سالگرد «نکبت»؛ روز آوارگی فلسطینیها عکس: در وبگاه عفو بینالملل ((Tanya Habjouqa©)

نقض فاحش حقوق بشر

اسرائیل: انکار حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به هفت دهه رنج و عذاب انجامیده است

عفو بینالملل ـ روز نکبت در ۱۵ می یادآور آواره شدن بیش از ۷۰۰ هزار فلسطینی در پی ایجاد کشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸ است. پس از بیش از ۷۰ سال، اسرائیل هنوز حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به زمین های خود را انکار می کند. وب سایت نکبت برای تشریح تکاپوی دلخراش پناهندگان فلسطینی در لبنان، اردن و سرزمین های اشغالی فلسطین ایجاد شده است. قصور اسرائیل از رعایت حق بازگشت فلسطینیها که در سال ۱۹۴۸ فرار از خانه هایشان شدند نقض فاحش حقوق بین المللی است که چندین دهه رنج گسترده پناهندگان فلسطینی در سراسر منطقه را موجب شده است. وب سایت نکبت تصویر ها و شهادت های پرقدرتی را به نمایش میگذارد که قصه های دلخراش پناهندگان فلسطینی ساکن سرزمین های اشغالی فلسطین، اردن و لبنان را روایت می کند. مردم سراسر جهان باید همبستگی خود را با فلسطینی ها نشان دهند و از اسرائیل خواهان رعایت حق بازگشت آنها شوند.

عربستان سعودی: یک سال گذشت و سرکوب مدافعان حقوق زنان ادامه دارد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ یک سال از آغاز سرکوب مدافعان حقوق زنان در عربستان سعودی میگذرد. دهها مرد و زن خودسرانه دستگیر و بازداشت شدهاند و هنوز به خاطر دفاع از حقوق زنان از جمله حق رانندگی، تشکیل انجمنهای حقوق بشر یا آزادی از نظام قیمومیت مردان مورد آزار قضایی قرار دارند. برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیهی مدافعان حقوق بشر و نیز پایان یافتن هر گونه اقدام آزاردهنده علیه مدافعان حقوق زنان در عربستان سعودی است.

اتحادیه اروپا: ارسال اسلحه به عربستان چندین تعهد کشورهای اروپایی را در پیمان تجارت اسلحه نقض می کند

عفو بینالملل ـ معاون بخش سلاح و حقوق بشر این سازمان در واکنش به حرکت کشتی شرکت دولتی عربستان سعودی ازبندر اسپانیایی سانتاندر گفت: این کشتی در یک بندر بلژیک مهمات بار زده و سپس در بندرهایی در بریتانیا، فرانسه و اکنون اسپانیا توقف کرده و قرار است در هفته جاری در بندر جنوا در ایتالیا پهلو بگیرد. اکنون کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پایبندی به تعهدهای خود براساس پیمان تجارت اسلحه و موضع مشترک اتحادیه اروپا در مورد صادرات اسلحه با آزمونی جدی روبرو هستند. هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباید تصمیم به صدور مجوز انتقال یا عبور اسلحه برای جنگ بگیرد. در چنین صورتی خطر جدی وجود دارد که این سلاحها برای ارتکاب جنایتهای جنگی و موارد دیگر نقض جدی خود بینالمللی به کار روند.

کلمبیا: بیانیه بین المللی در محکومیت تهدیدها و حمله به رهبران بومی و آفریقایی تبار

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ دها سازمان و شبکه اروپایی امضا کننده این بیانیه تلاش برای قتل رهبران آفریقایی تبار بومی در کلمبیا و تهدید علیه سازمان زنان بومی را به شدت محکوم می کنند. روز ۵ مه ۲۰۱۹ که رهبران آفریقایی تبار سازمانهای مردمی کلمبیا در نشستی برای تدارک گفتگو با دولت کلمبیا در مورد توافق های مربوط به تظاهرات بومیان شرکت داشتند نارنجکی به روستای محل این نشست پرتاب شد و این محل مورد گلولهباران قرار گرفت. در نتیجه، دو تن از این رهبران زخمی شدند. یک تن دیگر نیز از طریق تلفن به مرگ شد.

آمریکا: افزایش چادرهای زندان مهاجران

دیدهبان حقوق بشر ـ تصویرهای ماهواره ای در تاریخ ۲۵ آپریل ۲۰۱۹ نشان میدهند که ساخت چادرهای زندان مهاجران که به عنوان خانه خانوادهها و کودکان در ایستگاه مرزی پاترول در الپاسو دونای تگزاس درنظر گرفته شده اند سرعت گرفته است. در اواسط ماه آپریل، اداره محافظت از گمرک ها و مرزهای ایالات متحده (CBP) قراردادی برای برپاساختن «امکانات موقت (۸ ماههبا شرکتی مستقر در نیویورک به نام دپلوید ریسورسز منعقد کرد تا برای اداره گمرک «ظرفیت اضافی برای باهم بودن خانواده ها و کودکان بدون همراه که به شمار زیاد از مرزهای جنوب غربی وارد میشوند» برای حداکثر ۵۰۰ نفر از مردم در هر نقطه ایجاد شود.

بنگلادش: ناپدید کردنهای قهری جنایت ضد بشریت است

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ گزارش «ناپدید شدن بدون هرگونه رد: ناپدید کردن قهری مخالفان و منتقدان در بنگلادش» که فدراسیون منتشر کرده نشان میدهد که ناپدید کردنهای قهری در بنگلادش جنایت ضد بشریت هستند و از جامعهی بین المللی میخواهد تا تمام اقدامهای لازم را در پیش بگیرد تا دولت حقوق قربانیان در مورد دانستن حقیقت، دست یافتن به عدالت و غرامت را تحقق ببخشد. این گزارش نشان میدهد که دولت بنگلادش از ناپدید کردن قهری برای به سکوت کشاندن مخالفان سیاسی و منتقدان استفاده کرده استبر اساس یافتههای گزارش، دولتمردان بنگلادش از روش مشخصی برای ناپدید کردنهای قهری و به سکوت کشاندن منتقدان سیاسی، به ویژه از سال ۲۰۱۱ به بعد، استفاده کردهاند. موارد ثبت شده ناپدید شدنهای قهری در بنگلادش در ویژگیهای اساسی و روش اجرا مشترک هستند و این موضوع حکایت از این میکند که این ناپدید شدنهای قهری راهبرد هماهنگ شدهای است که نهادهای دولتی به اجرا میگذارند.

تنها ۹ ٪ از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی میکند که آزادی رسانهها در آنها رضایتبخش است

گزارشگران بدون مرز ـ تنها ۹ ٪ از جامعه بشری در کشوری زندگی میکند که در آن وضعیت آزادی رسانهها با نظرداشت گزارشگران بدون مرز خوب یا نسبتا خوب است، یعنی کشورهایی که در نقشه آزادی رسانهها  پیآمده از ردهبندی جهانی آزادی رسانهها در سال ۲۰۱۹ به رنگهای سفید و زرد نمایان شدهاند.  ۷۴٪ جمعیت جهان در کشورهایی زندگی میکنند که وضعیت انها به رنگهای سرخ و سیاه یعنی کشورهایی که در آنها ازادی رسانهها ناگوار و بسیار ناگوار است و آزادی رسانهها در این کشورها سرکوب میشود، از این میان چین، روسیه، عربستان سعودی، و یا حتا کشورهایی با نظامهای دمکراتیک چون مکزیک و هند. اگر به این مجموعه کشورهایی که در نقشه به رنگ نارنجی نمایان هستند و در آنها وضعیت آزادی رسانهها کمابیش بد است چون موریتانی و مجارستان را اضافه کنیم، این درصد به ۹۱٪ جمعیت جهان افزایش مییابد.

روسیه: در روز جهانی آزادی مطبوعات، فدراسیون سرکوب آزادی بیان را محکوم میکند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ رئیس جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین از مارس ۲۰۱۹ تا کنون سه قانون را امضا کرده است که سانسور اینترنت را تشدید و اختناق آزادی بیان در روسیه را بیشتر میکنند. کاربران اینترنت توصیفهای دقیقی دربارهی این قانونها دارند: قانون رفتار منافی عفت در اینترنت، قانون «خبرهای جعلی»، قانون «اینترنت مستقل». توضیحات فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر نشان میدهد که پیامدهای اجرای این قانونها بههیچوجه شوخی نیست.

سوریه: حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به رقه ۱۶۰۰ قربانی غیرنظامی برجای گذاشت

عفو بینالملل ـ ناظران و مدافعان حقوق بشر میگویند که حمله نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده به رقه، پایتخت سابق خلافت خودخوانده «دولت اسلامی» (داعش) به کشتهشدن صدها غیرنظامی انجامید. ائتلاف بینالمللی اما تنها کشتهشدن یکدهم این قربانیان را تأیید کرده است. «عفو بینالملل» و گروه ناظر «ایروارز»  پنجشنبه ۲۵ آپریل اعلام کردند که «یافتهنهایی ما این است که حمله نظامی ائتلاف به رهبری ایالات متحده (همراه با نیروهای بریتانیایی و فرانسوی) مستقیماً به مرگ بیش از ۱۶۰۰ غیرنظامی انجامید

بحرین: مجازات اعدام را تعلیق کنید

دیدهبان حقوق بشر ـ درتاریخ ۶ می ۲۰۱۹ دیوان عالی بحرین، که آخرین مرجع رسیدگی کشوری محسوب میشود، حکم اعدام دو مرد را تایید کرد. پیشتر در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ دادگاه این دو مرد را که علی العرب و احمد الملالی نام دارند به اتهام حمله تروریستی در یک محاکمه دسته جمعی به اعدام محکوم کرده بود.

سوریه: سرنوشت قربانیان مفقود شده به دست داعش را مشخص کنید

دیدهبان حقوق بشر ـ خانوادههایی که بستگان آنها در بازداشت دولت اسلامی (داعش) در زمان کنترل این گروه بر بخشهایی از سوریه ناپدید شدهاند، برای اطلاع از بستگانشان تلاش میکنند. گروهی از خانوادههای افرادی که توسط داعش ربوده شدهاند، سازمانی از خانوادههای سوری با بستگان گم شده تشکیل دادهاند و در تاریخ ۱۴ می ۲۰۱۹ به همراه دیدهبان حقوق بشر کنفرانس خبری مشترک در پاریس برگزار میکنند.

تایلند: نگرانی از «ناپدید» شدن منتقدان

دیدهبان حقوق بشر ـ سه مخالف برجسته پس از استرداد از هانوی مفقود شده اند. دولت تایلند باید بلافاصله محل نگهداری سه فعال مدنی را که گفته می شود از هانوی به بانکوک تحویل شدهاند مشخص کند. مسئولان تایلندی دستگیری و بازداشت این افراد را قبول نکردهاند که این خود باعث افزایش نگرانی ها از ناپدید شدن قهری این افراد میشود.

یمن: حبس طولانی و شکنجه ۱۰ روزنامه نگار خطرهای پیش روی فعالان رسانهای را نشان میدهد

عفو بینالملل ـ حبس خودسرانه ۱۰ روزنامهنگار به مدت در حدود چهار سال به دست مسئولان حوثی نشانگر وضعیت بد آزادی رسانهها در یمن است. آنها باید فوری آزاد شوند. این روزنامهنگاران  از تابستان ۲۰۱۵ در زندان هستند و به اتهامهای ساختگی جاسوسی متهم شدهاند زیرا از حق آزادی بیان خود به روش صلحآمیز استفاده کردهاند.

   

عراق: حبس خانوادههای مشکوک به ارتباط با داعش غیرقانونی است

دیدهبان حقوق بشر ـ دولت عراق باید برنامه‌‌ غیرقانونی برای بازداشت خانوادههایی را که احتمالاً به دولت اسلامی (داعش) وابستگی دارند متوقف کند. در اوایل سال ۲۰۱۹ کمیته ملی اجرا و پیگیری مصالحه در عراق به نخست وزیر پیشنهادی ارائه داد که بر اساس آن تا ۲۸۰۰۰۰ نفر به ویژه زنان و کودکان توقیف خواهند شد.

اسرائیل / فلسطین: «۲۲ فلسطینی» کشته شدهاند

ترکیه:‌ نتایج انتخابات شهرداری استانبول باطل شد

ترکیه: روزنامهنگار منتقد سیاستهای اردوغان در پی حمله افراد ناشناس در بیمارستان بستری شد

تایلند: آزار قضایی ۱۵ فعال طرفدار دموکراسی

مکزیک: یک سال پس از ناپدید شدن مدافع حقوق بشر هنوز هیچ تحولی در تحقیقات رخ نداده است

ایتالیا: آزار قضایی ۱۰ داوطلب جستجو و نجات پناهجویان

فیلیپین: دولت باید حمله به مدافعان حقوق بشر را متوقف و از فضای فعالیت مدنی حمایت کند

فیلیپین: قتل مدافع حقوق بشر و تهدید مرگ علیه دو مدافع دیگر حقوق بشر

فرانسه: روزنامه نگاران فرانسوی زیر تهدید پیگرد قضایی به خاطر تحقیق درباره سلاح های فرانسوی در یمن؛ فدراسیون و ۱۶ سازمان غیردولتی دیگر این تهدیدها را محکوم کردند

مصر: انتقام جویی از مدافع حقوق بشر محمد سلطان به خاطر ترویج حقوق بشر

هنگ کنگ: آزار قضایی و محکومیت معترضان «جنبش چتر ها»

سنگاپور: محکومیت مدافع حقوق بشر بهخاطر رسوا کردن دادگاه

آلمان: افزایش نزدیک به ۲۰ درصدی جرایم یهودیستیزانه

مکزیک: یک رهبر سندیکایی به قتل رسید

عربستان سعودی: نیروهای امنیتی هشت تن را در حمله به یک منطقه شیعهنشین کشتند

سوریه: روایت تازه از شکنجهگاههای مخفی رژیم اسد

آمریکا: حمله به کنیسهای در سندیگو یک کشته و سه زخمی برجای گذاشت

ایران:

شلاق و اعدام دو نوجوان ۱۷ ساله نقض هولناک حقوق بینالمللی

عفو بینالملل ـ مسئولان در ایران دو پسر نوجوان زیر ۱۸ سال را  شلاق زده و سپس مخفیانه اعدام کردهاند. این اقدام اوج بیاعتنایی مقامات ایرانی به حقوق بینالمللی حقوق بشر و نقض بیرحمانه حقوق کودکان است. مهدی سهرابیفر و امین صداقت،روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در زندان عادل آباد شیراز استان فارس اعدام شدند. آنها در سن ۱۵ سالگی دستگیر شده و در پی محاکمه ناعادلانه به جرم چندین مورد تجاوز جنسی به اعدام محکوم شده بودند. بر اساس اطلاعات دریافت شده، این نوجوانان تا کمی پیش از مرگ اطلاع نداشتند که به اعدام محکوم شده اند و آثار شلاق روی جسدشان نشان از این دارد که پیش از اعدام شلاق خوردهاند. اعتراض کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به اعدام نوجوانان

بازداشت کارگران هفتتپه همچنان ادامه دارد!

سندیکای کارگران نیشکر هفتتپه ـ بر اساس آخرین خبر های دریافت شده شش نفر دیگر از کارگران نیشکر هفتتپه، توسط پلیس اطلاعات  امنیت بازداشت و به زندان دزفول انتقال داده شده اند. علی نجاتی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، طی تماس تلفنی و ارسال  پیامک از طرف دادسرای اوین شعبه هفتم بازپرسی شهید مقدسی، جهت آخرین دفاعیات احضار شد. علی نجاتی درتاریخ هشتم آبانماه نود هفت به اتهام دخالتگری در اعتصابات کارگران نیشکر هفت تپه در منزل خود بازداشت شده بود. بازداشت ده تن از کارگران نیشکر هفت تپه

بازداشت ۴۰ تن درمراسم روزجهانی کارگر

کانون مدافعان حقوق کارگر ـ مراسم روز کارگر، با حضور مردم اعم از فعالان کارگری، دانشجویان، کارگران و معلمان ودر مقابل مجلس آغاز شد و با برخورد لباس شخصی ها و پلیس، با ضرب و شتم و خشونت تمام ده ها تن از آزادی خواهان دستگیر شدند. اسامی ۴۰ تن اعلام شده است. بیبیسی ـ تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس ایران با حمله نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده است. کانون پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری شمار بازداشت شدگان را دستکم ۳۰ نفر اعلام کرده است. این تجمع به درخواست تشکلهای مستقل کارگری ۱۱ اردیبهشت (یکم مه) در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شده است. بر اساس تازهترین گزارشها از تهران، رضا شهابی از فعالان شناخته شده کارگری، کیوان صمیمی، حسن سعیدی، وحید فریدونی، محمدعلی اصلاغی، سیدرسول طالب مقدم، اسدالله سلیمانی، و ناصر محرمزاده از جمله بازداشت شدگان هستند…. نزدیک به ۲۰ تشکل مستقل کارگری برای شرکت در تجمع امروز فراخوان داده بودند. یورش نیروهای امنیتی و انتظامی به تجمع روز جهانی کارگر مقابل مجلس ؛ دو تن از اعضای خانوادههای بازداشتشدگان تظاهرات روزجهانی کارگر دستگیر شدند

دستکم ١٢ فعال حقوق کارگران و معلمان در حبس ناعادلانه پیش از روز جهانى کارگر

عفو بینالملل ـ در ۶ اردیبهشت ١٣٩٨، عوامل حکومتی به گردهمایی دهها نفره و صلحآمیزی در پارکی در تهران حمله کرده و ۱۲ تن از فعالان حقوق کارگران را بازداشت کردند. اغلب آنان همان روز آزاد شدند اما علیرضا ثقفی، هاله صراف زاده و پروین محمدی در بازداشت ماندند.

قلبهای کوچک در میدانهای تیر یا وقتی وزیر دانشآموزان را سرباز میبیند

رادیو زمانه ـ ۳۶ هزار دانشآموز بسیجی در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق در جبهههای جنگ کشته شدند. این تعداد نزدیک به تعداد کشتههای ارتش در طول دوران جنگ است. این نقل قول، بخشی از گفتههای وحید فرشباف، از روسای سازمان بسیج دانشآموزی است. نه تنها بر اساس آمار و گزارشهای انتشار یافته در خبرگزاریهای رسمی درباره سوء استفاده نظامی از کودکان، میتوان چنین برآورد کرد که ایران کشور امنی برای کودکان نیست که همسویی مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز با اجرای سیاستهای جنگطلبانه، بر نگرانیها از نقض هرچه بیشتر حقوق کودکان در ایران میافزاید. در همین رابطه، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در تازهترین اظهارات خود همه ۱۴ میلیون دانشآموز فعلی در ایران را سربازان جنگ تلقی کرده و گفته است «اگر لازم باشد این دانشآموزان همچون دوران دفاع مقدس (جنگ هشت ساله ایران و عراق) در صحنه خواهند بود و جانفشانی خواهند کرداین در حالی است که یکی از صریحترین موارد نقض حقوق کودک که همواره مورد توجه جامعه بینالمللی قرار دارد، به کارگیری خردسالان و کودکان در پروژههای نظامی و میدانهای جنگ و نیز آسیبها و اثرات سوء جنگ بر آنهاست. اعتراض انجمن حمایت از حقوق کودکان به اظهارات وزیر درباره «۱۴ میلیون دانشآموز آماده جنگ»

اسناد اردوگاه سفید سنگ

میدان ـ اردوگاهها و کمپهای مهاجرین و پناهندگان برای دولتهای پذیرنده وظایفی را در بردارد. اما برخورد هر دولت و حکومت با آنها تفاوتهایی دارد. در اینجا روایتی از اردوگاه سفید سنگ را در ایران میخوانیداردوگاه یا کمپ سفید سنگ در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار یکی از مراکز بزرگ نگهداری مهاجران افغانستانی ایران در ۱۹ کیلومتری شهرستان فریمان و در نزدیکی شهر سفید سنگ در استان خراسان رضوی واقع شده است. اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ایران، بخش خراسان رضوی، این کمپ را به ناماردوگاه مراقبتی سفید سنگ فریمانمعرفی و گزارش کرده که در سال ۱۳۶۲ شمسیبا هدف نگهداری و مراقبت از اتباع افغانی متخلف (با تخلفاتی از قبیل تردد غیرمجاز، ورود غیرمجاز به کشور، انجام اعمال خلاف قانون، غیرمجازین دارای حکم طرد از مقام قضایی) احداث گردیده است.”

ناهید شقاقی فعال حقوق زنان بازداشت شد

بازداشت مژگان کشاورز، زنی که در مترو به زنان گل داد

ارس امیری به اتهام «جاسوسی فرهنگی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد

حکم قضایی ۱۲ سال و ۹ ماه زندان هنگامه شهیدی تائید شد

دادستانی اصفهان به نیروی انتظامی دستور داد که جلوی دوچرخهسواری زنان را بگیرد

صدور حکم ۲۱ سال زندان برای هفت بهایی ساکن بوشهر

خانواده بهایی قهرمان موتورکراس ایران از ادامه فعالیت ورزشی محروم شدند

نیروهای امنیتی دفتر مجله ایران فردا را بازرسی کردند، اسناد و کامپیوترها را با خود بردند

وزیر آموزش و پرورش ابلاغ دو فرهنگی را به دلیل رقص دانشآموزان در مدرسه لغو کرد

صدور قرار بازداشت یک ماهه برای سه تن از دستگیرشدگان روز جهانی کارگر

انتقال بخشی، قلیان و امیرقلی به زندان اوین ــ دادگاه آنها بدون حضور وکیل برگزار میشود

نرگس محمدی، زندانی سیاسی به بیمارستان منتقل شد؛ او را دوباره به زندان برگرداندند

حاکم شدن فضای امنیتی بر مناطق سیلزده خوزستان: دستکم ۵۰ امدادگر در بازداشت

احضار فعالان کارگری در آستانهروز جهانی کارگر

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حجاب اجباری به درگیری با لباسشخصیها انجامید

ابلاغ دستور العمل سرودهای دانش آموزی پس از جنجال «جنتلمن»: تک خوانی دختران ممنوع است

هفته نامه صدا پس از انتشار مطلب « دوراهی جنگ و صلح» توقیف شد

ضرب و جرح و عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت سهیل عربی

محرومیت سعید شیرزاد از خدمات درمانی

اعدام ۷۹ نفر در ۴ ماه نخست سال جاری میلادی

اعدامها (از ۲۵ آپریل): ایلامتن ـ احتمالاً ۱ تن زیر ۱۸ سال)؛ کرمان (۱ تن)؛ سنندج (۱ تن)؛ شیرازتن)؛ کرمان (۱ تن)؛ کرمانشاهتن)؛ اردبیلتن)؛ تبریزتن)؛ مراغهتن)؛ اراکتن)؛

عدالت

لیبی: حمله به غیرنظامیان در جنگ ـ زمان پاسخگویی است

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ وکلای دادگستری طرفدار عدالت در لیبی (LFJL) و فدراسیون از شورای امنیت سازمان ملل خواستار حمایت از گزارش دادستان دادگاه بین المللی جزایی شدند. این سازمانها از بیانیه اخیر دادستان در مورد گسترش خشونت در لیبی استقبال میکنند و خواهان تعهد محکم جامعه بینالمللی در مورد پاسخگویی هستند.

مالت: مبارزه برای عدالت برای مادر مقتولم

بیبیسی ـ هر چند ماه یکبار من ناگزیرم با شخصی که تحقیق در مورد قتل مادرم را برعهده دارد در یک اتاق بنشینم. خانواده ما شش سال پیش در شرایطی با این شخص آشنا شد که برای بازداشت مادرم به خانه ما آمده بود. مادرم در روز برگزاری انتخابات در مالت، در وبلاگ خود مطالبی طنزآمیز در مورد یکی از نامزدهای تصدی سمت نخست وزیر منتشر کرد که باعث شد یکی از هواداران او شکایتی را علیه مادرم به پلیس تسلیم کند. در نتیجه، این کارآگاه را همراه با حکم بازداشت مادرم برای جرمی که تنها میتواند اظهار نظری غیرقانونی توصیف شود در نیمههای شب به خانه ما فرستادندحالا همان کارآگاهی که در آن شب مادرم را بازداشت کرد مامور تحقیق در مورد قتل او شده است.

دیوان دادگستری اروپا استرداد پناهجویان مجرم را محدود کرد

ایران: وکلای مدافع محمد نجفی وکیل زندانی در اعتراض به رویه قضائی استعفا دادند

حقوق مدنی و سیاسی

عربستان سعودی: برنامه موبایلی که زنان را در خانه نگه میدارد

یک برنامه تلفن همراه به نام «آبشر» برای جلوگیری از خروج زنان سعودی از کشور بدون اجازه یک مرد از بستگان در عربستان سعودی مورد استفاده است. مردان قیم از این برنامه برای کنترل مسافرت خارجی زنان و کارفرمایان برای کنترل سفر کارگران مهاجر استفاده میکنند نقش شرکتهای گوگل و اپل که برنامه «آبشر» را ارائه میکنند چیست؟ گوگل و اپل باید فوری خواهان پایان یافتن نظام قیمومیت مردان شوند.

وضع بد آزادی رسانهها در آسیای مرکزی

ایران: شماری از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در تهران به صورت موقت از زندان آزاد شدند

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

برزیل: مبارزه مردم محلی علیه نقض حقوق بشر به دست صنعت معدنکاری

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و دو سازمان برزیلی گزارش تازه ای درباره صنعت معدن و فولاد در منطقه آچاندایلیا منتشر کردهاند و از نقض مستمر حقوق بشر در اثر عملکرد طرف های دولتی و خصوصی، از جمله شرکت واله ـ تامین کننده اصلی آهن و حمل کننده چدن تولید کارخانه های فولاد ـ پرده برداشته اند.

میلیاردرهای حامی راست افراطی

نقد اقتصاد سیاسی ـ میلیاردرها و کارگران در یک امر اشتراک دارند. هردو از این دولت متنفرند ولی دلیل تنفرشان فرق میکند. کارگران از دولت متنفرند چون معتقدند که دولتها در پارهای مسایل بیش از حد راستگرا هستند، به سرمایهی بینالمللی اجازه میدهند تا بر اشتغال و سطح مزدها تأثیرات منفی بگذارند. در شماری دیگر از مسایل، بخش بزرگی از کارگران بر این گماناند که دولتها اندکی زیادی چپگرا هستند و نتیجه میگیرند که (بهغلط) اجازه میدهند تا مهاجرت زیادی به کشور اتفاق بیفتد. میلیاردرها ولی به این دلیل از دولت متنفرند که دولتها گاه در زیر فشار مردم ممکن است به اعمال نظارت بر بازارهای مالی دست بزنند یا اتحادیههای کارگری را بپذیرند و یا دیگر سیاستهایی را که باعث کاهش سودآوری میشود به اجرا دربیاورند.

روسیه: فدراسیون و ۹ سازمان غیر دولتی دیگر خواهان رد «لایحه اینترنت مستقل» شدند که اینترنت روسیه را از جهان جدا می سازد

ترکیه: سرنوشت پر پیچ وخم هزاران پناهجوی ایرانی و افغان

هزینه نظامی کشورهای جهان: ۱۸۲۲ میلیارد دلار

ایران:

مرکز پژوهشهای مجلس: ۲۳ تا ۴۰ درصد جمعیت زیر خط فقر

بیبیسی ـ گزارش ها از افزایش فقر در ایران و کوچکتر شدن سفره عده بیشتری از مردم حکایت دارد. تازه ترین آمار مرکز پژوهشهای مجلس ایران میگوید که ۲۳ تا ۴۰ درصد از جمعیت ایران زیر خطر فقر قرار دارند. مرکز آمار ایران هم نرخ تورم نقطه به نقطه را در اسفند سال گذشته ۴۷ درصد اعلام کرده است.

اعتراضات و مسائل عمده کارگری در یک ساله گذشته

هشدار مقام امنیتی درباره خیابانی شدن اعتراضات کارگران

اعتراض تشکلهای کارگری به دستمزدهای زیر خط فقر،گرانی و تورم

عضو شورای عالی کار: حقوق ۱,۵ میلیونی کارگری تنها کفاف ۱۰ روز معیشت یک خانواده ۳,۵ نفری را میدهد

در یک سال گذشته خدمات رفاهی به کارگران ۷۴ درصد کاهش یافته است

رضا شهابی در کنگره «ث ژ ت»: تشکلمستقل کارگری خواست فوری کارگران ایران است

موج دوم اخراج گروهی کارگران از شرکت لوله سازی ماهشهر

تعطیلی کارخانههای لرستان بیش از سه هزار نفر را بیکار کرد

جمعیت بازمانده از تحصیل در ایران: ۱,۷ میلیون نفر

سیپری: هزینههای نظامی ایران در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده است

اعتراضها:

تجمع پرستاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اعتراض به تعویق مطالبات

کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راهآهن تهران اعتصاب کردند

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها

سریلانکا: در همبستگی با قربانیان حملههای افراط‌‌گرایان ـ در مبارزه با ترور، حقوق بشر باید رعایت شود

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ حمله به کلیساها و هتلها در روز یکشنبهی عید پاک، ۲۱ آوریل، سریلانکا را تکان داد. ۲۵۳ تن در هشت انفجار کشته شدند. دولت به این نتیجه رسید که یک گروه افراطی محلی به نام جماعت ملی توحید مسئول این حملههاست و دولت اسلامی داعش نیز مدعی مسئولیت آن شد. فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و ۱۸۴ سازمان عضو آن این حملههای وحشیانه را به شدیدترین وجهی محکوم میکنند. ما در همبستگی با خانوادههای قربانیان و مردم سریلانکا استوار هستیم. این کشور هنوز گرفتار میراث جنگ داخلی ویرانگر ۲۵ سالهای است که یک دههی پیش به پایان رسیدما شارلی ابدو بودیم. ما کرایستچرچ بودیم. امروز ما کلمبو و سندیگو هستیم.

اتحادیهی اروپا: بررسی برنامهی عمل حقوق بشر و دموکراسی ـ توصیههای فدراسیون

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ افزایش چالشها در مقابل حقوق بشر و دموکراسی لازم میکند که اتحادیهی اروپا بر فراخوان نیرومند سال ۲۰۱۲ در چارچوب راهبردی اتحادیه اروپا در مورد حقوق بشر و دموکراسی دوباره تأکید کند. این تأکید باید اساس تقویت امکانات و سیاستها را تشکیل دهد و به منظور تعریف اقدامهای مشخص برای توجه به چالشها انجام شود. فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر توصیه میکند که برنامهی عمل تازه تعهدهای روشنی را مشخص کند، در پی رسیدن به نتایج مشخص باشد و اقدامهایی را در بعضی حیطههای اساسی مشخص کند. فدراسیون توصیههای شبکهی حقوق بشر و دموکراسی (HRDN) را بهطور کامل تأیید میکند و بر این نظر است که توصیههای آن پیششرط اطمینانیافتن از داشتن برنامهی عملِ نتیجهمند است.

عربستان سعودی: تلویزیون فرانسه باید قرارداد مشارکت خود با مسابقهی اتومبیل رانی داکار را لغو کند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و جامعهی حقوق بشر (فرانسه) از گروه رسانههای دولتی تلویزیون فرانسه خواستند مشارکت خود در این رویداد را که با اصول و ارزشهای مندرج در منشور این گروه رسانهای مغایر است، لغو کند. بودجهی دولتی نباید به عملیات دولتی عربستان سعودی کمک کند زیرا این عملیات به قصد پردهپوشی جنایتهای احتمالی جنگی رژیم در یمن و سرکوب بیامان فعالان حقوق بشر انجام میشود. روز ۱۵ آوریل، سازمان ورزشی آمائوری (ASO) اعلام کرد که از سال ۲۰۲۰ پنج دور از مسابقهی مشهور اتومبیل رانی در عربستان سعودی برگزار خواهد شد. این خبر ۶ ماه پس از قتل روزنامهنگار مخالف جمال خاشقجی و در شرایطی اعلام شد که ائتلاف زیر رهبری عربستان هنوز در یمن گرفتار جنگ است و احتمالاً در آنجا جنایتهای جنگی مرتکب شده است.

برونئی: عقبنشینی از اعمال مجازات اعدام علیه همجنسگرایان

دویچه وله ـ سلطان نشین بروئنی اعلام کرده است، مجازاتاعدام برای همجنسگرایی یا زنا را اجرا نمیکند. این کشور پیشتر در اواخر ماه مارس از اجرای مجازات‌‌‌اسلامی از اوایل ماه آوریل از جمله قطع دست و شلاق زدن در ملا عام برایجرمهاییچون سقط جنین و اعدام برای همجنسگرایی و زنا در چارچوب اجرای قوانین شریعت خبر داده بود. با پیادهسازی طرحهای جدید برای اجرای قوانین شریعت، همجنسگرایان و کسانی را که در این کشور متهم به زنا میشدند خطر مجازات مرگ از طریق سنگسار تهدید میکرد.

پاکستان: دولت باید قوانین کفرگویی را لغو کند

عفو بینالملل ـ معاون بخش جنوب آسیا در این سازمان در واکنش به گزارشهای مربوط به خروج آسیه بی بی، زن مسیحی پاکستانی محکوم به مرگ که در سال ۲۰۱۸ آزاد شد از پاکستان و ورود به کانادا گفت: او در وهله اول نباید زندانیمی شد چه رسد به اینکه به اعدام محکوم شود. این مورد خطر قوانین مربوط به کفرگویی در پاکستان و ضرورت ملغا کردن آنها  را نشان میدهد.

  

ترکیه: حمایت فدراسیون از فعال حقوق بشر ارن کشکین

میانمار: آزادی دو خبرنگار رویترز

تانزانیا: نامه سرگشاده به دولت ها درباره فعالیت پیشگیرانه و اقدام در شورای حقوق بشر ۴۱

نگرانی شدید گزارشگر سازمان ملل از اثر تحریمهای آمریکا بر مردم در ایران، کوبا و ونزوئلا

زنان

مادر حقوق زنان جهان

دویچه وله ـ ۷ مه ۱۷۴۸؛ ۲۵۱ سال پیش، در چنین روزی بانو اولَمپ دوگوژ در شهرک مونتوبان زاده شد. نام اصلیش ماری، پدرش قصاب و مادرش رختشوی بود…. بانو دوگوژ تازه در ۲۶ سالگی سواد خواندن و نوشتن آموخت، اما پیش از آن هم به کمک منشیهایش قطعههای نمایشی و داستانی تند انتقادی علیه تبعیض زنان و ارتجاع فرانسه و در پشتیبانی از روشنگری مینوشتبا پیروزی انقلاب کبیر فرانسه در سال ۱۷۸۹، نخست از نمایشنامهها و آثار دیگر دوگوژ استقبال شد. این نگاه به آثار او، تا زمانی ادامه داشت که بیانیه،اعلامیه ۱۷ مادهای حقوق زنانرا پیشنهاد و منتشر نکرده بود. هنگامی که پارلمان فرانسه بیانیه جهانی حقوق بشر و شهروندان را پیشگفتار قانون اساسی کشور قرار داد، ولی زنان را از حقوق شهروندی مستثنا کرد، اولمپ دوگوژ شروع به مخالف کرد. او در بیانیهاش، سران انقلاب رادروغگو، ستمکار، قانونشکن و جانوران زیانکارخواند. سرانجام با بالا گرفتن انتقادهای شدید دوگوژ از نظام وقت، او را در ۴۵ سالگی در نوامبر ۱۷۹۳ در میدان کنکورد پاریس اعدام کردند.

افغانستان: برای نخستین بار یک زن رئیسافغانفلمشد

بیبیسی ـ کمیسیون مستقل اصلاحات اداری افغانستان اعلام کرده که صحرا کریمی، فیلمساز افغان به عنوان رئیس اداره افغانفلم تعیین شده است. این نخستین باری است که یک زن به عنوان رئیس این اداره تعیین میشود. افغانفلم اصلیترین نهاد دولتی سینمایی افغانستان است که در سال ۱۳۴۷ ایجاد شد و نقش مهمی در حمایت و تقویت سینمای افغانستان ایفا کرده است.

اِما گلدمن؛ حکومتستیز آشتیپذیر

آمریکا: سنای ایالتی آلاباما سقط جنین را مگر در مواردبسیار استثناییممنوع کرد

ایران:

رنج مضاعف زن کارگر بودن

رادیو زمانه ـ زنان یا بیکارند، یا بدون بیمه شاغلاند. آنها که شاغلاند هیچ تشکل کارگری مستقلی که حقوقشان را طلب کند ندارند. ۸۰ درصد مشاغل بدون بیمه «سهم زنان» است

رییس زندان زنان شهرری: روزانه ۱۰ تا ۱۵ زن وارد این زندان میشوند

مشکلحجاب را چگونه باید حل کرد؟

تصویب لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی؛ اصلاح دست و پا شکسته یک قانون ناعادلانه

فرهنگ

فرانسه: جشنواره فیلم کن با انتقاد از سیاستهای جنگطلبانه افتتاح شد

تاجیکستان: چاپ تحقیقی در باره شعرای سمرقندی دو قرن اخیر

بلژیک: جشنواره فیلم یک جهان در بروکسل فیلم استا تودو بین را به نمایش گذاشت

ایران: «زنان سیبیلو و مردان بیریش» افسانه نجمآبادی مجوز فروش در نمایشگاه کتاب تهران را دریافت نکرد

اندیشه

آیا اسرائیل نیز مانند آفریقای جنوبی یک کشور آپارتاید است؟

عدالت ـ منبع: نویه راینیشه تسایتونگ. نویسنده: آرن اشتروهمایر: بنیامین بیتهلاهمی» استاد بازنشسته دانشگاه حیفا در رشته روانشناسی تمامی سیاست جهانی را پس از سال ۱۹۴۵ از جنبه استعمارزدایی بررسی میکند. مستعمرات گذشته قدرتهای بزرگ انگلستان و فرانسه و سپس کشورهایی که زیر سرکردگی ایالات متحده آمریکا قرار داشتند در این دوران برای تحقق استقلال و حاکمیت خود کوشش کردند، که طبیعتاً با مخالفت و مقاومت شدید این قدرتها روبهرو شدند. اسرائیل در این روند مورد حمایت این قدرتها و همواره در جبهه ارتجاع، نیروهای ضدانقلابی و ضدآزادیخواهی و درنتیجه در تقابل با کلیه جنبشهای آزادیبخش جهان قرار داشتاو به تفضیل در مورد پیمان بسیار تنگاتنگ اسرائیل با دولت آپارتاید آفریقای جنوبی نوشت و آنرا شراکت در جهان بینظیری نامیداو میپرسد چرا اسرائیل چنین سیاست خارجی خشن و بیملاحظهای را دنبال میکند. او پاسخ به این سؤال را با حکم روشنی در مورد ایدئولوژی این کشور اعلام کرد: «صهیونیسم هیچگاه یک فلسفه انساندوستانه نبوده است.»… در ایدئولوژی شهرکسازی استعماریِ اسرائیل تا امروز هیچ تغییری به وجود نیامده است... برنامه سیاست خارجی اسرائیل با صدور دمکراسی و آزادی و حق تعیین سرنوشت هیچ ارتباطی ندارد

نگاهی به وضعیت تاریخیمشخص جهان کنونی

نقد ـ تندبادهای حادثه سالهاست که علیه آرمانها و جنبشهای پیشرو و رهاییخواه میوزد. جنبشهایی که با یاری کارگران، زحمتشکان و نیروهای پیشروی تاریخی برای سرنگونی یابه مفهوم اصلاحطلبانه سوسیالیستی – “فروپاشیسرمایهداری میبایستی بشر را از پرتگاه نابودکنندهی این نظام به سوی جامعه آینده رهنمون میشدند. به نظر میآید که این جنبشها از نفس افتادهاندو موجهایشان دیوارههای سخت سرمایه را در هم نمیشکند. آیا چنین تصویری از دوره تاریخیای که در آن به سر میبریم واقعی است؟ آیا عصریکه به تعابیر مختلفعصر امپریالیسم و انقلابات پرولتری، عصر زوال سرمایهداری و اوجگیری سوسیالیسم و یا عصر انقلابات رهاییبخش خوانده میشد، به سر رسیده است؟ در وضعیت تاریخیمشخص جهان کنونی آیا جنبشهای رهاییبخش در نبرد با سرمایهداری جهانی و امپریالیسم شانسی برای پیروزی دارند؟

آمریکا: آیا بولتون و ترامپ به مشکل برخوردهاند؟

رادیو زمانه ـ رسانههای آمریکایی از بروز مشکلاتی بین دونالد ترامپ رئیسجمهوری آمریکا و جان بولتون، مشاور عالی امنیت ملی او خبر میدهند. به گزارش آنها، بولتون به خاطر پیگیری سرسختانه سیاست «رژیمچینج» (تغییر رژیم) علیه ایران با رئیسجمهوری آمریکا مشکل پیدا کرده است. روزنامه آمریکایی «نیویورکتایمز» به نقل از یک مقام آمریکایی مینویسد که هدف کارزار تحریمهایی که از یکسال پیش آغاز شده، «برای کشاندن ایران به درگیری مسلحانه با ایالات متحده بود». یک شبکه خبری دیگری هم میگوید که تهران بر اختلاف بولتون و ترامپ حساب باز کرده است.        

در آستانه انتخابات پارلمان اروپا: صدای پای فاشیسم و موج پوپولیسم ایتالیایی                         

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: بیبیسی فارسی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، سندیکای کارگران نیشکر هفتتپه، عدالت، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق کارگر، میدان، نقد، نقد اقتصاد سیاسی

بایگانی شمارههای گذشته