کارناوال سالانه در غرب آلمان: ترامپ و شاهزاده محمد بن سلمان

عکس: در کانال تلگرامی «مطالعات آلمان و اروپا»

نوروز ۱۳۹۸ را به همه خوانندگان آرمانشهر تبریک میگوییم و آرزو میکنیم در سال نو نقض حقوق بشر در سراسر جهان کاهش یابد

نقض فاحش حقوق بشر

اولین تحریمهای آمریکا علیه دادگاه لاهه اعلام شد

رادیو زمانه ـ دیوان کیفری بینالمللی لاهه پروندهای در رابطه با جنایات جنگی آمریکا در افغانستان گشوده است. پمپئو صدور ویزای آمریکا برای مسئولان این پرونده را ممنوع کرد. آمریکا تهدید کرده بود که اگر دیوان کیفری بینالمللی لاهه بخواهد پروندهای درباره جنایات جنگی منتسب به آمریکا در جنگ افغانستان بگشاید با آن مقابله خواهد کرد. اکنون مایک پمپئو میگوید صدور ویزا برای مسئولان این پرونده در دادگاه لاهه ممنوع شده است. وزیر خارجه آمریکا همچنین یادآوری کرد که ممنوعیت ویزا آخرین اقدام آمریکا نخواهد بود: «اگر دیوان کیفری بینالمللی لاهه جبهه خود را تغییر ندهد، ما آمادهایم تا اقدامات دیگری را نیز انجام دهیم، از جمله تحریم اقتصادیفلسطین نیز تلاشهایی برای تحقیقات دادگاه لاهه درباره جنایتهای اسرائیل و تشکیل پروندهای در اینرابطه صورت داده است.

اسرائیل: اتهام بازرسان سازمان ملل به ارتش ـاحتمال جنایت جنگی

دویچه وله ـ یک کمیسیون حقوق بشری سازمان ملل روز پنجشنبه (۲۸ فوریه  (۹ اسفند) در ژنو گزارشی منتشر کرده که در آن اتهامات سنگینی به ارتش اسرائیل وارد شده است. در این گزارش آمده که در جریان ناآرامیهای نزدیک مرز غزه در سال ۲۰۱۸ که تعداد زیادی کشته و زخمی بر جای گذاشت، سربازان اسرائیلی احتمالا مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شدهاند. در گزارش بازرسان سازمان ملل آمده، در جریان اعتراضات فلسطینیان که از اواخر مارس ۲۰۱۸ آغاز شد، ۱۸۹ فلسطینی کشته شدند که ۱۸۳ تن از آنان هدف گلوله سربازان اسرائیلی قرار گرفتهاند. در میان قربانیان ۱۵ کودک نیز وجود داشتهاند. سربازان اسرائیلی افزون بر آن، سه نیروی امداد پزشکی و دو خبرنگار را هدف گلوله قرار دادهاند که به عنوان امدادگر و خبرنگار قابل شناسایی بودهاند.کمیسیون حقوق بشری سازمان ملل همچنین اعلام کرد که در این حوادث روی هم ۹ هزار فلسطینی مجروح شدند. در طرف مقابل چهار سرباز اسرائیلی مجروح شدند و یک سرباز اسرائیلی نیز در خارج از منطقه تظاهرات کشته شده است.

به گزارش رادیو زمانه: کمیسیون تحقیق سازمان ملل اعتراضات فلسطینیها را «اقدامی مدنی» توصیف کرده و گفته است «دلایل منطقی وجود دارند که نشان میدهند تکتیراندازان ویژه اسرائیلی به روی روزنامهنگاران، کارکنان بخش بهداشتی، کودکان و افراد معلول شلیک کردهاندسانتیاگو کانتون، رئیس کمیسیون تحقیق سازمان ملل نیز در ژنو گفت: «برخی از این تخلفات میتواند شامل جنایت جنگی یا جنایت ضد بشریت باشد که دیوان بینالمللی کیفری باید در اینباره تصمیمگیری کند و اسرائیل نیز باید هر چه سریعتر در مورد آن تحقیق کندکمیسیون تحقیق سازمان ملل برای تهیه گزارش خود ۳۲۵ مصاحبه با قربانیان، شاهدان و منابع مختلف انجام داده و بیش از ۸ هزار سند و مدرک جمعآوری کرده است. این کمیسیون همچنین به مواد صوتی و تصویری دسترسی داشته است، از جمله منابع ضبط شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین.

یمن: گزارش «روز داوری»: بمبهای ساخت آمریکا و بریتانیا جان هزار غیر نظامی را گرفت

رادیو زمانه ـ دو سازمان حقوق بشری «مواطنه» (mvatana) و شبکه دانشگاهی حقوق بشر (University Network for Human Rights) در گزارشی تحت عنوان «روز داوری» اعلام کردهاند که ائتلاف سعودی مناطق مسکونی، بیمارستانها و مراکز تجمع غیرنظامیان در یمن را بمباران کرده. این دو سازمان اعلام کردهاند که بمبها و مهمات ساخت ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در جنگ داخلی یمن جان بیش از هزار نفر از غیرنظامیان این کشور از جمله زنان و کودکان را گرفته است. این گزارش همزمان با تلاش قانونگذاران آمریکایی برای منع قانونی صدور سلاح به عربستان سعودی و خاتمه دادن به جنگ داخلی یمن منتشر شده است.

عراق: بازداشت خودسرانه و شکنجه کودکان مظنون به رابطه با داعش

دیده بان حقوق بشر ـ مقامات عراق و اقلیم کردستان عراق، صدها کودک را به تروریسم برای آنچه وابستگی به دولت اسلامی (داعش) گفته شده متهم کرده اند. تعقیب قضایی این کودکان غالبا بر اساس اتهامات نامفهوم و اعترافات اجباری ناشی از شکنجه صورت گرفته است. در این گزارش که «همه باید اعتراف کنند؛ نقض حقوق کودکان مظنون به وابستگی به دولت اسلامی در عراق» نام دارد، نشان داده شده که مقامات عراق و کردستان عراق کودکان را به دلیل ظن به ارتباط با داعش بازداشت و تحت تعقیب قضایی قرار میدهند. آنها همچنین از شکنجه استفاده میکنند تا به زور اعتراف بگیرند و آنها را در دادگاههایی شتابزده و غیرعادلانه به زندان محکوم میکنند. حقوق بین الملل، کودکانی را که توسط گروههای مسلح به کار گرفته شده اند به عنوان قربانی تشخیص میدهد که باید بازپروری و به جامعه بازگردانده شوند.

کلمبیا: فرماندهان جدید ارتش در کشتار نقش داشتهاند

دیدهبان حقوق بشر ـ دولت کلمبیا دستکم ۹ افسر را که به طور موثق در نقض حقوق بشر و اعدامهای فراقضایی غیرنظامیان نقش داشتهاند به مقام های کلیدی ارتش منصوب کرده است. حداقل سه تن از این افسران در حال بازجویی هستند و دادستانها در حال بررسی قتلها توسط نیروهای تحت فرماندهی شش نفر دیگر هستند. در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۸ رئیس جمهور ایوان دوکه، «ژنرال نیکاسیو ده جسوس مارتینز اسپینل» را به عنوان رئیس جدید ارتش این کشور منصوب کرد. در تاریخ ۲۱ دسامبر ژنرال ماتینز اسپینل و وزیر دفاع «گویلرمو بوترو» دیگر فرماندهان را به مقام های کلیدی ارتش منصوب کردند. شواهدی هشت تن از این افسران و همچنین «ژنرال مارتینز اسپینل» را به کشتارهای «مثبت کاذب» مربوط میکند. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ در مواردی که به عنوان «مثبت کاذب» شناخته شده است،پرسنل ارتش بهطور سیستماتیک به کشتار غیرنظامیان بیگناه پرداختهاند تا شمار افراد کشته شده در درگیریهای مسلحانه طولانی مدت در این کشور را افزایش دهند.

عربستان سعودی: جسد خاشقجی را در تنور بزرگ خانه سرکنسول سوزانده اند

الجزیره ـ به شواهدی دست یافته ایم که نشان می دهد بخشی از جسد جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در یک فر اجاق گاز در خانه سرکنسول سعودی در استانبول سوزانده شده است. شهادت کارگری که به درخواست مستقیم سرکنسول سعودی، تنوری با ویژگیهای مشخص ساخته بود، را منتشر میکند. فر استفاده شده ظرفیت تحمل گرمای بالای ۱۰۰۰ درجه را داشته، دمایی که برای ذوب کردن فلزات به کار گرفته میشود. پلیس استانبول پیش از این گفته بود: «در منزل سرکنسول دو تنور پیدا کردیم که با گاز و چوب مشتعل میشود. احتمال میرود، جسد خاشقچی بعد از تکه تکه شدن در این چاهها سوزانده شده باشد» تحقیقات بازرسان جنایی ترکیه نشان میدهد که علیرغم انکار سعودیها، آثار خون خاشقجی روی دیوارهای کنسولگری عربستان در استانبول کشف شده است. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به درخواست سرویس های اطلاعاتی ترکیه برای مشخص کردن سرنوشت پرونده خاشقجی هیچ پاسخی نداده است. عربستان درخواست تحقیقات مستقل درباره قتل خاشقجی را رد کرد ؛ گزارش نیویورکتایمز از گروه مداخله سریع سعودی و نقش آن در ساکت کردن مخالفان ؛ سناتور روبیو: ولیعهد عربستان به یک تبهکار کامل بدل شده است ؛ گزارش تازه الجزیره درباره «قتل» خاشقجی؛ «سر جدا شده» به ریاض برده شد

بریتانیا: دو روزنامه نگار سرشناس ایرلند شمالی دستگیر شده اند

عفو بینالملل ـ دو روزنامه نگار سرشناس به خاطر افشای تبانی پلیس در کشتار شش غیر نظامی در سال ۱۹۹۴ طی تماشای بازی فوتبال جمهوری ایرلند و ایتالیا در جام جهانی با خطر محکومیت به زندان روبهرو هستند. در پی حمله دو شبه نظامی که با اسلحه اتوماتیک مردم را به گلوله بستند و شش تن را کشتند ، آشکار شد که پلیس با از بین بردن مدارک و سر باز زدن از تحقیقات کافی در پردهپوشی این جنایت وحشتناک همکاری کرده است. تا به امروز هیچ کس متهم نشده است. در سال ۲۰۱۶، گزارش بازرسی پلیس تبانی نیروی پلیس در این کشتار را تایید کرد. در آن زمان ، این دو روزنامه نگار در تهیه فیلمی همکاری میکردند که مسائل مربوط به این حمله و همکاری پلیس با شبه نظامیان را روایت می کرد. در آگوست ۲۰۱۸ ، در حدود ۱۰۰ مامور پلیس ایرلند شمالی به خانه های این دو روزنامهنگار حمله بردند و اسناد ، تلفن ها و کامپیوترهای آنها را ضبط کردند. این دو تن به خاطر نقض قانون اسرار رسمی ناشی از اسنادی که به دستشان رسیده بود دستگیر شدند.

آمریکا: گزارش وزارت خارجه از وضعیت حقوق بشر جهان: تفاوت برخورد با ایران و عربستان

رادیو زمانه ـ وزیر خارجه آمریکا درباره نقض حقوق بشر در عربستان سعودی سکوت کرد. این موضوع در آمریکا سبب انتقاد شد.

ترکیه: روز جهانی زن: شلیک گاز اشک آور به تظاهرکنندگان

روسیه: تداوم آزار قضایی و حبس خودسرانه ایوب تیتیف

فلسطین: سرکوب خشونتآمیز اعتراضات مردم در غزه توسط نیروهای حماس

ایران:

۳۸ سال زندان برای نسرین ستوده،هدیهای به «قاضی مرگ»

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ روز شنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، حکم بیسابقهی ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق در زندان اوین به نسرین ستوده، مدافع حقوق بشر برجسته و و برندهی جایزهی ساخاروف پارلمان اروپا،  ابلاغ شد. اتهامها همچون همواره غیرواقعی و ابهامآمیزند و حاکی از توطئهی دستگاه امنیتی ـ قضائی برای خاموش کردن صدای یک مدافع حقوق بشر و خارج ساختن وی از عرصهی دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی. به همین منظور، میزان مجازات در همهی موارد حداکثرِ مقرر در «قانون مجازات اسلامی» تعیین شده استبدین ترتیب، رهبر جمهوری اسلامی و گردانندهگان قوهی قضاییه با محکوم کردن مدافع سرشناس حقوق بشر به  مجموع ۳۸ سال زندان، ورود ابراهیم رئیسی را که «در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بوده» (حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶) جشن میگیرند. این حکم بیتردید هدیهای به ابراهیم رئیسی، رئیس تازهی قوهی قضاییه،است که به قاضی مرگ شهرت دارد و در اعدامهزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ نیز از دستیاری محمد مقیسه برخوردار بوده است. آنها از ستوده و مدافعان حقوق بشر انتقام دفاع از حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان و گردهمایی و تشکل، و مبارزهی خستهگیناپذیر ضد مجازات اعدام را میگیرند

احضار فعالان سیاسی و اجتماعی به صورت گسترده در سنندج

کانون مدافعان حقوق کارگر ـ طی دو هفته اخیر در سنندج حدود ۵٠  تن از  فعالان سیاسى، کارگری، مدنى و به خصوص فعالان حقوق زنان از سوى نیروهاى امنیتى و انتظامى احضار و بازجویى شدهاند. خالدحسینی، مظفرصالحنیا، سیمین چایچى ازجمله این افراد هستند. گفته شده که این احضارها در رابطه با مراسم  ٨ مارس  روز جهانی زن صورت گرفتهاست.

ضرب و جرح وحشیانه و آویزان کردن زندانی سیاسی مهدی فراحی شاندیز در سلول انفرادی

کانون حقوق بشری نه به زنداننه به اعدام ـ زندانی سیاسی مهدی فراحی شاندیز پس از انتقال به سلول انفرادی به صورت وحشیانه ای مورد ضرب و جرح قرار گرفته که منجر به شکستن دست و پای وی شد. آقای فراحی شاندیز ساعت ۹ شب ۲۱ بهمن ماه ۹۷ هنگامی که در سالن ۶ زندان تهران بزرگ اقدام به دادن شعار مرگ بر خامنه ای و مرگ بر دیکتاتور کرد، مسئولان زندان او را به زیر هشت برده و پس از توهین و هتاکی به سالن ۱۲(سلول انفرادی) این زندان منتقل کردند. در سالن ۱۲ یکی از زندانبانان به نام اسپیک و نگهبان دیگری او را با باتوم به شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند. ضربات دیوانه وار بر سر و روی این زندانی سیاسی فرود می آمد و حدود ۶۰ ضربه باتوم به سر و صورت و بدن او زدند.

هفتم اردیبهشت روز محاکمهی سه نویسنده

کانون نویسندگان ایران ـ روز هفتم اردیبهشت ۱۳۹۸ رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن سه عضو کانون نویسندگان ایران در شعبهی ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه میشوند. پیشتر، روز دوم بهمن سال جاری، دادگاه این سه تن تشکیل شد اما متهمان به این دلیل که دادگاه وکالت وکلایشان، ناصر زرافشان و راضیه زیدی، را ثبت نکرده بود حاضر به دفاع از خود نشدند. در واکنش، رییس دادگاه قرار کفالت صدمیلیونی هریک را به وثیقهی یک میلیارد تومانی افزایش داد. آنها تا تامین وثیقه که یک هفته طول کشید، در زندان اوین بازداشت بودند.

اعدامها: شیروان (افزایش به ۲ تن)؛ زنجانتن)؛ قزوینتن)؛ ارومیهتن)؛ بیرجندتن)؛ خراسان جنوبیتن)؛ جهرماتن در انظار عمومی)؛ تبریزتن)؛ زاهدانتن)

حکم قطعی ۱۲ سال حبس و شلاق به محمد شریفی مقدم درویش گنابادی در زندان ابلاغ شد

احکام دراویش گنابادی: حبس طولانی، شلاق، محرومیت اجتماعی و ممنوعالخروجی

شش سال حبس برای بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری؛ تودیع قرار و آزادی موقت

محکومیت جدید ابوالفضل قدیانی؛ سه سال زندان و رونویسی از سه کتاب

غزاله باقری طاری شهروند بهایی به ۵ سال زندان محکوم شد

انسیه عبدالحسینی از معترضان دیماه ۹۶، به ۳ سال زندان محکوم شد

نیما صفار، نویسنده و فعال مدنی ساکن گرگان به ۸ ماه حبس محکوم شد

محل کسب یک زوج زندانی سیاسی مصادره شد

پیمان میرزاده شهروند ارومیه به دو سال زندان محکوم شد

۵۰ روز بلاتکلیفی سردبیر و عضو تحریریه نشریه دانشجویی گام

احضار و تهدید فعالان کُرد در سنندج در آستانه هشت مارس و نوروز

انسیه عبدالحسینی از معترضان دیماه ۹۶، به ۳ سال زندان محکوم شد

غزاله باقری طاری شهروند بهایی به ۵ سال زندان محکوم شد

موج گسترده بازداشت و احضار فعالان در کردستان

نیروهای امنیتی جلال رستمی، فعال محیط زیست کُرد را بازداشت کردند

صدور حکم هشت سال و نیم زندان برای آرشام رضایی، فعال مدنی

رئیس سابق صداوسیما ممنوعاز کار بودن چند هزار هنرمند در این سازمان را تایید کرد

نرگس محمدی و نازنین زاغری: همچنان از خدمات پزشکی محرومیم

محرومیت ادامه دار احمدرضا جلالی از درمان پزشکی

بازداشت یک دختر و پسر به دلیل درخواست ازدواج در یک پاساژ

«بازداشت دو زن معترض» به حجاب اجباری در کنگاور

«مخالفت» دادستان با اعزام سپیده قلیان به بیمارستان با وجود «وضعیت به شدت نگران کننده»

سه متهم سیاسی در تهران به حبس محکوم شدند

عدالت

مکزیک: فدراسیون نخستین شکایت در مورد فساد را علیه دولت نزد کمیسیون حقوق بشر کشورهای قاره آمریکا مطرح کرد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و دو سازمان حقوق بشری «اتحاد خانوادهها برای جستجو و تعیین محل اشخاص ناپدید شده پیدراس نگراز و ایدهِاز»، و «اقدام حقوقی استراتژیک در راه حقوق بشر»، شکایتی را دربارهی فساد، شکنجه و ناپدید کردنهای قهری در ایالت کواهویلا بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶ نزد کمیسیون حقوق بشر کشورهای قاره آمریکا (IACHR) مطرح کردند. این شکایت با توجه به بازداشت فرماندار پیشین این ایالت که متهم به نقض حقوق بشر است و به جای تحقیقات و محاکم در مکزیک اکنون در فرایند تحویل به آمریکا به سر می‌‌برد، مطرح شده است. نبود اطلاعات درباره سرنوشت و محل ناپدید شدهگان و نیز نبود تحقیقات قضایی موثر برای اجرای عدالت دربارهی مرتکبان این جنایتها باعث شده که اعضای خانوادههای قربانیان ناپدید کردنهای قهری در دیداری با دبیر اجرایی کمیسیون حقوق بشر کشورهای قاره آمریکا این شکایت را ارائه کنند.

آمریکا: پرونده ابوغریب پس از ۱۱ سال به مرحله محاکمه می رسد

مرکز حقوق اساسی ـ ما در شکایت تاریخی مربوط به شکنجه در زندان بدنام ابوغریب عراق به زودی به محاکمه در دادگاه میرسیم. این پرونده به نمایندگی از سه قربانی شکنجه در این زندان علیه پیمانکار خصوصی ارتش، شرکت کاکی پرمییر تکنولوژی، به خاطر نقش این شرکت در تبانی برای شکنجه زندانیان مطرح شده است. شکایت در سال ۲۰۰۸ مطرح شد و این شرکت ۱۶ بار سعی کرد حکم رد آن را دریافت کند و به تازگی به هفدهمین بار اقدام خود دست زده است. هفته پیش ، ما از دادگاه خواست این آخرین تلاش های این شرکت را رد کند. قاضی بدون اینکه حتی استدلالهای مربوط به بعضی لایحههای شرکت را بشنود ، گفت که شکایت این سه تن باید در هیئت منصفه مورد رسیدگی قرار بگیرد.

سوریه: شکایت وکیلان مدافع حقوق بشر از بشار اسد به دیوان بینالمللی کیفری 

رادیو زمانه ـ شکایت علیه اسد به نمایندگی از ۲۸ پناهجوی سوری ثبت شده است. این پناهجویان در اردن به سر میبرند و علت آواره شدنشان را اقدامات بشار اسد عنوان کردهاند.

سودان: ده سال پس از صدور حکم جلب علیه عمر البشیر، آیا جامعه بین المللی هنوز قربانیان را نادیده خواهد گرفت؟

عراق: آغاز باز کردن گورهای دستهجمعی به جا مانده از کشتار داعش در سنجار

اسرائیل: دادستان کل اسرائیل در سه پرونده علیه نتانیاهو کیفرخواست صادر میکند

سازمان های غیردولتی خواهان گنجاندن حقوق قربانیان در عهدنامه چندجانبه مربوط به پیگرد مهمترین جنایت های بین المللی در سطح کشوری شدند

حقوق مدنی و سیاسی

تایلند: تعهد های حقوق بشری احزاب سیاسی تایلند چشم انداز خوبی را پس از انتخابات ۲۴ مارس به نمایش نمی گذارد

چین: دولت بررسی کارنامه حقوق بشر در سازمان ملل را به مضحکه کشاند

مراکش: لغو شکایت کیفری علیه مدافع حقوق بشر

ایران:

ممنوعه؛ برای تحقیر نژادی افغانها یا مخالفت با نژاد پرستی؟

بیبیسی ـ تحقیر نژادی و قومیتی در ایران موضوع جدیدی نیست. اقوام و ملل مختلف در ایران بارها شاهد انواع توهینها در میان مردم بودهاند، مانند جوکها و یا تعابیر نادرستی که برای گیلک، کرد، لر، ترک، مازنی، عرب و بلوچ به کار برده میشود. آنجا که این توهینها و تحقیرها در رسانه به نمایش در آمده گاهی باعث اعتراض و در مواردی اندک عذرخواهی شده است. اما تحقیر افغانها موضوعی است که تا به حال کمتر مورد توجه گرفته و در سالهای اخیر با افزایش استفاده از شبکههای مجازی بیشتر به این مساله واکنش نشان داده شده است. اخیرا سریالممنوعهکه از شبکه خانگی پخش میشود به دلیل قسمتی که در آن شخصیت زن داستان (برکه) برای مجازات باید با کارگر افغان کهسرش بز تراش شدهازدواج کند، مورد انتقاد در شبکههای اجتماعی قرار گرفته است. معترضان به این اقدام با هشتگنه به نژادپرستیواکنش نشان دادند. در عین حال برخی از کاربران ایرانی و افغان در صفحه امیر پورکیان، کارگردان این سریال، نسبت به این اقدام اعتراض کردند. آقای پورکیان با انتشار ویدیویی در اینستاگرام خود توضیحاتی ارایه کرد و گفت: “تمام این اقدامات هدفمند بوده تا بگوییم چنین برخوردی از اصل غلط است. اندکی هم همدردی کنم با شما عزیزان (افغانها) برای این همه توهین که در این ادوار دیدید.”

ایران در سال گذشته «بدترین شاخص حقوق اساسی در بین ۱۲۶ کشور را داشت»

در تازهترین گزارش سالانه «شاخص حاکمیت قانون» در جهان، در بین ۱۲۶ کشور مورد بررسی ایران در رده ۱۰۲ قرار گرفت؛ در جدول شاخصهای جزئی این گزارش نیز پایینترین شاخص «حقوق اساسی» به جمهوری اسلامی ایران تعلق گرفت. رتبه ایران در بین کشورهای منطقه نیز در شاخصهای مختلف پایین است و از بین هشت کشور منطقه، رتبه کلی ایران هفت اعلام شده است. کشورهای دانمارک، نروژ و فنلاند به تریتب سه کشوری هستند که بالاترین ردهها را در شاخصها کسب کردهاند؛ کشورهای جمهوری دموکراتیک کنگو، کامبوج و ونزوئلا نیز در قعر این جدول قرار دارند.

اقبال شعبانی، بازرس سندیکای خبازان سنندج با وثیقه به صورت موقت آزاد شد

حکم زندان داوود رضوی فعال سندیکایی تعلیق شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یمن: تحقیق دویچهوله درباره سلاحهای آلمانی در جنگ نتیجه داد

دویچه وله ـ تحقیقات خبرنگاران نشان میدهد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی تسلیحات ساخت آلمان را در جنگ یمن به کار میگیرند. احزاب اپوزیسیون دولت آلمان خواستار پایان دادن به مشارکت استراتژیک با عربستان هستند. سلاحهای آلمانی نقش بیشتری از آنچه تا کنون گمان میرفت در جنگ یمن بازی میکنند. خبرنگاران در همکاری با یکدیگر شواهد بسیاری دال بر استفاده از سلاحهای آلمانی در جنگهای زمینی، هوایی و دریایی در یمن یافتهاند. تحقیقات خبرنگاران نشان میدهد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی تسلیحات ساخت آلمان را در جنگ یمن به کار میگیرند. احزاب اپوزیسیون دولت آلمان خواستار پایان دادن به مشارکت استراتژیک با عربستان هستند.

اتحادیه اروپا باید مانع خشونت علیه پناهجویان در مرز کرواسی شود

عفو بینالملل ـ این سازمان از سیاستاتحادیه اروپا در قبال پناهجویانی که در مرز کرواسی به سر میبرند بهشدت انتقاد کرده است. در این بیانیه اتحادیه اروپا نیز مسئول خشونت علیه پناهجویان در بوسنی و هرزگوین شناخته شده است. این سازمان به وضعیت اسفناک پناهجویان در مرز کرواسی هشدار داده است و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرده است که علیه خشونت و سوءرفتار با پناهجویان در کمپهای پناهندگی بوسنی و هرزگوین اقدام کنند. همچنین اتحادیه اروپا متهم شده است که به جای کمکرسانی به پناهجویان، از پلیس مرزی کرواسی برای بازگرداندن پناهجویان حمایت مالی میکند. این گزارش به وضعیت اسفبار پناهجویان در این کمپهای پناهندگی اشاره کرده و گفته است که پناهجویان از اساسیترین حقوق خود محروم هستند و امنیت جانی آنها تامین نیست. همچنین به بیتوجهی مسئولان اتحادیه اروپا در قبال بدرفتاری پلیس مرزی کرواسی با پناهجویان اشاره شده است.

اسرائیل: سازمان ملل به انتشار پایگاه اطلاعاتی در مورد موسسه های اقتصادی فعال در کوچ نشین های در سرزمینهای اشغالی فلسطین اولویت بدهد

ایتالیا: تظاهرات ضد نژادپرستی و خارجیستیزی

نشست کارشناسی درباره عهدنامه اقتصاد و حقوق بشر سازمان ملل

ایران:

تحریم ها؛ما بیماران هستیم که با تحریم دست و پنجه نرم میکنیم

بیبیسی ـ در تحریمهایی که در سالیان گذشته و از جمله در حال حاضر علیه ایران اجرایی شده اقلام دارو هیچگاه در فهرست تحریمها قرار نداشته است، اما مساله همیشه بر سر نقل و انتقال مالی برای واردات دارو در ایران بوده است و در همین چارچوب افزایش قیمت دارو و کمیاب شدن برخی از داروها باعث اعتراض بیماران شده است.

جدال در مجلس؛ از کاهش بودجه ارتش و افزایش بودجه سپاه تا پیشگیری ازقیام گرسنگان

بیبیسی ـ اظهار نظرهای برخی مقام های دولتی و نمایندگان مجلس نشان از آن دارد که نسخه اولیه لایحه بودجه دولت به دستور رهبر جمهوری اسلامی بازنگری و تغییر داده شده است. ظاهرا و تا آنجا که موارد مورد اختلاف دررسانه ها منتشر شد، دولت در لایحه اولیه خود در بخش هزینه ها، بودجه دفاعی را کاهش و به نیمی از میزان بودجه سال جاری رسانده بود که این مساله اعتراض شدید فرماندهان سپاه را بدنبال داشته است. بنابراین اولین ایراد رهبر جمهوری اسلامی و سپاه اعتراض به لایحه بودجه دولت، موضوع بودجه دفاعی و چگونگی تقسیم آن بوده است.

بحرانهای اقتصادی ایران: «مرگ اُمید»

سه تشکل کارگری:‌ حداقل دستمزد کارگران باید هفت میلیون تومان باشد

«۸۳ درصد نظامیان بازنشسته زیر خط فقر حقوق میگیرند»

حسن روحانی: نرخ تورم بیش از ۲۰ درصد است اما دولت توان افزایش حقوقرا ندارد

«تورم ۱۲۱ درصدی» کالاهای وارداتی

مرکز آمار ایران: برخی اقلام خوراکی ۲۰۰ درصد گرانتر شدهاند

انتقال آب خزر به سمنان؛ «نجات از خشکسالی» یا «ادامه فاجعهبار مدیریت آب»؟

انتشار روزنامه سیستان و بلوچستان به دلیل گرانی کاغذ متوقف شد

جیب خالی هزاران خانوار کارگری، ابهام در افزایش حداقل دستمزد

نوروز فقرزده گزارش میدانی

صد هزار کارگر «از دو ماه تا یک سال» حقوق طلبکارند

اعتراضها:

کارگران راه آهن تبریز خط رابستند

کارگران راهآهن اندیمشک مانع حرکت قطار مشهداهواز شدند

تحصن معلمان؛ دور سوم تحصنهای سراسری به روز دوم رسید

کارگران سد بالاخانلو در اعتراض به تعویق دستمزد مقابل استانداری قزوین تجمع کردند

آتشنشانان در ورودی شهرداری آبادان را بستند

«خواست معلمان اعتصابی خواست سراسر جامعه است»

سومین روز اعتصاب معلمان و واکنش آموزش و پرورش

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست

گزارش سیپری: افزایش ۷۸ درصدی صدور سلاح به خاورمیانه

رادیو زمانه ـ بر اساس گزارش موسسه سیپری، در فاصله بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، ۵ کشور بیش از ۷۵ درصد از صادرات سلاح در جهان را به عهده داشتند: آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین. بیشترین میزان سلاح هم به خاورمیانه و به ویژه به عربستان سعودی صادر شده است. از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ حجم صدور سلاح به جهان در مقایسه با پنج سال قبل به میزان ۸ درصد افزایش یافته است. مهمترین کشورهای واردکننده سلاح عبارتاند از عربستان سعودی، هند، مصر، استرالیا و الجزایر. صدور سلاح به خاورمیانه در پنج سال گذشته دو برابر شده است. در سایر مناطق جهان اعم از آفریقا، آمریکای شمالی و جنوبی، آسیا و اقیانوسیه و اروپا واردات سلاح کاهش پیدا کرده. در هیچ کشوری به اندازه آمریکا سلاح تولید نمیشود. بر اساس گزارش سیپری میزان تولید سلاح در آمریکا همچنان رو به افزایش است. آمریکا در پنج سال گذشته، به ۹۸ کشور جهان سلاح صادر کرده. با فاصله زیادی از آمریکا، روسیه دومین تولیدکننده سلاح در جهان است. آلمان و فرانسه بیش از ۶ درصد در بازار سلاح در جهان سهم دارند. چین در مقایسه با کشورهای دیگر سهم نسبتاً کمی از بازار سلاح دارد: حدود پنج درصد. آمریکا پرچمدار صادرات سلاح در دنیا و خاورمیانه

گزارش سالانه موسسه مطالعات منازعات بین المللی در هایدلبرگ

موسسه مطالعات منازعات بین المللی در هایدلبرگ ـ بررسی سالانه انستیتو تحقیقات منازعات بینالمللی در هایدلبرگ نشان میدهد که شمار جنگها در جهان کاهش یافته اما درگیریهای منطقهای روندی رو به رشد دارند. این انستیتو  ۱۶منازعه را در بالاترین سطح، یعنی جنگ تمام عیار ردهبندی کرده که چهار مورد از سال ۲۰۱۷ کمتر است. متقابلا شمارجنگهای محدوداز ۱۶ مورد به ۲۴ مورد افزایش یافته است. پژوهشگران انستیتوی یاد شده از تشدید خشونت در خاورمیانه و شمال آفریقا ابراز نگرانی کردهاند. در سال ۲۰۱۸ در این مناطق ۹مورد درگیری جنگی جریان داشته که سه مورد از سال قبل از آن بیشتر است. در سوریه، همزمان چهار جنگ  جریان دارد: جنگ بین رژیم اسد و مخالفان این رژیم. جنگ بین گروههای رقیب در اپوزیسیون، جنگ با داعش و نبرد بین ارتش ترکیه و شبهنظامیان کرد در عفرین. در جنوب صحرای آفریقا اما تعداد منازعات از ده مورد به چهار مورد کاهش یافته و کشمکش جدیدی مشاهده نمیشود. نبرد در شرق اوکراین، تنها جنگ در خاک اروپا و آن هم به مثابهجنگ محدوددرجهبندی شدهاست. شمارجنگ محدوددر آسیا و اقیانوسیه، هفت مورد ثبت شده است. تنها جنگ واقعی در شمال و جنوب آمریکا، کشمکشهای تهدیدکنندهای معرفی شده که بین کارتلهای تبهکار و دولت مکزیک جریان دارد. در کلمبیا و السالوادور، خشونت و خونریزی کمتر شده و منازعه بین دولت و اپوزیسیون نیکاراگوئه، درگیری خشونتبار تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی است. علت عمده منازعات، اختلافات ایدئولوژیک و از جمله اختلافات مذهبی است. اختلافات قومی یا منازعه بر سر منابع طبیعی همچون آب، زمین یا دعوا بر سر قدرت، سایر دلایل بروز جنگ و خونریزی معرفی شدهاند.

تنش آبی در جهان ـ گزارش ویژه اکونومیست

رادیو فردا ـ نشریه اکونومیست در گزارش ویژهای در قالب هفت مقالۀ پژوهشی به مسئلۀ آب در جهان پرداخته است. در این مجموعهگزارشها خاطر نشان شده است جهان کنونی نمونههای بارزی از تخریب زیست محیطی را در اختیار قرار میدهد که هشداری هستند مبنی بر اینکه استفاده از آب محدویتهای طبیعیاش را دارد. در این گزارش نقشهای ترسیم شده از مناطق روی زمین که در آن فلات ایران در ردیف سرزمینهایی محاسبه شده که بخش عمدهشان در سال ۲۰۴۰؛ بیست سال دیگر گرفتار تنش آبی بالای ۸۰ درصد خواهند بود. در این نقشه که بخشهای کویری ایران خشکشده ترسیم شدهاند تنها چند بخش کوچک دیده میشود که دو دهه دیگر بین ۴۰ تا ۸۰ درصد یا کمتر از ۱۰ درصد دچار تنش آبی خواهند شد. تنش آبی به معنی گرفتاری در یافتن منابع آب شیرین است.

فرانسه: «راهپیمایی قرن» حامیان محیط زیست

سوریه: آمار جدید جنگ: ۳۷۰ هزار نفر کشته شدهاند

سوریه: یونیسف میگوید شمار کودکان کشتهشده در جنگ بیسابقه است

آلمان: تمدید منع صدور سلاح به عربستان سعودی

ایران: خشکی ۴۵ درصدی تالاب انزلی

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها

اتحادیهی اروپا: نمایندهی تازه در امور حقوق بشر؛ نیرویی نوین به سود عدالت بینالمللی

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ ائتلافی از سازمانهای غیردولتی امروز اعلام کردند: تعیین نمایندهی ویژهی تازه اتحادیهی اروپا در امور حقوق بشر فرصتی برای افزایش تلاش‌‌های این اتحادیه و کشورهای عضو آن برای تقویت سیاست‌‌ها و اقدام‌‌های مربوط به عدالت در زمینهی جنایت‌‌های بینالمللی و ترویج رعایت حقوق جنگ است. ایمون گیلمور، وزیر خارجهی پیشین ایرلند، روز ۲۸ فوریه ۲۰۱۹ به عنوان نمایندهی ویژه اتحادیهی اروپا در امور حقوق بشر منصوب شد. این پست در سال ۲۰۱۲ به منظور «تقویت تاثیر و کارکرد سیاست حقوق بشری اتحادیهی اروپا» ایجاد شد. کشورهای عضو اتحادیهی اروپا، طی گفتگوها برای این پست، به تقویت حمایت از حقوق بینالمللی بشردوستانه و عدالت بینالمللی علاقه نشان دادند. در گام نخست به سوی این هدف، کشورها مفاد تازهای به وظایف نماینده ویژه افزودند تا بر نقش او در پیشبرد و اجرای تعهدهای اتحادیهی اروپا در این زمینه تاکید کنند.

آمریکا: کالیفرنیا مجازات مرگ را متوقف میکند

دیدهبان حقوق بشر ـ تصمیم فرماندار کالیفرنیا برای تعلیق اجرای مجازات اعدام نشان دهنده اهمیت این موضوع کلیدی حقوق بشر است. کالیفرنیا روند دور شدن از این مجازات بی رحمانه را ادامه میدهد و به کلورادو، اورگان و پنسیلوانیا که ممنوعیتهای مشابهی را اعمال کردهاند و ۲۰ ایالتی که مجازات اعدام را کلا لغو کردهاند میپیوندد. فرماندار پیشتر بی رحمانه بودن، هزینههای مالی و اخلاقی و ماهیت تبعیض آمیز حکم اعدام در این ایالت را به رسمیت شناخته بود. در کالیفرنیا حدود ۷۴۰ زندانی در صف اعدام بسر میبرند که این آمار بیش از دو برابر هر ایالت دیگری است. لغو موقت اجرای مجازات مرگ در ایالت کالیفرنیا

مصر: سازمان ملل متحد اجازه ندهد این کشور نقش کارشناسان را زیر سئوال ببرد

دیدهبان حقوق بشر ـ نه سازمان بین المللی حقوق بشری گفتند: کشورهای حاضر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو باید اطمینان حاصل کنند که مصر اجازه به دست آوردن نقش برجستهای در در رابطه با ماموریت کارشناس حقوق بشر و ضد تروریسم سازمان ملل را نخواهد یافت. این سازمانها با توجه به سوابق مصر در خصوص سوء استفاده شدید و گسترده این کشور از موضوع ضد تروریسم برای نقض حقوق بشر، نسبت به تلاشهای مصر برای زیر سئوال بردن ماموریت کارشناس سازمان ملل هشدار دادند.

آمریکا:  انجمن قلم از دونالد ترامپ شکایت کرد

رادیو فردا ـ  انجمن قلم آمریکا اعلام کرد از دونالد ترامپ رئیسجمهوری ایالات متحده به دادگاه فدرال شکایت کرده است. انجمن قلم آمریکا دلیل شکایت خود از آقای ترامپ را استفاده وی از «دستگاه دولت برای انتقامگیری یا اظهارات تهدیدآمیز علیه روزنامهنگاران و رسانهها به خاطر پوششخبری ِموضوعاتی که او دوست ندارد» عنوان کرده است.

قرقیزستان: سازمانهای غیردولتی خواهان آزادی مدافع حقوق بشر عظیم جان عسکروف شدند که ناعادلانه در زندان است

میانمار: اظهارات شفاهی در گفتگو با گزارشگر ویژه حقوق بشر در شورای حقوق بشر سازمان ملل

ویتنام: گفتگوهای حقوق بشر با اتحادیه اروپا در بحبوحه گسترش سرکوب

لائوس: اتحادیه اروپا در گفتگوهای حقوق بشری باید از دولت خواهان توجه به مسائل اساسی حقوق بشر بشود

ایران:

نگرانی عمیق برنامهی نظارت از محکومیت نسرین ستوده به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولتمردان ایران خواست تا تمامی اتهامهای خانم نسرین ستوده را لغو کنند، به کلیهی آزارهای قضایی علیه او پایان دهند و فوری و بدونقیدوشرط او را آزاد کنند. خانم ستوده در اعتراض به غیرقانونی بودن محاکمههای دادگاههای انقلاب اسلامی از حضور در دادگاه سر باز زده بود. قاضی محمد مقیسه نسرین ستوده را در همهی موارد بالا به حداکثر مجازات محکوم کرد، یعنی در مجموع ۲۹ سال. علاوه بر این، او  با استفاده از مفاد مادهی ۱۳۴ همان قانون بر این اساس که خانم ستوده مرتکب «بیش از سه جرم» شده، ۴ سال دیگر بر حکم زندان او افزود. خانم ستوده در اعتراض به قانون محدودیت بر متهمان اقدام علیه امنیت ملی در انتصاب وکلای مدافع خویش، وکیلی را برای حضور در دادگاه منصوب نکرده بود و وکیل نداشت. عفو بینالملل: حکم شوکهکننده ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق برای نسرین ستوده ؛ دادخواست آنلاین عفو بینالملل برای آزادی #نسرین_ستوده: برای امضای دادخواست از لینک زیر استفاده کنید ؛ دیدهبان حقوق بشر: محکومیت مدافع برجستهی حقوق بشر به حکم زندان ظالمانه ؛ اتحادیه اروپا حکم صادر شده برای نسرین ستوده را محکوم کرد ؛ نسرین ستوده: وکیلان دادگستری از قاضی پروندهام به اتهام «نشر اکاذیب» شکایت کنند

انتقاد شدید پارلمان اروپا از وضعیت حقوق بشر

بیبیسی ـ اعضای پارلمان اروپا امروز (پنجشنبه پنجشنبه ۲۳ اسفند، ۱۴ مارس) در استراسبورگ فرانسه، قطعنامه ای را تصویب کردند که در آن با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران از مقامات این کشور خواستند تا درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور پاسخگو باشند و فعالان حقوق بشر و روزنامهنگاران زندانی را آزاد کنند. آزادی سایر فعالان حقوق بشر و زندانیان عقیدتی و روزنامه نگاران و پایان فشار و تعقیب قضایی خبرنگاران و خانوادههایشان از جمله کارکنان بیبیسی فارسی و همکاری با گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران از جمله دیگر خواستههای اعضای پارلمان اروپاست. اعضای پارلمان اروپا در بند دوم قطعنامه خود خواستار آزادی بی قید و شرط نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر زندانی در ایران شده و از صدور حکم سنگین برای او انتقاد کردند.

جمهوری اسلامی: تبهکاران در رأس قدرت؛ گسترش سرکوب سازمانیافته
جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ بیش از ۴۲۰ فعال حقوق بشر و سیاسی با امضای فراخوانی اعلام کردند: ابراهیم رئیسی باید در جایگاه متهمان یک دادگاه عادلانه بنشیند. ابراهیم رئیسی که در جایگاه عضویتهیئت مرگدر تابستان ۱۳۶۷ حکم اعدام هزاران زندانی سیاسی را صادر کرد، به حکم خامنهای در کشور ما به ریاست قوهقضاییه رسیده است. این انتصاب نشانه اوجگیری بیداد در دستگاه قضائی و گسترش سرکوب سازمانیافته در جمهوری اسلامی است. کارنامه ننگین ابراهیم رئیسی، که برخی با تعبیر آن به تجربهقضایی وی حقوق هزاران قربانی او و بازماندگان آنها را زیر پا گذاشتهاند، از سال ۱۳۵۹ آغاز شد. او ابتدا به سمت دادیاری و سپس دادستانی انقلاب کرج، یکی از خشنترین حوزههای دادستانی، رسید. پس از آن به دادستانی انقلاب همدان و تهران منصوب شد؛ مقامهایی که در دهه ۶۰ به معنای شرکت در سرکوب فراگیر مخالفان سیاسی با اعمال شکنجه و اعترافگیری و نیز صدور احکام گسترده اعدام بود. گزارشگران بدون مرز: ابراهیم رئیسی متهم به «جنایت علیه بشریت» به ریاست دستگاه قضایی انتصاب شد

کارنامه لاریجانی و رئیسی به روایت عبدالکریم لاهیجی

ایران وایر ـ وقتی رهبر حرف آخر را میزند: با رفتن «صادق آملی لاریجانی» به مجمع تشخیص مصلحت نظام و انتصاب «ابراهیم رئیسی» به ریاست قوه قضاییه، موج گستردهای از موافقتها و مخالفتها شکل گرفته است. برای بررسی وضعیت دستگاه قضایی و کارنامه صادق آملی لاریجانی و ابراهیم رئیسی در این مجموعه، به سراغ دکتر «عبدالکریم لاهیجی»، حقوقدان، از مؤسسان «جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر» و رییس دایمی و افتخاری «فدراسیون بین المللی جامعههای حقوق بشر» رفتیم و پرسیدیم: به عنوان کسی که سالها است در حوزه حقوق بشر فعال است و با تشکیلات قوه قضاییه ایران آشنا است، آیا تغییر رییس این قوه تاثیری در روند اجرای قوانین یا اداره دستگاه قضایی خواهد داشت یا خیر؟ [عبدالکریم لاهیجی:] پاسخ من منفی است زیرا در جمهوری اسلامی دستگاه قضایی یک قوه مستقل نیست. عبدالکریم لاهیجی: انتخاب ابراهیم رییسی به معنای سرکوب شدیدتر مردم در آینده است

خطر  صدور حکم اعدام برای فعالان محیط زیستی زندانی

عفو بینالملل ـ هشت فعال محیط زیستی ایرانی که در زندان بهسر میبرند ممکن است با حکم اعدام یا احکام حبس طولانیمدت مواجه شوند. اتهامی که به این افراد زده شده «صرفاً مربوط است با فعالیتهای زیستمحیطی آنها و ازجمله تحقیق در زمینه حیات وحش در حال انقراض در ایرانروند دادرسی این هشت تن «به طرز فاحشی غیرعادلانه» انجام شده و این فعالان از شکنجه و بدرفتاری با خود در زندان خبر میدهند. هشت فعال محیط زیست به نامهای سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز، بیش از یک سال است که در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند. هشدار عفو بینالملل درباره احتمال صدور حکم اعدام یا حبسهای طولانیمدت برای هشت فعال بازداشتی محیط زیست ؛ دفتر محیط زیست سازمان ملل خواهان آزادی فعالان بازداشتشده میراث پارسیان شد

ریاست ناقض جدی حقوق بشر بر قوهی قضاییه

دیدهبان حقوق بشر ـ انتصاب قاضی سابق مسئول اعدامهای دستهجمعی برای ریاست قوهی قضاییهی ایران بازتابندهی وضعیت رو به افول حقوق بشر در این کشور است. آیتالله علی خامنهای، رهبر ایران، در ۷ مارس ۲۰۱۹ ابراهیم رییسی را به ریاست قوهی قضاییهی ایران منصوب کرد. رییسی عضو کمیتهی چهارنفرهای بود که حکم اعدام هزاران زندانی سیاسی را در سال ۱۹۸۸ صادر کرد. مقامات ایران در تابستان ۱۹۸۸ دست به اعدام فراقضایی هزاران زندانی سیاسی زدند. بیشتر آنها بعد از محاکمههای ناعادلانه در دادگاههای انقلابی به خاطر فعالیتهای سیاسیشان در حال گذراندن احکام زندان بودند. مقامات هرگز این اعدامها را به رسمیت نشناختهاند و هیچ اطلاعاتی دربارهی تعداد زندانیان کشتهشده ارائه نکردهاند.

گزارشگر سازمان ملل: سرکوب شدیدتر شده است

رادیو فردا ـ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران روز سهشنبه ۲۱ اسفند نظام جمهوری اسلامی را متهم ساخت که سرکوب فعالان حقوق بشر، وکلا و فعالان صنفی و اتحادیهها را تشدید کرده است. جاوید رحمان در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با اشاره به شرایط ایران به خبرنگاران گفت: «این شرایط باعث نگرانی شدید است چرا که سرکوب شدیدتر میشود». به گفته وی، حکومت ایران به طور روزافزونی در برابر انتقادها و مخالفتها «نابردبارتر» میشود. آقای رحمان سپس خواستار آزادی نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، شد که که در روزهای اخیر گزارشهای متفاوتی از محکومیت وی به زندان طولانی مدت منتشر شده است.

درخواست تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران از سوی ۴۲ سازمان حقوق بشری ؛ دومین گزارش جاوید رحمان: تداوم اعدام نوجوانان و نقض حقوق بشر

گروهی از کارگران هفتتپه برای آزادی اسماعیل بخشی تجمع کردند

زنان

فقط در شش کشور جهان حقوق زنان و مردان در کار برابر است

گاردین ـ بر اساس یافته های بانک جهانی ، سوئد و فرانسه در میان کشورهایی هستند که برابری جنسیتی را در قانون گنجانده اند، اما اجرای آن اتفاقی است. اگر زن هستید و میخواهید با مردان برابر کار کنید ، بهترین جا برای زندگی و کار در بلژیک، دانمارک ، فرانسه ، لتونی ، لوکزامبورگ یا سوئد است. بانک جهانی نشان میدهد که این کشورها این چشم کشور تنها کشورهای جهان هستند که برابری جنسیتی را در قانون مربوط به کار گنجانده اند. گزارش زنان ، اقتصاد و قانون سال ۲۰۱۹ این بانک که در این هفته منتشر شد ، تبعیض جنسیتی در ۱۸۷ کشور را سنجیده است. طبق این پژوهش ، صد سال پیش در هیچ کشوری زنان و مردان از حقوق برابر برخوردار نبودند. آسیا بیشترین پیشرفت در میانگین منطقه ای را ثبت کرده است: ۵۸٫۳۶ در مقایسه با ۵۰ یک دهه پیش. در همین یک دهه ، امتیاز کشورهای آفریقای جنوب صحرا از ۶۴.۰۴ به ۶۹٫۶۳ افزایش یافت. کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از کمترین پیشرفت برخوردار بودند.. میانگین افزایش فقط ۲.۸۶ بود و امتیاز آنها را به ۴۷٫۳۷ رساند.

عربستان سعودی: زنان را آزاد کنید؛ گفتار در مقابله با واقعیات در مورد مدافعان حقوق زنان
فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ از سال ۱۹۷۷ ، روز ۸ مارس به عنوان روز جهانی زن در جشن گرفته شده است. ارسال ، این روز مناسبتی را فراهم میکند تا شجاعت هزاران تن در سراسر جهان را که در راه بری زنان و مردان مبارزه می کنند مورد تاکید قرار بگیرد. فدراسیون سالهاست که سرنوشت فاجعهبار زنان شجاع سعودی را که به خاطر بهره مندی از پایه ای ترین حقوق مبارزه میکنند محکوم کرده است. آنها علیه نظام قیمومیت مردان مبارزه کردهاند که بر اساس آن پدران،شوهران ، برادران و حتی پسرانشان در مورد امور اساسی زندگی ، از جمله کار و مسافرت ، تصمیم میگیرند. آنها برای حق رانندگی ، گفتگو با روزنامه های خارجی و تشکیل انجمن های حقوق بشر اعتراض کردهاند. زنانی همچون لجین الهذلول، عزیزه الیوسف، نسیم الصداحده ماه است که در زندان به سر میبرند و مورد شکنجه قرار میگیرند و اکنون به اتهام های نامشخص مورد محاکمه قرار خواهند گرفت. این بهای سنگین است که آنها برای مقاومت در مقابل سیاست های سرکوبگرانه رژیم سعودی میپردازند.

عربستان سعودی: خطر محکومیت به ۲۰ سال زندان برای زنان فعالی که برای حق رانندگی مبارزه کرده بودند

عفو بینالملل ـ زنان فعالی که در عربستان سعودی برای حق رانندگی مبارزه کرده بودند با خطر محکومیت به ۲۰ سال زندان روبرو هستند. گزارشها حاکی از آن است که در بازداشت مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفتهاند. پس از سالها مبارزه، ممنوعیت رانندگی برای زنان در عبرستان سعودی لغو شد. اما در یک چرخش بیرحمانه، زنانی که برای این حق مبارزه کردند بازداشت شده و خائن خطاب شدند. در بازداشت برخی از آنها به شدت شکنجه شدند، به طوری که قادر به راه رفتن نبودند. محاکمه تعدادی از فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی که سال گذشته بازداشت شدند و به ارتکاب جرایم نامعلومی متهم شدهاند روز چهارشنبه ۲۲ اسفند انجام شد. یکی از این زنان به نام لوجین الهذلول گفته است که در دوران زندان مورد آزار قرار گرفته و به مرگ تهدید شده است. امان النفجان و عزیز الیوسف نیز از جمله فعالانی هستند که در این دادگاه محاکمه میشوند. محاکمه این افراد از دادگاه ویژه تروریسم به یک دادگاه کیفری منتقل شده است.

دربارهی «مسئلهی زن»

نقد اقتصاد سیاسی ـ «مسئلهی جنس» یکی از معماهایی است که در بیش از یک قرن گذشته، افکار رادیکال را راحت نگذاشته است. از آنجا که در این یادداشت قصد داریم صرفاً یک چارچوب نظری را صورتبندی کنیم، برخی از جنبههای قضیه کنار گذاشته میشود. در میان باقی قضایا، با صرف نظر از خاستگاه و گذشتهی روابط میان زن و مرد، صرفاً به این میپردازیم که آنها در مسیرِ شیوهی تولید سرمایهداری به چه چیزی تبدیل شدهاند و روی مدرنترین اَشکال این تبدیلشدن متمرکز خواهیم شد. بیشک سرمایهداری علتِ فرودستیِ زنان نیست زیرا این فرودستی هزارسال پیش از سرمایهداری وجود داشته است؛ اما امروز این سرمایهداری است که به این انقیاد تداوم میبخشد. پس این وضعیت تنها در قالب سرمایهداری میتواند مورد توجه قرار بگیرد و با آن مبارزه شود؛ قالبی که در آن انقیاد زنان از رهگذار کارِ طاقتفرسای مزدی و مالکیتِ خصوصی بازتولید میشود. در این مقاله مشخص میشود که ما رابطهی بین جنسها را نیروی محرک تاریخ نمیبینیم و گمان نمیکنیم که «مسئلهی زنان»- این قطعهی گمشدهی پازل نظریِ (و پراتیک) انقلابیمیتواند انقلابی را که مدتهاست انتظارش را میکشیم به ارمغان بیاورد.

مانیفست فمینیستی

نقد اقتصاد سیاسی ـ در بهار ۲۰۱۸، شریل سندبرگ، میلیاردر فیسبوکی، به زنان توصیه میکرد که سختکوشی و موفقیت در دنیای کسبوکار عالیترین راه برای رسیدن به برابری جنسیتی است: اگر تنها «نیمی از کشورها و شرکتها به دست زنان و نیمی از خانهها به دست مردان اداره میشدند»، دنیا جای بهتری میبود و ما تا پیش از رسیدن به این هدف، نباید دست از تلاش برداریم. سندبرگ، یکی از نمایندگان اصلی فمینیسم شرکتی، پیشتر از طریق تشویق زنان مدیر «به سوی پیشرفت» و رسیدن به هیأت مدیرهی شرکتها به شهرت رسیده بود. او به ریاست ستادِ وزارت خزانهداری آمریکا و سپس بخش جمعآوری داده و تبلیغاتِ هدفمند در گوگل و فیسبوک رسیده است. بهار همان سال، در ۸ مارس ۲۰۱۸، یک اعتصاب فمینیسیتیدر سرتاسر اسپانیا، این کشور را دچار نوعی سکته کرد. سازماندهندگان اعتصاب فمینیستی (la huelga feminista) همراه با پنج میلیون نفری که در راهپیمایی شرکت کردند، خواهان «جامعهای بدون استثمار، خشونت و سرکوب سکسیستی» شدندخواهان «شورش و مبارزه بر ضد اتحادِ پدرسالاری و سرمایهداری که از ما میخواهد فرمانبردار، مطیع و ساکت باشیم.»… این دو فراخوان مسیرهای متضادی پیش پای جنبش فمینیستی میگذارند. سندبرگ و طبقهی او فمینیسم را همچون خدمتکاری برای سرمایهداری میبینند. آنها جهانی میخواهند که در آن مزایای استثمار در محل کار و سرکوب در نظم اجتماعی، به نحوی برابر بین مردان و زنانِ طبقهی حاکم تقسیم شود شکلی از «برابری فرصتِ سلطهطلبی». کاملاً بر ضد آنها، سازماندهندگان اعتصاب فمینیستی خواستارِ پایانِ سلطهی سرمایهدارانه و پدرسالارانههستند.

این سوسیالیستها بودند که حق رأی زنان را به دست آوردند

روز جهانی زنان در سراسر دنیا: اعتصاب، اعتراض و تعطیلات

بزرگداشت روز زن در کشورهای جهان

آرژانتین: سزارین دختر ۱۱ ساله اعتراضات به قوانین سقط جنین را برانگیخت

آلمان: روز جهانی زن: صد سال بعد از آنکه زنان صاحب حق رای شدند

آلمان: نمایشگاهعکاسان زن در جبهههای جنگدر دوسلدورف

تاجیکستان: روز جهانی زن: وقتی مردهای مهاجر برنگشتند زنها کارآفرین شدند

افغانستان: روز جهانی زن: سهم زنان در ادارات بیشتر شده ولی باز هم کم است

افغانستان: روز جهانی زن؛ از کمپین خیابانی تا آزادی زندانیان زن

افغانستان: ۸مارس: زنان افغان، زیر سایه بیم و امید

افغانستان: ۸ مارس؛ روایت زنانى با پاى برهنه روى لبه تیغ 

افغانستان: ۸مارس و زنان: رقصی نه در میانه میدان!

اسرائیل: اعتراض یهودیان افراطی به دعاخوانی زنان بر پای دیوار ندبه بهمناسبت روز جهانی زن

ترکیه: دادگاه سیلا گنجاوغلو: آزمون قوانین خشونت خانگی

چگونه زنان سیاهپوست را در تاریخ هنر سفید کردند

ایران:

یاد همهی زنان مبارز را گرامی میداریم

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ ۸ مارس ۲۰۱۹ (۱۷ اسفند ۱۳۹۷) ـ فهرست زیر به هیچ وجه جامع نیست و فقط نام شمار کمی از زنان مبارزی را در بر میگیرد که هدف سرکوب قرار داشته و بیشتر شناخته شدهاند: مدافعان حقوق بشرِ زنان نسرین ستوده، نرگس محمدی، آتنا دائمی، گلرخ ابراهیمی ایرایی؛ فعالان کارگری پروین محمدی و سپیده قلیان؛ زنان درویش زندانی شیما انتصاری، سیما انتصاری، نازیلا نوری و آویشا جلالالدین؛ زنان زندانی بهایی؛ فعالان محیط زیست نیلوفر بیانی و حمیده کاشانی دوست؛ بازماندگان فعالان سیاسی اعدامشده مریم اکبری منفرد و ریحانه حاج ابراهیم؛ زنان فعال کُرد سیمین چایچی و زینب جلالیانمتاسفانه بسیاری دیگر از زنان مبارز گمنام ماندهاند.

تعرض هواداران طرفداران حکومت به زنانی که در مقابل قانون حجاب اجباری ایستادهاند

عفو بینالملل ـ ویدئوهایی که در هفته های گذشته در شبکههای اجتماعی منتشر شدهاند نشان می دهند چگونه زنان در ایران به صورت روزانه هدف حملات خشونتآمیز و آزار و اذیت نیروهای پلیس امنیت اخلاقی و طرفداران حکومت قرار میگیرند که خواستار تحمیل قانون حجاب اجباری به آنها هستند. این ویدئوها مردم عادی و یا نیروهای لباس شخصی پلیس امنیت اخلاقی را نشان میدهند که تحت عنوان صیانت از «عفت عمومی» پرخاشگرانه با زنانی که از قانون توهینآمیز حجاب اجباری سرپیچی میکنند برخورد و یا به آنها حمله میکنند. به نظر میرسد عاملان این حملات در واکنش به تلاش زنان برای ثبت خشونتی که بر آنها رفته است و انتشار آن در شبکههای اجتماعی جسورتر میشوند.

درخواست کمک دختران آزادی از کنفدراسیون فوتبال آسیا؛ هنوز درها قفل است

ایران وایر ـ گروهی از زنان هوادار «پرسپولیس» با به راه انداختن یک کمپین مجازی، تلاش می‌‌کنند کنفدراسیون فوتبال آسیا را از ممنوعیت دوباره برای ورود به ورزشگاه مطلع کنند. این اتفاق در آستانه آغاز رقابتهای لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا و بازی پرسپولیس مقابل «پاختاکور» ازبکستان افتاده است. این نخستین تلاش دختران ایرانی برای رسیدن به سکوهای ورزشگاه آزادی نیست؛ آنها که حالا دیگر با نام «دختران آزادی» شناخته میشوند، برای رسیدن به سکوهایی که پشت قفلها و میلهها قرار دارند، تا امروز از هر راه حلی استفاده کردهاند. شاید پیش قراول آنها، «روسری سفیدها» باشند که روز بازی ایران و بحرین در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ مقابل در غربی ورزشگاه «آزادی» تجمع کردند.

ریشه های تاریخی پوشش اجباری زنان

اخبار روز ـ زنان در سایه ی چهل سال حاکمیت جمهوری اسلامی! تقدیم به آنان که نمی خواهند جنس دوم باشند! پوشش انسان، امری مرتبط با فرهنگ و سنن مختلف است که بسته به شرایط گوناگون و از جمله متاثر از شرایط اقلیمی، اشکال متنوعی به خود می گیرد. در شرایط مختلف جوی، زنان و مردان معمولآ برای حفظ خود، از پوششی مناسب با مکانی که در آن بسر می برند، استفاده می کنند.

چهار دهه جنبش زنان از اسفند ۵۷ تا اسفند ۹۷

بیبیسی ـ نزدیک به چهل سال از روزی می گذرد که زنان در مراسم هشت مارس در ساختمان دادگستری در اعتراض به حجاب اجباری تجمع کردند، تجمعی که با سرکوب شدید نیروهای مذهبی مواجه شد. انقلاب ایران پس از پیروزی از همان روزهای آغازین تبعیض علیه زنان را آغاز کرد. اولین حرکت رهبر انقلابی ایران در آن زمان اجباری کردن حجاب و به عقب راندن آنها از صحنه های اجتماعی و سیاسی در داخل ایران بود. سختگیری های پوششی در خصوص زنان یک روز پیش از بزرگداشت مراسم روز جهانی زن در سال ۱۳۵۷ آغاز شد، زمانی که روح الله خمینی اعلام کرد: “وزارتخانه اسلامی نباید معصیت بشود. در وزارتخانههای اسلامی نباید زنهای لخت بیایند. زنها بروند اما باحجاب باشند. مانعی ندارد بروند کارکنند، لیکن با حجاب شرعی باشند.”

گزارش نشست زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان) در پارک گفتگو

اخبار روز ـ  امسال به رغم شرایط امنیتی حاکم، زنان در گوشه و کنار شهرها حضور خود را به رخ کشیدند و بر مبارزه در جهت خواستها و اهدافشان پای فشردند. «زنان آرزم» (آورد رهایی زنان و مردان) نیز در همراهی با این تحرکات علاوه بر پخش تراکتهایی در حمایت از مطالبات حداقلی زنان در نقاط مختلف شهر، اقدام به یک نشست هماندیشی با دیگر گرایشهای جنبش زنان، در فضای عمومی کرد و بدینوسیله بر حق خود و سایر زنان برای حضور متشکل و طرح مطالبات در فضای عمومی و به طور علنی تاکید کرد.

بانک جهانی: حقوق کار برای زنان تنها یکسوم مردان است

۸ مارس: بر سکوی مبارزه ایستادهایم

۸ مارس: اعتراضات دختران انقلاب دچار آسیب شد اما پایدار است

۸ مارس: مبارزه زنان تمام نشده؛ حرکت دختران انقلاب پویا و در حال تغییر است

«حجاب مسئلهای صرفا پوپولیستی نیست»

«نافرمانی و مبارزات زنان علیه بیعدالتی جرمانگاری میشود»

افزایش مشاغل خانگی: حذف زنان از بازار کار

شاخص برابری جنسیتی قوانین کار: ایران از آخر چهارم است

اعتراض های هنری و مدنی به حجاب اجباری

جنبش زنان ایران نیاز به تمرین تساهل دارد

دستاوردهای زنان ایران از انقلاب

روز جهانی زن: زنان ۴۰ سال بعد از انقلاب با چه مشکلاتی روبرویند؟

گفتگو با فعال کارزارحق منبرای حضور زنان در استادیومهای فوتبال

دختر جبر: زندگی مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی

دعوت امانوئل مکرون از نسرین ستوده برای عضویت در کمیتهمشورتی جی ۷ در مورد بهبود وضعیت زنان

نمایشگاه خلاقیتهای هنری زنان دارای معلولیت

تغییر شرایط اقتصادی و رهایی زن

آنها زنان را با سیلی مینوازند

تشکل مستقل زنان کارگر

فرهنگ

ترکیه: نخستین جشنواره فیلم های کُردی استانبول به مسائل زنان می پردازد

المُنیتور ـعصر روز هشتم مارچ روز جهانی زن ، هزاران زن در میدان استقلال استانبول گرد آمدند. چند ساعت پیش از آن در صحنه سینمایی که به طور موقت برپا شده بود ، ۸ فیلم از کارگردانان زن در سالنی پر از تماشاچی به نمایش در آمده بود. نمایش این فیلم ها در روز سوم جشنواره فیلم های کردی در تجلیل از کارگردانان زن کرد انجام شد. برخلاف گردهمایی زنان در میدان استقلال که پلیس با استفاده از گاز اشک آور با خشونت آن را پراکنده ، جشنواره بیدردسر پیش رفت. با وجود این گل تیم های کردی و کارگردان های آنها در سالهای اخیر با سانسور زیاد و فشار مسئولان مواجه بودهاند. فیلم آغازین جشنواره به نام «چاه» مستندی درباره مادران روزهای شنبه است. این زنان گروهی به طور عمده از زنان کرد هستند که گردهمایی خود را در میدان گالاتاسرای استانبول در سال ۱۹۹۵ آغاز کردند و خواهان اطلاعات درباره فرزندانشان شدند که طی دهه ۱۹۹۰ ناپدید و احتمالا کشته شده اند. کارگردان این فیلم به نام ویسی آلتای به اتهام تبلیغ برای تروریسم به خاطر فیلم «زن نوین» به دو سال زندان محکوم شده است.

ایران:

چهلتن: مرا از مخاطبان ایرانیام دور کردهاند

حمید نوذری: کتاب خاطرات محکوم ترور میکونوس یک پروژه امنیتی است

اندیشه

فرانسه: دگردیسی روشنفکران به نومرتجعان ـ نمونه روشنفکری فرانسوی

رادیو زمانه ـ ظهور غدهای ارتجاعی در بطن روشنفکری فرانسه بخشی از سناریوی تاریخ بزرگتری است که فرانسوا کوسه آن را گردش به راست جهان مینامد و حاصلش هژمونی نوعی مدرنیسم ارتجاعی بوده است.

تاریخ در «عصر نهایتها»: گفتوگو با اریک هابزبام

ایران:

چه کسی چپ است؟

نقد ـ اگر نویسندهی سطور قبلی، فضای سیاسی کشوری که محل بحث است و سال نگارشش (۱۹۰۲) را درنظر نگیریم، میتوان گمان کرد کسی دارد درباره اوضاع و احوال ایرانِ امروز سخن میگوید. در وضعیتی قرار گرفتهایم که به سبب وخامت اوضاع اقتصادی، همه از دم «چپ» میشوند: روزنامهی رسالت تیتر میزند «کارگران در زندان»؛ و به دفاع از حقطلبی کارگران هفتتپه برمیخیزد، خبرگزاریهای رسمی در گزارشهایشان از اعتراضات کارگران به شعارهایی چون «نان، کار، آزادی، ادارهی شورایی» اشاره میکنند، همه به خواندن «کاپیتال» رو آوردهاند و همه در نقد مضرات سرمایهداری گوی سبقت را از یکدیگر ربودهاند. مؤسسات مختلف پشت هم کلاسهای شناخت مارکس و اندیشهی چپ برگزار میکنند و مخاطبانِ گستردهای روانهی آنها میشوند. صدا و سیما مستندها و برنامههایی در نقد سرمایهداری با حضور چهرههای شناخته شدهای چون ژیژک و چامسکی پخش میکند و خلاصه انواع و اقسامِ جلوههای رشد و شکوفاییِ «مارکسیسم» در حیاتِ ذهنی جامعه به چشم میخورد!

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، الجزیره، المُنیتور، ایران وایر، بیبیسی فارسی، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون حقوق بشری نه به زنداننه به اعدام، کانون مدافعان حقوق کارگر، کانون نویسندگان ایران، گاردین، مرکز حقوق اساسی امریکا، موسسه مطالعات منازعات بین المللی در هایدلبرگ، نقد، نقد اقتصاد سیاسی

بایگانی شمارههای گذشته