کودک مهاجر در مرز مکزیک و آمریکا

عکس: دانیل اُکووا دِ اُلزا / آسوشیتد پرس در گاردین

نقض فاحش حقوق بشر

عربستان سعودی: نخستین زن مدافع حقوق بشر در خطر حکم اعدام، ۱۳ ژانویه در دادگاه حضور می‌یابد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ مدافع حقوق بشر اسراء الغمغام روز ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹ به خاطر شرکت در اعتراض‌های صلح آمیز در طرفداری از دموکراسی در دادگاه ویژه کیفری در ریاض حضور خواهد یافت. او که بیش از سه سال در حبس خودسرانه به سر برده است، در خطر مجازات اعدام قرار دارد و در صورت محکومیت، نخستین زن مدافع حقوق بشرخواهد بود که در عربستان به اعدام محکوم می‌شود. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط اوست. خانم اسراء الغمغام، مدافع حقوق بشر از منطقه‌ی قطیف، شهر شرقی ساحلی با اکثریت شیعه، در دادگاهی محاکمه می‌شود که برای پیگرد اقدام‌های تروریستی و در حقیقت رسیدگی به پرونده‌های به اصطلاح مربوط به امنیت ملی تشکیل شده و ده‌ها کنشگر مسالمت جو، از جمله مدافعان حقوق بشر را مجرم شناخته است. دادستان درخواست مجازات اعدام کرده است. عربستان سعودی مجازات اعدام را در اکثر موارد به روش گردن زنی اجرا می‌کند.

جزئیات تکان‌دهنده‌ تازه‌ای از شکنجه فعالان حقوق زنان عربستان منتشر شده است

رادیو زمانه ـ گزارش‌های تازه‌ از وضعیت فعالان حقوق زنان عربستان که از ماه‌ مه ۲۰۱۸ در بازداشت مقامات سعودی هستند، حاکی از شکنجه فیزیکی و روانی آن‌ها توسط بازجویان و دست‌داشتن سعود القحطانی مشاور سابق دربار سعودی در این شکنجه‌ها ست. سازمان حقوق بشری القسط (مستقر در لندن) در بیانیه‌ای جزئیات تکان‌دهنده‌ای را از وضعیت این زندانیان فاش کرده است که گزارش‌های قبلی مبنی بر شکنجه و آزار جسمی و جنسی از سوی بازجویان سعودی را تایید می‌کند. در این بیانیه آمده است که بازجوها یکی از زنان دستگیرشده را برهنه کرده و از او تصاویری در حالت برهنگی گرفته‌اند که از همان تصاویر در حین بازجویی و برای فشار بر او استفاده شده است. طبق اعلام القسط یکی از بازجوها با قراردادن عکس برهنه‌ای از این زن بر روی میز از او پرسیده که «حالا که دستگیر شده است چه کسی می‌تواند از او حمایت کند و  آیا سازمان‌های حقوق بشری می‌توانند به کمک او بیایند؟».

آمریکا: زندان گوانتانامو پس از ۱۷ سال هنوز خطری برای حقوق بشر به شمار می رود

عفو بین‌الملل ـ زندان نظامی گوانتانامو لکه ای بر کارنامه حقوق بشری آمریکا است و تا زمانی که باز است محلی برای تداوم نقض حقوق بشر به شمار می رود. در حال حاضر ۴۰ مرد مسلمان در این زندان به سر می‌برند و بسیاری از آنها مورد شکنجه قرار گرفته اند. انتقال بعضی از آنها سالهاست که تایید شده است، اما آنها هنوز در این زندان هستند.

نیجریه: حمله نظامیان به روزنامه و زندانی کردن کارکنان

دیده‌بان حقوق بشر ـ نیروهای امنیتی دولت روز ۶ ژانویه ۲۰۱۹ به دفاتر روزنامه دیلی تراست حمله و کارکنان آن از جمله دو روزنامه نگار را بازداشت کرده‌اند. این تلاشی ناگوار برای سرکوب آزادی رسانه‌ها در نیجریه است. سربازان مسلح دفتر روزنامه دیلی تراست در مایدوگوریرا را تعطیل کردند و عثمان ابوبکر، رئیس دفتر منطقه شمالی شرقی این روزنامه به همراه ابراهیم سواب، روزنامه نگار را بازداشت کردند. چند ساعت بعد سربازان بیشتری به دفتر مرکزی روزنامه در آبوجا رسیدند و یک کارمند را بازداشت کرده و چندین کامپیوتر را با خود بردند. این کارمند بعد از ظهر همان روز آزاد شد و ابراهیم سواب اوایل روز بعد آزاد شد. اما محل نگهداری عثمان ابوبکر هنوز معلوم نشده است.

عراق: کودکان بازداشت شده در اقلیم کردستان شکنجه شده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولت اقلیم کردستان در شمال عراق کودکان را مجبور به اعتراف درباره‌ی ارتباط با داعش می‌کند. شماری از این کودکان به دیده‌بان حقوق بشر گفتند که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، مسئولان اداره امنیت به نام آسایش، از کتک، ایجاد موقعیت‌های استرس زا و شوک الکتریکی در مورد پسران بازداشت شده استفاده کرده‌اند. اکثر آنها گفتند که اجازه دسترسی به وکیل را نداشته اند و به آنها اجازه خواندن اعترافاتی را که آسایش نوشته بود نمی‌دادند و مجبور بودند که این اعترافات را امضا کنند.

مصر: تایید محکومیت مدافع حقوق زنان خانم امل فتحی به دو سال زندان و جریمه نقدی در دادگاه تجدید نظر

ترکیه: محکومیت شبنم کورور فینچانچی  رئیس بنیاد حقوق بشر ترکیه به دو سال و نیم زندان

ترکیه: بازداشت حدود ۲۰۰ نفر به ظن ارتباط با شبکه گولن

چین: محاکمه در پشت درهای بسته و حبس خودسرانه مدافع حقوق بشر

چین: نقض حقوق فعال مدنی در زندان

هند: آزار قضایی سه روشنفکر و کنشگر به خاطر اعتراض صلح آمیز علیه تبعیض در لایحه شهروندی

روسیه: احتمال محرومیت وکیل حقوق بشری از اشتغال به حرفه

تایلند: ردّ نامزدهای جامعه مدنی برای کمیسیون ملی حقوق بشر پسرفتی برای اعتبار این نهاد

میانمار: تایید محکومیت روزنامه نگاران رویترز؛ تداوم حبس آنها را محکوم می‌کنیم

سنگاپور: مدافع حقوق بشر به‌خاطر سازماندهی «گردهمایی غیرقانونی» مجرم شناخته شد

یک سوم کارمندان سازمان ملل در دو سال گذشته ‘مورد آزار جنسی قرار گرفتند’

ایران:

ممنوعیت از کار سه هنرمند

دویچه وله ـ علی قمصری، آهنگساز و نوازنده تار می‌گوید علاوه بر خودش، دو عضو دیگر گروه “هم‌نوازان حصار” از ادامه کار هنری منع شده‌‌اند. علی قمصری می‌گوید وقتی به او گفتند که “ممنوع از کار” می‌شود، به سیم آخر زد و موازنه صدا در همخوانی با خواننده زن را رعایت نکرد. به او ابلاغ ‌شده که خودش و دو عضو دیگر گروه “هم‌نوازان حصار” دیگر اجازه فعالیت ندارند. در اجرای شامگاه سه‌شنبه ۱۸ دی (هشتم ژانویه)، مسئولان تالار وحدت در زمانی که قمصری ترانه‌ای دو صدایی با هاله سیفی‌زاده اجرا می‌کرد، میکروفن‌ها را قطع کردند. از قمصری خواسته شده بود بخش مربوط به شعر فروغ فرخزاد با صدای خواننده زن اجرا نشود، وگرنه جلوی کنسرت را خواهند گرفت. کنسرت یک خواننده دیگر در مشهد لغو شد

اعدام‌ها: استان مازندران (۱ تن)؛ فلاورجان (۱ تن)؛ یاسوج (۳ تن درانظار عمومی)؛ رجایی شهر کرج (۱۷ تن در ۲ هفته)؛ کازرون (۱ تن درانظار عمومی)؛ نوشهر (۱ تن).

عسل محمدی، فعال اجتماعی: من شاهد شکنجه اسماعیل بخشی و سپیده قلیان بودم

بازداشت امیرحسین محمدی‌فر و ساناز الله‌یاری، سردبیر و عضو تحریریه نشریه دانشجویی گام

کوروش کرم‌‌پور، شاعر و روزنامه‌نگار آبادانی بازداشت شد

یکی از دراویش زن زندانی به ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد

رئیس شورای شهر یزد به شلاق محکوم شد

زندان و شلاق تعلیقی برای وکیل دادگستری ترک همدانی با شکایت سعید مرتضوی

بازداشت هشت فعال سیاسی و محیط زیستی در کامیاران و سنندج

ایران ‘سعی کرده بود نازنین زاغری را به جاسوسی وادارد’

یکی از دختران انقلاب: قوه قضاییه ایران حکم طلاقم را باطل کرده

۱۷درصد ازدواج‌ها مربوط به دختران زیر ۱۸سال است

ممانعت دادستانی از اعزام مصطفی دانشجو، درویش زندانی به بیمارستان

بدیع صفاجو، دانشجوی ترم هفت مهندسی شیمی به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج شد

مرگ «ناگهانی» زنی که اعلام کرد نماینده مجلس ایران به او تجاوز کرده است

بازداشت یک مدیر زن فروشگاه لباس زنانه به دلیل انتشار تصاویر تبلیغاتی در فضای مجازی

انجمن محیط زیست «وه‌لات» بوکان پلمپ شد

مهدی یراحی خواننده پاپ به دلیل حمایت از کارگران فولاد اهواز از فعالیت هنری ممنوع شد

مستند «مثل یک زن» توقیف شد

دادستان تهران خواهان فیلترینگ اینستاگرام شد

محمد حبیبی فعال سندیکایی درباره شکنجه: هنوز پهلویم درد می‌کند و تپش قلب دارم

در ایران “۱۴ هزار کودک بیوه” وجود دارد

نسرین ستوده بار دیگر «ممنوع‌الملاقات» شد

بازداشت مدیران یک گروه تلگرامی در امیدیه خوزستان

بازداشت احمد تقوی، فعال صنفی معلمان اهل ابهر

عباس لسانی، پس از برگزاری جلسه دادگاه بازداشت شد

عدالت

ساحل عاج/ دادگاه بین المللی جزایی: با تبرئه‌ی باگبو و چارلز بل گود؛ حرکت به سوی معافیت از مجازات کامل

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ تبرئه‌ی رئیس جمهور پیشین ساحل عاج  لورن باگبو و وزیر پیشین او چارلز بل گود در دادگاه بین المللی جزایی گام دیگری در راه معافیت از مجازات در مورد جنایت‌هایی است که طی خشونت پساانتخاباتی در  ۲۰۱۱ـ ۲۰۱۰ در ساحل عاج رخ داد و به کشتن بیش از ۳۰۰۰ تن  انجامید. پس از اینکه مجلس ملی ساحل عاج قانونی را در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ تصویب و حکم ریاست جمهوری در عفو ۸۰۰ تن را تایید کرد، تبرئه‌ی فقط دو متهم در دادگاه بین المللی جزایی به این معناست که کسانی که دارای بیشترین مسئولیت در این جنایت‌ها هستند، از جمله طرفداران باگبو و واتارا، ممکن است هرگز مجازات نشوند. هردو تن متهم  به داشتن مسئولیت کیفری در چهار مورد جنایت ضد بشریت در ابیجان بین ۱۶ دسامبر ۲۰۱۰ و ۱۲ آپریل ۲۰۱۱ یا روز ۱۲ آپریل بودند: قتل، تجاوز، اقدام‌های دیگر غیر انسانی یا اقدام به قتل و آزار.

اسپانیا: سکوت دیگر بس است

آسو ـ در اواخر نوامبرِ گذشته گروهی از نوجوانان اسپانیایی به سینمایی در مادرید رفتند که در آن جای سوزن انداختن نبود. وقتی فیلم شروع شد با توجه محض به داستان‌هایی درباره‌ی کشورشان گوش دادند که قبلاً هرگز نشنیده بودند. داستان‌‌ نوزادانی که در بدو تولد به زور از مادرانشان جدا شدند، داستان آدم‌های بی‌گناهی که پس از اعدام در قبرهای دسته‌جمعی به خاک سپرده شدند، داستان شکنجه و مبارزه‌ی نسل‌های متوالی‌ای که می‌خواستند پیش از به فراموشی سپرده شدنِ فجایعِ رخ‌داده، عدالت اجرا و از آنها اعاده‌ی حیثیت شود.

اظهارات فدراسیون درباره اصلاحات پیشنهادی بر سیاست مساعدت حقوقی دادگاه بین المللی جزایی

 

ایران: دادخواهی و استقامت – گزارش بیست سالگی

رادیو زمانه ـ پرستو فروهر ـ این گزارشی است از تجربه‌ها و فکرها و گفت‌وگوها در بیستمین سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای سیاسی پاییز ۱۳۷۷.

حقوق مدنی و سیاسی

قرقیزستان: عدالت خشن

دموکراسی باز ـ آمار اخیر نشان می‌دهد که ۹۶ درصد اشخاصی که در دادگاه حضور می یابند مجرم شناخته می شوند، مگر اینکه از مسئولان دولتی باشند. دو مامور پلیس رستم را در جنوب شرقی بیشکک دستگیر کردند و در بازرسی بدنی در حضور دو شاهد کیسه ای حاوی ۴ گرم حشیش نزد او یافتند. رستم در دادگاه تایید کرد که مواد مخدر را برای مصرف شخصی خود خریده، اما از قاضی درخواست کرد او را به مجازات تعزیری محکوم نکند، زیرا تنها نان آور خانه و دارای دو کودک است. او از محکومیت قبلی برخوردار نبود و همکاران و همسایه ها از او حمایت کردند. قاضی از دو گزینه برخوردار بود. بر اساس قانون مجازات قرقیزستان می توانست او را به جریمه نقدی یا به سه تا پنج سال زندان محکوم کند. قاضی گزینه دوم را برگزید و او را به سه سال زندان محکوم کرد. روزنامه نگاران خبرگزاری کلوپ با پیاده کردن و تحلیل ۲۶ هزار پرونده کیفری در سطوح مختلف قضایی در ۶ سال گذشته به این نتیجه رسیدند که اکثریت غالب متهمان در دادگاه های پایینتر مقصر شناخته می شوند و از هر چهار تن یک تن به مجازات تعزیری محکوم می‌شود. فقط ۴ درصد از متهمان تبرئه می‌شوند.

گزارش سالانه شاخص دموکراسی

اطلاعات.نت ـ «واحد اطلاعاتی اکونومیست» گزارش تازه خود از وضعیت دموکراسی در جهان را منتشر کرد. سه کشور نروژ، ایسلند و سوئد دارای بهترین «دموکراسی‌های کامل» شناخته شده و جمهوری اسلامی ایران با رتبه ۱۵۰ در پایین جدول قرار گرفته است. رتبه‌بندی‌های شاخص دموکراسی در این گزارش بر پنج مقوله بنا شده‌ است: روند انتخاباتی و تکثرگرایی، آزادی‌های مدنی، عملکرد میزان مشارکت سیاسی در دولت، و فرهنگ سیاسی. با در نظر گرفتن این معیارها، کشورهای جهان سپس در چهار نوع حکومت طبقه‌بندی شده‌اند: دموکراسی کامل، دموکراسی ناقص، رژیم‌ ترکیبی، و رژیم‌ تمامیت‌خواه. جمهوری اسلامی ایران در این گزارش در دسته کشورها با حکومت تمامیت‌خواه قرار گرفته و با رتبه صدوپنجاهم در میان کشورهای جهان، در منطقه خاورمیانه نیز دارای یکی از بدترین رتبه‌های شاخص دموکراسی است. در خاورمیانه، در سال ۲۰۱۸ به ترتیب تنها سوریه، عربستان سعودی، یمن، سودان و لیبی شرایط دموکراتیک بدتری نسبت به ایران داشته‌اند. در مقابل اسرائیل و سپس تونس و مراکش در صدر جدول دموکراسی در خاورمیانه قرار دارند. رتبه‌ کشورها در شاخص دموکراسی ۲۰۱۸: دموکراسی کامل: نروژ ۱، ایسلند ۲، سوئد ۳، نیوزیلند ۴، دانمارک ۵، کانادا ۶، ایرلند ۶، فنلاند ۸، استرالیا ۹، سوئیس ۱۰، هلند ۱۱، لوکزامبورگ ۱۲، آلمان ۱۳، انگلستان ۱۴، اروگوئه ۱۵، اتریش ۱۶، موریس ۱۷، مالت ۱۸، اسپانیا ۱۹، کاستاریکا ۲۰. دموکراسی‌ ناقص: ایالات متحده ۲۵، جمهوری چک ۳۴، بلغارستان ۴۶، کرواسی ۶۰، صربستان ۶۳، رومانی ۶۶.

رژیم ترکیبی (بینابینی بین دموکراسی و استبداد): مقدونیه ۷۸، مولداوی ۷۹، مونته‌نگرو ۸۱، اوکراین ۸۴، گرجستان ۸۹، قرقیزستان ۹۸، بوسنی و هرزگوین ۱۰۱، ارمنستان ۱۰۳، پاکستان ۱۱۲. رژیم‌ تمامیت‌خواه: بلاروس ۱۳۷، افغانستان ۱۴۳، قزاقستان ۱۴۴، روسیه ۱۴۴، جمهوری آذربایجان ۱۴۹، ایران ۱۵۰، ازبکستان ۱۵۶، تاجیکستان ۱۵۹، ترکمنستان ۱۶۲.

سودان: ادامه اعتراضات؛ درگیری نیروهای امنیتی با معترضان

ایران:

نرگس محمدی به دادستانی: آیا رواست به جای پاسخ دادن به حق مداوا، تلفن کودکانم را قطع کنید؟

رادیو زمانه ـ نرگس محمدی می‌گوید کاهش فرصت تماس تلفنی با فرزندانش جنبه انتقام‌جویانه دارد و غیرقانونی است و او تا اعاده وضعیت قبل از زدن تلفن خودداری می‌کند. «محرومیت» نرگس محمدی از تماس تلفنی با فرزندانش برای دو هفته متوالی

شکنجه: تخلف‌ یک بازجو یا روش یک نظام؟

دویچه وله ـ آیا شکنجه در جمهوری اسلامی صرفا با تخلف یک بازجوی خودسر روی می‌دهد، یا امری سیستماتیک است؟ نتایج پژوهش “فکت‌نامه” برای دویچه‌وله فارسی ‌نشان می‌دهد شکنجه به شکلی فراگیر و سازمان‌یافته در زندان‌های ایران اعمال می‌شود. شکنجه‌ها، غیر انسانی و غیر قابل باور-گفت‌وگو با نقی محمودی،‌ وکیل دادگستری

ادامه انکار شکنجه اسماعیل بخشی: برخوردهای صورت گرفته «عرف کار اطلاعاتی» است

رادیو زمانه ـ مأموران اطلاعات اهواز بخشی را در مسیر انتقال به زندان کتک زده‌اند و در زندان هم او را در کنار «زندانیان داعشی» محبوس کرده‌اند. فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس می‌گوید این رفتار عادی‌ست.

«نخستین دستاورد شکنجه برای حاکم،‌ نومیدی زندانی از زندگی است»

وکیل بخشی: می‌خواهند پرونده شکنجه را مختومه کنند

دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی محمد نجفی را رد کرد

قرار بازداشت علی نجاتی فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران هفت ‌تپه به وثیقه مالی تبدیل شد

آغاز اعتصاب غذا ی سه‌روزه نازنین زاغری و مدافع حقوق بشر نرگس محمدی

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بوسنی: با رسیدن زمستان، هزاران مهاجر گرفتار شده‌اند

نیویورک تایمز ـ با قدرت گرفتن پوپولیست های ضد مهاجر در سراسر اروپا و حتی عقب‌نشینی صدراعظم آلمان از سیاست درهای باز به روی آوارگان، تلاش دیرینه اروپا برای همساز کردن واقعیت سیاسی با همدردی انسانی برای انسان های مستاصل در تپه های پر درخت مرز بوسنی با کرواسی به پایان رسیده است. هزاران مهاجر از بوسنی به صربستان آمده‌اند که هندی ها می توانند بدون ویزا وارد آن شوند. تا چندی پیش ایرانی ها هم نیازی به ویزا نداشتند. صربستان نقطه اصلی حرکت به سوی اتحادیه اروپا برای مهاجران و آوارگان در مسیر بالکان از طریق یونان و یوگوسلاوی سابق است. مرز شمالی صربستان با مجارستان از سال ۲۰۱۵ بسته شده و مرز شمال غربی آن با کرواسی نیز اکنون بسته است. بنابراین، مهاجران به بوسنی می‌روند. بوسنی فقیر است اما بر خلاف همسایگان خود در آغاز از مهاجران استقبال کرد، زیرا بسیاری از مردم آن طی جنگ های بالکان در اوایل دهه ۱۹۹۰ آواره بودند. درسال ۲۰۱۸ تا اوایل دسامبر، بوسنی که مثل صربستان خارج از اتحادیه اروپا قرار دارد، ورود بیش از ۲۳ هزار آواره و مهاجر را ثبت کرده است. بسیاری از این آوارگان و مردان مجرد از پاکستان و افغانستان هستند. آمار قابل مقایسه در سال پیش ۷۵۸ تن بود. شمار بزرگی از این آوارگان ماه‌ها و بعضی از آنها سال‌ها در راه بوده اند. اکنون آنها باید خطر عبور به کرواسی را بپذیرند یا تسلیم شوند و به کشور خود بازگردند. امدادگران می گویند پایان فصل گرما و آغاز زمستان برفی و سرد مهاجران گرفتار در بوسنی را در وضعیت بدی قرار داده که حتی می‌تواند به مرگ آنها منجر شود. فدراسیون بین المللی صلیب سرخ می گوید وضعیت به سرعت رو به وخامت است و فشار بر مهاجران افزایش می‌یابد. صلیب سرخ به شدت از گزارش‌های مربوط به خشونت علیه مهاجرانی که می‌کوشند وارد کرواسی بشوند نگران است. به گفته صلیب سرخ، گروه های کمک های اولیه در بیهاج روزانه ۷۰ تن را مورد مداوا قرار می‌دهند. بسیاری از این اشخاص کسانی هستند که طی تلاش برای عبور از مرز زخمی شده‌اند.

اگر اراده سیاسی باشد، راهی برای محافظت از غیرنظامیان هست

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ سال ۲۰۱۸ سال فاجعه باری برای غیرنظامیان گرفتار در میان درگیری بود. در اغلب مناطق گرفتار در درگیری در سراسرجهان، غیرنظامیان اکثریت کشته شدگان را تشکیل می‌دادند. بازماندگان با انبوهی از دشواری های جسمی و عاطفی و اقتصادی روبرو بودند. در خاورمیانه، سه عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل در حمله های نظامی شرکت داشتند یا از حمله های نظامی حمایت کردند که به کشتار غیرنظامیان انجامید. در سوریه، روسیه در تهاجم به قوطه شرقی شرکت داشت که در آن بیش از هزار غیرنظامی کشته شدند. بعضی از آنها قربانی استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی بودند. در یمن، آمریکا و بریتانیا به حمایت از ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی ادامه دادند، با وجود اینکه شواهد رو به افزایشی در مورد حمله‌های هوایی به بیمارستان ها، بازارها و اتوبوس مدارس وجود داشت و محاصره ای که ائتلاف برقرار کرده بود بحران فاجعه بار انسانی برای در حدود ۱۶ میلیون یمنی یعنی بیش از نیمی از جمعیت را تشدید کرد و آنها را به آستانه قحطی راند. در افغانستان، گروه‌های شورشی به حمله به غیرنظامیان افزودند و شمار تلفات و زخمی های غیرنظامیان افزایش یافت. بر اساس آمار سازمان ملل تا پایان سپتامبر، دست کم ۸۰۵۰ غیرنظامی کشته شده بودند. در آفریقا، نیروهای صلحبان سازمان ملل کماکان در ماموریت خود برای محافظت از غیرنظامیان ناموفق بودند. در جمهوری آفریقای مرکزی، دست کم ۷۰ غیرنظامی در حمله به اردوگاه آوارگان در چند متری پایگاه سازمان ملل کشته شدند. در سودان جنوبی، گزارش‌هایی درباره تجاوز به دست کم ۱۲۵ زن در مسیر چند روزه به محل پخش مواد غذایی منتشر شد. در منطقه بنی از جمهوری دموکراتیک کنگو، سازمان ملل نتوانسته از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کند. بر اساس بعضی برآوردها، از سال ۲۰۱۴ تاکنون تلفات غیرنظامیان به ۱۰۰۰ تن رسیده است.

بریتانیا: مزد دریافتی کارگران به طور متوسط یک سوم کمتر از ۲۰۰۸ است

گاردین ـ بر اساس یافته های پژوهش کنگره اتحادیه‌های کارگری، کارگران به طور متوسط از سال ۲۰۰۸ تاکنون یک سوم از مزد دریافتی خود را از دست داده‌اند. بیشترین کاهش در دستمزدهای واقعی در کشورهای پیشرفته اقتصادی در بریتانیا رخ داده است. دبیرکل کنگره اتحادیه‌های کارگری گفت دو. دولت از مقابله با بحران هزینه های زندگی موفق بوده است. در نتیجه، میلیون‌ها خانواده در کریسمس در وضعیت بدتری از یک دهه پیش به سر می بردند.

بریتانیا: سالمندان بدون پشتیبانی رها شده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر ـ افراد سالمند به دلیل ارزیابی‌های نامناسب برای خدمات اجتماعی در انگلستان در معرض خطر عدم دریافت کمک‌های کافی برای زندگی مستقل و با کرامت هستند. دولت انگلستان تأمین حق سلامت و زندگی در جامعه برای افراد سالمند را در خطر قرار می‌دهد. دیده‌بان حقوق بشر برای این گزارش که “نیازهای برآورده نشده: ارزیابی مراقبت‌های بهداشتی نامناسب برای افراد سالمند در بریتانیا” نام دارد، با افراد سالخورده و بستگان آنها در ۱۲ شهر در سراسر انگلستان صحبت کرده است. برخی از مصاحبه شوندگان گفتند که ارزیاب‌ها ناتوانی ایشان را درک نمی‌کردند و از نیازهایشان حمایت نمی‌کردند. در موارد دیگری قبل از شروع ارزیابی، ارزیاب‌ها اعلام کردند که خدمات بدون توجه به نیاز واقعی فرد می‌تواند قطع شود. و در برخی موارد خدمات به طور قابل ملاحظه کاهش یافته بود و یا قطع شده و بر سلامت و تندرستی افراد سالخورده تأثیر گذاشته بود. ارزیابی‌های نامناسب خدمات اجتماعی پشتیبانی‌ها را محدود کرده و سلامت و کرامت افراد سالخورده را نقض می‌کند.

یمن: برنامه جهانی غذا اعلام کرد درگیری‌ها مانع رساندن غذا به نیم‌میلیون گرسنه شده‌ است

سازمان ملل می‌گوید در سال گذشته میلادی بیش از ۲۲۰۰ پناهجو در دریای مدیترانه غرق شدند

ایران:

دولت معیشت کارگران را نادیده می‌گیرد

به‌گفته یک نماینده مجلس سالانه حدود یک‌هزار نفر در محیط‌های کارگری جان خود را از دست می‌دهند

۳۲۰ کارگر معدن طلا آق‌دره اخراج شدند

اخراج کارگران قطعه‌سازی ادامه دارد

«۱۲ هزار کودک» در استان سیستان و بلوچستان دچار سوء تغذیه‌اند

 

اعتراض‌ها:

آغاز دور تازه اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

کارگران شهرداری شادگان و آبادان در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد تجمع کردند

نانوایان در طبس تجمع کردند

۸۰ کارگر اخراجی شرکت مخازن تحت فشار کاوش با شکایت از کارفرما خواستار بازگشت به کار شدند

اقدام اعتراضی روزنامه‌های زنجان در پاسخ به «عدم حمایت» از طرف وزارت ارشاد

اعتراض کارگران «متروی اهواز» به دومین روز رسید

گزیده ای از اخبار تجمعات اعتراضی طی روز گذشته

دفاع از حقوق بشر

بیست سال پس از تصویب اعلامیه‌ی سازمان ملل: محافظت از مدافعان حقوق بشر قابل مذاکره نیست

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  بیانیه‌ی مشترک کارشناسان بین‌المللی و منطقه‌ای محافظت از مدافعان حقوق بشر: به مناسبت بیستمین سالگرد اعلامیه سازمان ملل در مورد مدافعان حقوق بشر، کارشناسان بین‌المللی و منطقه‌ای محافظت از مدافعان از جامعه‌ی بین المللی خواستند تا تعهد خود به حمایت از مدافعان حقوق بشر و محافظت از آنها را تجدید کنند. بدون وجود فضای فعالیت برای مدافعان حقوق بشر، حقوق تحقق نمی‌یابد. مدافعان حقوق بشر متولیان حقوق، برابری، آزادی‌ها و عدالت هستند که در سطح جهانی برای همه‌ی ما به رسمیت شناخته شده است. ما شاهد رشد قابل توجه جنبش حقوق بشر در دو دهه‌ی اخیر بوده‌ایم. فعالان در هرنقطه از جهان از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی دفاع و عدالت، حاکمیت قانون، دموکراسی و توسعه را تبلیغ کرده‌اند‌ و به مبارزه علیه تبعیض و به‌حاشیه‌راندن مردم پرداخته‌اند‌. جنبش حقوق بشر پیش از این هرگز در ‌حد امروز گسترده، پرشور، متنوع و به‌واقع جهانی نبوده است. با وجود این، در شرایطی که دستاوردهای فعالیت حقوق بشری را گرامی می‌داریم، امروز زنان، مردان و مدافعان حقوق بشر با جنسیت‌های دیگر، از جمله مدافعان حقوق بشر کودکان، در خطر بیشتری از گذشته به‌سر می‌برند.  ما هر روز وخامت جدی در فضای زیستی مدافعان حقوق بشر را مشاهده می‌کنیم، در حالی که همزمان توافق عمومی درباره‌ی ضرورت اساسی حمایت از حقوق آنها کاهش می‌یابد.

موفقیت های حقوق بشری در سال ۲۰۱۸

عفو بین‌الملل ـ فوریه: در السالوادور، تئودورا دل کارمن واسکوئز پس از گذراندن یک دهه زندان به اتهام سقط جنین ـ در پی به دنیا آوردن نوزادی مرده ـ آزاد شد. دادگاه حکم ۳۰ سال زندان او را کاهش داد. در مکزیک، سرجیو  سانچز که در محاکمه پرایراد بر اساس مدارک ساختگی به اتهام قتل هشت سال در زندان گذرانده بود آزاد شد. در اتیوپی نیز فعالان، روزنامه نگاران و وبلاگ نگاران آزاد شدند…

مارچ: در اوکرایین، با حمایت پلیس از گروه‌هایی که تظاهرات مربوط به حقوق زنان در روز جهانی زنان را مورد تهدید خشونت قرار داده بودند، یکی از سازمان دهندگان تظاهرات مورد محاکمه قرار گرفت. در پی دعوت به اعتراض در رسانه‌های اجتماعی، حضور روزنامه‌نگاران و حامیان متهم و نیز نمایندگان سفارت های خارجی در دادگاه باعث شد که دادگاه اعلام کند که جرمی رخ نداده و پرونده را ببندد.

آپریل: خبر خوبی از میانمار رسید. شمار بزرگی از زندانیان عقیدتی در میان ۸ هزار زندانی آزاد شده بودند….

مه: نتیجه حیرت آور همه‌پرسی در ایرلند باعث شد که ممنوعیت قانون اساسی بر سقط جنین لغو شود. این پیروزی بزرگی برای حقوق زنان بود. در مالزی، رهبر مخالفان انور ابراهیم در پی نتایج غافلگیرانه انتخابات آزاد شد. تصویب قانونی در پارلمان بورکینافاسو مجازات اعدام را ملغا کرد.

جون: فعالیت های گسترده حقوق بشری باعث شد که ائتلاف زیر رهبری آمریکا در سوریه دوباره به ارزیابی موارد مربوط به تلفات غیرنظامیان بپردازد. این ائتلاف پیشتر یافته‌های مربوط به تلفات غیرنظامیان در رقه را انکار کرده بود. در پایان ماه جولای، این ائتلاف ۷۷ مورد از ۷۹ مورد مستند در گزارش این سازمان را پذیرفت و به این ترتیب آمار ائتلاف در مورد تلفات غیر نظامی در رقه ۳۰۰ درصد افزایش یافت. گزارش مهمی در زمینه پاسخگویی برای جنایت های ضد بشریت علیه مردم روهینگیا در میانمار منتشر شد.

جولای: لیو شیا، فعال حقوق بشر و همسر برنده جایزه نوبل که از سال ۲۰۱۰ در حبس خانگی به سر می برد، بالاخره اجازه یافت چین را به مقصد آلمان ترک کند. در اسرائیل، عهد تمیمی، فعال ۱۷ ساله فلسطینی، ۲۱ روز پیش از اتمام حکم هشت ماه زندان خود آزاد شد…  در بوسنی و هرزگوین، مجلس ملی جمهوری صربسکا قانون حمایت از قربانیان شکنجه در زمان جنگ را تصویب کرد.

آگوست: رئیس افتخاری عفو بین‌الملل در ترکیه پس از بیش از چهارده ماه در زندان آزاد شد. در کامبوج، فعال سرشناس حقوق بشر و حقوق زمین تپ وانی پس از ۷۳۵ روز در زندان به خاطر اعتراض صلح آمیز، شش ماه پیش از خاتمه حکم زندان، آزاد شد.

سپتامبر: اعتراض‌های آنلاین گسترده‌ای علیه حبس شمار زیادی از اویغورها، قزاق ها و اقلیت های دیگر مسلمان در شمال غربی چین رخ داد. دیوان عالی کشور هند به ممنوعیت روابط همجنسگرایان بزرگسال پایان داد و هر گونه تبعیض بر اساس گرایش جنسی را نقض حقوق اساسی در قانون اساسی اعلام کرد. در قطر، دولتمردان اعلام کردند که ضرورت داشتن مجوز خروج برای اکثر کارگران مهاجر را لغو کرده‌اند. پارلمان اروپا به قطعنامه ای درباره ممنوعیت سیستم های اسلحه کاملا خودکار موسوم به ربات های قاتل رای مثبت داد. در رواندا، رهبر مخالفان و نیز یک خواننده پرطرفدار از زندان آزاد شدند.

اکتبر: در مالزی، دولت تازه انتخاب شده اعلام کرد قصد دارد مجازات اعدام را لغو کند. در ویتنام، وبلاگ نگار زندانی مشهور به مادر قارچ پس از دو سال و نیم از زندان آزاد شد.

نوامبر: در آفریقای جنوبی، پس از سالها مبارزه، دادگاه عالی منطقه ای رای داد که دولت نمی تواند بدون توافق مردم بومی اجازه استخراج در معدن تیتانیوم رابدهد. در سوئیس، مردم در همه پرسی در مورد ارجحیت حقوق سوئیس بر حقوق بین المللی رای به دفاع از حقوق بشر دادند.

دسامبر: گزارش دستاورد های حقوق بشری در سال گذشته منتشر شد. همچنین کمپین «در دفاع از حقوق بشر بنویسید» به راه افتاد.

ژاپن: نامه به نخست وزیر درباره تداوم اعدام ها

عربستان سعودی: دفتر حقوق بشر سازمان ملل محاکمه متهمان به قتل خاشقجی را ناکافی دانست

ایران:

فراخوان به تمامی قربانیان شکنجه در ایران

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ ضمن تجلیل از اقدام شجاعانه‌ی آقای اسماعیل بخشی، تمامى قربانیان شکنجه را فرا می‌خوانیم که با استفاده از همه‌ی امکانات رسانه‌ای ـ از جمله وبسایت‌ها و شبکه‌هاى اجتماعى ـ به افشاى شکنجه‌هایی که بر آنان رفته بپردازند. زجر و درد و فشارهایى که مأموران ضد امنیتى در بازداشت ۳۵ روزه بر جسم و روان آقای اسماعیل بخشی، فعال سندیکایی و سخن‌گوی کارگران نیشکر هفت تپه، وارد آوردند، مانع از آن نشدند که او پس از آزادى مردم ایران و جهان را از ظلمى که بر وی رفته آگاه کند. آقای بخشی به اگاهانیدن مردم بسنده نکرد و از آنجا که شکنجه‌گرانش خود را «سربازان امام زمان» مى نامیدند، رئیس آنها وزیر اطلاعات جمهورى اسلامى را به مناظره و پاسخ‌گویی فرا خواند. نزدیک به چهار دهه است که شکنجه‌هاى بدنى و روانى بر بازداشت‌شدگان و زندانیان سیاسى و عقیدتى و بدرفتارى‌های دیگر با آنها حکم سکه‌ی رایج را در جمهورى اسلامى یافته است. زندانیان بسیاری در زیر شکنجه‌های ضدّ انسانی ناگزیر از «اعتراف» شده‌اند. زندانیان پرشماری در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های مختلف سراسر ایران جان خود را در زیر شکنجه از دست داده‌اند. قربانیان شکنجه در ایران مرجعی برای دادخواهى ندارند. جناح‌های گوناگون رژیم جمهوری اسلامی و رهبر آن همواره از شکنجه‌گران حمایت و آنها را تشویق کرده‌اند. روزها و هفته‌های آتی صداقت آنها در شعار رسیدگی به شکایت آقای بخشی را نشان خواهد داد. گفت‌وگوی رادیو زمانه درباره «فراخوان به تمامی شکنجه‌شدگان در ایران» با عبدالکریم لاهیجی.

دولتمردان به کلیه‌ی اقدام‌های آزارنده علیه آقای رضا خندان و دیگر مدافعان حقوق بشر پایان دهند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران از آزادی آقای رضا خندان مطلع شده است. آقای خندان، مدافع حقوق بشر، به خاطر جلب توجه به نقض حقوق بشر در ایران در فیس‌بوک، از جمله زندانی شدن مدافعان حقوق بشر و پیگرد زنانی که علیه حجاب اجباری مبارزه کرده‌اند، شناخته شده است. او همچنین برای آزادی همسر خود خانم نسرین ستوده، یکی از سرشناس ترین وکلای حقوق بشری ایران که در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ دستگیر شد، مبارزه کرده است. . آقای خندان هنوز به «تبلیغ علیه نظام» (ماده‌ی ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی) و «اقدام علیه امنیت ملی» (ماده‌ی ۶۱۰  قانون مجازات اسلامی) و «ترویج بی‌حجابی در فضای عمومی» متهم است.

نامه فرهاد میثمی از اوین

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ نوشتاری دوقلو درباره: ۱- شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران (آقای صلواتی)؛ ۲- وزارت امور خارجه ترامپ.

تاثیر فشارهای حقوق بشری ـ دادستان کل: از اجرای حدود الهی دست کشیدیم

رادیو زمانه ـ دادستان کل کشور گفته است جمهوری اسلامی به دلیل برخی ملاحظات حقوق بشری از اجرای حدود الهی دست کشیده‌ است. شاهدی بر اثرگذار بودن فشارهای حقوق بشری بر ایران. محمدجعفر منتظری گفته است دست سارق اگر واجد شرایط احصا شده باشد، باید قطع شود اما «متأسفانه به لحاظ اینکه از باب مسائل حقوق بشری در سازمان ملل مورد محکومیت واقع نشویم، از اجرای برخی از حدود الهی دست می‌کشیم.»

زنان

بهترین کشورهای جهان برای زنان

مجمع جهانی اقتصاد ـ  پیشرفت در برابری جنسیتی کند می‌شود. با سرعت کنونی، ۱۰۸ سال طول خواهد کشید تا شکاف جهانی جنسیتی که در حال حاضر ۶۸ درصد است پر شود. بنابراین، بر اساس گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد هشت سال به برآورد سال ۲۰۱۷ اضافه شده است این شاخص نخستین بار در سال ۲۰۰۶ به عنوان چارچوبی برای اندازه گیری نابرابری جنسیتی در کشورهای مختلف منتشر شد و دارای چهار شاخص فرعی است: مشارکت اقتصادی، موفقیت آموزشی، بهداشت و بقا، و توانمند سازی سیاسی. در سال ۲۰۱۸، ۵ کشور تازه به کشورهای مورد بررسی افزوده شده اند: جمهوری دمکراتیک کنگو، عراق، عمان، سیرالئون، و توگو. به این ترتیب مجموعه کشورها به ۱۴۹ رسیده است. از سال ۲۰۰۶ تاکنون، شکاف جهانی جنسیتی در کل ۳.۶ درصد کاهش یافته است، اما در سال ۲۰۱۸ این کاهش فقط ۰.۰۳ درصد بود. ۱۰ کشوری که در بالاترین رتبه ها از این نظر قرار دارند عبارتند از: ۱) ایسلند؛ ۲) نروژ؛ ۳) سوئد؛ ۴) فنلاند؛ ۵) نیکاراگوئه؛ ۶) رواندا؛ ۷) نیوزیلند؛ ۸) فیلیپین؛ ۹) ایرلند؛ ۱۰) نامیبیا. ایسلند ده سال پی در پی است که در صدر جدول قرار دارد و بیش از ۸۵ درصد از شکاف جنسیتی را پر کرده است. روسیه در رتبه ۷۵، آمریکا در رتبه ۵۱، چین در رتبه ۱۰۳، تاجیکستان در رتبه ۱۲۳، عربستان سعودی در رتبه ۱۴۱، ایران در رتبه ۱۴۲، پاکستان در رتبه ۱۴۸ و یمن در رتبه ۱۴۹ قرار دارند. افغانستان مورد بررسی قرار نگرفته است. ایران همچنان در قعر جدول برابری جنسیتی در دنیا گیر افتاده است

اسرائیل: خشم از خشونت علیه زنان

المُنیتور ـ مهمترین دستاورد اعتراض زنان که سراسر کشور را در ۴ دسامبر فرا گرفت، پوشش گسترده رسانه ای بود. رهبران ائتلاف گروه های زنان نگران بودند که وضعیت وخیم امنیتی مانع توجه عمومی به کمپین آنها بشود. آنها از ناتوانی آشکار دولت در اقدام علیه پدیده خشونت ضد زنان به شدت خشمگین بودند. اعتراض آنها در پی قتل دو دختر جوان طی دو روز در نوامبر، در فیسبوک آغاز شد و مثل شعله های آتش سراسر رسانه‌های اجتماعی را در بر گرفت. قتل این دو دختر ۱۳ و ۱۶ ساله که قربانی تعدی جدی مردان شدند و جان خود را از دست دادند باعث شوک جدی در جامعه اسرائیل شد. دو زن که در بخش های عمومی و اجتماعی کار می کنند تصمیم گرفتند با آغاز کمپینی در فیس بوک با عنوان «من یک زن هستم و اعتصاب می کنم: ۴ دسامبر ۲۰۱۸» دست به اقدام بزنند. ظرف یک روز، در حدود ۱۰ هزار تن از مردان و زنان شرکت خود را در تظاهرات اعلام کردند. گروه های زنان، شرکت ها و اداره های محلی نیز اعلام کردند که به زنان کارمند خود اجازه شرکت در اعتصاب و اعتراض ها را خواهند داد. آنچه به خشم عمومی افزود این واقعیت بود که بسیاری از اعضای زن پارلمان، از جمله وزرای دولت، روز ۲۱ نوامبر به ابتکار مخالفان برای ایجاد کمیسیون پارلمانی تحقیق درباره پدیده خشونت خانگی رای مخالف دادند. در عین حال، آشکار شد که دولت از انتقال۲۵۰۰۰۰۰۰۰ شِکِل یعنی ۶۷ میلیون دلار تخصیصی در بودجه سال ۲۰۱۷ به گروه‌های امداد به زنان کتک خورده سر باز زده است.

عربستان سعودی: دختر پناهنده به کانادا: با زنان چون بردگان رفتار می‌شود

هر زنی کارگر است

نقد ـ گفتگو با سیلویا فدریچی درباره‌ی جنبش مزد برای کارِ خانگی: فمینیست‌هایی از ایتالیا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا برای کنفرانسی دو روزه در سال ۱۹۷۲ در شهر پادوای ایتالیا گرد هم آمدند. این فعالان وابسته به چپِ برون‌پارلمانی، مبارزات ضداستعماری و بدیل‌های حزب کمونیست، برنامه‌ی عملی به نام «بیانیه‌ی مجمعِ بین‌المللی فمینیستی» (Statement of the International Feminist Collective ) تدوین کردند. این بیانیه با رد جدایی میان کار بدون مزد در خانه و کارِ مزدی در کارخانه، کارِ خانگی را حوزه‌‌ای حیاتی در مبارزه‌ی طبقاتی علیه سرمایه‌داری برمی‌شمارد. سیلویا فدریچی، مهاجری ایتالیایی که هم‌اکنون ساکن نیویورک است، پس از شرکت در کنفرانس به نیویورک بازگشت تا کمیته‌ی مزد برای ‌کارِ خانگی نیویورک (New York Wages for Housework Committee )  را تاسیس کند. در سال‌های پس از آن، کمیته‌های مزد برای کارِ خانگی در شماری از شهر‌های ایالات متحد آغاز به کار کردند. در هر مورد، این گروه‌ها خودگردان و جدا از کارگران مزدبگیرِ مرد سازماندهی شدند. همانطور که تزهایی پیرامون جنبشِ مزد برای کارِخانگی (Theses on Wages for Housework) (۱۹۷۴) مطرح می‌کند: «استقلال از مردان، استقلال از سرمایه‌ای است که از قدرتِ مردان برای منضبط ساختن ما استفاده می‌کند.»

عربستان سعودی: ممنوعیت  ازدواج دختران و پسران زیر ۱۵ سال

محبوب‌ترین هشتگ‌های فمینیستی سال ۲۰۱۸ و قدرت اعتراضی آنها

ایران:

محفل‌های زنان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، آتش زیر خاکستر

آسو ـ از سال‌های نخست دهه‌ی ۶۰ به بعد، تا بیش از یک دهه اثری از جنبش زنان در صحنه‌ی علنی و عمومی جامعه نبود. سرکوب گسترده‌ی نهادهای سیاسی و مدنیِ مخالف و منتقدِ حکومت پس از سال ۱۳۶۰، دامن جنبش زنان را نیز گرفت و منجر به توقف فعالیت گروه‌ها و نشریات زنان شد. فعالان زن نیز یا بازداشت شدند، یا کشور را ترک کردند و یا با از دست دادن امکان فعالیت سیاسی-اجتماعیِ علنی و عمومی، برای بیش از یک دهه خانه‌نشین شدند. در چنین شرایطی و در نبود هیچ امکانی برای سازماندهی دوباره‌ی فعالیت علنی مستقل از حکومت، برخی زنانِ جان‌ به ‌دربرده از بازداشت و اعدام و زندگی مخفی، به محافل دوستانه‌ای پناه بردند که اغلب بر اساس پیوندهای سیاسی ایجاد شده بود. این محافل در یک حرکت هماهنگ نشده و بدون هیچ‌گونه ارتباط و گاه اطلاع از هم، در گوشه‌ گوشه‌ی شهر برگزار می‌شد و پل لرزان و معلقی برای ادامه‌ی حرکت جنبش زنان در دهه‌های بعد بود.

زنان و تبعیض‌های درهم تنیده

چالش‌های پیش روی زنان در شرایط بحران اقتصادی چیست؟

پروانه سلحشوری: ممنوعیت ورود زنان به وزرشگاه‌ها رفع می‌شود

ایران همچنان در قعر جدول برابری جنسیتی در دنیا گیر افتاده است

فرهنگ                                                                                               

آمریکا: نویسندگان زیر خط فقر

رادیو زمانه ـ نویسندگی هرگز حرفه پردرآمدی نبوده است. اما بر اساس پژوهش تازه‌ انجمن صنفی نویسندگان آمریکا، به سبب تغییر ساز و کار نشر و تسلط آمازون بر نشر جهان، درآمد نویسندگان به زیر خط فقر سقوط کرده است. انجمن صنفی نویسندگان آمریکا هشدار داده که فقر اقتصادی نویسندگان سبب فقر فرهنگی در جامعه می‌شود.

آمریکا: محدودیت نشر هزاران اثر هنری برداشته شد

ایران:

گلی امامی، ترجمه کردن زندگی در ایران

آسو ـ اخباری که از ایران می‌رسد اغلب به نسل جوان این کشور مربوط می‌شود. اما از نسل قدیمی‌تر چه خبر، از زنانی که بعد از انقلاب در کشور ماندند و جنگیدند و سوختند و ساختند؟ به ملاقات گلی امامی مترجم می‌رویم، زنی که جمهوری اسلامی را به چالش کشید.

پنجاه سال ترجمه بهترین آثار ادبی جهان از چهار زبان

بی‌بی‌سی ـ چرا هرجا سخن از ترجمه است، نام سروش حبیبی با افتخار می‌درخشد؟ اغلب کتاب‌خوانان نه‌تنها چرایش را می‌دانند که کم نیستند کسانی که به او احساس دِین هم می‌کنند. از دو ویژگی منحصربه‌فرد او یعنی چندزبانه بودن و اهتمامش به بازگردانی ترجمه‌های قبلی و حتی بازنگری آثار خودش که بگذریم، همین یک عبارت در وصف او شاید کفایت کند: حدود پنجاه سال کار پیوسته و متمرکز در ترجمه «درستکارانه» و معرفی شمار چشمگیری از بهترین آثار ادبی دنیا به ایرانیان.

مهدی یراحی: یک کار “ننگ بر جنگ” و “ضد جنگ” ساخته‌ام

رادیو زمانه ـ سیمای جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که خواننده معترض ضد جنگ از مسئولان عذرخواهی کرده و خواهان اجرای عدالت شده. یراحی اما روایت دیگری ارائه می‌دهد. ارشاد فعالیت تولیدکننده موزیک ویدیوی «پاره‌سنگ» یراحی را متوقف کرد

«متولد اوین» در بخش استعدادهای نوظهور جشنواره فیلم برلین

رادیو زمانه ـ نخستین اثر سینمایی مریم زارع، فیلمساز و بازیگر ایرانی – آلمانی درباره کودکانی که در زندان به دنیا آمده‌اند در برلیناله ۶۹ به نمایش درمی‌آید. غیبت سینمای ایران در جشنواره فیلم برلین

تردید در تاریخ‌نگاری اسلامی: “مغاک تیره تاریخ”

دعوت جایزه مهرگان از نویسندگان ادبیات تبعید و مهاجرت برای شرکت در «جایزه مهرگان ادب خارج از ایران»

اندیشه                                                                                                

عربستان سعودی: آیا آمریکا و بریتانیا در قتل جمال خاشقجی همکاری کرده‌اند؟

دموکراسی باز ـ رسانه های لیبرال ها خاشقجی را به عنوان اصلاح‌گر و منتقد سازش ناپذیری تصویر کرده‌اند که به خاطر انتقاد شدید از شاهزاده محمد بن سلمان به قتل رسیده است. در مقابل، بعضی از رسانه های دست راستی آمریکا او را اسلام‌گرا، هوادار القاعده و یکی از فعالان مخفی اخوان المسلمین می‌دانند و می گویند او به این دلیل به قتل رسید که محمد بن سلمان او را افراط‌‎ گری تهدیدآمیز تلقی می‌کرد. این ادعا با روایت عربستان سعودی یکسان است. محمد بن سلمان در گفتگوی تلفنی با کاخ سفید خاشقجی را اسلام‌گرای خطرناک و عضو اخوان المسلمین توصیف کرده بود. در این میان، دولت‌های آمریکا و بریتانیا انتقاد های اخلاقی مرسومی را اعلام کرده‌اند و در عین حال می کوشند راهی برای خروج از این وضعیت پیدا کنند. رسانه های محافظه کار خاشقجی را اسلامگرایی ستیزه‌جو توصیف کرده‌اند. اما به همین ترتیب، تصویر او به عنوان دموکرات اصلاح گرا در رسانه‌های لیبرال یکجانبه و گمراه کننده است… خاشقجی در بخش اعظم زندگی حرفه ای خود اصلاً اصلاح گرا نبود بلکه در قلب دستگاه حاکمه سعودی قرار داشت. رسانه‌ها با تاکید یک طرفه بر مخالفت او انگیزه های واقعی در پس قتل او را پوشانده‌اند. خاشقجی پیشتر برای شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس امور امنیتی سعودی به مدت ۲۵ سال، کار می کرد. ترکی الفیصل با پرداخت پول از طرف خانواده سلطنتی عربستان به اسامه بن لادن عربستان را از حمله های القاعده دور نگه داشته بود. گزارش نهایی کمیسیون ۱۱ سپتامبر سعودی‌ها را از تقصیر مستقیم در حمله‌های یازده سپتامبر بری دانست. اما درستی یافته های این گزارش به شدت مورد تردید است. حتی بعضی از اعضای پیشین کمیسیون گفته اند که کاخ سفید بر تحقیقات تاثیر گذاشته و دولت آمریکا بر روایت کامل ۱۱ سپتامبر پرده پوشیده است….

جنگ عربستان سعودی علیه یمن با حمایت آمریکا و بریتانیا ادامه دارد با وجود بعضی شعار پردازی‌های پر سر و صدا هیچ اقدامی برای تنبیه رژیم سعودی انجام نشده است. واقعیت درباره خاشقجی پیچیده‌تر است…  واشنگتن پست با یکی از منابع اطلاعاتی آمریکا مصاحبه کرده است که در آن این منبع تایید می‌کند که نظام اطلاعاتی آمریکا از برنامه عربستان سعودی برای دستگیری خاشقجی و بازگرداندن او به عربستان از طریق شنود ارتباط های مخابراتی بین مسئولان عربستان اطلاع داشته است…  گزارشی در ساندی اکسپرس فراتر از این می رود و به نقل از منابع اطلاعاتی بریتانیا تایید می کند که مرکز شنود امنیتی این کشور ارتباط هایی را شنود کرده است که نشان می‌دهند که یکی از افراد حلقه سلطنتی دستور ربودن و بازگرداندن خاشقجی به عربستان سعودی را داده بود. این منابع گفته‌اند که این دستور امکان اقدام های دیگر را در صورت دردسرسازی خاشقجی باز گذاشته بود. این گزارش حاکیست که بریتانیایی‌ها از امکان صدمه به خاشقجی مطلع بوده اند و گویا از سعودی ها خواسته بودند تا این عملیات را لغو کنند. به علاوه، یکی از دوستان نزدیک خاشقجی به اکسپرس گفته است که خاشقجی قرار بود مدارک مستندی درباره استفاده عربستان سعودی از سلاح‌های شیمیایی در یمن دریافت کند. گزارش های این دو روزنامه یک‌دیگر را تکمیل و این  تفسیر را  تأیید می‌کنند که دولت‌های آمریکا و بریتانیا  از عملیات سعودی علیه خاشقجی از آن اطلاع داشته‌اند، اما گویا هیچ کار نکرده‌اند.

ایران:

«جنبش توده‌ای دی ۹۶ خواسته‌های اعتراضی پیشین را ریشه‌ای‌تر کرد»

رادیو زمانه ـ گفت‌و‌گو با فریدا آفاری: یک‌سال از دی ۹۶ می‌گذرد اما اعتراض‌های آن ماه هم‌چنان موضوع بحث است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری علت اصلی بحران اقتصادی را اعتراضات سراسری دی ۹۶ خوانده‌است. مخالفان نیز آن خیزش را نقطه عطفی می‌شمارند که مشروعیت همه گروه‌های سیاسی حکومتی از جمله اصلاح‌طلبان را از بین برد. فریدا آفاری، پژوهشگر چپ‌گرا و از فعالان گروه «اتحادیه سوسیالیست‌های خاورمیانه» در گفت‌و‌گو با «زمانه» در یک‌سالگی دی ۹۶، آن را «جنبشی توده‌ای» می‌داند که در پی ریشه‌ای‌ترکردن خواسته‌های اعتراض‌های پیش از آن بود.

ورق‌ پاره‌های زندان

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: آسو، اخبار روز، اطلاعات.نت، المُنیتور، بی‌بی‌سی فارسی، بیدار زنی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، دموکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر،کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گاردین، مجمع جهانی اقتصاد، نقد، نیویورک تایمز،

 

بایگانی شماره‌های گذشته