دادگاه بین المللی جزایی و دادگستری کشورها مبارزه علیه معافیت از مجازات در مورد خشونت جنسی را تشدید کنند. عکس: یاسایوشی چیبا / خبرگزاری فرانسه / در تارنمای فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر

نقض فاحش حقوق بشر

آمریکا: اعدام در تگزاس

خبرهای اعدام ـ  مردی به نام جوزف گارسیا به اتهام کشتن یک مامور پلیس در سال ۲۰۰۰ در روز ۴ دسامبر ۲۰۱۸ اعدام شد. او  چهارمین اعدامی از اعضای باند تگزاس هفت بود که در سال ۲۰۰۰ پس از فرار از زندان چندین دزدی انجام دادند و طی یکی از آنها مامور پلیسی را کشتند. دو تن دیگر در انتظار اعدام به سر میبرند و فرد هفتم پیش از دستگیری به دست پلیس خودکشی کرده بود. مسئولان در ایالت تنسی نیز با نزدیک شدن زمان اعدام مردی به نام دیوید ارل میلر، او را در روز ۵ دسامبر به سلول محکومان به اعدام در نزدیکی اتاق صندلی الکتریکی منتقل کردند. میلر به خاطر قتل فردی در سال ۱۹۸۱ به اعدام محکوم شده است.

فلسطین: شکنجه و  مجازات فعال عدالت اجتماعی به خاطر اعتصاب غذا

عفو بینالملل ـ  یکی از فعالان فلسطینی به نام سوها جبارا  به این سازمان در باره ی شکنجه و بدرفتاری مسئولان فلسطینی با خود گزارش داده است. او گفته است که بازجویان وی را کتک زدهاند، به دیوار کوبیده و تهدید به خشونت جنسی کردهاند. این سازمان خواهان تحقیق فوری در این زمینه شد. او در روز ۴ دسامبر در زندان درباره رفتار خشن بازجویان با او طی سه روز گزارش داد و همچنین گفت که مسئولان او را به خاطر اعتصاب غذایی که در روز ۲۲ نوامبر در اعتراض به حبس و شکنجه خود آغاز کرده بود به شدت مورد آزار قرار دادهاند.

آمریکا: افزایش آمار مرگ و میر در اثر سرطان دهانه رحم در میان زنان سیاه پوست

دیدهبان حقوق بشر ـ در گزارشی که امروز منتشر شد این سازمان گفت که دولت فدرال و بسیاری از ایالتها و دولتهای محلی به اندازه کافی برای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم، که تا حد زیادی قابل پیشگیری است، اقدام نکردهاند. در حدود ۴۲۰۰ زن در سال در ایالات متحده به دلیل ابتلا به سرطان دهانه رحم جان خود را از دست میدهند و بسیاری از آنها زنان سیاه پوست هستند. در این گزارش «این اتفاق نباید بیفتد: شکست آلاباما در پیشگیری از مرگ و میر سرطان دهانه رحم در ایالت های سیاهپوست نشین» نام دارد. آلاباما نمونه اولیه ایست که نشان میدهد چگونه توسعه مدیکید (برنامه بهداشتی آمریکا برای افراد و خانوادههای کم درآمد) میتوانست به این خانواده ها کمک کند.

مراکش: شک در مورد شکنجه بر احکام محاکمه های دسته جمعی سایه افکنده است

دیدهبان حقوق بشر ـ دادگاه تجدید نظر کازابلانکا باید شواهد مبنی بر شکنجه معترضان و فعالان منطقه ریف به دست پلیس را در هنگام بازبینی محکومیتها مورد بررسی قرار دهد. دادگاه تجدیدنظر در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۸ آغاز شد. دادگاه بدوی در تاریخ ۲۶ جون کلیه ۵۳ متهم این پرونده را پس از پذیرفتناعترافاتبه عنوان مدرک و رد ادعای شکنجه شدن و اظهارات آنها، به حبسهای طولانی مدت تا ۲۰ سال محکوم کرد. این دادگاه بدوی، در دادنامه خود که ۳۱۰۰ صفحه است، توضیح نداده است که چرا به نظریه گزارش پزشکی دربارهی خشونت پلیس در حین بازداشت و یا پس از آن که حداقل برخی از متهمان مطرح کرده بودند، توجه نکرده است.

فلسطین: در غزه پنج مرد و یک زن به اتهام همکاری با اسرائیل به اعدام محکوم شدند

رادیو زمانه ـ مقامات غزه دوشنبه ۳ دسامبر اعلام کردند که دادگاهی نظامی در غزه پنج مرد و یک زن را به اتهام «همکاری با اسرائیل» به اعدام با دار محکوم کرد. غزه در دست گروه حماس است. زن محکومشده به اعدام در اسرائیل بهسر میبرد و بهطور غیابی محکوم شد. در مجموع دادگاه نظامی غزه ۱۴ نفر را به اتهام «همکاری با اسرائیل» محکوم کرد که هشت نفر از آنها به کار اجباری محکوم شدند.

بحرین: تداوم حبس خودسرانه مدافع حقوق بشر ناجی فتیل

آلمان: بازگرداندن یک گروه دیگر از پناهجویان افغانستانی به کابل

افغانستان: سازمان ملل: در حمله هوایی آمریکا به هلمند ۲۳ غیرنظامی کشته شدند

سودان جنوبی: پزشکان بدون مرز: مردان مسلح ناشناس به ۱۲۵ زن تجاوز کردند

خطرات شغلی روزنامهنگاران، «در بالاترین حد ده سال اخیر»

ایران:

۱۰ سال حبس برای یک وکیل به خاطر مصاحبه با رسانههای خارجی

رادیو زمانه ـ محمد نجفی، وکیل دادگستری که در حال گذراندن حکم سه سال حبس خود در زندان اراک است، در پروندهای دیگر به اتهام «کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با رسانههای خارجی»، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدهاست. دادگاه انقلاب اراک، حکم پنج نفر از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری دی ماه سال ۹۶ در شهرستان شازند را صادر کرده که یکی از این افراد، محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر است.

اسماعیل بخشی، نماینده بازداشتی کارگران هفت تپه درنتیجهشکنجهبه بیمارستان منتقل شد

بیبیسی ـ گزارشها از ایران حاکی است که اسماعیل بخشی، نماینده بازداشتی کارگران هفت تپه به بیمارستان منتقل شده و برخی منابع انتقال او به بیمارستان را عوارض ناشی از شکنجه عنوان کردهاند. براساس این گزارش به نقل از فعالان کارگری آقای بخشی از ناحیهسر و صورت مورد ضربات متعددی قرار گرفته به طوری که صورت او کبود و متورم بوده است. همچنین او دچار خونریزی معده بوده است.” به گفته فعالان کارگری مشخص نیست که در حال حاضر آقای بخشی همچنان در بیمارستان است یا به بازداشتگاه منتقل شده است. اما قرار بازداشت این فعال کارگری مجدد تمدید شده است. نزدیک به دو هفته است که آقای بخشی در بازداشت به سر میبرد.

حبس فرهاد میثمی خودسرانهاست؛ فوری و بدونقیدوشرط او را آزاد کنید!

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولتمردان ایران خواست تا آقای فرهاد میثمی، مدافع حقوق بشر و فعال حقوق زنان، را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند و به کلیهی اقدامهای آزارنده، از جمله  در سطح قضایی، علیه او و تمامی مدافعان حقوق بشر که در این کشور در حبس خودسرانه به سرمیبرند، پایان دهند. از زمانی که آقای میثمی در روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸ به زور از بند چهار زندان اوین به بهداری زندان منتقل شد، مسئولان زندان او را در انزوای کامل قرار داده و بر خلاف میلش به او سِرُم تزریق کردهاند. آقای میثمی از تاریخ ۱ اوت در اعتراض به حبس خودسرانهی خود و با خواست آزادی بدون قید و شرط مدافعان حقوق بشر خانم نسرین ستوده و آقای رضا خندان در اعتصاب غذا به سرمیبرد. وضعیت سلامتی او به سرعت رو به وخامت میرود و  از زمان دستگیری تاکنون از وزن او ۳۴ کیلوگرم کاسته شده است. وزن این فعال مدنی در اعتصاب غذا به ۳۷ کیلوگرم رسیده

میمنت حسینی چاوشی، بازداشتی تحت عنوان پروژه نفوذ به وکیل دسترسی ندارد

رادیو زمانه ـ میمنت حسینی چاوشی، جمعیتشناس ایرانی محقق در مؤسسه سیاستهای عمومی دانشگاه ملی استرالیاست. در سال ۸۹ کتاب او با عنوان «تحولات باروری در ایران» (با همکاری پیتر مک دونالد و محمدجلال عباسی شوازی) بهعنوان برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد. ۶ آذر خبرگزاری فارس، با انتشار خبری با عنوان بازداشت و احضار نفوذیهای حوزه کنترل جمعیت، نوشته بود که یکی از نهادهای امنیتی کشور با همکاری دستگاه قضائی تعدادی از عناصر نفوذی در حوزه کنترل جمعیت را بازداشت و احضار کرده است. در این گزارش از فردی به نام «م.ب» نام برده شده بود که مدتها تحتعنوان پژوهشگر فعالیت میکرده و دوتابعیتی است. دلیل امنیتی شدن موضوع جمعیت از نگاه مقامهای ایرانی چیست؟

دفاع از ازدواج کودکان در ایران به دلیلافزایش مظاهر جنسی

دویچه وله ـ یکی از مقامهای ایران دلیل مخالفت خود با ممنوعیت ازدواج کودکان را بالا بودنمظاهر جنسی در جامعهو کاهش سن تنفروشی دختران عنوان کرد. نقشتحدید سن ازدواجبرکاهش جمعیتنیز یکی از دلایل مدافعان ازدواج کودکان است.

* اعدامها: رشت (اعدام جوانی که مورد تجاوز یک روحانی قرار گرفته بود)؛ گرگانتن)؛ تفت (یک بیمار اعصاب و روان در انظار عمومی)

* رجایی شهر کرج (اعدام یک کودک)

* صدور حکم ٩ سال حبس و ١١١٠ ضربه شلاق برای ١۵ تن از کارگران پتروشیمی ایلام

* مأموران امنیتی علی نجاتی، عضو سندیکای کارگران نیشکر هفتتپه و پسرش را بازداشت کردند

* سپیده قلیان، فعال مدنی که در اعتراضات هفتتپه بازداشتشدهاست، در انفرادی و تحت بازجوییهای مکرر بهسر میبرد

* جان باختن یک زندانی در زندان ارومیه به دلیل عدم دسترسی به خدمات پزشکی

* بازداشت تعدادی از شهروندان ایرانی و خارجی به اتهام تبلیغ مسیحیت

* محکومیت هنگامه شهیدی، روزنامهنگار و فعال سیاسی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس

* مرزبانان ایران یک کولبر ۳۰ ساله را به قتل رساندند، دو کولبر زخمی شدند

* مشکل کارگران نیشکر هفتتپه حل نشد: ۲۰ کارگر به اداره اطلاعات احضار شدند

* معلمان بازنشسته مقابل نهاد ریاستجمهوری تجمع کردند، خودرو دولتی یکی از معترضان را زیر گرفت

* از امیر سالار داوودی، وکیل بازداشتی اطلاعی در دست نیست

* ثبت سالانه «چهار هزار ازدواج زیر ۱۴ سال»

عدالت

سوریه: صدها جنازه در گورهای دسته جمعی داعش پیدا شد

ایندیپندنت ـ  در یکی از بزرگترین گور های دسته جمعی در نزدیکی شهر رقه در سوریه که زمانی پایتخت خلافت داعش بود، صدها جنازه پیدا شده است. نگرانی در مورد حفظ این جنازه ها و مدارک در مورد جنایت های جنگی احتمالی باعث شده که گروههای محلی شبانهروز برای بیرون آوردن جنازه ها از گور ها فعالیت کنند. در این شهر و اطراف آن دست کم ۹ گور دسته جمعی پیدا شده است. جنازه هایی که پیدا شده شامل قربانیان حمله های هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا، جنگجویان داعش و غیرنظامیان است. تصور میرود در بزرگترین گور دسته جمعی در این نقطه در حدود ۱۵۰۰ جنازه باشد. یکی از مسئولان محلی که در این زمینه فعالیت دارد، گفت: گمان میرود جنازه ۵۱۶  تن از کشتگان جنگجویان داعش و غیرنظامیان بیرون آورده شده است.

کشورهای عضو دادگاه بین المللی جزایی باید قاطعانه و دسته جمعی در مقابل تهدیدهای ضد عدالت بینالمللی بایستند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ هفدهمین اجلاس مجمع کشورهای عضو اساسنامهی دادگاه بین المللی جزایی روز ۵ دسامبر ۲۰۱۸ در لاهه آغاز میشود. با توجه به حملههای جدی به چندجانبگی و سازوکارهای عدالت بین المللی، کشورهای عضو دادگاه بین المللی جزایی باید با قدرت تهدیدهای علیه فعالانِ خواهان پاسخگویی در مورد جنایتهای بین المللی را محکوم کنند و از  برخورداری دادگاه از منابع مناسب برای دادن نقش محوری به قربانیان بر اساس عهدنامهی تشکیل آن دفاع کنند. هیئتی از فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر با اعضایی از همهی مناطق جهان، شامل مدافعان حقوق بشر و به ریاست دبیر کل فدراسیون شعوان جبارین، فعالانه در این گردهمایی بلند پایهی یک هفتهای مشارکت خواهند کرد و توصیههای خود را دربارهی پنج اولویت اساسی امسال مجمع کشورهای عضو ارائه خواهند کرد. تهدیدهای کشورهای مختلف، به ویژه دولت آمریکا، علیه دادگاه در ماههای گذشته باعث نگرانی جدی است. اگر هدف آنها بی اعتبار کردن دادگاه به این دلیل است که این دادگاه بارقهی امیدی دربارهی پاسخگویی برای جنایتهای بین المللی در درگیریهای مشخصی مثل افغانستان و فلسطین ایجاد کرده است، آنها خطر تضعیف دادگاه و کلیت نظام عدالت بین المللی را به پیش میبرند. فدراسیون شماری رویدادهای جانبی برگزار خواهد کرد و دو گزارش در مورد ارزیابی وضعیت پاسخگویی در مورد خشونت جنسی و جنسیتی در دادگاه بین المللی جزایی و فراتر از آن و مسیر پیش رو، و نیز ارزیابی تحقق حقوق قربانیان برای مشارکت در دادگاه و مسیر پیش رو برای هدفمند کردن این مشارکت برای قربانیان، منتشر خواهد کرد.

آمریکا: دادگاه بینالمللی جزایی با تهدیدهای ایالات متحده روبروست

دیدهبان حقوق بشر ـ کشورهای عضو دادگاه بینالمللی جزایی باید مأموریت دادگاه را در مقابل تهدیدات ایالات متحده برای تضعیف کردن نقش اساسی آن در عدالت بین المللی دوباره تأیید کنند. هفدهمین اجلاس مجمع کشورهای عضو دادگاه در لاهه از تاریخ ۵ تا ۱۲ دسامبر ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد. سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده تضعیف حقانیت این دادگاه است و او تهدید کرده که با تحقیقات مربوط به آمریکا و متحدانش مخالفت میکند. در روز ۱۰ سپتامبر، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده با دادگاه بینالمللی جزایی همکاری نخواهد کرد. او همچنین تهدید کرد که اگر این دادگاه دربارهی شهروندان آمریکا یا شهروندان کشورهای متحد آمریکا تحقیق کند، شماری از اقدامات تلافی جویانه را در نظر دارد. این اقدامات شامل مخالفت با مسئولان دادگاه و دولتهای همکاری کننده با آن میشود. ترامپ نیز اظهارات انتقادی دیگری در مجمع عمومی سازمان ملل کرده است. کشورهای عضو دادگاه باید در مقابل تلاشها برای بی اعتبار ساختنآخرین گزینه عدالتمخالفت کنند.

آرژانتین/عربستان سعودی: قاضی دستور بررسی شکایت علیه محمد بن سلمان را داد

رادیو زمانه ـ دستگاه قضائی آرژانتین دستور بررسی درخواست سازمان دیدهبان حقوق بشر در مورد محاکمه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را به اتهام جرایم علیه بشریت، از جمله در یمن و قتل جمال خاشقجی صادر کرد. آریل لیخو، قاضی فدرال به درخواست دادستان کل رامیرو گونزالس موافقت کرد. گونزالس خواسته بود تا پیش از تصمیمگیری در مورد آغاز تحقیقات، سایر نهادها در مورد جنایات احتمالی شاهزاده سعودی بررسی اولیه را انجام دهند. نظام حقوقی آرژانتین اجازه میدهد تا در مورد جنایات علیه بشریت که در جاهای دیگر رخ دادهاند شکایت شود. اما با توجه به این که قضات پس از درخواست اطلاعات از یمن، ترکیه و دادگاه بینالمللی کیفری توسط وزارت خارجه آرژانتین تصمیم میگیرند، بعید است سریع به نتایجی برسند. سناتورهای آمریکایی: بن سلمان آمر قتل خاشقجی بوده است ؛ سناتور برجسته آمریکایی: ولیعهد عربستاندیوانه و خطرناکاست ؛ خاشقجی؛ حکم جلب دو مقام پیشین سعودی در ترکیه صادر شد

تونس: عدالت در گذار، واقعیت در پسِ محاکمه ها

دموکراسی باز ـ  عدالت برای قربانیان  رژیم های بورقیبه و بن علی بزرگتر از افراد یا خانواده های آنهاست. فرایند عدالت در دوره گذار و کمیسیون حقیقت و کرامت در تونس با مخالفت شدید و سیستماتیکی روبهرو بودهاند که حقانیت آنها در پنج سال گذشته را مورد تردید قرار داده است. در هر مقطعی از مسیر، احزاب، سازمانها و کارشناسانی خواهان توقف کار کمیسیون یا استعفای رئیس آن شدهاند. آخرین موج فرایند عدالت در دوره گذار زمانی آغاز شد که کمیسیون حقیقت و کرامت ارجاع  پرونده ها به دادگاههای ویژه کیفری را آغاز کرد. در تلاش برای جلوگیری از این رسیدگیها، مخالفان فرایند عدالت در دوره گذار با ایجاد آشفتگی حقوقی در مورد مسائلی که در قانون اساسی ۲۰۱۴، کنوانسیون های بین المللی و قانون عدالت در دوره گذار ۲۰۱۳ حل و فصل شده، کوشیدهاند بر این بحث ها پرده  بیافکنند.

اسرائیل:  پلیس خواستار اعلام رسمی اتهام نتانیاهو شد

فیلیپین: درخواست رسیدگی بهاعدام خودسرانهدر پی محکومیت سه مامور پلیس

مکزیک: رئیس جمهوری تازه باید به وعده خود عمل و جنایت های ارتکابی را به دادستان دادگاه بین المللی جزایی ارجاع کند

استرالیا: پزشکان بدون مرز: وضع روحی پناهجویان نائورو همچنان بحرانی است

ایران:

جنایت ضد بشریت با پنهان کردن سرنوشت هزاران مخالف سیاسی قربانی کشتارها

عفو بینالملل ـ این سازمان گزارشی با عنوان «اسرار آغشته به خون؛ چرا کشتار ۶۷ جنایت ادامه‌‌دار ضد بشریتاست؟» منتشر کرده است: در اوایل مرداد ۱۳۶۷، دولتمردان ایران بدون هر توضیحی، فعالیتهای معمول در زندانهای سراسر کشور را به حال تعلیق درآوردند و ملاقات خانوادهها با زندانیان را قطع کردند. در هفتههای بعد، آنها در اقدامی هماهنگ دست کم پنج هزار مخالف و دگراندیش سیاسی را خارج از فرایند قضایی و به منظور تصفیه مخالفان سیاسی اعدام کردند. این اعدامها بر اساس دستکم یک فتوای محرمانه رهبر وقت جمهوری اسلامی ایران، روح الله خمینی، صورت گرفت. این فتوا پس از حملهی مسلحانهی «سازمان مجاهدین خلق»، گروه مخالف مستقر در عراق که در ایران غیر قانونی اعلام شده بود، صادر شد. مسئولان در سراسر ایران، زندانیان را از بندهای خود خارج کردند و با چشمبند نزد کمیتههایی متشکل از حاکمان شرع، مقامات دادستانی، ماموران اطلاعات و مسئولان امور زندانها بردند. این «هیأتهای مرگ» کمترین شباهتی به دادگاه نداشتند و روال کارشان بهشدت کوتاه، سلیقهای و خودسرانه بود. زندانیان، در هیچ مرحلهای امکان درخواست استیناف و اعادهی دادرسی نداشتند. از زندانیان پرسیده میشد که آیا حاضر به ابراز ندامت از عقاید سیاسی خود، محکوم کردن علنی گروه سیاسی که به آن تعلق داشتند و ابراز وفاداری به جمهوری اسلامی هستند یا خیر. برخی با سؤال های سنگدلانهای مواجه شدند از این قبیل که آیا حاضر هستند با راه رفتن در میدانهای مین به نیروهای نظامی کشور کمک کنند، یا در جوخههای اعدام شرکت کنند. به زندانیان هرگز گفته نشده بود که پاسخهایشان ممکن است به مرگ منتهی شود. بعضی از آنان تصور میکردند که به «کمیتهی عفو» احضار شدهاند. اغلب قربانیان تنها دقایقی قبل از این که در برابر جوخهی اعدام بایستند یا طناب دار به گردنشان آویخته شود متوجه میشدند که قرار است اعدام شوند. اکثر قربانیان در حال گذراندن احکام حبسی بودند که سالها قبل صادر شده بود. برخی از قربانیان سالها بدون برگزاری محاکمه در حبس به سر برده بودند و بعضی دیگر دورهی محکومیتشان را سپری کرده و قرار بود به زودی از زندان آزاد شوند. اکثریت قریب به اتفاق قربانیان به دلیل عقاید سیاسی و فعالیتهای صلحآمیزی چون پخش کردن نشریه و شرکت در تظاهراتبه زندان افتاده بودند. اکثر قربانیان وابسته به «سازمان مجاهدین خلق ایران» بودند، اما صدها زندانی وابسته به سازمانهای چپگرا و گروههای مخالف کُرد هم در میان اعدامشدگان بودند.

* عفو بینالملل خواستار تحقیق مستقل سازمان ملل درباره اعدامهای سال ۶۷ در ایران شد

* «اسرار آغشته به خون: چرا کشتار ۶۷ جنایت ادامهدار علیه بشریت است؟»

* گزارش تازه عفو بین‌‌الملل در مورد کشتار سال ۶۷؛نامهای جعلی، چهرههای واقعی

* نهان کردن سرنوشت قربانیان ۶۷ ادامه جنایت علیه بشریت است

* قتلهای زنجیرهای؛ پرونده‌‌ایبستهشده برای متهمان، در جریان برای وکلا

* ۲۰ سال پس از قتلهای زنجیرهای؛ گفتوگو با فرزند محمد مختاری

دادخواهی برای زنده نگاه داشتن اندیشههای جانباختگان ادامه خواهد داشت؛ گفتگو با سیما صاحبی، همسر محمدجعفر پوینده

حقوق مدنی و سیاسی

اتیوپی: محدودیت های اعلامیه سازمان های جامعه مدنی را رفع و از آزادی تشکل حمایت کنید!

مصر: آزادی مشروط وائل عباس، روزنامه نگار و وبلاگ نگار

ایران: قاسم شعلهسعدی وکیل دادگستری به قید وثیقه آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بریتانیا: ۴ میلیون کارگر در فقر زندگی میکنند

گاردین ـ  بنا به گزارش «فقر دربریتانیا سال ۲۰۱۸» که نشان می دهد شمار افراد شاغل  که زیر خط فقر زندگی می کنند سریع تر از آمار اشتغال رشد کرده است و در ۵ سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار کارگر بریتانیایی در زیر خط فقر پرتاب شدهاند. بنیاد جوزف رانتری میگوید که شمار کارگرانی که در زیر خط فقر زندگی میکنند سال گذشته به چهار میلیون تن رسید و این بدان معناست که از هر هشت تن یک تن در طبقه بندی شاغل فقیر قرار میگیرد. تقریبا تمامی این افزایش در شرایطی به وجود آمده که شمار رو به رشدی از پدران و مادران شاغل در زمینه داشتن درآمد مالی کافی برای هزینه های غذایی، پوشاک و مسکن به علت کمی رشد دستمزدها، کاهش حمایت های رفاهی و مالیاتی و افزایش هزینه زندگین دچار دشواری هستند. بنا به همین گزارش، در ۵ سال گذشته نیم میلیون کودک دیگر در نتیجه مستقیم این وضعیت در دام فقر گرفتار شدهاند. شمار کودکان فقیر به ۴ میلیون تن رسیده است. این بدان معناست که در کلاس درسی با ۳۰ کودک، نه تن از آنان از خانواده های فقیر هستند. شمار کودکانی که در خانوادههای کارگری در ورطه فقر افتادهاند در این سال بالاترین شمار در بیست سال گذشته بوده است.

صربستان: هیچ روزنه امیدی برای پناهجویان وجود ندارد

یمن: خطر مرگ از گرسنگی جان میلیونها تن را تهدید میکند

استرالیا: سازمان ملل شرایطخطرناکپناهجویان را محکوم کرد

گزارش جدید: تلفات تروریسم کاهش یافته، حملات دستراستی افزایش

تشکیل کارگروه ویژه حقوق بشر در کمیته بینالمللی المپیک

ایران:

تجارب قبلی جنبش شورایی را از یاد نبریم

نقد اقتصاد سیاسی ـ مبارزات قهرمانانهی کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بیتردید از برجستهترین نمونههای حرکتهای کارگری پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بوده است. بهرغم سرکوب و ارعاب خشونتبار، این مبارزات تا همین مقطعِ پایان اعتصاب دستآوردهای بسیار مهمی داشته و سطح مطالبات نیروی کار را ارتقا بخشیده است. از میان مبارزات و خواستهای مختلف این کارگران دو خواست توجه زیادی را به خود جلب کرده؛ دولتیشدن این مجموعهی صنعتی، و مشارکتِ شورایی. نوشتههای متعددی به ابعاد مختلف این واحد صنعتی و مبارزات کارگران آن پرداخته اند. پاره ای به واقعیتهای این جنبش و تشریح این دو خواست مهم کارگران اشاره داشته، و پاره ای نیز این خواستها را تحققِ امیدها و ایده آلهای آیندهی موردنظر تعبیر کردهاند.

قیمت کالاهای اساسی «۷۰ درصد» افزایش یافته است

اعتراضها:

* نماینده مجلس: اعتراض صنفی حق قانونی کارگران است

* کارگران شهرداری در چند شهر اعتصاب کردند

* تجمع بازنشستگان مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

* پیوند شعارهای دانشجویی و کارگری در آستانه روز دانشجو

* تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

* تجمع کارگران معترض در مقابل دفتر نماینده خامنهای در اهواز

* کارگران معترض فولاد اهواز دست به راهپیمایی زدند

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست

۶ اقدام ضروری برای محافظت از حقوق بشر در کنفرانس تغییر آب و هوای سازمان ملل

عفو بینالملل ـ لهستان میزبان مهمترین کنفرانس تغییر آب و هوای سازمان ملل COP24 پس از تصویب توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ است. در این کنفرانس که تا ۱۴ دسامبر ادامه مییابد این نمایندگان مقرراتی را برای تشریح جزئیات توافق پاریس با هدف کاستن از رشد متوسطه گرمای کره زمین به میزان ۱/۵  و ۲ درجه سانتی گراد بیشتر از سطح پیشاصنعتی تنظیم خواهند کرد. میلیون ها تن از مردم در سراسر جهان از تأثیر ویرانگر فاجعه های شدید آب و هوایی دچار مصیبت هستند: از خشکسالی طولانی در آفریقا تا طوفان های ویرانگری که سراسر جنوب شرقی آسیا را در می نوردند. در حقیقت، طی ماه های تابستان در نیمکره شمالی، مردم در سراسر این نیمکره تا یونان، ژاپن، پاکستان و آمریکا موج های ویرانگر گرما را تحمل کردند که به مرگ صدها تن انجامید. خانههای بیشماری نیز در نتیجه فاجعه های آب و هوایی ویران شدهاند. در سال ۲۰۱۲ طوفان سندی که به خاطر تغییرات آب و هوایی شدت یافته بود دستکم ۶۵۰ هزار خانه را در نیویورک ویران کرد. در سوی دیگر جهان در اندونزی، در حدود ۴۰ درصد از پایتخت جاکارتا پایین تر از سطح دریا قرار دارد و در نتیجه خانه های واقع در شمال این شهر اغلب گرفتار سیل هستند.

بلژیک: راهپیمایی هزاران نفر علیه گرمایش زمین

دفاع از حقوق بشر

آرژانتین: هزاران نفر محل برگزاری اجلاس جی ۲۰ را محاصره کردند

رادیو زمانه ـ با وجود تدابیر امنیتی گسترده پایتخت آرژانتین مملو از گروههای ضدکاپیتالیستو ضدامپریالیسم شد که علیه سیاستهای اقتصادی دولتهای پیشرفته صنعتی معترضند. راهپیمایی اعتراضی به دعوت و سازماندهی ائتلافی از اتحادیههای کارگری و مدافع حقوق صورت گرفت. در پایتخت آرژانتین بسیاری از فعالان سایر کشورهای آمریکای جنوبی حضور دارند. آنها همصدا با معترضان آرژانتینی علیه نئولیبرالیسم در این قاره شعار سر دادند.

 جمهوری دموکراتیک کنگو: اتحادیه اروپا باید محدودیتهای علیه ۱۶ تن از مسئولان کنگویی ناقض جدی حقوق بشر را برقرار نگه دارد

تایلند: شکایت های مربوط به افترازنی علیه مدافعان حقوق بشر را لغو کنید!

ترکیه: صلاحالدین دمیرتاش رهبر زندانی کُرد عضو افتخاری انجمن قلم آلمان شد

نوبل آلترناتیو به هفت فعال حقوق بشر و محیط زیست اهدا شد

ایران:

* سندیکای نیشکر هفتتپه: مسئولیت شکنجه اسماعیل بخشی و سپیده قلیان با دولت است

​​​​​​​* کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی فعالان حقوق زن شدند

زنان

گرجستان: مردم یک زن را به عنوان رئیسجمهوری جدید خود انتخاب کردند

مالزی: زنی که درباره ازدواج مجدد مردان تصمیم میگیرد

آنچه سینما درباره زنان به من آموخت

فصل تازه صد زن

ایران:

سقف شیشهای همچنان بالای سر مدیران زن

رادیو زمانه ـ معصومه ابتکار میگوید همچنان زمینههای کافی برای انتخاب وزیر زن در دولت روحانی وجود ندارد و کماکان سقف شیشهای ابهامات شرعی و حساسیتها درباره حضور زنان در برخی پستها، مانع رسیدن زنان به مقامات بالاتر میشود و مطالبه سپردن پستهای مهم مدیریتی به زنان با خطر مسئلهساز شدن برای دولت همراه است.

مصوبات سه مجلس اصول گرا درباره زنان ؛ بازگشت به عقب

ایران وایر ـ دورههای مجلس شورای اسلامی بر اساس رویکرد نمایندگان و شرایط جامعه به سه دوره تقسیم شدهاست. مجالس اول تا سوم بیشترین قوانین ضد زن را تصویب کردند؛ مجالس چهارم، پنجم، ششم و دهم سعی در اصلاح قوانین ضد زن داشتند؛ و مجالس هفتم، هشتم و نهم به رویکردهای تندروانه درباره زنان بازگشتند. مهمترین قانون مجازاتی که در این سه دوره در مجلس تصویب شد، درباره سنگسار بود که در قالب قانون مجازات اسلامی در مجلس هشتم تصویب شد.

* فیلم «زنان در خط مقدم»

* قانون ازدواج با فرزندخوانده، رواج چندهمسری در رسانهها و بار سنگین مسئولیتها بر دوش زنان

* محمد یزدی: حقوقدانان زنان را به تنهایی در محل کارشان راه ندهند

* زنان در معماری: محدودیت یا ترس از خطر کردن

* سرنوشت ورود زنان به ورزشگاهها: فشار فیفا یا مخالفهای داخلی

* «بیحجابی و عدم رعایت شئونات اسلامی» دلیل محرومیت دختر تاریخساز ایرانی در بیلیارد

* معاون شورای انقلاب فرهنگی: حجاب در ایران با شتاب در حال افول است

خشونت جنسی و جنسیتی

فدراسیون: دادگاه بین المللی جزایی و دادگستری کشورها مبارزه علیه معافیت از مجازات در مورد خشونت جنسی را تشدید کنند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ خشونت جنسی و جنسیتی علیه زنان و مردان ناپیدا و بدون مجازات میماند. با وجود نوشتههای  مترقی، با وجود مدارک و شواهد درباره خشونت جنسی و جنسیتی و تصویب سیاست دادستانی دادگاه بین المللی جزایی، این دادگاه تاکنون در دست یافتن به محکومیت نهایی برای مرتکبان خشونت جنسی و جنسیتی ناکام مانده است. فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر گزارشی را با عنوان «ناشنوده، به حساب نیامده: پیش به سوی پاسخگویی در مورد خشونت جنسی و جنسیتی در دادگاه بین المللی جزایی و فراتر از آن» منتشر میکند. فدراسیون در این گزارش ارزیابیِ انتقادی از پیگرد مرتکبان جنایتهای جنسی در دادگاه بین المللی جزایی و دادگاههای دیگر به دست میدهد. در عین حال، فدراسیون شماری توصیه به دادگاه بین المللی جزایی، جامعهی مدنی و دولتها به منظور اتخاذ چشم انداز مناسب جنسیتی در تحقیقات و پیگردهای دادگاه و حمایت آن از قربانیان ارائه میکند.

ایران:

روانزخم و بهبودی؛ چرا به تصویب قانون منع خشونت خانگی علیه زنان نیاز داریم

بیدارزنی ـ ابتدا مقدمهای در رابطه با چرایی و چگونگی شکل گیری کارزار منع خشونت خانوادگی و فعالیت آن در این مدت دو سال میگویم. سپس به ضرورت در نظرگرفتن پیشنهادهای متن «قانون منع خشونت خانگی علیه زنان» که مورد حمایت این کارزار بوده است با ذکر دو مثال از روایتهای ارسال شده به کارزار می پردازم. نحوه درمان این دو مورد از روایتها را که یکی در ایران و دیگری در یکی از کشورهای اروپایی بوده مقایسه میکنم و پیشنهاد قانونی کارزار را در این زمینه مطرح میکنم. کارزار منع خشونت خانوادگی برای چه شکل گرفت و چگونه فعالیت کرد: براساس تنها طرح ملی درباره خشونت خانگی در سال ۸۳ از هر سه زن، دو زن در زندگی مشترکشان حداقل یک بار خشونت دیدهاند. در مقابل چنین آمار قابل تاملی، اغلب فعالان حقوق زنان برای رسیدگی به وضعیت زنان خشونت دیده با بنبستهای قانونی بسیار روبهرو بودهاند.

خشونت اقتصادی خشونتی پنهان علیه زنان

بیدارزنی ـ هنگامیکه از خشونت خانگی صحبت میشود اولین چیزی که به ذهنمان میرسد خشونت روانی یا خشونت فیزیکی است؛ اما تحقیقات نشان داده است خشونت اقتصادی یکی از گستردهترین و در عین حال پنهانترین خشونتهایی است که زنان در روابط پرخشونت با آن مواجه هستند. اکثر مطالعات انجامگرفته در خصوص خشونت خانگی نشان میدهند تقریباً تمام زنهایی که تحت خشونت خانگی هستند، خشونت اقتصادی را تجربه میکنند. خشونت اقتصادی میتواند اولین نشانه از خشونت جنسی و خشونت خانگی در شروع یک رابطه باشد.

* نه به خشونت در محیط کار!

فرهنگ

افغانستان: «کابل شهری در باد» برنده جایزه داوران جشنواره ایدفا

پنج فیلم به یادماندنی برناردو برتولوچی

ایران:

* انتشار کتاب «نگرشی انتقادی به توسعه جماعتمحور»

* ساعدی، روایت ناتمام

* تحریمها؛ چگونه کتاب از سبد کالای خانواده حذف میشود؟

اندیشه

امریکا: پیام خطرناک به دیکتاتورها ـ  پول نشان دهید و قتل انجام بدهید

واشینگتن پُست ـ به قلم فرد رایان، ناشر و رئیس اجرایی روزنامه و مشاور پیشین رئیس جمهوری رونالد ریگان: پیام روشن و خطرناکی برای دیکتاتورها در سراسر جهان ارسال شده است. پول کافی به رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نشان بدهید و مرتکب قتل بشوید. رئیس جمهوری ترامپ گناه دولت عربستان سعودی در قتل وحشیانه جمال خاشقجی را شست. او خاشقجی را که مردی  خوب و بی گناه بود، « دشمن  کشور» نامید و اعلام کرد که اهمیت رابطه ترامپ با ولیعهد ۳۳ ساله عربستان سعودی بیش از آن است که به خاطر قتل یک روزنامه نگار به خطر بیافتد. حتی خود سعودیها خاشقجی را دشمن کشور ننامیدهاند. رئیس جمهور ترامپ گفت که صرف نظر از هر اعتراض مردم به نادیده گرفتن قتلخاشقجی، این اعتراض ها ارزش درآمد اغراق شده از فروش اسلحه آمریکا به عربستان سعودی را ندارد.

درس هایی درباره دموکراسی سازی پس از انقلاب های بدون خشونت

دموکراسی باز ـ  مصر در سال ۲۰۱۱ در پی انقلابی بدون خشونت  گذار سیاسی را آغاز کرد. در داخل و خارج از کشور، خوشبینی فراوانی وجود داشت که این گذار احتمالاً به نتیجه دموکراتیکی منجر خواهد شد. در سال ۲۰۱۴، بورکینافاسو نیز  گذار سیاسی را پس از انقلابی بدون خشونت  و سرنگونی رئیسجمهور اقتدارگرا بلیز کامپوره آغاز کرد. شرایط این انقلاب یعنی سطح پایین توسعه اقتصادی و وقوع آن در منطقه ای که برای دموکراسی چندان مساعد نبود، چشم انداز پیشرفت دموکراتیک را  تیره تر می کرد. با وجود این، امروز مصر یک بار دیگر در سیطره حاکمیت استبدادی است که در پی کودتای ۲۰۱۳ ژنرال عبدالفتاح السیسی برقرار شده است. اما بسیج مردمی کودتای مشابهی را در بورکینافاسو در سال ۲۰۱۵ شکست داد و اکنون این کشور در پی انتخابات دموکراتیک در مسیر دموکراسی پایداری به پیش میرود. تفاوت این موارد را چگونه می توان توضیح داد؟ چرا بعضی از انقلاب های بدون خشونت به دموکراسی منجر می شوند و بعضی دیگر نمی شوند؟ و آیا مقاومت بدون خشونت واقعاً عامل چنین مهمی در پیشبرد دموکراسی است؟ این نویسنده در  یک تک نگاری با عنوان «مقاومت مدنی چه زمانی موفق می شود: دموکراسی سازی پس از خیزش های بدون خشونت» این پرسش را مورد بررسی قرار داده است. این تک نگاری بر اساس پژوهش درباره  ۷۸ گذار سیاسی در پی مقاومت بدون خشونت از ۱۹۴۵ تا ۲۰۱۱، گفتگوها و بررسی عمیقِ سه  گذار معین تهیه شده است: برزیل از حاکمیت نظامی در دهه ۱۹۸۰، گذار زامبیا از حاکمیت تک حزبی در دهه ۱۹۹۰ و گذار نپال از سلطنت در دهه ۲۰۰۰.

مارکسیسم در برابر اینترسکشنالیتی

نقد اقتصاد سیاسی ـ بحران سرمایهداری، به جوّ پرسشگری و جنبشهای تودهای در سرتاسر جهان منجر شده است. از جنبش خشم در اسپانیا تا میدان سینتاگما در یونان و از همه جدیدتر جنبش برخاستگان در شب در فرانسه، جوانان شروع به کنشگری و به چالشکشیدن نظام سرمایهداری میکنند. بهعنوان بخشی از این فضای عمومی، در سالهای اخیر شماری از جنبشهای خودبهخودی علیه اشکال متعدد ستم که لایههای مختلف طبقهی کارگر در سرمایهداری تجربه میکنند فوران کرده است. جنبشهای الهامبخشی مانند «بیهودگی کافی است»، «جانِ سیاهان مهم است»، تظاهرات جهانی در اعتراض به خشونت علیه زنان در ۸ مارس و جنبش ضد ترامپ تنها چند نمونهی اخیر از تمایل فزایندهی کارگران و جوانان برای مبارزه با ستم و تبعیض است. رهبران برخی از جنبشها معمولا اعضای چپگرای آکادمی یا افراد تحت تأثیر آننظریهی متداولی به نام «اینترسکشنالیتی» را اتخاذ کردهاند. بنابراین عجیب نیست که گروهی از جوانان و دانشجویان که بهعنوان بخشی از این جنبشها سیاسی میشوند، برای مشاهدهی ستم از این منظر استفاده کنند. اما منظور از اینترسکشنالیتی چیست؟ آیا به کار مبارزه با ستم می آید و با مارکسیسم سازگاری دارد؟

آکسل هونت و ژاک رانسیر: بازشناسی یا اختلاف؟

رادیو زمانه ـ ژاک رانسیر و آکسل هونت رویکردهای تأثیرگذار اما واگرایی نسبت به نظریهی انتقادی معاصر ارائه میدهند. آشنایی با دیدگاه آنان از طریق یک بحث.

نامه اینشتین در رد مذهب حدود سه میلیون دلار به فروش رفت

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آسو، ایران وایر، ایندیپندنت، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، حقوق بشر ایران، خبرهای اعدام، دموکراسی باز، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون حقوق بشری نه به زنداننه به اعدام، گاردین، نقد اقتصاد سیاسی، واشینگتن پُست

بایگانی شمارههای گذشته