معترضان فلسطینی در شمال نوار غزه در نزدیکی مرز اسرائیل؛ سربازان اسرائیلی دستکم ۱۵ فلسطینی را به ضرب گلوله زخمی کردند عکس: Xinhua/Barcroft Images در گاردین

نقض فاحش حقوق بشر

عربستان سعودی: شکنجه مدافعان حقوق بشر و ضرورت دسترسی فوری ناظران بینالمللی به بازداشتشدگان

عفو بینالملل ـ این سازمان به گزارشهای جدیدی مربوط به شکنجه و بدرفتاری با شماری از مدافعان حقوق بشر در عربستان دست پیدا کرده است که از ماه مه گذشته تاکنون در بازداشت هستند. بر اساس این گزارشها، ۱۰ نفر از مدافعان حقوق بشر در سه ماه نخست بازداشت خود، مورد شکنجه، آزار جنسی و دیگر رفتارهای بیرحمانه  قرار گرفتهاند. این افراد در بازداشتگاههای غیررسمی یا مکانهای نامعلوم نگهداری میشدند. یکی از فعالان زن گفته است که وقتی در جریان شکنجه دهان خود را برای فریاد کشیدن باز میکرد بازجو در دهان او آب میریخت. فعالان دیگری نیز از تحمل شکنجه با شوک الکتریکی و شلاق سخن گفتهاند به طوری که تا روزها نمیتوانستهاند راه بروند یا بایستند. اعضای پارلمان بریتانیا بر فشار بر دولت عربستان برای دیدار با فعالان زن زندانی افزودند

اسرائیل: شرکتهای گردشگری با گسترش شهرکها از جنایتهای جنگی سود میبرند

عفو بینالملل ـ گزارش تازه این سازمان با عنوان «مقصد: اشغال» شرح میدهد که چگونه شرکتهای آنلاین ارائه خدمات گردشگری همچون ایر.بیانبی، بوکینگ.کام، اکسپدیا و تریپ ادوایزر با ارائه فهرست صدها اقامتگاه و خدمات گردشگری در شهرکهای اسرائیلی واقع در سرزمینهای اشغالی فلسطینی از جمله در شرق اورشلیم به نقض حقوق انسانی مردم فلسطین دامن میزنند. اقدامات اسرائیل در جهت اسکان شهروندان اسرائیلی در سرزمینهای اشغالی فلسطین ناقض حقوق بینالمللی بشردوستانه و جنایت جنگی است، با وجود این چهار شرکت یاد شده به فعالیت در این شهرکها و سود بردن از این وضعیت غیرقانونی ادامه میدهند.

میانمار: منتقدان مسالمت جو تحت تعقیب قضایی

دیدهبان حقوق بشر ـ این سازمان در گزارشی با عنوان «امید از دست رفته: جرم انگاری بیان صلح آمیز در میانمار»  اعلام کرد که اولین حکومت غیرنظامی انتخاب شده طی دهههای گذشته در میانمار شمار زیادی از منتقدان صلح جو را تحت تعقیب قضایی قرار داده که ناقض حقوق بنیادین بشر است. دولتهای که با میانمار رابطه دارند باید این کشور را برای حفاظت از حق آزادی بیان و تجمع تحت فشار قرار دهند تا قوانینی را که بیان صلح آمیز را مجازات میکنند اصلاح کنند و آنها را با استانداردهای بین المللی مطابقت دهند. در این گزارش، استفاده از قوانین مبهم و گسترده علیه فعالان، روزنامه نگاران و شهروندان معمولی توسط دولت لیگ ملی برای دمکراسی، به ریاست آنگ سان سو چی ثبت شده است.

سوریه: دستگیری و شکنجه توسط یک گروه مسلح

دیدهبان حقوق بشر ـ یک گروه مسلح مرتبط با القاعده در ماههای اخیر بهصورت خودسرانه تعداد زیادی از ساکنان مناطق تحت کنترل خود در استانهای ادلب، حما و حلب را بازداشت کرده است. دیدهبان حقوق بشر ۱۱ مورد را ثبت کرد که در آن گروه «هیئت تحریر شام» ساکنان ادلب را گویا به خاطر فعالیتهای صلح آمیز این افراد در زمینه ثبت موارد نقض حقوق بشر و اعتراض به این گروه بازداشت کرده است. به نظر میرسد شش نفر از این بازداشت شدگان که شکنجه شده اند. گروههای حقوق بشری سوریه صدها مورد دیگر ـ شامل دستکم ۱۸۴ نفر در سه ماه گذشته ـ را ثبت کردهاند که این گروه در استانهای حلب و ادلب بازداشت کرده بود.

آمریکا: سیانان: عربستان سلاحهای خریداری شده را به القاعده داده است

مکزیک: به مجرم انگاری اعضای شورای زمین های اشتراکی کشاورزی خاتمه دهید

روسیه: مضحکه دادگاه برای مدافع حقوق بشر ایوب تی تیف

روسیه: تهدید مرگ علیه رئیس شبکه ال جی بی تی

چین: صدور حکم پنج سال زندان برای مدافع حقوق بشر

چین: صدور حکم زندان برای وکیل سرشناس حقوق بشری

مصر: تداوم حبس خودسرانه مدافع حقوق بشر دکتر شادی الغزالی حرب

فرانسه: شلیک گلوله پلاستیکی به سوی معترضان: جلیقهزردها در اعتراض به خشونت پلیس راهپیمایی کردند

ترکیه: محکومیت دو سیاستمدار زن کرد به حبسهای طولانی

عراق: قتل نویسنده دگراندیش

ایران:

جعفر عظیمزاده و پروین محمدی، رئیس و نایب رئیس اتحادیه آزاد کارگران بازداشت شدند

رادیو زمانه ـ به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، ساعتی پس از بازداشت جعفر عظیمزاده، ماموران کلانتری یازده فردیس کرج پروین محمدی، نایب رئیس این تشکل کارگری را هم دستگیر و وسایل شخصی او مانند گوشی تلفن همراه و لپتاب را ضبط کردند. عصر سهشنبه نهم بهمن، ماموران پلیس کرج، جعفر عظیمزاده را بازداشت و وسایل شخصی او را ضبط کرده بودند. اتحادیه آزاد کارگران با صدور اطلاعیهای، دولت جمهوری اسلامی را مسئول حفظ جان و سلامتی این دو عضو هئیت مدیره دانسته و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنها شده است. اتهام و یا دلیل دستگیری این دو عضو هئیت مدیره اتحادیه آزاد کارگران اعلام نشده است.

محاکمهی پرایراد فعالان محیط زیست

دیدهبان حقوق بشر ـ مقام های قضایی ایران در پروندهی هشت فعال محیط زیستی که برای بیشتر از یک سال در بازداشت به سر میبرند معیارهای محاکمه عادلانه را نقض میکنند. آنها باید فوری تحقیقی بیطرفانه و شفاف را دربارهی ادعاهای شکنجهای انجام دهند که متهمان در جریان محاکمه مطرح کردهاند. روز ۳۰ ژانویه ۲۰۱۹ هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه، و مراد طاهباز، اعضای گروه محیط زیستی «میراث حیات وحش پارسیان» برای آغاز محاکمه به اتهام جاسوسی در دادگاه حاضر شدند. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران قبل از جلسه به وکلای متهمان اجازهی بررسی پرونده را نداد. قاضی ابوالقاسم صلواتی از شعبه ۱۵ ضمناً حق انتخاب وکیل از سوی متهمان را به فهرست مورد تأیید قوهی قضاییه محدود کرد. یک منبع تأیید کرد که یکی از متهمان در جریان محاکمه مدعی شد آنها شکنجه و وادار به اعتراف شدهاند.

اعدامها: قوچانتن)؛ تبریزتن)؛ نوشهرزن)؛ نورتن)؛ زنجانتن)؛ طبستن)؛ زندان رجایی شهرتن)

کانال تلگرامی کارگران هفتتپه: حال اسماعیل بخشی «بسیار وخیم» گزارش میشود

وکیل اسماعیل بخشی از افزایش اتهامات او خبر داد

نگرانی از وضعیت سپیده قلیان فعال مدنی در زندان

اطلاعات شوش محمد خنیفر کارگر نیشکر هفتتپه را بازداشت کرد

پروین محمدی فعال سندیکایی به زندان اوین منتقل شد

حسین رضایی، عضو کانون صنفی معلمان بوشهر بازداشت شد

مصطفی ترک همدانی وکیل کارگران تامین اجتماعی برای گذراندن دوره محکومیت به اوین رفت

پرونده نسرین ستوده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد

تایید ۵ سال حکم حبس تعزیری برای فعال سندیکایی داود رضوی

تداوم بازداشت بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری

تداوم بازداشت امیر امیرقلی، ساناز اله یاری و امیرحسین محمدی فر در زندان اوین

مسوولان زندان اوین از پذیرش نامه اعزام به بیمارستان نرگس محمدی و نازنین زاغری خودداری میکنند

شش ماه تا یک سال حبس برای ۱۳ بازداشتی اعتراضهای مرداد ماه

آوازخوانی زنان قدغن: فعالیت هنری حمید عسگری تعلیق شد

عدالت

ویدیو: عدالت در دوره گذار جنسیت محور، چرا مهم است؟ چگونه بایستی آن را انجام داد؟

آرمانشهر ـ ویدیوی «عدالت در دوره گذار جنسیت محور: چرا مهم است؟ چگونه بایستی آن را انجام داد؟» را شبکه بین المللی اقدام مدنی «ICAN» ساخته است. این ویدیو را در کانال یوتیوب آرمانشهر ببینید.

ساحل عاج: کاهش امکانات دستیابی به عدالت

اسرائیل: حکم دادستان به ادامه روند قضایی در پروندههای فساد نتانیاهو

ایتالیا: دادگاه به محاکمه وزیر کشور به اتهام آدمربایی رای داد

حقوق مدنی و سیاسی

اسپانیا: هیئت مشترک فدراسیون و شبکهی حقوق بشر مدیترانهـ اروپا در محاکمهی رهبران استقلالخواه کاتالان شرکت میکند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ بروکسل، پاریس، ۱ فوریه ۲۰۱۸ ـ محاکمهی ۱۸ تن متهم به جرمهای شورش، نافرمانی و حیف و میل داراییهای عمومی هفتهی آینده در دیوان عالی اسپانیا آغاز میشود. ماهیت حساس این پرونده و دادرسی قضایی تاکنون باعث شده که فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و شبکهی حقوق بشر مدیترانهـ اروپا هیئت ناظر بر محاکمه اعزام کنند تا از سازگاری فرآیند قضایی با موازین بین المللی محاکمهی عادلانه اطمینان پیدا کنند.

ایران:

مصلحت نظام رویاروی مصلحت ملت

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ آقای عبدالکریم لاهیجی، رئیس افتخاری فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، در آستانهی چهلمین سالگرد انقلاب مقالهای دربارهایجاد نهادى به نام مجمع تشخیص مصلحت و نگاهى تاریخی به اختیارات فراقانونى رهبر از ابتداى انقلاب تاکنوننوشته است: پس از فوتهاشمی شاهرودی، صادق لاریجانی به حکم رهبر جمهوری اسلامی با حفظ سمتهای گذشتهاش، به ریاست مجمع تشخیص مصلحت منصوب شد. بدینسان او هم رئیس قوه قضائیه است، هم در زمره فقهای شورای نگهبان، هم عضو مجلس خبرگان است و هم رئیس مجمع تشخیص مصلحت. اما پرسش اساسی این است که جمع این سمتهای گوناگون و بل متناقض در یک فرد، با اصول حقوقی ـ سیاسی سازگاری دارد؟ قانون اساسی سنگ زیر بنای دولت مدرن است. از اینرو به منظور انطباق قوانین عادی با قانون اساسی، نهاد مستقل کنترل کنندهای هم در قوانین اساسی گنجانده میشود (شورای قانون اساسی، کنگره…..).

علی نجاتی فعال سندیکایی به مرخصی درمانی آمد

مهدی قلیان با قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

فدراسیون در مجمع جهانی اقتصاد در داووس از موسسه های اقتصادی خواست از مدافعان حقوق بشر در خطر حمایت کنند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر در هفتهی اخیر دراجلاس سالانهی مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرد. سازمان ما درداووس ازشرکتها خواست تا به دفاع از حقوق بشرتعهد کنند و فعالیتهای اقتصادی خود را با این موضوع هماهنگ کنند. نیمی از مردم جهان در جوامع زیر سرکوب یا بسته زندگی میکنند و مدافعان حقوق بشر نخستین قربانیان در این وضعیت هستند. با افزایش شدید شمار موارد حمله به مدافعان حقوق بشر یا ارعاب علیه آنها، روند آزارندهای به چشم میخورد: مدافعان حقوق بشر زمانی که در مورد پروژههای اقتصادی سخن میگویند یا با آنها مخالفت میکنند بیش از پیش مورد سرکوب قرار میگیرند. در سال ۲۰۱۸، به اعلام فرانت لاین دیفندرز در دسامبر گذشته، ۳۲۱ مدافع حقوق بشر مورد حمله قرار گرفتند و کشته شدند. ۷۷ درصد از آنها از حقوق زمین، حقوق محیط زیستی یا حقوق مردم بومی ـ اغلب در چارچوب استخراج معادن و پروژههای عظیم مرتبط با دولت ـ دفاع میکردند.

قطر: مقامات باید پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ تلاش برای ایفای تعهدات نسبت به حقوق کارگران را افزایش دهند

عفو بینالملل ـ کمتر از ۴ سال به جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ مانده است و دولتمردان قطر هنوز به قول خود برای مقابله با استثمار گسترده هزاران کارگر مهاجر عمل نکردهاند. این سازمان در گزارش تازه ای با عنوان بررسی واقعیت: وضعیت حقوق کارگران مهاجر در فاصله ۴ سال به جام جهانی ۲۰۲۲، فرایند اصلاحات در قطر را بررسی و آشکار کرده است که دولتمردان برای رعایت کامل حقوق در حدود ۲ میلیون کارگر مهاجر هنوز چه کارهایی باید انجام دهند. این سازمان از قطر میخواهد تا مقررات تهدید آمیز مربوط به کفالت را به طور کامل ملغا کند. با وجود بعضی تغییر های اخیر، این مقررات هنوز کارگران را  تا ۵ سال در اختیار کارفرمایان بی ملاحظه قرار میدهد.

فرانسه: قدرت در دست طبقه ی ممتاز

لوموند دیپلماتیک ـ میشل پینسون و مونیک پینسونشارلوت دو جامعه شناس و متخصص در زمینه ی بورژوازی و حکومت اقلیت مجموعه ای از مقالات اجتماعی را پیرامون موضوع فرانسه ی آقای امانوئل مکرون منتشر میکنند. تحلیل آنها بسیار بی پروا به روشنگری درباره ی تحقیر طبقه ی اجتماعی توسط رییس جمهوری که به نادرستی انتخاب شده و به دست گرفتن قدرت توسط طبقه ی ممتازدو عامل اساسی قیام فرانسهمی پردازد. در ژوئیه ۲۰۱۷، فرانسوا روفن، نماینده ی جدید از حزب فرانسه ی نافرمان تصویری را منتشر کرد که ترکیب اجتماعیحرفه ای مجلس ملی جدید را نشان میداد. این مجلس جدید به وضوح به کارمندان دولتی و صاحبان مشاغل فکری رده بالا متکی است که ۷۶ درصد نمایندگان را در برمیگیرند در حالیکه طبق گفته ی موسسه ی ملی آمار و مطالعات اقتصادی این دسته  اجتماعیحرفه ای در سال ۲۰۱۷ تنها ۱۸ درصد از افراد فعال جامعه را تشکیل میدادند. تعجب آور نیست که در کفه ی دیگر ترازوی اجتماعی شرایط برعکس است. ۲۰.۸ درصد کارگران جامعه ی فرانسه تنها در ۰.۲ درصد از کرسی های مجلس حضور دارند. شرایط مشابه برای کارمندان وجود دارد که با داشتن ۲۷.۲ درصد از جمعیت فعال ۴.۵۸ درصد از نمایندگان مجلس را تشکیل داده و به همین ترتیب صاحبان مشاغل متوسط که ۲۵.۷ درصد جمیت فعال و ۶.۳ درصد اعضای مجلس را تشکیل می دهند. در سال ۲۰۱۷، آقای مکرون بلافاصله خود را در جمع اولین « دولت ثروتمندان »، شامل ۱۵ وزیر و منشی دولت میلیونر از مجموع ۳۲ وزیر، محاصره نمود.

شفافیت بینالملل: فساد در سراسر دنیا افزایش یافته است

دویچه وله ـ سازمان شفافیت بینالملل بر اساس جدول جدیدی که درباره فساد در سراسر دنیا تهیه کرده (شاخص درک فساد) میگوید که فساد در سراسر دنیا افزایش پیدا کرده است. از جمله طبق نظرسنجی صورت گرفته، در آلمان نیز شمار موارد فساد و رشوهخواری در اقتصاد و نهادهای عمومی بیشتر شده است. رده آلمان در جدول یاد شده نسبت به سال گذشته تنزل یافته و در عین حال جایگاه اقتصادی آلمان، با آنکه کمی پسرفت داشته، اما بسیار بالاتر از حد میانگین جهانی است. آلمان و بریتانیا در رده یازدهم جدول قرار دارند. آمریکا چهار امتیاز از دست داده و با ۷۱ امتیاز از رده ۱۶ به رده ۲۲ سقوط کرده است. بهترین ردهجدول سازمان شفافیت بینالمللی به دانمارک با ۸۸ امتیاز تعلق دارد، پس از آن نیوزیلند با ۸۷ و فنلاند با ۸۵ امتیاز. در آخرین ردهها سودان جنوبی و سوریه هر کدام با ۱۳ امتیاز قرار گرفتهاند. ایران با ۲۸ امتیاز در رده ۱۳۸ این جدول قرار دارد. سال گذشته ایران در جایگاه ۱۳۰ قرار گرفته بود. همچنین امارات با ۷۰ امتیاز در رده ۲۳،  عمان با ۵۲ امتیاز در رده ۵۳، عربستان با ۴۹ امتیاز در رده ۵۸، پاکستان با ۳۳ امتیاز در رده ۱۱۷، عراق با ۱۸ امتیاز در رده ۱۶۸ و افغانستان با ۱۶ امتیاز در رده ۱۷۲ قرار گرفتهاند.

ایتالیا: فدراسیون: در پی رای دادگاه حقوق بشر اروپا، دولت باید فوری برای پایان دادن به بحران محیط زیستی اقدام کند ـ رسوایی شرکت فولاد ایلوا

لائوس: حق مشارکت تهیدستان را تضمین کنید ـ گزارش فدراسیون و جنبش حقوق بشر لائوس به سازمان ملل

ایران:

۷۰ درصد کارگران زیر خط فقر مطلق هستند

دویچه وله ـ فریبرز رئیسدانا میگوید، بیش از ۷۰ درصد کارگران در ایران زیر خط فقر مطلق هستند. به گفته این اقتصاددان حداقل دستمزد کارگران نباید کمتر از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد. حداقل دستمزد کنونی کمتر از یک سوم این پیشنهاد است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، ۲۳ مردادماه با استناد به آمار رسمی، گفته بود که یک سوم مردم ایران زیر خطر فقر و یک دهم آنان در زیرخط فقر مطلقزندگی میکنند. اما حسین راغفر، اقتصاددان، اواسط فروردینماه گذشتهخط فقر مطلقبرای یک خانواده چهار نفری شهری را حدود چهار میلیون تومان عنوان کرده و بر این اساس نتیجه گرفته بود که ۳۳ درصد جمعیت ایران دچارفقر مطلقهستند و شش درصد آنها نیز در زیرخط گرسنگیبه سر میبرند. مقامهای دولتی ایران نیز اذعان میکنند که بیش از یک و نیم میلیون ایرانی حتی توان مالی تأمین غذای خود را هم ندارند.

گرانی گوشت؛ شهروندان ایرانی چه میگویند؟

تجمع دهها نفر از کلاهزردها مقابل وزارت نیرو

دفاع از حقوق بشر و دستاوردها

یمن: مبارزه برای منع فروش سلاح به ائتلاف زیر رهبرى عربستان سعودی و امارات متحده عربی

عفو بینالملل ـ اعدامو شکنجه؛ سرکوب فعالین، روزنامهنگاران و دانشگاهیان؛ قتل روزنامهنگار منتقد در کنسولگری؛ تشدید بحران انسانی در یمن تنها چند نمونه از موارد نقض حقوق بشر است که دولتمردان عربستان سعودی سعى دارند با صرف هزینههاى هنگفت در زمینه روابط عممومى اذهان ما را از توجه به آنها منحرف کنند. با این همه، سخت مى توان جنگ در یمن را نادیده گرفت. تصاویر غیرنظامیانی زخمى و کشته شدهجهان را در شوک فرو برده است. مردم یمن از گرسنگی رنج میبرند و مدرسهها، بیمارستانها و فروشگاههایشان با بمبهایی که بر روی آنهانوشته شده «ساخت آمریکا» و «ساخت بریتانیا»، نابود شدهاند. ما باید روند انتقال تسلیحات نظامى به یمن، که سوخت ماشین نقض حقوق بشر در آنجا را فراهم کرده است، متوقف کنیم. برخی از کشورها مثل نروژ، آلمان و هلند محدودیت فروش سلاح به ائتلاف تحت رهبرى عربستان سعودی و امارات را آغاز کردهاند. اما دیگر کشورها از جمله بریتانیا، آمریکا، اسپانیا و کانادا هنوز به فروش سلاح مشغول هستند. عفو بینالملل: کشورهای غربی به طرفهای جنگ یمن سلاح نفروشند

امارات متحده عربی: پاپ باید توجه به مسائل حقوق بشری را در بازدید خود مورد توجه قرار دهد

دیدهبان حقوق بشر ـ این سازمان در نامهای به پاپ گفت: پاپ فرانسیس باید از دیدار خود از امارات متحده عربی برای فشار به دولت به منظور رسیدگی به نقض جدی حقوق بشر توسط نیروهای نظامی خود در یمن و پایان دادن به سرکوب منتقدان در داخل استفاده کند. امارات متحده عربی نقش برجستهای در عملیات نظامی ائتلاف به رهبری سعودی در یمن ایفا میکند. از ماه مارچ سال ۲۰۱۵ این ائتلاف بمباران کور خانهها،بازارها، مدارس و ممانعت از تحویل کمکهای انسان دوستانه را آغاز کرد. این ائتلاف همچنین بهطور گستردهای از مهمات ممنوعه خوشهای در طی حملات خود استفاده کرده است. در داخل کشور نیز دولتمردان امارات متحده عربی از سال ۲۰۱۱ تاکنون حملات ادامه داری را علیه آزادی بیان و تشکل انجام دادهاند. هزاران تن از کارگران مهاجر با حقوق کم در این کشور بهشدت در معرض کار اجباری قرار دارند.

گزارش جهان ۲۰۱۹ دیدهبان حقوق بشر

افغانستان: بعد از شدت گرفتن عملیات نظامی شورشیان، نیروهای بینالمللی و دولت افغانستان در سال ۲۰۱۸، حملههای شورشیان در مناطق شهری نیز بهشدت افزایش یافت. جنگ مسلحانهگسترده بین ماههای ژانویه تا دسامبر منجر به کشته و زخمیشدن بیش از ۱۰،۰۰۰ غیرنظامی شد. مسئول اکثریت قاطع این تلفات شورشیانی بودند که افراد غیرنظامی را هدف قرار داده و حملات کور را انجام میدادند، اما افزایش حملات هوایی توسط نیروهای ایالات متحده و دولت افغانستان نیز سبب وقوع تلفات صدها غیرنظامی در این سال گردید. نه ایالات متحدۀ آمریکا و نه دولت افغانستان دربارهی حملههای هوایی که ممکن است در آنها جرایم احتمالی جنگی به وقوع پیوسته باشد، تحقیقات کافی انجام ندادند. باوجود آنکه دولت افغانستان در ماه اپریل سال ۲۰۱۸، پروتکل اختیاری کنوانسیون منع شکنجه و سایر مجازات یا رفتار بیرحمانه سازمان ملل متحد را پذیرفت، این دولت در پاسخگو نگهداشتن پولیس و ریاست امنیت ملی به ارتباط شکنجههای سازمان یافته، مجازات فراقانونی، و ناپدید شدن اجباری ناکام گردیده است. مصونیت نهادینه شده برای مرتکبان خشونت علیه زنان به این معنا است که دختران و زنان هنوز به ندرت شاهد تطبیق عدالت در محاکم بودهاند، زیرا دادستان ها و پولیس آنها را تحت فشار قرار دادهاند تا بهجای پیگرد قضایی، میانجیگری را بپذیرند. برای نخستینبار پس از سال ۲۰۰۲، آمار حضور کودکان در مکاتب سقوط کرد؛ طوریکه ۶۰ درصد کودکان دختر در این سال از رفتن به مکتب باز ماندند.

یمن: درگیریهای مسلحانه در یمن از زمان آغاز تا کنون باعث کشته و زخمی شدن هزاران نفر شده است. به گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از ماه نوامبر سال ۲۰۱۸، شش هزار و هشتصد و هفتاد و دو ۶۸۷۲ غیرنظامی کشته و ۱۰۷۶۸ نفر نیز زخمی شدند که اکثریت آنها طی حملههای هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بوده است. تلفات واقعی غیرنظامیان احتمالاً بسیار بالاتر از این است. هزاران نفر به دلیل این جنگ آواره شده و میلیونها نفر نیز از کمبود مواد غذایی و مراقبتهای پزشکی رنج میبرند. در سپتامبر سال ۲۰۱۴ نیروهای حوثی و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین، کنترل پایتخت یمن، صنعا و بسیاری از قسمتهای کشور را به دست گرفتند. در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۵، ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی، در حمایت از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، به نیروهای حوثی صالح حمله کرد. ایالات متحده از حملههای ائتلاف با در اختیار قرار دادن اطلاعات در خصوص اهداف و سوخت رسانی هوایی حمایت کرد. با ادامه این جنگ ائتلاف دچار اختلافهایی شد. حوثیها در ماه دسامبر ۲۰۱۷ پس از درگیریهایی که در صنعا رخ داد، صالح را کشتند. در ماه ژانویه ۲۰۱۸ جنگ میان نیروهای دولتی یمن وامارات متحده عربی گسترش یافت. طرف های درگیر آنچه را که سازمان ملل متحد بزرگترین فاجعه انسانی در جهان نامیده است وخیمتر کردهاند از جمله مانع از رسیدن کمکهای بشر دوستانه که به شدت مورد نیاز هستند شدهاند.

عربستان سعودی: این کشور در سال ۲۰۱۸ پس از قتل روزنامهنگار برجسته سعودی جمال خاشقچی توسط عوامل آن در داخل کنسولگری سعودی در استانبول مورد انتقاد شدید قرار گرفت. پس از هفتهها انکار و ابهام، عربستان سعودی قتل خاشقچی را قبول و اعلام کرد که ۱۸ نفر را بازداشت و چندین مقام ارشد را اخراج کرده است، اما به نظر میرسد که این توضیحات طراحی شدهاند تا از شاهزاده محمد بن سلمان در مورد تحقیقات بیشتر محافظت کنند. مقامات عربستان سعودی دستگیریهای خودسرانه، محاکمات و محکوم کردن مخالفان صلح آمیز و فعالان مدنی را در سال ۲۰۱۸ افزایش دادهاند. از جمله میتوان به سرکوب گسترده و هماهنگ جنبش حقوق زنان که از ماه میآغاز شد اشاره کرد. در ماه جون، عربستان سعودی به ممنوعیت دیرینه رانندگی زنان خاتمه داد، اما مقامات همچنان به تبعیض علیه زنان و اقلیتهای دینی ادامه دادند. در سال ۲۰۱۸ نیز ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به عملیات نظامی خود علیه گروه شورشیان حوثی در یمن ادامه داد که شامل چندین عملیات هوایی غیرقانونی میشود که باعث کشته و زخمی شدن هزاران غیرنظامی شده است.

عربستان سعودی: مقامات باید درخواست اعدام معترضان صلحجو را متوقف کنند

عربستان سعودی: مجازات اعدام دیگر  اسراء الغمغام را تهدید نمی کند

زیمباوه: آزادی کشیش و فعال سرشناس ضد فساد با قرار وثیقه

سودان: جامعه مدنی از شورای حقوق بشر خواهان اعزام هیئت حقیقتیاب مستقل بین المللی برای تحقیق درباره نقض حقوق بشر شد

چین: شورای حقوق بشر باید قطعنامه ای در مورد نقض حقوق بشر تصویب کند ـ فدراسیون
فیلیپین: کاهش سن مسئولیت کیفری به ۱۲ سال «زندگی کودکان را به خطر میاندازد»

بحرین: تایید حکم حبس ابد شیخ علی سلمان، رهبر مخالفان، ضربهای تلخ به آزادی بیان است

کامرون: معترضان صلح طلب که هدف سرکوب خشونت آمیز قرار گرفتهاند، باید آزاد شوند

مصر: مدافع سرشناس حقوق بشر محمد رمضان را آزاد کنید

ایران:

بیش از ۸۰۰ نفر: ما خواهان آزادی هرچه سریع تر اسماعیل بخشی و سپیده قلیان هستیم

اخبار روز ـ از ماههای آبان و آذر ۱۳۹۷ که دامنهی اعتراضات عدالتخواهانهی کارگری در بسیاری از شهرها از جمله استان خوزستان گسترش یافت، موج سرکوب، بازداشت، شکنجه، اعترافگیری و تهیهی نمایشهای به اصطلاح افشاگرانهی وزارت اطلاعات علیه کارگران و اعتصابات کارگری نیز شدت گرفته است. آخرین نمونه ازاین اقدامات، بازداشت مجدد اسماعیل بخشی از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه و سپیده قلیان دانشجوی معترض و گزارشگر آزاد، پس از پخش نمایش امنیتی «طراحی سوخته» از برنامهی « ۲۰:۳۰» صدا وسیمای جمهوری اسلامی است. آنچه بازداشت اخیر این دو فعال کارگری و مدنی را حائز اهمیت و نیازمند حمایت بیشترمیکند، اقدام شجاعانهی آنان در افشای سیاست شکنجهی فیزیکی روانی در زندانهاست. دستگاههای امنیتی ایران بر این تصوراند که با اعمال شکنجه، اعترافگیری اجباری، تهمتهای جنسی و پروندهسازیهای ناموسی و تحریک خانوادهها، ارتباط فعالان جنبشهای اجتماعی را با افراد و نهادها جاسوسی و توطئه جلوه دهند تا از این طریق، صدای کارگران را در بیان آزاد خواستههایشان خاموش، اعتراضاتشان را متوقف، اعتماد به نمایندگان منتخبشان را سلب و با ایجاد جو بیاعتمادی و تفرقه قدرتشان را تضعیف کنند. اما واقعیت نشان داد سناریوهای امنیتی، رسواتر از آنند که خللی در ارادهی مردم برای تحقق خواستههای بحقشان ایجاد کنند.

فعالان حقوق کارگران در معرض خطر جدی شکنجه

عفو بینالملل ـ سپیده قلیان و اسماعیل بخشی در روز ۳۰ دی ماه در شهر اهواز به صورت خشونتآمیزی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند. شواهد حاکی از آن است که این بازداشت اقدامی تلافیجویانه بوده است که در پاسخ به اظهارات پیشین این دو تن مبنی بر تحمل شکنجه در زمان بازداشت خود در آبان و آذر ۱۳۹۷ انجام گرفته است. از آن زمان تاکنون، آنها بدون دسترسی به وکیل در بازداشتگاه اطلاعات اهواز نگهداری میشوند و در خطر شکنجه و سایر رفتارهای بی رحمانه و غیرانسانی قرار دارند.

برنامهی نظارت حکم زندان و تداوم حبس خودسرانهی فرهاد میثمی را بهشدت محکوم میکند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت نگرانی عمیق خود را درباره سلامتی روانی و جسمانی آقای فرهاد میثمی، مدافع حقوق بشر و فعال حقوق زنان، ابراز و همچنین محکومیت و تداوم حبس خودسرانهی او را که گویا به خاطر فعالیت بهحق حقوق بشریاش مجازات میشود، محکوممیکند؛ از دولتمردان ایران میخواهد او را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند و به کلیهی اقدامهای آزارنده، از جمله  در سطح قضایی، علیه او و تمامی مدافعان حقوق بشر که در این کشور در حبس خودسرانه به سرمیبرند، پایان دهند. در روز ۲ بهمن ۱۳۹۷، حکم زندان آقای میثمی به وکیل او ابلاغ شد. آقای میثمی در مجموع به ۶ سال زندان ـ پنج سال به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور (مادهی ۶۱۰  قانون مجازات اسلامی) و یک سال به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام (مادهی ۵۰۰) ـ و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروههای سیاسی و اجتماعی، فعالیت در فضای مجازی، رسانهها، مطبوعات و خروج از کشور محکوم شده است.

ایران: برنامهی نظارت صدور حکم زندان برای آقای رضا خندان را محکوممیکند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت محکومیت آقای رضا خندان را که گویا به خاطر فعالیت بهحق حقوق بشریاش مجازات میشود، محکوممیکند؛ از دولتمردان ایران میخواهد به کلیهی اقدامهای آزارنده، از جمله  در سطح قضایی، علیه او و تمامی مدافعان حقوق بشر که در این کشور در حبس خودسرانه به سرمیبرند، پایان دهند. آقای خندان در مجموع به ۶ سال زندان ـ پنج سال به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور (مادهی ۶۱۰  قانون مجازات اسلامی) و یک سال به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام (مادهی ۵۰۰) ـ و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروههای سیاسی و اجتماعی، فعالیت در فضای مجازی، رسانهها، مطبوعات و خروج از کشور محکوم شده است.

وکیلان دادگستری: همکارانمان را آزاد کنید

رادیو زمانه ـ ۴۱ وکیل دادگستری در نامهای به رئیس قوه قضائیه خواهان آزادی نسرین ستوده، محمد نجفی، مصطفی دانشجو، امیر سالار داوودی، مسعود شمسنژاد و فرهاد محمدی شدند.

عفو بینالملل خواهان آزادی فوری جعفر عظیمزاده شد

رادیو زمانه ـ جعفر عظیمزاده، جوشکار و دبیر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران روز سهشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ در پردیس کرج بازداشت و به کلانتری ۱۱ فردیس منتقل شد. وکیل عظیمزاده روز بعد از انتقال موکلش به زندان اوین جهت تحمل محکومیت ۶ سالهاش خبر داد. عظیمزاده در فروردین ۱۳۹۴ توسط شعبه ۱‍۵ دادگاه انقلاب در تهران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام»  به ۶ سال زندان و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروههای سیاسی و فعالیت مجازی، رسانهها و مطبوعات محکوم شد. اساس این اتهامها فعالیتهای مسالمتآمیز جعفر عظیمزاده در دفاع از حقوق کارگران بوده است، از جمله: همکاری در تهیه و تبلیغ تومار چهل هزار نفری کارگران ایران برای افزایش حداقل دستمزد؛ مصاحبهبا رسانههای خارج از ایران؛  مشارکت در تأسیس اتحادیه آزاد کارگران ایران؛ شرکت در تظاهرات روز کارگر در سال ۸۸ در پارک لاله تهران و دیگر تظاهرات مسالمتآمیز مقابل ساختمان مجلس و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران؛ ملاقات با انجمنها و نهادهای صنفی از جمله سندیکای کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه.

زنان و کودکان

عربستان سعودی: ۱۰ دلیل که زنان فرار میکنند

دیدهبان حقوق بشر ـ رهف محمد القنون، زن سعودی که ادعا کرده بود از سوی خانوادهاش مورد بدرفتاری قرار میگیرد و موفق به فرار شد، دوباره بر مشکلات زنان بی شماری که در عربستان سعودی تحت سیستم قیمومیت مردان گرفتار شدهاند پرتو افکند. زنان در عربستان سعودی با تبعیض سیستماتیک روبرو هستند و تحت سیستم قیمومیت مردان در معرض خشونت خانگی قرار میگیرند. این زنان زمانی که با سوء رفتار مواجه میشوند، مکانهای کمی برای مراجعه دارند که همه اینها باعث میشوند برخی از این زنان خطر فرار را به جان بخرند و از کشور بگریزند.

ویدیو: واگذاری قدرت جنسیت محور، چرا مهم است، چگونه باید آن را انجام داد؟

آرمانشهر ـ ویدیوی «واگذاری قدرت جنسیت محور: چرا مهم است، چگونه باید آن را انجام داد؟» را شبکه بین المللی اقدام مدنی «ICAN» ساخته است. این ویدیو را در کانال یوتیوب آرمانشهر ببینید.

هلند: دختر ۱۶ساله و کمپینی متفاوت برای توقف آزار و اذیت خیابانی

بیدارزنی ـ امبرین مونیرالارم تنها ۱۶سال دارد و اهل آمستردام است. او با وجود سن کم، تجربیات خود را از مواجهه با مزاحمتها، آزار و اذیتها و خشونتهای کلامی در خیابانهای شهرش ناراحت کننده توصیف میکند. مزاحمتهای مستمر و روزانه توسط مردانی که در خیابانها پشت سر دختران و زنها راه میروند و با جملات جنسی برای آنان مزاحمت ایجاد میکنند، امبرین را واداشت به تنهایی عزمش را برای مقابله با این آزار و اذیتها جزم کند. او این روزها با راهاندازی کمپینی به نام (Cat Calls of Amsterdam (Cat Calls اصطلاحی است در زبان انگلیسی برای مزاحمتهای کلامی مردان در خیابان نسبت به زنان در اینستاگرام، بار دیگر توجهات زیادی را در کشور هلند به بحث آزار و اذیتهای کلامی در خیابانها، جلب کرده است. او از تمام دختران و زنانی که در خیابانهای آمستردام مورد آزار و اذیت قرار گرفتهاند خواست تا سکوتشان را بشکنند و در مورد تجربیاتشان صحبت کنند. همچنین اعلام کنند در چه مکانی (خیابان/کوچه/محله) مورد مزاحمتهای کلامی قرار گرفتهاند.

آلمان: کابینه با اصلاح قانون ممنوعیت تبلیغ سقط جنین موافقت کرد

آلمان: حضور چشمگیر زنان در سینما و جشنواره برلیناله

هند: دختران دانشجو علیه قوانین محدودکننده خوابگاهها میجنگند

خلیج فارس: خشونت های روزمره علیه زنان

درآمدی بر جنسیت و برنامهریزی

ایران:

فعالان صنفی زنان در بسیاری از جاها از فعالان مرد پیشی گرفتهاند

بیدارزنی ـ بسیاری از فعالان صنفی ما امروز زنان هستند و حتی در بسیاری از جاها از فعالان مرد پیشی گرفتهاند و در بسیاری از تصمیمگیریها شرکت داده میشوند و مورد مشورت سایر فعالان قرار میگیرند.

چرا با لایحه منع ازدواج با کودکان مخالفت می شود؟

بیبیسی ـ درباره کودک همسری حتی در ادبیات ما نیز بارها به معظل ازدواج اجباری دختر بچهها اشاره شده و شاید یکی از زیباترین صحنههای توصیف شده آنجاست که محمود دولت آبادی در کتابجای خالی سلوچمادر بیوهای را توصیف میکند که دختر بچه دوازده ساله خود را به عقد ساربانی چهل و چند ساله درمیآورد که به نوعی خود، دخترو پسرش را تحت حمایت مردی در روستا قرار دهد طبق لایحه جدید کودک همسری، هدف افزایش سن ازدواج به ۱۶ سال شمسی و ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال بود. ضمن اینکه این لایحه، برای مقابله با مخالفتهای احتمالی، ازدواج دختران بین ۱۳ تا ۱۶ را نیز منوط به اذن دادگاه با جلب نظرپزشکی قانونی، اذن ولی و مصلحت دختر پیشبینی کرده بود. خبر مخالفت اکثر نمایندگان مجلس با این لایحه زودتر از انتظار طرفداران این لایحه بود. موافقان این طرح انتظار داشتند این طرح در مجلس رای بیاورد و احتمالا شورای نگهبان با آن مخالفت کند.

کودک همسری و زنان مقامات جمهوری اسلامی

مشاور سابق روحانی: نتوانستیم حتی یک لایحه برای زنان به مجلس ببریم

فاطمه معتمد آریا: زنان را نمیتوانید متوقف کنید

رئیس فراکسیون زنان مجلس در واکنش به تبلیغ کودک همسری: ازدواج زیر ۱۶ سال خشونت علیه کودکان است

معصومه ابتکار: باید جلوی ازدواج دختران زیر ۱۳سال را بگیریم

یک روانپزشک: ۲۳ درصد ایرانیان تجربه خشونت خانگی دارند

درد و رنج بیپایان زنان سیستانی

۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و زوایای تنگ نگاه به تحمیل حجاب بر زنان

انقلاب و زنان؛ اجباری شدن حجاب و باقی محدودیتها در آینه مطبوعات آن روزها

فرهنگ

فرانسه: جلیقهزردها و احیای ادبیات کارگری

ایران:

اقدام ارشاد اسلامی برای حذف تئاتر خارجی از صحنه

رمان واتساپی بهروز بوچانی پناهجوی کرد ایرانی جایزه ادبی استرالیا را برد

شهروز رشید؛ مرثیههای شاعر تبعیدی در برلین

اندیشه

دموکراسی در جهان به میزان نگران کننده ای در افول است

ایندیپندنت ـ بر اساس تحقیق خانه آزادی، یک اندیشکده آمریکایی، با رشد شمار کشورهایی که در جهت حاکمیت اقتدارگرا پیش می روند، دموکراسی در سراسر جهان به میزان نگران کننده ای در افول است. گزارش سال ۲۰۱۸ این اندیشکده نشان میدهد که این حرکت افولی ۱۳ سال پیاپی ادامه داشته است. حقوق سیاسی و آزادی های مدنی طی ۱۲ ماه گذشته در ۶۸ کشور کاهش یافت و فقط در ۵۰ کشور پیشرفتی در این زمینه ها مشاهده می شد. به تشخیص کارشناسان، با حرکت نیروهای پوپولیستی دست راستی علیه اصول دموکراتیک همچون جدایی قوا، آزادی مطبوعات و محافظت قانونی از مهاجران، بحران اعتماد نگرانکنندهای در آمریکا و اروپا به وجود آمده است. سال گذشته مجارستان از جایگاه کشور«آزاد» به جایگاه «بعضاً آزاد» سقوط کرد. این اندیشکده شدیدترین کاهش در آزادی های مدنی در داخل اتحادیه اروپا را در حاکمیت نخست وزیر ویکتور اوربان در مجارستان ثبت کرده است. صربستان نیز به جایگاه بعضاً آزاد سقوط کرده است. این اندیشکده از سلامت دموکراسی در آمریکا با توجه به حمله های دونالد ترامپ به حکومت قانون و روزنامه نگاری بر اساس واقعیت ارزیابی کوبنده ای ارائه کرده است  شمار رو به رشدی از کشورها دولتها فرای مرزهای خود به شهروندان حمله کردهاند. ۲۴ کشور در سراسر جهان، از جمله روسیه، چین، ترکیه، ایران و عربستان سعودی با استفاده از روش هایی مثل درخواست استرداد، آدم ربایی و قتل در سال گذشته به مخالفان سیاسی در خارج حمله کردنداز سال ۲۰۰۶، آزادی های دموکراتیک در ۱۱۶ کشور کاهش یافته و فقط در ۶۳ کشور رشد داشته است.

برخیز و بکش: روایتی از ترورهای موساد

ترجمان ـ کتاب برگمن، با دسترسیهایش به اسناد و جاسوسان، پرده از عملیاتهای آدمکشی موساد برمیدارد.

یان بلک، گاردین: در ژانویۀ ۲۰۱۰، مأموران اسرائیلی از چند سو گرد یک هتل مجلل در دوبی جمع شدند: هدفشان محمود المبحوح بود که برای حماس اسلحه جور میکرد، یعنی همان جنبش اسلامگرای فلسطینی که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد. در این عملیات ۲۷ مأمور سرویس مخفی موساد شرکت داشتند که خود را جهانگرد یا بازیکن تنیس جا زده بودند. این تیم ضربت و دیدهبانهایشان از فرودگاههای مختلف اروپا با گذرنامههای جعلی به دوبی آمده بودند. ارتباطاتشان از مسیر اتریش میگذشت تا رصد نشوند. مبحوح در اتاقش با یک داروی فلجکننده کشته شد و جسدش همانجا رها شد تا کارکنان هتل فردای آن روز پیدایش کنند.

آلمانیهایی که به هیتلر «نه» گفتند

آسو ـ «نه! ایستادگی در برابر هیتلر»، نویسنده: پَدی اَشداون، انتشارات ویلیام کالینز، ۲۰۱۸٫. در ساختمان قدیمی وزارت دفاع آلمان در مجتمع بِندلِر اشتراسه در برلین، یک طبقهی کامل را به شکل روز ۲۰ ژوئیهی ۱۹۴۴ درآوردهاند، یعنی همان روزی که قرار بود هیتلر در انفجار بمبی به قتل برسد. همین جا بود که کلاوس فون اشتافِنبِرگ و همدستانش توطئهی نافرجام خود را عملی کردند: در پایان آن روزِ پرماجرا او و سه نفر دیگر در حیاط پایین ساختمان تیرباران شدند. یک طبقهی دیگر را به اتحادیههای صنفی، احزاب سیاسی و کلیساهایی اختصاص دادهاند که با تمام توان کوشیدند تا جلوی مردی را که مایهی شرمساری و آبروریزی کشورشان بود، بگیرند. اینجا محلی تکاندهنده است.

ابراز تاسف از نابرابری ها، از یاد بردن ریشه های آن

لوموند دیپلماتیک ـ «ثروتمندان هرچه بیشترثروتمندتر وفقرا بازهم فقیرتر». از بیان این حقیقت تکراری میتوان راه حل های سیاسی متضاد نتیجه گرفت : برخی ملایم کردن سرمایه داری را پیشنهاد میکنند، دیگران سوسیالیستی کردن ثروت را در برابرآن می نهند. این بحث، پیش از آنکه دوباره درجنبش «وال ستریت را اشغال کنید» (Occupy Wall Street) سربرآورد، درتمامی سالهای قرن بیستم وجود داشته است. به پیش کشیدن نابرابری ها درگفتمان سیاسی هم خود تاریخی طولانی دارد.

فرانسه: هنگامی که آتش سر از خاکستر برمی آورد

لوموند دیپلماتیک ـ جنبش «جلیقه زرد» ها حاکمیتی مطمئن از خویش را که مدعی ارائه مدلی برای اروپا بود، مجبور کرد در مقابل گروه های اجتماعی که تا کنون چندان سازماندهی شده نبودند، عقب نشینی کند. در فاصله یک ماه، مسئله حمل ونقل، محیط زیست، شیوه مالیات گیری، آموزش و دموکراسی نمایندگی زیر سوال برده شدندسعی در محو حافظه چپ در فرانسه باعث شده است که شباهت های بین جنبش «جلیقه زرد ها» و اعتصابات کارگری ژوئن سال ١٩٣۶ به چشم نیاید. امروز نیز شاهد بی توجهی طبقات بالا نسبت به شرایط زندگی کارگران و نبرد فرودستان برای احترام به کرامت انسانی می باشیم، خانم سیمون آدولفین ویل، فیلسوف و فعال کارگری، توضیح می دهد: «کسانی که این زندگی برده وار را نمی شناسند، نمی توانند آنچه تعیین کننده است را درک کنند. محتوای این یا آن مطالبه، هرقدر هم حیاتی باشد، نیست که فی نفسه اهمیت دارد (…)، هنگامی ماهها و سالها پشتت را خم کرده باشی و رنج کشیده باشی و دم نزده باشی، جرات ایستادن، بلند شدن و به نوبه خود صحبت کردن است که اهمیت پیدا می کند».

ایران:

ویرانی عقل؛ علوم اجتماعی در سالهای پس از انقلاب

بیبیسی ـ انقلاب ۵۷ در شرایطی اتفاق افتاد که علوم اجتماعی در ایران مراحل اولیه تکوین خود را طی میکرد. درست هنگامی که این علوم پس از پشت سر گذاشتن مراحل اولیه به جهشی درونی برای کسب استقلال و خودآئینی نظری نیاز داشتند، انقلاب پیروز شد. تصور این بود که انقلاب فضای آزادتری برای رشد این علوم فراهم آورد. اما حکومت برآمده از انقلاب مسیر دیگری را در پیش گرفت و ضربهای مرگبار بر پیکر علوم اجتماعی وارد شد. به طور کلی میتوان گفت پیامد انقلاب برای علوم اجتماعی و انسانی ناگوار بود و موجب شد این علوم سیر واپسگرایانهای را طی کنند. هدف این نوشتار اشاره مختصری به نقش دولت و ایدئولوژی رسمی آن در این سیر واپسگرایانه است.

انقلاب ایران؛ چهل سال در جستجوی سراب

بیبیسی ـ اهمیت انقلاب ایران نه تنها در سرنگونی حکومت پهلوی بلکه در بسیج توده های مردم در تجمعات گسترده و میلیونی بود، تجمعاتی که که مشابه آن تنهادر انقلاب فرانسه اتفاق افتاده بود. انقلاب ایران همچون دیگر دگرگونی های بزرگ تاریخی مشابه، پس از پیروزی خیلی زود دچار فروپاشی اتحادهای موقتی شد که در مواجه با حکومت شاه شکل گرفته بودند. پیروزی بر حکومت پیشین آغازی بود برای انتقام جویی و حذف خشونت بار رقبا، در واقع حکومت انقلابی بستری شد برای رقابت به جهت به انحصار در آوردن خشونت، خشونتی که کاربردی نداشت جز برای خفه کردن منتقدان و سرکوب جامعه مدنی. گروه های سیاسی مخالف شاه با دستکم گرفتن دامنه نفوذ روحانیت و شبکه تبادلی گسترده و چند بعدی آنها در جامعه، که در همه ابعاد اقتصادی، معنوی و اخلاقی دست بالا را داشت زمینه قبضه قدرت توسط آنها را فراهم کردند.

قتلهای حکومتی در جمهوری اسلامی به روایت آمار؛ نامهایی که فراموش نمیشوند

آسو ـ قتلهای حکومتیِ دوران جمهوری اسلامی در معنایِ قتلهای هدفمندِ مخالفان و منتقدان سیاسی و عقیدتی و به طور کلی هر کسی که ادامهی حیاتش مطلوبِ حکومت نیست به دستِ مأموران حکومتی و یا به سفارش آنان اما بدون قبول مسئولیت رسمی انجام آن، تنها به دههی ۱۳۷۰ و چند شخصیت شریفِ سیاسی و ادبیِ شناختهشده که اسمشان زیاد شنیده شده محدود نمیشود.

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آرمانشهر، آسو، اخبار روز، ایندیپندنت، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، ترجمان،  جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون حقوق بشری نه به زنداننه به اعدام، لوموند دیپلماتیک، نقد

بایگانی شمارههای گذشته