عکس: اثری از هنرمند ناشناس بنکسی در تارنمای نقد اقتصاد سیاسی

نقض فاحش حقوق بشر

گزارش جهانی مجازات اعدام سال ۲۰۱۸

عفو بینالملل ـ ارزیابی کلی از وضعیت مجازات اعدام در سال ۲۰۱۸ نشان میدهد که علیرغم اقدامات عقبگردانه در اندکی از کشورها، روند جهانی در جهت لغو این مجازات به غایت بیرحمانه و غیرانسانی هم چنان با شتاب ادامه دارد. بیشترین موضوعی که در این خصوص قابل توجه است کاهش ۳۰ درصدی اعدامهای به ثبت رسیده در سطح جهان است که این پایینترین میزانی است که عفو بینالملل در ده سال گذشته گزارش کرده است. این میزان منعکس کننده کاهش قابل توجه تعداد اعدامها در کشورهایی مانند ایران، عراق، پاکستان و سومالی است که در میان کشورهای دارای بالاترین آمار اعدام هستند. چندین کشور دیگر، از جمله بلاروس، ژاپن، سنگاپور، سودان جنوبی، و آمریکا خبر از افزایش سالانه اعدامها در کشور خود دادند. افزایش قابل توجه احکام اعدام، به خصوص در عراق و مصر، بر نگرانیها افزود.

ـ انتشار کمسابقه ارقام مربوطه توسط مقامات ویتنام وسعت استفاده آنها از اعدام را نشان داد و ویتنام را در جمع کشورهای با بالاترین آمار اعدام قرار داد. در چین پنهانکاری دربارهی آمار اعدام هم چنان ادامه یافت در حالی که عفو بینالملل معتقد است که آن کشور به صدور احکام اعدام و اعدام هزاران نفر در طول سال ادامه داده است.

ـ چندین کشور راه خود را به سمت الغاء کامل مجازات اعدام ادامه دادند: بورکینافاسو در ماه ژوئن مجازات اعدام را از قانون مجازات خود حذف کرد. در گامبیا، رئیس جمهوری آن کشور در ماه فوریه یک دستوری مبنی بر تعلیق مجازات اعدام اعلام کرد. در مالزی نیز در ماه ژوئیه دستوری رسمی در خصوص تعلیق مجازات اعدام صادر شد.

ـ در ۱۷ دسامبر، مجمع عمومی سازمان ملل با هفتمین قطعنامه خود برای تعلیق و لغو مجازات اعدام را با حمایت گسترده کشورهای عضو تصویب کرد. در این قطعنامه از کشورهایی که هنوز قوانین اعدام در آنها جاری است خواسته شده است که اجرای احکام اعدام را به حالت تعلیق درآورند و در جهت لغو کامل این مجازات اقدام کنند. از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل ۱۲۱ کشور رای موافق، ۳۵ کشور رای مخالف و ۳۲ کشور رای ممتنع دادند.

ـ در ایران، پاکستان، عربستان سعودی و سودان جنوبی محکومان نوجوان در صف اعدام قرار داشتند.

ـ افراد دارای معلولیتهای فکری و ذهنی در چندین کشور از جمله ژاپن، مالدیو، پاکستان و آمریکا اعدام شدند و یا در صف اعدام نگاه داشته شدند.

ـ  در کشورهای متعددی، احکام اعدام به دنبال فرایندهای قضایی که با استانداردهای بینالمللی محاکمه عادلانه مطابقت نداشتند، صادر شدند، از جمله در بنگلادش، بلاروس، چین، مصر، ایران، عراق، مالزی، کره شمالی، پاکستان، عربستان سعودی، سنگاپور و ویتنام.

عربستان سعودی: تداوم آزار قضایی ۱۰ زن مدافع حقوق بشر

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامه نظارت بر حمایت از حقوق بشر از تداوم آزار قضایی عزیزه الیوسف و ایمان النفجان و تداوم حبس خودسرانه و آزار قضایی لجین الهذلول، امل الحربی، هتون الفاسی، شدان العنزی، میا الزهرانی، نوف عبدالعزیز، و عبیر نمنکانی و دیگر مدافعان حقوق زنان مطلع شده است. ده مدافع حقوق زنان به خاطر دفاع صلح آمیز از این حقوق درپی سرکوبی که در ماه می۲۰۱۸ آغاز شد، بازداشت شدند. در تاریخ ۳ آپریل ۲۰۱۹، دادگاه کیفری ریاض سومین جلسه محاکمه ۱۰ زن نام برده در بالا را به اتهام های مربوط به فعالیت حقوق بشری تماس با روزنامه نگاران خارجی، دیپلماتها و گروههای حقوق بشری برگزار کرد. اتهام های مشخص آنها هنوز اعلام نشده است. بنا به گزارشها، دادستان عمومی در دادگاه به وکلای مدافع این زنان پاسخ داد و اظهارات آنها را درباره شکنجه که در تاریخ ۲۷ مارچ اعلام کرده بودند، تکذیب کرد. بر خلاف خبرهای قبلی، دادگاه هیچ یک از مدافعان دیگر را آزاد نکرد بلکه وعده داد بعضی از آنها را ظرف دو روز آزاد کند.

عربستان سعودی: موج تازه دستگیری ها، حمله ای دیگر به آزادی بیان

عفو بینالملل ـ رئیس بخش پژوهش های خاورمیانه این سازمان در واکنش به گزارش های مربوط به دستگیری دست کم هفت تن، از جمله روزنامه نگاران، نویسندگان و دانشگاهیان به دست نیروهای عربستان سعودی، گفت: صلاح حیدر، پسر مدافع حقوق بشر عزیزه یوسف که چند روز پیش پس از ۱۰ ماه زندان به طور موقت آزاد شد، در میان دستگیر شدگان است. عبدالله الدهیلان، روزنامه نگار و داستان نویس مدافع حقوق فلسطینیها، و فهد ابالخیل، مدافع حق رانندگی زنان، نیز در میان دستگیر شدگان هستند. بازداشت هشت نفر در ارتباط با پرونده فعالان حقوق زنان در عربستان

سومالی: غیرنظامیان در جنگ پنهان آمریکا جان میبازند

عفو بینالملل ـ آمریکا مایل نیست به دست داشتن در جنگ در سومالی اذعان کند، بنابراین آن را انکار میکند. آمریکا در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ دستکم ۸۱ حمله هوایی در سومالی انجام داده و در صورتی که با آهنگ کنونی پیش برود در سال ۲۰۱۹ دستکم ۱۴۰ حمله هوایی دیگر انجام خواهد داد. با وجود این، این کشور ادعا میکند که هیچ غیرنظامی کشته نشده است. این سازمان در مورد پنج حمله هوایی آمریکا را در منطقه شابل سفلا بین آپریل ۲۰۱۷ و دسامبر ۲۰۱۸ تحقیق کرده است. ۱۴ غیرنظامی از جمله کودکان در این حمله ها کشته شده اند. آمریکا در این مدت دستکم ۷۶ حمله هوایی دیگر در نقاط دیگر شمالی انجام داد و بدین ترتیب شمار واقعی تلفات بسیار بالاتر است. فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا بارها این تلفات را به عنوان ستیزهجویان، جنگجویان و تروریست ها توصیف کرده و اصرار میکند که هیچ غیرنظامی کشته یا زخمی نشده است. با وجود این که حمله های هوایی آمریکا سه برابر شده، الشباب به حمله های خطرناک به غیر نظامیان در سومالی و فراتر از آن ادامه میدهد. این گروه در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۱۹ دستکم ۲۵ تن را کشت و صد و سی و یک تن را زخمی کرد. این سازمان طی صدها ساعت مصاحبه هیئت تحقیق خود در موگادیشو در اکتبر ۲۰۱۸ و دهها گفتگوی تلفنی پس از آن روایت های بسیار آزار دهنده ای از تلفات انسانی در حمله های الشباب و حمله های هوایی آمریکا شنیده است.

سودان: کشته و مجروح شدن معترضان

دیدهبان حقوق بشر ـ نیروهای امنیتی در سودان از ۶ تا ۸ آوریل ۲۰۱۹ طی تلاشهای مرگبار خود برای متفرق کردن تظاهرات صلح آمیز، دستکم هشت معترض را کشته و دهها تن را زخمی کرده اند. در روز ۶ آوریل هزاران معترض در مرکز فرماندهی ارتش تجمع کردند تا پرزیدنت عمر البشیر از پست خود کناره گیری کند. انجمن متخصصان سودان که یکی از گروههای پیشرو در اعتراض ها محسوب میشود و گروههای مخالف دیگر در اواسط دسامبر ۲۰۱۸ فراخوان اعتراض و تحصن تا کناره گیری عمر البشیر را اعلام کردند. عمر البشیر به دلیل قساوت در دارفور، توسط دیوان بین المللی کیفری تحت تعقیب است.

مصر: مخالفان اخراج شده از مالزی و ترکیه ناپدید شدهاند

دیدهبان حقوق بشر ـ دولتمردان مصر باید محل نگهداری دستکم پنج مصری مخالف را که در هفتههای اخیر به مصر بازگردانده شدهاند مشخص کنند. اوایل ماه مارس، مسئولان مالزیایی دستکم پنج مرد و در ماه ژانویه مسئولان ترکیه یک مرد را به مصر بازگرداندند. آنها به علت فعالیتهای سیاسی خود در گذشته در مصر در خطر جدی شکنجه و بدرفتاری قرار دارند و دستکم سه تن از ایشان از قبل بهصورت غیابی به زندان محکوم شده بودند. دولتمردان مالزی و ترکیه باید به اخراج هایی مانند این که حقوق بینالمللی را نقض میکنند خاتمه دهند و بصورت شفاف در خصوص مسئولان این اتفاق تحقیق کنند.

آمریکا: ترامپ باید حکم اعدام نوجوانان را با رئیس جمهور مصر مطرح کند

ریپریو ـ این سازمان رئیس جمهوری ترامپ را فرا میخواند تا از همتای مصری خود رئیس جمهوری السیسی خواهان پایان دادن به صدور حکم اعدام برای کودکان بی گناه شود. در حکومت رئیس جمهوری السیسی که از سال ۲۰۱۳ به قدرت رسیده شمار اعدام ها افزایش یافته است دست کم در نوجوان به اعدام محکوم شده اند و دست کم ۱۴۵۱ حکم اعدام تایید شده است. یکی از این نوجوانان احمد صدوما است که در سال ۲۰۱۵ بدون حکم جلب دستگیر شد و هشتاد روز در انزوای مطلق بدون دسترسی به خانواده یا وکیل خود در بازداشت بود. پلیس او را شکنجه و وادار به امضای اعتراف دروغین کرد که در پی آن او در محاکمه دستهجمعی در فوریه ۲۰۱۸ به اعدام محکوم شد.

امریکا: واشنگتن روادید دادستان دیوان بین المللی کیفری را لغو کرد

یورو نیوز ـ دفتر فاتو بنسوده، دادستان دیوان بین المللی کیفری اعلام کرد که آمریکا ویزای وی برای ورود به این کشور را لغو کرده است. لغو روادید فاتو بنسوده بر سر تحقیق وی در مورد احتمال ارتکاب «جنایت جنگی» از سوی واشنگتن در افغانستان صورت گرفته است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته اعلام کرده بود که آمریکا روادید آن دسته از کارکنان دیوان بین المللی کیفری را که در حال تحقیق در مورد چنین اتهاماتی باشند رد یا لغو خواهد کرد. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد لغو روادید فاتو بنسوده را «دخالت نابه جا» در کار دیوان بین المللی کیفری دانسته اند. اتحادیه اروپا نیز از تصمیم واشنگتن انتقاد کرده است.

اسرائیل: دستگیری و زندانی ۶۰۰۰ کودک فلسطینی از سال ۲۰۱۵

اسرائیل: حقیقت زندگی فلسطینیها در فقر و تبعیض

سودان: ادامه تحصن تظاهرکنندگان علیرغم سرکوبها

سودان: افزایش شمار قربانیان در چهارمین روز تحصن علیه دولت

الجزایر: پلیس با معترضان درگیر شد

مالزی: ناپدید کردن قهری یک مدافع حقوق بشر و یک کشیش

یونان: درگیری پلیس با مهاجران و پناهجویانی که بعد از ماهها سرگردانی قصد عبور از مرز را داشتند

آمریکا : کنگره به قطع حمایت از جنگ یمن رای داد؛ احتمال وتو توسط ترامپ

ایران:

مجازات اعدام در سال ۲۰۱۸

عفو بینالملل ـ تعداد اعدامهای ثبتشده در ایران در سال ۲۰۱۸ ۲۵۳ مورد بود که کمترین میزان اعدام در این کشور از سال ۲۰۱۰ را نشان میداد. این رقم که کمتر از نیمی از آمار ثبت شده اعدامها در سال ۲۰۱۷ (۵۰۷ مورد) در این کشور بود، عمدتاً ناشی از اعمال تغییرات در قانون مبارزه با مواد مخدر و تعلیق موقت اجرای احکام اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر بود.

ـ از مجموع ۲۵۳ مورد اعدام ثبتشده: ۱۳ مورد اعدام در ملاء عام در ایران انجام شد. ۷ نفر که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشتند اعدام شدند. ۱۶۰ نفر، ۱۵۵ مرد و ۵ زن، به جرم قتل، ۲۲ مرد به جرم تجاوز به زنان، سه نفر به جرم تجاوز و قتل، یک نفر به جرم آدمربایی و قتل، سه نفر به جرم آدمربایی و تجاوز، یک نفر به اتهام بغی (قیام مسلحانه علیه حکومت)، ۲۵ نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر، یک نفر به اتهام سرقت، ۱۸ نفر به اتهام «محاربه» (۱۲ نفر از آنها در ارتباط با سرقت و ۶ نفر در ارتباط با فعالیتهای سیاسی محکوم شده بودند)، ۱۴ نفر به اتهام «افساد فیالارض» و پنج نفر با اتهامات نامعلوم محکوم به اعدام شدهبودند.

اعدامها: گرگانتن)

شیراز: ‌دادگاه تجدیدنظر احکام حبس سه شهروند بهایی را تایید کرد

نیروهای امنیتی دو تن از امدادرسانان در خوزستان را دستگیر کردند

یاسمن آریانی، فعال مدنی, مجددا بازداشت شد

افشین برزگر جمشیدی، فعال سیاسی اهل تبریز به حبس محکوم شد

عدالت

مالزی: سردرگمی در راه عدالت بین المللی

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن در مالزی (سوارام) از مالزی خواستند تصمیم خود به خروج از دادگاه بین المللی جزایی را لغو کند و گفتگوی شفاف و جامع عمومی برای روشن کردن اهمیت و پیامدهای اساسنامه رُم را در پیش بگیرد. روز ۵ آپریل ۲۰۱۹، دولت مالزی فقط یک ماه پس از تصمیم قابل ستایش خود برای پیوستن به ۱۲۳ کشور عضو دادگاه، تصمیم به خروج از آن گرفت. این تغییر مأیوس کننده را نخست وزیر ماهاتیر محمد با اشاره به «اغتشاش سیاسی و عمومی» ناشی از پیوستن به دادگاه بین المللی جزایی اعلام کرد. مدافعان عدالت در مالزی و نقاط دیگر از تصمیم کابینه غافلگیر شده اند، اما امیدوار هستند که مالزی حرکت خود در راه عدالت را از سر بگیرد.

آلمان: یک نظامی افغان به اتهام ارتکاب جنایت جنگی محاکمه شد

یورو نیوز ـ یک نظامی افغان که متهم به آزار و اذیت «جنگجویان دشمن» در زمان بازجویی از آنها در کشورش، همچنین مثله کردن و به دار آویختن جسد یکی از این «دشمنان» بود، پس از دستگیری در آلمان، روز سهشنبه به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در دادگاه مونیخ محاکمه شد. این متهم که نامش احمد ظهیر اعلام شده است، ۲۵ اکتبر سال گذشته میلادی در حومۀ مونیخ دستگیر شد و از آن زمان در بازداشت به سر میبرد. بنا بر اعلام دادستان فدرال آلمان، این نظامی ۲۶ ساله متهم است که در اواخر سال ۲۰۱۳ و اوایل ۲۰۱۴ میلادی در جریان بازجوییها، به کمک سه سرباز دیگر «سه دشمن زندانی» را مورد ضرب و جرح قرار داده و آنها را با یک دستگاه شوک الکتریکی تهدید کرده است. او همچنین در مارس ۲۰۱۴ میلادی در روستایی در ولایت پکتیای افغانستان، به همراه سربازانی که تحت فرمانش بودند، جسد یکی از فرماندهان مقتول دشمن را پس از کتک زدن، درنهایت مقابل چشمان ساکنان روستا با فرو کردن قلاب قصابی در سر جسد، آویزان کرده است. متهم در سخنانی کوتاه مقابل دادگاه اعلام کرد به اینکه فرماندۀ دشمن را «مثل یک خر» کشته افتخار میکند و «این فرمانده باید مانند یک خر نیز به دار آویخته میشد

حقوق مدنی و سیاسی

انتخابات در اروپا: کمپینی برای اروپای آزاد و عادلانه

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ «اروپای آزاد و عادلانه» کمپینی است که شبکهی حقوق بشر و دموکراسی به منظور ارتباط با نیروهای سیاسی و نامزدهای انتخاباتی پیش از انتخابات پارلمانی اروپا ۲۰۱۹ در تاریخ ۲۶ـ ۲۳ مه ۲۰۱۹ از آن حمایت میکند. این کمپین از کلیهی نامزدهای انتخابات اروپا ۲۰۱۹، کلیهی گروههای مختلف سیاسی و کشورها دعوت میکند تا با امضای فراخوانی تعهد خود را به: اروپای شفافتر و پاسخگوتر؛ اروپای برابرتر و فراگیرتر؛ اروپای متکی به هدایت مردم؛  نشان دهند. درباره این کمپین و نامزدهای انتخاباتی که تاکنون امضا کرده اند در این جا اطلاعات بیشتری دریافت کنید: https://freeandfaireurope.eu/؛ توییتر: https://twitter.com/FreeandFairEu؛ #FreeandFairEU

ایران: گلرخ ایرایی، فعال مدنی از اوین آزاد شد

بیبیسی ـ گزارش ها حاکیست که گلرخ ایرایی، نویسنده داستانی منتشر نشده در ایران درباره سنگسار، پس از تحمل دو سال و نیم حبس از زندان آزاد شده، با این حال به دلیل تشکیل پرونده دیگری علیه او در دوران حبس این آزادی با قرار وثیقه بوده است. گلرخ ابراهیمی ایرایی ابتدا در شهریور ماه سال ۱۳۹۳ همراه همسرش آرش صادقی برای چند هفته بازداشت شد. اتهامات اوتوهین به مقدساتواجتماع و تبانی علیه نظامبود که ظاهرا به پیش نویس کتابی مربوط میشد که در جریان بازداشت آرش صادقی در خانه آنها کشف شده بود.

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ایران:

فاصله دستمزد ۹۸ از تورم و هزینه معیشت

اعتراضها:

تجمع اعتراضی کارکنان بازنشسته نیشکر هفتتپه

دستمزد کارگران قطار شهری اهواز پرداخت نشد، شش کارگر اخراج شدند

جمعی از معلمان قزوین از حضور در کلاسهای درس خودداری کردند

اعتراضات سیلزدگان لرستان اعزام صدها نفر از مأموران یگان ویژه به مناطق سیلزده

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها

اتحادیه اروپا: آمریکا احترام دیوان بینالمللی کیفری را نگه دارد

یورو نیوز ـ اتحادیه اروپا ضمن حمایت از تحقیقات دیوان بینالمللی کیفری در مورد احتمال ارتکاب جنایت جنگی از سوی ارتش آمریکا در افغانستان، از اقدام ایالات متحده در لغو روادید دادستان این دیوان ابراز نگرانی کرد. مطابق بیانیهای که اتحادیه اروپا روز شنبه در این خصوص منتشر کرد، این اتحادیه ضمن حمایت قاطع خود از فعالیتهای دیوان بینالمللی کیفری(ICC) خواستار احترام آمریکا به این نهاد و استقلال رای آن شد. اتحادیه اروپا همچنین از آمریکا خواسته تا مطابق تعهدات بینالمللی خود مسیر تلاشهای صادقانه این دیوان را هموار کند و در تصمیم خود مبنی بر لغو روادید دادستان آن تجدید نظر کند. لغو روادید فاتو بنسوده در شرایطی صورت گرفته که او در تلاش برای تحقیق در مورد احتمال ارتکاب «جنایت جنگی» از سوی ارتش آمریکا در افغانستان است.

شورای امنیت سازمان ملل: اقدامهای اخیر ضدتروریستی ممکن است فعالان بشردوست را به خطر بیاندازد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون، دیدهبان حقوق بشر و عفو بین الملل اعلام کردند: قطعنامهی شورای امنیت سازمان ملل که با هدف پایان دادن به جریان پول به گروههای تروریستی صادرشده میتواند امدادگران و مدافعان حقوق بشر را در خطر دستگیری قرار دهد و به فعالیتهای امداد نجات جان انسانها لطمه بزند. شورای امنیت روز ۲۸ مارس ۲۰۱۹ قطعنامهی ۲۴۶۲ را برای «جلوگیری از تامین مالی تروریسم و مقابله با آن» را تصویب کرد که کلیهی کشورهای عضو سازمان ملل را ملزم میسازد کمک مالی به افراد یا گروههای تروریست را «به هر منظوری» جرم بیانگارند، حتی اگر این کمک غیر مستقیم باشد و «بدون ارتباط به اقدام مشخص تروریستی» ارائه شود. قطعنامهی ۲۴۶۲ از کلیهی کشورهای عضو سازمان ملل میخواهد بخشهای غیر انتفاعی خود را مورد ارزیابی قرار دهند و تعیین کنند کدام سازمانها در معرض تامین مالی تروریسم قرار دارند. این قطعنامه به تعریف تروریسم به منظور رعایت اهداف قطعنامهنمیپردازد و به دولتها امکان میدهد تعریف مبهم، کلی یا سیاسی خود را تعیین کنند. هیچ گونه تعریف جهانشمول حقوقی برای تروریسم وجود ندارد.

نامه به وزرای اتحادیهی اروپا دربارهی مجارستان پیش از اجلاس شورای امور عمومی

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ در آستانهی اجلاس آتی شورای امور عمومی که در تاریخ ۹ آوریل ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد، فدراسیون، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، موسسهی خط مشی اروپایی جامعهی باز و گزارشگران بدون مرز در نامهی سرگشادهای از وزرای اتحادیه اروپا خواستند بررسی وضعیت در مجارستان و پاسخگو ساختن دولت این کشور را به خاطر نقض اصول اساسی اتحادیهی اروپا پیگیری کنند. با ادامهی تضعیف حاکمیت قانون در مجارستان، به موازات پیدایش محیط خصمانه و محدودکننده علیه جامعه مدنی، دانشگاهها و رسانهها، دولت مجارستان هیچ نشانهای از توجه جدی به توصیههای پارلمان اروپا برای بهبود وضعیت بروز نداده است.

ونزوئلا: سازمان ملل متحد باید واکنش اضطراری تمام عیار را رهبری کند

دیدهبان حقوق بشر ـ پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ و دیدهبان حقوق بشر در گزارش مشترکی گفتند: ترکیبی از کمبود دارو و غذا در داخل ونزوئلا به همراه شیوع بیماری در سراسر کشور باعث یک وضعیت اضطراری انسانی شده که نیازمند واکنش تمام عیار دبیرکل سازمان ملل متحد است. دولتمردان ونزوئلا در دوران ریاست جمهوری نیکولاس مادورو ثابت کرده اند که قادر به مقابله با بحران نیستند و در واقع با تلاش خود برای پنهان کردن اطلاعات مربوط به گستره و فوریت این مشکل آن را بدتر کردهاند.

حقوق بشر چیست؟

عفو بینالملل ـ آنیله فرانکو یک معلم، روزنامهنگار و فعال حقوق بشر است. او همچنین خواهر ماریله فرانکو مدافع حقوق بشر است که در سال ۲۰۱۸ به قتل رسید. او در جواب سوال «حقوق بشر چیست؟» گفت: «حقوق بشر فرصتی است برای دفاع از آنچه ما به راستی به آن اعتقاد داریم. برای من عشق و آموزش ریشههای حقوق بشر هستند. اینها میتوانند ما را در برابر بسیاری از مسائل نجات دهند. من و ماریلیه به عنوان یک مدافع حقوق بشر متولد شدیم. ما انتخابی نداشتیم. ما در مناطق فقیرنشین بزرگ شدیم. جاییکه بسیار خطرناک بود. مردان اغلب همسرانشان را میکشتند. ما نمیتوانستیم تنها آنجا بنشینیم و شاهد چنین بیعدالتی باشیم. ما میدانستیم که باید کاری انجام دهیم

ایران:

اتحادیه اروپا تحریمهای حقوق بشری علیه ایران را تمدید کرد

دویچه وله ـ شورای اتحادیه اروپا تحریمهای حقوق بشری علیه ایران را به دلیل نقض جدی حقوق بشر تا سال ۲۰۲۰ تمدید کرد. این تحریمها شامل ممنوعیت ورود ۸۲ شهروند ایران به کشورهای عضو اتحادیه و مسدود کردن داراییهای آنها و یک نهاد میشود. افزون بر این اتحادیه اروپا صدور تجهیزاتی به ایران را که میتوانند در جهت سرکوب و کنترل شهروندان به کار گرفته شوند ممنوع کرده است. اتحادیه اروپا این دسته از تحریمها علیه ایران را نخستین بار در سال ۲۰۱۱ وضع کرد؛ کمتر از دو سال پس از سرکوب گسترده اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸. در آن سال این اتحادیه لیستی ۸۲ نفره از مقامات جمهوری اسلامی منتشر کرد که در این سرکوبها نقش داشتند، از جمله مسئولان بلندپایه امنیتی و قضایی ایران. حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران، حسن فیروزآبادی رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح، محمدرضا نقدی فرمانده وقت بسیج، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، غلامحسین محسنی اژهای معاون اول قوه قضائیه، سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران و شماری از قاضیهای دادگاههای انقلاب از جمله افرادی هستند که نامشان در فهرست تحریمشدگان به چشم میخورد.

تشکیل ستاد همیاری فرهنگیان

کانون نویسندگان ایران ـ متاسفانه سیل و ویرانگری آن همچنان ادامه دارد و میلیونها تن از مردم در چندین استان گرفتار تبعات خانمانبرانداز آن شدهاند. نیاز یاری رساندن به سیلزدگان هر روز بیش از پیش میشود حتی مردم استانهایی که ۲۰ روز پیش در سیل غوطه خوردند هنوز در وضعیتی وخیم بهسر میبرند. در این میان آنان که بیکفایتیها و نامردمیهایشان باران را به سیل بنیانبرافکن بدل کرد همچنان به شیوهی پیشین ادامه میدهند. گرچه باید موظفشان کرد، این خود مردم هستند که ناچار باید به یاری سیلزدگان بشتابند. به تازگی فعالان صنفی فرهنگی برای جمعآوری کمکهای مردمیستاد همیاری فرهنگیانرا تشکیل دادهاند.

نسرین ستوده عضو افتخاری دادگاه کیفری ایتالیا شد

زنان

سودان: زنی که خواندبه اسم دین ما را سوزاندند

بیبیسی ـ برایآلاء صلاحتنها چند ساعت جادویی لازم بود تا عکسی از او، در حالی که انگشتش را رو به آسمان گرفته و بر روی سقف یک خودرو، معترضین را به شعار دادن فرامیخواند، از قلب خیابانهای خارطوم تا اقصینقاط جهان سفر کند و به یک چهره معروف بینالمللی تبدیل شود. ظرف کمتر از ۲۴ ساعت بزرگترین رسانههای دنیا به دنبال راهی بودند تا با او تماس بگیرند. به ویژه اینکه ویدئویی از او نیز منتشر شد که در حال شعار دادن دیده میشد و اطرافیانش نیز در پاسخ به شعارهای فریاد میزدند: “انقلاب“. فضای اعتراض، نه آنگونه که همه حدس میزدند خشن و مردانه، بلکه توامان بود با امید، جوانی و شوری آرمانخواهانه. در چند ماهی که از اعتراضهای سودان به دو دهه ریاست جمهوری عمر البشیر گذشته، گزارشهای پراکندهای درباره حضور پرشور زنان در این اعتراضها منتشر شده بود. اما همزمان با بالاگرفتن اعتراضها، کمتر عکس و ویدئویی از سودان چنین در جهان رسانههای سنتی و نو، مخابره شد.

بسیاری از زنان جهان به وسایل پیشگیری از بارداری دسترسی ندارند

ایران:

فوتبال زنان؛ پایان رویای المپیک وبازی در آزادی

اندیشه

هفتادمین سالگردپیمان ناتونماد ائتلاف جنگ و دخالت جهانی

ایران:

امپریالیسم و آیندهی ما

نقد اقتصاد سیاسی ـ در مسیری پرپیچوخم از تحولات پرشتاب سیاسی قرار داریم. بسیاری بر خطیر بودن این مسیر و بروز تحولات دگرگونکننده در امتداد آن اذعان دارند. بحرانهای داخلی و دامنهی نارضایتی از وضع موجود ژرفا و گسترهای بیسابقه یافتهاند و بهطور همزمان دولت ترامپ فشار روزافزونی به نظام سیاسی ایران تحمیل میکند. اقدام اخیر وزارت خارجهی امریکا در «افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمانهای تروریستی» گام دیگری در رویارویی امریکا و ایران به شمار میرود. با این اقدام، علاوه بر آن که کماکان تمامی مخاطرات یک دورهی «صلح مسلح» در کمین ماست، احتمال فرارفتن از جنگ سرد و لفاظی، به رویاروییهای نظامیِ عملی افزایش یافته است؛ وضعیتی که نهتنها ایران که آیندهی خاورمیانه را نیز متأثر خواهد کرد. در یادداشت حاضر تلاش میکنم ضمن ارائهی تصویری از بغرنجیهای وضع کنونی تصویری از چشماندازهای احتمالی و وظایف نیروهای ترقیخواه ارائه کنم.

ایران دربند نئولیبرالیسم، فساد و تحریم

لوموند دیپلماتیک ـ در حالیکه انقلاب اسلامی به تازگی چهلمین سالگرد خود را جشن گرفت، ایرانیان از تحریم های بین المللی ای در رنجند که اثرات آن بر ویرانگری سیاست های نئولیبرالی اضافه شده است. همان سیاست هائی که از بیست و پنج سال پیش توسط دولت های پی در پی دنبال می شوند. بدنبال خروج ایالات متحده با تصمیم رئیس جمهور دونالد ترامپ از توافق وین در مورد برنامه هسته ای ایران، ارزش تومان در مقابل دلار و سایر ارزهای خارجی ٣٠٠ درصد سقوط کرد. هرچند دولت مدعی است که توانسته وضعیت را کنترل و از بروز یک سونامی قیمت ها جلوگیری کند، اما ارقام رسمی رشد ۵٠ درصدی تورم را گواهی می دهند. البته مغازه ها و فروشگاه ها مملو از کالا هستند و کمبودی به چشم نمی خورد و هرچند قیمت گوشت قرمز و مرغ لااقل دو برابر شده اما قیمت نان و سوخت ثابت مانده است.مانند همیشه طبقات مردمی اولین قربانیان این شرائط هستند. کارگران و هم چنین معلمین و دیگر بخش های طبقه متوسط برای تامین نیازهای روزمره شان در رنجند. این مشکلات در اینجا و آنجا موجب تظاهرات پراکنده ای می شوند که افزایش قیمت ها، عدم پرداخت حقوق ها و فسادی که چون قانقاریا به جان دستگاه دولتی افتاده است را نشانه می گیرند. رژیم این تظاهرات کوچک را تا جائی که برایش خطری نداشته باشند، سرکوب نمی کند و بروز آنها را به حساب اعتبار دمکراتیک خویش می گذارد.

سیاستی نئولیبرال در سایه صندوق بین المللی پول: رفرم های نئولیبرالی که از دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی آغاز شدند چهره جامعه ایران را به کلی تغییر دادند. در حالیکه در سالهای آغازین انقلاب از ثروتمند نمائی پرهیز می شد، امروز ثروت و پول پرستی تمام عرصه های زندگی جامعه ایران را در نوردیده و تمامی ارزش های اخلاقی و زندگی روزمره ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده است.

آیا تغییر جمهوری اسلامی با رفراندوم ممکن است؟

بیبیسی ـ در سال ۱۳۵۸ کهرفراندوم جمهوری اسلامیانجام شد، احتمالا کمتر کسی میدانست که حکومت جدید ایران، برگزاریرفراندوم جمهوری اسلامیرا برای همیشه ممنوع خواهد کرد. به نظر میرسد حتی اکنون نیز، بخش مهمی از افکار عمومی از وجود چنین ممنوعیتی در متن قانون اساسی مطلع نیست. مطابق اصل ۱۷۷ قانون اساسی،محتوای اصول مربوط به اسلامی بودن نظام و ابتنای کلیه قوانین و مقررات بر اساس موازین اسلامی و پایههای ایمانی و اهداف جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بودن حکومت و ولایت امر و امامت امت و نیز اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی و دین و مذهب رسمی ایران تغییرناپذیر است“. قابل تامل است که اصل ۱۷۷، در قانون اساسی ۱۳۵۸ وجود نداشت و یکی از دو اصلی بود که در اوایل رهبری آیتالله خامنه ای، به قانون اساسی مصوب ۱۳۶۸ اضافه شد.

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، بیبیسی فارسی، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون نویسندگان ایران، لوموند دیپلماتیک، نقد اقتصاد سیاسی، یورو نیوز

بایگانی شمارههای گذشته