اعتراض به قانون سقط جنین و زندانی کردن زنان در السالوادور

عکس: آلامی استاک در گاردین

روز نویسندگان دربند ـ فراخوان برای محافظت فوری از نویسندگان و روزنامه نگاران در سراسر جهان

پن اینترنشنال ـ انجمن بین المللی قلم به مناسبت روز ۱۵ نوامبر، روز نویسندگان دربند، خواهان اقدام فوری بین المللی برای محافظت از نویسندگان و روزنامه نگاران در سراسر جهان شد که به خاطر فعالیت صلح‌آمیز خود در راه آزادی بیان به طور روز افزونی مورد حمله واقع می‌شوند و در بعضی موارد به قتل می‌رسند. پن اینترنشنال هر سال دست‌کم نام ۵ نویسنده را اعلام می‌کند که ممکن است زندانی، در معرض آزار و تعقیب یا خطر های دیگر باشند. خطرها و حمله های علیه آنها نمادی از خطرهایی است که نویسندگان و روزنامه نگاران در سراسر جهان را تهدید می‌کنند. در سال جاری، این سازمان یک روزنامه نگار به قتل رسیده از مکزیک را نیز در میان این پنج تن قرار داده است تا بر افزایش و تشدید خطر تأکید کند. این پنج نویسنده‌ در سال ۲۰۱۸ در لیست اینترنشنال قرار دارند: داویت ایساک نویسنده و روزنامه نگار اریتره ای سوئدی که ۱۷ سال است در انزوای کامل در اریتره زندانی است؛ میروسلاوا بریچ ولدوسیا روزنامه‌نگار قدیمی که در سال ۲۰۱۷ در مکزیک به قتل رسید؛ اولگ سنتسوف نویسنده و فیلمساز اوکراینی که حکم ۲۰ سال زندان در روسیه را می گذراند؛ شهید الاعلم عکاس برنده جایزه، نویسنده و فعال که در داکا بنگلادش در خانه اش دستگیر شد و از آگوست ۲۰۱۸ در بازداشت به سر می‌برد؛ وائل عباس که از مه ۲۰۱۸ در مصر در بازداشت است. در سال ۲۰۱۷، تن اینترنشنال از ۷ تن دفاع کرد که سه تن از آنها از زندان آزاد شده اند و رزن زیتون (سوریه)، سزاریو آلخاندرو  و فلیکس پادلا (هُندوراس) زهرا دوغان (ترکیه) هنوز در بند هستند.

نقض فاحش حقوق بشر

بنگلادش: تهمت و افترا علیه سازمان اُدیکار

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر با انتشار فراخوانی درباره‌ی تهمت‌های افترا آمیز علیه سازمان غیردولتی حقوق بشری اُدیکار ـ عضو سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و نیز عضو فدراسیون ـ در روزنامه‌ی طرفدار دولت جاناکانتا، اعلام کرد که این تهمت‌ها گامی دیگر در راه جلوگیری از فعالیت‌های حقوق بشری اُدیکار است. برنامه‌ی نظارت این حمله‌ها و تهمت‌ها با انگیزه سیاسی علیه اُدیکار را به شدت محکوم و هدف از آنها را ضربه به شهرت این سازمان و ایجاد مانع در راه فعالیت‌های صلح آمیز و به حق حقوق بشری آن اعلام کرد. روزنامه‌ی جاناکانتا روز ۱۱ نوامبر ۲۰۱۸ مقاله‌ای را با عنوان «سازمان جنجالی اُدیکار باز در فعالیت‌های ناشفاف درگیر شده است» منتشر و در آن اُدیکار را متهم کرد که «در فعالیت‌های مختلف شرارت آمیز انتقادی علیه انتخابات آتی [در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۸]، کشور و دولت»، «توطئه‌های ضد کشور» و «تبلیغ دائمی دروغ علیه بنگلادش» شرکت دارد.

یمن: شاهدان صحنه های وحشتناک انفجار در بیمارستان در مرکز حدیده را تشریح کردند

عفو بین‌الملل ـ درست پیش از ظهر روز ۱۱ نوامبر، بنا به گزارش‌ها حمله ای که ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی و امارات متحده انجام داد، بسیار نزدیک به بیمارستان الثوره که بزرگترین تأسیسات پزشکی عمومی حدیده است رخ داد. یکی از شاهدان به این سازمان گفت: صدها تن از کارکنان پزشکی و بیماران در پی یک رشته انفجارهای شدید که بیمارستان را در مرکز این شهر به‌شدت تکان داد، فرارکردند. العربیه، رسانه طرفدار عربستان سعودی، گزارش داد که هواپیماهای جنگی و هلیکوپترهای تهاجمی ائتلاف در روز ۱۱ نوامبر به مواضع حوثیها، از جمله در مناطق اطراف دانشگاه، بیمارستان الثوره و بیمارستان ۲۲ مه حمله کردند. آمریکا، بریتانیا و فرانسه خواستار پایان جنگ شدند ؛ دبیرکل سازمان ملل: تخریب حدیده فاجعه‌بار خواهد بود ؛ در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۹ نفر در حدیده یمن کشته شدند؛ هشدار سازما‌ن‌های حقوق بشری درباره وقوع جنایات‌ جنگی در حدیده یمن

 

 اسرائیل: نیروهای امنیتی هفت فلسطینی را در حملات هوایی به نوار غزه کشتند

موریتانی: وبلاگ نگار یک سال پس از لغو حکم اعدام در دادگاه هنوز در زندان است

فیلیپین: قتل وکیل حقوق بشری

مصر: تداوم حبس خودسرانه زن مدافع حقوق بشر امل فتحی

ایران:

گزارش‌ها از اعدام‌های مخفیانه در خوزستان؛ افزایش نگرانی‌ها از وضعیت بازداشتی‌های عرب‌ اهواز

عفو بین‌الملل ـ دولت‌مردان ایران باید فوری درمورد سرنوشت و محل نگهداری صدها تن از عرب‌های اهواز که از زمان بازداشت از امکان تماس با خانواده و وکلای خود محروم شده‌اند، اطلاع‌رسانی کنند. در روزهای گذشته، فعالان عرب اهواز در خارج از ایران اطلاع داده اند که ۲۲ نفر از جمله فعال مدنی، محمد مومنی تیماس، مخفیانه کشته شده‌اند. به دنبال موج دستگیری‌هایی که از دوم مهرماه، یعنی دو روز پس از حمله مسلحانه مرگبار در شهر اهواز آغاز شدند، برآورد می‌شود که در حدود ۶۰۰ تن از عرب‌های اهوازی بازداشت شده و هرگونه ارتباط آن‌ها با دنیای بیرون قطع شده است.

“سیاستی برای خاتمه ختنه زنان در ایران وجود ندارد”

دویچه وله ـ کامیل احمدی، مردم‌شناس و نویسنده کتاب “به نام سنت”، می‌گوید هنوز ۵۰ درصد دختران جزایر هرمزگان ختنه می‌شوند و هیچ متولی مشخصی برای مقابله با این معضل وجود ندارد. بیشترین شیوع ختنه زنان در ایران در مناطق جنوبی استان هرمزگان، به ویژه در جزایر قشم و هرمز، گزارش شده است. پژوهشی که با مدیریت کامیل احمدی از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۴ صورت گرفت، از شیوع ختنه یا ناقص‌سازی جنسی زنان در چهار استان ایران خبر می‌داد. براساس یافته‌های این تحقیق، در هرمزگان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی زنان ختنه می‌شدند. کامیل احمدی از شیوع ۵۰ درصدی ختنه زنان در جزایر جنوبی استان هرمزگان خبر داده است. از میان این جزایر او به قشم و هرمز اشاره کرده که بالاترین آمار ناقص‌سازی جنسی‌ زنان را دارند. احمدی تصریح کرده که در ابتدای فعالیت او آمار ختنه زنان در این مناطقه ۸۱ درصد بوده اما حال به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. ایران وایر افزود: به گفته کامیل احمدی: «در طول تحقیقاتم متوجه شدم رابطه مستقیمی میان ختنه دختربچه‌ها و ازدواج آنها یا به اصطلاح پدیده کودک همسری وجود دارد.» به گفته وی «در مناطقی که ختنه دختربچه‌ها رایج است ازدواج آنها نیز بسیار شایع بوده و در اغلب این مناطق که روستایى هستند٬ فقر اقتصادى و فرهنگى» دیده می‌شود.

اتهام‌تراشی و پرونده‌سازی برای اعضای کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران ـ در مرداد سال جاری دو تن از دبیران کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن، و نیز بکتاش آبتین، یکی از بازرسان کانون، به بازپرسی دادسرای امنیت واقع در زندان اوین احضار و “تفهیم اتهام” شدند. این احضار مربوط به پرونده‌ای بود که وزارت اطلاعات در اردیبهشت ۱۳۹۴ برای این سه عضو کانون گشوده بود. در روزهای اخیر آنها باز به همان شعبه بازپرسی احضار شدند تا یک بار دیگر “تفهیم اتهام” شوند. گویا اتهام “تبلیغ علیه نظام” که بار اول به متهمان “تفهیم” شده بود نهاد اطلاعاتی را، که شاکی پرونده است، راضی نکرده و پرونده به شعبه بازپرسی بازپس فرستاده شده تا دو اتهام دیگر به اتهام پیشین افزوده شود: “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا”. سنگین ترکردن باراتهام در این گونه پرونده ها، چنانچه به توصیه و با اعمال نفوذ شاکی پرونده صورت گرفته باشد، حاکی از آن است که دراین پرونده‌سازی آشکار سرنوشت «متهمان» را نهادهای اطلاعاتی و امنیتی تعیین می‌کنند و از دستگاه قضایی‌یی که بدین‌سان به خواست شاکی گردن می‌گذارد امید هیچ دادرسی عادلانه و بی‌طرفانه‌ای نباید داشت.

* اعدام‌ها: زنجان (۱ تن)؛ سنندج (۱ زن)؛ رجایی شهر کرج (۱۰ تن شامل ۲ تن با اتهام‌های اقتصادی)؛ زاهدان (۱ بلوچ)

* صدور حکم اعدام برای دو متهم دیگر ارزی و قاچاق کالا

* ۵۰ نفر در پارتی مختلط شبانه مراغه دستگیر شدند

* نبش قبر پیکر یک زن سالمند بهائی در گیلاوند

* بیش از هزار و ۲۸۶ مورد کودک‌آزاری در استان اصفهان در شش ماه اول سال

* نامه‌ی سرگشاده گلرخ ایرایی، در واکنش به عدم رسیدگی پزشکی به بیماری سرطان آرش صادقی

عدالت

هُندوراس: حقوق قربانیان در محاکمه مربوط به قتل برتا کاسِرِز رعایت نمی‌شود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ سازمان‌های ما که در هیئت نظارت بر محاکمه‌ی مربوط به قتل مدافع حقوق بشر برتا کاسِرِز، در ۳ مارس ۲۰۱۶، شرکت داشته‌اند، نگرانی عمیق خود را از نقض جدی حقوق بشر قربانیان و ایرادهای مشاهده شده در محاکمه که در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸ آغاز شد ابراز می‌کنند. سازمان‌های ما رفتار غیر قابل قبول با قربانیان در این پرونده را محکوم می‌کنند. طی تحقیقاتی که بیش از دو سال به طول انجامیده و مملو از بی قاعدگی‌ها بوده است قربانیان از دسترسی به کلیت گزارش‌های تحقیقات، از جمله مدارک، محروم بوده‌اند. علاوه بر این، در آغاز محاکمه در روز ۱۹ اکتبر، وکلای انتخابی خانواده‌ی برتا کاسِرِز بدون اطلاع از هرگونه دلیل قانونی اجازه‌ی حضور در محاکمه نیافتند. این محاکمه در مورد قتل که در دادگاه کیفری تگوچی‌گالپا برگزارمی‌شود، نمادی از خشونتی است که مدافعان حقوق بشر را در قاره‌ی آمریکا قربانی می‌کند.

لبنان: رای پارلمان، پیروزی تاریخی برای هزاران تن از بستگان ناپدیدشدگان

عفو بین‌الملل ـ رئیس پژوهش های خاورمیانه این سازمان در واکنش به رای پارلمان لبنان در تصویب لایحه ای که به موضوع ناپدیدشدگان در این کشور توجه دارد، گفت: رای امروزتایید ملی مصیبت هزاران تن از بستگان ناپدیدشدگان قهری طی درگیری مسلحانه از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ در لبنان است. بستگان ناپدیدشدگان از اواسط دهه ۱۹۸۰ بی وقفه و با وجود ترس از پیامدها به دست گروه‌های مسلح و نیروهای نظامی خارجی که در این موارد نقض حقوق بشر دست داشتند، در این باره سخن گفته اند. این قانون که سازمانهای جامعه مدنی در پی دو سال مشورت آن را ارائه کردند، گامی اساسی در راه ایجاد یک کمیسیون ملی است که از اختیار تحقیق در مورد تک تک موارد، پیدا کردن و نبش قبر های دسته جمعی و در نهایت ارائه اطلاعات به خانواده ها برخوردار است.

۲۰ سالگی دادگاه حقوق بشر اروپا؛ دادگاهی که الگو شده است

رادیو فردا ـ از افزایش بی‌سابقه اختیارات دادگاه حقوق بشر اروپا (European Court of Human Rights) که تغییری اساسی در موجودیت و کارکرد آن به حساب می‌‌آید، ۲۰ سال گذشت. به این ترتیب دادگاهی که ابتدا قرار بود با شرط و شروط‌هایی به شکایات کشورهای عضو علیه یکدیگر در زمینه پایبندی به کنوانسیون حقوق بشر اروپایی رسیدگی کند، صاحب این اختیار و صلاحیت شد که ملجأ و داور نهایی درباره هر شکایتی باشد که شهروندان کشورهای عضو علیه دولت و نهادهای حکومتی خود در زمینه نقض حقوق بشر، اقامه می‌کنند.

آمریکا:‌ سی‌ان‌ان از دولت ترامپ شکایت کرد؛ خواستار ادامه کار خبرنگارش شد

 

ایران:

نسرین ستوده از رئیس زندان اوین شکایت کرد

رادیو زمانه ـ نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر از رئیس زندان اوین و معاون قضایی این زندان به خاطر صدور دستور ممنوع‌الملاقات شدنش شکایت کرد. پیام درفشان وکیل مدافع نسرین ستوده گفته که او و وکیل دیگر نسرین ستوده پس از طرح این شکایت در شعبه بازپرسی حاضر شدند و توضیحات خود را درباره غیرقانونی بودن اقدامات رئیس و معاون قضایی زندان اوین به بازپرس پرونده ارائه کردند. پیش‌تر نسرین ستوده به کمک وکلایش، پیام درفشان و محمد مقیمی از قاضی مقیسه به دلیل تخلفات قانونی و اعمال مغایر با مقاوله نامه‌های حقوقی شکایت کرده بود. به گفته پیام درخشان، وکیل نسرین ستوده، او به خاطر محکومیت به پنج سال حبس با اتهام جاسوسی که در کیفرخواست او وجود ندارد، همچنین شکایت بازپرس دادسرای کاشان و صدور قرار بازداشت از سوی شعبه دوم بازپرسی در زندان است.

۲۰‌سال پس از قتل‌های سیاسی آذر ۱۳۷۷: فراخوانی برای بازخوانی راه طی‌ شده

رادیو زمانه ـ ۲۰‌سال از قتل سیاسی پروانه فروهر، داریوش فروهر، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، پیروز دوانی، مجید شریف، حمید و کارون حاجی‌زاده می‌گذرد. کاظم کردوانی، درباره قتل‌های سیاسی آذر ۷۷: باید می‌ایستادیم و ایستادیم

دادگاه‌ها و استناد به معاهدات حقوق بشری

رادیو زمانه ـ در شرایط کنونی دیگر کشوری نمی‌تواند با استناد به قاعده «عدم دخالت در امور داخلی» از زیر بار پاسخگویی درباره موارد رفتار خلاف حقوق بشر خود با اتباعش شانه خالی کند، چرا که در این صورت به دلیل فراگیر بودن اولویت حفظ و رعایت حقوق انسانی تمامی انسان‌ها به عنوان دستاوردی جهانی و نیز اجبار و الزام قوانین موضوعه بین‌المللی، با پیامدهای آن که عموما به صورت فشارهای دیپلماتیک، تنبیه‌های تجاری، تحریم‌های اقتصادی و در مواردی نیز مداخله نظامی است روبه‌رو خواهد شد. به طور ویژه اما در ایران نگاه دستگاه قضایی به این قوانین، نگاهی بدبینانه و توطئه محور بوده و در موارد بسیاری مسئولان قضایی ایران و حتی مراجع دینی این کشور که نفوذ قابل توجهی در زمینه اجرای قانون در نظام قضایی جمهوری اسلامی دارند، معاهدات بین‌المللی حقوق بشری را اسنادی غربی دانسته‌اند که هدفشان تخریب اسلام و قوانین اسلامی است.

حقوق مدنی و سیاسی

اتحادیه‌ی اروپا / لهستان: بی‌اعتنایی به حقوق دگرباشان جنسی و سقط جنین

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ اصلاحات ضد دموکراتیک و حمله‌های مکرر دولت محافظه کار افراطی لهستان علیه استقلال نهادهای قضایی کشور در سه سال گذشته منجر به واکنش نیرومند اتحادیه اروپا شده است. با وجود این، و در شرایطی که توجه سیاسی و رسانه‌ای تا کنون به خطرهای رویاروی قوه قضاییه معطوف بوده است، گزارش تازه‌ی فدراسیون و جامعه‌ی حقوق ضدتبعیض لهستان (PSAL)  با عنوان «در سرازیری: انحطاط پرشتاب حکومت قانون در لهستان و معنای آن برای حقوق جنسی و بازتولید زنان و حقوق دگرباشان جنسی» پیامدهای به شدت مشخص این حمله‌ها برای حقوق جنسی و بازتولید زنان و حقوق دگرباشان جنسی را مورد تحلیل قرار داده است. بر این اساس، سازمان‌های ما از نهادهای اروپایی می‌خواهند این نقض فاحش حقوق بشر را در گفتگوهای جاری ملحوظ کنند. کمیسیون اروپا برای نخستین بار در تاریخ، در دسامبر ۲۰۱۷ با استفاده از مفاد ماده‌ی ۷ فرایند بحث‌هایی را آغاز کرد که از امکان برقراری تحریم‌هایی علیه لهستان برای ترغیب این دولت به بازگشت به اصول دموکراتیک اتحادیه‌ی اروپا برخوردار است. کمیسیون اروپا از حمله‌های علیه جدایی قوا و استقلال قوه قضاییه ابراز نگرانی کرد. قوه‌‌ی قضاییه از زمان سقوط رژیم کمونیستی در معرض اصلاحات منفی گسترده و تصفیه‌های بی سابقه قرار گرفته است. اما، تغییراتی که حزب قانون و عدالت (PiS) در تظاهر به ترویج ارزش‌های کاتولیکی و سنتی در سه سال گذشته در پیش گرفته است، بسیار فراتر از دادگاه‌های عالی کشور می‌رود و تاثیرهای مستقیمی بر دسترسی به حقوق جنسی و بازتولید و حقوق دگرباشان جنسی دارد. این تاثیرها ناشی از گسترش نفرت پراکنی و افترا زنی به اقلیت‌ها و آزار سازمان‌های غیردولتی حقوق بشری است.

پاکستان: بازگشت از سیاهچال

دیپلمات ـ هزاران تن در پاکستان «ناپدید» شده اند و زندگی برای آنهایی که دوباره باز می گردند دیگر مثل گذشته نیست. این قصه هر شخص ناپدید شده است که در بازداشتگاه قربانی شکنجه بوده است. شکنجه دردناک است، اما درد و ضرر بیشتر آن تاثیر روانی آن بر شخص ناپدید شده و اعضای خانواده اوست. این تجربه به روان آنها صدمه می زند و به شخصیت آنها شکل دیگری می دهد.گذراندن چند روز در بازداشتگاه که آن را باید سیاه چال نامید، بدون پنجره و فضای مناسب برای دراز کشیدن زندگی خلیل احمد را کاملاً به شکل دیگری درآورد. او در جون ۲۰۱۰ ربوده شد. در آن زمان او در کالجی در بلوچستان دانشجوی پیش پزشکی بود و پس از آن، درس خود را ترک کرد. با وجود فشاری که حکومت پاکستان وارد می آورد، موضوع ناپدید شدگان در سطح کشور و بین المللی مطرح شده است. افراد زیادی این موضوع را مطرح نمی کنند، اما چند نفری در این باره نوشته اند. با وجود این سلامت روانی ناپدیدشدگان و عزیزان آنها اغلب و به ویژه پس از بازگشت آنها مورد توجه قرار نمی گیرد.

اعلامیه جهانی اطلاعات و دمکراسی : اصول بنیادین برای فضای جهانی اطلاعات و ارتباطات

گزارش‌گران بدون مرز ـ هفتاد سال پس از صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر در پاریس، توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اعلامیه جهانی اطلاعات و دمکراسی، اصول بنیادینی را برای فضای جهانی اطلاعات و ارتباطات اعلام کرده است. در پیشگفتار این اعلامیه آمده است، فضای ارتباطات و اطلاعات جهانی نفع مشترک بشریت است. این اعلامیه شش صفحه‌ای که به تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۷ منتشر شده است ارائه تضمین‌هایی دمکراتیک برای آزادی، استقلال و کثرت‌گرایی و راستینی اطلاعات و اطلاع رسانی در وضعیت کنونی جهانی شدن، رقمی شدن و تحول در فضای عمومی است.

ایران:

* چهل و نهمین روز اعتصاب غذای زندانی سنی مذهب حمزه درویش؛ نماینده دادستانی؛ چاره کار خودکشی است؛

* اعتصاب غذای عبدالرضا قنبری معلم زندانی در پی انتقالش به زندان رجایی شهر

* آزادی مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار، با قرار کفالت

* ایران و جهان: مرزهای آزادی بیان و توهین به مقدسات

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یمن: جنگ، سیاست و نبود اطلاعات قابل اعتماد اعلام قحطی را پیچیده کرده‌اند

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ آنچه اکنون در یمن رخ می دهد به قحطی به معنای عمومی آن می ماند: برای مثال، کودکان از گرسنگی می میرند. با وجود این دشواری در جمع آوری اطلاعات و آمار بدین معناست که به  طور رسمی نمی‌توان قحطی را که معنای مشخص فنی دارد اعلام کرد. حتی پیش از تشدید نبردهای هفته پیش در حدیده، شهر بندری دریای سرخ، میلیونها یمنی غذای کافی نداشتند. ماه گذشته، رئیس امور انسانی سازمان ملل باز هم هشدار مهمی درباره وضعیت مواد غذایی در کشور اعلام کرد. این کشور که بیش از سه سال و نیم در جنگ است چندین دهه به شدت به واردات مواد غذایی وابسته بوده است. به گفته او، شمار مردم در شرایط پیش از قحطی به ۱۴ میلیون یعنی نیمی از جمعیت رسیده است.

آمریکا: مقررات پناهندگی پیشنهادی ناقض قانون است

دیده‌بان حقوق بشر ـ حکم نهایی موقت برای محدود کردن پناهندگی که در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۸ به دستور ترامپ به اجرا درآمد، آخرین تلاش برای بستن درهای آمریکا به روی مردمی است که از آزار و اذیت و خشونت فرار کرده‌اند. حقوق بین المللی پناهندگان می‌گوید که پناهجویان حق دارند بدون توجه به اینکه غیرقانونی وارد شده باشند و یا قانونی درخواست پناهندگی بدهند. قانون پناهجویی آمریکا  نیز آن را تأیید کرده است.

آلمان: هشدار عفو بین‌الملل نسبت به اخراج پناهجویان افغان

 

ایران:

* جهانگیری معاون ریاست جمهوری: بیکاری و کاهش قدرت خرید کشور را تهدید می‌کند

* یک میلیون کودک بی‌شناسنامه از مادران ایرانی

 

اعتراض‌ها:

* گسترش اعتراضات کارگرانِ نیشکر هفت‌تپه و فولاد ملی خوزستان – زنان هم آمدند

* تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه برای هشتمین روز پیاپی ادامه یافت

* کارگران نیشکر هفت‌تپه مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند

* سومین روز اعتراض کارگران فولاد اهواز: «این همه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی»

* کارگران روغن نباتی جهان برای سومین روز مقابل استانداری زنجان تجمع کردند

* معلمان ایران برای دومین بار از آغاز سال تحصیلی اعتصاب کردند

دفاع از حقوق بشر

پاکستان: اتحادیه‌ی اروپا باید در گفتگوها خواهان پیشرفت‌های مشخص در زمینه‌ی حقوق بشر بشود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ لاهور، پاریس ـ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن کمیسیون حقوق بشر پاکستان (HRCP) امروز اعلام کردند: اتحادیه‌ی اروپا باید از گفتگو‌های آتی حقوق بشری با پاکستان برای هدایت دولت تازه در جهت انجام اصلاحات مشخص در حمایت از حقوق بشر استفاده کند. فدراسیون و کمیسیون حقوق بشر پاکستان در آستانه‌ی این نشست گزارش کوتاهی را برای به‌روز رساندن مسائل اساسی حقوق بشر در این کشور پس از آخرین نشست کمیسیون مشترک در اکتبر ۲۰۱۷ منتشر کرده‌اند. پاکستان از جمله کشورهایی در جهان است که بیشترین شمار اعدام‌ها را انجام می‌دهد و حکم اعدام صادر می‌کند. از اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۸، ۱۲۴ تن به اعدام محکوم شدند و ۱۰ اعدام انجام شد. در اکتبر ۲۰۱۸، دست کم ۴۶۸۸ زندانی محکوم به اعدام بودند. بنا به گزارش‌ها هنوز شمار زیادی ناپدید کردن قهری در پاکستان رخ می‌دهد. فقط در اوت ۲۰۱۸، کمیسیون تحقیقات درباره‌ی ناپدید کردن‌های قهری که دولت تشکیل داده ۵۹ مورد تازه‌ی ناپدید کردن قهری را گزارش داد، در حالی که تقریبا هیچ تحقیقات یا پیگردی در این زمینه انجام نشده است. دادگاه‌های نظامی و ضد تروریسم پیوسته غیرنظامیان را در دادرسی‌های مغایر موازین بین المللی محاکمه عادلانه مورد محاکمه قرار می‌دهند.

میانمار: عفو بین‌الملل مدال اعطایی خود به آنگ سان سوچی را پس گرفت

عفو بین‌الملل ـ سازمان عفو بین‌الملل جایزه اعطایی خود را از آنگ سان سوچی که عملا رهبری میانمار را برعهده دارد، پس می‌گیرد. خانم سوچی سیاستمدار ۷۲ ساله که جایزه نوبل صلح را نیز دریافت کرده، در سال ۲۰۰۹ زمانی که در حصر خانگی بود جایزه سفیر وجدان سازمان عفو بین‌الملل را دریافت کرد. در نامه‌ای که دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل خطاب به خانم سوچی نوشته آمده است: «از اینکه شما دیگر نماد امید، شجاعت و دفاع جاودان از حقوق بشر نیستید بسیار دلسرد شده‌ایم. انکار عمق و گستره فجایعی که علیه مردم روهینگیا جریان دارد به معنی نبود چشم‌انداز برای بهبود شرایط است.» خانم سوچی در سال ۲۰۱۶ عملا رهبری بخش غیرنظامی کشور میانمار با اکثریت بودایی را به دست گرفت. او از آن زمان برای محکوم کردن اقدامات ارتش این کشور علیه اقلیت روهینگیا تحت فشار بین‌المللی بوده اما حاضر به موضع‌گیری علیه ارتش نشده است. او حتی از دستگیری دو خبرنگار خبرگزاری رویترز که مشغول تحقیق درباره رفتار با این اقلیت بودند دفاع کرده است. این تازه‌‎ترین جایزه‌ایست که از خانم سوچی پس گرفته می‌شود. پیشتر پارلمان کانادا نیز شهروندی افتخاری او را لغو کرده بود. کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نسبت به بازگرداندن پناهجویان روهینگیا هشدار داد

ایران:

نامه‌ی مشترک در حمایت از قطعنامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل درباره‌ی وضعیت حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون، چندین سازمان بین المللی حقوق بشر دیگر از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر و شماری از گروه‌های منطقه‌ای و موضوعی در نامه‌ی سرگشاده‌ی مشترکی به کلیه‌ی هیئت‌های دائمی در سازمان ملل، نیویورک، از کشورهای عضو سازمان ملل خواستند همچون سال‌های گذشته از قطعنامه‌ی شماره A/C.3/73/L.42 درباره‌ی حمایت از حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران که به کمیته‌ی سوم هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده، حمایت کنند. در این نامه با اشاره به نظر دبیرکل سازمان ملل درباره‌ی تشدید سرکوب معترضان، روزنامه‌نگاران و کاربران رسانه‌‌های اجتماعی در پی موج اعتراض‌ها در سراسر ایران در دی‌ماه ۱۳۹۶، از جمله آمده است: دولتمردان ایران با زندانی کردن صدها تن به اتهام‌های مبهم مرتبط با امنیت ملی، سرکوب آزادی بیان، تشکل و گردهمایی صلح‌آمیز را تشدید کرده‌اند. مخالفان سیاسی مسالمت‌جو، روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه‌های آنلاین، دانشجویان، فیلمسازان، موسیقیدانان و نویسندگان و نیز مدافعان حقوق بشر از جمله فعالان حقوق زنان، فعالان حقوق اقلیت‌ها، فعالان محیط زیست، فعالان اتحادیه‌ها کارگری، فعالان مبارزه با مجازات اعدام، وکلای دادگستری و افرادی که خواهان دانستن حقیقت، عدالت و غرامت درمورد اعدام‌های گسترده و ناپدید کردن‌های قهری در دهه‌ی ۱۳۶۰ هستند، هدف این سرکوب قرار داشته‌اند.

“بازداشتی‌های زیست‌محیطی جوانی خود را نثار تنوع زیستی کردند”

دویچه وله ـ بیش از هزار و ۱۰۰ کارشناس محیط زیست و هنرمند ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار “رفع ابهامات و مراعات حق دفاع و دادرسی منصفانه” در مورد فعالان بازداشت‌شده محیط زیست ایران شده‌اند. بیش از ۹ ماه است که مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه بازداشت شده‌اند. اتهام این افراد در ابتدا “جاسوسی” عنوان شد. اما چندی بعد اتهام چهار نفر از این تعداد به “فساد فی‌الارض” تغییر یافت که می‌تواند مجازات تبعید یا اعدام در پی داشته باشد. هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و طاهر قدیریان، از برگزیدگان یونسکو در سال ۲۰۰۹ است. کاووس سیدامامی نیز که از بازداشت‌شدگان این گروه بود مدیرعاملی مؤسسه حیات وحش پارسیان را بر عهده داشت. او همراه با این هشت نفر در بهمن ۱۳۹۶ بازداشت شد و اندکی بعد در زندان اوین درگذشت. مسئولان علت مرگ را “خودکشی” اعلام کردند. اما خانواده او حاضر به پذیرفتن این ادعا نشده و خواستار تحقیقاتی مستقل در این باره شده‌اند.

زنان

السالوادور: بیست سال زندان برای زنی که از متجاوز بچه دار شده است

گاردین ـ یک زن قربانی تجاوز پس از اینکه فرزند متجاوزی را در توالت به دنیا آورد، به اتهام تلاش برای قتل با حکم ۲۰ سال زندان روبه‌رو است. این زن ۲۰ ساله از خانواده فقیر روستایی پس از به دنیا آوردن نوزاد دختر ناپدری متجاوز و پیر خود از آپریل ۲۰۱۷ در زندان است. مادرش وی را پس از گرفتار شدن به درد شدید و خونریزی سنگین، به بیمارستان برد. دکتر بخش اضطراری به او به خاطر سقط جنین مشکوک شد و پلیس را فراخواند. اما ماموران نوزاد را سالم و زنده یافتند. ناپدری ۷۰ ساله این دختر او را از ۱۲ سالگی مورد تجاوز قرار داده بود و او نمی دانست که که حامله است. با وجود اینکه نوزاد زنده ماند، این دختر به اتهام تلاش برای قتل بازداشت و پس از یک هفته در بیمارستان زندانی شد. سقط جنین در هر شرایطی در السالوادور غیرقانونی است و ممنوعیت کامل آن منجر به آزار شدید زنان شده است.

آفریقا: میزان ناقص‌سازی جنسی‌ در ۲۰ سال از ۷۱ درصد به ۸ درصد کاهش پیدا کرده است

گاردین ـ بر اساس پژوهشی که به تازگی منتشر شده، شمار دخترانی که در شرق آفریقا قربانی ناقص‌سازی جنسی‌ می شوند در دو دهه اخیر به شدت کاهش یافته است. بنا بر این پژوهش که در مورد دختران ۱۴ ساله و جوان تر انجام شده، شمار قربانیان از ۷۱٫۴ درصد در سال ۱۹۹۵ به ۸ درصد در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. در ماه فوریه، صندوق جمعیت سازمان ملل هشدار داد که بر اساس پیش‌بینی آن شمار زنان قربانی ناقص‌سازی جنسی‌ ممکن است تا سال ۲۰۳۰ به ۴٫۶ میلیون برسد. بر اساس همان پژوهش، شمار دخترانی که قربانی ناقص‌سازی جنسی‌ می شوند در آفریقای شمالی از ۵۷٫۷ درصد در ۱۹۹۰ به ۱۴٫۱ درصد در ۲۰۱۵ کاهش یافته است. در غرب آفریقا، این میزان از ۷۳٫۶ درصد در سال ۱۹۹۶ به ۲۵٫۴ درصد در ۲۰۱۷ کاهش یافته است.

پاکستان: دختران از تحصیل محروم هستند

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولت پاکستان در آموزش بخش‌های بزرگی از دختران کشور قصور کرده است. موانع آموزش شامل سرمایه گذاری کمتر، هزینه‌ها و تبعیض می‌شوند. در گزارشی با عنوان «دخترم را سیر کنم یا به مدرسه بفرستم؟ موانع تحصیل دختران در پاکستان» نام دارد نتیجه گیری شده است که بسیاری از دختران به آموزش دسترسی ندارند؛ از جمله دلایل آن کمبود مدارس دولتی، به خصوص برای دختران است. نزدیک به ۲۲٫۵ میلیون از کودکان پاکستانی در کشوری با جمعیت بیش از ۲۰۰ میلیون نفر از مدرسه دور مانده‌اند که بیشتر ایشان را دختران تشکیل می‌دهند. سی و دو درصد دختران پاکستانی در دوره ابتدایی به مدرسه نمی‌روند که این رقم در مورد پسران ۲۱ درصد است. در کلاس نهم تنها ۱۳ درصد از دختران در مدرسه باقی می‌مانند.

چین: کارمندان دولتی زن در معرض تبعیض و آزار و اذیت هستند

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولت چین باید به تبعیض جنسیتی در استخدام کارمندان پایان دهد. دولت‌مردان همچنین باید تحقیقات شفاف و بی طرفانه را در مورد ادعاهای آزار جنسی کارمندان زن انجام دهند و مرتکبان را مورد بازخواست قرار دهند. دولت چین به تازگی لیستی از ۲۰۱۹ درخواست شغل خدمات شهری را منتشر کرده که ۱۹ درصد این مشاغل ترجیحاً و یا الزاماً به مردان نیاز دارند. در گزارش ماه آپریل ۲۰۱۸ این سازمان درباره‌ی تبعیض جنسیتی در آگهی‌های شغلی در چین آمده بود که ۱۳ درصد از آگهی‌های خدمات عمومی در سال ۲۰۱۷ و ۱۹ درصد آنها در سال ۲۰۱۸ “فقط مردان”، “ترجیحاً مردان” و یا “مناسب برای مردان” است. قانون در چین تبعیض جنسیتی را در استخدام منع می‌کند، اما تبعیض شغلی به عنوان مشکلی گسترده در کشور باقی مانده است.

ایرلند: اعتراض زنان به تبرئه متهم به تجاوز به علت نوع پوشش قربانی

از فمینیسم بازتولید اجتماعی تا اعتصاب زنان

زنان در سیاست؛ آمریکا کجای جهان قرار دارد؟

ایران:

الزام “اجازه ولی” برای کوهنوردی زنان در خراسان رضوی

دویچه وله ـ هیأت کوهنوردی خراسان رضوی با انتشار بخشنامه‌ای اعلام کرد که زنان متأهل و یا زیر۲۰ سال برای شرکت دربرنامه کوهنوردی و طبیعت‌گردی به اجازه همسر یا ولی نیاز دارند. انتقادها به این بخشنامه در شبکه‌های اجتماعی رو به فزونی است. هیات کوهنوردی خراسان بخشنامه‌اش را پس گرفت

* جامعه امن، حق من است

* از فخر عظما تا سیمین: زنان سکولار در دنیای اسلام

فرهنگ                                                                                              

آلمان: رمارک و یونگر، مخالفان سرسخت جنگ در عرصه ادبیات

دویچه وله ـ اریش ماریا رمارک و ارنست یونگر دو نویسنده‌ای هستند که در آثارشان به خشونت در جنگ جهانی اول پرداخته‌اند. از زمان انتشار آثار این دو، ستایش از رمارک و انتقاد از یونگر واکنش به دو رویکرد ادبی متفاوت نسبت به جنگ بوده است. اریش ماریا رمارک و ارنست یونگر رابطه خوب و دوستانه‌ای با یکدیگر نداشتند… می‌توان بی‌تردید گفت که هر دو نویسنده در شمار مهم‌ترین روایتگران ادبی جنگ جهانی اول بوده‌اند. کتاب رمان اریش ماریا رمارک با عنوان “در غرب خبری نیست” تا امروز نیز در شمار یکی از بهترین آثار ادبی ضد جنگ شناخته می‌شود. برخی این کتاب را با عنوان “در جبهه غرب خبری نیست” می‌شناسند. ارنست یونگر نیز خاطرات و تجربه‌ خود از جنگ را در کتاب “طوفان فولاد” به رشته تحریر درآورده است.

کویت: بعد از ویکتور هوگو، داستایوفسکی هم قربانی سانسور شد

آقای برشت و روزگار ما

ایران: گوش بر زنگِ کاروان در شب قورُق ـ معیارهای دوره بندی شعر نیما

اندیشه                                                                                                

اسرائیل: چرا دولت به قاتلان جمال خاشقجی کمک می کند؟

واشینگتن پُست ـ در حالی که محمد بن سلمان می کوشد از پیامدهای قتل جمال خاشقجی فرار کند، جالب است که چه کسی برای کمک به او پیش آمده است: دیکتاتورهای عرب مثل عبدالفتاح السیسی از مصر، فرصت‌طلبانی مثل ولادیمیر پوتین از روسیه و اکنون نیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کشوری که عربستان سعودی هنوز حق وجود آن را به رسمیت نشناخته است. دولت اسرائیل مدت یک ماه پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول، سکوت کرده بود. سپس یکی دو روز پس از انتشار گزارش هایی که نتانیاهو برای حمایت از محمد بن سلمان به کاخ سفید تلفن کرده است، صدای او درآمد: «آنچه در کنسولگری در استانبول رخ داده وحشتناک است و باید مورد رسیدگی قرار بگیرد. اما برای ثبات جهان بسیار مهم است که عربستان سعودی با ثبات بماند.» برای این که در مورد معنای رسیدگی به خفه کردن و قطع اعضای بدن روزنامه نگاری به دست گروهی ۱۵ نفره تردیدی باقی نماند، سفیر اسرائیل در واشنگتن روشنتر سخن گفت: یعنی آمریکا نباید ولیعهد را بیرون بیندازد. از نظر نتانیاهو، بحران خاشقجی خطری برای راهبرد منطقه ای به شمار می‌رود که او با دقت به گرد ولیعهد ۳۳ ساله سعودی و رئیس جمهوری ترامپ طراحی کرده است. هدف او ایجاد اتحادی در عمل بین اسرائیل و نسل تازه دیکتاتور های اهل‌سنت خاورمیانه علیه ایران با گرفتن کمک از قدرت آمریکاست.

درباره‌ی قومیت و ملیت

آمریکا: جان بولتون مشاور ترامپ از نگاه نزدیک؛ جنگ افروز

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، بیدار زنی، پن اینترنشنال (انجمن بین‌المللی قلم)، خبر گزاری جمهوری اسلامی، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر،کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، کانون نویسندگان ایران، گاردین، گزارشگران بدون مرز، نقد، نقد اقتصاد سیاسی، واشینگتن پُست.

 

بایگانی شماره‌های گذشته