سال ۲۰۱۳، دیده بان حقوق بشر گزارشی درباره‌ی رفتار پلیس با زنان در شمال کلمبیای بریتانیا منتشر کرد که نه‌تنها قصور پلیس در محافظت از زنان بومی در مقابل خشونت بلکه تعدی پلیس به این دختران و زنان را ثبت کرده بود. حزب لیبرال قول داده فوری تحقیقی عمومی درباره‌ی قتل ها و ناپدیدشدن ها را آغاز کند. دولت قبلی بارها این تحقیق را رد کرده بود.

خشونت جنسی پنهان در سازمان‌های بشردوستانه
دویچه وله فارسی ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ روزنامه گاردین گزارشی از خشونت جنسی پنهان و تجاوز در سازمان‌هایی که فعالیت‌های بشردوستانه انجام می‌دهند منتشر کرده است. به نوشته گاردین زنانی که این آزارها را علنی گزارش می‌دهند برچسب “فمینیست دردسرساز” می‌خورند.روزنامه انگلیسی گاردین روز دوشنبه ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد زنان شاغل در سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی به طور گسترده ولی پنهان مورد اذیت و آزار جنسی قرار می‌گیرند.

احمدزی: تجاوز بر زنان زندانی در غرب افغانستان تکان دهنده است
رادیو آزادی ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ رویداد تکان دهنده تجاوز بر ۳۵ زن زندانی در ولایات زون غرب آن هم از سوی څارنوالان که نگرانی ها و عکس العمل های را در میان نهاد های دفاع از حقوق بشر به همراه شده است.کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که از شنیدن این خبر تکان خورده و پذیرفتن چنین عملی از سوی څارنوال و یا قاضی برای شان دور از باور است.

افغانستان طرح تغییر چهره مردانه مجلس به همت فعالان مدنی رو نمایی شد
بیدارزنی ۲۷ آبان ۲۰۱۵روز گذشته جمعی از فعالان مدنی و زنان مراسمی را برای رونمایی از طرحی برای انتخابات مجلس آینده با محوریت زنان برگزار کردند.

کودکان

افغانستان سربازگیری طالبان از کودکان در شمال کشور
سلام وطندار ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ طالبان پیش از حمله بر مناطق مختلف تخار از کودکان این ولایت سربازگیری کرده اند. مسؤولان محلی در تخار می‌گویند که این گروه پیش از آغاز فعالیت‌های نظامی در ولسوالی‌های خواجه غار٬ اشکمش و درقد این ولایت، از مدارس دینی افراد زیر ۱۸ سال را به عنوان سرباز انتخاب کرده اند.

افغانستان طالبان دروازه‌ی تمامی مکاتب ولسوالی وردوج بدخشان را بسته‌اند
رادیو آزادی ۲۵ اکتبر ۲۰۱۵ شاه ولی الله ادیب سرپرست ولایت بدخشان می‌گوید که طالبان تمامی مکتب‌ها را در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان بسته اند و بیشتر دانش‌آموزان پسر این مکتب‌ها را به نبرد فرستاده‌اند.وی می‌افزاید که بیشتر این دانش‌آموزان نوجوانانی هستند که از سوی طالبان به زور در خط نخست نبرد فرستاده می‌شوند.شاه ولی الله ادیب سرپرست ولایت بدخشان اظهارداشت: “در ولسوالی وردوج مکاتب ما بسته است؛ در روزهای اخیر تصاویر و اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد طالبان از اطفال در جنگ استفاده می‌کند؛ آنان دروازه‌ی مکتب‌ها را بسته کرده‌اند و بیشترین قربانی طالبان در جنگ‌ها همین کودکان هستند”.

حقوق مدنی سیاسی و اقتصادی

افغانستان وزیرامورداخله: آموزش پولیس زن دراولویت وزارت داخله قرار دارد
باختر ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵  نورالحق علومی وزیرامورداخله ، دریک نشست ویژه با مسوولین ریاست حقوق بشر، امورزنان واطفال وزارت امورداخله کارکرد آن ریاست را مورد ارزیابی قرارداد. به اساس معلومات دفترمطبوعاتی وزارت داخله به آژانس باختر، درین نشست ، نخست خانم مل پاسوال حکمت شاهی رئیس حقوق بشر، امورزنان واطفال وزارت امورداخله گزارش کاری خود را درجهت توسعه نقش زنان ، آموزش وارتقای ظرفیت های کاری پولیس زن دروزارت امورداخله ارایه داشته افزود که نقش پولیس زن درسطح قوماندانی های امنیه مرکزو ولایات کشورنسبت به زمان گذشته بهبود یافته ودر راستای ارتقای نقش پولیس زن وظرفیت سازی درین عرصه گام های موثربرداشته شده است.

هفتصد هزار زن در افغانستان نان آور خانواده اند – وزارت کار
صدای آمریکا ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ دست فروشی در کنار جاده ها در هوای سرد توسط اطفال در افغانستان به یک امر معمول مبدل شده است،‌ اما در این اواخر به علت فقر و تنگدستی پای ده ها زن دست فروش نیز به بازار های مزدحم شهر کابل کشانده شده است. شریفه زنی که با چادری سرتاپای خود را پوشانده و مصروف ترکاری فروشی در کنار سرک در چوک جادۀ میوند است، به شرح حالش پرداخت و گفت “غوره رومی می فروشیم، وقت سبزی می فروختیم حالی سبزی خلاص شده غوره رومی می فروشیم و غوره رومی را از شیوکی می آوریم،‌ کاریگر ندارم، بچیم مکتب می رود، امسال تازه بعد از وقت در مستری خانه شاگرد ماندم اش.”

افغانستان ایجاد کار برای بیش از ۲۳۰ زن در ولایت ننگرهار
ودصم ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ با آغاز فعالیت شرکت صنایع روستایی “منهاس میر” و به حمایت مالی و تخنیکی برنامه ملی انکشاف صنایع روستایی وزارت احیا و انکشاف دهات در ولایت ننگرهار، بیش از۲۳۰ زن روستایی به شغل دوامدار در عرصه های سوزن دوزی و خامک دوزی دست یافتند.

۲ زن افغان با استفاده از روشی جدید سمارق پرورش می‌دهند
طلوع نیوز ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ در کابل به تازه‌گی دو بانوی جوان برای تولید این گیاه از این شیوه کار می‌گیرند. سمارق از گیاهان خودرو است که در فصل بهار می‌روید و از دیر زمان بدین سو در پخت و پز و داروسازی از این گیاه استفاده می‌شده است، اما در این اواخر روش‌های تازه‌ای برای کشت این گیاه به کار گرفته می‌شود و با کاربرد این روش‌ها می‌توان در هر فصل سال از این گیاه بهره برد.این دو بانوی افغان هدف از آزمایش و بهره برداری از این شیوه را به دست آوردن غذای بهداشتی و کم هزینه برای شهروندان کشور می‌دانند.

ایران چالشی به نام مهریه زنان

سیاست

مسکو خاطرات زن اینگوشی از اردوگاه ازدواج داعشی ها
خبرگزاری جمهوری اسلامی ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ یک زن تبعه روسیه از جمهوری اینگوش که بر اثر تبلیغات اینترنتی مبلغان داعش خانواده خود را ترک کرده و از مسیر ترکیه به این گروه تروریستی پیوسته بود، پس از فرار، از وجود اردوگاه ویژه ازدواج برای تروریست ها با حضور صدها زن خارجی خبر داده است.

افغانستان ضرورت صلح و برابری و نقش زنان
مدرسه فمینیستی ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ منطقه ما سالهاست که از حضور افراطیون متعصب و زن ستیز دست ساز غرب و شرق رنج می برد. هر روز دامنه این افراط گری چهره کریه تری از خود نشان می دهد. فروش زنان به عنوان برده در بازارهای جهانی، دردی وصف ناشدنی به جان انسان می ریزد. فقر، بیکاری، خشکسالی، فساد گسترده دولتی زمینه ساز یارگیری بیشتر از مردمان به جان آمده این منطقه است. هر روز لهیب آتش جنگ های بی سرانجام گسترده تر می شود و زندگی های بیشتری را می سوزاند و نابود می کند.

فرصتی که انتخابات کانادا ایجاد کرد
سلام وطندار ۲۴ اکتبر ۲۰۱۵ در انتخابات مجلس کانادا حزب لیبرال به رهبری «جستین ترودو» پیروز شد و با این پیروزی، به سلطۀ ده سالۀ حزب محافظه‌کار این کشور پایان داد. حزب لیبرال به پشتیبانی از گوناگونی فرهنگی و تنوع هویت‌ها در کانادا مشهور است و در قبال پناهجویان و مهاجران از سیاست درهای باز حمایت می‌کند. به همین دلیل بود که این حزب در فهرست نامزدانش برای انتخابات مجلس، نام‌های آن عده از شهروندان کانادایی را نیز گنجانده بود که در خارج از این کشور به دنیا آمده اند.

افغانستان کشته شدن یک کارمند زن سازمان ملل، ازسوی افراد مسلح ناشناس در کندهار
کلید ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ دفتر نمایندگی سازمان ملل برای افغانستان ( یوناما) از کشته شدن یکی از کارمندانش در ولایت کندهار خبر میدهد. به نقل ازمنبع، یک کارمند زن افغان، در دفتر یوناما، در شهر کندهار صبح روز دوشنبه ازسوی افراد ناشناس به قتل رسیده. صمیم خپلواک سخنگوی والی کندهار در گفتگو با کلید تایید می کند که فرد کشته شده یک داکتر است؛ اما در مورد این رویداد جزییات بیشتر ارایه نمی کند .

ایران طرح مقابله با اسیدپاشی در انتظار حمایت مجلسی ها
ایرنا ۲۵ اکتبر ۲۰۱۵ طرح مقابله با اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن که این هفته در کمیسیون تخصصی قضایی و حقوقی مجلس بررسی می شود در صورت تصویب نهایی آن، وزارت دادگستری مکلف می شود تا نسبت به تامین فوری هزینه درمان بزه دیدگان اقدام کند.به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، طرح یک فوریتی مقابله با اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن در جلسه ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ در مجلس اعلام وصول شد.

ایران ضرورت صلح و برابری و نقش زنان
بیدار زنی ۲۸ اکتبر ۲۰۱۵  منطقه ما سالهاست که از حضور افراطیون متعصب و زن ستیز دست ساز غرب و شرق رنج می برد. هر روز دامنه این افراط گری چهره کریه تری از خود نشان می دهد. فروش زنان به عنوان برده در بازارهای جهانی، دردی وصف ناشدنی به جان انسان می ریزد. فقر، بیکاری، خشکسالی، فساد گسترده دولتی زمینه ساز یارگیری بیشتر از مردمان به جان آمده این منطقه است. هر روز لهیب آتش جنگ های بی سرانجام گسترده تر می شود و زندگی های بیشتری را می سوزاند و نابود می کند.

فرهنگ و جامعه

ایتالیا جشنواره فیلم رم؛ از جورج بوش تا دختران مسلمان ترک
بی بی سی فارسی ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ جشنواره بین المللی فیلم رم شنبه شب، بیست و چهارم اکتبر، با اهدای تنها جایزه خود (جایزه تماشاگران) به فیلم “الهه های عصبانی هندی” ساخته پان نالین به کار خود پایان داد.”الهه های عصبانی هندی” فیلمی فمینیستی از سینمای هند است که سعی دارد با قهرمانانی زن، به درون عواطف و احساسات و دوستی های آنها نفوذ کند، در حالی که یکی از این زنان با دعوت از دوستانش به گوآ برای تعطیلات، می خواهد خبر ازدواجش را به آنها بدهد.

آمار تکاندهنده تن‌فروشان دارای تحصیلات تکمیلی
اخبار روز ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵ مهمترین عوامل موثر در شیوع تن فروشی در کشور مبتنی برپژوهش:مسئولیت تامین مخارج چند نفر در زمان تن فروشی، مهمترین دلیل و دارای بیشترین فراوانی در میان زنان تن فروش بوده است. تکان دهنده ترین مسئله در خصوص سطح سواد این زنان نیز آن است که حدود ۱۴ درصد آنها دارای تحصیلات فوق دیپلم و لیسانس بوده‌اند . به نوشته « تأمین ۲۴» در نخستین نشست «سلامت زنان و رفتارهای پرخطر با تمرکز بر تن فروشی» که روز یکشنبه ۲۶ مهر در تهران برگزار شد ژاله شادی طلب جامعه شناس با تاکید بر آنکه در خصوص تعداد زنان تن فروش در کشور و سطح شهرها و محلات هیچ آمار دقیقی وجود ندارد، عنوان کرد: چنانچه هر مسئولی با توجه به مسئولیت خود آماری را از این زنان اعلام و منتشر کند نیز در خصوص صحت آن خودش مسئول است.

ایران فاطمه معتمدآریا نامزد جایزه بهترین بازیگر جشنواره آسیا پاسیفیک شد
دویچه وله ۲۲ اکتبر ۲۰۱۵ فاطمه معتمدآریا نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در نهمین دوره جوایز جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک شد. او برای بازی در فیلم “بهمن” نامزد چنین جایزه‌ای شده است. طبق گزارش وب‌سایت جوایز جشنواره آسیا پاسیفیک، مایکل هاوکینگز، رئیس این جشنواره پنجشنبه (۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر) نامزدهای دریافت جوایز نهمین دوره از این جشنواره را معرفی کرد. فاطمه معتمدآریا از ایران برای بازی در فیلم “بهمن”، به کارگردانی مرتضی فرشباف، نامزد کسب جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول شده است.

طرح تحول سلامت زنان و کم‌توجهی به نقش عوامل فرهنگی
رادیو زمانه ۲۸ اکتبر ۲۰۱۵ مطهره علامه، رییس اداره میانسالان وزارت بهداشت و مجری برنامه سلامت بانوان، مهم‌ترین علل مرگ زنان در میانسالی را بیماری‌های قلبی و عروقی معرفی کرده و دومین عامل مرگ زنان را سرطان دانسته است. همچنین به گفته علامه، ۷۸ درصد از علل مرگ زنان ۳۰ تا۷۰ سال مربوط به چهارگروه اصلی بیماری‌های غیرواگیر قلبی عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های تنفسی است. به گفته این مقام مسئول، عوامل خطر این بیماری‌ها اضافه وزن، چاقی، چاقی شکمی، کم‌تحرکی، تغذیه نامطلوب، استعمال سیگار و دخانیات، فشار خون بالا، دیابت و مواردی از این قبیل است

گزارش، پژوهش و کتاب

هر که دل دارد، آرزو دارد
صدای آمریکا ۲۸ اکتبر ۲۰۱۵ بی بی هال ازبکی، باشنده ولایت کندز، در جمع ده ها هزار مهاجری است که با پیمودن هزاران فرسنگ،  از جنگ و فقر در افغانستان فرار کرده  و راهی اروپا شده است.بی بی ازبکی، در حالیکه چادر سبزی بر سر داشت، و یک کمپل قهوه ای رنگ را دور خود پیچانده بود،   روز سه شنبه ۲۷ اکتوبر، روی تذکره به کمپ اوپتواک در کروشیا، منتقل گردید. او در آن روز، با گروه بزرگی از پناه جویان به شمول پسر، نواسه و چند فرد دیگر خانواده اش، از سرحد سربیا عبور کرده بود.

جنبش فمینیستی و سیر تحول مشارکت سیاسی زنان در اروپا
عصر نو ۲۲ اکتبر ۲۰۱۵ کانون شهروندی زنان: زنان به عنوان نیمی از جمعیت دنیا همانطورکه سهمی واقعی در قبال نتایج عملکردی نهادهای تصمیم گیرنده حاکم دارند و تحت تاثیر مستقیم خطرات و مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه اعم از رکود و تورم اقتصادی، جنگ های داخلی، مشکلات و معضلات اجتماعی و آشفتگی های سیاسی قرارمی گیرند اما آنجا که باید در مشارکت های اجتماعی و سیاسی جدی گرفته شوند و سهم واقعی خود را به عنوان بخش موثری از جامعه در نقش آفرینی و تصمیم سازی کسب نمایند متاسفانه نادیده گرفته می شوند و آنطور که باید و شاید حضور موثری در قدرت های سیاسی کشورها ندارند.

در افغانستان در هر هشت زن، یکی آن مصاب به سرطان سینه است
رادیو آزادی ۲۰ اکتبر ۲۰۱۵ سرطان سینه که یک بیماری کشنده شمرده میشود درحالی در افغانستان رو به افزایش است که این کشور فاقد مراکز تشخیص و تداوی این بیماری می باشد.وزیرصحت عامه افغانستان می گوید، اگر زنانی که مصاب به این بیماری هستند به موقع برای تداوی اقدام کنند،این بیماری قابل علاج می باشد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 

منابع این شماره: سلام وطندار، بی بی سی فارسی، فارسی رو، بخدی نیوز، دویچه وله، خبرگذاری فارسی، دیده بان حقوق بشر، رادیوآزادی، باختر، صدای آمریکا، ودصم، طلوع نیوز، خبرگذاری جمهوری اسلامی، مدرسه فمینیستی، سلام وطندار، کلید، اخبار روز، عصر نو،الینا.

 

 

پیوست‌ها: