فرانسه: بی‌خانمانی در پاریس

عکس: عمر هوانا در تارنمای الجزیره (خبر در بخش «جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی»)

نقض فاحش حقوق بشر

سال ۲۰۱۸؛ سالی ظالمانه برای کودکان

دویچه وله ـ گزارش سالانه یونیسف از ناتوانی جامعه جهانی در حفاظت از کودکان در برابر خشونت، فقر و گرسنگی بیلانی خاکستری می‌دهد. میلیون‌ها کودک در معرض آسیب‌های جنگ هستند. هزاران دخترو پسر خردسال در سال ۲۰۱۸ “قربانیان مستقیم” جنگ و خونریزی بوده‌اند. در لیست یونیسف، نام افغانستان، عراق و یمن در صدر کشورهایی قرار دارد که وضعیت کودکان در آن وحشتناک است. سپس زنجیره‌ای از کشورهای افریقایی چون کامرون، جمهوری دمکراتیک کنگو، نیجریه، سومالی، آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، چاد، بورکینافاسو، نیجر و مناطق مرزی مالی به چشم می‌خورند. در مناطق فلسطینی و اسرائیل نیز بسیاری از کودکان با ترس، تروما و آسیب‌های مختلف زندگی می‌کنند. در گزارش سالانه این نهاد آمده که کودکان قوم روهنگیا در میانمار نیز از صدمات و پیامدهای آوارگی، کشتار و خشونت در رنجند.

عربستان سعودی: کودک سربازان سودانی در جبهه جنگ یمن

نیویورک تایمز ـ به گفته چندین جنگجوی سودانی که از یمن برگشته اند و قانونگذاران سودانی که می‌کوشند موضوع را تعقیب کنند، در چهار سال گذشته در حدود ۱۴ هزار شبه نظامی سودانی در یمن در کنار شبه نظامیان محلی متحد سعودی‌ها در جنگ شرکت داشته اند و صدها تن از آنها در آنجا کشته شده‌اند. تقریباً همه این جنگجویان سودانی از منطقه جنگ زده و فقر زده دارفور هستند. بعضی از خانواده‌های سودانی به قدری به پول نیاز دارند که به افسران شبه‌نظامی برای اعزام فرزندان خود رشوه می دهند. بسیاری از این سربازان در سنین ۱۴ تا ۱۷ سالگی هستند. پنج تن از جنگجویانی که از یمن بازگشته اند در گفتگوها گفتند که کودکان دست کم ۲۰ درصد واحدهای شبه نظامی سودانی ها را تشکیل می‌دهند. دو تن از آنها گفتند بیش از ۴۰ درصد از این واحدها کودک سرباز هستند.

سازمان ملل جنگ در یمن را بدترین بحران انسانی در جهان خوانده است. محاصره سعودی ها و متحدان آنها در امارات متحده عربی در حدود ۱۲ میلیون تن را به آستانه قحطی رانده و به مرگ در حدود ۸۵۰۰۰ کودک منجر شده است.

بنگلادش: بیانیه مشترک درباره انتخابات غیردموکراتیک

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  فدراسیون و ۱۴ سازمان و گروه منطقه ای و محلی بیانیه ای درباره انتخابات عمومی روز ۳۰ دسامبر ۲۰۱۸ در بنگلادش را منتشر کردند و اعلام کردند: از زمان اعلام برگزاری انتخابات، دولت بنگلادش سرکوب جامعه مدنی، مخالفان و رسانه‌ها را آغاز و هر گونه تصور فرایند دموکراتیک انتخاباتی را باطل کرد. بنا به گزارش های رسانه ای، از تاریخ ۱۰ دسامبر تا ۲۴ دسامبر، دست‌کم ۳۰ حمله به گردهمایی های مخالفان انجام شد، ۲۰۷ اقدام خشونت بار در ۱۵۹ حوزه انتخاباتی رخ داد، دست کم ۴۳ نامزد ائتلاف های انتخاباتی مورد حمله قرار گرفتند و ۱۷ تن از آنها زخمی شدند، ۱۷ نامزد مخالفان دستگیر شدند و دیوان عالی کشور نامزدهای یکی از احزاب مخالف را در ۲۳ حوزه رد کرد. علاوه بر آن، در همین مدت در خشونت‌های مربوط به انتخابات ۵ تن کشته و ۲۶۸۲ تن زخمی شدند. بنا به اعلام مخالفان، پلیس از ماه نوامبر ۲۰۱۸ در حدود ۲۱ هزار از اعضا و فعالان گروه های مخالف را دستگیر کرده است. به گزارش  سی‌ان‌ان به نقل از مسئولان محلی، در روز انتخابات دست کم ۱۸ تن در درگیری های خشونت بار کشته شدند.

سودان: ده ها معترض در سرکوب دولتی تظاهرات کشته شدند

عفو بین‌الملل ـ گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد که تا تاریخ ۲۴ دسامبر، ظرف پنج روز تظاهرات ضد دولتی که کشور را لرزانده است ۳۷ معترض به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند. دولت باید به این استفاده مرگبار از خشونت پایان دهد و از خونریزی بیشتر جلوگیری کند دولتمردان به جای تلاش برای جلوگیری از تظاهرات مردم باید به پایان دادن به سرکوب دیرینه حقوق‌بشر و حل بحران اقتصادی که باعث این اعتراض ها شده توجه نشان دهند.

میانمار: هیئت تحقیق درباره‌ی جنایت علیه روهینگیایی ها را منحل کنید

دیده‌بان حقوق بشر ـ میانمار باید کمیسیون تحقیق درباره‌ی جنایت علیه روهینگیایی ها در ایالت راخین را منحل کند، زیرا این کمیسیون تمایلی به بررسی جدی اتهام جنایات مهم علیه قوم روهینگیا را ندارد. در یک نشست خبری در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۸، رئیس کمیسیون مستقل تحقیقاتی، اعلام کرد که این کمیسیون طی چهار ماهی که از زمان آغاز رسمی تحقیقاتش می‌گذرد، “هیچ مدرکی” برای اثبات اتهام‌های مربوط به نقض حقوق بشر پیدا نکرده است. بیانیه او نشان می‌دهد که این کمیته شواهد و مدارکی را که کمیته حقیقت یاب سازمان ملل، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا و سازمان‌های بین المللی حقوق بشری از زمان آغاز خشونت‌ها در ایالت راخین در سال ۲۰۱۶ جمع آوری کرده‌اند نادیده گرفته است.

اسرائیل: وضعیت زندانیان فلسطینی  بدتر خواهد شد

الجزیره ـ  وزیر امنیت عمومی اسرائیل طرحی را برای بدتر کردن وضعیت زندانیان فلسطینی در زندان های اسرائیل اعلام کرده است. این طرح که حاصل فعالیت کمیته ای است که او هفت ماه پیش برای سخت‌تر کردن وضعیت زندانیان «مرتکب اعمال تروریستی» تشکیل داد، اقدام هایی از جمله جلوگیری از رسیدن وجوه مالی به دولت فلسطین، جیره‌بندی آب، محدود کردن استفاده زندانیان از تلویزیون و کاهش شمار ملاقات های خانوادگی را دربر می گیرد. او گفت ملاقات زندانیان وابسته به جنبش فلسطینی حماس با خانواده‌هایشان متوقف شده است. به علاوه، بر اساس این طرح از دیدار اعضای پارلمان اسرائیل با زندانیان فلسطینی نیز جلوگیری خواهد شد.

آمریکا: شلیک گاز اشک‌آور به مهاجران در مرز مکزیک

بی‌بی‌سی جهانی ـ ماموران آمریکایی در مرز مکزیک به سوی مهاجرانی که می‌کوشیدند وارد آمریکا شوند گاز اشک آور شلیک کردند. در حدود ۱۵۰ مهاجر اهل آمریکای مرکزی روز اول سال نو کوشیدند در تیخوانا در جنوب کالیفرنیا وارد آمریکا شوند. نیروهای امنیتی امریکا گفتند که زمانی از گاز اشک آور استفاده کرده اند که مهاجران شروع به پرتاب سنگ کردند. اما به گزارش آسوشیتدپرس مهاجران پس از اینکه ماموران گاز اشک آور شلیک کردند پرتاب سنگ را آغاز کردند. یکی از شاهدان نیز به رویترز گفت که مخزن گاز اشک آور به یکی از مهاجران اصابت کرده است. یکی از سخنگویان وزارت امنیت داخلی آمریکا این مهاجران را «اوباش وحشی» نامید.

آمریکا: از ورود کودکان بدون همراه در مرز جلوگیری می شود

دیده بان حقوق بشر ـ  مأموران اداره گمرک و محافظت مرزی از ورود کودکان پناهجوی بدون همراه در مرز جلوگیری می کنند و آنها را در معرض خطر بازگشت به کشور محل فرار قرار می‌دهند. ماموران مهاجرت آمریکا با ارزیابی پناهجویان، به شمار محدودی از آنها روزانه اجازه ورود می‌دهند. آنها از تابستان اقدام هایی را که در دوره دولت اوباما آغاز شد تشدید کرده‌اند. به علاوه، وزارت امنیت داخلی اعلام کرد که قصد دارد پناهجویان را به مکزیک برگرداند تا در آنجا در انتظار رسیدگی به درخواست پناهندگی بمانند. انتظار در مکزیک نیز خطرناک است. در آنجا کودکان در خطر اخراج، آزار و خشونت مأموران مهاجرتی مکزیک هستند. خطر های دیگری مهاجران را در شمال مکزیک تهدید می‌کند. دو کودک طی هفته گذشته در تیخوانا به قتل رسیدند. مرگ دومین کودک پناه‌جو در مرز آمریکا

بریتانیا: دولت در هفته پس از قتل خاشقجی درصدد معامله اسلحه با عربستان سعودی بود

ایندیپندنت ـ در هفته‌های پس از قتل خاشقجی، دولت بریتانیا با وجود اینکه رسماً این قتل را محکوم می‌کرد در صدد انجام معامله تسلیحاتی با عربستان سعودی بود. در حالی که دولت بریتانیا خواهان پاسخ درباره مرگ این مخالفت عربستان بود، مسئولان  تجارت اسلحه دولت به دیدارهای بلندپایه خود با همتایان عربستانی ادامه می‌دادند. هیئتی از سازمان دفاع و امنیت که زیر مسئولیت وزارت تجارت بین المللی برای توسعه صادرات اسلحه شرکت های بریتانیایی است، در روزهای ۱۴ و ۲۲ اکتبر به ریاض سفر کرد. دیدار دوم در همان روزی رخ داد که وزیر خارجه بریتانیا جرمی هانت در سخنرانی خود در پارلمان قتل خاشقجی را «به شدیدترین وجه» محکوم کرد.

اسرائیل: احیای مجازات اعدام برای سرکوب بیشتر فلسطینیان

بحرین: حکم ۵ سال زندان مدافع حقوق بشر نبیل رجب تأیید شد

امارات متحده عربی: حکم ده سال زندان مدافع حقوق بشر احمد منصور تایید شد

عربستان سعودی: نت‌فلیکس برنامه طنز درباره ولیعهد سعودی را حذف کرد

آلمان: راننده خارجی‌ستیز به عمد چند عابر پیاده را زیر گرفت

اسرائیل: قصد ساختن ۲۲۰۰ خانه در شهرک‌های مناطق اشغالی

فیلیپین: آمار رسمی قربانیان مبارزه با مواد مخدر، «بالای پنج هزار»‌ نفر

سال ۲۰۱۸ «مرگبارترین سال برای روزنامه‌نگاران» طی شش سال گذشته

 

ایران:

آمار اعدام‌ها در سال ۲۰۱۸

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ـ در سال ۲۰۱۸ جمعا ۲۸۳ زندانی اعدام شدند. در بین اعدام شدگان ۱۱ زندانی سیاسی، ۶ کودک و ۵ زن وجود داشت. دست‌کم ۱۳ زندانی در مقابل چشمان مردم اعدام شدند. اتهام‌های اکثر زندانیان قتل عنوان شده است. سایر اعدام شدگان با اتهام‌هایی همچون مواد مخدر یا سرقت مسلحانه اعدام شدند.

محکومیت ۵ کودک دیگر به اعدام در سال ۲۰۱۸

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ـ پنج کودک در سال ۲۰۱۸ به اعدام محکوم شدند. شایان سعیدپور در زندان سنندج، پویان در تهران که در ۱۷ سالگی مرتکب جرم انتسابی شده و رضا کودک ۱۴ ساله در اصفهان همگی به اتهام قتل به اعدام محکوم شده اند. همچنین حکم اعدام یک کودک به نام صالح شریعتی که در سن شانزده سالگی به اتهام قتل دستگیر شده بود در دیوان عالی ایران تایید شد. پسر جوانی به نام مهرداد نیز که در ۱۷ سالگی به اتهام قتل بازداشت شده بود، در تهران به اعدام محکوم شد.

حقوق مدنی و سیاسی

اسرائیل: چه کسی از مطبوعات آزاد می‌ترسد؟

المُنیتور ـ نخست وزیر بنیامین نتانیاهو روز ۱۷ دسامبر در نشست اعضای پارلمانی حزب لیکود خود به شرح موفقیت های بزرگ دولت پرداخت و اظهارات او روز بعد در روزنامه اسرائیلی هیوم با شاخ و برگ منتشر شد. این روزنامه به خانواده ثروتمند آمریکایی شلدون آدلسون تعلق دارد که در تمام گوشه کنارهای خیابان های اسرائیل به رایگان عرضه می‌شود. با توجه به این وضع، چگونه ممکن است که بر اساس نظرخواهی تلویزیون هاداشوت ۵۲ درصد اسرائیلی‌ها نمی‌خواهند این نخست وزیر، وزیر خارجه و وزیر دفاع موفق ۴ سال دیگر رهبری آنها را به عهده داشته باشد؟ چطور می‌توان توضیح داد که بر اساس نظرخواهی دیگری به وسیله تلویزیون دولتی اسرائیل کان فقط ۳۷ درصد مردم چنین رهبری را شایسته حاکمیت می دانند؟

آلمان: قانون شناسایی جنس سوم اجرا شد

ایران:

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

فرانسه: تصویری از بی خانمانی در پاریس

الجزیره ـ گردشگران در ایام کریسمس به پایتخت فرانسه هجوم می آورند، اما زندگی در خیابان های شهری که آنها عاشقش هستند چگونه می گذرد؟ برآورد می شود که در زمستان امسال  دست کم ۳۰۰۰ تن بی خانمان در خیابانهای پاریس زندگی می کنند و بیش از نیمی از آنها در خارج از فرانسه به دنیا آمده‌اند. به اعلام موسسه ملی آمار و تحقیقات اقتصادی فرانسه، در سال ۲۰۱۴ شمار افراد بزرگسال بی خانمان در مناطق مرکزی پاریس در مقایسه با دهه پیش از آن ۸۴ درصد افزایش یافته بود.

شرح عکس این شماره هفته‌نامه بین‌المللی: بی خانمانها در محوطه ساختمانی در پاریس پایتخت فرانسه خوابیده اند. بعضی از این بی خانمان ها ۱۵ سال است که در خیابان می خوابند، ولی اکنون برنامه ساخت و ساز در محل این ساختمان خطر اخراج آنها را از مکانی که سالهاست «خانه» می دانند افزایش داده است.

بریتانیا: چه تعداد پناهجو می‌آیند؛ ایرانی‌ها بزرگترین گروه تازه متقاضیان

 

ایران:

خط فقر؛ سنگ دولت و پای لنگ ملت

دویچه وله ـ خط فقر از بهار ۹۶ تا ۹۷ در مناطق مختلف ایران ۹ تا ۱۱درصد بالا رفته است. سبد کالا، یارانه نقدی و سوبسید انرژی، مسکن‌های موقت تلقی می‌شوند و دولت برای مقابله با فقر برنامه‌ای ندارد. مرکز پژوهش‌های مجلس، برآورد مفصلی از خط فقر شش‌ماهه نخست سال ۹۷ تهیه کرده که مخاطرات اجتماعی برخاسته از فقر و فقر مطلق را گوشزد می‌کند. در این ارزیابی تایید شده که فقر در همه استان‌ها حتی استان‌هایی که خط فقر در آنها پایین‌تر است، بیشتر شده است. مرکز پژوهش‌ها می‌گوید که درآمد خانوارها “در بهترین حالت”، در تابستان و بهار ۹۷ ثابت مانده اما خط فقر مطلق برای یک خانواده ۴ نفری در تهران ۳۰۰هزار تومان افزایش یافته است.

 

اعتراض‌ها:

دفاع از حقوق بشر

روز ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ نبیل رجب را فراموش نخواهیم کرد!

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ دادگاه استیناف بحرین روز ۳۱ دسامبر حکم نهایی تجدید نظر در حکم پنج سال زندان نبیل رجب به‌خاطر توییت‌های مسالمت‌آمیز را صادر کرد. او به خاطر دفاع از آزادی‌ها در کشور خود و نیز به خاطر محکوم کردن جنایت‌های ائتلاف نظامی زیر رهبری عربستان در یمن مورد آزار قرار دارد. چندین کمپین همبستگی بین المللی خواهان آزادی این مبارز کوشنده هستند که به تازگی شهروند افتخاری پاریس شده است. نظام قضایی بحرین تاریخ رسیدگی نهایی او را به عمد در این روز تعیین کرده بود تا مشخص کند که حکم او یا تایید خواهد شد یا افزایش خواهد یافت. روزنامه نگاران، سازمان‌های غیر دولتی، دیپلمات‌ها، شهروندان جهان…  روز ۳۱ دسامبر نبیل رجب را فراموش نکنیم و خواهان آزادی او شویم! حکم ۵ سال زندان مدافع حقوق بشر نبیل رجب تأیید شد

امارات متحده عربی: احمد منصور را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنید

زنان

عربستان سعودی: نمایندگان پارلمان و وکلای بریتانیایی خواهان دیدار با فعالان زندانی سعودی شدند

الجزیره ـ  گروهی از نمایندگان پارلمان بریتانیا و وکلای بین المللی درخواست  دیدار با فعالان زن در عربستان سعودی را کرده اند تا درباره ادعاهای مربوط به شکنجه آن ها و محرومیت از داشتن وکیل و ملاقات‌های خانوادگی تحقیق کنند. رئیس هیئت بررسی بازداشت‌های این گروه در نامه‌ای به سفیر عربستان در بریتانیا از او خواست تا به انجام دیدار این هیئت از زندان ذهبان در نزدیکی جده و گفتگو با فعالان زندانی در آنجا کمک کند. چندین گروه بین المللی حقوق بشر اعلام کرده‌اند که هشت زن فعال که برای رانندگی زنان مبارزه کرده بودند با استفاده از شوک الکتریکی و ضربه های شلاق مورد شکنجه قرار گرفته اند. گزارش های این گروه ها نشان می دهد که این زنان مورد آزار جنسی قرار گرفته اند، تهدید به تجاوز شده‌اند و از تماس با وکلای مدافع محروم هستند.

خشم زبان عدالت است

دموکراسی باز ـ خشم زنان از چه چیزهایی است؟ به گفته نویسنده و منتقد ثریا کمالی در گفتگو درباره کتاب خود: از بسیاری چیزها. این نویسنده و منتقد ساکن آمریکا می گوید: چیزی که برای من حیرت آور بود این است که بسیاری می‌گفتند خشم غیر عقلایی است. این حرف منطقی ندارد. خشم واکنش عقلایی عمیقی است. خشم زبان عدالت و انصاف است. کتاب او با عنوان «خشم به او می آید» ندای مبارزه و دفاع پر احساسی از خشم زنان است. در این تحقیق بسیار مستند، او نابرابری های رویاروی زنان از بدو تولد تا درگذشت را که زنان را خشمگین می‌کند، می‌کاود. این کتاب موضوع هایی از تصویر بدن و هرزه نگاری، کلیشه‌های جنسیتی، کار خانگی بدون مزد، زایش کودکان، تبعیض در محل کار و خشونت مردان را مورد بررسی قرار می دهد و آشکار می‌کند که جایگاه نابرابر زنان در جهان چگونه آنها را خشمگین می‌کند، خشم فروخورده چگونه آنها را بیمار می سازد و چرا زمان آن رسیده که خشم زنان جدی تلقی شود. او می گوید: سال‌های طولانی درباره موضوع های مطرح در این کتاب مطلب نوشته ام…  و بعد انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا رخ داد. زنان درباره ورود رهبر سکسیست، نژادپرست و اقتدارگرایی مثل دونالد ترامپ هشدار داده بودند اما این هشدارها رد و نادیده گرفته می شد.

آمریکا: حقوق یک زن

نیویورک تایمز ـ شاید تعجب کنید که بدانید در ایالات متحده آمریکا زنی که از خاتمه ناگهانی بارداری خود غمزده است، ممکن است زندانی هم بشود. برای مثال، اگر این زن در نیویورک با اتومبیل تصادف کند یا در ایندیانا کودکش را مرده به دنیا بیاورد؛ در چنین مواردی زنان متهم به قتل غیر عمد شده‌اند. زنانی که از پله ها فرو افتاده اند، یا نان دانه خشخاش  خورده‌اند و نتیجه آزمایش مواد مخدر آنها منفی بوده است یا طی دوره بارداری از مواد مخدر قانونی با تجویز پزشک خود استفاده کرده اند، همگی به خاطر به خطر انداختن فرزند خود متهم شده‌اند. چنین مواردی نادر است. از سال ۱۹۷۳ تا کنون، چند صد مورد از این دست وجود داشته است. اما این موارد تغییری عمیق در جامعه آمریکا را نشان می دهد: جنین در رحم از حقوق یک انسان کامل برخوردار است. این نظر اکنون در مقررات فدرال و ایالتی و تفکر مأموران پلیس و دادستان ها پا گرفته است. بدین ترتیب، نه تنها حقوق توده ای از سلول ها که هنوز به انسان تبدیل نشده اند گسترش یافته، بلکه از حقوق قشر مشخصی از مردم یعنی زنان کاسته شده است. زنان باردار از حق دادن اجازه برای عمل جراحی، حق معالجه در مورد بعضی بیماری ها و حتی حق بنیادی مثل آزادی در آغوش گرفتن فرزند در لحظات پس از زایش محروم شده‌اند.

خاستگاه‌های اجتماعی تقسیم جنسی کار

اخبار روز ـ زمانی که زنان به پیشینه طرح این پرسش که خاستگاه‌های رابطه نابرابر بین جنس‌ها چیست، پرداختند خیلی زود پی‌بردند که هیچ یک از توضیحات ارایه شده توسط دانشمندان حوزه علوم اجتماعی طی قرن پیش قانع کننده نبوده است. به این دلیل که در کلیه توضیحات ارایه شده از سوی تکامل گرایان، تکامل گراهای پوزیتویست یا حتی گرایش‌های مارکسیستی، آنچه که در تحلیل نهایی نیاز به توضیح دارد آن جبر بیولوژیکی پنهان در مورد تغییرات اجتماعی است که در تمامی این تعاریف مورد پذیرش قرار گرفته است.

آلمان / اتریش: ضربه‌ای که هیتلر به حضور زنان در موسیقی زد

بریتانیا: هزینه سنگین بازگشت برای قربانیان ازدواج اجباری

هند: دو زن در اقدامی تاریخی وارد معبد هندوها شدند

ایران:

واکنش فعالان حقوق زنان به مبارزه با حجاب اجباری: از آزادی‌های یواشکی تا دختران خیابان انقلاب

رادیو زمانه ـ در ماه‌های اول سال ۱۳۹۳ (ماه می ۲۰۱۴) کمپین «آزادی‌های یواشکی» به ابتکار مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار، آغاز به کار کرد. در این کارزار زنان از سراسر ایران عکس و فیلم‌های اعتراضی خود را نسبت به حجاب اجباری در فضای آنلاین منتشر کردند. کمپین با همراهی پانصد هزار نفر در ماه نخست، مورد استقبال قرار گرفت. بعد از اعتراضات سال‌های اول انقلاب، این اولین باری بود که زنان در داخل ایران، در یک اعتراض جمعی، مشخصا حجاب اجباری را مورد هدف قرار می‌دادند. با این حال، کمپین آزادی یواشکی و در ادامه، کمپین «چهارشنبه‌های سفید» مورد حمایت همه فعالان حوزه زنان قرار نگرفت و کنشگری زنان مخالف حجاب اجباری با سکوت، نادیده گرفتن، تمسخر یا انکار مواجه شد. نگاهی به یک سال اعتراض دختران خیابان انقلاب ؛«دختران خیابان انقلاب»؛ اعتراضی که در هیاهوها گم نشد

هشداری تازه درباره ‘افزایش میزان ازدواج کودکان در ایران’

بی‌بی‌سی ـ گروهی از فعالان مدنی با استناد به آمار رسمی دولت ایران هشدار داده اند که میزان ازدواج کودکان در این کشور رو به افزایش است. این در حالیست که کمیسیون قضایی مجلس به تازگی طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال را رد کرده است. کمپین “کودکی گم شده” – که توسط پایگاه داده باز ایران با هدف مبارزه با ازدواج کودکان و کودکان زباله گرد به راه افتاده – می گوید در ظرف چند سال اخیر تعداد بیشتری از موارد ازدواج کودکان در ایران به ثبت رسیده است. این گروه بنا بر آمار رسمی مرکز آمار ایران می گوید در سال ۱۳۹۱ خورشیدی، ۴.۹ درصد از ازدواج های ثبت شده برای زنان، به دختران زیر ۱۵ سال تعلق داشته است؛ این در حالیست که در سال ۱۳۹۵ خورشیدی این رقم به ۵.۶ درصد افزایش پیدا کرده است؛ به این ترتیب، فقط در سال ۱۳۹۵ بیش از ۳۹ هزار دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده اند.  این گروه می افزاید بین سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ در مجموع بیش از ۲۰۰ هزار دختر و پسر در ایران زیر ۱۵ سال ازدواج کرده اند. رد طرح ازدواج دختران زیر ۱۳ سال در کمیسیون مجلس به دلیل «مسائل شرعی» ؛ ابتکار: اگر ۱۳ سال برای ازدواج خوب است، پس برای رأی دادن هم خوب است

فرهنگ                                                                                              

عاموس عوز، نویسنده و فعال صلح اسرائیلی درگذشت

برگزیدگان عکس سال یونیسف در سال ۲۰۱۸

ایران:

ایران: اختراع بستنی دو هزار سال پیش

بی‌بی‌سی جهانی ـ  آیا ایران پیش از ایتالیا بستنی را اختراع کرد؟ ایرانی ها می گویند بستنی در ایران اختراع شده است. اما چگونه چنین کاری ۲ هزار سال پیش ممکن بود؟ بی‌بی‌سی از مکانی زیرزمینی دیدار کرده است که ۴۰۰ سال پیش از ولادت مسیح برای نگهداری بستنی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اندیشه                                                                                                

عهدنامه های حقوق بشری آینده بهتری را نوید داده بودند؛ چرا موفق نشدند؟

واشینگتن پُست ـ در دسامبر ۷۰ سال پیش مجمع عمومی سازمان ملل با امید های فراوان اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد. این اعلامیه ۳۰ حق بشری را که حق هر انسانی به شمار می رود در زمینه‌های مدنی و سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در بر می‌گیرد. اما در سال ۲۰۱۸، این اعلامیه هنوز وعده‌ای متحقق نشده مانده است. گروه های مترقی جنبش حقوق بشر را به خاطر نادیده گرفتن نابرابری اقتصادی جهانی مقصر می دانند و رژیم هایی مانند رژیم ایران و ونزوئلا از حقوق بشر برای تبلیغات در سازمان ملل و پنهان کردن خود از توجه بین المللی استفاده می‌کنند. اما مشکل اصلی چندان به سیاسی شدن آشکار یا اجرای گزینشی این حقوق باز نمی گردد بلکه این مشکل ناشی از طرح ضعیف آن است. واقعیت این است که نویسندگان آن با تنظیم  اعلامیه داوطلبانه به جای قانونی بین المللی، برای محافظت از انسانها در سراسر جهان تضمین اجرایی مشخص نکرده‌اند. این کار باعث ناکامی های پس از تصویب این اعلامیه شده است. اگر تنظیم کنندگان اعلامیه در سال ۱۹۴۸ اصرار کرده بودند که کشورهای عضو به جای موازین غیرقابل اجرا مقررات الزام‌آوری را فوری بپذیرند، شاید دولت ها امروز از کرامت شهروندان خود بهتر محافظت می‌کردند.

امپریالیسم سرمایه‌ی مالی و «جنگ‌های تجاری» / گفت‌وگو با پرابهات پاتنایک

نقد اقتصاد سیاسی ـ ترای کانتیننتال: اولین برداشت شما از «جنگ تجاری» که ترامپ آغاز کرده چیست؟ آیا این یک تغییر سیاست جدی یا چیز دیگری است که باید از آن آگاه شویم؟ پاسخ: اعتقاد دارم که کل بحث درباره‌ی سیاست‌های حمایتی ترامپ به صورت نادرستی قالب‌بندی شده است. تصویری که معمولاً ارائه‌شده، تصویر تبهکاری به‌نام ترامپ است که در جهانی که بدون وجود جنگ تجاری دنیایی شاد است، به‌ناگهان جنگ تجاری راه انداخته است. این تصویر کاملاً غلط است. تمام جهان سرمایه‌داری در زکام بحرانی طولانی و جدی که پی‌آمد نولیبرالیسم است گرفتار شده است. نظام موجودِ بورژوازی لیبرال یا این بحران را به رسمیت نمی‌شناسد یا صرفاً آن را با بی‌میلی به رسمیت می‌شناسد. ترامپ آن را به شیوه‌ی فاشیستی خود به رسمیت می‌شناسد. او «دیگران» را که مکزیکی‌ها، چینی‌ها و مسلمانان هستند مقصر این وضعیت می‌داند، نه سیستم را. همین شناخت به نوبه‌ی خود عملاً دلیل آن است که چرا مردم امریکا به فرد ناگواری مانند او برای ریاست‌جمهوری رأی دادند. نمی‌توان ترامپ و سیاست‌های او را جدای از این بحران دید. ترامپ می‌خواهد بحران امریکا را که ناشی از نولیبرالیسم است درون محدوده‌های بنیادی خود نولیبرالیسم حل کند، یعنی بدون نقض مشخصه‌ی مرکزی آن که تحرک جهانی آزاد مالیه است.

سال ۲۰۱۹: آیا فاشیسم اروپا را تسخیر خواهد کرد؟

رادیو زمانه ـ اروپا به شکلی خزنده در حال پیمودن مسیری است که برزیل با انتخاب جائر بولسونارو به عنوان رئیس جمهور جدید طی نمود. در برزیل، برای اولین بار در تاریخ در روز ۲۸ اکتبر ۲۰۱۸ یک نامزد فاشیست با رأی قاطع اکثریت به قدرت رسید. آیا این سرنوشت اروپا نیز خواهد بود؟ آیا راست افراطی و پوپولیسم مهاجرستیز، قاره سبز را در سال ۲۰۱۹ تسخیر خواهد کرد؟

ایران:

اعتراض های سراسری دی ۹۶؛ ‘آلترناتیو’ جمهوری اسلامی متولد شده؟

بی‌بی‌سی ـ از دو دهه پیش، در تقویم سیاسی ایران، خرداد هم به عنوان یک مبدأ سیاسی، هم در مقام یک ماه “پر حادثه” به شهرت رسید. دی ماه سال ۱۳۹۶ اما، تاریخ باز هم ورق خورد…. نزدیک به ۱۰۰ شهر ایران، برای ۱۰ روز، صحنه درگیری مردم با نیروهای امنیتی و نظامی بودند، ۱۰ روزی که ایران را تکان داد. اعتراض های سراسری دی ۹۶؛ دیگه تمومه ماجرا؟

یک‌سال پس از دی‌ماه ۱۳۹۶: حاکمان و محکومان

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: آسو، اخبار روز، الجزیره، المُنیتور، ایران وایر، ایندیپندنت، بی‌بی‌سی فارسی، بی‌بی‌سی جهانی، بیدار زنی، دموکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، سی‌ان‌ان، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، نقد، نقد اقتصاد سیاسی، نیویورک تایمز، واشینگتن پُست، یورو نیوز

 

بایگانی شماره‌های گذشته