نقض فاحش حقوق بشر

اسرائیل: حمله راکتی به خانه مسکونی نباید منجر به «حملههای غیرقانونی» بیشتر شود

عفو بینالملل ـ این سازمان پرتاب راکت از نوار غزه به اسرائیل را که منجر به مجروح شدن شهروندان شده محکوم میکند. حمله به غیرنظامیان و حملات کور، هرگز قابل توجیه نیست و نقض جدی قوانین بینالمللی بشر دوستانه است. تهدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به پاسخ با اقدامات نظامی بیشتر نیز عمیقا نگران کننده است. اسرائیل بارها نشان داده است که با نادیدن گرفتن زندگی غیرنظامیان و حملات مرگبار گسترده به مناطق غیرنظامی در نوار غزه مرتکب نقض حقوق بینالمللی بشر دوستانه شده است. حملههای غیرقانونی که در سالهای گذشته منجر به کشته و زخمی شدن هزاران شهروند در نوار غزه و ویرانی خانهها و نابودی زیرساختها شد، نباید تکرار شود.

اسرائیل: وزیر دادگستری «عطر فاشیسم» می فروشد

المُنیتور ـ روز ۱۸ مارچ، آیلت شاکد، وزیر دادگستری اسرائیل و نامزد حزب «راست نو»، برنامه ۱۰۰ روزه خود را برای نظام قضایی در صورت پیروزی در انتخابات ۹ آپریل را اعلام کرد. او بارها تأکید کرده است که در سالهای اخیر در نظام قضایی دست به انقلاب زده و رأیدهندگان باید اجازه دهند او به اصلاحات خود ادامه دهد. ستاد انتخاباتی او ویدیویی را پخش کرد که فوری خبرسازی شد. در این فیلم سیاه و سفید که مشابه آگهیهای تجاری برای فروش عطر است، وزیر دادگستری به عنوان مدلی برای عطری به نام «فاشیسم» ظاهر میشود. در صحنه نهایی، او از این عطر به خود میزند و با نگاه مستقیم به دوربین میگوید: برای من، این عطر بوی دموکراسی میدهد. یک کارشناس اسرائیلی هشدار داد که برنامه ۱۰۰ روزهوزیر دادگستری علیه نظام قضایی به حرکتهای ضددموکراتیک در مجارستان و لهستان شباهت دارد. وعده تازه وزیر دادگستری اسرائیل: اخراج تمام پناهجویان پس از انتخابات

یمن: درگیری رو به گسترش

عفو بینالملل ـ ۴ سال قبل ائتلاف عربستان ـ امارات جنگ را در  کشور ۳۰ میلیونی یمن آغاز کرد. برخی نتایج این جنگ: ۱۹.۷ میلیون نفر به خدمات درمانی پایه دسترسی ندارند؛ ۱۷.۸ میلیون نفر به آب آشامیدنی پاک دسترسی ندارند؛ ۳۹۴ هزار کودک زیر ۵ سال از سوتغذیه رنج میبرند.

برونئی: مجازات فجیع «سنگسار» هفته آینده قانونی خواهد شد

عفو بینالملل ـ مجازاتهای بیرحمانه و غیرانسانی مانند مجازات مرگ از طریق «سنگسار» به خاطر رابطه جنسی میان دو همجنس و «قطع دست» برای سرقت از سوم آپریل در برونئی اجرا خواهد شد. ریچل چوا هاوارد،نماینده عفو بینالملل گفت: « برونئی باید فوری برنامههای خود برای اجرای این مجازاتهای شریرانه متوقف کرده و در قوانین خود مطابق با تعهدات حقوق بشریاش تجدیدنظر کند. جامعه بینالمللی باید فوری و پیش از عملی شدن این مجازاتهای بیرحمانه برونئی را محکوم کند. تصویب چنین قوانین غیرانسانیو بیرحمانهای به خودی خود هراسانگیز است. برخی از این موارد همچون رابطه جنسی رضایتمندانه افراد بالغ اصلا نباید جرم تلقی شوند احکام اسلامی در برونئی به اجرا گذاشته شد ؛ سازمان ملل قوانین مجازات اسلامی در برونئی را محکوم کرد

آمریکا: محرمانه نگاه داشتن اسرار مرگ غیرنظامیان در سومالی نقابی برای پنهان کردن احتمال جنایتهای جنگی

عفو بینالملل ـ دولت آمریکا باید تحقیقات غیر جانبدارانه و جامعی درباره مدارک معتبر مربوط به افزایش سریع حملههای هوایی آن در سومالی که شمار زیادی از غیرنظامیان را کشته است، انجام دهد. کشته شدن ۱۴ نظامی و زخمی شدن ۸ غیرنظامی دیگر در تنها پنج حمله هوایی از میان ۱۰۰ حمله هوایی در دو سال گذشته در گزارش جنگ پنهان آمریکا در سومالی به شرح آمده است. شمار حمله های هوایی در دوره دولت ترامپ سه برابر شده است که بیش از مجموع حمله های هوایی در یمن و لیبی است. فرماندهی نیروهای آمریکا در آفریقا در پاسخ به عفو بینالملل کشته شدن غیر نظامیان در عملیات سومالی را باز انکار کرد.

بنگلادش: دانش آموزان پناهنده روهینگیا اخراج شدهاند

دیدهبان حقوق بشر ـ دولت بنگلادش از اواخر ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ تعداد زیادی از کودکان پناهنده روهینگیا را از مدارس جنوب شرق بنگلادش اخراج کرده است. دولتمردان به مدارس دوره متوسطه نزدیک اقامتگاه پناهندگان در ناحیه بازار کاکس دستور دادند که دانش آموزان روهینگیا را که شهروند بنگلادش نیستند مرخص کنند. دولت بنگلادش باید اخراج دانشجویان پناهنده روهینگیا از مدارس را متوقف کند و اطمینان حاصل کند که تمام کودکان قادر به دسترسی به آموزش رسمیباشند.

کنیا: حرکت به عقب و بستن کمپ پناهندگان

دیدهبان حقوق بشر ـ دولت کنیا باید فشار تازهای را که برای بستن اردوگاه عظیم پناهندگان داداب آغاز کرده متوقف کند. این حرکت حقوق و امنیت ۲۵۰۰۰۰ نفر را که اکثرا پناهندگان و پناهجویان سومالیایی هستند به خطر می اندازد. بر اساس اطلاعات لو رفته از یکی از اسناد سازمان ملل، در تاریخ ۱۲ فوریه ۲۰۱۹ دولتمردان کنیایی با اشاره به نگرانیهای امنیتی، به دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد یادداشتی ارسال کردند و در آن از برنامههای خود برای بستن اردوگاه پناهندگان داداب که خانه تقریبا یک چهارم میلیون نفر است در طی شش ماه آتی گفتند. در این یادداشت به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل دستور داده شده «فوری پناهندگان و پناهجویان ساکن آنجا را جابجا کنند».

عربستان سعودی: آمریکا مجوز فروش فنآوری هستهای به عربستان را صادر کرد

آمریکا: درخواست دو سناتور درباره جزئیات همکاری هستهای واشینگتن و ریاض

عربستان سعودی: تداوم آزار قضایی و حبس خودسرانه ۱۰ زن مدافع حقوق بشر؛ آزادی موقت دو تن 

یمن: «عربستان و امارات کودکان فقیر را به عنوان سرباز به کار میگیرند»

گینه استوایی: بازداشت خودسرانه و آزار قضایی معاون مرکز مطالعات و ابتکارهای توسعه

گینه استوایی: تهدید جدی مدافع سرشناس حقوق بشر به مرگ

مصر: بازداشت خودسرانه و آزار قضایی مدافع حقوق دگرباشان جنسی الکاشف

روسیه: مدافع حقوق بشر ایوب تیتیف در پی محاکمه غیرعادلانه و مسخره محکوم شد

گواتمالا: آزار قضایی دو مدافع حقوق بشر

تایلند: تداوم آزار قضایی یک مدافع حقوق بشر و یک فعال حقوق کارگری

ویتنام: احتمال ربایش و حبس خودسرانه وبلاگ نگار

لهستان: کشیش ها کتاب هریپاتر را به دلیل توهین به مقدسات سوزاندند

افغانستان:  ۱۰ کودک بر اثر حمله هوایی آمریکا کشته شدند

اسرائیل: کشتهشدن چهار فلسطینی در اعتراضات مرز غزه

ایران:

شرح وضعیت وخیم مدافعان حقوق بشر در گزارش به سازمان ملل

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) گزارش مشترکی به اجلاس سیوچهارم گروه تحقیق سازمان ملل دربارهی کارنامهی حقوق بشر ایران که در نوامبر ۲۰۱۹ برگزار میشود، ارائه  کردهاند. این گزارش وضعیت مدافعان حقوق بشر، به ویژه وکلای حقوق بشری را مورد بررسی قرار میدهد که از سال ۲۰۱۷ تحت آزار قضایی قرار داشتهاند، و توصیههایی به دور سوم بررسی ادواری عمومی (UPR) کارنامهی حقوق بشر ایران ارائه میکند. از زمان دور دوم بررسی ادواری عمومی کارنامه حقوق بشر ایران در اکتبر  ۲۰۱۴، وضعیت مدافعان حقوق بشر در ایران، از جمله وکلای دادگستری، روبهوخامت رفته است، به ویژه پس از اینکه اعتراضهای خیابانی در دیماه ۱۳۹۶ در واکنش به سیاستهای اقتصادی دولت آغاز شد و در مخالفت با مسائل بیشتری ادامه یافت.

نقش سپاه درفاجعه: دلیل اصلی سنگینی تلفات سیل در دروازه قران شیراز

کانون حقوق بشری نه به زندان ـ نه به اعدام ـ روز دوشنبه ۵ فروردین ۹۸ محمد درویش کارشناس محیط زیست توضیحاتی در باره علت اصلی فاجعه سیل در دروازه قران شیراز داد. وی تصریح کرد که به دلیل از بین بردن رودخانه سیلابی که در بستر این جاده وجود داشته است و با ساختن این جاده توسط سپاه  این بستر سیلابی از بین رفته است.

اعدامها: زنجانتن)

بازداشت دوباره محمد نجفی، وکیل چهار روز پس از آزادی او با بهرهمند شدن از «عفو»

مرگ یک زندانی در زندان رجاییشهر بر اثر ضرب و جرح مأموران

عدالت

بوسنی هرزگوین: محکومیت حبس ابد «رادوان کاراجیچ» ارسال پیامی قدرتمند به جهان است

عفو بینالملل ـ در واکنش به رای شعبه تجدید نظر سازوکارهای دیوان های بین المللی کیفری برای افزایش حکم مجازات رادوان کاراجیچ به حبس ابد به خاطر نسل کشی، جنایت های ضد بشریت و جنایتهای جنگی، معاون این سازمان برای امور اروپا گفت: رای امروز که محکومیت رادوان کاراجیچ را در مورد نسل کشی، جنایت های ضد بشریت و جنایتهای جنگی تأیید کرد، پیام نیرومندی را به جهان می دهد. آن پیام این است: دیگر هیچ تردیدی در مورد مجرم بودن او به خاطر مهمترین جنایت های بین المللی در خاک اروپا پس از جنگ جهانی دوم باقی نمانده است.

آمریکا: درخواست از دادگاه برای رسیدگی به اقدام دولت برای کشتن شهروند آمریکایی بدون دادرسی

ریپریو ـ وکلای مدافع شهروند آمریکایی بلال عبدالکریم در پرونده شکایت او به دولت پاسخ دادهاند. در این پرونده دادگاه به این موضوع رسیدگی می کند که آیا دولت آمریکا می تواند شهروندان خود را به قتل برساند بدون اینکه دلیل این کار را به آنها بگوید یا امکان استفاده از حق قانونی آنها به موازین دادرسی را بر اساس قانون اساسی فراهم کند. آقای عبدالکریم مدعی است که در سال ۲۰۱۶، زمانی که به عنوان روزنامه نگار در سوریه فعالیت می کرد، در پنج مورد جداگانه چیزی نمانده بود در اثر شلیک راکت های آمریکایی کشته شود. در ماه جون ۲۰۱۸، دادگاه بخش منطقه کلمبیا رای داد که او احتمالا در لیست قتل قرار داشته است و دولت باید بر اساس حق قانونی او به وی امکان یافتن دلیل آن را بدهد. وکلای دولت کوشیدند این پرونده را از دستور کار خارج کنند به این دلیل که در صورت افشا شدن اسرار دولتی در دادگاه امنیت ملی به خطر می افتد. استدلال آنها در اساس به این معنا بود که برنامه پهپادهای آمریکا فراتر از قانون اساسی قرار دارد حتی زمانی که آمریکایی ها را هدف قرار می دهد.

آلمان: رای دادگاه در مورد قصور دولت از محافظت از غیرنظامیان در مقابل پهپادهای آمریکایی

ریپریو ـ دادگاهی در آلمان رای داد که دولت باید بیشتر تلاش کند تا آمریکا نتواند از قلمرو این کشور برای دست زدن به حمله های غیرقانونی پهپادی در یمن استفاده کند. این نخستین بار است که مشخص می شود که یک کشور اروپایی نقش مهمی در حملههای پهپادی آمریکا دارد. رای دادگاه به این معنا است که آلمان وظیفه دارد از حق زندگی قربانیان حمله ها محافظت کند. شکایت را یک مهندس یمنی به نام فیصل بن علی جابر به کمک ریپریو و مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر مطرح کرده بود. برادر همسر او یک امام جماعت بود که علیه القاعده سخنرانی می کرد و به همراه برادرزاده اش که پلیس بود در آگوست ۲۰۱۲ در حمله های آمریکا کشته شد. در پی آن، ماموران اطلاعاتی و امنیتی یمن کیسه ای پر از پول حاوی ۱۰۰ هزار دلار آمریکا را به عنوان جبران خسارت به خانواده فیصل پیشنهاد کردند، اما آمریکا هرگز مسئولیت در این زمینه را نپذیرفته است.

مالی: مرتکبان کشتار اُگوساگو باید دستگیر و محکوم شوند تا چرخه خشونت متوقف شود

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ جامعهی حقوق بشر مالی و فدراسیون کشتار دست کم ۱۶۰ غیرنظامی را در ناحیهی بانکاس، منتسب به آمباساگو ـ شبهنظامیان دوزو ـ به شدت محکوم میکنند. در گزارش تحقیقی که نوامبر گذشته منتشر شد، سازمانهای ما چندین کشتار به دست این شبه نظامیان را در منطقه، بهویژه در ناحیه کورو، مورد بحث قرار دادند. تکرار حملهها علیه روستاهای فولانی در این منطقه جنایت بر ضد بشریت به شمار میرود. بنابراین، ما درخواست خود برای آغاز تحقیقات مستقل و پیگرد مرتکبان جنایتهای ضد بشریت به دست همه طرفها در مرکز کشور از سال ۲۰۱۵ را تکرار میکنیم. این کار باید با دستگیری و محکومیت مسئولان کشتار اُگوساگو آغاز شود.

فلسطین: ۱۱ نکته اساسی مربوط به ارزیابی دادستانی دادگاه بینالمللی جزایی از حملههای هوایی به خانهها در غزه

وکلای طرفدار حقوق بشر فلسطینیان ـ در این گزارش کوتاه ۱۱ نکته اساسی درباره مسائل به شدت نگران کننده ناشی از حملههای هدفمند گسترده به خانههای مردم در غزه طی تهاجم نظامی اسرائیل در سال ۲۰۱۴ مطرح میشود. این نکات به ارزیابی اساسی دادستانی دادگاه بینالمللی جزایی در چارچوب بررسی مقدماتی وضعیت در فلسطین مربوط است. در دسامبر ۲۰۱۸، دادستانی دادگاه در گزارش سالانه خود اعلام کرد که در زمینه جنایتهایی که اعضای ارتش اسرائیل طی درگیریهای سال ۲۰۱۴ در غزه مرتکب شدهاند، «اطلاعات موجود نشان میدهد که کلیه رویدادهای مربوط در این زمینه مورد شکلی از تحقیقات در سطح ملی در چارچوب نظام قضایی ارتش اسرائیل قرار داشته اند   

ایران: درخواست برای پیگرد قضایی صادق لاریجانی و ناطق نوری در پرونده «زمینخواری» لواسان

حقوق مدنی و سیاسی

اوکرایین: کریمه پنج سال زیر اشغال روسیه در یک سند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ در ۱۸ مارس ۲۰۱۹ پنج سال از تاریخی می گذرد که دادگاه قانون اساسی روسیه رای به اعتبار «وحدت دوباره» کریمه با روسیه داد و رئیس جمهوری روسیه پوتین عهدنامهای را که به این اشغال بر اساس قانون روسیه رسمیت میداد امضا کرد. فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر این اشغال را محکوم میکند و خواهان پایان یافتن سرکوب حقوق بشر است. اینفوگرافیک فدراسیون، پنج سال پس از این واقعه، توضیح میدهد که چرا اشغال کریمه پسرفتی مهم برای مردم کریمه است.

الجزایر: خیابان علیه رژیم

لوموند دیپلماتیک ـ در مدت سه هفته، الجزایر به شکلی بی سابقه علیه رئیس جمهوری خود به پا خاسته است. عبدالعزیز بوتفلیقه، ٨٢ ساله، از سال ٢٠١٢ در صحنه سیاسی ناپیدا است و حلقه اطرافیان او می پنداشتند که قرارگرفتن وی برای پنجمین دوره متوالی در راس کشور، مانند دوره های گذشته، بدون برخورد با مشکل می تواند عملی شود، همین حلقه اطرافیان هستند که از دیرباز مسئول فلج شدن کشور اند. آنها به شدت اشتباه کردند. اکنون بازی برسر سرنوشت رژیم است. قیام از ورزشگاه ها آغاز شد. در ورزشگاه ٢٠ اوت در الجزیره، ١۵ فوریه، نخستین جمعه پس از اعلام نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه، هواداران دو تیم فوتبال پس از آن که طبق معمول در وقت نیمه مسابقه به یکدیگر بد و بیراه گفتند، همصدا شده و فریاد کشیدند: «نه به پنجمین دوره، نه به بوتفلیقه و برادرش سعید!». سپس این شعار به وسیله صدها هزار الجزایری در سراسر کشور سرداده شد.

مصر: آزادی مشروط مدافع حقوق بشر علا عبدالفتاح پس از پنج سال زندان. در ۵ سال آینده باید شب ها را در مرکز پلیس بگذراند
سوریه: چگونه اسد از سال ۲۰۱۱ برای دگرگونی کشور برنامه ریخته است

اتحادیه عرب خواستار محکومیت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل خواهد شد

ترکیه: چگونه کردها با استراتژی حزب اردوغان را در انتخابات کنار زدند

عربستان سعودی: آزادی موقت سه فعال حقوق زنان

ایران:

تداوم اعتصاب غذای یک شاعر ایلامی

کانون نویسندگان ایران ـ به گزارش برخی خبرگزاریها حسین باقری متخلص به ژاکان باران شاعر و فعال فرهنگی و مدنی که روز ۲۸ اسفند بازداشت شده بود از ده روز پیش دست به اعتصاب غذا زده است. ژاکان باران شاعر ۳۶ ساله اهل ایلام است که به زبانهای کردی و فارسی شعر میگوید. او روز ۲۸ اسفند پس از اعتراض به ماموران امنیتی که از برگزاری مراسم نوروز در شهرستان ملکشاهی جلوگیری کرده بودند، بازداشت و پس از دو روز نگهداری در بازداشتگاه ادارهی اطلاعات به زندان مرکزی ایلام منتقل شد. به گفتهی یک منبع نزدیک به خانواده ژاکان باران، او از روز اول فروردین به نشانهی اعتراض به وضعیت نگهداریاش در بازداشتگاه دست به اعتصاب غذا زده است؛ اما علی رغم اعتصاب غذا تاکنون هیچ کدام از اعضای خانواده و یا وکیل وی موفق به دیدار با او نشده اند.

محمد علی طاهری به مرخصی نوروزی رفت

ملاقات برخی متهمان «پرونده فعالان محیط زیست» با خانوادههایشان در زندان اوین

برزان محمدی و علیرضا شیرمحمدعلی دو زندانی سیاسی در نوزدهمین روز اعتصاب

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بیش از ۱۱۳ میلیون انسان در سال ۲۰۱۸ گرسنه بودند

دویچه وله ـ پژوهشها نشان میدهد در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۱۳ میلیون انسان در دنیا به علت جنگ، تغییرات اقلیمی و نابسامانیهای اقتصادی در جهان گرسنه بودند. کارشناسان هشدار میدهند ۱۴۳ میلیون نفر دیگر در مرز بحران غذایی قرار دارند. بنا به گزارشی که شبکه اطلاعات امنیت غذایی روز دوم آپریل منتشر کرده است، درگیریها و ناامنی مسبب وضع وخیم ۷۴ میلیون انسان است و این میزان برابر با دو سوم افرادی است که طبق هشدار کارشناسان نیاز مبرم به کمک دارند.

ایران:

حداقل دستمزد کارگران: یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان

«دستمزد تعیین شده دستور مرگ خانوادههای کارگری است»

لحظه به لحظه با سیل؛ هشدار فرونشست زمین در مناطق سیلزده

۱۰۰ هزار نفر در خوزستان به اسکان اضطراری نیاز دارند

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها

بریتانیا: پنج حزب مخالف خواهان خاتمه فروش اسلحه به عربستان سعودی شدند

ایندیپندنتاز آغاز جنگ در یمن تاکنون، دولت بریتانیا۷۷۰ میلیون پوند به عنوان کمک امدادی تعهد کرده است. در مقایسه با این میزان،پروانه فروش ۴٫۷ بیلیون پوند اسلحه به عربستان سعودی صادر شده است. پنج حزب مخالف با انتشار نامهای ادامه فروش اسلحه به «رژیم قاتل» عربستان سعودی را محکوم کردند و دولت را در ویرانی یمن شریک دانستند. این نامه راحزب کارگر، حزب ملی اسکاتلند، حزب لیبرال دموکرات، حزب ملی ویلز و حزب سبز امضا کردهاند. این احزاب در نامه به وزیر خارجه گفتند که دولت به سودبری از درگیری از طریق فروش اسلحه و تداوم جنگ ادامه میدهد.   

جمهوری دموکراتیک کنگو: پنج اولویت حقوق بشری خطاب به رئیس جمهوری

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ تنها چند هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری دموکراتیک کنگو، ۴ سازمان غیردولتی در گزارشی تازه ۵ زمینهی اصلی اولویت برای ایجاد بهبود در وضعیت حقوق بشر کشور را که ظرف ۲۰ سال گذشته فاجعهبار بودهاند، مشخص کردهاند. جمهوری دموکراتیک کنگو که در اثر چندین درگیری و صدها هزار کشته در اثر آنها، فساد و معافیت از مجازات ویران شده است، از سال ۲۰۱۵ در اثر تعویق انتخابات دچار تنشهای جدی داخلی بوده است. این گزارش و نتیجه گیریهای آن روز ۱۲ مارس ۲۰۱۹ به رئیس جمهوری تازه فلیکس شسیکدی ارائه شد و مورد بحث قرار گرفت.

اردن: مذاکرات برای پایان دادن به ازدواج کودکان

دیدهبان حقوق بشر ـ تغییرات در قانون احوالات شخصی افراد در اردن که در حال بحث در پارلمان است باید به پایان دادن کامل ازدواج کودکان و فراهم کردن برابری کامل برای زنان در ازدواج، طلاق و یا ارث گسترش پیدا کند. اردن باید از این فرصت برای ممانعت از ازدواج کودکان و تعیین ۱۸ سال به عنوان حداقل سن ازدواج استفاده کند. در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ مجلس علیا در اردن اصلاحات قانونی را تصویب کرد که به کودکان بین ۱۶ تا ۱۸ سال اجازه میداد با اجازه دادگاه ازدواج کنند. این اصلاحات همچنین قدم کوچکی برای برابری حقوق ارث محسوب میشود. حداقل سن در قانون پیشین برای ازدواج ۱۵ سال است. مجلس نمایندگان این تغییرات را رد کرد و به گفته فعالان مدنی محلی، دو مجلس میخواهند در یک جلسه مشترک در تاریخ ۸ آوریل در این خصوص مذاکره کنند.

اوکراین: حقوق بشر در دستور کار رئیس جمهور آینده

دیدهبان حقوق بشر ـ پرسش و پاسخ درباره مسائل کلیدی حقوق بشر: برنده انتخابات ریاست جمهوری پیش رو با چندین مشکل عمده حقوق بشری روبرو است. در تاریخ ۳۱ مارچ ۲۰۱۹ اوکراین شاهد دومین انتخابات ریاست جمهوری خود از سال ۲۰۱۴ یعنی زمانی که مناقشات بین نیروهای لبنان و گروه مسلح تحت حمایت روسیه در شرق این کشور آغاز شده، خواهد بود. این پرسش و پاسخ که در پی می آید، نگرانیهای جاری حقوق بشری را در این کشور از جرم نفرت علیه گروههای اقلیت قومی گرفته تا مشکلات و تبعیضهایی که آوارگان شرق اوکراین با آنها روبرو هستند مشخص میکند.

چین: سرنوشت وکلای حقوق بشر در بازداشتگاههای مخفی

دویچه وله ـ مقامهای چین از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵ میلادی اقدام به بازداشت حدود ۲۰۰ وکیل فعال در زمینه حقوق بشر کردند. بازداشتشدگان برای اعترافگیری ماهها در سلولهای انفرادی در بازداشتگاههای مخفی بسر میبردند. شی یانیی یکی از این وکلاست که از سرنوشت خود میگوید.

نیوزیلند: مالکیت سلاحهای نیمهخودکار ممنوع شد

هند: گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در کشمیر

بروندی: فدراسیون و ۲۰ سازمان بین المللی و سازمان های حقوق بشری دیگر بیقاعدهگی ها در پرونده مدافع حقوق بشر را محکوم کردند

میانمار: نامه به دبیرکل ـ از بررسی شفاف عملیات سازمان ملل اطمینان حاصل کنید

چین: اظهارات شفاهی در مورد نتیجه بررسی ادواری عمومی کارنامه حقوق بشر

سازمان ملل: اقدامهای تازه شورای امنیت برای مقابله با تأمین مالی تروریسم به آسانی قابل سوء استفاده است

ایتالیا: گزارش مشترک فدراسیون و سازمان عضو آن به بررسی ادواری عمومی سازمان ملل

آلمان: شش ماه تمدید ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان سعودی

ایران:

نامهی نسرین ستوده در مورد احکام صادر شدهبرای او توسط دادگاه انقلاب

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـکلیهی احکام دادگاه انقلاب با شرایطی کم و بیش مشابه صادر میشوند و فقدان وکیل در دادسرا و خیلی اوقات در دادگاه حقوق متهمان را تضییع میکند…. چگونه میشد تابوی سنگین پوشاندن موی سر زنان را تا این اندازه به دیگران نشان داد…. اینجانب به موجب حکم غیابی که در سال ۱۳۹۵ صادر شده بود به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و به استناد تحصن در مقابل کانون وکلای دادگستری به ۵ سال حبس محکوم شده بودم. پس از بازداشت اینجانب در تاریخ ۹۷/۳/۲۳ مجددا پروندهی جدید با ۷ اتهام علیه من تشکیل شد که منجر به احکام محکومیت به شرح زیر گردید: مجموع احکام صادره علیه من ۳۸٫۵ سال به اضافه ۱۴۸ ضربه شلاق بوده است. به موجب مفاد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی وقتی اتهامات متعدد باشد قاضی مجازات هر اتهام را جداگانه تعیین میکند و در مرحلهی اجرا، ابتدا مجازات اشد اجرا میگردد. در این پرونده، مجازات اشد ۱۲ سال حبس است که در ابتدا این حکم اجرا میگردد اما سوال اساسی این است که تکلیف مابقی مجازاتها چه میشود؟در این پرونده مانند بسیاری از پروندههای دیگر، اصول دادرسی عادلانه نادیده گرفته شده است. البته که مایل نیستم در هیچ شکلی در این بازی ناعادلانه شرکت کنم. اجازه دهید قضات دادگاه انقلاب تک نفره بازی کنند…. جمع کثیری از فعالان سیاسی و مدنی و معتقدان به عقیده و مذهبی دیگر همگی با مخاطرات ناشی از دادرسی ناعادلانه مواجهاند. دادرسییی که از حضور وکیل در پرونده جلوگیری به عمل میآید و دادگاه برای صدور حکم، دلیل و مدرکی از نهادهای امنیتی مطالبه نمیکند و به متهم وقت کافی برای دفاع داده نمیشود. این صحنهی دادگاه هایی است که برای افراد احکام چند ده ساله صادر میکنند و اکنون بسیاری از آنها در شرایطی دشوار طی سالیان طولانی زندان تحمل کردهاند و میکنند.

ای بهترین رنگ در سیاهی ممتد، اینها را نوشتم تا بدانی حالم بد نیست

عفو بینالملل ـ سپیده قلیان، فعال حقوق کارگران، در آخرین روزهای اسفند ماه ۱۳۹۷ طرحی کشیده و نامهای از زندان نوشته است: حس میکنم یک لایه از قلبم را برداشتهام. امروز آفتاب به صورت عمود به چشمانم تابید و یک آن همه چیز سیاه شد. من از دنیای صداها به سپیدار آمدم صدای تق تق دمپایی و باز شدن در سلولحالا تمام این صداها جای خودشان را به تصاویر دادهاند. دلتنگ میشوم اما به هیچ عنوان اندوهگین نیستم؛ البته نه به این معنی که شادمانم. بیش از هر چیز واهمه دارم. ترسی عین بختک به جانم افتاده است که مبادا به واسطه اتهام یا مسائلی از این دست خود را تافتهای جدا بافته بدانم و مرزی بین خود و خواهران گرفتار در بندم ایجاد کنم. تمام تلاشم این است که در رنجشان سهیم باشم و برای همین نه دیگر آزادی به قید وثیقه برایم اهمیت دارد نه اصلا به این مسئله فکر میکنم. فرصت گریستن ندارم. با تمام توانم سعی میکنم برخیزم. البته که در این مدت ننشستهام اما انتظارم از خودم بیشتر از این حرفهاست. حالا دیگر یقین دارم که زندگی ابدا در دل خانه و دانشگاه جریان ندارد. زندگی همین سفرهی شام با سه متهمی است که برای هیچکداممان اهمیت ندارد به چه جرم و اتهامی در سپیدار شب را به صبح میرسانیم. زندگی دقیقا در راهروی زندانی جاریست که زنی با شکم برآمده از آن خندان و آرام عبور میکند (مبادا لیز بخورد) یکهو قهقههاش بلند میشود و زیر لب میگوید: «لگد میزند »

پروندههای حقوقی ۱۰۰ ناقض حقوق بشر در ایران در جلد نخست

شورای شهر پاریس شهروندی افتخاری این شهر را به نسرین ستوده اعطا کرد

زنان

آمریکا: شیکاگو نخستین شهردار زن سیاهپوست آشکارا همجنسگرایش را برگزید

هلند: قانون ممنوعیت نقاب و روبند اجرایی خواهد شد

تاجیکستان: مشرفه قاسموا «مادر تئاتر تاجیک» و از کشورسازان بود

افغانستان: طالبان، زیر ذرهبین زنان

افغانستان: زنانخبرنگار و بیم از تکرار تاریخ

ایران:

معنا و هویت فمینیسمِ معاصر

آسو ـ اوایل دههی ۱۳۸۰ وقتی که پس از سالها به ایران بازگشتم، به دنبال تعریف انواع فمینیسم در ایران، به عنوان راهی برای شناخت بیشتر جنبش زنان در ایران بودم. در آن زمان، فمینیسم اسلامیِ حکومتی، فمینیسم اسلامیِ غیرحکومتی، فمینیسم مسلمان و فیمینیسم سکولار، چهار نوع فمینیسمی بود که نشانههای آن در بین فعالان زن در ایران دیده میشد. در ادامهی تحقیقاتم دربارهی فمینیسم ایرانی، در سال ۱۳۸۹ نیز با بیش از ۳۰ تن از فمینیستهای ایرانی در شهرهای مختلف و همچنین برخی فعالانی که بهتازگی از ایران خارج شده بودند، گفتوگو کردم. برخی از مصاحبهشوندگان خودشان را به صراحت فمینیست اسلامی یا سکولار مینامیدند، اما برخی نیز به کلی با این نوع دستهبندی مخالف بودند. آنها میگفتند این برچسبها را دانشگاهیان به آنان دادهاند و بیشتر کاربردی سیاسی دارند. شماری از فعالان حقوق زنان نیز خودشان را با عنوانهای دیگری همچون فمینیست رادیکال، سوسیالیست، لیبرال، نواندیش و عملگرا، هویتیابی میکردند.

«نافرمانی مدنی درباره حجاب باید به مرحلهای بالاتر پرش کند»

تجاوز و کودکهمسری در هیأت دین و قانون

وقتی از مسئلهزنان سخن میگوییم، از چه سخن میگوییم؟

اندیشه

اسرائیل: تلاش برای برابر قرار دادن «ضدیت با صهیونیسم» با یهودستیزی

المُنیتور ـ گرچه بعضی از اعمال یهودستیزی زیر نقاب ضدیت با صهیونیسم انجام میشود، ضد صهیونیستها که شماری از اسرائیلیها را نیز در بر میگیرند ضدیهودی نیستند؛ با وجود اینکه اتحاد بینالمللی یادآوری هولوکاست و دولتهای اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو چنین تعریفی را تبلیغ میکنند. کارزار دولت اسرائیل برای برابر قرار دادن ضدیت با صهیونیسم با یهودستیزی به موفقیت قابل توجهی دست یافته است. اتحاد بینالمللی یادآوری هولوکاست در ماه می ۲۰۱۶ تصمیم گرفت «حمله به کشور اسرائیل به عنوان کلیت یهودی» را به تعریف خود از یهودستیزی اضافه کند. دولت اسرائیل میخواهد همه آنهایی که خواهان دوستی با آن هستند ضدصهیونیسم را به عنوان یهودستیزی بشناسند. به لحاظ تاریخی این تعریف اشتباه است.

قرارداد بحث انگیز بین جنبش صهیونیستی و آلمان نازی

لوموند دیپلماتیک ـ هنگام به قدرت رسیدن آدولف هیتلر در ژانویه ١٩٣٣، کارزار بایکوت بین المللی، آلمان را تهدید می کرد. قدرت حاکمه جدید برای جلوگیری از آن قراردادی با جنبش صهیونیستی امضا کرد. این پیمان تا آغاز جنگ جهانی دوم در ١٩٣٩ دوام یافت. صهیونیسم تنها جنبش سیاسی یهودی بود که در آن دوره در آلمان مُجاز بود. جنبش صهیونیستی از بدو تاسیس در پایان قرن نوزدهم در ضدیت با دو دشمن، یعنی یهودستیزی (آنتی سمیتیسم) و همسان شدن ایجاد شد. در دراز مدت، همسانی [درکشور محل زندگی] خطرناک تر حساب می شد، زیرا از طریق کنارگذاشتن یهودیت، ازدواج های مختلط و احتمالا گرویدن [به دین های دیگر]، به ناپدیدشدن تدریجی هویت یهودی منجر می شد. البته، آن گاه که صحبت از رفتارهای خشونت بار نظیر پوگروم های وحشتناک امپراتوری روسیه در میان بود، یهودی ستیزی منفور بود، اما در مواردی که به ابراز عقیده یا تبعیض محدود بود، به صورت متناقضی امکان داشت صهیونیسم آن را مثبت ارزیابی کند، زیرا موجب می شد که یهودیان مورد نظر را در هویت خاص شان حفظ کند.

پیروزی نهایی بر داعش؟ 

ایندیپندنترابرت فیسک: هر بار میخوانم که پیروزی به دست آمده استچه از نوع ادعای بوش باشد و چه از این نوع که آخرین سنگر داعش به زودی فرو خواهد ریختنفس را در سینه حبس میکنم. برای اینکه به یقین  میتوان گفت که این ادعا حقیقت ندارد. هنوز شمار زیادی از جنگجویان داعش ـ به همراه هیئت تحریر الشام، النصره و القاعده ـ مسلح و آماده جنگ در ادلب سوریه هستند. این گروهها تقریباً در محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار دارند، اما راه باریکی در مقابل آنها باز است که بتوانند به ترکیه فرار کنند. البته به شرط اینکه آن فرض کنیم سلطان اردوغان آنها را راه خواهد داد. سه سال است که ادلب محل گردهمایی تمام اسلامگراهای دشمن سوریه و گروههایی است که در هنگام فرار از شهرهای بزرگ زیر بمباران سوریه و روسیه تسلیم نشدند. آیا فراموش کردهایم که در سپتامبر گذشته ترامپ و سازمان ملل درباره آخرین نبرد در ادلب سخن میگفتند و از این نگران بودند که سوریه و روسیه از سلاحهای شیمیایی در حمله به داعش استفاده کنند.

پیش به سوی «بهار اروپایی» در انتخابات ماه مه

لوموند دیپلماتیک ـ یانیس واروفاکیس: بحران مالی سال ۲۰۰۸ (که بحران ۱۹۲۹ نسل ما بود) واکنشی زنجیرهای در سراسر اروپا به راه انداخت. این بحران تا سال ۲۰۱۰ صدمات جبرانناپذیری به ساختار حوزۀ یورو وارد کرده بود، به گونهای که نظام بر آن شد تا قوانین خود را زیر پا بگذارد و دوستان بانکدار خود را نجات دهد. تا سال ۲۰۱۳، ایدئولوژی نئولیبرالی که تا آن زمان وجود تکنوکراسی الیگارشیک اتّحادیه اروپا را توجیه میکرد، با ناتوان کردن میلیونها اروپایی بنیان خود را نیز به لرزه انداخته بود. با پیادهسازی سیاست «سوسیالیسم برای سرمایهداران» و سختترینِ شکلهای ریاضت اقتصادی برای مردم. در تابستان سال ۲۰۱۵، تسلیم شدن دولت سیریزا باعث ایجاد تشتّت و ناامیدی در میان چپگرایان شد و این رویا را بر باد داد که خیزش نیروهای پیشرو از خیابانها توان جابجا کردن موازنۀ قدرت در اروپا را دارد. از آن زمان تا کنون، خشم و ناامیدی خلاءای ایجاد کرده است که به سرعت توسط موج انسانستیزانۀ «بینالملل ملّیگرایان» در سراسر اروپا در حال پر شدن است. امری که مایۀ خشنودی فراوان دونالد ترامپ در آنسوی اقیانس اطلس است. در پس پردۀ نهادی که بیش از پیش یادآور سرنوشت تلخ جمهوری وایمار است، و نژادپرستان سرسختی که فرزندان نیروهای رکودزای بحران هستند، اتّحادیۀ اروپا در حال فروپاشی است. با رفتن آنگلا مرکل و شکست پیشاپیش برنامۀ اروپایی امانوئل ماکرون، انتخابات اروپایی ماه مۀ آینده به احتمال فراوان آخرین فرصت برای نیروهای پیشرو است تا در مقیاس اروپایی تاثیرگذار باشند.

آیا برای مقابله با «پوپولیسم بد» باید به «پوپولیسم خوب» متوسل شد؟

دگردیسی روشنفکران به نومرتجعان ـ نمونه روشنفکری فرانسوی

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آسو، اخبار روز، المُنیتور، ایندیپندنت، بیبیسی فارسی، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو ،عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر،کانون حقوق بشری نه به زنداننه به اعدام، کانون نویسندگان ایران، لوموند دیپلماتیک، وکلای طرفدار حقوق بشر فلسطینیان

بایگانی شمارههای گذشته