بقای فربهترین؛ پیکرتراش: ینس گالشیوت

عکس: در تارنمای استیمیت

نقض فاحش حقوق بشر

یمن: کشورهای غربی به طرفهای جنگ سلاح نفروشند

عفو بینالملل ـ امارات متحده عربی در جنگ یمن سلاحهای خریداریشده از کشورهای غربی را در اختیار گروههای شبهنظامی تندرو و ناقض حقوق بشر قرار میدهد. این شبهنظامیان نه تنها در کنار نیروهای دولتی یمن میجنگند بلکه در شکنجه، آدمربایی، اعدام و سایر جنایات جنگی دست دارند. سلاحهای آمریکایی و بریتانیایی به دست گروههایی چون القاعده و اسلامگرایان تندرو افتاده است. کشورهای غربی باید صادرات سلاح به امارات متحده عربی را متوقف کنند. امارات متحده عربی عضو ائتلاف عربی بهرهبری عربستان سعودی است که از سال ۲۰۱۵ در کنار دولت یمن با شیعیان حوثی مورد حمایت ایران میجنگد. عفو بینالملل کشورهای غربی را مورد انتقاد قرار داده که با وجود این اعمال امارات متحده عربی، بهتازگی مجوز صادرات سلاح به این کشور را مجدداً صادر کردهاند. از زمان آغاز جنگ در یمن در سال ۲۰۱۵ امارات متحده عربی بیش از ۳،۵ میلیارد دلار سلاح خریداری کرده است. گزارش: زمانی که اسلحه به بیراهی میرود: خطر مرگبار عرضه اسلحه به شبهنظامیان در یمن.

عربستان سعودی: رژیم وحشیانه فعالان زن را شکنجه می کند

واشنگتنپست ـ هیئت تحریریه: کم کم آشکار شده است که یکی از فجیع ترین موارد شکنجه زندانیان سیاسی سال گذشته در عربستان سعودی رخ داده و شاید هنوز در جریان است. قربانیان این شکنجه زنان هستند که به خاطر دادخواهی در مورد حقوق پایه مدنی مثل حق رانندگی، دستگیر شدند. شماری از این زنان پس از دستگیری اولیه ماه ها در سلول انفرادی مانده اند و در معرض ضرب و جرح، شوک الکتریکی، غرق شدن مصنوعی و آزار جنسی قرار گرفتند. مسئولان ارشد سعودی متهم هستند که مستقیم در این تهدیدها شرکت داشتهاند. همچون مورد روزنامه نگار کشته شده جمال خاشقجی، ضروری است که این مسئولان با پیامدهای اقدام هایشان رو به رو شوند. عفو بین الملل چندین فعال زن و چندین مرد را شناسایی کرده که در اوایل ماه مه گذشته دستگیر شدند و هنوز زندانی هستند. هیچ یک از آنها به جرمی متهم یا محاکمه نشده است. ماه گذشته، عفو بین الملل اعلام کرد که شهادت هایی را در اختیار دارد که نشان می دهد ده تن از این عده طی سه ماه نخست بازداشت در زندانی مخفی شکنجه شدهاند. علاوه بر تعدی های جسمی، دو تن از فعالان وادار شدند جلوی چشمان بازجویان یکدیگر را ببوسند. دست کم یک زن به نام لجین الهذلول در حالی که سعود القحطانی، دستیار ارشد شاهزاده محمد بن سلمان شاهد شکنجه او بود، تهدید به تجاوز شد. بسیاری از دستگیرشدگان مثل خانم الهذلول به خاطر مشارکت در اعتراض های صلح آمیز، همچون رانندگی پیش از اعطای این حق به زنان، شناخته شدهاند. وضعیت کسانی را که بهخاطر «فساد» بازداشت شدهاند مشخص کنید

امریکا: فروش اسلحه به عربستان سعودی اثر انگشت آمریکا را در کشتار یمن باقی می گذارد

نیویورک تایمز ـ زمانی که هواپیمای جنگی اف ۱۵ سعودی از پایگاه هوایی ملک خالد در جنوب عربستان سعودی برای بمباران یمن بر می خیزد، تنها این هواپیما و بمب ها آمریکایی نیستند. آمریکاییها این هواپیما را سرویس و روی زمین تعمیر میکنند. تکنیسینهای آمریکایی نرم افزار هدف گیری و دیگر فناوری های محرمانه را که سعودی ها حق دست زدن به آنها را ندارند، بهروز میکنند. نیروی هوایی آمریکا احتمالاً خلبان این هواپیما را آموزش داده است. در اتاق عملیات پرواز در پایتخت ریاض، فرماندهان سعودی در کنار مسئولان نظامی آمریکایی نشسته اند که به آنها مشاوره اطلاعاتی و تاکتیکی میدهند به قصد این که سعودی ها را از کشتن غیر نظامیان یمنی بازدارند. اثر انگشت آمریکایی ها در سراسر جنگ هوایی در یمن که حمله های پر اشتباه ائتلاف زیر رهبری سعودی بیش از ۴۶۰۰ غیر نظامی را کشته، دیده میشود. این تعداد تلفات در واشنگتن باعث بحث داغی درباره اشکالهای اتحاد آمریکا و عربستان سعودی به رهبری شاهزاده محمد بن سلمان شده است. او برای نگه داشتن هواپیماهای جنگی خود در هوا به پشتیبانی آمریکا اتکا دارد. گزارشهای مرتبط: شاهزاده سعودی یک سال پیش از قتل گفته بودیک گلولهبرای جمال خاشقجی به کار خواهد گرفت ؛ نامزد خاشقچی از اروپا خواست حقوقبشر را قربانی تجارت نکند ؛گزارش دولت درباره قتل خاشقچی به کنگره نرسید: انتقاد از ترامپ به دلیل نقض قانون

هند: حمله گروههای خودسر «حفاظت از گاو» به اقلیتها

دیدهبان حقوق بشر ـ دولت هند باید از خشونتی که گروهی خودسر به اصطلاح محافظ گاو، علیه اقلیتها اعمال میکند جلوگیری کند و آنها را تحت تعقیب قضایی قرار دهد. در گزارشی که «خشونت محافظان گاو در هندوستان: گروههای خودسر به اقلیتها حمله میکنند» نام دارد،استفاده از خطابههای تحریک آمیز اعضای حزب حاکم بهاراتیا جاناتا برای تحریک کمپین خودسرها علیه مصرف گوشت گاو و کسانی که در تجارت گاو نقش دارند، شرح داده شده است. بین ماه می ۲۰۱۵ و دسامبر ۲۰۱۸ دستکم ۴۴ نفر از جمله ۳۶ مسلمان در چنین حملاتی کشته شده اند. پلیس اغلب برای تعقیب قضایی حمله کنندگان هیچ عملی انجام نداده، درحالی که چندین سیاستمدار حزب بهاراتیاجاناتا به صورت علنی حملات را توجیه کرده اند.

سودان: نگرانی جدی از دستگیری ۳۰ مدافع حقوق بشردر حمله خشونتبار به اعتراض های صلح آمیز

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و پلیس سودان موجی از دستگیری های مدافعان حقوق بشر را از طریق بازداشت های خودسرانه و طولانی و در بعضی موارد در انزوای کامل به خاطر مشارکت یا مشارکت احتمالی آنها در اعتراض هایی که در نقاط مختلف سودان علیه بالا رفتن هزینه زندگی و با خواست کنارهگیری رئیسجمهوری عمرالبشیر انجام شده است، به راه انداختهاند. مدافعان حقوق بشر در خانههایشان، محل کار یا طی اعتراض ها دستگیر شدهاند. از آن تاریخ تاکنون، ۳۱  مدافع حقوق بشر دستگیر شده اند که به جز یک تن بقیه هنوز در زندان به سر میبرند.

سودان: ویدئوهای رسیده نشاندهنده خشونت و سوء رفتارهای شدید هستند

دیدهبان حقوق بشر ـ در ویدئویی که روز ۱۱ فوریه ۲۰۱۹ منتشر شد خشونتهای شدید نیروهای دولتی و سوء رفتار تکاندهنده علیه معترضان دیده میشود. این ویدئو طی هفتهها تظاهراتی گرفته شده که عمدتاً به صورت صلح آمیز برگزار شدهاند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید در جلسه ماه مارچ خود به بحران حقوق بشر در سودان واکنش نشان دهد و از تحقیقات مستقل دربارهی خشونتهایی که همزمان با اعتراض ها در دسامبر ۲۰۱۸ آغاز شد اطمینان حاصل کنند.

مصر: اعدام ۹ نفر از محکومان ترور دادستان عمومی

گواتمالا: قوانین پیشنهادی جدید حقوق بشر را به طور جدی تهدید میکنند

ساحل عاج: بازداشتهای خودسرانه، سرکوب مخالفان و شکجه پیش از انتخابات ریاست جمهوری

پاکستان: قتل ابراهیم لونی معلم و حبس در انزوای کامل و سپس آزادی خانم گلالای اسماعیل، مدافع حقوق زنان؛ حبس خودسرانه ۱۷ عضو جنبش تحفظ پشتون

هند: اقدام های آزاردهنده و ترساندن علیه چندین عضو سازمان حقوق بشری معصوم

هند: اقدام های آزاردهنده و ترساندن علیه مدافع حقوق بشر خانم شیلا بوا

گینه استوایی: در حکم دستگیری علیه ۱۶ نفر وکیل حقوق بشری و ضد فساد فرانسوی به اتهام های ساختگی متهم شد

بلاروس: آزار قضایی ۳ کنشگر محیط زیست

میانمار: شواهد تازه از خشونت در خلال عملیات نظامی در ایالت راخین

مکزیک: یک روزنامهنگار دیگر به قتل رسید

آمریکا مانع از تصویب بیانیه شورای امنیت در محکومیت اسرائیل برای اخراج ناظران بینالمللی از الخلیل شد

ترکیه: نیروهای امنیتی بیش از ۳۵۰۰ تن را در عملیاتی سرتاسری بازداشت کردند

ترکیه: دادگاه تجدید نظر محکومیت ۱۴ روزنامه نگار را تایید کرد

ایران:

زندان زنان قرچک همچنان در محاصره

کانون مدافعان حقوق کارگر ـ زنان زندانى در زندان قرچک ورامین در تماس های   یکشنبه ٢١ بهمن به خانواده هایشان گفته اند که از روز اعتراض به آنها غذا نداده اند و زندانیان هرچه غذا نزد خود داشته اند جمع کرده و برای بند مادران که با کودکانشان زندگی می کنند فرستاده اند.گفته اند گرسنه ایم و به دادمان برسید. در این تماس یک دقیقه اى از داخل زندان اطلاع داده اند که پنجاه نفر از زندانیان قرچک را به اوین انتقال داده اند و از سرنوشت شان بی اطلاعند و ۲۵ زندانی را هم به انفرادی های قرچک برده اند. گزارشها حاکی است که: از ساعت یک بامداد روز جمعه ۱۹ بهمن زنان زندانی قرچک شورش کردند. شورش از بند یک زندان قرچک (بند موادیها) آغاز شده به بندهای دیگر زندان نیز کشیده شده است. مأموران گارد زندان که همگی  مرد هستند زنان زندانی را مورد ضرب و جرح شدید قرار دادهاند.آشوب به دنبال وخامت حال یک زندانی زن؛ اعتراض و بی توجهی مسئولان زندان آغازشد، اما رئیس زندان قرچک علت شورش را خبر عفو زندانیان عنوان کرده است. گاز آشک آور و گاز فلفل فضای زندان را آلوده کرده،آمبولانس ها در حال تردد به زندانند و مسولان مملکت سرمست از قدرت به ستمگری علیه زنان زندانی ادامه میدهند.

به آزار قضایی وکلای حقوق بشری شمس نژاد، هوشمندـرحیمی و محمدی پایان دهید

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولتمردان ایران خواست فوری و بدونقیدوشرط وکلای حقوق بشری مسعود شمس نژاد و فرهاد محمدی  را آزاد کنند و به آزار قضایی علیه آنها و نیز مهدی هوشمند رحیمی پایان دهند. برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران از سه مورد تازه آزار قضایی و حبس خودسرانه علیه وکلای حقوق بشری مطلع شده است: صدور حکم برای آقای مسعود شمس نژاد و حبس خودسرانهی او، صدور حکم برای آقای مهدی هوشمند رحیمی و حبس خودسرانهی آقای فرهاد محمدی پیش از محاکمه.

اسماعیل بخشی برای اعتراف علیه خودش، تحت فشار است!

سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ـ اسماعیل بخشی نماینده کارگران هفت تپه برای نوشتن تکذیبیه در مورد شکنجه و اذیت و آزار روحی و روانی در حین دستگیری و بازداشت تحت فشار وزارت اطلاعات قرار دارد. او مدتهاست بدون هیچگونه بازجویی در سلول انفرادی بازداشتگاه امنیتی وزارت اطلاعات در اهواز نگهداری می شود. این تداوم بازداشت عملا از دو جهت برای مقامات امنیتی سود دارد یک اینکه به واسطه اینکه اسماعیل در زندان است نمی تواند شکایاتش در مورد ضرب و شتم در حین بازداشت و آزار و اذیت روحی و روانی در دوران بازداشت را پیگیری کند و همچنین باقیمانده آثار شکنجه در دوران بازداشت در طی مدت بازداشت مجدد از بین می رود. فرزانه زیلابی، وکیل اسماعیل بخشی به دادسرا احضار شد

ضرب و جرح فعال سندیکایی رضا رخشان در محل کار 

کانون مدافعان حقوق کارگر ـ روز چهارشنبه رضا رخشان کارگر نیشکر هفت تپه توسط عوامل شورای اسلامی کار مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفت. رضا رخشان که از نمایندگان اولیه سندیکا ی کارگران هفت تپه است به علت افشاگری هایش در مورد شورای ساختگی اسلامی که از عوامل کارفرما هستند بارها مورد تهدید قرار گرفته بود .او دو روز در بیمارستان بستری بوده است .

مختار اسدی از معلمان کردستان دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد

کانون مدافعان حقوق کارگر ـ مختار اسدی پیشتر به جهت فعالیت های صنفی یک سال حبس را تحمل کرده بود و تیرماه سال جاری از زندان اوین آزاد شده بود.

دستگیری و شکنجه یکی از زنان زندانی سیاسی سابق در رشت

کانون حقوق بشری نه به زنداننه به اعدام ـ خانم مهین اکبری پنجاه و هفت ساله از زندانیان سیاسی در دهه شصت، در اوئل دی ماه ۹۷ در پی یورش مأموران وزارت اطلاعات رشت به منزل شخصیاش بازداشت و به اداره اطلاعات رشت منتقل شد. وی پس از بازجویی همراه با شکنجه های جسمی و روحی به بند زنان زندان لاکان رشت منتقل شد. مهین اکبری از بیماریهای مختلف از جمله دیسک کمر، قند و فشار خون بالا رنج میبرد. وی همچنین به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و دوران درمان را میگذراند.

سعید شیر زاد زندانی سیاسی محبوس در زندان گوهر دشت از حق درمان محروم است

کانون مدافعان حقوق کارگر ـ بیش از سه ماه است که از اعزام سعید شیرزاد به بیمارستان جهت درمان دردهای کلیویاش میگذرد و در این زمان مشخص شده که کلیه سمت راستش، بیست و پنج درصد کوچک شده و کلیه چپش هم دارای کیست است، ولی علیرغم نظر پزشکی مبنی بر انجام آزمایشات تکمیلی و مراجعه به متخصص اورولوژی، هنوز هیچگونه رسیدگی به وضعیت پزشکی سعید شیرزاد نشده است.

دستگیری شش نوکیش مسیحی در رشت

دویچه وله ـ از ۹ تا ۲۶ بهمن شش نوکیش مسیحی در شهر رشت دستگیر شدهاند. اسقف بهروز خانجانی به دویچهوله گفت که در آخرین مورد، جمعه گذشته ۲۶ بهمن سه تن از خادمین کلیسای رشت به نامهای محمد وفادار، محمد اسلامدوست معروف به شهروز و کمال نعمانیان در یک جلسه کلیسای خانگی در رشت دستگیر شدهاند. پیش از این در روزهای ۹ و ۲۱ بهمن حسین کدیور و خلیل پوردهقان در یک کلیسای خانگی و کشیش عبدالرضا علی حقنژاد معروف به ماتیاس در خانه خود دستگیر شدهاند. به گفته اسقف خانجانی در ماه گذشته نیز ماموران وزارت اطلاعات با هجوم به منزل کشیش یوسف ندرخانی او را برای اجرای حکم ۱۰ سال حبس به اوین بردهاند. به گفته خانجانی در جریان این بازداشت، پسر ندرخانی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و خود او نیز با شوکر مورد حمله قرار گرفته است.

۴۰ سال دروغ حکومت جمهوری اسلامی ایران: رونمایی گزارشگران بدون مرز از یک سند دستگاه قضایی

گزارشگران بدون مرز ـ  با استناد به یک سند رسمی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران که در دسترس گزارشگران بدون مرز قرار گرفته است این سازمان بر آن است که تایید کند دست کم ۸۶۰ روزنامه نگار و شهروند خبرنگار در فاصله سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۸ تحت تعقیب قرار گرفته، بازداشت، زندانی و یا حتا اعدام شدهاند. دستکم چهار روزنامهنگار حرفهکار اعدام شدهاند

اعدامها: ایرانشهرتن)؛ زاهدانتن)؛ رجایی شهر کرجتن)؛ اردبیلتن)؛ رجایی شهر کرجتن)؛ مراغهتن)؛

آمار اعدام بهمن ماه (دستکم ۱۵ تن).

کودک متهم محمد کلهر در آستانه اجرای حکم اعدام

تنش و اعتصاب؛ ضرب و شتم زندانیان سیاسی در زندان شیبان اهواز

زانیار دباغیان، فعال کارگری سنندج به یک سال حبس محکوم شد

بیش از دوماه بیخبری از فعال کارگری مازیار سیدنژاد در اهواز

اقبال شعبانی بازرس سندیکای کارگران خبازسنندج بازداشت شد

امیر امیرقلی به اطلاعات اهواز منتقل شده و تحت فشار برای اعتراف اجباری در مقابل دوربین است

سه فعال محیط زیستی دیگر در سنندج و شهرکرد بازداشت شدند

دادگاه تجدید نظر؛ چهار شهروند اهل تبریز به حبس محکوم شدند

تداوم بازداشت و بی خبری از عباس لسانی، فعال ترک

صدور حکم حبس و شلاق برای یک متهم به «شعارنویسی» در تهران

لغو کنسرت هوروش بند در ۱۴۷ کیلومتری مشهد

مبارزه با مفاسد اقتصادی با صدور حکم غیرانسانی شلاق در ملاء عام

عدالت

سودان: اتحادیه اروپا نباید به قربانیان پشت کند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ  حکم دستگیری دادگاه بین المللی جزایی در مورد عمر البشیر را نادیده نگیرید. نامه سرگشاده فدراسیون و مرکز مطالعات عدالت و صلح آفریقا: نخستین نشست مشترک اتحادیه اروپا با کشورهای عضو اتحادیه عرب که در تاریخ ۲۵ ـ ۲۴ فوریه ۲۰۱۹ در مصر برگزار می شود نباید شاهد شرکت رئیس جمهوری سودان عمر البشیر باشد که به اتهام های نسل کشی، جنایت های جنگی و جنایت های ضد بشریت تحت تعقیب دادگاه بین المللی جزایی است. اتحادیه اروپا به عنوان نهادی منطقه ای که تعهد خود را به حمایت از دادگاه بین المللی جزایی و همکاری با آن، از جمله در اجرای حکم های جلب مثل دو حکم دستگیری البشیر، اعلام کرده است باید از میزبانی این نشست مشترک کنار بگیرد، مگر اینکه تضمین هایی درباره غیبت البشیر دریافت کند.

هلند: پس از ۲۳ سال اتهامات هولناکی علیه شرکت نفتی «شل» در دادگاه عنوان میشود

عفو بینالملل ـ دادگاهی در هلند نخستین استدلالها را در پرونده ای تاریخی علیه شرکت شل خواهد شنید. این شرکت عظیم نفتی متهم به این است که در شماری از موارد نقض وحشتناک  حقوق بشر به دست دولت نیجریه را علیه قوم اُگونی تحریک کرده است. چهار تن از شرکت شل به خاطر نقش آن در دستگیری های غیر قانونی، بازداشت و اعدام همسرانشان به دست ارتش نیجریه در پی سرکوب خشونتبار اعتراض های مردم اُگونی علیه آلودگی ویرانگر منطقه به دست شرکت شل، شکایت کردهاند. این سازمان که از شاکیان و گروه حقوقی آن ها حمایت می کند نقش شرکت شل را در قتل ها، تجاوز و شکنجه به دست دولت نیجریه در تلاش برای سرکوب اعتراضها بهطورِ مستقل ثبت کرده است.

اوکراین: پنج سال پس از «قیام میدان»، عدالت برای قربانیان اجرا نشده است

مکزیک: فرماندار پیشین کواهیلا را پیش از تحویل دادن او به آمریکا بهخاطر جنایتهای ناپدیدکردن قهری، شکنجه و قتل محاکمه کنید

حقوق مدنی و سیاسی

اسپانیا: دولت باید فوری به حق هلنا مالنو و کامیناندو فرونتراز برای دفاع از حقوق بشر احترام بگذارد

ایران:

روایت پنج درویش از پشت میله‌‌های زندان

۶ زندانی سیاسی بهصورت زودهنگام از زندان های اوین و تهران بزرگ آزاد شدند

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

گنجاندن حقوق بشر در راهبردهای سرمایه گذاری: ارزیابی غیرمالی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون خوشنود است که نسخه انگلیسی پژوهش خود با عنوان «کشورهای عضو اتحادیه اروپا زیر نور افکن» منتشر و سرمایه گذاران بازارهای اوراق قرضه را به سرمایه گذاری در کشورهای رعایت کننده حقوق بشر تشویق کند. در مورد اطلاعات غیر مالی کشورها را چگونه باید رتبه بندی کرد؟ چه شاخص هایی باید مورد به کار گرفته شود؟ هدف این پژوهش تعیین سیستم طبقه بندی و روش شناسی است که برای سرمایهگذاران امکان آن را فراهم کند تا نحوه اجرای تعهدات کشورها، حمایت و پیشبرد حقوق بشر در داخل و خارج در تصمیم های آنها را مدنظر قرار دهند.

برزیل: در پی سقوط مرگبار سدی دیگر، فدراسیون و شماری دیگر از سازمان های بین المللی جامعه مدنی خواهان حذف شرکت معدنی واله از توافق جهانی سازمان ملل شدند

تایلند: ۱۳ شکایتتازه شرکت پرورش مرغ و طیور از شماری از مدافعان حقوق بشر

نیجریه: دولتمردان باید از حقوق بشر در طول و پس از برگزاری انتخابات پاسداری کنند

عربستان در فهرست سیاه پولشویی اتحادیه اروپا قرار گرفت

در سال ۲۰۱۸ تنها ۵ درصد از پناهجویان اسکان یافتهاند

ایران:

بیانیه مشترک سندیکاها و تشکلهای مستقل کارگری و بازنشستگان، در مورد تعیین دستمزد سال ۱۳۹۸

سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ـ این سندیکا به همراه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری و گروه اتحاد بازنشستگان با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند:…  شورایعالی کار در اقدامی فریبنده به تبعیت از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، زمزمۀ افزایش ٢۰ درصدی مزدهای اسمی را برای سال ۱٣٩۸ به راه انداخته است که با این افزایش، حداقل مزد در این سال به حدود یک میلیون و ۳۴۰هزار تومان خواهد رسید. اما این سطح مزد هیچ مرهمی بر زخم خانوار کارگری ایران نخواهد گذاشت. طی چهل سال گذشته همواره مزد کارگران حدود یک پنجم مبلغ لازم برای تأمین هزینۀ متوسط زندگی یک خانوار معمولی شهری بوده است. با افزایش حداقل مزد به میزان ٢۰ درصد در همچنان بر همان پاشنه خواهد چرخید و فقر همچنان زندگی کارگران و زحمتکشان را به کام مرگ و تباهی خواهد کشاند. بر اساس آمار بانک مرکزی در زمینۀ بررسی بودجۀ خانوار شهری برای سال ۱۳٩۶، هزینۀ متوسط یک خانوار ۴ نفره در سال ۱۳٩۶ تقریبا معادل ۴/۲۷ میلیون تومان (چهار میلیون و دویست و هفتادهزار تومان) در ماه بوده است. برای محاسبۀ هزینۀ متوسط یک خانوار ۴ نفره در سال ۱۳٩٧ باید ۳٠% به چهار میلیون و دویست و هفتاد هزار تومان هزینۀ سال ۱۳٩۶ افزود که در نتیجه هزینۀ متوسط یک خانوار چهار نفره در سال ۱۳٩٧ به رقمی در حدود ۵.۵ میلیون تومان در ماه میرسد. برای محاسبۀ میانگین هزینۀ زندگی یک خانوار ۴ نفره در سال ۱۳٩٨ باید ۳۴% به مبلغ ۵.۵ میلیون تومان در ماه افزود که بیش از ٧ میلیون تومان در ماه میشود. سرنوشت حداقل دستمزد سال ۹۸ هنوز مبهم است

دلیل بازداشت فعالان محیط زیست در سنندج و شهرکرد: تحقیق درباره عدالت اجتماعی و منابع طبیعی

اعتراضها:

تجمع کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه و کارگران نیشکر هفت تپه

اعتصاب کارگران راه آهن در نواحی مختلف، از جمله در لرستان، هرمزگان وتبریز

تجمع اعتراضی دانشجویان خوابگاه دخترانه فاطمیه دانشگاه تهران در اعتراض به کیفیت بد غذا

تجمع کارکنان بیمارستان خمینی در کرج

تجمع اعضای تعاونی مسکن ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی

تجمع کارگران بلبرینگ سازی در مقابل فرمانداری تبریز

اعتراض کارگران روغن جهان

اعتراض معلمان ارومیه و سنندج مقابل آموزش و پرورش

شعارهای ضد دولتی در راهپیمایی ۲۲ بهمن قم: ملت ما نجیب است وزیر به فکر جیب است

دفاع از حقوق بشر و دستاوردها

اتیوپی: دوران تازهای برای سازمانهای حقوق بشر؟

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ پس از سالها سرکوب بر اساس قانون سازمانها و انجمنهای خیریه سال ۲۰۰۹، تصویب مقررات دموکراتیکتری فضا را برای سازمانهای جامعه مدنی و مشارکت آنها در فعالیت‌‌های حقوق بشری را باز میکند. برنامهی نظارت برای حمایت از مدافعان حقوق بشر، شورای حقوق بشر اتیوپی و کنسرسیوم سازمان‌‌های حقوق بشر اتیوپی و جامعهی حقوق بشر اتیوپی نگرانی خود را دربارهیی چند مشکل که قانون تازه به آنها توجهی نکرده، ابراز میکنند. روز ۵ فوریه ۲۰۱۹ روزی سرنوشت ساز در تاریخ جامعهی مدنی اتیوپی خواهد بود. یک سال پس از آغاز گذار سیاسی که به آزادی در حدود هزار زندانی سیاسی و مدافع حقوق بشر، امضای قرارداد صلح با اریتره و گشایش مرزها به روی مدافعان حقوق بشر که بیش از یک دهه در تبعید زندگی کرده بودند، منجر شد، مجلس نمایندگان خلق اعلامیهی بازبینیشده دربارهی جامعه مدنی شماره ۱۱۱۳/۲۰۱۹ را تصویب کرد که اعلامیهی شماره ۶۲۱/۲۰۰۹ را ملغا میکند.

کنشگر پناهجوی سودانی عبدالعزیز محمد برنده جایزه مارتین انالز به مدافعان حقوق بشر سال ۲۰۱۹

سومالیلند: شاعر بازداشت شده به خاطر اشعار انتقادی را آزاد کنید

لبنان: کابینه جدید باید حقوق بشر را در اولویت قرار دهد

نیجریه: پلیس باید مریم اواسو، فعال حقوق زنان علیه خشونت و آزار جنسی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کند

ایران:

وکلای حقوق بشری ترک همدانی، دانشجو، نجفی، و داوودی را فوری و بدونقیدوشرط آزاد کنید!

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولتمردان ایران خواست فوری و بدونقیدوشرط وکلای حقوق بشری مصطفی ترک همدانی، مصطفی دانشجو، محمد نجفی، امیر سالار داوودی را آزاد کنند و به آزار قضایی علیه آنها و نیز آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی پایان دهند. برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران از صدور حکم زندان علیه آقایان قاسم شعله سعدی، آرش کیخسروی،محمد نجفی، مصطفی ترک همدانی، و مصطفی دانشجو، و حبس خودسرانهی سه تن اخیر و نیز تداوم حبس خودسرانهی امیر سالار داوودی مطلع شده است. هر شش تن وکلای حقوق بشری هستند. مصطفی ترک همدانی، حقوقدان و وکیل کارگران تأمین اجتماعی آزاد شد

تجمع در مقابل دادگستری شوش در اعتراض به ادامه بازداشت اسماعیل بخشی

سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ـ  امروز دوشنبه ۲۹ بهمن ماه، خانواده کارگر زندانی اسماعیل بخشی، همراه با جمعی از کارگران در مقابل دادگستری شوش، در اعتراض به ادامه بازداشت اسماعیل بخشی نماینده کارگران و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه دست به تجمع زدند. تجمع کنندگان با در دست داشتن دست نوشت هایی مبنی بر آزادی اسماعیل بخشی، به ادامه بازداشت و بی خبری از وضعیت اسماعیل بخشی دست به آعتراض زدند. صادقی رئیس اداره اطلاعات شوش به مانند روز گذشته با مادر کارگر زندانی اسماعیل بخشی درگیر شد و اینمادر زحمتکش و رنج کشیده  را مورد تهدید قرار داد. در پی اعلام احتمال تمدید قرار اسماعیل بخشی، خانواده این کارگر زندانی در اعتراض به این تصمیم غیر عادلانه به دادسرای شوش مراجعه کردند. اما دادستان شوش به جای پاسخگویی به خانواده این کارگر زندانی دستور بازداشت مادر اسماعیل بخشی را داد. با هجوم ماموران به مادر اسماعیل و تلاش برای دستبند زدن به وی، مادر این کارگر زندانی دچار مشکل قلبی گردید و به مرکز درمانی منتقل شد و بنا به گفته بستگان نامبرده، هنوز مشکل وی برطرف نشده است.

انتقاد از روند دادرسی هشت فعال محیط زیست

رادیو فردا ـ دیدبان حقوق بشر با انتشار بیانیهای، روند دادرسی هشت فعال زندانی محیط زیست را «ناعادلانه» خواند و خواستار انجام تحقیقاتی مستقل و بیطرفانه درباره ادعاهای مطرحشده مبنی بر «اعمال شکنجه و فشار برای اخذ اعتراف» از این افراد شد. عدم دسترسی این فعالان به وکیل انتخابی از دیگر مواردی است که دیدبان حقوق بشر از آن انتقاد کرده است. جلسات اول و دوم دادگاه این افراد در روزهای ۱۰ و ۱۳ بهمنماه به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و سومین جلسه محاکمه قرار است روز ۲۳ بهمنماه برگزار شود. هشت فعال محیط زیست به نامهای سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز از بیش از یک سال پیش در بازداشت به سر میبرند و اتهامهایی امنیتی در پرونده آنان مطرح شده است.

زنان و کودکان

عربستان سعودی: گوگل و اپل زنستیزی را تسهیل میکنند

رادیو زمانه ـ عربستان سعودی مدتهاست یک پایگاه داده عظیم از اطلاعات شخصی زنان بهراه انداخته است که توسط مردان عربستان برای کنترل، ردگیری و ممانعت از فرار آنها استفاده میشود. این پایگاه تحت یک سیستم پیچیده اطلاعاتی بهنام «ابشر» کار میکند. شرکتهای اپل و گوگل متهم هستند که دسترسی به اپلیکیشن «ابشر» را ممکن کرده و روند زنستیزی و تبعیض جنسیتی علیه زنان را در عربستان تسهیل کردهاند.

افغانستان: نگرانی زنان از گفتوگوهای پنهانی صلح؛ سرنوشت زنان را به دست طالبان ندهید 

افغانستان: ثبت بیش از ۱۶۰۰ مورد اقدام به خودکشی و ۶۰۰ مورد خشونت علیه زنان در هرات در ۱۳۹۷

گزارش تکاندهنده صلیب سرخ جهانی از خشونت علیه کودکان پناهجو

ایران:

اژهای: لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت قابل اصلاح نیست

رادیو زمانه ـ مسئولان قوه قضائیه با در نظر گرفتن مجازات «حبس» برای عاملان خشونت علیه زنان مخالفت میکنند و این جرم را «دلیل کافی» برای اعمال چنین مجازاتی نمیدانند.

علیه فمینیسم اپورتونیست: مسیح علینژاد و حواریون او

نقد اقتصاد سیاسی ـ …. من بنا به اخلاق ایدئولوژیک و منش شخصی، همواره از وارد شدن به عرصهی نقدهایی که بهرغم درونمایهی اجتماعی به سطح منازعات شخصیمحفلی تنزل داده میشوند، تن زده ام. این بار اما بهعنوان فردی با زمینهی فعالیت فمینیستی (به صورت جنبشی و اجتماعمحور) بیشتر از هر زمانی احساس مسئولیت میکنم که بیانگر نقدهایی باشم که در هیاهوی صدای بلندگوهای رسانهای به گوش نمیرسند، به خاطر مسائل امنیتی مطرح نمیشوند و یا در بسیاری از موارد به صورت سازمانیافته از سوی مدافعانِ فرد یا جریان مورد نقد سرکوب میشود…. این یادداشت در سه بخش اصلی نوشته شده است. در بخش اول مقدمهای درباره زمینه و ویژگیهای جنبشهای اجتماعی بیان میشود تا مشخصاً بدانیم با کدام پدیده، از چه خاستگاهی و در چه بستری  مواجه هستیم. در بخش دوم به انتقاداتی که جسته و گریخته به جریانِ علینژاد مطرح شده و نحوهی مواجهه و واکنشِ او و طرفدارانش، اشاره میکنم؛ و بخش پایانی به نقدهایی اختصاص دارد که به دلایل متعددی مکتوب نشدهاند و یا در صورت مکتوب شدن، در فضای رسانهای هژمونیکِ روز، مجالی برای دیده شدن نیافتند و این یادداشت بیش و پیش از هرچیز، برای طرح آنها نگاشته شده است.

گسترده باد مبارزات فراگیر زنان: به مناسبت هشت مارس روزجهانی زن

بیانیه اعلام موجودیت زنان «آرزم»

لایحه جامع انتخابات: یک ششم فهرست نامزدهای احزاب باید از زنان باشند

صداوسیما به دلیل داوری یک زن پخش مسابقه فوتبال بوندسلیگای آلمان را لغو کرد

فراکسیون زنان خواستار تجدیدنظر مجلس در رد طرح کودک همسری شد

درد و رنج بیپایان زنان سیستانی

احتمال بازماندن تیم ملی فوتبال زنان ایران از المپیک به خاطر مسئله سیاسی

فرهنگ

صداهای الهام بخش خواستار تغییر هستند

دیدهبان حقوق بشر ـ جشنواره فیلم دیدهبان حقوق بشر در لندن از تاریخ ۱۳ تا ۲۲ مارچ ۲۰۱۹ برگزار میشود و در آن ۱۵ فیلم مستند برنده جایزه به نمایش درمیآید. در این جشنواره فیلمهایی از ونزوئلا،آفریقای جنوبی، فلسطین، تایلند نمایش داده میشوند و بیشتر تلاش برای نگاهی انتقادی به نگرانیهای حقوق بشری است که این روزها مردم جهان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار میدهد. بسیاری از فیلمسازان، پیش کسوتان، پژوهشگران دیدهبان حقوق بشر و فعالان در نشست های پرسش و پاسخ این رویداد نمایشی در سینماها شرکت خواهند کرد. این جشنواره در تاریخ ۱۴ مارچ در باربیکن با فیلم «بلینگکتحقیقت در جهان پساحقیقت» ساخته هانس پول افتتاح خواهد شد. این فیلم به موضوع ظهور انقلابی «شهروندخبرنگاری تحقیقی» که به عنوان بلینگکت شناخته شده میپردازد.

آلمان: برلیناله ۶۹: جشنوارهای برای سینماگران زن

آلمان: جوایز جشنواره برلین؛ از اسرائیلی یاغی تا کشیش متجاوز

ایران:

جشنواره فیلم برلین: متولد اوین، تلاشی برای شکستن سکوت

دویچه وله ـ مریم زارعی را در کافهای در یکی از محلههای چند فرهنگی برلین میبینم. زارعی بازیگر و کارگردان ۳۵ ساله ایرانیآلمانی است که مستندمتولد اویناو امسال در جشنواره فیلم برلین (برلیناله) حضور دارد. مستندمتولد اویننگاهی دارد به کسانی که در نخستین دهه پس از انقلاب در زندانهای ایران به دنیا آمدهاند. با اینهمه این فیلم همانقدر که مربوط به فرزندان زنان زندانی سیاسی آن سالهاست، همانقدر هم مربوط به خود این زنان است. زارعی در اینباره میگوید مثل تولد که مادر و فرزند هر دو در آن شریک و درگیرند، در این مساله هم جداییپذیر نیستند. حضور بچههای اوین در جشنواره فیلم برلین

تولد در زندان، افشای سرکوب سیاسی

دویچه وله ـ سحر دلیجانی، نویسنده رمانبچههای درخت جاکاراندا، متولد اوین است و در فیلممتولد اوینمریم زارعی، که در برلیناله اکران شد، حضور دارد. سحر دلیجانی، نویسنده ایرانی ساکن آمریکا، با رمانبچههای درخت جاکاراندادر جهان مطرح شد. او دختر دو زندانی سیاسی دهه شصت ایران و متولد سال ۱۳۶۳ در زندان اوین است و برای نوشتن این کتاب از ماجرای زندگی خود و دیگر فرزندان زندانیان سیاسی ایران بهره گرفته است. دلیجانی امسال در مراسم اولین اکران فیلممتولد اویندر جشنواره بینالمللی فیلم برلین (برلیناله) حاضر شد. او در این فیلم مستند به کارگردانی مریم زارعی در مقابل دوربین حضور دارد و از تجربه خود و مادرش صحبت میکند. حضور او در برلین فرصتی شد برای گفتگو با او و بازگشایی پرونده کودکانی که در زندانهای سیاسی اوین متولد شدهاند. او از تجربه ایفای نقش در فیلممتولد اوینگفت و اینکه گفتگو با مریم زارعی که او نیز در زندان اوین متولد شده است برایشجالببوده است چون هیچ کدام تا آن زمانبچه دیگری از زندانرا نمیشناختند و تجربه همصحبتی مستقیم از این دست را نداشتند.

حضور کمرنگ سینمای ایران در برلیناله ۲۰۱۹

به یاد «مرثیهسرای» ایرانی برلین

دویچه وله ـ شهروز رشید، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبی به ابدیت پیوست. او از کجا آمده بود، چه خلق کرد و چرا نه تنها دوستانش بلکه حتی آنان که آشنایی دوری با او داشتند، مجذوب کارها و شخصیت او میشدند؟  شهروز رشید، ادبیات و زمانهایهرگز

درگذشت فرنگیس حبیبی، نویسنده و روزنامهنگار در تبعید

اندیشه

نئولیبرالیسم چگونه خصومت را عادی می کند

دموکراسی بازـ از شرایط کار تا خط مشی های مربوط به رفاه، از مهاجرت تا اینترنت، نتیجه این بازی برندگان و بازندگان فقط به سود راست افراطی است. محیط خصمانه فقط مربوط به نسل ویند راش در بریتانیا یا آزار مهاجران در مرز مکزیک با آمریکا یا رفتار ناخوشایند با پناهجویانی نیست که می کوشند به اروپا برسند. این محیط گسترده و در همه جا هست. در بسیاری از وجوه زندگی روزمره مان با آن روبرو می شویم. در بدترین شرایط کاری مثلقراردادهایساعت صفر. در موانع دستیابی به خدمات اجتماعی و درمانی به خاطر کاهش هایی که زندگی مردم را بیشتر به خطر میاندازند. تهدید های آنلاین نشانه های دیگری از این عادی شدن خصومت هستند. عادی شدن محیط های خصمانه نشانه تغییری نگرانکننده و جهانی در ارزشهای مدارا، همبستگی، همدردی، مهماننوازی و مسئولیت نسبت به آسیب پذیران است. به تازگی گزارشگر ویژه فقر سازمان ملل این عادی شدن را در بریتانیا مورد انتقاد قرار داد.

ایتالیا و فاشیسم نو

رادیو زمانه ـ تحولات سیاسی و اجتماعی در ایتالیا شتاب گرفتهاند و راست افراطی که هم اکنون قدرت را در کشور در اختیار دارد برنامههای خود را در حوزههای مختلف بهویژه  درجهت تغییر قوانین مربوط به مهاجران به پیش میبرد.

ایران: گزارش اختصاصی اشپیگل از کمپ مجاهدین خلق در آلبانی

دویچه وله ـ تارنمای اینترنتی مجلهاشپیگلگزارشی اختصاصی در مورد کمپ سازمان مجاهدین خلق در آلبانی منتشر کرده است. این گزارش با اشاره به سخنان شماری از اعضای سابق مجاهدین خلق آغاز میشود که از تمرینهای هفتگی خود برای بریدن گلو با چاقو، شکستن دست و درآوردن چشم با انگشت گفتهاند. کمپ مجاهدین خلق در آلبانی مساحتی حدود ۵۰ زمین فوتبال دارد و حدود دو هزار نفر ساکن آن هستند. اشپیگل نوشته است که فاصله این کمپ تا رستورانها و میکدههای مرکز تیرانا، پایتخت آلبانی، حدود ۳۵ دقیقه با ماشین است.اما کسانی که موفق شدند از آن بگریزند، گفتهاند بسیاری از ساکنان کمپ اجازه ندارند گوشی همراه، ساعت یا تقویم داشته باشند و به نوشته اشپیگل آنهادر کپسول زمانزندگی میکنند. اشپیگل نوشته است که نگهبانان کمپی که دور تا دور آن حصار کشیده شده، به هیچکس اجازه نمیدهند مقابل در ورودی  توقف کنند چه رسد به اینکه داخل آن شوند. نگهبانان به گزارشگر اشپیگل گفتهاند که درخواست مصاحبه بفرستد تا زمانی را برای مصاحبه هماهنگ کنند، اما سپس به درخواست اشپیگل پاسخ ندادهاند. کسانی که از کمپین مجاهدین در آلبانی گریختهاند، از شکنجه، اجبار به اعتراف به رویاهای جنسی خود در نشستهای عمومی و اجبار به سر کردن روسری گفتهاند. در این گزارش تأکید شده که سازمان مجاهدین خلق شبیه یک فرقه سیاسی است که به سختی میتوان از آن گریخت. این سازمان با لابی قدرتمند خود متحدان پرنفوذی مانند جان بولتون، مشاور رئیسجمهور آمریکا، یا رودی جولیانی، وکیل ترامپ را جذب خود کرده است. این متحدان البته در ازای دریافت پول به عنوان سخنران در گردهمآییهای مجاهدین خلق شرکت میکنند.

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، بیبیسی فارسی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون حقوق بشری نه به زنداننه به اعدام،کانون مدافعان حقوق کارگر، گزارشگران بدون مرز، نیویورک تایمز، واشینگتن پُست

بایگانی شمارههای گذشته