زنان-690x259
مصر، خیزش و سیاست‌های جنسیتی: بدن‌های جنسیت‌زده/ فضای جنسیت زده

EGYPT INAUGURATION ANNIVERSARY PROTESTS

EGYPT INAUGURATION ANNIVERSARY PROTESTS

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان ملا امام یک مسجد در هرات به اتهام تجاوز بر دخترش بازداشت شد
دویچه وله ۱۵ آگست ۲۰۱۶ قوماندانی امنیه ولایت هرات می‌گوید که ملا امام یک مسجد را به اتهام تجاوز جنسی بر دخترش بازداشت کرده است. تحقیقات طب عدلی راجع به این اتهام شروع شده است. سید احمد محمدی، سرپرست ریاست مطبوعات قوماندانی امنیه هرات روز دوشنبه به دویچه وله گفت: «ملا امام یک مسجد در مربوطات ولسوالی انجیل پس از آن بازداشت شد که دخترش نزد پولیس شکایت کرد و گفت که مورد تجاوز جنسی پدرش قرار گرفته است.»

افغانستان مردی که مادرزنش را با نارنجک کشت
سلام وطندار ۱۶ اگست ۲۰۱۶ خانواده‌یی در مزارشریف به هدف گرفتن طلاق دخترشان به سوی دادستانی در حرکت بودند که داماد این خانواده موتر حامل‌شان را هدف نارنجک قرار داد. شیرجان درانی، سخنگوی والی بلخ می‌گوید که در این رویداد مادرزن مردی که نارنجک را پرتاب کرده و رانندۀ موتر حامل این خانواده کشته شدند و سه تن دیگر زخم برداشتند.

افغانستان آتش سوزی برای عدالت؛ جوانی پکتیایی یک شنبه آینده را آخرین مهلت رسیدگی به خواسته های خود اعلام کرد
خبرنامه ۱۴ آگست ۲۰۱۶ خان ولی عادل که برای مبارزه و جلوگیری از رسم «بد دادن» دختران از چهار ماه بدینسو خیمه دادخواهی در کابل برپا کرده بود، امروز طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مقابل ساختمان شورای علما، اعلام داشت که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایش، خود را به آتش می‌کشد.

افغانستان شوهر و خسری که عروس‌شان را سلاخی کردند
سلام وطندار ۱۱ آگست ۲۰۱۶ مقام‌های محلی در ولایت فاریاب می‌گویند که افراد ناشناس یک خانم ۲۵ ساله به نام فوزیه را در روستای ینگی‌قلعۀ ولسوالی خواجه‌سبزپوش این ولایت سر بریدند و سپس با چاقو بدنش را سوراخ‌سوراخ کردند. به گفتۀ این مقام‌ها به احتمال زیاد این قتل کار شوهر و خسر فوزیه بوده است.

ایران عفو بین‌الملل: با فعالان زنان به عنوان دشمن رفتار می‌شود
رادیو زمانه ۱۱ آگست ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل می‌گوید که مقامات ایران فشارها را بر فعالان حقوق زنان در نیمه نخست امسال افزایش داده‌اند. بازجویی‌های سنگین و ممانعت از انجام هرنوع فعالیت جمعی از جمله این فشارهاست. تحقیقات این سازمان نشان می‌دهد که از ژانویه ۲۰۱۶، ده‌ها فعال حقوق زنان در تهران برای بازجویی‌های طولانی و سنگین از سوی سپاه پاسداران فراخوانده شده‌اند و در جریان بازجویی‌ها به اتهام انجام فعالیت های ضدامنیتی به زندان تهدید شده‌اند. بسیاری از این افراد، از فعالان کمپین تغییر چهره مردانه مجلس ایران با هدف افزایش تعداد زنان نماینده مجلس در انتخابات اخیر بوده‌اند. این کمپین در اکتبر ۲۰۱۵ تشکیل شده بود.

اتریش دستگیری ۹ پناهجوی عراقی مظنون به “تجاوز جنسی” در اتریش
صدای آمریکا ۱۵ آگست ۲۰۱۶ مقامات اتریش روز دوشنبه از دستگیری ۹ پناهجچوی مرد عراقی، که مظنون به تجاوز به یک گردشگر آلمانی در روز سال نو مسیحی در وین هستند، خبر دادند.سخنگوی پلیس وین در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، دستگیرشدگان که بین ۲۱ و ۴۷ سال دارند، یا اخیرا پناهنده شده اند یا متقاضی پناهندگی در اتریش هستند، و در روزهای شنبه و یکشنبه دستگیر شدند.به گفته پلیس وین، این مظنونان یک گردشگر زن آلمانی که به وین آمده بود را با اجبار به آپارتمان خود برده و به او تجاوز کردند. اتهامی که دستگیرشدگان آن را رد کرده اند.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان محکومیت مرد ۴۲ ساله به هفت سال زندان به جرم ازدواج با دختر ۶ ساله افغان
بی بی سی فارسی ۱۳ آگست ۲۰۱۶ شوهر دادن دختران زیر سن قانونی، در افغانستان مجازات زندان دارد . دادگاهی در ولایت غور در غرب افغانستان یک مرد ۴۲ ساله را که با یک دختر ۶ ساله ازدواج کرده بود به هفت سال زندان محکوم کرده است. دادگاه، امروز پدر این دختر ۶ ساله را نیز به چهار سال زندان محکوم کرد. بر اساس تحقیقات ابتدایی، قریب‌گل را پدرش به یک مرد ۴۲ بخشیده و در عوض یک بز و مقداری مواد غذایی گرفته است.

ایران ۴۵۰۰ امضا برای عذرخواهی صداوسیما به خاطر توهین به لیلا رجبی
رادیو زمانه ۱۴ آگست ۲۰۱۶ دو روز پس از آنکه کارشناس ورزشی شبکه ورزش لیلا رجبی ورزشکار رشته پرتاب وزنه را «بی‌غیرت» خواند، نامه اعتراضی کنشگران مدنی و فعالان زنان به صدا و سیمای ایران بیش از ۴۵۰۰ امضا گرفته است. گزارش تلویزیونی مسابقه لیلا رجبی در المپیک، با حاشیه‌های عجیبی همراه بود؛ کارشناس برنامه، احسان مهاجر شجاعی، لیلا رجبی را خونسرد و ضعیف توصیف کرد و در نهایت او را به نداشتن «غیرت» متهم کرد. همزمان مجری برنامه هم به این تعبیر خندید.

کودکان

فرصت‌های آموزشی برای کودکان در افغانستان افزایش یافته است
بی بی سی فارسی ۱۱ اگست ۲۰۱۶ در افغانستان تا همین اواخر به آموزش دانش آموزان خارج از مدرسه چندان توجه نمیشد. اما این روزها تلاش برای ایجاد فرصتهای آموزشی برای کودکان، افزایش یافته است. از جمله آموزش هنر.

افغانستان نوزادانی که برای درمان مادرشان فروخته شدند
سلام وطندار ۱۲ آگست ۲۰۱۶ مردی که از روستای دوردست به شهر غزنی آمده است، شدیداً اضطراب‌زده و نگران در ساختمان دو منزلۀ یک بیمارستان خصوصی پایین و بالا می‌دود تا پولی برای انجام دومین عمل جراحی همسرش پیدا کند. او وقتی در شهر ناآشنای غزنی تمام دروازه‌ها را در برابرش بسته می‌بیند، کوچک‌ترین پسرش را که روز پیش به دنیا آمده است می‌فروشد تا بتواند همسرش را که در بیمارستان با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کند، نجات دهد.

بریتانیا وزرا باید ادعای مربوط به اعدام نوجوانان سعودی را تصحیح کنند
ریپریو ۳۱ جولای ۲۰۱۶ این سازمان از دولت بریتانیا خواست اظهارات اشتباه خود را در مورد سه نوجوان را که در عربستان سعودی در خطر گردن زنی به سر می برند، تصحیح کند. علی النمر، داوود المحرون و عبدالله الظاهر در زمان محکومیت به مرگ به‌خاطر مشارکت در اعتراض های خواهان اصلاح به ترتیب ۱۷، ۱۷ و ۱۵ سال داشتند. اما دولت بریتانیا به اشتباه اعلام کرده که «بر اساس قانون عربستان سعودی، آنها در آن زمان بزرگسال محسوب می‌شدند.» این اظهارات که به تازگی در ارزیابی حقوق بشر در عربستان سعودی در ۲۱ جولای عنوان شده، با ادعای رسمی دولت سعودی در تناقض است که هر شخص زیر ۱۸ سال را کودک می داند.

استرالیا پرونده نائورو: آزار جنسی زنان و کودکان پناهجو در کمپ‌های استرالیا
رادیو زمانه ۱۰ اگست ۲۰۱۶ روزنامه گاردین مدارکی به نام «پرونده نائورو» منتشر کرده که از آزار جنسی گسترده کودکانی خبر می‌دهد که در اردوگاه‌ پناهندگی نائورو در نزدکی استرالیا نگهداری می‌شوند. این مدارکی از درون سیستم مهاجرتی استرالیا درز کرده است.

قوانین، مقررات و احکام

ایران احکام حمایتی برای حفاظت از قربانیان خشونت خانگی
اخبار روز ۱۰ اگست ۲۰۱۶ بسیاری از کشورها برای خشونت خانگی از راه حل‌های مدنی یا احکام حمایتی استفاده می‌کنند. احکام حمایتی تدابیری در حمایت از زنان هستند که به آنها زمان می دهند درباره چگونگی تامین امنیت خود در دراز مدت را تصمیم بگیرند بدون اینکه مجبور باشند، سریعا درخواست طلاق یا جریمه جزایی ضمانت اجرا نمایند.  خانه امن- بسیاری از کشورها برای خشونت خانگی از راه حل‌های مدنی یا احکام حمایتی www.stopvaw.org استفاده می‌کنند. این احکام را قضات برای تعیین محدودیت برای رفتار خشونت‌گر صادر می‌کنند. در صورت دسترسی به راه حل های مدنی، معمولا احکام برای بیرون کردن موقت خشونت‌گر از خانه یا ممانعت از دسترسی او به همسر (یا استفاده از واسطه برای دسترسی یافتن صادر می شوند). حکم حمایتی می تواند یک حکم یک طرفه فوریتی باشد یا یک حکم دراز مدت.

سیاست

افغانستان درگیری‌ها در وانت‌وایگل نورستان؛ دو دختر انتحاری از پا درآمدند
سلام وطندار ۱۵ آگست ۲۰۱۶ مسؤولان امنیتی در ولسوالی وانت‌وایگل نورستان می‌گویند، در نتیجۀ درگیری نیروهای امنیتی با طالبان در این ولسوالی، ۴۰ تن از افراد این گروه کشته شده و حدود ۵۰ تن دیگر زخم برداشته‌اند. همچنان نیروهای امنیتی دو دختر جوان انتحاری را نیز در این درگیری‌ها از پا درآوردند.

آلمان فهرست طولانی کارهای مرکل پس از بازگشت از رخصتی
دویچه وله ۱۵ آگست ۲۰۱۶ انگلا مرکل صدراعظم آلمان پس از گذراندن رخصتی تابستانی اش دوباره به وظیفه برگشته است و با فهرست طولانی از چالش های داخلی و بین المللی به شمول بحران مهاجرت مواجه است.  روز دوشنبه انگلا مرکل از رخصتی به دفتر صدارت در برلین برگشت. او باید خودش را برای رسیدگی به کارها و مشکلات سیاسی و چالش های بین المللی زیادی که از ماه ها به این سو رونما شده اند، آماده کند. در مدت زمانی که مرکل در رخصتی های تابستانی اش در آلمان و ایتالیا به سر می برد، در ماه جولای هراس عمومی از هجوم پناهجویان به آلمان در پی دو حمله تروریستی در شهرهای آنسباخ و وورتسبورگ به بالاترین سطح رسید.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

هندسیاست مرگبار ثروت: زن کُشی
دمکراسی باز ۲ آگوست ۲۰۱۶ برنامه «دختران را نجات دهید، دختران را آموزش دهید» نخست وزیر مُدی که در ژانویه ۲۰۱۵ به راه افتاد، اولین باری بود که دولت هند موضوع زن کُشی را در مبارزه عمومی مطرح می کرد. سرشماری که بریتانیا در قرن هجدهم انجام داد، نسبت نامتوازن جنس ها را در هند به کشتن نوزادان دختر و شکل های دیگر زن کُشی، مثل سوختن زنان پس از مرگ همسر، نسبت می داد. اما پس از استقلال، دولت‌های پی در پی نسبت به این موضوع بی اعتنایی کردند با این که ابعاد آن بسیار گسترده بود. نظریات نخست وزیر در باره‌ی زنان اغلب فعالان زن را خشمگین می کرد، برای نمونه وقتی که میزان زیاد سوءتغذیه در میان دختران زیر پنج سال در ایالت خودش را به رژیم گرفتن و توجه به مد دانست. اما برنامه تازه او گویا از تفکر مستقل مانکا گاندی، وزیر توسعه زنان و کودکان، تاثیر گرفته است. مُدی اعلام کرده که زن کُشی بحران ملی است، با وجود این‌که درخواست او برای زنده نگه داشتن دختران، به جای این بر اساس حقوق آنها بیان شود، به‌عنوان «نخست وزیر به‌خاطر زنده ماندن دختران التماس می کند» بیان شد. زن کُشی گسترده در هند بیشتر به فقر و بی سوادی نسبت داده می‌شود، با وجود این‌که آمار و ارقام خلاف آن را می گویند. در ثروتمندترین ایالت ها نسبت دختران به پسران در سنین تولد تا ۶ سالگی کمتر از ۸۵۰ است درحالی‏که این نسبت در سطح ملی ۹۱۴ است. و البته نسبت ملی نیز در پایین ترین سطح از زمان استقلال است. بالاترین نسبت در میان جوامع قبیله ای و کاست های سطح پایین است که در عین حال فقیرترین و کم سوادترین به شمار می‌روند. اما در میان قبایل نیز، وقتی از طریق آموزش و اشتغال ثروت به دست می آید، نسبت کاهش می یابد.

ایران کاهش پرسش‌انگیز تعداد دختران در رتبه‌های برتر کنکور
رادیو زمانه ۱۰ اگست ۲۰۱۶ نفرات برتر آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در ایران اعلام شده و از صبح روز چهارشنبه روی سایت سازمان سنجش آموزش قرار گرفته اما نتایج اعلام شده، امسال از نطر جنسیت برگزیدگان تعجب‌انگیز بود چون به گفته ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور، ٢۶ نفر برتر این آزمون مرد و ١٠ نفر آنها زن هستند.

فرهنگ و جامعه

اتفاق سکسیستی در ریو۲۰۱۶
رادیو زمانه ۱۶ آگست ۲۰۱۶ هیچ چیز مثل المپیک باعث نمی‌شود که مردم جهان زنان را با مردان مقایسه ‌کنند. زنان را دائما با برچسب «زن» یا «مادر» یادآوری می‌کنند و گزارشگران این گفته‌ها را با شور و غوغای خاصی در رسانه‌های ملی مطرح می‌کنند. هافتینگتون پست در گزارشی به سکسیسم در المپیک ریوی امسال پرداخته است. ما در اینجا به مواردی از سکسیسم می‌پردازیم که تاکنون در المپیک ریو ۲۰۱۶ اتفاق افتاده است. از این نظر می‌گوییم «تاکنون» که هنوز المپیک ریو در جریان است. البته هیچ کدام از این موارد فقط در المپیک ریو اتفاق نیفتاده‌اند. سکسیسم در المپیک تاریخچه‌ای طولانی دارد.

ایران جعفری دولت آبادی: درباره حجاب اقدامات سرهنگی ضروری است
رادیو زمانه ۱۳ آگست ۲۰۱۶ دادستان تهران با مسئولان دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی، پلیس و سیاستگذار مرتبط با آسیب‌های اجتماعی جلسه‌ای برگزار کرده است. او گفته: «اگر چه اقدامات فرهنگی در حوزه‌ عفاف و حجاب راهکار اساسی است، اما در مواردی که کانون برنامه‌ریزی و تمرکز دشمن در رواج بی‌عفتی است اقدامات مقابله‌ای یا به قول معروف اقدامات سرهنگی نیز ضروری است.»

چین عکس‌خبر؛ درخواست ازدواج پس از مدال نقره
بی بی سی فارسی ۱۵ اگست ۲۰۱۶ هه زی از چین که در فینال شیرجه ۳ متر زنان از روی تخته فنری دوم شد و مدال نقره را به گردن آویخت، پس از پایین آمدن از روی سکو با صحنه‌ای مواجه شد که کاملا غافلگیرش کرد؛ درخواست ازدواج از سوی هم‌تیمی‎اش در تیم مردان. کین کای که او نیز عضو تیم شیرجه چین است و در ریو حضور دارد، با زانو زدن پیش پای هه زی حلقه انگشتری به سوی گرفت و از نایب قهرمان شیرجه زنان درخواست ازدواج کرد.

کتاب، گزارش و تحقیق

آیا زنان و دختران متضرر از خشونت به عدالت خواهند رسید؟
رادیو آزادی ۱۵ آگست ۲۰۱۶ در برنامه کنونی زن و زنده‌گی روی موضوع، فرار بی‌سر و صدا عاملین خشونت علیه زنان در افغانستان خواهیم پرداخت و اینکه آیا زنان و دختران که متضرر از خشونت‎های شدید اند به عدالت خواهند رسید؟در این بحث حکایات و شکایات زنان و دختران متضرر و سخنان کارشناسان و مسئولان را هم با خود داریم.در این اواخر همه روزه از طریق رسانه‎ها خبرهای از خشونت علیه زنان در مناطق مختلف افغانستان را می‌شنویم. گفتنیست که بر علاوه روز افزون شدن اخبار نوع خشونت‎ها نیز فجیع تر شده‎است.خشونت‎های خانواده‌گی، لت و کوب، آتش زدن‎ها، تعویض زنان و دختران با حیوانات، زنده به گور شدن دختر جوان در ولایت بدخشان، تیزاب پاشی به روی و بدن و سوزانیدن زنان تا به بریدن گوش و بینی و لب را می‎توان از مثال‎های زنده که چهرۀ خشن‌تر خشونت را به نمایش گذاشته دانست.

مصر، خیزش و سیاست‌های جنسیتی: بدن‌های جنسیت‌زده/ فضای جنسیت زده
بیدار زنی ۱۳ آگست ۲۰۱۶ نویسنده: شرین حافظ، دپارتمان مطالعات جنس و جنسیت دانشگاه کالیفرنیا/ برگردان: سیمین فروهر : در خیزش سال ۲۰۱۱ در مصر اگرچه هدف مردم جستجوی دموکراسی و برقراری عدالت اجتماعی بود؛ اما زنان به سرعت متوجه شدند که با وجود مشارکت گسترده در اعتراضات، آن‌ها در عرصه‌هایی نظیر بازنویسی همه‌پرسی قانون اساسی مصر کنار گذاشته می‌شوند، از شرکت در کمیته‌هایی که برای مذاکره با نیروهای ارتش تشکیل می‌شود منع می‌شوند و به کرات در میدان تحریر مورد آزار و اذیت قرار گرفته و به تجاوز گروهی تهدید می‌شوند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: صدای آمریکا، بی بی سی فارسی، دویجه وله، رادیو زمانه، رادیو آزاد ی، دموکراسی باز، سلام وطندار، خبرنامه، ریپویو، اخبار روز، بیدار زنی.

پیوست‌ها: